Art. | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2020 | 6.546,0 | 6.546,0 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | |||
1. Saldo 2019 | divers | 253 | 253 |
2. DBFM-inpassing A9 Badhoevedorp Holendrecht | 12/19 | ‒ 143,1 | ‒ 143,1 |
3. Bijdragen derden | divers | 72,1 | 72,1 |
4. Programma actualisaties | divers | ‒ 238,1 | ‒ 238,1 |
5. Kasschuif generale beeld | 12/13/15/17/19 | ‒ 166,4 | ‒ 166,4 |
6. Overboekingen HXII | divers | ‒ 56,4 | ‒ 56,4 |
7. Overboekingen andere begrotingen | divers | 1,9 | 1,9 |
Overige mutaties | |||
Stand 1e suppletoire begroting 2020 | 6.269,0 | 6.269,0 |
Toelichting
1. Saldo 2019
De begroting van het Infrastructuurfonds vertoont over het jaar 2019 een voordelig saldo van € 48,6 miljoen. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en ontvangsten. Het voordelig saldo wordt in 2020 als verhoging van de ontvangsten geboekt op het artikelonderdeel 18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen. In dit wetsvoorstel is naast deze ontvangstenverhoging ook het volledige voordelig saldo op de juiste uitgaven- en ontvangstenartikelen (producten) begrotingstechnisch verwerkt.
2. DBFM-inpassing A9 Badhoevedorp Holendrecht
In 2020 wordt het project A9 Badhoevedorp Holendrecht omgezet naar een DBFM-constructie. Hierdoor wordt het kader op het Infrastructuurfonds verlaagd met € 143,1 miljoen in 2020.
3. Bijdragen derden
In 2020 wordt aan verschillende projecten binnen het Infrastructuurfonds een bijdrage van derden toegevoegd. Grootste toevoegingen zijn de bijdrage aan de Maaslijn (€ 26,4 miljoen) en een bijdrage aan het project A7 zuidelijke ringweg Groningen (€ 6,5 miljoen). Daarnaast wordt aan artikel 18 het afgeroomde eigen vermogen van RWS over 2019 toegevoegd (€ 25,9 miljoen). Zie de artikelsgewijze toelichting voor de nadere verwerking van de bijdragen derden.
4. Actualisatie ontvangsten
In 2020 zijn zowel de uitgavenramingen als de ontvangstenramingen geactualiseerd. In totaal schuift € 238,1 miljoen ontvangsten door naar latere jaren. De voornaamste schuif vindt plaats op de ontvangsten voor het PHS-project Meteren Boxtel (€ 130 miljoen). In de artikelsgewijze toelichting zullen de actualisaties van de ramingen nader toegelicht worden.
5. Kasschuif generale beeld
Als gevolg van het geactualiseerde programma en om voldoende overprogrammering te creëren op het Infrastructuurfonds is er een kasschuif met het generale beeld verwerkt op de begroting van het Infrastructuurfonds. De kasschuif heeft een meerjarige doorwerking en zal bij de artikelsgewijze toelichting nader toegelicht worden. Met deze kasschuif is er een overprogrammering van € 428,7 miljoen gecreëerd in 2020. De totale overprogrammering in de begrotingsperiode (2020-2024) bedraagt € 2.210,4 miljoen op het Infrastructuurfonds. In de ontwerpbegroting 2021 zal de hoogte van de overprogrammering van een actualisatie worden voorzien als gevolg van de begrotingsvoorstellen.
6. Overboekingen HXII
Voor de uitvoering van verschillende programma's is in totaal € 56,4 miljoen overgeboekt naar Hoofdstuk XII van de rijksbegroting, de beleidsbegroting van IenW. Voorbeelden zijn Caribisch Nederland (€ 28 miljoen) en overboekingen voor de BDU in het kader van slimme en duurzame mobiliteit, snelfietsroutes en beter benutten (€ 7,9 miljoen).
7. Overboekingen naar andere begrotingen
Dit betreft de overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken binnen de Rijksbegroting. Het gaat voornamelijk om overboekingen naar het Ministerie van Defensie voor de Kustwacht (- € 6,1 miljoen) en overboekingen van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor wind op zee en opdrachten energiebesparing (€ 7,6 miljoen).