Ontwerpbegroting 2020 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire (4) | Stand 1e suppletoire (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.864.839 | ‒ 18.000 | 2.846.839 | 339.481 | 3.186.320 | 504.680 | 230.265 | 256.995 | 234.720 |
waarvan betalingsverplichtingen | 2.864.439 | ‒ 18.000 | 2.846.439 | 339.481 | 3.185.920 | 504.680 | 230.265 | 256.995 | 234.720 |
waarvan garantieverplichtingen | 400 | 0 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Procesrisico's | 400 | 0 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven (1) + (2) | 2.944.639 | ‒ 18.000 | 2.926.639 | 316.663 | 3.243.302 | 504.680 | 230.265 | 256.995 | 234.720 |
(1) Programma-uitgaven | 495.609 | ‒ 18.000 | 477.609 | 33.283 | 510.892 | 103.081 | 66.086 | 60.209 | 49.836 |
waarvan juridisch verplicht | 68,8% | 68,8% | 62,6% | ||||||
Bekostiging | 6.178 | 0 | 6.178 | 50 | 6.228 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vergoeding proceskosten | 6.178 | 0 | 6.178 | 50 | 6.228 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 | |||||||||
Garanties | 245 | 0 | 245 | 0 | 245 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garantie procesrisico's | 245 | 0 | 245 | 0 | 245 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's en RWT's | 14.908 | 0 | 14.908 | 0 | 14.908 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarderingskamer | 1.953 | 0 | 1.953 | 0 | 1.953 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kadaster | 1.971 | 0 | 1.971 | 0 | 1.971 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kamer van Koophandel | 4.270 | 0 | 4.270 | 0 | 4.270 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige bijdrage ZBO's/RWT's | 6.714 | 0 | 6.714 | 0 | 6.714 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 437 | 0 | 437 | 0 | 437 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Internationale Douaneraad | 175 | 0 | 175 | 0 | 175 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige internationale organisaties | 262 | 0 | 262 | 0 | 262 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 258.961 | 0 | 258.961 | 37.956 | 296.917 | 85.081 | 48.086 | 42.209 | 31.836 |
ICT opdrachten | 209.043 | 0 | 209.043 | 40.856 | 249.899 | 87.981 | 51.086 | 45.209 | 34.836 |
Overige opdrachten | 49.918 | 0 | 49.918 | ‒ 2.900 | 47.018 | ‒ 2.900 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 |
Bijdrage agentschappen | 104.880 | 0 | 104.880 | ‒ 19.723 | 85.157 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
Logius | 104.690 | 0 | 104.690 | ‒ 22.723 | 81.967 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CIBG | 190 | 0 | 190 | 0 | 190 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 0 | 0 | 0 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
Rente | 110.000 | ‒ 18.000 | 92.000 | 15.000 | 107.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Belasting-en invorderingsrente | 110.000 | ‒ 18.000 | 92.000 | 15.000 | 107.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
(2) Apparaatsuitgaven | 2.449.030 | 0 | 2.449.030 | 283.380 | 2.732.410 | 401.599 | 164.179 | 196.786 | 184.884 |
waarvan: Uitvoering fiscale wet- en regelgeving en douanetaken Caribisch Nederland | 13.000 | 0 | 13.000 | 0 | 13.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Personeel | 2.109.698 | 0 | 2.109.698 | 245.658 | 2.355.356 | 323.191 | 140.962 | 166.929 | 155.781 |
waarvan: Eigen personeel | 1.868.318 | 0 | 1.868.318 | 73.929 | 1.942.247 | 142.864 | 70.869 | 88.946 | 88.347 |
waarvan: Inhuur externen | 233.664 | 0 | 233.664 | 170.729 | 404.393 | 179.327 | 70.093 | 77.983 | 67.434 |
waarvan: Overig personeel | 7.716 | 0 | 7.716 | 1.000 | 8.716 | 1.000 | 0 | 0 | 0 |
Materieel | 339.332 | 0 | 339.332 | 37.722 | 377.054 | 78.408 | 23.217 | 29.857 | 29.103 |
waarvan: ICT | 22.188 | 0 | 22.188 | ‒ 9.000 | 13.188 | ‒ 4.445 | ‒ 10.000 | ‒ 10.000 | ‒ 10.000 |
waarvan: Bijdrage SSO's | 199.745 | 0 | 199.745 | 46.897 | 246.642 | 71.925 | 43.622 | 50.262 | 49.508 |
waarvan: Overige | 117.399 | 0 | 117.399 | ‒ 175 | 117.224 | 10.928 | ‒ 10.405 | ‒ 10.405 | ‒ 10.405 |
Ontvangsten (3) + (4) | 156.444.315 | ‒ 240.005 | 156.204.310 | ‒ 361.518 | 155.842.792 | 233.940 | 236.538 | 234.474 | 234.474 |
(3) Programma-ontvangsten | 156.401.221 | ‒ 240.005 | 156.161.216 | ‒ 365.764 | 155.795.452 | 230.000 | 230.000 | 230.000 | 230.000 |
waarvan: Belastingontvangsten | 155.510.240 | ‒ 75.005 | 155.435.235 | ‒ 510.764 | 154.924.471 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rente | 474.377 | ‒ 106.000 | 368.377 | 115.000 | 483.377 | 165.000 | 165.000 | 165.000 | 165.000 |
Belasting- en invorderingsrente | 474.377 | ‒ 106.000 | 368.377 | 115.000 | 483.377 | 165.000 | 165.000 | 165.000 | 165.000 |
Boetes en schikkingen | 203.777 | ‒ 26.000 | 177.777 | 30.000 | 207.777 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 |
Ontvangsten boetes en schikkingen | 203.777 | ‒ 26.000 | 177.777 | 30.000 | 207.777 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 |
Bekostiging | 212.827 | ‒ 33.000 | 179.827 | 0 | 179.827 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Kosten vervolging | 212.827 | ‒ 33.000 | 179.827 | 0 | 179.827 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
(4) Apparaatontvangsten | 43.094 | 0 | 43.094 | 4.246 | 47.340 | 3.940 | 6.538 | 4.474 | 4.474 |
Toelichting
Verplichtingen
Verplichting (+ € 339,5 mln.)
De ophoging van de verplichtingen hangt grotendeels samen met de ophoging van de uitgaven. Voor de toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij de uitgaven.
Uitgaven (+ € 316,7 mln.)
Opdrachten (+ € 38,0 mln.)
Dit betreft met name mutaties bij ICT opdrachten (+ € 40,9 mln.). De belangrijkste daarbij zijn:
– Een ophoging van de middelen voor de IV-organisatie (€ 22,6 mln.) om het gegeven dat processen steeds meer afhankelijk worden van ICT dienstverlening waardoor meer netwerk en opslagcapaciteit nodig is. Daarnaast is er sprake van prijsstijgingen bij leveranciers die sterker stijgen dan de prijsbijstelling die de Belastingdienst ontvangt. Tot slot zijn de afgelopen jaren de middelen niet toereikend geweest om tijdig de benodigde materiële investeringen te doen voor gelijkmatige vervanging. Met deze middelen wordt toegewerkt naar een betere planning van doorontwikkeling en tijdige vervanging, het zogenaamde Lifecycle management. De mutatie maakt onderdeel uit van "Belastingdienst op orde".
– Hogere kosten voor telefoniecontracten om de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon te vergroten (+ € 4,0 mln.). Deze mutatie maakt onderdeel uit van "Belastingdienst op orde".
– Een correctie voor ICT opdrachten die abusievelijk begroot stonden als apparaat (+ € 10,0 mln.).
Bijdrage agentschappen (- € 19,7 mln.)
De raming op de bijdrage Logius wordt neerwaarts bijgesteld, omdat betaling van het eerste kwartaal aan Logius in 2019 heeft plaatsgevonden(- € 22,7 mln.). Daarnaast stonden de uitgaven aan het agentschap Dienst Publiek en Communicatie (DPC) abusievelijk begroot als overige opdracht. Deze uitgaven zijn overgeheveld naar het juiste financiële instrument; bijdragen aan overige agentschappen (+ € 3 mln.).
Rente ( + 15,0 mln.)
Bij de belasting- en invorderingsrente (BIR) wordt een autonome tegenvaller verwacht als gevolg van hogere belastingteruggaven waarover rente moet worden betaald en gewijzigde verdeelsleutels van de BIR, waardoor bij de rente-uitgaven de verhouding tussen het belasting- en het premiedeel verschuift ten nadele van eerstgenoemde.
Personele uitgaven (+ € 245,7 mln.)
– Zoals in hoofdstuk 2 «Belastingdienst op orde» aangegeven, zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor de structurele versteviging en verbetering van de uitvoering van Toeslagen, voor de herstelorganisatie Toeslagen en voor het structureel verbeteren van de dienstverlening en borgen van de stabiliteit van cruciale processen van de Belastingdienst. Hiertoe wordt budget toegevoegd aan eigen personeel (€ 73,9 mln.) en voor extra inzet van externe inhuur (€ 170,7 mln.).
– Naast Toeslagen (ca. € 60 mln.) wordt dit (extern) personeel ingezet voor verbetering van de bereikbaarheid en klantgerichtheid van de Belastingtelefoon (ca. € 20 mln.), het verbeteren van de bezwaarafhandeling bij Particulieren en MKB (ca. € 20 mln.), het versterken van het beheer en onderhoud van de ICT-systemen, de vraag naar ICT-projecten die volgen uit Belastingwetgeving (bijvoorbeeld op terrein van vennootschapsbelasting) of Europese wetgeving zodat betrouwbare informatievoorziening van de IV-organisatie wordt geborgd (ca. € 80 mln.) en het op orde houden van de belastinginning en –invordering (ca. € 12 mln.). Voor de aanloopkosten (externe inhuur) van de implementatie van de nieuwe EU-richtlijn btw e-commerce worden extra middelen beschikbaar gesteld (€ 13 mln.).
– Tot slot zijn er meerjarig middelen vanuit de Aanvullende Post voor Beheerst vernieuwen overgeheveld naar de begroting van de Belastingdienst (ca. € 20 mln. voor personele uitgaven in 2020). Hier ligt een vijftal bestedingsplannen aan ten grondslag met de volgende thema’s: vernieuwing (bedoeld ter vervanging van verouderde of handmatige processen ten behoeve van medewerkers, burgers en bedrijven), cultuur, versterken bedrijfsvoeringssystemen en versterken managementinformatie en risicomanagement. Over de voortgang van Beheerst vernieuwen wordt u geïnformeerd middels de voortgangsrapportages van de Belastingdienst. Hier wordt ingegaan op de stand van zaken in de pijlers Personeel, ICT, Sturing en Cultuur.
– Bovenstaande mutaties maken deel uit van «Belastingdienst op orde». De overige mutaties die leiden tot een stijging van het budget voor personele uitgaven bevatten herschikkingen en overboekingen.
– De externe inhuur betreft voor circa een derde deel ICT en Informatievoorziening en wordt daarnaast ingezet voor bijvoorbeeld Toeslagen, teneinde sneller capaciteit op te bouwen. De Belastingdienst blijft inzetten op het waar mogelijk verlagen van de externe inhuur en het vergroten van de (relatieve) omvang van eigen personeel. Dit vertaalt zich in een daling van de meerjarig geraamde uitgaven aan externe inhuur.
– De overheadkosten die gepaard gaan met de geraamde extra personele uitgaven worden toegelicht onder "materiële uitgaven".
Materiële uitgaven (+ € 37,7 mln.)
De belangrijkste mutaties zijn:
– De overheadkosten die gepaard gaan met de bovengenoemde verhoging van de personele capaciteit, zoals kosten voor huisvesting, kantoorautomatisering en reis- en opleidingskosten (+ € 30,0 mln.). Deze mutatie maakt onderdeel uit van «Belastingdienst op orde».
– Een correctie op uitgaven aan SSO's die abusievelijk als overige materiële uitgaven begroot stonden (+ € 15,0 mln.).
– Een correctie op uitgaven aan ICT-opdrachten die abusievelijk als apparaat begroot stonden (- € 9,0 mln.).
Ontvangsten
Rente ( + € 115,0 mln.)
Bij de belasting- en invorderingsrente (BIR) wordt een ramingsbijstelling met meerjarige doorwerking verwerkt als gevolg van wijzigingen in de grondslag en de verdeelsleutels. Het aantal (belastingplichtige) bedrijven en burgers dat afgelopen jaren gestegen is, heeft positieve gevolgen voor de belastingbasis en daarmee de grondslag voor de meerjarige BIR-raming. Tevens is bij de BIR-ontvangsten de verhouding tussen het belasting- en het premiedeel verschoven ten faveure van eerstgenoemde. Dit wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door wijzigingen van afgelopen jaren in het fiscale- en premiebeleid, waardoor in de Inkomensheffing het aandeel van de belastingontvangsten relatief toeneemt ten opzichte van de premieontvangsten. Dit werkt door in gewijzigde verdeelsleutels van de BIR, waardoor voor 2020 een ramingsbijstelling mogelijk is (+ € 115,0 mln.). Structureel wordt bij de ontvangsten een ramingsbijstelling op artikel 1 doorgevoerd van € 165 mln. Bij de uitgaven wordt een tegenvaller verwacht van € 15 mln. structureel. De per saldo meevaller bedraagt € 150 mln. structureel.
Naast deze structurele bijstellingen heeft het kabinet, zoals beschreven in de brief «Noodpakket banen en economie» van 17 maart 2020, besloten de liquiditeit van ondernemers te ondersteunen door tijdelijk – gedurende drie maanden – zowel de belastingrente als de invorderingsrente naar 0,01% te verlagen. Het incidentele effect van deze tijdelijke maatregel bedraagt per saldo € 88 mln. in 2020. Deze tijdelijke bijstelling is in de ISB van Financiën4 dd. 18 maart 2020 verwerkt.
Boetes en schikkingen (+ € 30 mln.)
Dit betreft een structurele ramingsbijstelling op de ontvangsten van boetes en schikkingen als gevolg van wijzigingen in de verdeelsleutels.
Belastingontvangsten (- € 510,8 mln.)
Vastgestelde begroting 2020 | Nvw en ISB | Vastgestelde begroting 2020 na NvW en ISB (1) | Mutatie 1e suppletoire begroting (2) | Stand 1e suppletoire begroting 2020 (3) = (1+2) | |
---|---|---|---|---|---|
Totaal belastingontvangsten | 193.285.600 | 0 | 193.285.600 | 0 | 193.285.600 |
– /– Afdracht Gemeentefonds | 31.826.405 | 75.005 | 31.901.410 | 428.266 | 32.329.676 |
– /– Afdracht Provinciefonds | 2.480.413 | 0 | 2.480.413 | 76.437 | 2.556.850 |
– /– Afdracht BES-fonds | 41.875 | 0 | 41.875 | 2.175 | 44.050 |
– /– Belastingontvangsten artikel 6 Btw-compensatiefonds | 3.426.667 | 0 | 3.426.667 | 3.886 | 3.430.553 |
Belastingontvangsten artikel 1 Belastingen | 155.510.240 | ‒ 75.005 | 155.435.235 | ‒ 510.764 | 154.924.471 |
De Voorjaarsnota 2020 bevat niet de gebruikelijke actualisatie van de kabinetsraming van belastinginkomsten. Op dit moment is er veel onzekerheid over met name de economische ontwikkeling en de impact hiervan op onder andere de belastinginkomsten. Ook onzekerheid over het beroep op de noodmaatregelen van het kabinet zorgt ervoor dat een accurate inschatting lastig is. Het kabinet baseert diens budgettaire ramingen altijd op de economische ramingen van het CPB. Er is op dit moment geen CPB-raming beschikbaar die rekening houdt met de actuele situatie. De eerstvolgende CPB-raming, de juniraming, wordt verwacht op 16 juni. Na doorrekening van de juniraming zal het kabinet het parlement informeren met een actueel beeld van belastinginkomsten, EMU-saldo en EMU-schuld.
Ontwerpbegroting 2020 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire (4) | Stand 1e suppletoire (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 26.608 | 0 | 26.608 | 11.294 | 37.902 | 834 | 84 | 84 | 84 |
waarvan betalingverplichtingen | 26.608 | 0 | 26.608 | 11.294 | 37.902 | 834 | 84 | 84 | 84 |
Muntcirculatie | 9.300 | 0 | 9.300 | ‒ 3.464 | 5.836 | ‒ 3.740 | ‒ 2.650 | ‒ 2.650 | ‒ 2.650 |
Vakbekwaamheid | 4.500 | 0 | 4.500 | 502 | 5.002 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage DNB BES-toezicht en FEC | 4.270 | 0 | 4.270 | 950 | 5.220 | 827 | 827 | 827 | 827 |
Schadeloosstelling SRH | 0 | 0 | 0 | 10.000 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige betalingsverplichtingen | 7.538 | 0 | 7.538 | 3.306 | 10.844 | 3.747 | 1.907 | 1.907 | 1.907 |
waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Grarantie verhoging plafond kredietfaciliteit AFM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garantie BES | 1000 | 0 | 1.000 | 0 | 1000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 26.608 | 0 | 26.608 | 11.294 | 37.902 | 834 | 84 | 84 | 84 |
waarvan juridisch verplicht | 82,3% | 82,3% | 60,0% | ||||||
Subsidies | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vakbekwaamheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 10.700 | 0 | 10.700 | ‒ 2.885 | 7.815 | ‒ 3.400 | ‒ 2.650 | ‒ 2.650 | ‒ 2.650 |
Accountantskamer | 1.400 | 0 | 1.400 | 109 | 1.509 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Muntcirculatie | 9.300 | 0 | 9.300 | ‒ 3.464 | 5.836 | ‒ 3.740 | ‒ 2.650 | ‒ 2.650 | ‒ 2.650 |
Afname munten in circulatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
IMVO Convenanten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 0 | 0 | 0 | 470 | 470 | 340 | 0 | 0 | 0 |
Garanties | 1.875 | 0 | 1.875 | ‒ 250 | 1.625 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotatie begrotingsreserve DGS BES | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotatie begrotingsreserve NHT | 875 | 0 | 875 | ‒ 250 | 625 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 7.613 | 0 | 7.613 | 13.590 | 21.203 | 3.123 | 1.623 | 1.623 | 1.623 |
Wijzer in Geldzaken | 1.613 | 0 | 1.613 | 197 | 1.810 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vakbekwaamheid | 4.500 | 0 | 4.500 | 502 | 5.002 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten SRH | 0 | 0 | 0 | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schadeloosstelling SRH | 0 | 0 | 0 | 10.000 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 1.500 | 0 | 1.500 | 891 | 2.391 | 3.123 | 1.623 | 1.623 | 1.623 |
Bijdrage aan ZBO's en RWT's | 5.980 | 0 | 5.980 | 755 | 6.735 | 1.027 | 1.027 | 1.027 | 1.027 |
Bijdrage toezicht AFM BES-toezicht | 505 | 0 | 505 | 0 | 505 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Bijdrage DNB toezicht & DGS BES | 1.300 | 0 | 1.300 | 700 | 2.000 | 700 | 700 | 700 | 700 |
Bijdrage FEC | 2.970 | 0 | 2.970 | 250 | 3.220 | 127 | 127 | 127 | 127 |
Bijdrage Toezicht en Handhaving MIF | 260 | 0 | 260 | ‒ 250 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage PSD II | 195 | 0 | 195 | ‒ 195 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 750 | 0 | 750 | 250 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 440 | 0 | 440 | 84 | 524 | 84 | 84 | 84 | 84 |
Caribean Financial Action Task Force | 20 | 0 | 20 | 84 | 104 | 84 | 84 | 84 | 84 |
IASB | 420 | 0 | 420 | 0 | 420 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 9.155 | 0 | 9.155 | ‒ 250 | 8.905 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten muntwezen | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toename munten in circulatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 1.455 | 0 | 1.455 | 0 | 1.455 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzer in Geldzaken | 1.455 | 0 | 1.455 | 0 | 1.455 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 5.700 | 0 | 5.700 | ‒ 250 | 5.450 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Bekostiging (- € 2,9 mln.)
De lagere uitgaven voor bekostiging zijn voornamelijk te verklaren door het lager uitvallen van de kosten voor muntcirculatie. In 2020 zullen er minder munten worden geslagen en geproduceerd, omdat er van de meeste muntsoorten al voldoende munten in omloop zijn (- € 3,5 mln).
Opdrachten (+ € 13,6 mln.)
De belangrijkste mutatie betreft een mogelijke schadeloosstelling bij de procedure voor de onteigening van Stichting Reaal Holding (SRH N.V.) (+ € 10 mln.). Sinds 2013 wordt bij de Ondernemingskamer van het Gerechtshof Amsterdam geprocedeerd over de omvang van de schadeloosstelling voor de onteigening van SNS REAAL en SNS Bank. In 2013 is, conform het geldende wettelijk kader, aan onteigende schuldeisers een aanbod gedaan van 0 euro. Ontwikkelingen gedurende de daaropvolgende periode hebben ertoe geleid dat dat aanbod is bijgesteld tot circa € 10 mln. Het definitief oordeel over de omvang van de schadeloosstelling is aan de rechter. In de tweede helft van het jaar wordt de uitspraak van de Ondernemerskamer verwacht en hierop vooruitlopend is derhalve € 10 mln. op de begroting gereserveerd.
Ontwerpbegroting 2020 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire (4) | Stand 1e suppletoire (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 143.836 | 0 | 143.836 | 5.500 | 149.336 | 1.750 | ‒ 1.000 | 0 | 0 |
waarvan betalingsverplichtingen | 443.836 | 0 | 443.836 | 5.500 | 449.336 | 1.750 | ‒ 1.000 | 0 | 0 |
Verwerving vermogenstitels | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaalinjectie Invest-NL | 330.000 | 0 | 330.000 | 0 | 330.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afdrachten Staatsloterij | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schikking Alawwal Bank | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lening SRH | 1.660 | 0 | 1.660 | 0 | 1.660 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige betalingsverplichting | 12.176 | 0 | 12.176 | 5.500 | 17.676 | 1.750 | ‒ 1.000 | 0 | 0 |
waarvan garantieverplichtingen | ‒ 300.000 | 0 | ‒ 300.000 | 0 | ‒ 300.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garantie DNB Winstafdracht | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanties en vrijwaringen staatsdeelnemingen | ‒ 300.000 | 0 | ‒ 300.000 | 0 | ‒ 300.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 442.176 | 0 | 442.176 | 5.500 | 447.676 | 1.750 | ‒ 1.000 | 0 | 0 |
waarvan juridisch verplicht | 98,5% | 98,5% | 97,6% | ||||||
Vermogensverschaffing | 330.000 | 0 | 330.000 | 0 | 330.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaalinjectie TenneT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaalinjectie Invest-NL | 330.000 | 0 | 330.000 | 0 | 330.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verwerving vermogenstitels | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vermogenonttrekking | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afdrachten Staatsloterij | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's en RWT's | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NLFI | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanties | 3.176 | 0 | 3.176 | 0 | 3.176 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regeling BF | 20 | 0 | 20 | 0 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotatie begrotingsreserve TenneT | 3.156 | 0 | 3.156 | 0 | 3.156 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 4.000 | 0 | 4.000 | 5.500 | 9.500 | 1.750 | ‒ 1.000 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 4.000 | 0 | 4.000 | 0 | 4.000 | ‒ 750 | 0 | 0 | 0 |
Opstart Invest-NL | 0 | 0 | 0 | 5.500 | 5.500 | 2.500 | ‒ 1.000 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 1.816.656 | 0 | 1.816.656 | 145.000 | 1.961.656 | ‒ 495.000 | 0 | 0 | 0 |
Vermogenonttrekking | 1.809.000 | 0 | 1.809.000 | 145.000 | 1.954.000 | ‒ 495.000 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengst verkoop vermogenstitels | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dividenden en afdrachten staatsdeelnemingen | 1.455.000 | 0 | 1.455.000 | ‒ 230.000 | 1.225.000 | ‒ 495.000 | 0 | 0 | 0 |
Afdrachten Staatsloterij | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Winstafdracht DNB | 254.000 | 0 | 254.000 | 375.000 | 629.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: Griekse inkomsten ANFA | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: Griekse inkomsten SMP | 6250 | 0 | 6.250 | 0 | 6.250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's en RWT's | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NLFI | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanties | 3.156 | 0 | 3.156 | 0 | 3.156 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Premieontvangsten garantie TenneT | 3.156 | 0 | 3.156 | 0 | 3.156 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Terug te vorderen uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen en uitgaven
Opstart InvestNL (+ € 5,5 mln.)
Dit betreft een overboeking van artikel 10 (Nog onverdeeld) van het resterende budget voor de opstartkosten van InvestNL (+ € 5,5 mln.).
Ontvangsten
Dividend staatsdeelnemingen (- € 230,0 mln.)
Vanwege de (voorziene) impact van de COVID-19 crisis op de staatsdeelnemingen worden de dividendramingen naar beneden bijgesteld (- € 230,0 mln).
Winstafdracht DNB (+ € 375,0 mln.)
De hogere winstafdracht van De Nederlandsche Bank (+ € 375,0 mln.) is het gevolg van wijzigingen in het monetaire beleid. Hieronder valt onder andere:
– het opkoopprogramma van de ECB, waarin extra staats- en bedrijfsobligaties beschikbaar zijn gekomen.
– de ontwikkeling in de rentecurve, waardoor DNB in 2019 een lagere voorziening voor het renterisico aan diende te houden en er in 2020 een deel van de voorziening is vrijgevallen.
Ontwerpbegroting 2020 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire (4) | Stand 1e suppletoire (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 912.681 | 0 | 912.681 | 2.090.017 | 3.002.698 | ‒ 49.050 | 20.000 | ‒ 4.710 | 19.000 |
waarvan betalingsverplichtingen | 912.681 | 0 | 912.681 | 43.279 | 955.960 | 18.000 | 20.000 | 20.000 | 19.000 |
Wereldbank | 877.856 | 0 | 877.856 | 43.279 | 921.135 | 0 | 0 | 0 | 0 |
AIIB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische assistentie kiesgroeplanden | 1.731 | 0 | 1.731 | 0 | 1.731 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SMP/ANFA | 33.010 | 0 | 33.010 | 0 | 33.010 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ESM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18.000 | 20.000 | 20.000 | 19.000 |
Overige betalingsverplichtingen | 84 | 0 | 84 | 0 | 84 | ||||
waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 2.046.738 | 2.046.738 | ‒ 67.050 | 0 | ‒ 24.710 | 0 |
Wereldbank | 0 | 0 | 0 | 49.030 | 49.030 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garantie aan DNB inzake IMF | 0 | 0 | 0 | 96.839 | 96.839 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kredieten EU-betalingsbalanssteun | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
EFSM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
AIIB | 0 | 0 | 0 | 6.644 | 6.644 | 0 | 0 | 0 | 0 |
EIB | 0 | 0 | 0 | 1.900.425 | 1.900.425 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Compensatie ESM | 0 | 0 | 0 | ‒ 6200 | ‒ 6.200 | ‒ 67.050 | 0 | ‒ 24.710 | 0 |
Uitgaven | 103.694 | 0 | 103.694 | 3.290 | 106.984 | 11.432 | 7.762 | 3.283 | 5.108 |
waarvan juridisch verpicht | 99,8% | 99,8% | 99,8% | ||||||
Bijdrage aan (inter)nationale instellingen | 68.953 | 0 | 68.953 | 3.290 | 72.243 | 11.432 | 7.762 | 3.283 | 5.108 |
Wereldbank | 68.869 | 0 | 68.869 | 3.290 | 72.159 | ‒ 6.568 | ‒ 12.238 | ‒ 16.717 | ‒ 13.892 |
AIIB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
IFI's | 84 | 0 | 84 | 0 | 84 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Compensatie ESM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18.000 | 20.000 | 20.000 | 19.000 |
Leningen (Griekenland) | 33.010 | 0 | 33.010 | 0 | 33.010 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Teruggeven winsten SMP | 33.010 | 0 | 33.010 | 0 | 33.010 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 1.731 | 0 | 1.731 | 0 | 1.731 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische assistentie kiesgroeplanden | 1.731 | 0 | 1.731 | 0 | 1.731 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 52.804 | 0 | 52.804 | ‒ 7.455 | 45.349 | ‒ 5.948 | ‒ 19.059 | ‒ 20.257 | ‒ 18.775 |
Bijdrage aan (inter)nationale instellingen | 3.279 | 0 | 3.279 | ‒ 132 | 3.147 | 7.030 | ‒ 897 | 2.415 | ‒ 819 |
Ontvangsten IFI's | 3.279 | 0 | 3.279 | ‒ 932 | 2.347 | ‒ 720 | ‒ 897 | ‒ 775 | ‒ 819 |
Ontvangsten ESM | 0 | 0 | 0 | 800 | 800 | 7.750 | 0 | 3.190 | 0 |
Leningen (Griekenland) | 49.525 | 0 | 49.525 | ‒ 7.323 | 42.202 | ‒ 12.978 | ‒ 18.162 | ‒ 22.672 | ‒ 17.956 |
Renteontvangsten lening Griekenland | 7.569 | 0 | 7.569 | ‒ 7.323 | 246 | ‒ 12.978 | ‒ 18.162 | ‒ 22.672 | ‒ 17.956 |
Aflossing lening Griekenland | 41.956 | 0 | 41.956 | 0 | 41.956 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
Wereldbank (+ € 92,3 mln.)
De mutatie op de verplichtingen aan de Wereldbank bestaat uit 1. een per saldo ophoging van de betalingsverplichting (+ € 43,3 mln.) en 2. een wisselkoersbijstelling op de garantieverplichting (+ € 49,0 mln.).
1. In 2020 zal naar verwachting de kapitaalophoging van de International Finance Corporation (IFC), waarover reeds in 2018 politieke overeenkomst was, worden geformaliseerd (+ € 103,2 mln. voor Nederland conform verwachte betaalschema). Verder worden de uitstaande betalingsverplichtingen aan de IFC en International Bank for Reconstruction and Development (IBRD) aangepast aan de hand van de meest recente wisselkoersen van het CPB (+ € 6,0 mln.). Daarnaast wordt de meerjarenraming van de 19e kapitaalstorting aan de International Development Association (IDA) aangepast aan het uiteindelijke onderhandelingsresultaat (- € 67,5 mln.).
2. De uitstaande garantieverplichtingen aan de IFC- en IBRD-onderdelen van de Wereldbank worden bijgesteld aan de hand van de meest recente wisselkoersramingen van het CPB (+ € 49,0 mln.).
Garantie aan DNB inzake IMF (+ € 96,8 mln.)
De uitstaande garantieverplichtingen aan DNB inzake IMF worden met € 96,8 mln. aangepast aan de hand van de wisselkoersstand van de euro ten opzichte van de Special Drawings Rights (SDR) van het IMF.
AIIB (+ € 6,6 mln.)
De uitstaande garantieverplichtingen aan de Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) worden met € 6,6 mln. aangepast aan de hand van de meest recente wisselkoersramingen van de euro ten opzichte van de dollar van het CPB.
EIB (+ € 1.900,4 mln.)
Het verlies van het aandeel van het Verenigd Koninkrijk in het ingelegde kapitaal wordt volledig aangevuld via een omzetting van de bestaande reserves van de European Investment Bank (EIB), het kapitaal waarvoor het Verenigd Koninkrijk garant stond wordt aangevuld via een hogere garantstelling door de overige 27 EU-lidstaten5.
ESM (- € 6,2 mln.)
De garantstelling van de Nederlandse Staat aan het European Stability Mechanism (ESM) neemt in 2020, 2021 en 2023 af, vanwege het verlopen van de kortingsperiode van Malta, Slowakije en Estland. Nu de kortingsperiode van deze landen verstreken is, verhogen Malta, Slowakije en Estland hun garantstelling aan het ESM. Omdat het totale bedrag aan garantiekapitaal voor het ESM vaststaat, betekent dit dat de garantstelling van andere lidstaten aan het ESM lager uitvalt.
Uitgaven
Wereldbank (+ € 3,3 mln.)
De belangrijkste mutatie is ontstaan door het aanpassen van de uitstaande betalingen aan de IFC- en IBRD-onderdelen van de Wereldbank aan de hand van de meest recente wisselkoersramingen van het CPB (+ € 1,8 mln.).
Ontvangsten
Renteontvangsten lening Griekenland (- € 7,3 mln.)
De renteontvangsten op de lening aan Griekenland worden aangepast aan de hand van de meest recente renteramingen van het CPB. Gezien de lage rentestand dalen de ontvangsten (- € 7,3 mln.).
Ontwerpbegroting 2020 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire (4) | Stand 1e suppletoire (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 10.015.244 | 12.070.000 | 22.085.244 | 70.244 | 22.155.488 | 70.244 | 70.244 | 70.244 | 70.244 |
waarvan betalingsverplichtingen | 15.244 | 70.000 | 85.244 | 70.244 | 155.488 | 70.244 | 70.244 | 70.244 | 70.244 |
Waarvan kostenvergoeding Atradius DSB | 15.187 | 0 | 15.187 | 0 | 15.187 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan uitvoeringskosten herverzekering leverancierskredieten | 0 | 70.000 | 70.000 | 0 | 70.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige betalingsverplichtingen | 57 | 0 | 57 | 70.244 | 70.301 | 70.244 | 70.244 | 70.244 | 70.244 |
waarvan garantieverplichtingen | 10.000.000 | 12.000.000 | 22.000.000 | 0 | 22.000.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Herverzekering leverancierskredieten | 0 | 12.000.000 | 12.000.000 | 0 | 12.000.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Exportkredietverzekeringen | 10.000.000 | 0 | 10.000.000 | 0 | 10.000.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: aangegane garantieverplichtingen | 10.000.000 | 0 | 10.000.000 | 0 | 10.000.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: vervallen garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 77.244 | 1.470.000 | 1.547.244 | 70.244 | 1.617.488 | 70.244 | 70.244 | 70.244 | 70.244 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | 100% | ||||||
Garanties | 62.000 | 1.400.000 | 1.462.000 | 70.244 | 1.532.244 | 70.244 | 70.244 | 70.244 | 70.244 |
Schade-uitkering EKV | 62.000 | 0 | 62.000 | 0 | 62.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Begrotingsreserve EKV | 0 | 0 | 0 | 70.244 | 70.244 | 70.244 | 70.244 | 70.244 | 70.244 |
Schade-uitkering Seno-Gom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schade-uitkering herverzekering leverancierskredieten | 0 | 1.400.000 | 1.400.000 | 0 | 1.400.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 15.187 | 70.000 | 85.187 | 0 | 85.187 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kostenvergoeding Atradius DSB | 15.187 | 0 | 15.187 | 0 | 15.187 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten herverzekering leverancierskredieten | 0 | 70.000 | 70.000 | 0 | 70.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 57 | 0 | 57 | 0 | 57 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige uitgaven | 57 | 0 | 57 | 0 | 57 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 235.954 | 500.000 | 735.954 | 20.244 | 756.198 | 20.244 | 20.244 | 20.244 | 20.244 |
Garanties | 235.954 | 500.000 | 735.954 | 20.244 | 756.198 | 20.244 | 20.244 | 20.244 | 20.244 |
Premies EKV | 70.244 | 0 | 70.244 | 0 | 70.244 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Premies herverzekering leverancierskredieten | 0 | 200.000 | 200.000 | 0 | 200.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schaderestituties EKV | 165.710 | 0 | 165.710 | 0 | 165.710 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schaderestituties herverzekering leverancierskredieten | 0 | 300.000 | 300.000 | 0 | 300.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Begrotingsreserve EKV | 0 | 0 | 0 | 20.244 | 20.244 | 20.244 | 20.244 | 20.244 | 20.244 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Begrotingsreserve EKV (+ € 70,2 mln.)
Tot 2020 werden de toevoegingen aan en de onttrekkingen uit de begrotingsreserve EKV gesaldeerd begroot. Vanaf de eerste suppletoire begroting 2020 en verder worden de toevoegingen aan de begrotingsreserve als uitgaven weergegeven en de onttrekkingen uit de begrotingsreserve als ontvangsten. De raming van de toevoeging aan de begrotingsreserve is gelijk aan de raming van de premieontvangsten (€ 70,2 mln.). Het toevoegen van de premieontvangsten aan de begrotingsreserve is een uitgave voor de Financiënbegroting.
Ontvangsten
Begrotingsreserve EKV (+ € 20,2 mln.)
Zoals toegelicht onder de uitgaven worden de toevoegingen aan en de onttrekkingen uit de begrotingsreserve EKV niet langer gesaldeerd begroot. De geraamde onttrekking uit de begrotingsreserve is gelijk aan de geraamde uitvoeringskosten van Atradius, schades die definitief worden afgeschreven en overige kosten (€ 20,2 mln.). Een onttrekking uit de begrotingsreserve is een ontvangst voor de Financiënbegroting.
Ontwerpbegroting 2020 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire (4) | Stand 1e suppletoire (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.426.667 | 0 | 3.426.667 | 3.886 | 3.430.553 | 3.273 | 6.211 | 6.204 | 6.204 |
Uitgaven | 3.426.667 | 0 | 3.426.667 | 3.886 | 3.430.553 | 3.273 | 6.211 | 6.204 | 6.204 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | 100% | ||||||
Bijdrage aan medeoverheden | 3.426.667 | 0 | 3.426.667 | 3.886 | 3.430.553 | 3.273 | 6.211 | 6.204 | 6.204 |
waarvan: bijdragen aan gemeenten | 3.014.557 | 0 | 3.014.557 | 3.388 | 3.017.945 | 3.273 | 6.211 | 6.204 | 6.204 |
waarvan: bijdragen aan provincies | 412.110 | 0 | 412.110 | 498 | 412.608 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 3.426.667 | 0 | 3.426.667 | 3.886 | 3.430.553 | 3.273 | 6.211 | 6.204 | 6.204 |
Ontwerpbegroting 2020 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire (4) | Stand 1e suppletoire (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 440.852 | 0 | 440.852 | ‒ 10.087 | 430.765 | 6.384 | 5.734 | 2.334 | ‒ 166 |
Uitgaven (1) + (2) | 440.852 | 0 | 440.852 | ‒ 10.087 | 430.765 | 6.384 | 5.734 | 2.334 | ‒ 166 |
(1) Programma-uitgaven | 29.981 | 0 | 29.981 | ‒ 321 | 29.660 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan juridisch verlicht | 53,5% | 53,5% | 65,0% | ||||||
Opdrachten | 27.881 | 0 | 27.881 | ‒ 321 | 27.560 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ICT opdrachten | 3.769 | 0 | 3.769 | 0 | 3.769 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige opdrachten | 24.112 | 0 | 24.112 | ‒ 321 | 23.791 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan agentschappen | 2.100 | 0 | 2.100 | 0 | 2.100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage overige agentschappen | 2.100 | 0 | 2.100 | 0 | 2.100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
(2) Apparaatsuitgaven | 410.871 | 0 | 410.871 | ‒ 9.766 | 401.105 | 6.384 | 5.734 | 2.334 | ‒ 166 |
Personeel | 404.202 | 0 | 404.202 | ‒ 5.766 | 398.436 | 6.384 | 4.234 | ‒ 166 | ‒ 166 |
Eigen personeel | 397.079 | 0 | 397.079 | ‒ 5.766 | 391.313 | 6.384 | 4.234 | ‒ 166 | ‒ 166 |
Inhuur externen | 6.968 | 0 | 6.968 | 0 | 6.968 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig personeel | 155 | 0 | 155 | 0 | 155 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Materieel | 6.669 | 0 | 6.669 | ‒ 4.000 | 2.669 | 0 | 1.500 | 2.500 | 0 |
ICT | 5.145 | 0 | 5.145 | ‒ 4.000 | 1.145 | 0 | 1.500 | 2.500 | 0 |
Bijdrage aan SSO's | 1.524 | 0 | 1.524 | 0 | 1.524 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 605 | 0 | 605 | 0 | 605 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatontvangsten | 605 | 0 | 605 | 0 | 605 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Personele uitgaven (- € 5,8 mln.)
De verlaging van de personele uitgaven wordt grotendeels verklaard door twee mutaties:
– Vanuit het ministerie van Buitenlandse Zaken wordt budget overgeheveld voor de jaren 2020, 2021 en 2022 ten behoeve van het handhavingsbeleid van de sancties Rusland. Dit betreft € 4,4 mln. in 2020, € 6,4 mln. in 2021 en € 4,2 mln. in 2022.
– Als gevolg van een minder snelle personele instroom wordt een onderuitputting op de personele uitgaven verwacht. Hiervoor heeft een incidentele budgetoverdracht naar artikel 1 (Belastingen) plaatsgevonden (- € 10 mln.).