Artikel 1 Belastingen
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 2.776.428 | 2.581.801 | 2.427.636 | 2.424.215 | 2.386.072 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 126.404 | 163.031 | 156.629 | 112.546 | 86.402 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Intensiveren witwassen, fraudebestrijding en ondermijning | 600 | 10.621 | 21.422 | 21.422 | 21.422 | |
Beheerst vernieuwen | 20.500 | 20.500 | 20.500 | 20.500 | ||
Vertrekregeling | 79.800 | |||||
Toezicht achteraf | 5.000 | 10.000 | 20.000 | 29.000 | ||
Loonbijstelling | 59.236 | 54.246 | 51.037 | 50.969 | 50.285 | |
Prijsbijstelling | 13.065 | 12.499 | 11.848 | 11.834 | 11.710 | |
Kasschuiven | – 21.400 | 7.300 | 8.750 | 5.350 | ||
Overig & extrapolatie | 32.373 | 9.841 | 4.330 | 4.751 | 10.248 | 2.608.723 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 2.986.706 | 2.944.639 | 2.712.152 | 2.671.587 | 2.615.639 | 2.608.723 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 154.158.692 | 158.261.536 | 164.341.163 | 170.784.214 | 177.536.426 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | – 281.789 | 89.431 | 88.711 | 85.569 | 82.979 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Belastingontvangsten | 1.717.496 | – 1.911.652 | – 8.335.075 | – 5.156.587 | – 7.539.733 | |
Overig & extrapolatie | 5.509 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 174.523.966 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 155.599.908 | 156.444.315 | 156.099.799 | 165.718.196 | 170.084.672 | 174.523.966 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven
Intensiveren witwassen, fraudebestrijding en ondermijning
De in de Voorjaarsnota 2019 aangekondigde middelen voor de aanpak van witwassen, fraudebestrijding en ondermijning worden beschikbaar gesteld aan artikel 1 (Belastingen) en artikel 9 (Douane).
Beheerst vernieuwen
Naar aanleiding van het ingediende bestedingsplan personeel zijn in de begroting 2020 middelen overgeboekt vanuit de Aanvullende Post naar de begroting van het Ministerie van Financiën. Dit betreft budget om structureel de wervingsinspanning binnen de Belastingdienst te vergroten.
Vertrekregeling
Er zijn voor de vertrekregeling Switch en bijbehorende premies, middelen overgeheveld van artikel 10 (Nog onverdeeld) naar artikel 1 (Belastingen).
Toezicht achteraf
Er wordt bij de Belastingdienst geïntensiveerd in het toezicht op zeer vermogende personen, MKB-ondernemers (boekenonderzoeken), aangiftes vennootschapsbelasting en aangiftes inkomensheffing.
Loonbijstelling
De toegekende loonbijstelling is van artikel 10 (Nog onverdeeld) uitgedeeld aan artikel 1 (Belastingen).
Prijsbijstelling
De toegekende prijsbijstelling is van artikel 10 (Nog onverdeeld) uitgedeeld aan artikel 1 (Belastingen).
Kasschuiven
Enkele kasschuiven worden doorgevoerd. Dit omvat onder meer een kasschuif van de middelen die beschikbaar zijn voor de vernieuwing en het programma managementinformatie en risicomanagement. Daarnaast is de aanbesteding van een nieuw uniform voor medewerkers van de Douane vertraagd en zullen de uitgaven in 2020 plaatsvinden.
Ontvangsten
Belastingontvangsten
Zie de Miljoenennota voor een toelichting op de belastingontvangsten.
Artikel 2 Financiële markten
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 25.023 | 23.432 | 23.332 | 23.322 | 23.312 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | – 4 | – 1.021 | – 890 | – 890 | – 890 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Wijzer in geldzaken | 1.341 | 1.341 | 1.341 | |||
Muntcirculatie | – 1.250 | |||||
Bijdrage ZBO's en RWT's | 1.500 | 750 | ||||
Overig & extrapolatie | 2.491 | 2.106 | 475 | 475 | 475 | 22.897 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 27.760 | 26.608 | 24.258 | 24.248 | 22.897 | 22.897 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 7.441 | 9.441 | 9.441 | 9.441 | 9.441 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 2.170 | – 1.741 | – 641 | – 941 | – 1.741 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Wijzer in geldzaken | 1.455 | 1.455 | 1.455 | |||
Overig & extrapolatie | 163 | 7.700 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2020 | 9.774 | 9.155 | 10.255 | 9.955 | 7.700 | 7.700 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven
Wijzer in geldzaken
Het platform Wijzer in geldzaken zet zich in voor het bevorderen van verantwoord financieel gedrag in Nederland. Uitgangspunt voor de begroting van Wijzer in geldzaken is dat het Ministerie van Financiën samen met een aantal partijen uit de sector het platform financiert. Deze samenwerking zal ook in de periode 2020–2023 worden gecontinueerd.
Muntcirculatie
De kosten voor muntcirculatie vielen in 2019 lager uit dan verwacht. In tegenstelling tot het jaar ervoor was het in 2019 niet nodig om 20 cent muntstukken te slaan. Daardoor vielen de kosten voor onder andere de productie en rondellen lager uit. De uitgaven op deze post zullen vanaf 2020 veranderen. Er zal rechtstreeks worden samengewerkt met het producerende munthuis. Het zal na de aanbesteding duidelijk zijn welke verandering in de kosten voor de munttaak dit precies met zich meebrengt.
Bijdrage ZBO’s en RWT’s
In 2020 gaat het register van uiteindelijk belanghebbenden (UBO’s) van vennootschappen en andere juridische entiteiten van start (het zogenaamde UBO-register artikel 30)59. Aan de opstart en bouw van dit register zijn kosten verbonden, die deels zijn, en worden, gedekt door het Ministerie van Financiën. In 2019 draagt het ministerie € 0,75 mln. bij aan de verdere ontwikkeling van dit UBO-register. Ook wordt voorzien dat in 2020 gestart wordt met de ontwikkeling en bouw van een apart UBO-register voor trusts en soortgelijke constructies (het zogenaamde UBO-register artikel 31)60. Het ministerie voorziet zowel in 2019 als in 2020 € 0,75 mln. bij te dragen aan deze kosten.
Ontvangsten
Wijzer in geldzaken
Zie uitgaven.
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 294.050 | 11.906 | 8.750 | 8.750 | 8.750 | |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2019 | 744.396 | |||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 105.866 | 101.470 | 99.970 | 99.970 | 99.970 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Kapitaalinjectie Invest-NL | 50.000 | 330.000 | 330.000 | 330.000 | 330.000 | |
Overig & extrapolatie | – 4.980 | – 1.200 | 1.800 | 1.800 | 300 | 406.020 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 1.189.332 | 442.176 | 440.520 | 440.520 | 439.020 | 406.020 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 1.204.300 | 1.201.656 | 1.066.500 | 1.063.500 | 1.432.500 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 808.148 | 552.000 | 892.000 | 856.000 | 452.000 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Dividenden staatsdeelnemingen | 20.000 | |||||
Winstafdracht DNB | 790 | 63.000 | – 83.000 | 96.000 | 69.000 | |
Overig & extrapolatie | 2.364 | 1.918.500 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2020 | 2.035.602 | 1.816.656 | 1.875.500 | 2.015.500 | 1.953.500 | 1.918.500 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven
Kapitaalinjectie Invest-NL
Naar verwachting zal eind 2019 Invest-NL N.V. worden opgericht. Verspreid over enkele jaren ontvangt Invest-NL N.V. een kapitaalinjectie van € 1,7 mld. van de Staat.
Ontvangsten
Dividenden staatsdeelnemingen
Naar aanleiding van definitieve winstcijfers van staatsdeelnemingen over 2018 wordt de raming voor het daarover in 2019 ontvangen dividend naar boven bijgesteld.
Winstafdracht DNB
Naar aanleiding van de meest recente winstraming van DNB wordt de raming voor de winstafdracht bijgesteld.
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 359.220 | 252.124 | 185.761 | 291.423 | 341.423 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 3.899 | – 170.630 | 23.759 | 21.379 | – 6.641 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
IBRD | 25.871 | 2.101 | 1.948 | 1.516 | ||
IFC | – 3.784 | – 3.668 | – 3.723 | – 4.109 | ||
Overig & extrapolatie | 31 | 113 | 114 | 72 | 71 | 355.439 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 363.150 | 103.694 | 208.067 | 311.099 | 332.260 | 355.439 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 15.257 | 69.751 | 162.549 | 204.053 | 201.753 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | – 3.217 | – 15.408 | – 18.505 | – 16.660 | – 6.557 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Overig & extrapolatie | – 1.539 | – 1.798 | – 1.798 | – 1.898 | 191.424 | |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 12.040 | 52.804 | 142.246 | 185.595 | 193.298 | 191.424 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven
IBRD
De geraamde betalingsverplichting en het daarbij behorende uitgavenpatroon zijn bijgesteld n.a.v. de meest recente wisselkoersraming van het CPB. Daarnaast worden de betalingsverplichting en de uitgaven een jaar vervroegd doordat de aandeelhouders van de Wereldbank al in 2018 het besluit hebben genomen over de inleg van aanvullend kapitaal voor IBRD.
IFC
De geraamde betalingsverplichting en uitgavenpatroon worden bijgesteld n.a.v. de meest recente wisselkoersraming van het CPB.
Artikel 5 Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 83.444 | 83.444 | 83.444 | 88.244 | 88.144 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 121.800 | – 6.200 | – 6.200 | – 11.000 | – 10.900 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Extrapolatie | 77.244 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2020 | 205.244 | 77.244 | 77.244 | 77.244 | 77.244 | 77.244 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 256.172 | 235.622 | 88.144 | 88.144 | 88.144 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | – 37.875 | 332 | 3.726 | – 3.025 | – 2.926 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Extrapolatie | 83.406 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2020 | 218.297 | 235.954 | 91.870 | 85.119 | 85.218 | 83.406 |
Artikel 6 Btw-compensatiefonds
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 3.225.010 | 3.225.010 | 3.225.010 | 3.225.010 | 3.225.010 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 2.172 | 66 | 66 | |||
Nieuwe mutaties | ||||||
Aanpassing BCF | 194.794 | 200.960 | 200.960 | 201.026 | 201.026 | |
Overig & extrapolatie | 5.871 | 631 | 135 | 3.426.036 | ||
Stand ontwerpbegroting 2020 | 3.427.847 | 3.426.667 | 3.426.171 | 3.426.036 | 3.426.036 | 3.426.036 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 3.225.010 | 3.225.010 | 3.225.010 | 3.225.010 | 3.225.010 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 2.172 | 66 | 66 | |||
Nieuwe mutaties | ||||||
Aanpassing BCF | 194.794 | 200.960 | 200.960 | 201.026 | 201.026 | |
Overig & extrapolatie | 5.871 | 631 | 135 | 3.426.036 | ||
Stand ontwerpbegroting 2020 | 3.427.847 | 3.426.667 | 3.426.171 | 3.426.036 | 3.426.036 | 3.426.036 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven en ontvangsten
Aanpassing BCF
Deze mutatie betreft een bijstelling van de raming van het Btw-compensatiefonds (BCF) op basis van de beschikking van het afgelopen jaar, aangevuld met het voorschot van het vierde kwartaal van het afgelopen jaar en driemaal het voorschot van het eerste kwartaal uit het lopende jaar.
Artikel 9 Douane
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 416.151 | 427.177 | 422.267 | 421.987 | 421.487 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Loon- en prijsbijstelling | 12.170 | 12.842 | 12.764 | 12.738 | 12.445 | |
Eigen personeel | – 5.000 | |||||
Intensiveren witwassen, fraudebestrijding en ondermijning | 1.779 | 4.803 | 4.803 | 4.803 | ||
Overig & extrapolatie | – 9.603 | – 946 | 2.392 | 1.353 | – 1.647 | 437.263 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 413.718 | 440.852 | 442.226 | 440.881 | 437.088 | 437.263 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 605 | 605 | 605 | 605 | 605 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Extrapolatie | 605 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2020 | 605 | 605 | 605 | 605 | 605 | 605 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven
Loon- en prijsbijstelling
De toegekende loon- en prijsbijstelling is van artikel 10 (Nog onverdeeld) uitgedeeld aan artikel 9 (Douane).
Eigen personeel
De uitgaven aan eigen personeel in 2019 vallen lager uit doordat gestart is vanuit een situatie van onderbezetting, gekoppeld aan een forse wervingsopgave (inclusief Brexit).
Intensiveren witwassen, fraudebestrijding en ondermijning
De in de Voorjaarsnota 2019 aangekondigde middelen voor de aanpak van witwassen, fraudebestrijding en ondermijning worden beschikbaar gesteld aan artikel 1 (Belastingen) en artikel 9 (Douane).
Artikel 8 Apparaat kerndepartement
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 256.491 | 254.191 | 254.333 | 254.379 | 254.397 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | – 129 | – 826 | – 1.006 | – 986 | – 926 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Loon- en prijsbijstelling | 6.682 | 6.639 | 6.643 | 6.644 | 6.645 | |
Overig & extrapolatie | 4.670 | 6.045 | 5.352 | 2.954 | 2.104 | 264.088 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 267.714 | 266.049 | 265.322 | 262.991 | 262.220 | 264.088 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 52.953 | 52.839 | 52.839 | 52.839 | 52.839 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 515 | – 1.002 | – 1.002 | – 1.002 | – 1.002 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Extrapolatie | 51.837 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2020 | 53.468 | 51.837 | 51.837 | 51.837 | 51.837 | 51.837 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven
Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling.
Artikel 10 Nog onverdeeld
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 98.411 | 186.730 | 67.046 | 96.178 | 66.571 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 14.273 | 88.665 | 128.293 | 125.038 | 129.221 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Intensiveren witwassen, fraudebestrijding en ondermijning | – 900 | – 15.000 | – 29.000 | – 29.000 | – 29.000 | |
Individueel keuzebudget | 91.624 | |||||
Vertrekregeling | – 79.800 | |||||
Distributie loon- en prijsbijstelling | – 92.284 | – 87.239 | – 83.299 | – 83.192 | – 82.092 | |
Fiscale uitvoeringskosten | – 1.291 | – 2.776 | – 3.114 | – 3.035 | – 2.532 | |
Kasschuiven | – 15.688 | – 1.250 | 1.750 | 3.693 | 8.738 | |
Overig & extrapolatie | – 999 | – 5.522 | – 4.705 | – 2.317 | – 1.581 | 75.778 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 1.522 | 175.432 | 76.971 | 107.365 | 89.325 | 75.778 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven
Intensiveren witwassen, fraudebestrijding en ondermijning
De in de Voorjaarsnota 2019 aangekondigde middelen voor de aanpak van witwassen, fraudebestrijding en ondermijning worden beschikbaar gesteld aan artikel 1 (Belastingen), artikel 9 (Douane) en begrotingshoofdstuk VI (Justitie & Veiligheid).
Individueel keuzebudget
De introductie van het, in de cao rijk 2018–2020 afgesproken, individueel keuzebudget per 2020 leidt tot eenmalig hogere personele uitgaven. Het kabinet heeft besloten departementen te compenseren voor deze extra uitgaven.
Vertrekregeling
Er zijn voor de vertrekregeling Switch en bijbehorende premies middelen overgeheveld van artikel 10 (Nog onverdeeld) naar artikel 1 (Belastingen).
Distributie loon- en prijsbijstelling
De jaarlijkse loon- en prijsbijstelling is verdeeld binnen de begroting.
Fiscale uitvoeringskosten
De benodigde uitvoeringskosten voor de maatregelen uit het Belastingplan 2019 en overige fiscale maatregelen worden overgeboekt tussen artikel 10 en artikel 1.
Kasschuiven
Een deel van de middelen op artikel 10 wordt naar latere jaren geschoven. Dit betreft onder andere de gereserveerde middelen voor fiscale uitvoeringskosten.
Artikel 11 Financiering staatsschuld
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 35.655 | 36.017 | 22.160 | 36.481 | 35.008 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | – 279 | – 468 | – 530 | – 657 | 1.197 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Rente vaste schuld | – 19 | – 230 | – 248 | – 203 | – 148 | |
Rente vlottende schuld | – 7 | – 19 | ||||
Uitgifte en aflossing vaste schuld | 150 | – 149 | ||||
Overig & extrapolatie | – 6 | 35.174 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2020 | 35.502 | 35.171 | 21.383 | 35.615 | 36.039 | 35.174 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 24.178 | 28.576 | 16.436 | 30.442 | 29.273 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 1.579 | 386 | 1.245 | 1.453 | 3.162 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Rente derivaten lang | 17 | – 26 | 3 | |||
Rente vlottende schuld | 19 | 122 | – 5 | |||
Uitgifte en aflossing vaste schuld | 957 | 3.617 | 4.936 | 4.936 | ||
Mutatie vlottende schuld | – 3.308 | |||||
Extrapolatie | 39.616 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2020 | 22.485 | 30.015 | 21.296 | 36.831 | 37.371 | 39.616 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven en ontvangsten
De ramingen voor rente en uitgifte schuld zijn bijgesteld als gevolg van een veranderde financieringsbehoefte, nieuwe schulduitgiftes en aangepaste rentepercentages.
Artikel 12 Kasbeheer
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 1.532 | 1.611 | 1.731 | 1.855 | 1.888 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | – 79 | – 181 | – 205 | – 96 | ||
Nieuwe mutaties | ||||||
Rentelasten | 2 | 1 | – 10 | |||
Verstrekte leningen | 100 | |||||
Extrapolatie | 1.796 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2020 | 1.632 | 1.531 | 1.552 | 1.650 | 1.781 | 1.796 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 9.494 | 7.555 | 5.985 | 6.105 | 4.994 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 2.067 | 1.445 | 874 | 1.755 | 2.030 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Rentebaten | 1 | – 4 | – 12 | – 11 | – 10 | |
Aflossingen leningen | 19 | 25 | 22 | 15 | 12 | |
Mutaties in rekening-courant en deposito | – 875 | – 1.251 | 2.260 | – 2.106 | – 1.633 | |
Extrapolatie | 4.405 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2020 | 10.706 | 7.771 | 9.128 | 5.759 | 5.394 | 4.405 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven
Rentelasten
De mutatie van de rentelasten wordt vooral verklaard door de gewijzigde rentepercentages zoals geraamd door het CPB.
Ontvangsten
Rentebaten
De mutatie van de rentebaten wordt vooral veroorzaakt door de verwachte afname van de roodstand op de rekening-courant van de sociale fondsen.
Aflossingen leningen
De mutaties in de aflossingen op leningen zijn voornamelijk het gevolg van het verwerken van realisaties van nieuw aangegane leningen.
Mutaties in rekening-courant en deposito
De mutaties in de rekening-courant en deposito worden vooral veroorzaakt door mutaties in de rekening-courantstand van de sociale fondsen.