Werken aan waterveiligheid, zoetwatervoorziening en waterkwaliteit vraagt continu inspanningen en investeringen. Deze worden verantwoord in het Deltafonds. Het aantal mensen en de waarde van het te beschermen goed veranderen onder invloed van economische en demografische ontwikkelingen. Ook water en bodem veranderen in de loop van de tijd: de zeespiegel stijgt en de bodem daalt. Door de klimaatverandering wordt het warmer en zullen rivierafvoeren en regenval grotere extremen vertonen.
Het Deltaprogramma is het nationale programma waarin Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen samenwerken om Nederland veilig en aantrekkelijk te houden en goed te blijven voorzien van zoetwater. Zo kan onze economie blijven profiteren van de gunstige ligging in de delta.
Het Deltaprogramma heeft als doel ons land nu en in de toekomst te beschermen tegen hoogwater en de zoetwatervoorziening op orde te houden.
Mijlpalen en resultaten 2020
Hieronder wordt ingegaan op de mijlpalen in het lopende programma. Hiermee wordt inzichtelijk gemaakt welke projecten in 2020 worden opgeleverd en bij welke projecten de uitvoering in 2020 start.
Beheer, onderhoud en vervanging
Voor het beheer en onderhoud zijn afspraken over prestaties gemaakt voor het watermanagement en beheer en onderhoud, waaronder kustlijnhandhaving met zandsuppleties, stormvloedkeringen en rijkswaterkeringen zoals dijken, dammen en duinen. Deze afspraken over prestaties zijn nader toegelicht in artikel 3 Beheer, Onderhoud en Vervanging van het Deltafonds. In 2020 wil IenW onder meer de volgende activiteiten in het kader van beheer, onderhoud en vervanging uitvoeren:
Hoofdwatersystemen | – Zandsuppleties basiskustlijn |
– Levensduurverlengend onderhoud aan stuwen Nederrijn/ Lek |
Voor een nadere toelichting op de stand van zaken van beheer, onderhoud en vervanging wordt verwezen naar bijlage 4 Instandhouding van deze begroting.
Aanleg
In 2020 wordt voortvarend gewerkt aan het verbeteren van de waterveiligheid, onder andere door het uitvoeren van het tweede Hoogwaterbeschermingsprogramma, het nieuwe Hoogwaterbeschermingprogramma en Maaswerken. Hieronder volgen de mijlpalen die IenW bij deze programma’s in 2020 wil behalen:
Programma | Mijlpaal | Project |
---|---|---|
HWBP-2 | – Start realisatie | |
– Oplevering | – Hoogwaterkering Den Oever | |
HWBP | – Start realisatie | – Dijkversterking Noordelijke Maasvallei Tranche 1 – Gorinchem-Waardenburg (GOWA) – Tiel-Waardenburg (TIWA) – Vianen – IJsseldijk Apeldoorns kanaal |
– Oplevering | – Eemshaven-Delfzijl – IJsselpaviljoen Zutphen | |
Maaswerken | – Start realisatie | – Maasband |
– Oplevering | – Grevenbicht – Afferden – Neer |
Voor een nadere toelichting over de stand van zaken voor de lopende programma’s wordt verwezen naar de toelichting op de productartikelen, de voortgangsrapportages aan de Tweede Kamer, het Deltaprogramma 2020 en het MIRT Overzicht 2020. Het Deltaprogramma is te vinden op de website1 van de deltacommissaris.
Begroting op hoofdlijnen
Verlenging looptijd investeringsfondsen tot en met 2033
Bij de begroting 2020 wordt de looptijd van de het Deltafonds met een jaar verlengd tot en met 2033.
Het niveau van extrapolatie is gelijk aan het jaar 2032 stand begroting 2019 na verwerking van structurele begrotingsmutaties. Daarnaast zijn de structurele bijdragen van derden doorgetrokken. Met de verlenging tot en met 2033 komt in totaal – inclusief structurele ontvangsten – een ruimte van circa € 1,4 miljard beschikbaar op het Deltafonds. Deze ruimte wordt bij voorrang ingezet voor het dekken van de doorlopende verplichtingen, zoals de uitgaven die zijn benodigd voor de instandhouding van het huidige areaal. Hiervoor is in 2033 circa € 1,1 miljard benodigd. De ruimte die in 2033 resteert na aftrek van de doorlopende verplichtingen bedraagt circa € 0,3 miljard en wordt toegevoegd aan de investeringsruimte.
Belangrijkste wijzigingen
De onderstaande tabel geeft de belangrijkste wijzigingen in de uitgaven en inkomsten aan ten opzichte van de eerste suppletoire begroting 2019. Een volledig overzicht van de mutaties is terug te vinden in bijlage 2: Verdiepingsbijlage.
art | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025–2032 | 2033 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 1.042.886 | 1.118.125 | 1.104.892 | 1.263.500 | 1.271.802 | 1.261.925 | 10.449.737 | |||
Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 | 20.731 | – 5.417 | 4.303 | 5.207 | 4.997 | 4.997 | 39.976 | 4.997 | ||
Stand 1e suppletoire begroting 2019 | 1.063.617 | 1.112.708 | 1.109.195 | 1.268.707 | 1.276.799 | 1.266.922 | 10.489.713 | 4.997 | ||
Belangrijkste mutaties Deltafonds | ||||||||||
Kaderrelevante mutaties Deltafonds | ||||||||||
1 | Loon- en Prijsbijstelling 2018 | Div | 23.940 | 24.445 | 26.570 | 22.582 | 28.289 | 23.886 | 157.737 | 30.681 |
2 | Extrapolatie 2033 | Div | 1.393.218 | |||||||
3 | Overboeking Deltafonds naar Infrastructuurfonds | 3 | – 265.000 | |||||||
4 | Overboekingen Zoetwatermaatregelen | 2 | – 9.160 | – 13.436 | – 13.247 | |||||
5 | Desalderingen | Div | 37.787 | – 20.533 | – 9.213 | 636 | – 6.929 | – 13.092 | 27.660 | – 13.802 |
Overig | 503 | 1.799 | 651 | |||||||
Mutaties binnen kaders Deltafonds | ||||||||||
6 | Ruimte voor de Rivier | 1.01 | – 51.400 | – 664 | ||||||
5.03 | 51.400 | 664 | ||||||||
7 | Grensmaas | 1.01 | – 40.000 | |||||||
5.03 | 40.000 | |||||||||
8 | Rivierverruiming Rijn | 1.01 | – 68.000 | |||||||
5.03 | 68.000 | |||||||||
9 | Beleidsreservering | 5.03 | – 6.000 | – 6.000 | – 4.600 | – 4.600 | – 6.400 | – 368.600 | ||
5.04 | 6.000 | 6.000 | 4.600 | 4.600 | 6.400 | 368.600 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2020 | 1.116.687 | 1.104.983 | 1.113.956 | 1.291.925 | 1.298.159 | 1.277.716 | 10.410.110 | 1.415.094 |
Ad 1. Jaarlijks wordt besloten of de overheidsuitgaven van de Rijksbegroting gecorrigeerd worden voor loon- en prijsontwikkelingen. Dit betreft de toegekende loonbijstelling en prijsbijstelling tranche 2019 die vanuit Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar het Deltafonds.
Ad 2. In de begroting 2019 is de looptijd van het Deltafonds met een jaar verlengd tot en met 2033. Het niveau van extrapolatie is gelijk aan het jaar 2032 stand begroting 2019 na verwerking van structurele begrotingsmutaties. Daarnaast zijn de structurele bijdragen van derden doorgetrokken.
Ad 3. Op basis van de prognose in 2017 is een tekort geconstateerd voor de vervanging- en renovatieopgave op het hoofdvaarwegennet. In de begroting 2018 heeft dat geleid tot een overheveling van € 334 miljoen vanuit de VenR reservering voor het hoofdwegennet naar de VenR reservering voor het hoofdvaarwegennet. Ten behoeve van het resterende tekort voor de VenR opgave van het hoofdvaarwegennet is € 265 miljoen overgeheveld vanuit de reservering Vervanging en Renovatie op artikel 3 Beheer, onderhoud en vervanging van het Deltafonds naar artikel 15 hoofdvaarwegennet op het Infrastructuurfonds. De overheveling vanuit het Deltafonds volgt uit een deels overlappende functie van het hoofdvaarwegennet met de Waterkerende veiligheidsdoelstelling van het Deltafonds
Ad. 4 Naar het Gemeente-, BTW-compensatie- en Provinciefonds worden in 2019, 2020 en 2021 middelen overgeheveld ten behoeve van de uitvoering van Zoetwatermaatregelen door provincies en de gemeente Zevenbergen.
Ad. 5 Deze mutatie betreft een aanpassing van de ontvangsten en worden budgetneutraal gecompenseerd bij de betreffende uitgavenartikelen. De aanpassing betreft met name een actualisatie van de bijdragen derden die gerelateerd zijn aan het hoogwaterbeschermingprogramma.
Ad 6. en 7. De kosten van het project Ruimte voor de Rivier zijn € 52,1 miljoen lager dan geraamd. Bij het project Grensmaas is een meevaller van € 40 miljoen opgetreden als gevolg van het door het Consortium Grensmaas BV opzeggen van haar leningsovereenkomst met de Staat der Nederlanden.
Ad 8. De hoogwatergeul Varik Heesselt gaat niet door omdat daar uiteindelijk toch voor dijkverhoging is gekozen. Hierdoor vloeit in de periode 2025 tot en met 2027 een bedrag van € 68 miljoen terug naar de investeringsruimte.
Ad 9. Ten laste van de investeringsruimte (artikel 5.03) wordt in de periode 2020–2032 een bedrag van € 396 miljoen overgeboekt naar het artikel Reserveringen (artikel 5.04). Dit betreft de volgende reserveringen:
Programmatische Aanpak Grote Wateren (PAGW) | € 257 miljoen |
Integraal Rivieren management | € 80 miljoen |
Onderzoeksreservering | € 2 miljoen |
Wettelijk Beoordelingsinstrumentarium 2035 | € 18 miljoen |
Nutriënten en gewasbeschermingsmiddelen | € 39 miljoen |
Overprogrammering
Het instrument overprogrammering wordt door het Kabinet ingezet om te zorgen dat de budgetten voor aanleg van infrastructuur daadwerkelijk tot besteding komen in de jaren waarin deze beschikbaar zijn gesteld. Op het Deltafonds fluctueert de programmering en is per jaar afwisselend sprake van een situatie van over- en onderprogrammering. Over de begrotingsperiode tot en met 2024 is per saldo sprake van een overprogrammering van circa € 516 miljoen. In de totale periode tot en met 2033 is het volledige programma altijd gedekt. Voor de verdere toelichting voor opzet en werking van het instrument op de fondsen wordt naar de leeswijzer van het Infrastructuurfonds verwezen. In het artikelonderdeel 1.02 Overige Aanlegprojecten van het Deltafonds is de jaarlijkse omvang van de overprogrammering opgenomen.
Artikel | 2019 | 2019–2024 |
---|---|---|
1.02 Overige Aanlegprojecten | – 109 | – 516 |
Totale overprogrammering | – 109 | – 516 |
Vanuit oogpunt van beheersing mag de overprogrammering op de fondsen in de begrotingsperiode maximaal € 2,2 miljard bedragen.
Fonds | 2019 | 2019–2024 |
---|---|---|
Deltafonds | – 109 | – 516 |
Infrastructuurfonds | – 294 | – 1.464 |
Totale overprogrammering | – 403 | – 1.980 |
Gemiddelde uitgaven
Onderstaand zijn de gemiddelde jaarlijkse uitgaven per productartikel in de periode 2019–2033 gepresenteerd (bedragen x € 1 miljoen).
Flexnorm
In de begroting 2018 is de flexnorm geïntroduceerd, waarmee het inzicht in de meerjarige hardheid van de bestuurlijke afspraken is aangescherpt. De flexnorm is een percentage dat aangeeft welk aandeel van de aanlegbudgetten (inclusief investeringsruimte) naar mening van het kabinet flexibel is om bij nieuwe planvorming te betrekken. Het betreft de ruimte binnen de begroting waar nog geen definitieve oplossing is bepaald en gekozen kan worden voor een alternatieve aanwending of oplossing. Overigens geldt ook dat waar wél bestuurlijke afspraken zijn gemaakt, maar er nog geen juridische verplichtingen zijn aangegaan, de budgetten nog altijd onverminderd door de Tweede Kamer te amenderen zijn.
In onderstaande tabel is weergegeven welke budgetten in de begroting 2020 conform hierboven geschetste flexnorm flexibel zijn om bij nieuwe planvorming te betrekken.
Artikel onderdeel | Omschrijving | Budgetten t/m 2033 (€ miljoen) |
---|---|---|
1.03 | Studiekosten | 104 |
2.03 | Studiekosten | 11 |
5.03 | Investeringsruimte | 1.175 |
5.04 | Reserveringen | 1.509 |
7.03 | Studiekosten | 81 |
Totaal | 2.880 | |
Als percentage van de aanlegbudgetten (inclusief investeringsruimte en reserveringen) | 27% |