Screeningsautoriteit Justis screent om inzicht te krijgen in de betrouwbaarheid van personen en organisaties. Justis doet dit in het belang van het functioneren van de rechtsstaat en de veiligheid in en van de samenleving.
Justis screent op terreinen waarvan politiek en samenleving vinden dat betrouwbaarheid belangrijk is en waar Justis toegang heeft tot unieke informatie die alleen voor de overheid beschikbaar is. Daar waar het bedrijfsleven screent, wil Justis dat dit betrouwbaar gebeurt en daarom screent ze deze organisaties ook. Justis draagt bij aan de veiligheid in en van de samenleving en doet recht aan de beginselen van de rechtsstaat, aangezien de rechtsstaat alleen goed kan functioneren als de betrouwbaarheid en veiligheid zijn gewaarborgd.
Bij het screenen van personen en organisaties stelt Justis de principes van de rechtsstaat centraal. Onafhankelijk en met oog voor privacy weegt Justis, vanuit een wettelijke basis, individuele belangen van personen en organisaties af tegen het collectieve belang, met als doel kwetsbare belangen te beschermen en risico’s te verminderen.
De beweging die Justis maakt, is die van een productgerichte naar een opgavegerichte organisatie waarbij de behoefte van de samenleving aan betrouwbaarheid en veiligheid het uitgangspunt vormt. Samen met opdrachtgevers en partners bekijkt Justis of en op welke manier screening kan bijdragen aan de maatschappelijke veiligheid en vermindering van risico’s in het maatschappelijk verkeer.
Toelichting op de meerjarige begroting van baten en lasten
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | – 4.709 | – 3.710 | 3.544 | 3.539 | 3.538 | 3.538 | 3.538 |
Omzet overige departementen | 411 | 4.433 | 4.433 | 4.433 | 4.433 | 4.433 | 4.433 |
Omzet derden | 42.106 | 42.703 | 42.703 | 42.703 | 42.703 | 42.703 | 42.703 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 327 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 38.135 | 43.426 | 50.680 | 50.674 | 50.674 | 50.674 | 50.674 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
Personele kosten | 20.477 | 26.099 | 26.099 | 26.101 | 26.102 | 26.102 | 26.102 |
– Waarvan eigen personeel | 16.826 | 22.223 | 22.223 | 22.225 | 22.226 | 22.226 | 22.226 |
– Waarvan externe inhuur | 3.651 | 3.552 | 3.552 | 3.552 | 3.552 | 3.552 | 3.552 |
– Waarvan overige personele kosten | 0 | 324 | 324 | 324 | 324 | 324 | 324 |
Materiële kosten | 14.464 | 17.326 | 17.326 | 17.326 | 17.326 | 17.326 | 17.326 |
– Waarvan apparaat ICT | 1.036 | 7.857 | 7.857 | 7.857 | 7.857 | 7.857 | 7.857 |
– Waarvan bijdrage aan SSO's | 7.244 | 8.330 | 8.330 | 8.330 | 8.330 | 8.330 | 8.330 |
– Waarvan overige materiële kosten | 6.184 | 1.139 | 1.139 | 1.139 | 1.139 | 1.139 | 1.139 |
Materiële programma lasten | 234 | ||||||
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– materieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 35.175 | 43.426 | 43.426 | 43.427 | 43.428 | 43.428 | 43.428 |
Saldo van baten en lasten | 2.960 | 0 | 7.254 | 7.248 | 7.246 | 7.246 | 7.246 |
gewone bedrijfsuitoefening | |||||||
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 2.960 | 0 | 7.254 | 7.248 | 7.246 | 7.246 | 7.246 |
Baten
Omzet Moederdepartement
In deze post is de bijdrage van het Ministerie van JenV opgenomen voor producten waarvoor geen, of geen kostendekkende, tarieven (kunnen) worden geheven aan de eindgebruiker.
In onderstaande tabel wordt een nadere uitsplitsing van de omzet moederdepartement voor 2019 en 2020 weergegeven.
Product | 2019 | 2020 |
---|---|---|
Omzet: Integriteit (Risicomeldingen, TIV, GSR, BIBOB,VOG) | – 8.987 | 0 |
Omzet: Gratie | 977 | 453 |
Omzet: Naamswijziging | 468 | 0 |
Omzet: GSR | 1.061 | 728 |
Omzet: WPBR, WWM, BOA | 2.771 | 2.363 |
Totaal | – 3.710 | 3.544 |
Omzet overige departementen
In de omzet overige departementen is de bijdrage opgenomen van overige departementen voor producten waarvoor geen tarieven aan de eindgebruiker worden geheven. Het betreft bijdragen vanuit de ministeries SZW en I&W voor de continue screening kinderopvang en taxibranche. Daarnaast is de bijdrage vanuit Ministerie van VWS voor de gratis VOG voor vrijwilligers (300.000) van € 4 mln. opgenomen.
Omzet derden
Deze geraamde omzet betreft de bij derden (particulieren en bedrijven) in rekening te brengen tarieven voor producten. De reeds eerder ingezette groei in het aantal verklaringen omtrent gedrag natuurlijke personen (VOG NP) is verwerkt in de raming voor 2020 en gelijk gehouden voor de jaren daarna.
In onderstaande tabel wordt een nadere uitsplitsing voor 2020 weergegeven.
PxQ | |||
---|---|---|---|
Product | (x € 1.000) | ||
Aantal1 | Tarief | 2020 | |
Bureau Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (BIBOB) | 275 | 700,00 | 193 |
Verklaring omtrent gedrag (VOG NP)2 | 1.150.000 | 33,85 | 38.928 |
Verklaring omtrent gedrag (VOG-RP) | 5.100 | 207,00 | 1.056 |
Naamswijziging | 1.680 | 835,00 | 1.403 |
Gedragsverklaring Aanbesteding3 | 8.000 | 75,00 | 600 |
Wet wapens en munitie (WWM) | 310 | 80,00 | 25 |
Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherche bureaus (WPBR vergunningen)4 | 590 | 600,00 | 344 |
Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherche bureaus (WPBR leidinggevenden) | 820 | 92,00 | 75 |
Totaal | 42.703 |
Lasten
Personele kosten
De personele kosten in 2020 en verder blijven stabiel ten opzichte van het jaar 2019.
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Eigen personeel | |||||||
Kosten (x € 1.000) | 16.826 | 22.223 | 22.223 | 22.225 | 22.226 | 22.226 | 22.226 |
Aantal FTE's | 242 | 309 | 309 | 309 | 309 | 309 | 309 |
Extern personeel | |||||||
Kosten (x € 1.000) | 3.651 | 3.552 | 3.552 | 3.552 | 3.552 | 3.552 | 3.552 |
Overige P-kosten | |||||||
Kosten (x € 1.000) | 0 | 324 | 324 | 324 | 324 | 324 | 324 |
Totale kosten (x € 1.000) | 20.477 | 26.099 | 26.099 | 26.101 | 26.102 | 26.102 | 26.102 |
Materiële kosten
De materiële kosten in 2020 en verder blijven stabiel ten opzichte van het jaar 2019.
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
1. Rekening Courant RHB 1 januari | 10.419 | 10.279 | 8.271 | 8.271 | 8.271 | 8.271 | 8.271 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+) | 56.036 | 43.426 | 50.680 | 50.675 | 43.426 | 43.426 | 43.426 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | – 54.924 | – 43.426 | – 43.426 | – 43.426 | – 43.426 | – 43.426 | – 43.426 |
2. Totaal operationele kasstroom | 1.112 | 0 | 7.254 | 7.248 | 7.246 | 7.246 | 7.246 |
Totaal investeringen (–/–) | – | – | – | – | – | – | – |
Totaal boekwaarden desinvesteringen (+/+) | – | – | – | – | – | – | – |
3. Totaal investeringskasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | – 1.252 | – 2.008 | – 7.254 | – 7.248 | – 7.246 | – 7.246 | – 7.246 |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+) | – | – | – | – | – | – | |
Aflossing op leningen (–/–) | – | – | – | – | – | – | – |
Beroep op leenfaciliteit (+/+) | – | – | |||||
4. Totaal financieringskasstroom | – 1.252 | – 2.008 | – 7.254 | – 7.248 | – 7.246 | – 7.246 | – 7.246 |
5. Rekening Courant RHB 31 december | 10.279 | 8.271 | 8.271 | 8.271 | 8.271 | 8.271 | 8.271 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
De gepresenteerde eenmalige uitkering in 2018 (4) aan het moederdepartement heeft te maken met een terugstorting van het deel van het exploitatieresultaat 2017 dat boven de maximumomvang van het eigen vermogen uitkwam en de afroming van € 0,9 mln. De gepresenteerde eenmalige uitkering in 2019 (4) heeft te maken met het terugstorten van het deel van het exploitatieresultaat 2018 dat boven de maximumomvang van het eigen vermogen uitkwam. De gepresenteerde eenmalige uitkering in 2020 en verder (4) heeft te maken met het positief saldo van de baten en lasten.
Doelmatigheid
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Risicomeldingen | |||||||
Aantal | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 |
Doorlooptijd: | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
TIV | |||||||
Aantal | 947 | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 |
Doorlooptijd: % verstrekking A binnen 3 dagen | 89% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% |
Doorlooptijd: % verstrekking B binnen 4 weken | 99% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% |
Doorlooptijd: % verstrekking C binnen 6 weken en 4 maanden | 100% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
GSR | |||||||
Aantal | 543 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 |
Doorlooptijd: % positieve beslissing binnen 8 weken | 96% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Doorlooptijd: % negatieve beslissing binnen 8 weken | 100% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
BIBOB | |||||||
Tarief | € 700,00 | € 700,00 | € 700,00 | € 700,00 | € 700,00 | € 700,00 | € 700,00 |
Aantal | 352 | 305 | 305 | 305 | 305 | 305 | 305 |
Omzet tarief (x 1.000) | € 189 | € 193 | € 193 | € 193 | € 193 | € 193 | € 193 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 24% | 60% | 60% | 60% | 60% | 60% | 60% |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken | 53% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Gratie | |||||||
Aantal | 1.120 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Doorlooptijd: % binnen 6 maanden | 84% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG NP) | |||||||
Tarief (via gemeente) | € 41,35 | € 41,35 | € 41,35 | € 41,35 | € 41,35 | € 41,35 | € 41,35 |
Tarief (elektronisch) | € 33,85 | € 33,85 | € 33,85 | € 33,85 | € 33,85 | € 33,85 | € 33,85 |
Aantal | 1.205.026 | 1.500.000 | 1.150.000 | 1.150.000 | 1.150.000 | 1.150.000 | 1.150.000 |
Omzet tarief (x 1.000) | € 38.070 | € 33.850 | € 38.928 | € 38.928 | € 38.928 | € 38.928 | € 38.928 |
Doorlooptijd: % binnen 4 weken | 99% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken na VTW | 16% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Gratis VOG | |||||||
Aantal | 17.284 | 300.000 | 300.000 | 300.000 | 300.000 | 300.000 | 300.000 |
Omzet overige departementen | € 263 | € 4.240 | € 4.240 | € 4.240 | € 4.240 | € 4.240 | € 4.240 |
Doorlooptijd: | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG RP) | |||||||
Tarief | € 207,00 | € 207,00 | € 207,00 | € 207,00 | € 207,00 | € 207,00 | € 207,00 |
Aantal | 5.013 | 5.100 | 5.100 | 5.100 | 5.100 | 5.100 | 5.100 |
Omzet tarief (x 1.000) | € 1.018 | € 1.056 | € 1.056 | € 1.056 | € 1.056 | € 1.056 | € 1.056 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 100% | 95% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW | 43% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Naamswijziging | |||||||
Tarief | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 |
Aantal | 2.519 | 2.400 | 2.400 | 2.400 | 2.400 | 2.400 | 2.400 |
Omzet tarief (x 1.000) | € 1.522 | € 1.373 | € 1.403 | € 1.403 | € 1.403 | € 1.403 | € 1.403 |
Doorlooptijd: % binnen 20 weken | 99% | 95% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
GVA | |||||||
Tarief | € 75,00 | € 75,00 | € 75,00 | € 75,00 | € 75,00 | € 75,00 | € 75,00 |
Aantal | 8.964 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 |
Omzet tarief (x 1.000) | € 668 | € 490 | € 640 | € 640 | € 640 | € 640 | € 640 |
Afdracht overige departement | € – 243 | € – 135 | € – 135 | € – 135 | € – 135 | € – 135 | € – 135 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 100% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Doorlooptijd: % binnen 16 weken na VTW | n.v.t. | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Continue screening | |||||||
Aantal | 225.660 | 235.000 | 235.000 | 235.000 | 235.000 | 235.000 | 235.000 |
Omzet overige departementen | € 392 | € 328 | € 328 | € 328 | € 328 | € 328 | € 328 |
WWM beroepen | |||||||
Aantal | 89 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 |
Doorlooptijd: % binnen 26 weken | 96% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
WWM ontheffingen | |||||||
Tarief | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 |
Aantal | 366 | 360 | 360 | 360 | 360 | 360 | 360 |
Omzet tarief (x 1.000) | € 28 | € 25 | € 25 | € 25 | € 25 | € 25 | € 25 |
Doorlooptijd: % binnen 13 weken | 93% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
BOA, en BOA cat. Besluiten | |||||||
Aantal | 7.849 | 8.070 | 8.070 | 8.070 | 8.070 | 8.070 | 8.070 |
Doorlooptijd: % verzoek BOA art. 142 binnen 16 w. | 100% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
BOD | |||||||
Aantal | 343 | 350 | 350 | 350 | 350 | 350 | 350 |
Doorlooptijd: % BOD binnen 8 weken | 100% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
WPBR ondernemingen, WBP, EG verklaringen, Sancties | |||||||
Tarief WPBR (vergunningen) | € 600,00 | € 600,00 | € 600,00 | € 600,00 | € 600,00 | € 600,00 | € 600,00 |
Aantal | 859 | 850 | 850 | 850 | 850 | 850 | 850 |
Omzet tarief (x 1.000) | € 436 | € 354 | € 354 | € 354 | € 354 | € 354 | € 354 |
Doorlooptijd: WPBR ondernemingen % binnen 13 weken | 98% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Doorlooptijd: % EG- verklaring binnen 13 weken | 54% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Doorlooptijd: % sancties binnen 13 weken | 100% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
WPBR leidinggevenden | |||||||
Tarief | € 92,00 | € 92,00 | € 92,00 | € 92,00 | € 92,00 | € 92,00 | € 92,00 |
Aantal | 1.101 | 1.025 | 1.025 | 1.025 | 1.025 | 1.025 | 1.025 |
Omzet tarief (x 1.000) | € 95 | € 75 | € 75 | € 75 | € 75 | € 75 | € 75 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 94% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Generiek Deel | |||||||
Antal FTE’s (exclusief externe inhuur) werkzaam bij Justis | 252 | 309 | 309 | 309 | 309 | 309 | 309 |
Saldo van baten en lasten als percentage van de totale baten | 8% | 0% | 14% | 14% | 14% | 14% | 14% |