De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) is de autoriteit en regisseur van het veilig en betrouwbaar gebruik van identiteitsgegevens en is de uitvoeringsorganisatie op het gebied van persoonsgegevens en reisdocumenten voor het Koninkrijk der Nederlanden. In een constant veranderende samenleving is de veiligheid en betrouwbaarheid van identiteitsgegevens van essentieel belang.
RvIG streeft samen met ketenpartners naar een uitstekende dienstverlening voor burgers. Zowel analoog als digitaal, en toekomstbestendig door innovatie.
RvIG is verantwoordelijk voor de volgende diensten:
– de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP);
– de beheervoorziening burgerservicenummer (BV-BSN);
– het systeem van aanvraag, productie en distributie van reisdocumenten;
– de persoonsinformatievoorziening van het Caribisch gebied (PIVA);
– het beheren van voorzieningen ten behoeve van het eIDAS-stelsel;
– het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI);
– de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA).
Basis Registratie Personen (BRP)
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is verantwoordelijk voor de registratie van ingezetenen, de Basis Registratie Personen (BRP) en de Registratie niet-ingezetenen (RNI). Deze registraties vormen samen het BRP stelsel en is een kernproduct uit de RvIG productportfolio. Belangrijk speerpunt voor 2020 van RvIG in het kader van de BRP werkzaamheden is de health check. Aanleiding voor de health check is het beëindigen van Operatie BRP zoals toegezegd in het Algemeen Overleg op 5 juli 2017 aan de Tweede Kamer. Daarop heeft de toenmalige Minister van BZK ook de toezegging gedaan dat er onderzoek naar het toekomstvast maken van de bestaande centrale voorziening GBA-V zal worden uitgevoerd. De werkzaamheden die onder de health check vallen, zijn de volgende:
– Uitgesteld onderhoud van de RNI, Schouwen & Toetsen, Wet Besluit en Regeling BRP en het Logisch Ontwerp BRP;
– Gegevensverstrekking volgens overheidsstandaarden;
– Oplossen van knelpunten.
Burgerservicenummer (BSN)
RvIG is verantwoordelijk voor de beheervoorziening BSN. Hieronder valt het beheer van de voorziening voor het genereren, distribueren, toekennen en beheren van Burgerservicenummers.
De werkzaamheden die RvIG voor de BSN uitvoert zijn:
– Het zorgdragen voor gedegen voorzieningen voor het stellen van verificatievragen over de identiteit van een persoon en over Nederlandse identiteitsdocumenten;
– Het beheer van het foutenmeldpunt voor het melden van vermoedens over BSN nummerfouten;
– Het beheren van de voorzieningen met behulp waarvan algemene informatie beschikbaar wordt gesteld met betrekking tot het gebruik van burgerservicenummers en de gegevensverwerking van gebruikers;
– Het beheren van de voorziening waar burgers met vragen en klachten over het gebruik van hun BSN terecht kunnen (BSN-punt).
Reisdocumenten
RvIG ziet in haar verantwoordelijkheid voor het reisdocumentenstelsel toe op de productie van paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten (NIK) en het aanvraag- en uitgifte proces bij uitgevende instanties. Daarnaast beheert RvIG de registers ‘Register Paspoortsignalering’ (RPS), Basisregister 'Reisdocumenten’ (BRR) en ‘Verificatieregister Reisdocumenten’ (VR).
In 2019 is er een start gemaakt met de verbetering van het aanvraag- en uitgifteproces en het proces voor het beheer van signaleringen. Op dit moment vereisen deze kennisintensieve processen nog veel handmatige handelingen. Een simpeler en minder mens-afhankelijk proces zal worden ingericht met als doel o.a. onterechte verstrekking van reisdocumenten en het onterecht vervallen van reisdocumenten te voorkomen en zo het betrouwbare imago van het Nederlandse reisdocument hoog te houden. Deze verbetering van het reisdocumentenstelsel (VRS) legt ook de basis voor veranderingen die op termijn in het nog te ontwikkelen beleidskader van de strategische visie van de Opdrachtgever kunnen worden doorgevoerd.
Caribisch gebied
In 2020 wordt gezamenlijk met het Caribisch gebied, zijnde de Openbare Lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Caribisch Nederland) en de landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden (Aruba, Curaçao en Sint Maarten), gewerkt aan verdere kwaliteitsverbetering van de bevolkingsadministraties. In samenwerking met het Openbaar Lichaam Sint Eustatius wordt over de periode 1 maart 2017 tot 1 maart 2021 duurzame ondersteuning geboden in de vorm van personele inzet van RvIG medewerkers bij de afdeling burgerzaken.
Electronic Identification Authentication and Trust Services (eIDAS)
eIDAS is een stelsel om met behulp van elektronische Identiteit (eID) op een hoogbetrouwbare manier digitale dienstverlening mogelijk te maken van (semi) overheid aan burgers en bedrijven binnen Europa. Met ingang van 2019 voert RvIG het stelselbeheer over één van de voorzieningen binnen eIDAS.
Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI)
RvIG begeleidt naast slachtoffers van identiteitsfraude ook burgers met fouten met betrekking tot hun persoonsgegevens. RvIG fungeert als ketenregisseur en schakelt indien nodig ketenpartners zoals Politie, Belastingdienst, RDW, IND en Logius in.
Landelijke aanpak adreskwaliteit (LAA)
De LAA kan gezien worden als de samenwerking van de toekomst. Rijksoverheid en uitvoeringsorganisaties werken nauw samen om gemeenten te voorzien van risicoadressen op basis van door RvIG uitgevoerde data-analyse. Gemeenten voeren op basis van deze risicosignalen een adresonderzoek uit, waarbij ook een huisbezoek wordt afgelegd. Deze intensieve manier van samenwerken over alle lagen van de overheid heen is van grote meerwaarde voor de kwaliteit van de BRP en tegelijkertijd een effectieve werkwijze in het kader van adresgerelateerde fraude.
Ontwikkelingen
RvIG vervult een rol in de strategische Digitale agenda Rijkdienst. Hierbij wordt samengewerkt met publieke-, private- en wetenschappelijke partijen. RvIG wil de essentie van e-governance en digital citizenship verkennen.
2018Stand Slotwet | 20191e suppletoire begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 146.241 | 75.311 | 73.971 | 73.010 | 78.412 | 72.617 | 166.949 |
- Omzet moederdepartement | 37.824 | 42.708 | 48.284 | 45.066 | 46.902 | 47.616 | 47.848 |
- Omzet overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Omzet derden | 108.417 | 32.603 | 25.687 | 27.944 | 31.510 | 25.001 | 119.101 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 20.407 | 27.950 | 31.414 | 27.357 | 22.265 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 146.241 | 95.718 | 101.921 | 104.424 | 105.769 | 94.882 | 166.949 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 115.032 | 97.912 | 102.975 | 105.379 | 102.908 | 90.892 | 132.593 |
- personele kosten | 19.447 | 20.355 | 29.346 | 28.987 | 28.763 | 27.742 | 26.728 |
- waarvan eigen personeel | 13.459 | 17.426 | 16.702 | 21.011 | 21.327 | 21.646 | 21.971 |
- waarvan externe inhuur | 5.988 | 2.929 | 12.644 | 7.976 | 7.436 | 6.096 | 4.757 |
- waarvan overige personele kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- materiële kosten | 95.585 | 77.557 | 73.629 | 76.392 | 74.145 | 63.150 | 105.865 |
- waarvan apparaat ICT | 549 | 1.250 | 850 | 833 | 833 | 833 | 833 |
- waarvan bijdrage aan SSO's | 60 | 165 | 275 | 275 | 275 | 275 | 275 |
- waarvan overige materiële kosten | 94.976 | 76.142 | 72.504 | 75.284 | 73.037 | 62.042 | 104.757 |
Afschrijvingskosten | 1.281 | 1.350 | 2.083 | 2.675 | 3.565 | 3.990 | 4.449 |
- materieel | 910 | 1.350 | 2.083 | 2.675 | 3.565 | 3.990 | 4.449 |
- waarvan apparaat ICT | 0 | 1.350 | 1.970 | 1.970 | 1.970 | 1.970 | 1.970 |
- immaterieel | 371 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties voorzieningen | 22.048 | 1.193 | 0 | 0 | 0 | 0 | 29.907 |
Overige kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 138.361 | 100.455 | 105.058 | 108.054 | 106.473 | 94.882 | 166.949 |
Saldo van baten en lasten | 7.880 | ‒ 4.737 | ‒ 3.137 | ‒ 3.630 | ‒ 704 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet
De omzet van RvIG is als volgt over de diverse opdrachten begroot:
Moederdepartement | Overige departementen | Derden | Totaal | |
---|---|---|---|---|
BRP | 22,9 | ‒ | 10,4 | 33,3 |
Health Check BRP | 6,4 | ‒ | ‒ | 6,4 |
BSN | 5,1 | ‒ | ‒ | 5,1 |
Reisdocumenten | ‒ | ‒ | 15,3 | 15,3 |
Caribisch Gebied | 1,7 | ‒ | ‒ | 1,7 |
eIDAS | 2,8 | ‒ | ‒ | 2,8 |
CMI | 0,8 | ‒ | ‒ | 0,8 |
LAA | 8,6 | ‒ | ‒ | 8,6 |
Totaal | 48,3 | ‒ | 25,7 | 74 |
Vrijval voorzieningen
Om te voorkomen dat er grote fluctuaties in de kostprijs van reisdocumenten ontstaan als gevolg van de invoering van de 10-jarige geldigheid, heeft RvIG een egalisatiereserve opgebouwd. Deze egalisatiereserve wordt in de dipperiode (2019-2023) aangewend, zodat tarieven in de dipperiode niet hoeven te worden verhoogd als gevolg van de invoering van de 10-jarige geldigheid. Dit maakt realisatie van kostendekkendheid over 10 jaar mogelijk. Vanaf 2019 valt per jaar een deel van het opgebouwde bedrag op de egalisatiereserve vrij om de kostprijs gelijk te houden. In 2020 is dat bedrag € 28,0 mln.
Lasten
Apparaatskosten
Personele lasten
De personele lasten bedragen € 34,1 mln. De verhoging van de eigen personele kosten heeft onder andere te maken met de verambtelijking en de nieuwe taken met betrekking tot eIDAS en LAA. De externe inhuur is sterk gestegen ten gevolge van het meerjarig programma VRS en het project Health Check BRP.
Materiële kosten
Het grootste gedeelte van de lasten betreft de kosten die worden gemaakt voor de productie en distributie van de reisdocumenten, het in stand houden van het BRP-netwerk, het beheer van de centrale verstrekkingvoorziening van de BRP (GBA-V en RNI) en de beheervoorziening BSN, CMI, PIVA-V en Sédula. Voor de uitvoering van de taken maakt RvIG gebruik van geautomatiseerde systemen die werken op een technische infrastructuur.
De geraamde kosten voor de health check BRP bedragen € 14,7 mln., waarvan € 6,4 mln. in 2020 is begroot.
Afschrijvingskosten
Op de materiële activa wordt in 2020 € 2,1 mln. afgeschreven. Dit betreft de afschrijving op de investering van de vernieuwde RvIG-infrastructuur en investeringen uit het programma VRS.
Saldo van baten en lasten
De kosten voor het beheren van de BRP worden doorberekend aan de gebruikers met een kostendekkend tarief in de vorm van een abonnementsprijs. Deze doorberekening vindt deels via het Ministerie van BZK en deels rechtstreeks aan derden plaats. De kosten voor het beheren van de reisdocumentenketen, innovatie, investering en de kosten van de productie en distributie worden in de huidige systematiek gedekt uit het tarief dat RvIG in rekening brengt bij de uitgevende instanties. De overige opdrachten worden betaald door de opdrachtgever, namelijk het Ministerie van BZK. Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten van RvIG is een kostendekkende exploitatie.
Schuld aan gebruikers BRP
Het exploitatieresultaat over het boekjaar 2018 met betrekking tot de BRP ad € 7,5 mln. wordt met de gebruikers van de BRP vereffend door de staffelprijs van de BRP in 2020 en latere jaren zoveel mogelijk gelijk te houden aan de staffelprijs in 2019. Hierdoor zijn de tarieven in 2019 niet volledig kostendekkend en ontstaat een begroot negatief saldo van baten en lasten. Deze wordt met de openstaande schuld aan gebruikers BRP verrekend.
2018Stand Slotwet | 20191e suppletoire begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 112.849 | 145.311 | 120.710 | 91.706 | 58.485 | 32.447 | 13.120 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 169.058 | 75.311 | 73.971 | 73.010 | 78.412 | 72.617 | 166.949 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 135.315 | ‒ 97.912 | ‒ 102.975 | ‒ 105.379 | ‒ 102.908 | ‒ 90.892 | ‒ 132.593 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 33.743 | ‒ 22.601 | ‒ 29.004 | ‒ 32.369 | ‒ 24.496 | ‒ 18.275 | 34.356 |
-/- totaal investeringen | ‒ 1.281 | ‒ 2.000 | ‒ 4.260 | ‒ 3.448 | ‒ 1.816 | ‒ 1.738 | ‒ 500 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 1.281 | ‒ 2.000 | ‒ 4.260 | ‒ 3.448 | ‒ 1.816 | ‒ 1.738 | ‒ 500 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | ‒ 852 | ‒ 1.542 | ‒ 1.053 | ‒ 1.400 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 4.260 | 3.448 | 1.816 | 1.738 | 500 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | 0 | 4.260 | 2.596 | 274 | 685 | ‒ 900 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)1 | 145.311 | 120.710 | 91.706 | 58.485 | 32.447 | 13.120 | 46.075 |
Toelichting
Operationele kasstroom
In 2020 vertoont de operationele kasstroom een negatief saldo. Dit wordt veroorzaakt doordat vanaf 2019 het aantal aangevraagde 10-jarige reisdocumenten terugloopt, waardoor de kasontvangsten teruglopen.
Investeringskasstroom
Voor 2020 wordt de omvang van de investeringen geraamd op € 4,3 mln. Het grootste deel hiervan betreft investeringen ten behoeve van het programma VRS. Desinvesteringen worden niet verwacht.
Financieringskasstroom
Het beroep op de leenfaciliteit wordt gedaan ter financiering van investeringen in het programma VRS.
2018Stand Slotwet | 2019Vastgestelde begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving generiek deel | |||||||
Kostprijzen per product: | |||||||
Abonnementsstructuur (B) in € | 2.430 | 2.430 | 2.430 | 2.430 | 2.430 | 2.430 | 2.430 |
Reisdocumenten: Paspoort 5 jaar (in €) | 21,31 | 21,78 | 23,19 | 23,58 | 23,98 | 24,39 | 24,81 |
Reisdocumenten: Paspoort 10 jaar (in €) | 34,61 | 35,37 | 41,04 | 41,74 | 42,45 | 43,17 | 43,90 |
Identiteitskaart (in €) 5 jaar | 5,33 | 5,45 | 5,86 | 5,96 | 6,06 | 6,16 | 6,27 |
Identiteitskaart (in €) 10 jaar | 27,36 | 27,96 | 33,44 | 34,01 | 34,58 | 35,17 | 35,77 |
Omzet per productgroep (bedragen x € 1.000) | |||||||
BRP | 35.344 | 31.742 | 33.249 | 33.249 | 36.429 | 37.391 | 37.653 |
Reisdocumenten | 102.188 | 23.049 | 15.311 | 17.568 | 20.136 | 13.326 | 107.344 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 160 | 167 | 215 | 267 | 267 | 267 | 267 |
Saldo van baten en lasten (%) | 5,7% | ‒ 4,7% | ‒ 3,0% | ‒ 3,4% | ‒ 0,7% | 0,0% | 0,0% |
Omschrijving specifiek deel | |||||||
ICT diensten | |||||||
Kwaliteitsindicatoren | |||||||
Beschikbaarheid GBA netwerk | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Beschikbaarheid GBA -V | 100% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Responstijd GBA-V | <3 sec | <3 sec | <3 sec | <3 sec | <3 sec | <3 sec | <3 sec |
Beschikbaarheid Basisregister | 100% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Beschikbaarheid Verificatieregister | 100% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Beschikbaarheid BSN | 100% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Klanttevredenheid | n.v.t | 7,5 | n.v.t. | 7,6 | n.v.t. | 7,7 | n.v.t. |
Doorlichting uitgevoerd cq. gepland in | 2021 |
Toelichting op de doelmatigheidsindicatoren
Kostprijzen per product
De hoogte van de leges die RvIG in rekening brengt bij de uitgevende instanties, zoals de gemeenten, de buitenlandse posten en de Caribische gemeenten (Bonaire, Eustatius en Saba), is exclusief de gemeentelijke leges en eventuele spoedtoeslagen.
Het BRP-tarief is stabiel gebleven t.o.v. 2018 en 2019.
FTE-totaal
Het aantal FTE neemt in 2020 toe, onder andere als gevolg van de in 2019 in beheer genomen nieuwe taken met betrekking tot brpk en LAA. Naar verwachting zal in 2021 de formatie voltallig zijn op 267 FTE.
Beschikbaarheid
De doelstelling in 2020 met betrekking tot de beschikbaarheid van de diverse ICT-voorzieningen is het halen van de gestelde normen, als opgenomen onder de kwaliteitsindicatoren in bovenstaande tabel.
Klanttevredenheid
Tweejaarlijks vindt er een klanttevredenheidsonderzoek plaats, het eerstvolgende onderzoek staat gepland voor 2019.