Artikel | Realisatie | Planning | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Geheel artikel? | ||
1. | Primair onderwijs | √ | √ | ||||||
3. | Voortgezet onderwijs | √ | √ | ||||||
4. | Beroeps en volwasseneneducatie | √ | √ | ||||||
6. | Hoger beroepsonderwijs | √ | √ | ||||||
7. | Wetenschappelijk onderwijs | √ | √ | ||||||
8. | Internationaal beleid1 | ||||||||
9. | Arbeidsmarkt- en Personeelsbeleid | √ | √ | ||||||
11. | Studiefinanciering | √ | √ | ||||||
12. | Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten | √ | |||||||
13. | Lesgelden2 | ||||||||
14. | Cultuur | √ | √ | ||||||
15. | Media | √ | √ | ||||||
16. | Onderzoek en wetenschapsbeleid | √ | √ | ||||||
25. | Emancipatie | √ | √ | ||||||
Afgeronde en eerder toegezegde beleidsdoorlichtingen |
Zie ook de bijlage «Overzicht evaluaties- en overig onderzoek».
Zie ook de Tabel realisatie beleidsdoorlichtingen.
Inzicht in Kwaliteit
Er is een breed gedragen behoefte om meer inzicht te krijgen in de resultaten die bereikt worden met de besteding van publiek geld. Om dat te bevorderen heeft het kabinet de Operatie Inzicht in Kwaliteit opgestart. Centraal daarin staat vergroting van kennis over maatschappelijke waarde, doelmatigheid en doeltreffendheid. Het programma kent twee trajecten:
-
• (Evaluatie-) initiatieven die in het kader van het programma worden uitgevoerd en waarover op gezette tijden aan de Tweede Kamer wordt gerapporteerd;
-
• Versterken van het onderliggende evaluatiestelsel.
OCW levert een bijdrage aan beide trajecten met als doel: evalueren, leren en beter beleid. De beleidsdoorlichting hoger onderwijs «nieuwe stijl» uit 2019 is een voorbeeld van deze nieuwe manier van evalueren waarbij de evaluatie is ingebed in de voorbereiding van de komende strategische agenda hoger onderwijs.