Base description which applies to whole site

6. DEPARTEMENT SPECIFIEKE INFORMATIE

In dit bieden wij u inzicht in:

  • militaire pensioenen en uitkeringen;

  • verdeling van de apparaatsuitgaven;

  • overzicht formatie defensiepersoneel;

  • invulling cyber & space;

  • chroom-6.

Militaire pensioenen en uitkeringen

Op verzoek van de Kamer is in onderstaande grafiek te zien wat de relatieve verdeling is van de militaire pensioenen en uitkeringen ten opzichte van de absolute begroting:

De pensioenen en uitkeringen zijn als volgt verdeeld:

Verdeling van de apparaatsuitgaven

De apparaatsuitgaven van Defensie zijn als volgt verdeeld over de beleids- en niet beleidsartikelen:

Totaaloverzicht apparaatsuitgaven/kosten Ministerie van Defensie (bedragen x € 1.000)
 

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Verplichtingen

5.818.000

6.691.367

6.603.290

6.616.805

6.598.219

6.562.352

6.536.192

               

Apparaat Kerndepartement

1.728.881

1.670.406

1.635.828

1.676.114

1.663.413

1.633.872

1.608.697

               

Uitvoeringsorganisaties

4.655.878

5.020.961

4.967.462

4.940.691

4.934.806

4.928.480

4.927.495

               

Koninklijke Marine

668.264

720.948

729.898

732.399

736.533

739.691

739.560

Koninklijke Landmacht

1.140.225

1.231.954

1.248.391

1.255.823

1.255.184

1.257.531

1.257.451

Koninklijke Luchtmacht

541.179

585.521

585.175

590.178

596.759

592.941

591.394

Koninklijke Marechaussee

405.830

449.867

429.944

426.769

426.622

427.736

428.474

Defensie Materieel Organisatie

584.771

655.850

638.907

632.141

628.974

617.844

618.647

Defensie Ondersteuningscommando

1.315.609

1.376.821

1.335.147

1.303.381

1.290.734

1.292.737

1.291.969

               

Totaal apparaatsuitgaven

6.384.759

6.691.367

6.603.290

6.616.805

6.598.219

6.562.352

6.536.192

Grafische weergave van de verhouding apparaatsuitgaven (personele en materiële uitgaven) t.o.v. overige financiële instrumenten (programma)

Overzicht formatie defensiepersoneel
 

Personeel 1 juli 2019

Formatie 2020

Formatie 2024

Burgerpersoneel

     

Schaal 16 t/m 18

26

28

28

Schaal 15

47

40

40

Schaal 14

124

106

108

Schaal 13

417

399

410

Schaal 12

1.127

1.198

1.228

Schaal 11

1.675

1.665

1.685

Schaal 10

1.801

1.846

1.876

Schaal 9

1.236

1.198

1.218

Schaal 8

1.165

1.122

1.140

Schaal 7

1.361

1.379

1.397

Schaal 6

1.495

1.372

1.381

Schaal 5

1.918

1.952

1.951

Schaal 1 t/m 4

2.669

2.867

2.825

Totaal burgerpersoneel

15.061

15.172

15.287

       

Militair personeel

     

GEN

76

73

73

KOL

336

342

342

LKOL

1.410

1.465

1.488

MAJ

2.287

2.497

2.551

KAP

2.856

3.126

3.172

LNT

1.560

2.502

2.545

AOO

2.822

3.170

3.195

SM

4.304

5.138

5.182

SGT (1)

7.752

10.471

10.549

SLD/KPL

10.327

13.806

13.864

Totaal op functie

33.730

42.590

42.961

Initiële opleidingen (NBOF)

4.227

4.019

4.123

Totaal militair personeel (inclusief NBOF)

37.957

46.609

47.084

       

Totaal burger en militair personeel

53.018

61.781

62.371

Cyber & space

De Kamer heeft verzocht in de Defensiebegroting cyber en space duidelijk te specificeren en uit te werken, zodat inzichtelijk wordt welke activiteiten c.q. doelstellingen gesteld worden en welke financiële middelen hiervoor beschikbaar gesteld worden (Kamerstuk 35 000-X, nr. 46). Cyber is inmiddels een onderdeel van de begroting en komt ruim aan bod in de beleidsagenda, beleidsartikel 7 Defensie Materieel Organisatie en niet-beleidsartikel 10 Apparaat Kerndepartement. Space is nog geen onderdeel van de begroting.

Militair gebruik van de ruimte (space) is inmiddels een vaste waarde geworden. Toepassingen van gebruik van de ruimte voor navigatie en communicatie zijn onmisbaar geworden voor het goed functioneren van de krijgsmacht. Defensie heeft er als hoogtechnologische organisatie belang bij de ontwikkelingen in de ruimte op de voet te volgen en voor de modernisering van de krijgsmacht, waaronder het informatiegestuurd optreden, in te zetten. De ontwikkelingen in de ruimte gaan snel. Miniaturisering van satellieten maakt dat de onbemande ruimtevaart ook voor kleinere landen betaalbaar en bereikbaar wordt. Recente incidenten in de ruimte met gevaar voor communicatie en navigatie ten gevolge van activiteiten van andere landen onderstrepen het belang van een goede space situational awareness (SSA).

Defensie is bezig met de uitwerking van een Defensie Space Strategie waarin aandacht is voor de ruimte als operationeel domein (naast Land, Zee, Lucht en Cyber), voor keuzemogelijkheden in te ontwikkelen capaciteiten en de inrichting van de organisatie. Hierbij zal ook aandacht zijn voor het verzoek van de Kamer om de Defensie Cyber Strategie te verbreden met de inzet van cybersoldaten om Nederland te beschermen als cyberaanvallen in de ruimte dreigen de samenleving te ontwrichten en de Kamer daarover te informeren (Kamerstuk 35 000-X, nr. 52).

Chroom-6

Het plan van aanpak «Beheersing chroom-6» is op 4 december 2018 aan de Tweede Kamer aangeboden (35 000 X, nr. 70). Veel van de maatregelen uit het plan zijn volgens schema reeds uitgevoerd, danwel in uitvoering, waarbij wordt samengewerkt met andere partners. Doordat Defensie gedurende de uitvoering meer inzichten en kennis heeft verworven is duidelijk geworden dat op dit moment voor twee maatregelen de opgave groter is dan bij het opstellen van het plan van aanpak was voorzien. Enerzijds blijkt het een enorme inspanning te onderzoeken welk materieel in de Defensieorganisatie chroom-6 bevat. Ondanks dat extra menskracht aan deze klus is toebedeeld, is het door de enorme opgave niet zeker dat dit binnen de gestelde termijn kan worden uitgevoerd. Daarnaast kost het verwerken van de nadere inventarisatie van de zogenoemde carcinogene, mutagene en reproductietoxische (CMR)-stoffen, gezien het grote aantal, meer inspanning dan verwacht. Dit laat onverlet dat Defensie ernaar streeft om de gestelde deadlines van het plan van aanpak te halen. De overige maatregelen liggen op schema. Op de website www.Defensie.nl wordt de voortgang van alle maatregelen uit het plan van aanpak chroom-6 gepubliceerd. Deze informatie wordt twee keer per jaar geactualiseerd. Het zoeken naar alternatieve, minder gevaarlijke stoffen door de Directie Materieel Organisatie (DMO) zal ook in 2020 worden voortgezet, onder andere door meer vliegtuigtypes te voorzien van chroomarme verfsystemen. Samen met de industrie wordt gewerkt aan minder belastende werkwijzen en aan beter gereedschap om het vrijkomen van stof verder te beperken. Het beleid van Defensie om te komen tot «stofvrij werken» leidt tot meer resultaten, ook voor de andere gevaarlijke stoffen. Door het gerichter opleiden van specialisten tot arbeidshygiënist neemt de kennis en de capaciteit toe om commandanten beter te ondersteunen bij hun verantwoordelijkheid voor veilig werken.

Licence