Introductie
Het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) adviseert en waarschuwt de samenleving om risico’s met een atmosferische of seismische oorsprong terug te dringen. Het KNMI ontwikkelt daartoe hoogwaardige kennis, verricht waarnemingen, en zet die om in producten en diensten die de veiligheidsrisico’s verminderen, bijdragen aan een duurzame samenleving en economische mogelijkheden bevorderen.
Per 1 januari 2016 is de Wet taken meteorologie en seismologie in werking getreden.
Producten en diensten
De samenleving wordt steeds gevoeliger voor extreem weer, klimaatverandering, luchtkwaliteit, vulkaanuitbarstingen en aardbevingen. Om deze toegenomen risico’s zoveel mogelijk te helpen beperken past het KNMI het concept van de risico-reductie-cyclus toe.
We bewaken en waarschuwen, maar we geven ook adviezen en handelingsperspectieven voor zowel acute als toekomstige gevaren. Daarbij trekken we actief lessen uit gebeurtenissen om toekomstige adviezen nog beter te maken en zo tot risico reductie te komen. Dit doen we samen met onze omgeving: het algemene publiek, overheden en (weer)bedrijven. We innoveren permanent onze dienstverlening en creëren daarbij (duurzame) economische kansen voor het bedrijfsleven terwijl we bijdragen aan een veilig, bereikbaar en leefbaar Nederland.
Het KNMI heeft zijn producten en diensten ingedeeld in de productgroepen Meteorologie en Seismologie. Daarnaast wordt Aardobservatie als product onderscheiden. Meetbare gegevens voor deze productgroepen zijn opgenomen in beleidsartikel 23.
Begroting van baten en lasten
Realisatie 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 83.134 | 85.943 | 88.297 | 82.082 | 86.167 | 80.053 | 83.073 |
Omzet moederdepartement | 57.766 | 58.570 | 60.299 | 53.908 | 57.977 | 51.496 | 54.516 |
Omzet overige departementen | 2.829 | 2.563 | 2.763 | 2.763 | 2.763 | 3.130 | 3.130 |
Omzet derden | 22.539 | 24.810 | 25.235 | 25.411 | 25.427 | 25.427 | 25.427 |
Vrijval voorzieningen | 72 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 83.209 | 85.942 | 88.297 | 82.082 | 86.167 | 80.053 | 83.073 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 57.112 | 60.844 | 62.527 | 66.610 | 65.620 | 66.177 | 65.197 |
– Personele kosten | 34.569 | 37.054 | 37.793 | 41.229 | 42.162 | 42.707 | 41.461 |
* waarvan eigen personeel | 30.790 | 34.421 | 35.772 | 38.263 | 38.982 | 39.393 | 38.458 |
* waarvan Inhuur Externe | 1.237 | 2.581 | 1.969 | 2.914 | 3.128 | 3.262 | 2.951 |
* waarvan overige personele kosten | 2.542 | 52 | 52 | 52 | 52 | 52 | 52 |
– Materiële kosten | 22.543 | 23.790 | 24.734 | 25.381 | 23.458 | 23.470 | 23.736 |
* waarvan apparaat ICT | 4.824 | 5.105 | 5.105 | 5.105 | 5.105 | 5.105 | 5.105 |
* waarvan bijdrage aan SSO's | 4.409 | 4.075 | 3.975 | 3.975 | 3.275 | 3.275 | 3.275 |
* waarvan overige materiele kosten | 13.310 | 14.610 | 15.654 | 16.301 | 15.078 | 15.090 | 15.356 |
Afschrijvingskosten | 2.812 | 3.438 | 3.438 | 3.438 | 3.438 | 3.438 | 3.438 |
– Materieel | 2.510 | 3.038 | 3.038 | 3.038 | 3.038 | 3.038 | 3.038 |
– Immaterieel | 302 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Dotaties voorzieningen | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige kosten | 23.145 | 21.635 | 22.307 | 12.009 | 17.084 | 10.413 | 14.413 |
– Aardobservatie | 23.145 | 21.635 | 22.307 | 12.009 | 17.084 | 10.413 | 14.413 |
Bijzondere lasten | 62 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 83.160 | 85.917 | 88.272 | 82.057 | 86.142 | 80.028 | 83.048 |
Saldo van baten en lasten uit gewone bedrijfsuitoefening | 48 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Agentschapsdeel uit Vpb-lasten | 27 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Saldo van baten en lasten | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Omzet IenW
De omzet IenW betreft een vergoeding voor de producten op het gebied van meteorologie, seismologie en aardobservatie. Het betreft zowel een vergoeding voor wettelijke taken als de vergoeding van RWS, ANVS en beleids-DG’s voor maatwerk. De fluctuatie in de opbrengsten IenW wordt vooral veroorzaakt door fluctuatie in de bijdrage in het kader van Aardobservatie.
Daarnaast is sprake van een stijging door de toekenning van extra middelen vanaf 2019 in het kader van I-strategie en het ontwikkelen naar een Early Warning Centre (EWC).
Hieronder volgt een nadere specificatie van de omzet moederdepartement en van de omzet per productgroep.
Realisatie 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hoofdstuk XII | |||||||
Artikel 11 Integraal waterbeleid | 722 | 922 | 562 | 421 | 420 | 420 | 420 |
Artikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor | 45 | 45 | 45 | 45 | 1 | 0 | 0 |
Artikel 17 Luchtvaart | 14 | 14 | 14 | 14 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 19 Uitvoering Milieubeleid en Internationaal | 345 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 23 Meteorologie en seismologie en aardobservatie | 51.234 | 54.122 | 56.703 | 50.453 | 54.581 | 48.101 | 51.121 |
Bijdrage RWS | 2.370 | 2.370 | 2.370 | 2.370 | 2.370 | 2.370 | 2.370 |
Bijdrage ANVS | 213 | 213 | 213 | 213 | 213 | 213 | 213 |
Overige omzet IenW | 2.823 | 883 | 392 | 392 | 392 | 392 | 392 |
– Waarvan Nog uit te voeren werkzaamheden1 | 2.510 | 491 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 57.766 | 58.570 | 60.299 | 53.908 | 57.977 | 51.496 | 54.516 |
Realisatie 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Meteorologie | 33.669 | 35.662 | 36.837 | 40.853 | 39.914 | 40.103 | 39.123 |
Seismologie | 952 | 1.273 | 1.155 | 1.046 | 979 | 980 | 980 |
Aardobservatie | 23.145 | 21.635 | 22.307 | 12.009 | 17.084 | 10.413 | 14.413 |
Totaal | 57.766 | 58.570 | 60.299 | 53.908 | 57.977 | 51.496 | 54.516 |
Omzet overige departementen
De opbrengst overige departementen heeft betrekking op van andere ministeries ontvangen vergoedingen voor de inzet van KNMI-capaciteit voor het hen verzochte maatwerk.
Realisatie 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Rijksinstituut voor Veiligheid en Milieu | 88 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 |
Het Ministerie van Defensie | 1.020 | 1.105 | 1.305 | 1.305 | 1.305 | 1.305 | 1.305 |
Het Ministerie van Economische Zaken | 1.696 | 1.223 | 1.223 | 1.223 | 1.223 | 1.590 | 1.590 |
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken | 8 | ||||||
Overig | 17 | 149 | 149 | 149 | 149 | 149 | 149 |
Totaal | 2.829 | 2.563 | 2.763 | 2.763 | 2.763 | 3.130 | 3.130 |
Toelichting
-
• Het KNMI ontvangt een vergoeding van het Rijksinstituut voor Veiligheid en Milieu (RIVM) voor de levering van luchtkwaliteitsverwachtingen.
-
• De bijdrage van het Ministerie van Defensie is vooral voor onderhoud en beheer van de meetinfrastructuur. De verhoging van € 0,2 miljoen vanaf 2020 betreft een verwachte kostenstijging bij het aangaan van een nieuw contract.
-
• De bijdrage van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat betreft dienstverlening op seismologisch en klimatologisch gebied. Vanaf 2023 komt daar dienstverlening op het gebied van Space Weather (€ 0,4 miljoen) bij.
Omzet derden
Realisatie 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Opbrengsten luchtvaart | 9.038 | 8.997 | 9.497 | 9.497 | 9.497 | 9.497 | 9.497 |
Projecten extern gefinancierd | 11.080 | 13.233 | 13.233 | 13.233 | 13.233 | 13.233 | 13.233 |
Dataverstrekkingen en licenties | 682 | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 |
Overige opbrengsten | 1.739 | 1.979 | 1.904 | 2.080 | 2.096 | 2.096 | 2.096 |
Totaal | 22.539 | 24.809 | 25.234 | 25.410 | 25.426 | 25.426 | 25.426 |
Toelichting
-
• Opbrengsten luchtvaart zijn inkomsten uit een drietal tarieven die via Eurocontrol of LVNL bij luchtvaartmaatschappijen in rekening worden gebracht. De verhoging van € 0,5 miljoen vanaf 2020 betreft een verwachte stijging bij het aangaan van een nieuw contract.
-
• Projecten extern gefinancierd bestaat uit gelden van de Europese Unie, ESA/Estec (bv. Copernicus Sentinel-2 Misson Performance Centre), Eumetsat (bv. Ocean and Sea Ice Satellite Application Facilities), ECMWF (bv. Copernicus Atmosphere Monitoring Service projecten), Universiteiten en NSO (bv. Ozon Monitoring Instruments en Ruisdeal Observatory) ter financiering van onderzoeksprojecten in de meteorologie en seismologie.
-
• De opbrengsten dataverstrekking en licenties bestaan uit ontvangsten van voornamelijk weerproviders voor door het KNMI aan hen geleverde meteorologische data.
-
• De overige opbrengsten betreffen met name lopende contracten met derden (zoals bijvoorbeeld Climate Centre, NAM en Havenbedrijven).
Lasten
Personele kosten
De specificatie van de personele kosten is als volgt:
Realisatie 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal fte's | 373 | 375 | 390 | 417 | 424 | 429 | 419 |
Eigen personeelskosten | 30.790 | 34.421 | 35.772 | 38.263 | 38.982 | 39.393 | 38.458 |
Inhuur | 1.237 | 2.581 | 1.969 | 2.914 | 3.128 | 3.262 | 2.951 |
Overige personele kosten | 2.542 | 52 | 52 | 52 | 52 | 52 | 52 |
Zowel de stijging van het aantal fte’s als de stijging van de inhuur wordt veroorzaakt door extra kosten in het kader van het verder uitvoeren van de projecten IT Migratie, I-strategie en EWC.
-
• De personele kosten nemen door I-strategie toe met € 0,6 miljoen in 2019 oplopend tot € 1,1 miljoen vanaf 2024. Voor EWC gaat het om € 1,5 miljoen in 2020 oplopend tot € 4,9 miljoen in 2023. Daarna loopt dit weer af tot € 0,9 miljoen in 2025. Dit vertaalt zich ook in een stijging van het aantal fte’s.
-
• De inhuur door I-strategie neemt toe met circa € 0,4 miljoen extra kosten per jaar, voor EWC gaat het om € 0,5 miljoen in 2020 oplopend tot € 1,6 miljoen in 2023. Daarna loopt dit weer af tot € 0,3 miljoen in 2025. Voor IT-migratie gaat het om circa € 0,9 miljoen in 2019.
Materiële kosten
De materiële uitgaven omvatten onder andere ICT, huisvesting, communicatie en contributies. De tijdelijke stijging wordt vooral veroorzaakt door hogere kosten ICT in verband met het verder uitvoeren van het programma BD+. Daarnaast nemen de materiele kosten verder toe door extra uitgaven met betrekking tot het project I-strategie (€ 0,1 miljoen in 2020 tot € 0,6 miljoen in 2024) en EWC (€ 0,3 miljoen in 2020, oplopend tot € 0,5 miljoen vanaf 2022).
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten betreffen voornamelijk de afschrijvingskosten voor ICT-apparatuur (Rekenserver en Massa opslagsysteem) en waarneemapparatuur (regenradars, wolkenradars en een veelheid aan sensoren).
Realisatie 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari + stand depositorekening | 4.110 | 13.112 | 9.850 | 9.939 | 4.312 | 5.470 | 4.170 |
2a. | Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 4.967 | 3.806 | 3.438 | 3.438 | 3.828 | 3.438 | 6.692 |
2b. | Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | – 131 | – 5.339 | – 900 | – 6.445 | 0 | – 3.021 | 0 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 4.836 | – 1.533 | 2.539 | – 3.006 | 3.828 | 417 | 6.692 |
3a. | Totaal investeringen (–/–) | – 1.584 | – 5.610 | – 1.700 | – 430 | – 60 | – 360 | – 360 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+/+) | 1.154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 430 | – 5.610 | – 1.700 | – 430 | – 60 | – 360 | – 360 |
4a. | Eenmalige uitkeringen aan moederdepartement (–/–) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+) | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 |
4c. | Aflossingen op leningen (–/–) | – 948 | – 2.029 | – 2.750 | – 2.920 | – 2.970 | – 2.017 | – 1.368 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+/+) | 5.244 | 5.610 | 1.700 | 430 | 60 | 360 | 360 |
4. | Totaal financieringskasstroom | 4.596 | 3.881 | – 750 | – 2.190 | – 2.610 | – 1.357 | – 708 |
5. | Rekening courant RHB 31 december (=1+2+3+4) | 13.112 | 9.850 | 9.939 | 4.312 | 5.470 | 4.170 | 9.794 |
Toelichting
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en vooruit ontvangen bedragen.
Investeringskasstroom
Investeringen vinden vooral plaats in waarneemapparatuur.
Financieringskasstroom
Het beroep op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën betreft investeringen met een afschrijvingstermijn van 3 jaar of langer. Voor 2019 en latere jaren betreft het vooral investeringen in waarneemapparatuur. De aflossingen betreffen de reguliere aflossingen op de reeds afgesloten leningen.
Realisatie 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product (groep) | |||||||
– percentage overhead1 | 106 | 106 | 106 | 106 | 106 | 106 | 106 |
– fte's overhead/indirect | 99 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 |
Tarieven/uur | 104 | 112 | 112 | 112 | 112 | 112 | 112 |
Omzet per produktgroep | |||||||
– Meteorologie | 56.831 | 61.307 | 63.078 | 67.270 | 66.347 | 66.536 | 65.556 |
– Seismologie | 3.158 | 3.030 | 2.912 | 2.803 | 2.736 | 3.104 | 3.104 |
– Aardobservatie | 23.145 | 21.635 | 22.307 | 12.009 | 17.084 | 10.413 | 14.413 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 373 | 375 | 389 | 416 | 424 | 429 | 418 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Algemene weersverwachtingen en adviezen | |||||||
– afwijking min.temperatuur (°C) | 0,17 | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) |
– afwijking max.temperatuur (°C) | – 0,34 | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) |
– gemiddelde afwijking windsnelheid (m/s) | – 0,01 | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) |
Maritieme verwachtingen | |||||||
– tijdigheid marifoonbericht (%) | > 99 | > 99 | > 99 | > 99 | > 99 | > 99 | > 100 |
Toelichting
-
• De daling van het aantal fte’s overhead/indirect wordt vooral veroorzaakt door een daling van het aantal begrote uren voor management en managementondersteuning.
-
• De tarieven per uur stijgen vooral door de gestegen loonkosten (cao en stijging sociale lasten). Hiervoor is vanuit het moederdepartement een compensatie ontvangen.
-
• De omzet voor de productgroep Meteorologie stijgt vooral door toevoegen van extra middelen voor EWC en de I-strategie. Zie ook de toelichting bij de omzet moederdepartement.
-
• Ook het aantal fte’s stijgt vanaf 2020 vooral door uitvoeren van het project I-strategie en EWC. Zie ook de toelichting bij de personeelskosten.