2018 Stand Slotwet | 2019 Vastgestelde begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 285.062 | 284.200 | 295.743 | 301.658 | 307.691 | 313.845 | 320.122 |
– Omzet moederdepartement | 240.425 | 202.700 | 188.787 | 192.563 | 196.414 | 200.342 | 204.349 |
– Omzet overige departementen | 44.349 | 81.200 | 106.732 | 108.867 | 111.044 | 113.265 | 115.530 |
– Omzet derden | 288 | 300 | 224 | 228 | 233 | 238 | 243 |
Vrijval voorzieningen | 832 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 285.894 | 284.200 | 295.743 | 301.658 | 307.691 | 313.845 | 320.122 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 256.227 | 253.450 | 263.905 | 269.183 | 274.566 | 280.057 | 285.657 |
– Personele kosten | 158.572 | 148.550 | 170.747 | 174.162 | 177.645 | 181.197 | 184.819 |
– Waarvan eigen personeel | 61.018 | 71.000 | 79.299 | 80.885 | 82.503 | 84.153 | 85.836 |
– Waarvan inhuur externen | 97.254 | 77.550 | 87.048 | 88.789 | 90.564 | 92.374 | 94.220 |
– Waarvan overige personele kosten | 300 | 0 | 4.400 | 4.488 | 4.578 | 4.670 | 4.763 |
– Materiële kosten | 97.655 | 104.900 | 93.158 | 95.021 | 96.921 | 98.859 | 100.837 |
– Waarvan apparaat ICT | 36.484 | 23.200 | 22.369 | 22.816 | 23.272 | 23.737 | 24.212 |
– Waarvan bijdrage aan SSO's | 13.561 | 17.500 | 20.433 | 20.842 | 21.259 | 21.684 | 22.118 |
– Waarvan overige materiële kosten | 47.610 | 64.200 | 50.356 | 51.363 | 52.390 | 53.438 | 54.507 |
Afschrijvingskosten | 25.737 | 29.200 | 31.313 | 31.939 | 32.578 | 33.230 | 33.895 |
– Materieel | 11.302 | 11.700 | 15.813 | 16.129 | 16.452 | 16.781 | 17.117 |
– Waarvan apparaat ICT | 11.302 | 11.700 | 15.813 | 16.129 | 16.452 | 16.781 | 17.117 |
– Immaterieel | 14.435 | 17.500 | 15.500 | 15.810 | 16.126 | 16.449 | 16.778 |
Dotaties voorzieningen | 1.746 | 1.500 | 500 | 510 | 520 | 530 | 541 |
Overige kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 8 | 50 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
Totaal lasten | 283.718 | 284.200 | 295.743 | 301.658 | 307.691 | 313.845 | 320.122 |
Saldo van baten en lasten | 2.176 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
DICTU heeft in 2019 het Cloudwerkplek programma afgerond, wat in 2020 leidt tot omzetdaling bij het moederdepartement. Daarnaast wordt de dienst voor het zaakgericht werken systeem «Rijkszaak» verder geïmplementeerd, wat met name bij de overige departementen tot een omzetstijging in 2020 leidt.
Toelichting op de baten
2018 Stand Slotwet | 2019 Vastgestelde begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Applicatiebeheer (applicatieservices) | 36.325 | 35.800 | 78.926 | 80.505 | 82.115 | 83.756 | 85.431 |
Ontwikkelopdrachten | 47.630 | 40.500 | 55.894 | 57.012 | 58.152 | 59.315 | 60.501 |
Infrabeheer | 46.919 | 41.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Werkplekservices | 38.480 | 35.100 | 44.927 | 45.826 | 46.743 | 47.678 | 48.632 |
Overige omzet | 22.225 | 8.300 | 2.668 | 2.721 | 2.775 | 2.831 | 2.888 |
Generieke eBS | 6.788 | 6.500 | 6.372 | 6.499 | 6.629 | 6.762 | 6.897 |
Indirect | 42.058 | 35.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 240.425 | 202.700 | 188.787 | 192.563 | 196.414 | 200.342 | 204.349 |
DICTU levert voor het Ministerie van EZK en het Ministerie van LNV ICT-diensten die zowel de primaire processen als de bedrijfsvoeringsprocessen (zoals werkplekdiensten) ondersteunen. De omzet van het moederdepartement is ten opzichte van 2018 afgenomen, omdat het Ministerie van LNV met ingang van 2019 onder overige departementen wordt verantwoord.
DICTU hanteert met ingang van 2020 een nieuw kostprijsmodel. In dit model zijn alle kosten opnieuw toegerekend aan de diensten die DICTU levert. Dit zorgt ervoor dat DICTU beter kan sturen op de kosten en transparanter is naar zijn opdrachtgevers. Daarnaast hanteert DICTU andere, integrale, tarieven die op het nieuwe kostprijsmodel zijn gebaseerd. Als gevolg hiervan is de omzet over de verschillende diensten vanaf 2020 verschoven en niet goed vergelijkbaar met eerdere jaren. Zo worden de diensten Infrabeheer en Indirect niet meer als individuele diensten gezien. De (voormalige) dienst Infrabeheer komt met name terug in de dienst Applicatiebeheer en de (voormalige) dienst Indirect is over alle andere diensten verdeeld.
2018 Stand Slotwet | 2019 Vastgestelde begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Applicatiebeheer (applicatieservices) | 10.355 | 6.400 | 26.034 | 26.555 | 27.086 | 27.628 | 28.181 |
Ontwikkelopdrachten | 5.261 | 8.800 | 33.463 | 34.132 | 34.814 | 35.511 | 36.221 |
Infrabeheer | 4.245 | 24.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Werkplekservices | 154 | 14.600 | 18.041 | 18.402 | 18.770 | 19.145 | 19.528 |
Overige omzet | 16.576 | 11.200 | 27.157 | 27.700 | 28.254 | 28.819 | 29.395 |
Generieke eBS | 0 | 1.800 | 2.037 | 2.078 | 2.120 | 2.162 | 2.205 |
Indirect | 7.758 | 14.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 44.349 | 81.200 | 106.732 | 108.867 | 111.044 | 113.265 | 115.530 |
De omzet van de overige departementen neemt vanaf 2019 toe omdat de ICT-diensten voor het Ministerie van LNV vanaf 2019 onder overige departementen wordt verantwoord. De overige omzet neemt toe ten opzichte van 2018 als gevolg van nieuwe implementatietrajecten voor «Rijkszaak» bij verschillende onderdelen van het Ministerie van VWS. Deze trajecten waren niet opgenomen in de begroting van 2019.
Als gevolg van de nieuwe tarieven die DICTU m.i.v. 2020 hanteert is er sprake van herverdeeleffecten waardoor de omzet overige departementen in 2020 en verder niet goed vergelijkbaar is met voorgaande jaren.
2018 Stand Slotwet | 2019 Vastgestelde begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ministerie van BZ | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ministerie van BZK | 14.135 | 16.072 | 17.669 | 18.022 | 18.382 | 18.750 | 19.125 |
Ministerie van Fin | 344 | 272 | 516 | 526 | 537 | 548 | 559 |
Ministerie van IenW | 10.539 | 9.786 | 12.125 | 12.368 | 12.615 | 12.867 | 13.124 |
Ministerie van JenV | 1.774 | 3.071 | 80 | 82 | 84 | 86 | 88 |
Ministerie van LNV | 0 | 39.703 | 49.153 | 50.137 | 51.140 | 52.163 | 53.206 |
Ministerie van OCW | 187 | 150 | 109 | 111 | 113 | 115 | 117 |
Ministerie van SZW | 7.254 | 6.542 | 7.223 | 7.367 | 7.514 | 7.664 | 7.817 |
Ministerie van VWS | 9.725 | 4.363 | 19.360 | 19.747 | 20.142 | 20.545 | 20.956 |
Ministerie van Defensie | 0 | 1.041 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 389 | 200 | 497 | 507 | 517 | 527 | 538 |
Totaal | 44.349 | 81.200 | 106.732 | 108.867 | 111.044 | 113.265 | 115.530 |
De omzet voor het Ministerie van LNV is in 2020 begroot op € 49,2 mln. Dat lijkt een forse stijging ten opzichte van 2019, maar omdat de omzet voor het Ministerie van LNV voor 2019 te laag is begroot geeft dat een vertekend beeld.
De omzet voor het Ministerie van VWS stijgt als gevolg van nieuwe implementatietrajecten voor «Rijkszaak».
In 2019 is DICTU gestopt met de ICT-ondersteuning op hoog gerubriceerde omgevingen voor het Ministerie van JenV. Tevens heeft DICTU voor JenV geen implementatietraject voor «Rijkszaak» meer lopen in 2020. Als gevolg van deze twee bewegingen daalt de omzet voor het Ministerie van JenV.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
Om aan de stijgende vraag naar ICT-dienstverlening te kunnen voldoen stijgen de kosten voor personeel (zowel intern als extern).
ICT is een zeer specialistisch vakgebied. Zelf alle kennis in huis hebben is dikwijls niet mogelijk en ook niet altijd zinvol, gezien de snelle ontwikkelingen op ICT-gebied en daardoor snel wisselende expertises. Hiermee rekening houdend streeft DICTU naar een verhouding tussen ambtelijk personeel en externe inhuur van 75/25 (uitgedrukt in fte).
Het realiseren van deze doelstelling is sterk afhankelijk van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor ICT-personeel. Vanwege toenemende krapte is DICTU zeer actief op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment en worden oplossingen gehanteerd zoals zgn. detavast-constructies (een detacheringsovereenkomst met potentiële overname) en de inzet van tijdelijke arbeidsmarkttoelagen. Daarnaast investeert DICTU in de contacten met het onderwijsveld om de instroom van young professionals en zij-instromers te bevorderen en deze intern op te leiden. Daarnaast werkt DICTU met interne klasjes waarin medewerkers worden opgeleid ten behoeve van het invullen van specialistische, moeilijk te werven, vacatures. Bij al deze activiteiten haakt DICTU waar mogelijk aan op Rijksbrede initiatieven en campagnes.
Overige personeelskosten
Vanaf 2020 worden de kosten voor reiskosten woon/werk en opleidingen niet meer onder de post «waarvan apparaat ICT», maar onder de post «waarvan overige personeelskosten» verantwoord.
Materiële kosten
Binnen de materiële kosten daalt de post «Overige materiële kosten» ten opzichte van 2019, omdat de begrote kosten voor de onderliggende post licentie en onderhoud zijn verlaagd.
Afschrijvingen
De afschrijvingen nemen toe vanwege de benodigde hardware en licenties voor de Cloudwerkplek.
Overige lasten
De post Dotatie voorzieningen daalt met ingang van 2020 als gevolg van het aangescherpte debiteurenbeheer. Hierdoor hoeft naar verwachting minder aan de debiteurenvoorziening gedoteerd te worden.
2018 Stand Slotwet | 2019 Vastgestelde begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 19.194 | 20.158 | 20.158 | 20.158 | 20.158 | 20.158 | 20.158 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 274.803 | 284.200 | 295.743 | 301.658 | 307.691 | 313.845 | 320.122 | |
–/– totaal uitgaven operationele kasstroom | – 245.005 | – 255.000 | – 264.430 | – 269.719 | – 275.113 | – 280.615 | – 286.227 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 29.798 | 29.200 | 31.313 | 31.939 | 32.578 | 33.230 | 33.895 |
–/– totaal investeringen | – 30.583 | – 23.000 | – 30.000 | – 30.000 | – 30.000 | – 30.000 | – 30.000 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 3.307 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investerings- kasstroom | – 27.276 | – 23.000 | – 30.000 | – 30.000 | – 30.000 | – 30.000 | – 30.000 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
–/– aflossingen op leningen | – 24.440 | – 29.200 | – 31.313 | – 31.939 | – 32.578 | – 33.230 | – 33.895 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 22.150 | 23.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | |
4. | Totaal financierings-kasstroom | – 2.290 | – 6.200 | – 1.313 | – 1.939 | – 2.578 | – 3.230 | – 3.895 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 19.426 | 20.158 | 20.158 | 20.158 | 20.158 | 20.158 | 20.158 |
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom geeft de kasstroom weer uit de reguliere bedrijfsuitoefening.
Investeringskasstroom
DICTU verwacht in 2020 en latere jaren op een investeringsniveau uit te komen van € 30 mln. Dit zullen grotendeels vervangingsinvesteringen zijn en voor een kleiner deel nieuwe investeringen, onder andere in het zaakgericht werken systeem «Rijkszaak».
Financieringskasstroom
DICTU begroot een financieringskasstroom die aansluit bij het begrote investeringsniveau. Het beroep op de leenfaciliteit volgt hierbij de verwachte investeringsbehoefte.
2018 Stand Slotwet | 2019 Vastgestelde begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product (groep) | |||||||
a. Basistarief werkplek CW | 3.637 | 3.746 | 3.746 | 3.821 | 3.897 | 3.975 | 4.055 |
Tarieven/uur1 | |||||||
a. Senior medewerker (ontwikkeling) | 100 | 101 | 137 | 140 | 143 | 146 | 149 |
b. Medior medewerker (bouw) | 78 | 80 | 114 | 116 | 118 | 120 | 122 |
c. Junior medewerker (test en beheer) | 67 | 68 | 102 | 104 | 106 | 108 | 110 |
Indicatoren | |||||||
Aantal werkplekken VKA2 | 6.599 | ||||||
Aantal werkplekken CW2 | 6.868 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur)3 | 710 | 768 | 822 | 822 | 822 | 822 | 822 |
Aantal interne FTE’s in percentage van het totale aantal FTE’s2 | 52,3% | 55,0% | 58,6% | 58,6% | 58,6% | 58,6% | 58,6% |
Saldo van baten en lasten (%) | 0,8% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Klanttevredenheid2 | 7,1 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 |
Beschikbaarheid applicaties2 | 98,1% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% |
Oplospercentage 1ste lijn helpdesk2 | nb | 70% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |