2018 Stand Slotwet | 2019 Vastgestelde begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 7.735 | 10.116 | 9.067 | 9.767 | 9.767 | 9.767 | 9.767 |
– Omzet moederdepartement | 4.960 | 7.760 | 5.664 | 6.364 | 6.364 | 6.364 | 6.364 |
– Omzet overige departementen | 2.775 | 2.356 | 3.403 | 3.403 | 3.403 | 3.403 | 3.403 |
– Omzet derden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 564 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 8.299 | 10.116 | 9.067 | 9.767 | 9.767 | 9.767 | 9.767 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 7.561 | 9.663 | 8.747 | 9.447 | 9.447 | 9.447 | 9.767 |
– Personele kosten | 6.212 | 6.819 | 7.050 | 7.450 | 7.450 | 7.450 | 7.450 |
– Waarvan eigen personeel | 5.703 | 5.974 | 6.058 | 6.408 | 6.408 | 6.408 | 6.408 |
– Waarvan inhuur externen | 329 | 565 | 588 | 638 | 638 | 638 | 638 |
– Waarvan overige personele kosten | 180 | 280 | 404 | 404 | 404 | 404 | 404 |
– Materiële kosten | 1.349 | 2.844 | 1.697 | 1.997 | 1.997 | 1.997 | 2.317 |
– Waarvan apparaat ICT | 221 | 825 | 392 | 392 | 392 | 392 | 392 |
– Waarvan bijdrage aan SSO's | 563 | 990 | 661 | 661 | 661 | 661 | 661 |
– Waarvan overige materiële kosten | 565 | 1.029 | 644 | 944 | 944 | 944 | 1.264 |
Afschrijvingskosten | 441 | 453 | 320 | 320 | 320 | 320 | 0 |
– Materieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Immaterieel | 441 | 453 | 320 | 320 | 320 | 320 | 0 |
Dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 8.003 | 10.116 | 9.067 | 9.767 | 9.767 | 9.767 | 9.767 |
Saldo van baten en lasten | 296 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) borgt als uitvoeringsorganisatie en toezichthouder dat bedrijven die deelnemen aan het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS) en de wet- en regelgeving voor hernieuwbare energie vervoer en brandstoffen luchtverontreiniging, voldoen aan hun verplichtingen. Dat doet de NEa door bedrijven te informeren, te adviseren en door toezicht te houden.
De uitvoering van de wettelijke taken van het agentschap NEa valt onder de eindverantwoordelijkheid van het bestuur van de NEa dat als zodanig een ZBO is. Het gaat daarbij waar het emissiehandel betreft om het verlenen en actualiseren van emissievergunningen, het onderhouden van het CO2-register en toezicht en handhaving van de wetgeving. Voor wat betreft biobrandstoffen gaat het om uitvoering en toetsing van de Richtlijnen Hernieuwbare energie en Brandstofkwaliteit.
Toelichting op de baten
2018 Stand Slotwet | 2019 Vastgestelde begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ministerie van EZK | 4.960 | 7.760 | 5.664 | 6.364 | 6.364 | 6.364 | 6.364 |
Ministerie van IenW | 2.775 | 2.356 | 3.403 | 3.403 | 3.403 | 3.403 | 3.403 |
Overig | 564 | ||||||
Totaal | 8.299 | 10.116 | 9.067 | 9.767 | 9.767 | 9.767 | 9.767 |
Omzet Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK)
De omzet EZK is een vergoeding voor het leveren van producten en diensten betreffende wettelijke en niet wettelijke taken vanuit ETS en werkzaamheden voortkomend uit de Richtlijnen voor Hernieuwbare energie en Brandstoffenkwaliteit. Daarnaast zijn in dit budget de werkzaamheden van de nieuwe taken vanuit het Regeerakkoord opgenomen, namelijk Bijstook Biomassa en CO2 Minimumprijs. In deze begroting is geen budget opgenomen ten behoeve van vernieuwing ICT (EH Portaal), een mogelijke CO2-heffing en de allocatie vierde handelsperiode.
Omzet Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW)
Dit betreft een vergoeding van € 3,4 mln voor de wettelijke of daarmee sterk verbonden taken op het gebied van Energie voor Vervoer (EV).
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De NEa levert meer personele inzet, onder andere vanwege taken op het gebied van de vierde handelsperiode en advisering op beleid. Voor een aantal nieuwe taken, waarvoor nog politieke besluitvorming zal plaatsvinden, zijn de werkzaamheden en personele inzet nog niet bekend.
Overige personele kosten
De overige personele kosten betreffen onder andere de vacatiegelden voor het bestuur, de kosten van vorming en opleiding en de reiskosten binnen- en buitenland.
Materiële kosten
De materiële uitgaven betreffen onder andere ICT beheer- en onderhoudskosten, communicatie en facilitaire kosten.
2018 Stand Slotwet | 2019 Vastgestelde begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 2.296 | 1.086 | 986 | 1.066 | 1.146 | 1.226 | 1.306 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 2.904 | 6.978 | 9.067 | 9.767 | 9.767 | 9.767 | 9.767 | |
–/– totaal uitgaven operationele kasstroom | 6.678 | 8.667 | 9.367 | 9.367 | 9.367 | 9.367 | ||
2. | Totaal operationele kasstroom | 2.904 | 300 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
–/– totaal investeringen | 0 | – 1300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | 0 | – 1.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
–/– aflossingen op leningen | – 140 | – 400 | – 320 | – 320 | – 320 | – 320 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 1.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 140 | – 900 | – 320 | – 320 | – 320 | – 320 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 5.060 | 986 | 1.066 | 1.146 | 1.226 | 1.306 | 1.706 |
Toelichting
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en vooruitontvangen bedragen.
Investeringskasstroom
De investering betreft de doorontwikkeling van de Registers Emissie Handel en Energie voor Vervoer.
Financieringskasstroom
Het beroep op de leenfaciliteit wordt gedaan voor de doorontwikkeling van de Registers Emissie Handel en Energie voor Vervoer.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Uitgangspunt van de NEa is dat zij op een doelmatige wijze haar rol als bevoegd gezag voor emissiehandel, hernieuwbare energie voor vervoer en brandstofkwaliteit binnen Nederland vervult. In onderstaande tabel zijn de indicatoren voor de komende jaren weergegeven.
2018 Slotwet | 2019 Vastgestelde begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product (x € 1): | |||||||
Naleving ETS (per broeikasgasinstallatie) | 10.436 | 9.516 | 9.516 | 9.516 | 9.516 | 9.516 | 9.516 |
Naleving EV (per deelnemersrol) | 14.529 | 10.704 | 10.704 | 10.704 | 10.700 | 10.700 | 10.700 |
Marginale tarieven per uur (x € 1): | |||||||
Laag | 69 | 68 | 69 | 69 | 69 | 69 | 69 |
Midden | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 |
Hoog | 109 | 106 | 109 | 109 | 109 | 109 | 109 |
Omzet per productgroep (x € 1.000) | |||||||
Naleving ETS | 4.493 | 4.320 | 5.664 | 6.364 | 6.364 | 6.364 | 6.364 |
Nationale verplichtingen onder EU en VN | 115 | 120 | |||||
Naleving EV | 2.479 | 2.210 | 3.403 | 3.403 | 3.403 | 3.403 | 3.403 |
Advies, ontwikkeling en implementatie EV | 296 | 139 | |||||
Projecten | 501 | 3.320 | |||||
Overige | 415 | 7 | |||||
Totaal | 8.299 | 10.116 | 9.067 | 9.767 | 9.767 | 9.767 | 9.767 |
Saldo van baten en lasten (%) | 3,56% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Naleving Emissiehandel | |||||||
Vergunningaanvragen binnen wettelijke termijn afgehandeld | 100% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Meldingen binnen wettelijke termijn afgehandeld | 77% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |
Uitvoering jaarlijks toezichtprogramma | 80% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Vragen binnen de gestelde termijn afgerond | 92% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |
Naleving Energie voor Vervoer | |||||||
Opleveringsdatum rapportage Naleving jaarverplichting Hernieuwbare Energie voor Vervoer en brandstoffen luchtverontreiniging | 4 juli | < 15 juli | < 15 juli | < 15 juli | < 15 juli | < 15 juli | < 15 juli |
Uitvoering jaarlijks toezichtprogramma | 120% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Vragen binnen de gestelde termijn afgerond | 85% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |
Algemeen | |||||||
Aantal formele klachten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aantal gegronde bezwaarprocedures waarbij de NEa onjuist heeft gehandeld | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aantal fraude gevallen EU-register die NEa had kunnen voorkomen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Directe uren/totaal aantal gewerkte uren | 68% | > 70% | > 70% | > 70% | > 70% | > 70% | > 70% |
FTE totaal (excl. externe inhuur) | 56,6 | 64 | 64 | 64 | 64 | 64 | 64 |
Toelichting
Naleving ETS
Het gaat hier om het percentage meldingen en vergunningen dat binnen de wettelijke termijn van acht weken is afgehandeld.
Naleving EV
Het gaat hier om het percentage van het totaal aantal tijdig opgeleverde rapportages naleving jaarverplichting hernieuwbare energie vervoer en brandstoffen luchtverontreiniging.
Directe uren/totaal aantal gewerkte uren
Hieronder wordt verstaan het percentage van het totaal aantal directe uren gedeeld door het totaal aantal gewerkte uren van alle medewerkers (primair en secundair proces). Gewerkte uren is gelijkgesteld aan de beschikbare productieve uren op jaarbasis, zoals vastgesteld in de tarievennotitie.