2018 stand slotwet | 2019 1e suppletoire begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | |||||||
– Omzet moederdepartement | 213.815 | 295.543 | 251.718 | 246.914 | 144.083 | 149.092 | 149.092 |
– Omzet overige departementen | 341.277 | 363.648 | 346.865 | 336.521 | 334.886 | 334.916 | 334.916 |
– Omzet derden | 38.177 | 35.553 | 31.100 | 27.350 | 24.657 | 24.657 | 24.657 |
Vrijval voorzieningen | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 3.095 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 596.381 | 694.744 | 629.683 | 610.785 | 503.626 | 508.665 | 508.665 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 574.143 | 679.330 | 619.604 | 600.936 | 494.308 | 499.451 | 499.451 |
– Personele kosten | 345.457 | 361.163 | 357.811 | 347.494 | 313.337 | 316.431 | 316.431 |
– Waarvan eigen personeel | 266.950 | 289.062 | 288.088 | 278.336 | 273.759 | 276.150 | 276.150 |
– Waarvan inhuur externen | 58.526 | 55.433 | 48.160 | 48.325 | 22.456 | 22.980 | 22.980 |
– Waarvan overige personele kosten | 19.981 | 16.668 | 21.563 | 20.833 | 17.122 | 17.301 | 17.301 |
– Materiele kosten | 228.686 | 318.166 | 261.793 | 253.442 | 180.971 | 183.020 | 183.020 |
– Waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Waarvan bijdrage aan SSO's | 138.246 | 152.058 | 149.193 | 144.143 | 108.468 | 109.706 | 109.706 |
– Waarvan overige materiële kosten | 90.440 | 166.108 | 112.600 | 109.299 | 72.503 | 73.314 | 73.314 |
Afschrijvingskosten | 12.888 | 15.380 | 9.357 | 9.127 | 8.596 | 8.492 | 8.492 |
– Materieel | 1.021 | 2.867 | 613 | 912 | 395 | 259 | 259 |
– Waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 1.021 | 2.867 | 613 | 912 | 395 | 259 | 259 |
– Immaterieel | 11.867 | 12.513 | 8.744 | 8.215 | 8.201 | 8.233 | 8.233 |
Overige kosten | 1.181 | 0 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 |
– Dotaties voorzieningen | 310 | 0 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 |
– Bijzondere lasten | 871 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 149 | 34 | 22 | 22 | 22 | 22 | 22 |
Totaal lasten | 588.361 | 694.744 | 629.683 | 610.785 | 503.626 | 508.665 | 508.665 |
Saldo van baten en lasten | 8.020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de baten
2018 stand slotwet | 2019 1e suppletoire begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
DG Agro en Natuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
DG Bedrijfsleven en Innovatie | 91.694 | 110.781 | 90.433 | 89.054 | 88.087 | 88.012 | 88.012 |
DG Energie, Telecom en Mededinging | 61.737 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
DG Klimaat en Energie | 0 | 78.617 | 48.880 | 47.751 | 47.287 | 52.371 | 52.371 |
DG Groningen Bovengronds | 40.733 | 94.997 | 95.000 | 95.000 | 0 | 0 | 0 |
DG Groningen Bovengronds kosten commissie | 0 | 2.084 | 2.400 | 2.400 | 0 | 0 | 0 |
Chief Economist | 0 | 0 | 8.963 | 8.785 | 4.785 | 4.785 | 4.785 |
Overig | 19.651 | 9.064 | 6.042 | 3.924 | 3.924 | 3.924 | 3.924 |
Totaal | 213.815 | 295.543 | 251.718 | 246.914 | 144.083 | 149.092 | 149.092 |
In deze begroting wordt uitgegaan van de bij de opdrachtgevende DG’s beschikbare budgetten ten tijde van het opstellen van deze begroting. Dat verklaart ook grotendeels het verschil met de omvang van de omzet bij de 1e suppletoire begroting 2019, waarbij de budgetten zijn aangepast aan de opdrachtverstrekking 2019. Daarnaast zijn bij de 1e suppletoire begroting 2019 diverse meerwerkopdrachten verwerkt. Verder is DG Energie, Telecom en Mededinging overgegaan in DG Klimaat en Energie. Ten slotte is de Chief Economist van de directie Mededinging en Consumenten toegevoegd.
DG Bedrijfsleven en Innovatie (DG B&I)
RVO.nl voert taken uit ter stimulering van ondernemerschap en innovatie, zoals fiscale vermindering voor speur- & ontwikkelingswerk (WBSO), kennisbescherming- en benutting (Octrooicentrum), garantie- & kredietinstrumentarium (zoals borgstelling voor het MKB en het Innovatiefonds MKB+) en innovatie in internationaal verband (onder andere Horizon 2020). Daarnaast wordt samenwerking bevorderd binnen de driehoek van bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid, met name binnen de negen topsectoren. Dit zijn regelingen zoals de MKB-innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT) en Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI).
DG Klimaat en Energie (DG K&E)
Het werkpakket voor Klimaat en Energie kent zes thema’s: Duurzame energieproductie (onder andere Stimulering Duurzame Energieproductie en warmte), Energiebesparing (onder andere Green Deals, meerjarenafspraken energie-efficiency), Innovatie (onder andere topsector energie, uitvoering «klimaat envelop» regelingen en de energie investeringsaftrek), Energiemarkt, Infrastructuur en Internationaal en communicatie.
DG Groningen Bovengronds
Aanvragen tot schadevergoedingen door bodembeweging in het Groninger gasveld worden afgehandeld door de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen (TCMG). RVO heeft in opdracht van DG Groningen Bovengronds de praktische uitvoering van het protocol, ter ondersteuning van de Commissie, ter hand genomen. Daarbij ondersteund RVO ook bij de uitvoering van de Tijdelijke Commissie Versterking. De uitvoeringskosten voor RVO ten behoeve van de ondersteuning van de TCMG worden op dit moment doorgetrokken op het niveau van 2019. Dit is echter een raming die is omgeven met de nodige onzekerheden omdat de verwachting is dat de aangekondigde stuwmeerregeling invloed zal hebben op de uitvoeringskosten. Daarnaast is de inzet dat de TCMG en vanaf 1 januari 2020 het IMG ook andere vormen van schade gaat afhandelen.
DG Groningen Bovengronds kosten commissie
De TCMG bestaat uit twee deelcommissies: een commissie ten behoeve van de mijnbouwschade en een commissie ten behoeve van de afhandeling van bezwaarschriften.
Chief Economist
RVO.nl voert taken uit voor de portefeuille van de Chief Economist, en de daaronder ressorterende directie Mededinging & Consumenten. Dit werkpakket bestaat uit twee componenten: het beheer en de doorontwikkeling van het elektronisch systeem voor aanbesteden TenderNed, en het geven van advies en voorlichting over vooral de aanbestedingswet door het delen van informatie via de website PIANOo.nl, door het beantwoorden van vragen hierover, en door bij te dragen aan het traject Beter Aanbesteden.
Overig
In opdracht van het moederdepartement worden inkooptaken uitgevoerd door het Inkoop Uitvoeringscentrum (IUC), dat is ondergebracht bij RVO.nl. Daarnaast zijn hier de budgetten opgenomen voor de uitvoering van de Werkgroep Internationale Mobiliteit (WIM) en Expert Nationaal Detaché (END).
2018 stand Slotwet | 2019 1e suppletoire begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | 203.931 | 202.221 | 182.980 | 192.400 | 192.400 | 192.400 | 192.400 |
Ministerie van Buitenlandse Zaken | 94.093 | 108.936 | 115.231 | 93.075 | 91.893 | 91.893 | 91.893 |
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 21.934 | 26.800 | 23.094 | 23.935 | 24.660 | 24.660 | 24.660 |
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | 13.863 | 15.551 | 15.210 | 15.473 | 16.297 | 16.297 | 16.297 |
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 3.698 | 4.138 | 3.847 | 4.188 | 4.188 | 4.188 | 4.188 |
Ministerie van Justitie en Veiligheid | 232 | 743 | 729 | 792 | 792 | 792 | 792 |
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 557 | 276 | 229 | 299 | 299 | 299 | 299 |
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 1.801 | 2.612 | 1.801 | 2.612 | 611 | 641 | 641 |
Overig | 1.168 | 2.371 | 3.744 | 3.747 | 3.746 | 3.746 | 3.746 |
Totaal | 341.277 | 363.648 | 346.865 | 336.521 | 334.886 | 334.916 | 334.916 |
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV)
Vanuit een opgavegerichte houding voert RVO.nl opdrachten uit in het kader van eerlijke en verantwoorde landbouw en visserij. Economisch perspectief, duurzaamheid en welzijn bij het produceren in verbondenheid door boeren, tuinders en vissers staan centraal. Belangrijk hierbij is het herstel en behoud van Nederlandse natuur. Een belangrijk doel is ook om de internationale koppositie van de agrarische sector te verstevigen met een nadruk op het benutten van kennis en innovatie. Daarmee draagt Nederland bij aan de aanpak van het wereldvoedselvraagstuk. Regelingen die worden uitgevoerd door RVO.nl zijn onder andere het Europees Gemeenschappelijk Landbouw- en Visserijbeleid, de Mestwetgeving en het beleid met betrekking tot Visserij, Natuur en Dierenwelzijn & -gezondheid.
Ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ)
RVO.nl voert activiteiten uit op de beleidsterreinen van Buitenlandse Zaken en Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking. De expertise en inzet van RVO.nl is met name toegespitst op Duurzame handel en investering, Duurzame ontwikkeling, voedselzekerheid, water, energie, private sectorontwikkeling en infrastructuur. Met uitzondering van de versterking van internationale handelssystemen komen al deze pijlers in het opdrachtenpakket van RVO.nl terug. Buitenlandse Zaken zet voor duurzame ontwikkeling, voedselzekerheid en water in op een toename van voedselzekerheid en op verbeterd waterbeheer, drinkwater, sanitatie en toegang tot duurzame energie op basis van de principes van duurzaam gebruik van natuurlijke hulpbronnen, het tegengaan van klimaatverandering en het vergroten van de weerbaarheid van de bevolking tegen onafwendbare klimaatverandering. Daarnaast wordt ingezet op het vergroten van de bewustwording bij ondernemers van hun eigen rol en kansen bij de SDG-doelen en daarbij innovatie in te zetten om bij te dragen aan de maartschappelijke uitdagingen. Waar nodig gebeurt dit op basis van publiek-private samenwerking.
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)
RVO.nl voert activiteiten uit op de beleidsterreinen van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De opdrachten op het gebied van energietransitie in de gebouwde omgeving behelzen kennisverspreiding, beleidsondersteuning en uitvoering van subsidieregelingen, o.a. de subsidieregeling Energiebesparing Eigen Huis en de Stimuleringsregeling Energieprestatie Huursector. De opdracht van BZK betreft verder voor het gedeelte Bestuur en Wonen onder meer de implementatie van de herziene Europese richtlijn energieprestatie gebouwen EPBD (Energy Performance of Buildings Directive, waaronder het energielabel voor woonconsumenten), activiteiten ter ondersteuning en voorbereiding van het Klimaatakkoord, ondersteunen van BZK bij ontwikkelingen binnen de woningmarkt (exportteams, woningmarktregelingen) en het kennisloket inkoop sociaal domein (PIANOO).
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW)
Het opdrachtenpakket van IenW betreft instrumenten op het gebied van milieu, leefbaarheid, circulariteit en bereikbaarheid. Het werkpakket bestaat onder andere uit nationale en internationale opdrachten op het vlak van de circulaire economie (o.a. Versnellingshuis CE), water (Partners voor Water), duurzame mobiliteit (o.a. elektrisch vervoer, biobrandstoffen) en generieke instrumenten zoals de MIA\VAMIL, Groenbeleggen (beide fiscaal), Interreg, TenT, Horizon2020 (internationaal). De ambities om Nederland nog schoner, veiliger en leefbaarder te maken zijn door RVO.nl gedefinieerd in drie transities: veilige, slimme en groene mobiliteit, klimaatadaptatie en circulaire economie. De uitkomsten van het Klimaatakkoord zijn mede bepalend voor de omvang van de opdracht de komende jaren.
2018 stand Slotwet | 2019 1e suppletoire begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Europese Unie | 2.225 | 3.289 | 4.261 | 4.882 | 4.989 | 4.989 | 4.989 |
Leges grondkamers | 2.302 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leges mest | 777 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Provincies | 28.132 | 30.523 | 25.059 | 21.300 | 18.500 | 18.500 | 18.500 |
Overig | 4.741 | 1.741 | 1.780 | 1.168 | 1.168 | 1.168 | 1.168 |
Totaal omzet derden | 38.177 | 35.553 | 31.100 | 27.350 | 24.657 | 24.657 | 24.657 |
De omzet derden heeft betrekking op opdrachten voor de Europese Unie, de provincies en een aantal kleinere opdrachtgevers waaronder gemeenten. De begroting 2020 en daarop volgende jaren bevat voor de opdracht voor de provincies naast de omzet voor het Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer tevens de omzet voor de uitvoering van het Plattelands-ontwikkelingsprogramma 3 (POP3) van de opdrachtgever LNV.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
Door het lagere opdrachtenpakket in 2020 ten opzichte van de begroting 2019 (tot en met de 1e suppletoire) dalen de personele kosten met € 3,4 mln. Een reden hiervoor is dat in deze begroting wordt uitgegaan van de bij de opdrachtgevende DG’s beschikbare budgetten ten tijde van het opstellen van deze begroting. De personele kosten in de 1e suppletoire begroting van 2019 zijn reeds aangepast aan de definitieve opdrachtverlening 2019 dan wel meerwerkopdrachten. De inzet van RVO.nl is om de daling van de personeelskosten in de jaren na 2020 zoveel mogelijk via een afname van externe inhuur te realiseren.
Materiële kosten
De totale materiële kosten zijn voor 2020 geraamd op € 261,8 mln. Dit is een daling van € 56,3 mln ten opzichte van de begroting 2019 (tot en met de 1e suppletoire). Hiervoor geldt dezelfde verklaring als (hierboven) benoemd in de toelichting op de personele kosten. De materiële kosten zijn onder te verdelen in directe en indirecte materiële kosten. De daling vindt met name plaats binnen de directe materiële kosten welke direct verband houden met de uitvoering van opdrachten. Een ander onderdeel van de materiële kosten vormen de bijdragen aan Shared Service Organisaties (SSO’s), welke in 2020 totaal € 149,1 mln bedragen. Deze bestaan uit kosten voor producten en diensten van DICTU en het Rijksvastgoedbedrijf voor de huisvestingskosten.
Omschrijving | 2018 stand slotwet | 2019 1e suppletoire begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2020 | 69.001 | 125.906 | 133.610 | 132.725 | 129.110 | 129.081 | 126.949 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 598.677 | 694.744 | 629.683 | 610.784 | 503.625 | 508.664 | 508.664 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | – 537.498 | – 679.363 | – 620.327 | – 601.657 | – 495.030 | – 500.171 | – 500.171 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 61.179 | 15.380 | 9.357 | 9.128 | 8.596 | 8.493 | 8.493 |
Totaal investeringen (-/-) | – 6.194 | – 11.000 | – 11.000 | – 10.000 | – 8.000 | – 8.000 | – 8.000 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 3.026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 3.168 | – 11.000 | – 11.000 | – 10.000 | – 8.000 | – 8.000 | – 8.000 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | – 6.606 | – 7.676 | – 10.242 | – 12.742 | – 8.625 | – 10.625 | – 8.500 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 5.500 | 11.000 | 11.000 | 10.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 1.106 | 3.324 | 758 | – 2.742 | – 625 | – 2.625 | – 500 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2020 (=1+2+3+4) | 125.906 | 133.610 | 132.725 | 129.111 | 129.081 | 126.949 | 126.942 |
Omschrijving | 2018 stand slotwet | 2019 begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Inputindicatoren | |||||||
Kernindicatoren | |||||||
Verhouding direct/indirect personeel | 89,0% | 84,0% | 84,0% | 84,0% | 84,0% | 84,0% | 84,0% |
Outputindicatoren | |||||||
Kernindicatoren | |||||||
Tariefindex in reële termen | 101,3% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 3.556 | 3.170 | 3.569 | 3.569 | 3.569 | 3.569 | 3.569 |
Saldo van baten en lasten (%) | 1,3% | ||||||
Kwaliteitsindicatoren | |||||||
Kernindicatoren | |||||||
Klanttevredenheid | 7,3 | 7,3 | 7,3 | 7,3 | 7,3 | 7,3 | 7,3 |
Gehonoreerde bezwaarschriften | 36,0% | 25,0% | 25,0% | 25,0% | 25,0% | 25,0% | 25,0% |
RVO.nl maakt haar overhead inzichtelijk met de indicator die het percentage geeft van de directe personele kosten als onderdeel van de totale personele kosten. Hoe hoger dit percentage van directe personele kosten, hoe lager de overhead. RVO.nl streeft voor het totaal van de organisatie naar een percentage van 84% (overhead: 16%). Daarnaast verwacht RVO de fluctuaties in het opdrachtenpakket op te vangen met externe inhuur. Hierdoor zal onder verder gelijkblijvende omstandigheden de ambtelijke bezetting in grote lijnen stabiel blijven vanaf 2020. De klanttevredenheid meet RVO.nl per kwartaal.