Het verdiepingshoofdstuk bestaat uit een cijfermatig overzicht per artikel. Bij ieder artikel wordt eerst de opbouw van de stand vanaf de ontwerpbegroting 2019 tot aan de stand ontwerpbegroting 2020 vermeld. Daarna worden de belangrijkste nieuwe mutaties toegelicht.
De nieuwe begrotingsmutaties zijn toegelicht voor zover de kasbedragen in 2019 groter zijn dan € 5 miljoen.
Artikel 1 Volksgezondheid
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 730.754 | 683.879 | 676.433 | 694.988 | 691.537 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2019 | 38.090 | 36.925 | 11.725 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 9.520 | 7.514 | 9.172 | 9.041 | 9.041 | 9.041 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 7.000 | 6.000 | 6.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Nieuwe mutaties | – 4.379 | 8.050 | 16.017 | 16.175 | 17.439 | 716.240 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 780.985 | 742.368 | 719.347 | 725.204 | 723.017 | 730.281 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Dit betreft een overboeking vanaf de aanvullende post. In het regeerakkoord is afgesproken om het dierenwelzijn en de voedselveiligheid te borgen en de reputatie van de Nederlandse agro-foodsector te beschermen. Deze middelen zijn bedoeld om het toezicht van de NVWA aan te scherpen en de organisatie te versterken. | 0 | 5.800 | 6.200 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
In het regeerakkoord zijn middelen beschikbaar gesteld voor de preventie van en ondersteuning bij onbedoelde zwangerschappen. | 6.525 | 6.525 | 225 | 0 | 0 | 0 |
In het regeerakkoord zijn middelen beschikbaar gesteld voor het sluiten van een preventieakkoord. | 21.200 | 21.200 | 9.000 | 0 | 0 | 0 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 11.903 | 11.903 | 11.903 | 11.903 | 11.903 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 13.903 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 11.903 | 13.903 | 13.903 | 13.903 | 13.903 | 13.903 |
Artikel 2 Curatieve Zorg
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 3.177.587 | 3.257.687 | 3.295.545 | 3.387.002 | 3.458.028 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | – 11.079 | – 16.522 | – 5.883 | – 22.812 | – 6.002 | 82.608 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | – 26.637 | – 116.809 | – 62.742 | – 54.243 | – 30.737 | 3.443.618 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 3.139.871 | 3.124.356 | 3.226.920 | 3.309.947 | 3.421.289 | 3.526.226 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Partijen van het bestuurlijk akkoord MSZ hebben een plan van aanpak patiëntveiligheid opgesteld om potentieel vermijdbare schade en sterfte de komende vier jaar betekenisvol te laten dalen. De daarmee gemoeide kosten bedragen € 5 miljoen per jaar voor de periode 2020–2023. | 0 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 0 |
Voor het gezamenlijk programma OPEN (Ontsluiten van Patiëntengegevens uit de Eerstelijnszorg in Nederland) is in de jaren 2019–2022 in totaal € 75 miljoen beschikbaar gesteld. Deze middelen worden deels via de VWS-begroting en deels via de premie (afspraken tussen verzekeraars en aanbieders) uitgegeven. Met het oog daarop vindt een schuif van begroting naar premie plaats. | – 5.000 | – 16.238 | – 23.019 | – 19.199 | – 4.000 | 0 |
Op grond van het bestuurlijk akkoord MSZ 2019–2022 worden het programma Topzorg voortgezet. De uitvoering berust bij ZonMw. Daarom worden de beschikbare middelen overgeheveld naar artikel 4. | – 4.000 | – 6.000 | – 6.000 | – 6.000 | – 6.000 | – 4.000 |
Op basis van actuele informatie van het CAK maken meer zorgverleners gebruik van de subsidieregeling onverzekerde personen. Het gaat om een tegenvaller van incidenteel € 14 miljoen en structureel € 7 miljoen. | 14.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 |
Dit betreft de bijstelling van de uitgavenraming rijksbijdrage 18- naar aanleiding van de actuele ramingen van het CPB. | 0 | – 72.000 | – 34.100 | – 29.200 | – 10.700 | 5.700 |
Voor de nabetalingen bij de vaststelling van subsidies in het kader van de subsidieregeling integrale tarieven MSZ 2016 in 2020 is een bedrag van € 10 miljoen beschikbaar, terwijl voor de verwachte feitelijke nabetalingen niet meer dan € 0,28 miljoen nodig is. Aangezien de middelen voor de subsidieregeling indertijd zijn onttrokken aan het kader MSZ vloeit het niet benodigde bedrag terug. | 0 | – 9.720 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kasschuif voor HLA middelen ggz: De VIPP regeling voor de ontsluiting van de informatie tussen zorgverleners en patiënten komt later tot besteding omdat het programma later van start is gegaan dan voorzien. | – 28.990 | 8.231 | 10.658 | 10.101 | 0 | 0 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 1.053 | 1.053 | 1.053 | 1.053 | 1.053 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 6.000 | 4.000 | 2.000 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | – 3.700 | 0 | 2.000 | 4.000 | 4.000 | 5.053 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 3.353 | 5.053 | 5.053 | 5.053 | 5.053 | 5.053 |
Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 5.165.018 | 7.463.027 | 9.631.741 | 10.563.258 | 11.532.920 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 7.036 | 55.196 | 34.774 | 34.954 | – 51.361 | 101.874 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 45.300 | 44.300 | 44.300 | 23.300 | 23.300 | 23.300 |
Nieuwe mutaties | 925.741 | – 302.718 | – 1.742.740 | 305.345 | 12.778 | 11.438.051 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 6.143.095 | 7.259.805 | 7.986.075 | 10.926.857 | 11.517.637 | 11.563.225 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Om de continuïteit van gehandicaptenzorg in Zeeland te waarborgen wordt op basis van een onderliggend, breed gedragen continuïteitsplan een subsidie verstrekt aan Arduin. In de periode 2019–2024 wordt via deze route maximaal € 20 miljoen beschikbaar gesteld. | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 0 | 0 |
Aan de Stimuleringsregeling E-health Thuis (SET) wordt in 2019 minder besteed dan verwacht. Het aantal aanvragen in 2019 blijft achter bij de verwachtingen doordat: (1) de regeling later is opengesteld,(2) de regeling nog bekendheid moest genereren binnen het veld en (3) het aanvraag- en beoordelingsproces tijd vraagt. De toename in de aanvraagstroom wijst erop dat de regeling nu aansluiting heeft binnen het veld en de middelen in latere jaren wel tot besteding komen. | – 21.300 | – 10.000 | – 2.500 | 19.800 | 12.000 | 2.000 |
Voor de uitvoeringskosten van het trekkingsrecht voor het sociaal domein wordt 26,188 miljoen overgeheveld vanuit het gemeentefonds. | 0 | 26.188 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dit betreft de bijstelling van de uitgavenraming Rijksbijdrage WLZ naar aanleiding van actuele ramingen van het CPB | 50.000 | 150.000 | – 1.700.000 | – 100.000 | 150.000 | – 50.000 |
Dit betreft de bijstelling van de uitgavenraming van de regeling BIKK Wlz naar aanleiding van actuele ramingen van het CPB | 22.000 | – 17.000 | – 17.600 | – 17.800 | – 18.000 | – 18.200 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 3.441 | 3.441 | 3.441 | 3.441 | 3.441 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 2.250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 2.250 | 2.250 | 2.250 | 2.250 | 5.691 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 5.691 | 5.691 | 5.691 | 5.691 | 5.691 | 5.691 |
Artikel 4 Zorgbreed beleid
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 1.211.761 | 1.140.761 | 1.105.795 | 1.016.683 | 1.005.180 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2019 | 18.325 | 4.000 | 3.500 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 21.488 | 45.908 | 23.248 | 24.611 | 21.250 | 50.771 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 12.700 | 12.700 | 9.400 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
Nieuwe mutaties | – 84.673 | 166.780 | 178.210 | 145.174 | 89.530 | 1.044.871 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 1.179.601 | 1.370.149 | 1.320.153 | 1.189.468 | 1.118.960 | 1.098.642 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Voor tijdvak 4 (2020–2021) van het Sectorplan Plus resteren uitsluitend nog arbeidsmarkmiddelen voor de verpleeghuissector. Om ook dit tijdvak breed open te kunnen stellen zijn ook middelen voor de overige sectoren nodig. Dit is niet alleen wenselijk om het enthousiasme ook voor die sectoren vast te houden en daarmee ook de samenwerking in de regio's te stutten, maar vooral nodig om ook in de overige sectoren mensen de zorg in te laten stromen en worden opgeleid. Deze kunnen uiteindelijk ook in de verpleeghuissector aan de slag gaan, maar zijn los daarvan, gezien de arbeidsmarktopgave waar we met zijn allen voor staan, sowieso allemaal hard nodig. | 0 | 13.650 | 63.650 | 0 | 0 | 0 |
Dit betreft het borgen voor innovatie en zorgvernieuwing op VWS-terrein, diverse actieprogramma's en het voornemen uit het regeerakkoord om extra in te zetten op de inzet vandigitale toepassingen in zorg en ondersteuning. | 0 | 8.895 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor het gezamenlijk programma OPEN (Ontsluiten van Patiëntengegevens uit de Eerstelijnszorg in Nederland) is in de jaren 2019–2022 in totaal € 75 miljoen beschikbaar gesteld. Deze middelen worden deels via de VWS-begroting en deels via de premie (afspraken tussen verzekeraars en aanbieders) uitgegeven. Met het oog daarop vindt een schuif van begroting naar premie plaats. | 5.000 | 5.000 | 4.000 | 2.000 | 4.000 | 0 |
Herschikking tussen de jaren 2019 t/m 2024 om de beschikbare budgetten voor de programma's Regionale Kenniswerkplaatsen Jeugd 2020–2024, Programma Kwaliteitsgelden en Onbedoelde zwangerschap en kwetsbaar (jong) ouderschap aan te laten sluiten bij de liquiditeitsbehoefte van ZonMw. De opdrachten aan ZonMw voor de uitvoering van deze programma's zijn al verstrekt. | – 4.091 | – 7.885 | – 1.341 | 1.398 | 5.538 | 6.381 |
In 2018 zijn concrete afspraken gemaakt over acties en activiteiten in het Hoofdlijnenakkoord Medisch-specialistische Zorg (HLZ MSZ) over samen beslissen en het werken met uitkomsten. In de eerste maanden van 2019 zijn met de HLA-partners afspraken gemaakt over de uitwerking van deze afspraken. In 2019 is voor het programma Uitkomstgerichte Zorg nog € 9,7 miljoen beschikbaar, waarvan naar verwachting € 2,5 miljoen in het lopende jaar wordt besteed. De overige € 7,2 miljoen wordt naar verwachting voor het grootste deel in 2020 besteedt, doordat de uitvoering van de werkplannen (gereed september 2019) versneld wordt ingezet om de beleidsdoelstellingen van het programma Uitkomstgerichte Zorg in 2022 te kunnen realiseren. | – 7.200 | 7.200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Belangrijkste oorzaak van de schuif is dat de bevoorschotting van de projecten die per 1-1-2020 zullen starten, in januari 2020 zal plaats vinden. | – 33.741 | 13.050 | 13.050 | 2.900 | 0 | 0 |
In 2019 wordt gewerkt aan de vormgeving van de gebruikersregeling voor MedMij. Het betreft een regeling die burgers in staat stelt om kosteloos een persoonlijke gezondheidsomgeving te kiezen en gebruiken die voldoet aan de eisen van MedMij. Dit om te voldoen aan de eHealth-doelstelling uit het Regeerakkoord. De verwachte ingangsdatum van de regeling is 1 oktober 2019. De looptijd is tot 31 december 2020. De gereserveerde RA-middelen komen door de late inwerkingtreding van de regeling in 2019 niet geheel tot besteding, maar zijn in 2020 wel nodig. | – 9.000 | 9.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op grond van het bestuurlijk akkoord MSZ 2019–2022 worden het programma Topzorg voortgezet. De uitvoering berust bij ZonMw. Daarom worden de beschikbare middelen overgeheveld naar artikel 4. | 4.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 4.000 |
Dit betreft een overboeking vanaf de aanvullende post ten behoeve van Maatschappelijke Diensttijd. | 0 | 39.600 | 27.400 | 6.900 | 1.100 | 0 |
In het HLA GGZ zijn voor het jaar 2019 middelen gereserveerd voor extra plaatsen GGZ-opleidingen. De benodigde middelen dienen via een kasschuif te worden verdeeld over de jaren 2019 t/m 2023. Deze kasschuif is op dit begrotingsartikel geboekt, maar dat moest op de beschikbaarheidsbijdrage zijn. Deze omissie wordt nu hersteld. | 8.508 | – 6.799 | – 842 | – 578 | – 289 | 0 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 58.660 | 58.360 | 58.360 | 58.360 | 58.360 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 4.590 | 2.295 | 2.295 | 2.295 | 2.295 | 2.295 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 10.000 | 10.000 | 8.000 | 6.000 | 6.000 | 64.360 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 73.250 | 70.655 | 68.655 | 66.655 | 66.655 | 66.655 |
Artikel 5 Jeugd
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 101.104 | 102.960 | 85.144 | 74.047 | 71.156 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 55.186 | – 5.495 | – 4.734 | – 617 | – 350 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | – 1.105 | – 1.692 | – 2.156 | – 2.442 | – 2.519 | 68.065 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 155.185 | 95.773 | 78.254 | 70.988 | 68.287 | 68.065 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 4.508 | 85 | 85 | 85 | 85 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 0 | 24.000 | 7.097 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.085 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 4.508 | 26.085 | 9.182 | 2.085 | 2.085 | 2.085 |
Artikel 6 Sport en bewegen
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 409.498 | 407.213 | 409.725 | 411.255 | 412.981 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | – 60.755 | – 4.820 | – 5.820 | – 2.770 | – 1.770 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 12.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Nieuwe mutaties | 13.417 | 23.773 | 25.830 | 21.981 | 21.301 | 432.523 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 374.160 | 436.166 | 439.735 | 440.466 | 442.512 | 442.523 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
De btw-sportvrijstelling is door een uitspraak van het Europees Hof van Justitie aangepast per 1 januari 2019. Voor gemeenten leidt dit tot een financieel nadeel en daarom worden zij gecompenseerd via de Specifieke Uitkering Sport. De aanvragen van gemeenten waren hoger dan vooraf ingeschat. Het plafond van de regeling wordt daarom opgehoogd met structureel € 22 miljoen per jaar. | 22.000 | 22.000 | 22.000 | 22.000 | 22.000 | 22.000 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 740 | 740 | 740 | 740 | 740 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 740 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 740 | 740 | 740 | 740 | 740 | 740 |
Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en herinneringen WOII
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 260.760 | 245.210 | 230.298 | 215.673 | 201.625 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 6.086 | 13.682 | – 3.515 | – 4.841 | – 5.151 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 1.705 | – 4.293 | 5.729 | 5.235 | 4.787 | 187.074 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 268.551 | 254.599 | 232.512 | 216.067 | 201.261 | 187.074 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Het budget is verhoogd als gevolg van de toedeling van de loonbijstelling. | 7.325 | 6.826 | 6.352 | 5.897 | 5.447 | 4.861 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 901 | 901 | 901 | 901 | 901 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.901 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 901 | 2.901 | 2.901 | 2.901 | 2.901 | 2.901 |
Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 5.051.849 | 5.385.249 | 5.703.849 | 6.126.849 | 6.541.049 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | – 120.600 | – 49.500 | – 55.300 | – 198.400 | – 192.800 | – 271.400 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 5.400 | – 97.300 | 58.300 | 66.200 | 92.400 | 7.148.749 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 4.936.649 | 5.238.449 | 5.706.849 | 5.994.649 | 6.440.649 | 6.877.349 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Dit betreft de bijstelling van de uitgavenraming zorgtoeslag naar aanleiding van actuele ramingen van het CPB. | – 50.000 | – 279.400 | – 152.100 | – 148.400 | – 127.900 | – 106.800 |
In het kader van de jaarlijkse koopkrachtbesluitvorming is besloten om de zorgtoeslag extra te verhogen. Dit gebeurt door het normpercentage voor zowel een- als meerpersoonshuishoudens te verlagen met 0,19%-punt. Door deze maatregel stijgt de zorgtoeslag voor zowel een- als meerpersoonshuishoudens met € 41 meer dan zonder deze maatregel was gebeurd. | 15.400 | 185.000 | 185.000 | 185.000 | 185.000 | 185.000 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 9 Algemeen
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 25.589 | 25.538 | 30.873 | 25.541 | 25.540 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 17.875 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | – 8.837 | 934 | 407 | 304 | 304 | 25.845 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 34.627 | 26.572 | 31.280 | 25.845 | 25.844 | 25.845 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 10 Apparaatsuitgaven
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 311.042 | 298.017 | 287.992 | 281.102 | 277.969 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2019 | 1.150 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 52.935 | 35.267 | 26.104 | 17.309 | 14.859 | 17.260 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 1.000 | 1.000 | 700 | 700 | 700 | 700 |
Nieuwe mutaties | 38.712 | 5.855 | 5.168 | 7.170 | 8.179 | 284.695 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 404.839 | 340.439 | 319.964 | 306.281 | 301.707 | 302.655 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 6.357 | 6.403 | 6.394 | 6.394 | 6.394 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 33.870 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 3.421 | 2.200 | 2.200 | 2.200 | 2.200 | 8.594 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 43.648 | 8.603 | 8.594 | 8.594 | 8.594 | 8.594 |
Artikel 11 Nominaal en onvoorzien
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | – 31.169 | – 31.620 | – 32.745 | – 32.411 | – 32.661 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 101.431 | 99.398 | 98.442 | 92.035 | 89.872 | 89.385 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | – 59.495 | – 48.409 | – 54.129 | – 48.617 | – 46.395 | – 78.471 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 10.767 | 19.369 | 11.568 | 11.007 | 10.816 | 10.914 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Dit betreft de middelen voor de invoering van het Individueel Keuzebudget CAO Rijk. | 0 | 8.386 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitdeling taakstelling over de diverse artikelen. | 38.000 | 56.000 | 56.000 | 56.000 | 56.000 | 56.000 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |