De minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) is als coördinerend minister voor Noordzee-aangelegenheden verantwoordelijk voor het proces van totstandkoming geïntegreerd beleid voor de Noordzee en het Gecombineerd Jaarplan voor de uitvoeringtaken door de Kustwacht. De minister van Defensie is beheerder van de Kustwacht Nederland, wat betekent dat deze medeverantwoordelijk is voor het opstellen van het Gecombineerd Jaarplan voor de uitvoeringtaken door de Kustwacht alsmede voor de uitvoering daarvan met inzet van eigen en toegewezen mensen en middelen. Alle bij de Kustwacht Nederland betrokken ministeries behouden hun eigen wettelijke verantwoordelijkheden. Het integrale beleid en het daarvan afgeleide Gecombineerd Jaarplan voor de uitvoeringtaken door de Kustwacht waarover de Ministerraad beslist, worden zodanig concreet dat elke minister zich daarover in het parlement kan verantwoorden en vormen in feite een integraal contract tussen de verschillende departementen en de Kustwacht Nederland.
De overzichtsconstructie is gebaseerd op het «Gecombineerd Jaarplan voor de uitvoeringtaken door de Kustwacht» en wordt door IenW gepubliceerd in de rol van coördinerend ministerie. In de overzichtsconstructie wordt een onderscheid gemaakt in de uitgaven van de Kustwacht Nederland zelf (exploitatie en investering) en de uitgaven die de deelnemende departementen ten behoeve van de Kustwacht Nederland verrichten (kosten).
Defensie / CSZK / Kustwacht Nederland (uitgaven):
– Exploitatie: Betreft het uitgavenbudget in beheer van de Kustwacht Nederland. Defensie is beheerder van het Kustwachtcentrum (KWC). Het Kustwachtcentrum is het informatiecentrum van de Noordzee, waar het actuele beeld van (scheeps-)activiteiten, (veiligheids-)incidenten en verontreinigingen op de Noordzee beschikbaar is;
– Investering: Betreft onder andere de investeringen voor het Maritiem Operatie Centrum (MOC), maar ook de investeringen van de urgente behoeftestellingen.
Bijdrage departementen (kosten):
Justitie en Veiligheid:
– De inzet van Politie helikopters op planning of afroep voor luchtwaarneming en spoedeisende zoekvluchten. De bedragen zijn afkomstig uit de begroting van de Nationale Politie;
– De inzet van de Politie (personeel) bestaande uit; opstappers voor de schepen, Maritiem Informatie Knooppunt, handhavingsdesk en liaison;
– Bijdrage voor de inhuur van SAR helikopter.
Financiën:
– De inzet van de Douane (personeel) bestaande uit; opstappers voor de schepen, luchtwaarnemers, Maritiem Informatie Knooppunt, handhavingsdesk en liaison.
Defensie:
– De inzet van de Koninklijke Marechaussee (personeel) bestaande uit; opstappers voor de schepen, luchtwaarnemers, Maritiem Informatie Knooppunt, handhavingsdesk en liaison;
– De inzet van de Koninklijke Luchtmacht (personeel) bestaande uit; vliegers ten behoeve van de Kustwachtvliegtuigen;
– De inzet van de Koninklijke Marine (personeel) bestaande uit; Kustwachtcentrum, Maritiem Informatie Knooppunt, de beheerskosten van Defensie en inzet Mijnenbestrijdingsvaartuigen;
– Bijdrage voor de inhuur van SAR helikopter.
Infrastructuur en Waterstaat:
– De inzet van in standhouden vaarwegmarkering, betonningsvaartuigen, C2000/P2000 t.b.v. KNRM en BroNs/Pre-SAR. De bedragen zijn afkomstig uit de begroting van Rijkswaterstaat;
– De inzet van Rijkswaterstaat (personeel) bestaande uit; luchtwaarnemers en liaison;
– De inzet van ILT (personeel) bestaande uit; opstappers voor de schepen en liaison;
– Bijdrage voor de inhuur van SAR helikopter, het contract is in 2015 door IenW voor 5 jaar afgesloten.
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit:
– De inzet van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (personeel) bestaande uit; opstappers voor de schepen, Maritiem Informatie Knooppunt, handhavingsdesk en liaison.
Economische Zaken en Klimaat:
– De inzet van Staatstoezicht op de Mijnen (personeel) bestaande uit; opstappers en liaison.
Departement | Begroting | Activiteit | Doel | 2019 (realisatie) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
DEFENSIE / Kustwacht (Uitgaven): | ||||||||||
Defensie / kustwacht | X | Uitvoering Kustwachttaken (exploitatie) | Centrale coördinatie Kustwachttaken | 28.364 | 26.821 | 26.634 | 49.715 | 60.431 | 61.669 | 61.484 |
Defensie / kustwacht | X | Uitvoering Kustwachttaken (investering) | Investeringen, o.a. t.b.v het MOC (DMO/JIVC) | 9.347 | 8.001 | 13.874 | 17.789 | 15.645 | 5.419 | 4.312 |
Subtotaal eigen uitgaven kustwacht | 37.711 | 34.822 | 40.508 | 67.504 | 76.076 | 67.088 | 65.796 | |||
BIJDRAGEN DEELNEMENDE DEPARTEMENTEN (Kosten): | ||||||||||
Politie | Inzet Politie-personeel & helikopter, | Algemene handhaving / wetgeving scheepvaartverkeer / bemanningcontrole | 1.399 | 1.944 | 1.944 | 1.944 | 1.944 | 1.944 | 1.944 | |
Justitie en Veiligheid | VI | Bijdrage inhuur SAR helikopter | 1.400 | |||||||
Financiën | IX | Inzet Douane personeel | Fraudecontrole | 990 | 1.153 | 1.153 | 1.153 | 1.153 | 1.153 | 1.153 |
Defensie | X | Inzet KMar-personeel voor luchtwaarneming, inzet vliegers Dornier, beheerskosten, bijdrage inhuur SAR helikopter | Uitvoering grensbewaking / luchtsurveillances / beheerskosten Defensie | 10.752 | 11.142 | 11.844 | 11.844 | 11.844 | 12.880 | 12.880 |
Infrastructuur en Waterstaat | XII | Inzet vaarwegmarkering, inzet RWS personeel voor luchtwaarneming, inhuur SAR helikopter | Bijdragen aan veilig vaarwater, handhaving via luchtsurveillance | 8.043 | 14.632 | 22.552 | 24.032 | 23.372 | 23.779 | 26.083 |
Economische zaken en Klimaat | XIII | Inzet SodM-personeel | Staatstoezicht op de Mijnen | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | XIV | Inzet NVWA-personeel | Visserijcontrole | 387 | 561 | 561 | 561 | 561 | 561 | 561 |
Subtotaal uitgaven bij deelnemende departementen | 22.975 | 29.436 | 38.058 | 39.538 | 38.878 | 40.321 | 42.625 | |||
Totale uitgaven ten behoeve van de Kustwacht | 60.686 | 64.258 | 78.566 | 107.042 | 114.954 | 107.409 | 108.421 |