Door wijzigingen in beleid van verschillende departementen kan worden overgegaan tot het beleggen of juist weghalen van taken bij gemeenten. Soms gaat dit gepaard met een toevoeging aan of een uitname uit het gemeentefonds. In de tabel met belangrijkste mutaties worden de mutaties groter dan € 30 mln. weergegeven. Daarbij is onderscheid aangebracht tussen nominale mutaties enerzijds en overboekingen van/naar andere departementen anderzijds. Reallocaties binnen het gemeentefonds zijn niet apart zichtbaar gemaakt. Deze zijn wel zichtbaar in de verdiepingsbijlage (bijlage 2).
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 (incl. NvW) | 31.901.410 | 31.744.803 | 31.258.036 | 31.001.097 | 30.810.958 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 | 428.266 | ‒ 313.879 | ‒ 287.910 | ‒ 283.932 | ‒ 285.548 | ‒ 287.155 |
Mutaties 1e ISB 2020 | 519.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 2e ISB 2020 | 303.275 | 160.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30.609.849 |
Nieuwe mutaties | 292.038 | 1.228.054 | 1.448.724 | 1.146.970 | 1.146.970 | 1.143.145 |
waarvan nominale mutaties | ||||||
1) Volume-indexatie 2021 beschermd wonen | 54.728 | 54.728 | 54.728 | 54.728 | 54.728 | |
2) Accres 2021 | 1.030.017 | 1.030.017 | 1.030.017 | 1.030.017 | 1.030.017 | |
3) Ruimte onder plafond BTW-compensatiefonds 2020 | 96.548 | |||||
waarvan overboekingen | ||||||
4) Brede aanpak dak- en thuisloosheid | 73.000 | 77.500 | ||||
5) Veilig thuis (DU Vrouwenopvang) | 38.600 | 38.600 | 38.600 | 38.600 | 38.600 | 38.600 |
6) Jeugdhulp | 300.000 | |||||
Overige mutaties | 83.890 | 27.209 | 25.379 | 23.625 | 23.625 | 19.800 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 33.443.989 | 32.818.978 | 32.418.850 | 31.864.135 | 31.672.380 | 31.465.839 |
Toelichting
1) Volume-indexatie 2021 beschermd wonen
Deze mutatie betreft het uitdelen van de volumegroei 2021 voor het onderdeel Beschermd wonen van de voormalige integratie-uitkering Sociaal domein, onderdeel Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo).
2) Accres 2021
Het gemeentefonds ontwikkelt zich evenredig met de accres-relevante uitgaven (ARU) van het Rijk. Nemen de ARU van jaar op jaar toe, dan neemt ook de algemene uitkering van het gemeentefonds toe. Bij een afname van de ARU geldt het omgekeerde. De groei of krimp van het gemeentefonds als gevolg van deze normeringssystematiek wordt accres genoemd. Het accres van de tranche 2021 bedraagt € 1.030 mln.
De afgelopen jaren hebben fluctuaties in het accres regelmatig tot discussie geleid over de stabiliteit van de huidige normeringssystematiek. Tegen de achtergrond hiervan is na het uitbreken van de coronacrisis door het kabinet in overleg met de VNG en IPO besloten om het accres gedurende deze kabinetsperiode vast te zetten op de standen uit de meicirculaire 2020. Dit geeft de decentrale overheden zekerheid over het accres voor de rest van de kabinetsperiode. In afwachting van een besluit over de te hanteren systematiek in de volgende kabinetsperiode blijven ook de accresramingen vanaf 2022 gehandhaafd op de stand zoals opgenomen in de meicirculaire 2020.
3) Ruimte onder plafond BTW-compensatiefonds 2020
De ontwikkeling van het BTW-compensatiefonds en het bijbehorende plafond leiden conform het Financieel Akkoord Rijk/VNG/IPO met ingang van 2015 tot een toename of afname van de algemene uitkering van de fondsen. Voor 2020 is vooralsnog sprake van ruimte onder het plafond, met als gevolg een toevoeging aan de algemene uitkering van € 96,5 mln.
4) Brede aanpak dak- en thuisloosheid
Het kabinet wil dak- en thuisloosheid zoveel mogelijk voorkomen en ervoor zorgen dat niemand op straat hoeft te slapen. Het kabinet stelt voor de aanpak van dak- en thuisloosheid een financiële impuls beschikbaar van in totaal € 200 mln. voor de jaren 2020 en 2021. Hiervan wordt vooralsnog een bedrag van € 73 mln. in 2020 en € 77,5 mln. in 2021 aan gemeenten verstrekt.
5) Veilig thuis
Het kabinet stelt extra middelen beschikbaar voor Veilig thuis, als onderdeel van de decentralisatie-uitkering Vrouwenopvang. Er is sprake van een hogere stijging van meldingen en adviezen dan verwacht als gevolg van de invoering van de vernieuwde wettelijke meldcode per 1 januari 2019.
6) Jeugdhulp
Het kabinet is gemeenten voor de periode tot en met 2021 tegemoetgekomen met extra budget om de transitie- en transformatiedoelen van de decentralisatie van de jeugdhulp te realiseren. Deze periode wordt verlengd door eenmalig aanvullend € 300 mln. beschikbaar te stellen voor het jaar 2022.