De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk bestaan op te bouwen.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 2.324.940 | 2.424.217 | 2.461.719 | 2.441.835 | 2.441.019 | 2.443.845 | 2.456.496 |
waarvan omzet moederdepartement | 2.248.066 | 2.366.817 | 2.398.701 | 2.378.817 | 2.378.001 | 2.380.827 | 2.393.478 |
waarvan omzet overige departementen | 15.979 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan omzet derden | 60.895 | 57.400 | 63.018 | 63.018 | 63.018 | 63.018 | 63.018 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 15.725 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 3.045 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 2.343.710 | 2.424.217 | 2.461.719 | 2.441.835 | 2.441.019 | 2.443.845 | 2.456.496 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 1.259.337 | 1.346.141 | 1.333.465 | 1.310.103 | 1.311.235 | 1.310.009 | 1.318.147 |
- Personele kosten | 1.123.287 | 1.220.520 | 1.209.169 | 1.202.879 | 1.204.011 | 1.202.785 | 1.210.923 |
waarvan eigen personeel | 931.587 | 1.053.511 | 1.047.264 | 1.048.419 | 1.049.046 | 1.049.548 | 1.065.787 |
waarvan inhuur externen | 140.702 | 136.262 | 136.000 | 134.000 | 130.000 | 130.000 | 130.000 |
waarvan overige personele kosten | 50.998 | 30.747 | 25.905 | 20.460 | 24.965 | 23.236 | 15.136 |
- Materiële kosten | 136.050 | 125.621 | 124.296 | 107.224 | 107.224 | 107.224 | 107.224 |
waarvan apparaat ICT | 50.600 | 55.616 | 50.296 | 43.224 | 43.224 | 43.224 | 43.224 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 29.087 | 29.057 | 29.000 | 24.000 | 24.000 | 24.000 | 24.000 |
waarvan overige materiële kosten | 56.363 | 40.948 | 45.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 |
Materiële programmakosten | 1.055.606 | 1.014.228 | 1.070.443 | 1.075.151 | 1.073.203 | 1.077.255 | 1.081.794 |
Afschrijvingskosten | 20.143 | 21.001 | 19.993 | 19.993 | 19.993 | 19.993 | 19.993 |
- Materieel | 16.008 | 16.043 | 16.043 | 16.043 | 16.043 | 16.043 | 16.043 |
waarvan apparaat ICT | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
- Immaterieel | 4.135 | 4.959 | 3.950 | 3.950 | 3.950 | 3.950 | 3.950 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 50.459 | 42.847 | 37.818 | 36.588 | 36.588 | 36.588 | 36.562 |
waarvan dotaties voorzieningen | 50.459 | 42.847 | 37.818 | 36.588 | 36.588 | 36.588 | 36.562 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 2.385.545 | 2.424.217 | 2.461.719 | 2.441.835 | 2.441.019 | 2.443.845 | 2.456.496 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 41.835 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsaandeel VPB-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 41.835 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting meerjarige begroting van baten en lasten
Baten
Omzet moederdepartement
De omzet moederdepartement is gebaseerd op de geldende kostprijzen en de opgenomen productieaantallen (zie onderdeel doelmatigheidsindicatoren). Ook de uit te voeren projecten vormen een onderdeel van de omzet moederdepartement. Daarnaast ontvangt DJI een bijdrage voor de capaciteit op Caribisch Nederland.
Onder de omzet moederdepartement is verder ook de ondersteunende dienstverlening aan overige JenV-onderdelen zoals de Raad voor de Kinderbescherming en de IND opgenomen.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omzet moederdepartement | 2.387,7 | 2.398,7 | 2.378,8 | 2.378,0 | 2.380,8 | 2.393,5 |
waarvan p*q | 2.243,8 | 2.260,8 | 2.259,8 | 2.255,9 | 2.257,3 | 2.255,2 |
Intramurale sanctiecapaciteit (inclusief reserve en in stand te houden capaciteit) | 1.091,2 | 1.097,4 | 1.104,2 | 1.106,8 | 1.108,3 | 1.109,0 |
Extramurale sanctiecapaciteit | 9,3 | 8,8 | 6,2 | 4,7 | 4,7 | 4,7 |
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in GW (PPC) | 136,3 | 136,7 | 131,3 | 130,2 | 130,1 | 130,1 |
FPC's / forensische zorg (Rijks FPC's en tbs-capaciteit bij part. Instellingen) | 309,3 | 306,0 | 304,9 | 303,0 | 301,1 | 298,1 |
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in GGZ-instellingen | 379,8 | 387,6 | 389,8 | 389,3 | 389,4 | 389,5 |
Inkoop ambulante forensische zorg | 103,3 | 105,9 | 105,9 | 105,9 | 105,9 | 105,9 |
Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra (inclusief reserve en in stand te houden capaciteit) | 69,8 | 69,4 | 68,4 | 68,1 | 68,2 | 68,3 |
Justitiele jeugdplaatsen (inclusief reserve en in stand te houden capaciteit) | 144,9 | 148,9 | 149,1 | 147,8 | 149,7 | 149,7 |
waarvan overige bijdragen | 115,4 | 109,5 | 90,6 | 93,8 | 95,1 | 109,9 |
Capaciteit Caribisch Nederland (BES) | 11,6 | 10,6 | 11,4 | 11,3 | 11,4 | 11,4 |
Frictiekosten | 13,8 | 11,4 | 7,8 | 9,8 | 18,3 | 0,0 |
Substantieel Bezwarende Functies (SBF) | 35,5 | 34,5 | 34,2 | 33,0 | 33,0 | 33,0 |
personeelsconvenant/Solide personeelsbeleid | 25,0 | 25,0 | 0,0 | |||
Vreemdelingencapaciteit (COA en bestuursrechtelijk) | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 |
inkoop gedragsinteventies | 4,2 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
Overig | 17,4 | 15,5 | 24,7 | 27,1 | 19,9 | 53,0 |
waarvan overige ontvangsten | 28,4 | 28,4 | 28,4 | 28,4 | 28,4 | 28,4 |
overige ontvangsten uit dienstverlening aan J en V | 28,4 | 28,4 | 28,4 | 28,4 | 28,4 | 28,4 |
Omzet derdenDe omzet derden is opgebouwd uit de volgende componenten:
• Arbeid: De (bruto-) opbrengsten uit de (als regimeactiviteit) verrichte arbeid zoals die in de rijksinrichtingen plaatsvindt voor derden. Aan externe opdrachtgevers wordt geleverd tegen marktprijzen. Daarnaast betreft dit de opbrengst van de winkels ten behoeve van de gedetineerden
• Overig: o.a. de externe dienstverlening (onder andere bijzondere bijstand en ondersteuning van de DV&O), de exploitatievergoeding voor de VN-bewaring, Kosovo Specialist Chambers (KSC), het Internationaal Strafhof en de opbrengst ESF-subsidies.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Arbeid | 20.386 | 20.000 | 20.639 | 20.639 | 20.639 | 20.639 | 20.639 |
Overige ontvangsten | 40.509 | 37.400 | 42.379 | 42.379 | 42.379 | 42.379 | 42.379 |
Totaal omzet derden | 60.895 | 57.400 | 63.018 | 63.018 | 63.018 | 63.018 | 63.018 |
Lasten
Personele kostenDe totale personele kosten van het ambtelijk personeel DJI bestaat uit de kosten van ambtelijk personeel op basis van gemiddelde loonsom zoals gepresenteerd in onderstaande tabel, aangevuld met de overige personeelskosten (o.a. opleidingskosten en reiskosten woon-werkverkeer).
Externe inhuurDJI maakt o.a. gebruik van inhuur van beveiligingspersoneel, inhuur van ICT-deskundigen en medisch personeel.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Eigen personeel | |||||||
Kosten | 931.587 | 1.053.511 | 1.047.264 | 1.048.419 | 1.049.046 | 1.049.548 | 1.065.787 |
Aantal fte | 14.401 | 15.437 | 15.672 | 15.689 | 15.699 | 15.706 | 15.949 |
Externe inhuur | |||||||
Kosten | 140.702 | 136.262 | 136.000 | 134.000 | 130.000 | 130.000 | 130.000 |
Overige personeelskosten | 50.998 | 30.747 | 25.905 | 20.460 | 24.965 | 23.236 | 15.136 |
Totale kosten | 1.123.287 | 1.220.520 | 1.209.169 | 1.202.879 | 1.204.011 | 1.202.785 | 1.210.923 |
Materiële kostenOnder deze post zijn de materiële kosten opgenomen die betrekking hebben op de bedrijfsvoering van DJI. Dit betreft met name exploitatiekosten, bureaukosten en ICT-kosten. Verder vallen onder deze post ook de bijdragen aan verschillende Rijksdiensten (shared service organisaties) voor o.a. de huisvesting van het hoofdkantoor DJI, landelijke (ondersteunende) diensten en diverse interne diensten (shared service center) van DJI.
Als onderdeel van de post materiële kosten zijn ook de materiële programmakosten opgenomen die samenhangen met de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Financiering particuliere Jeugdinrichtingen | 72.694 | 72.180 | 72.231 | 73.746 | 73.586 | 75.467 | 75.467 |
Inkoop forensische zorg | 678.151 | 648.125 | 689.172 | 697.181 | 695.787 | 693.960 | 691.072 |
Overige subsidies | 3.595 | 1.378 | 1.378 | 1.378 | 1.378 | 1.378 | 1.378 |
Gebruiksvergoedingen RVB | 101.106 | 98.428 | 118.302 | 124.489 | 124.515 | 126.900 | 137.900 |
Overige huisvestingskosten | 78.845 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 |
Kosten Justitieel Ingeslotenen (Rijksinrichtingen) | 89.972 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 83.000 | 80.000 |
Materiele kosten arbeid justitiabelen | 13.535 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
kosten arrestanten politiebureaus | 1.437 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 |
Overige exploitatiekosten | 16.271 | 17.517 | 12.760 | 1.757 | 1.337 | 4.950 | 4.377 |
Totaal | 1.055.606 | 1.014.228 | 1.070.443 | 1.075.151 | 1.073.203 | 1.077.255 | 1.081.794 |
AfschrijvingskostenDe afschrijvingsreeks is gebaseerd op de actuele omvang van de vaste activa, rekening houdend met de geplande vervangings- en uitbreidingsinvesteringen.
Overige lastenDe jaarlijkse dotaties aan de voorzieningen hebben voornamelijk betrekking op dotaties in het kader van de kosten substantieel bezwarende functies (SBF) en kosten verband houdend met Van Werk Naar Werk (VWNW) in het kader van de reductie van personeel als gevolg van het Masterplan DJI. In 2019 hangt de post dotaties voorzieningen deels samen met de frictiekosten die nodig zijn voor de afstoot van 1.500 capaciteitsplaatsen binnen het gevangeniswezen en vreemdelingenbewaring.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 334.048 | 333.462 | 291.927 | 234.392 | 222.857 | 211.322 | 199.787 |
2 | +/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 2.974.534 | 2.424.217 | 2.461.719 | 2.441.835 | 2.441.019 | 2.443.845 | 2.456.496 |
– /– totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 2.955.154 | ‒ 2.429.217 | ‒ 2.466.719 | ‒ 2.426.835 | ‒ 2.426.019 | ‒ 2.428.845 | ‒ 2.441.496 | |
Totaal operationele kasstroom | 19.380 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | |
3 | – /– totaal investeringen | ‒ 23.125 | ‒ 21.535 | ‒ 30.535 | ‒ 29.535 | ‒ 29.535 | ‒ 29.535 | ‒ 29.535 |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 3.159 | 10.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | |
Totaal investeringsstroom | ‒ 19.966 | ‒ 11.535 | ‒ 27.535 | ‒ 26.535 | ‒ 26.535 | ‒ 26.535 | ‒ 26.535 | |
4 | – /– eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | ‒ 25.000 | ‒ 25.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– /– aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal financieringskasstroom | 0 | ‒ 25.000 | ‒ 25.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5 | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 333.462 | 291.927 | 234.392 | 222.857 | 211.322 | 199.787 | 188.252 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
In het kasstroomoverzicht zijn financieringsafspraken met het moederdepartement verwerkt.
Investeringskasstroom
Het betreffen hier de voorgenomen investeringen die worden gepleegd in de materiële vaste activa. In hoofdzaak betreft het investeringen in inventaris en computer hard- en software.
Financieringskasstroom
De € 25 mln. voor de jaren 2020 en 2021 betreft de dekking t.b.v. het personeelsconvenant.
Doelmatigheid
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo baten en lasten als % totale baten | 0,70% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
Operationele capaciteit | |||||||
– strafrechtelijke sanctiecapaciteit | 8.988 | 9.599 | 9.769 | 10.098 | 10.169 | 10.169 | 10.169 |
– inbewaringgestelden op politiebureaus | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
– capaciteit ten behoeve van internationale tribunalen | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 290 | 299 | 296 | 291 | 290 | 290 | 290 |
Omzet (x € 1 mln.) | 964,4 | 1.061,4 | 1.069,7 | 1.083,8 | 1.087,8 | 1.089,3 | 1.089,9 |
Reservecapaciteit intramurale sanctiecapaciteit | 554 | 483 | 491 | 504 | 508 | 508 | 508 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 71 | 74 | 74 | 74 | 74 | 74 | 74 |
Omzet (x € 1 mln.) | 14,3 | 13,0 | 13,2 | 13,5 | 13,7 | 13,8 | 13,8 |
In stand te houden intramurale sanctiecapaciteit | 1.185 | 816 | 734 | 354 | 279 | 279 | 279 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 58 | 56 | 54 | 53 | 52 | 52 | 52 |
Omzet (x € 1 mln.) | 24,9 | 16,8 | 14,5 | 6,8 | 5,3 | 5,3 | 5,3 |
Extramurale sanctiecapaciteit (penitentiair programma met of zonder elektronisch toezicht) | 396 | 450 | 425 | 300 | 225 | 225 | 225 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 63 | 56 | 57 | 56 | 57 | 57 | 57 |
Omzet (x € 1 mln.) | 9,1 | 9,3 | 8,8 | 6,2 | 4,7 | 4,7 | 4,7 |
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg (PPC’s) | 668 | 666 | 666 | 632 | 632 | 632 | 632 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 534 | 561 | 562 | 569 | 565 | 564 | 564 |
Omzet (x € 1 mln.) | 130,3 | 136,3 | 136,7 | 131,3 | 130,2 | 130,1 | 130,1 |
Forensische zorg | |||||||
– Rijksinrichtingen forensisch psychiatrische zorg | 169 | 182 | 182 | 182 | 180 | 180 | 180 |
– Tbs-capaciteit bij particuliere instellingen | 1.160 | 1.170 | 1.151 | 1.148 | 1.144 | 1.135 | 1.121 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 600 | 627 | 629 | 628 | 627 | 627 | 628 |
Omzet (x € 1 mln.) | 291,0 | 309,3 | 306,0 | 304,9 | 303,0 | 301,1 | 298,1 |
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in GGZ instellingen | |||||||
- Inkoop forensische zorg in strafrechtelijk kader | 2.911 | 2.831 | 2.965 | 2.989 | 2.989 | 2.989 | 2.989 |
- Inkoop forensische zorg voor gedetineerden | 47 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
Gem. prijs per plaats per dag (x € 1) | 333 | 349 | 341 | 340 | 340 | 340 | 340 |
Omzet (x € 1 mln.) | 359,5 | 379,8 | 387,6 | 389,8 | 389,3 | 389,4 | 389,5 |
- Inkoop ambulante forensische zorg (x 1 mln.) | 107,4 | 103,3 | 105,9 | 105,9 | 105,9 | 105,9 | 105,9 |
Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra | |||||||
Operationele capaciteit: | |||||||
– vrijheidsbeneming (art. 6 Vw) | 63 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 |
– vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw) | 584 | 536 | 536 | 536 | 536 | 536 | 536 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 296 | 315 | 313 | 308 | 307 | 307 | 307 |
Omzet (x € 1 mln.) | 69,9 | 65,2 | 64,9 | 63,9 | 63,6 | 63,7 | 63,7 |
Reservecapaciteit vreemdelingen | 70 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 38 | 76 | 76 | 76 | 76 | 76 | 76 |
Omzet (x € 1 mln.) | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
In stand te houden capaciteit vreemdelingen | 216 | 330 | 330 | 330 | 330 | 330 | 330 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 46 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Omzet (x € 1 mln.) | 3,6 | 3,6 | 3,6 | 3,6 | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
operationele jeugdcapaciteit | |||||||
– Rijksjeugdinrichtingen | 255 | 276 | 266 | 251 | 246 | 246 | 246 |
– particuliere jeugdinrichtingen | 250 | 249 | 253 | 266 | 265 | 257 | 257 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 675 | 721 | 768 | 771 | 772 | 792 | 792 |
Omzet (x € 1 mln.) | 124,4 | 138,1 | 145,4 | 145,6 | 144,1 | 145,4 | 145,4 |
Reservecapaciteit jeugd | 104 | 44 | 46 | 56 | 62 | 70 | 70 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 51 | 56 | 59 | 51 | 53 | 68 | 68 |
Omzet (x € 1 mln.) | 1,9 | 0,9 | 1,0 | 1,0 | 1,2 | 1,7 | 1,7 |
In stand te houden jeugdplaatsen | 144 | 144 | 92 | 92 | 92 | 92 | 92 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 112 | 112 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 |
Omzet (x € 1 mln.) | 5,9 | 5,9 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
Toelichting
De hierboven gepresenteerde capaciteitsaantallen en kostprijzen zijn gebaseerd op het gefinancierde deel uit de raming op basis van het Prognosemodel Justitiële ketens (PMJ). De huidige verwachting is dat in de uitvoering afwijkingen zullen ontstaan als gevolg van de coronacrisis.
Ten opzichte van de begroting 2020 stijgen de kosten met name als gevolg van loonindexatie en fluctuaties in de capaciteit.
Bij de jeugd capaciteit is er over de jaren heen over het algemeen sprake van een prijsstijging voor de producten operationele jeugdcapaciteit en reservecapaciteit. Deze stijging hangt grotendeels samen met het programma vrijheidsbeneming op maat (VOM) en benodigde bouwkundige aanpassingen.
Daarnaast is een daling waar te nemen in de prijs van de in stand te houden jeugdplaatsen in 2021. Deze daling houdt met name verband met de veranderde huisvestingssituatie van dit type capaciteit en de daarmee samenhangende kapitaallasten. De in stand te houden jeugdplaatsen zijn tevens gehuisvest in een afzonderlijk gebouw wat er o.a. voor zorgt dat deze prijs hoger ligt dan de reservecapaciteit jeugd.