2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 215.326 | 220.465 | 215.528 | 215.436 | 215.480 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 7.226 | 3.143 | 6.123 | 6.324 | 660 | |
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2020 | 1.804 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Caribisch Nederland Telecom | 3.000 | |||||
EU-cofinanciering Digital Europe | 5.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | ||
Loon- en prijsbijstelling | 6.046 | 6.070 | 5.927 | 5.920 | 5.920 | |
Overig | 1.138 | 1.350 | 1.350 | 1.350 | 1.350 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 231.540 | 239.028 | 243.928 | 244.030 | 238.410 | 222.989 |
Caribisch Nederland Telecom
Omdat de vaste lasten van essententiele diensten, zoals telecommunicatie, op Caribisch Nederland relatief hoog zijn en deze diensten in deze moeilijke tijd meer dan ooit nodig zijn (homescholing, thuiswerken), heeft het kabinet in 2020 maatregelen genomen om de kosten van deze diensten te verlagen. Van mei tot en met december 2020 was 25 USD per aansluiting per maand beschikbaar om de kosten van een vaste internetverbinding te verlagen. Deze tijdelijke maatregel wordt in 2021 tijdelijk grotendeels gecontinueerd, maar omdat internet Bovenwinds aanzienlijk duurder is in verband met de kleine schaal wordt bezien of differentiering tussen de eilanden zal plaatsvinden.
EU-cofinanciering Digital Europe
Het Digital Europe Programma (DEP) is een nieuw programma binnen het MFK (Meerjarig Financieel Kader voor Europa) om het innovatie & concurrentievermogen van de EU te verhogen en de strategische digitale capaciteiten te verstevigen. Dit is aanvullend aan het Horizon Europe Programma, dat zich meer richt op ‘onderzoek en innovatie’. De voorgestelde prioriteiten binnen het programma zijn onder meer: Artificiële Intelligence, Cybersecurity en vertrouwen, Digitale vaardigheden voor gevorderden en European Digital innovation Hubs.
Loon- en prijsbijstelling
De bij 1e suppletoire begroting 2020 ontvangen loon- en prijsbijstelling is verdeeld over de diverse instrumenten.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 31.934 | 31.934 | 31.934 | 31.934 | 31.934 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Veiling 5G kavels | 822.586 | 407.924 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2021 | 854.540 | 439.858 | 31.934 | 31.934 | 31.934 | 31.934 |
Veiling 5G kavels
Deze mutatie betreft de opbrengst van de veilingen van de zogenoemde frequentiebanden voor 700, 1400 en 2100 Megahertz, waarvan een gedeelte in 2020 wordt ontvangen.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 1.075.493 | 1.026.507 | 1.024.090 | 1.036.761 | 1.026.736 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2020 | 609.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2020 | 2.375.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 15.751 | ‒ 10.040 | 387 | 8.934 | 15.254 | |
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2020 | 204.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2020 | 1.500.000 | 50.000 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2020 | ‒ 942.700 | 1.642.200 | 200.000 | 200.000 | 100.000 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Noodloket (TOGS) | ‒ 775.000 | |||||
Urgendamaatregelen industrie | 5.500 | 49.500 | 0 | 0 | 0 | |
Bevorderen Ondernemerschap | ‒ 40.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bedrijfssteun | 40.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bedrijfssteun | ‒ 100.000 | 100.000 | ||||
Verduurzaming industrie | 0 | ‒ 10.000 | ‒ 10.000 | 0 | 0 | |
Urgendamaatregelen industrie | 0 | 10.000 | 10.000 | 0 | 0 | |
Omscholing tekortsectoren | 37.500 | |||||
EU-cofinanciering | 28.000 | 54.000 | 40.000 | 21.000 | ||
Loon- en prijsbijstelling | 21.111 | 20.545 | 20.409 | 20.330 | 20.135 | |
PPS-toeslag | ‒ 25.000 | 12.000 | 8.000 | 5.000 | ||
Bijdrage aan TNO | 18.300 | |||||
Overig | 9.920 | 6.784 | 6.184 | 5.034 | 5.809 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 3.991.375 | 2.950.996 | 1.317.070 | 1.319.059 | 1.193.934 | 1.167.780 |
Noodloket (TOGS)
Het budget wordt verlaagd in verband met neerwaartse bijstelling van de geraamde uitgaven, deze verlaging vloeit terug naar het generale beeld. Na de laatste uitbetalingen wordt de eindbalans opgemaakt, waarna een tekort generaal wordt aangevuld en een overschot terugvloeit naar het generale beeld.
Urgendamaatregelen industrie
Vanaf de aanvullende post worden middelen overgeboekt naar de EZK begroting voor 'stimulering specifieke maatregelen industrie'.
Bevorderen Ondernemerschap / Bedrijfssteun
De € 40 mln die bij de 3e incidentele suppletoire begroting ten behoeve van Royal IHC zijn toegevoegd aan de begroting worden ingezet onder het financiele instrument 'leningen'. Daarnaast wordt € 100 mln aan kasbudget ten behoeve van de lening aan Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) verschoven naar 2021 omdat de verwachting is dat SGR pas in 2021 aanspraak zal maken op de lening.
Verduurzaming industrie / Urgendamaatregelen industrie
Deze mutatie betreft alternatieve inzet voor doelen klimaatakkoord industrie middels nieuwe openstelling en verlenging van de VEKI-regeling.
Omscholing naar tekortsectoren
Tegenover de stijgende werkloosheid die de komende tijd verwacht wordt, staat dat verschillende sectoren nog altijd hard op zoek zijn naar arbeidskrachten. In sommige gevallen vereist dat intersectorale omscholing, die bewezen moeilijk is en nog onvoldoende van de grond komt. Het gaat daarbij ook om banen die essentieel zijn om de klimaat- en energietransitie uit te voeren. Mkb-ondernemers zijn extra kwetsbaar als het gaat om het vinden en opleiden van geschikt personeel. Daarom wordt in 2021 € 37,5 mln. beschikbaar gesteld voor intersectorale scholing naar tekortberoepen in het mkb. Hiermee kunnen 10.000 trajecten met een gemiddeld subsidiebedrag van € 3.750,- per stuk worden gesubsidieerd, zijnde 50% van de verwachte gemiddelde kosten van een omscholingstraject van € 7.500,- per individu. De werkgever draagt zelf zorg voor de overige 50% (d.w.z. uit eigen middelen, sectorale opleidings- en ontwikkelingsfondsen of andere samenwerkingsverbanden).
EU-cofinanciering
Dit betreft de middelen voor cofinanciering van Europese programma's gericht op regionale ontwikkeling en onderzoek en innovatie. Dit biedt Nederlandse deelnemers een grotere slaagkans in de Europese calls for proposals, waarmee er meer Europese middelen worden geïnvesteerd in Nederlandse bedrijven, universiteiten en andere deelnemers. In 2021 is voor deze programma's in totaal € 155 mln verplichtingenbudget beschikbaar dit betreft EFRO (REACT EU € 30 mln), Cofinanciering Fonds voor Rechtvaardige Transitie (JTF, € 60 mln), Horizon partnerschappen (€ 45 mln) en het Europese Defensie Fonds (€ 20 mln). De kasuitfinanciering vindt verspreid over de komende jaren plaats, conform het weergegeven kasritme.
Loon- en prijsbijstelling
De bij 1e suppletoire begroting 2020 ontvangen loon- en prijsbijstelling is verdeeld over de diverse instrumenten.
PPS-toeslag
Vanwege een vertraging in de uitfinanciering van de PPS-toeslag worden deze kasmiddelen meerjarig in de tijd gespreid.
Bijdrage aan TNO
Van artikel 4 wordt budget overgeheveld voor investeringen in de infrastructuur van laboratoria van TNO.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 129.867 | 111.863 | 105.672 | 107.145 | 106.249 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 22.600 | 1.875 | 1.875 | 1.875 | 1.300 | |
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Overbruggingsfaciliteit IHC | 40.000 | |||||
Bedrijfssteun / SGR | 32.000 | 32.000 | 32.000 | |||
Overig | 266 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 152.733 | 153.738 | 139.547 | 141.020 | 139.549 | 137.536 |
Overbruggingsfaciliteit IHC
Dit betreft de raming van de aflossing van de overbruggingsfaciliteit door Royal IHC.
Bedrijfssteun / SGR
Dit betreft de raming van de terugbetalingen op de leningen aan SGR en kleine garantiefondsen/regelingen in de reisbranche.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 184.452 | 169.678 | 164.062 | 152.777 | 152.772 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2020 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 152.278 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | |
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2020 | 200.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2020 | 75.000 | 75.000 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Fund to Fund | 3.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
ROM's | 18.905 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | |
Co-investment venture capital instrument / EIF | ‒ 32.462 | ‒ 10.154 | 0 | 0 | 0 | |
Innovatiekrediet | 0 | ‒ 7.500 | 0 | 0 | 0 | |
Seed Capital | 15.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vroege fase / inormal investors | ‒ 5.038 | 6.154 | 7.000 | 7.000 | 0 | |
Thematische Technology Transfer (subsidie) | ‒ 14.377 | 3.281 | 2.916 | 2.916 | 2.916 | |
Thematische Technology Transfer (leningen) | ‒ 27.548 | 7.773 | 7.364 | 6.955 | 4.284 | |
Fundamenteel en toegepast onderzoek | ‒ 6.452 | 6.452 | 0 | 0 | 0 | |
Onco Research | ‒ 2.622 | 531 | ‒ 69 | 1.170 | 630 | |
ROM's | ‒ 16.000 | 0 | 12.000 | 4.000 | 0 | |
Bijdrage RVO.nl | ‒ 5.350 | 5.350 | 0 | 0 | 0 | |
Overig | ‒ 199 | 251 | 251 | 251 | 251 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 639.387 | 265.316 | 192.024 | 173.569 | 159.353 | 157.602 |
Fund to Fund
Deze mutatie betreft het opnieuw inzetten van terug te ontvangen middelen (zie ontvangsten).
ROM's
Deze mutatie betreft het opnieuw inzetten van terugontvangen middelen als gevolg van het beëindigen van het Innovatiefonds Noord-Nederland (zie ontvangsten). De middelen zijn als kapitaal gestort in de NOM. Daarnaast is € 20 mln verspreid over 2 jaar beschikbaar gesteld aan de BOM voor een investering ten behoeve van het fotonica ecosysteem.
Co-investment venture capital instrument / EIF
Deze mutatie betreft de verdeling van de middelen van het Co-investment venture capital instrument / EIF ten behoeve van de Seed Capital regeling, de regeling Vroegefasefinanciering en een investering ten behoeve van het fotonica ecosysteem. Het Co-investment venture capital instrument is conform de machtigingswet Invest-NL overgedragen aan Invest-NL.
Innovatiekrediet
Deze middelen worden via de BOM ingezet voor een investering ten behoeve van het fotonica ecosysteem.
Seed Capital regeling
Deze middelen zijn afkomstig uit het Co-investment venture capital instrument / EIF en worden ingezet voor de Seed Capital regeling.
Vroege fase / informal investors
Deze middelen zijn ondermeer afkomstig uit het Co-investment venture capital instrument / EIF en worden ingezet voor de regeling Vroegefasefinanciering. Tevens worden de middelen aangepast naar het jaar waarin ze benodigd zijn.
Thematische Technology Transfer Voor zowel het subsidie als het leningen gedeelte wordt de raming van de middelen aangepast naar het jaar waarin ze nodig zijn.
Fundamenteel en toegepast onderzoek
Een deel van de middelen voor de regeling Toekomstfondskrediet Onderzoeksfaciliteiten wordt via een kasschuif verschoven naar 2021.
Onco Research
De kasmiddelen voor Onco Research worden meerjarig verspreid in het verwachte ritme van uitfinanciering.
ROM's
De middelen voor de aanvullend geplande kapitaalstortingen in de ROM's Utrecht en Flevoland worden verschoven naar de jaren waarin de aanvullende stortingen naar verwachting zullen plaatsvinden.
Bijdrage RVO.nl
De middelen die meerjarig nodig zijn voor de uitvoeringskosten van de TTT-regeling en Onco Research worden doorgeschoven naar 2021.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 34.600 | 44.000 | 45.300 | 50.200 | 50.300 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 15.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
ROM's | 8.905 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Fund to Fund | 3.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
COL | 30.000 | 30.000 | 30.000 | |||
Stand ontwerpbegroting 2021 | 62.305 | 44.000 | 75.300 | 80.200 | 80.300 | 262.100 |
ROM's
Deze mutatie betreft de terugontvangst van een lening in het kader van het Innovatiefonds Noord-Nederland.
Fund to Fund
Deze mutatie betreft de terugontvangst van het Dutch Venture Initiative.
Coronaoverbruggingsleningen (COL)
Dit betreft de raming van de aflossingen van de aan de ROM’s verstrekte leningen voor het uitvoeren van de Coronaoverbruggingsleningen. Als meer duidelijkheid bestaat over de verliespercentages op deze leningen zal de raming daarop worden aangepast.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 3.671.790 | 3.790.555 | 3.854.573 | 4.406.585 | 4.489.284 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2020 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | ‒ 17.000 | ‒ 625.127 | 48.944 | 7.399 | ‒ 7.820 | |
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2020 | 5.340 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Onderuitputting op de SDE, SDE+, de HER en de ISDE | ‒ 1.167.657 | |||||
Storting reserve duurzame energie | 1.167.657 | |||||
Infrastructuur laboratoria TNO | ‒ 18.300 | |||||
ETS-compensatie | 179.000 | |||||
Beleidsdeelneming Bonaire | 9.000 | |||||
Klimaatakkoordmiddelen voor ECW | 7.500 | |||||
Bijdrage aan NEa | 1.145 | 1.090 | 560 | |||
Urgenda 2.0 | 2.520 | 2.680 | ||||
Bijdrage aan COVA | ‒ 10.000 | |||||
Caribisch Nederland | 8.000 | |||||
Nationale co-financiering EU Innovation fund | 5.000 | 20.000 | 10.000 | 10.000 | ||
Overige | ‒ 5.000 | 4.392 | 3.400 | 1.190 | ‒ 2.310 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 3.739.495 | 3.373.090 | 3.927.477 | 4.425.174 | 4.489.154 | 4.319.797 |
Onderuitputting op de SDE, SDE+, de HER en de ISDE
De budgetten voor de SDE/SDE+, de HER en de ISDE worden voor 2020 afgeroomd naar de geprognotiseerde bedragen. De verwachte onderuitputting wordt in zijn geheel in de begrotingsreserve duurzame energie gestort.
Storting reserve duurzame energie
Betreft het voornemen om € 1.168 mln te storten in de begrotingsreserve duurzame energie naar aanleiding van de verwachte onderuitputting op de SDE/SDE+, de HER en de ISDE.
Infrastructuur laboratoria TNO
Er wordt € 18,3 mln overgeheveld naar beleidsartikel 2 voor de investering in de infrastructuur van laboratoria van TNO.
ETS-compensatie
De subsidieregeling indirecte emissiekosten ETS uit het Energieakkoord biedt bedrijven die gevoelig zijn voor carbon leakage en deelnemen aan een convenant ter bevordering van energie-efficiëntie compensatie voor hogere eiektriciteitskosten als gevolg van EU-emissiehandel. Mede door de gestegen ETS-prijs is er een tekort ontstaan in 2020. Om dit op te lossen zijn alle beschikbare middelen voor ETS-nadeelcompensatie van 2021 naar 2020 geschoven, zodat er in 2020 naar verwachting voldoende budget is. Gevolg is dat in het jaar 2021 geen budget meer voor deze regeling beschikbaar is. Het verwachte tekort, gebaseerd op het gebruik van de regeling in voorgaande jaren en de vastgestelde ETS-prijs, is € 179 mln en wordt vanuit de algemene middelen aan de EZK-begroting toegevoegd.
Beleidsdeelneming Bonaire
Voor de in 2020 op te richten deelneming in de opslag van brandstof op Bonaire leveren IenW en EZK eigen vermogen aan. IenW heeft € 5 mln overgeheveld naar EZK, waarvan € 4,5 mln ten behoeve van in te brengen eigen vermogen. Vanuit andere beleidsartikelen binnen de EZK-begroting is € 4 mln beschikbaar gesteld.
Klimaatakkoordmiddelen Expertisecentrum Warmte (ECW)
Voor het expertisecentrum wordt € 7,5 mln beschikbaar gesteld. Hiervan is € 6 mln beleidsbudget en € 1,5 mln RVO-uitvoeringsbudget.
Bijdrage aan agentschap NEa
Vanuit het ICT-Ontwikkelbudget op artikel 40 wordt over de jaren 2020 tot en met 2022 in totaal € 2,8 mln overgeheveld naar de NEa, ter financiering van ICT-investeringen op het vlak van het emissiehandelssysteem. Hiermee ontstaat een toekomstbestendige applicatie welke zorgt voor kwalitatieve data en verbeterde toegang en controle hiervan.
Urgenda 2.0
Voor het aanvullende Urgenda-pakket, waarover op 24 april 2020 is gecommuniceerd (Kamerstuk 32 813, nr. 496), zijn middelen van de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financien aan de EZK-begroting toegevoegd. Hiermee wordt de ondersteuning van de uitvoering van de energiebesparingsverplichting (Wm+) verder versterkt via Rijkswaterstaat en wordt een strengere controle op F-gassen ondersteund via de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Bijdrage aan COVA
Als gevolg van de coronacrisis is er minder getankt. Hierdoor is er minder voorraadheffing opgehaald en wordt er ook minder uitgekeerd aan COVA voor het aanhouden van een strategische olievoorraad voor Nederland.
Caribisch Nederland
In het kader van het corona-herstelpakket wordt € 8 mln aan de begroting van 2021 toegevoegd om de netbeheertarieven in Caribisch Nederland op 0 te kunnen zetten, net als in 2020.
Nationale co-financiering EU Innovation fund
Vanuit het groen herstel pakket wordt € 50 mln toegevoegd aan artikel 4 ten behoeve van nationale cofinanciering voor het EU Innovation Fund.
Overige
De bedragen bij de overige mutaties betreffen voornamelijk de de loon- en prijsbijstelling van de agentschappen, TNO en NRG.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 3.387.161 | 3.152.011 | 3.176.011 | 3.852.311 | 4.016.011 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2020 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 139.375 | 235.760 | 80 | 80 | 80 | |
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Bijstelling ETS-raming | ‒ 70.000 | ‒ 10.000 | 50.000 | 10.000 | ||
Overige | 467 | 1.600 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2021 | 3.557.003 | 3.379.371 | 3.226.091 | 3.862.391 | 4.016.091 | 3.922.091 |
Bijstelling ETS-raming
Op basis van nieuwe ETS-ramingen worden de huidige ramingen in de begroting aangepast. Dit betreft een nieuwe raming van de prijzen, die door de Corona-crisis zijn gedaald. Daarnaast is er een nieuwe raming van de hoeveelheid te veilen rechten, die afhankelijk is van het marktstabiliteitsmechanisme (market stability reserve).
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 264.781 | 263.739 | 49.361 | 34.014 | 31.680 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 | ‒ 98.704 | ‒ 97.663 | ‒ 35.615 | ‒ 34.014 | ‒ 31.680 | |
Mutatie amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 196.178 | 1.700 | 1.700 | 0 | 0 | |
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Schadevergoedingen | 90.000 | 150.000 | ||||
Waardedaling Groningen | 298.000 | 245.000 | ||||
Immateriële schade Groningen | 5.000 | 100.000 | ||||
Uitvoeringskosten RVO | 12.000 | 55.000 | ||||
Overige mutaties | ‒ 6.807 | 4.237 | 1.126 | 2 | 2 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 760.448 | 722.013 | 16.572 | 2 | 2 | 2 |
Schadevergoedingen
Dit betreft een bijstelling van de raming voor schadebetalingen in Groningen door het IMG. Deze kosten worden op NAM verhaald.
Waardedaling Groningen
Dit betreffen de verwachte uitgaven door IMG voor de vergoeding van waardedaling van woningen in Groningen. Deze kosten worden op NAM verhaald.
Immateriële schade Groningen
Dit betreffen de verwachte uitgaven door IMG voor de vergoeding van immateriële schade in Groningen. Deze kosten worden op NAM verhaald.
Uitvoeringskosten RVO
De uitvoeringskosten van IMG/RVO voor de schadeafhandeling worden bijgesteld voor het uitvoeren van de regelingen voor waardedaling en immateriële schade. Deze kosten worden op NAM verhaald.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 1.270.000 | 1.070.000 | 765.000 | 535.000 | 385.000 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 | ‒ 75.000 | ‒ 75.000 | ‒ 25.000 | ‒ 25.000 | ‒ 25.000 | |
Mutatie amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | ‒ 157.939 | ‒ 300.000 | ‒ 360.000 | ‒ 440.000 | ‒ 340.000 | |
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Schadevergoedingen | 90.000 | 150.000 | ||||
Waardedaling Groningen | 298.000 | 245.000 | ||||
Immateriële schade Groningen | 5.000 | 100.000 | ||||
Uitvoeringskosten RVO | 12.000 | 55.000 | ||||
Aardgasbaten | ‒ 411.000 | ‒ 471.000 | ‒ 321.000 | ‒ 31.000 | 19.000 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 1.031.061 | 774.000 | 59.000 | 39.000 | 39.000 | 39.000 |
Ontvangsten NAM
De NAM vergoedt de uitgaven aan schadervergoedingen, waardedalingen en immateriële schade in Groningen. Ook de hierbij behorende uitvoeringskosten van RVO.nl worden door de NAM vergoed.
Aardgasbaten
De raming van de aardgasbaten wordt naar beneden bijgesteld als gevolg van de neerwaarts bijgestelde raming van de gasprijs in de komende jaren. Verder komt de lagere opbrengst onder meer door lagere inkomsten uit EBN met andere oorzaken dan de prijs (zoals operationele kosten of de bijstortingen in de voorzieningen voor de aardbevingskosten).
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 294.229 | 276.027 | 273.973 | 270.506 | 273.375 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 | ‒ 12.444 | ‒ 12.111 | ‒ 9.987 | ‒ 6.834 | ‒ 7.860 | |
Mutatie amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 13.053 | 8.949 | 8.653 | 6.824 | 3.533 | |
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Loonbijstelling | 7.594 | 6.999 | 7.026 | 6.932 | 7.013 | |
Prijsbijstelling | 900 | 1.122 | 988 | 975 | 908 | |
Overig | 3.405 | 5.327 | 6.171 | 7.092 | 6.297 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 306.737 | 286.313 | 286.824 | 285.495 | 283.266 | 276.466 |
Loon- en prijsbijstelling
De bij 1e suppletoire wet 2020 ontvangen loon- en prijsbijstelling is aan diverse instrumenten uitgekeerd.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 25.426 | 25.437 | 25.426 | 24.781 | 24.781 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Desaldering ontvangsten ACM naar IenW | ‒ 545 | ‒ 545 | ‒ 545 | ‒ 545 | ‒ 545 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 24.981 | 24.992 | 24.981 | 24.336 | 24.336 | 24.336 |
Desaldering ontvangsten ACM naar IenW
ACM belast kosten van het toezicht voor IenW door aan de markt. De ontvangsten daaruit worden conform afspraak doorgestort naar IenW. In de begroting was hiermee nog geen rekening gehouden. Met deze mutatie wordt dat structureel veranderd.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mitatie incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 53.626 | 51.936 | 47.789 | 47.579 | 47.368 | |
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Verdeling loon- en prijsbijstelling | ‒ 53.626 | ‒ 51.936 | ‒ 47.789 | ‒ 47.579 | ‒ 47.368 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Loon- en prijsbijstelling
Betreft de verdeling van de loon- en prijsbijstellingstranche 2020 over de relevante artikelonderdelen.