Base description which applies to whole site

Bijlage 4: Subsidieoverzicht

In deze bijlage zijn de subsidies van EZK opgenomen. De subsidiedefinitie van de Algemene wet bestuursrecht wordt hierin gebruikt. Deze wet definieert een subsidie als volgt (artikel 4.21 Awb):

"De aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten".

Per beleidsartikel zijn de subsidie(-regelingen) opgenomen. Het subsidieoverzicht sluit zoveel mogelijk aan op de Verantwoord Begroten-categorie «subsidies» in de budgettaire tabellen van de beleidsartikelen uit de begroting.

In lijn met Verantwoord Begroten zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s niet vermeld als subsidies. De bijdragen aan ZBO’s en RWT’s zijn terug te vinden in de bijlage «ZBO’s en RWT’s».

Voor een aantal subsidies is (nog) geen volgende evaluatie gepland. In veel gevallen gaat het om nieuwe subsidies die nog worden vormgegeven of subsidies die al enige tijd geleden zijn gestopt, waardoor alleen nog sprake is van uitfinanciering. Waar mogelijk is de geplande beleidsdoorlichting opgenomen als volgende evaluatiemoment. In dat geval is een jaartal opgenomen met de aanduiding ‘B’.

De einddatum geeft het moment aan dat de laatste verlening plaatsvindt of heeft plaatsgevonden. Voor een aantal subsidies, waarbij sprake is van een structurele subsidierelatie met een jaarlijkse verlening, is als einddatum ‘Jaarlijks’ opgenomen. Als periodiek besluitvorming plaatsvindt over de verlening, bijvoorbeeld over een volgende programmaperiode, is dit aangeduid als ‘Periodiek’.

Tabel 96 Subsidies (bedragen x € 1.000)

Art.

Naam Subsidie (regeling)

2019

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Laatste evaluatie

Volgende evaluatie (jaartal)

Einddatum Subsidie- (regeling) (jaartal)

Artikel 1 Goed functionerende economie en markten

1

Cyberweerbaarheid

517

778

      

2020

2020

1

Subsidiemaatregel telecom Caribisch Nederland (Corona)

 

1.804

3.000

       

1

EU-cofinanciering Digital Europe

  

5.000

15.000

15.000

15.000

    
 

Subtotaal

517

2.582

8.000

15.000

15.000

15.000

    
            

Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei

2

MKB Innovatieregeling Topsectoren (MIT)

15.496

41.661

41.217

39.906

40.218

41.122

41.122

2017

2022

2023

2

Eurostars

16.530

18.132

18.000

18.000

18.132

18.132

18.132

2020

n.n.b.

2021

2

Bevorderen ondernemerschap

18.367

20.738

18.090

10.965

13.915

13.340

13.340

2020 B

2022

Jaarlijks

2

Biobased Economy

8

      

2014

2020

2018

2

Cofinanciering EFRO, inclusief Interreg1

24.709

14.825

25.590

38.335

26.477

31.977

32.077

2017

2024

2020

2

Bijdrage aan ROM's

5.661

7.845

7.330

7.330

7.330

7.330

7.330

2016

2021

Periodiek

2

Verduurzaming industrie

12.588

48.000

36.264

52.666

79.159

82.654

84.400

Geen

2022

Jaarlijks

2

Startup-beleid

3.637

13.618

18.300

18.300

10.000

  

Geen

2022

2023

2

Urgendamaatregelen industrie

386

53.764

59.500

10.000

   

Geen

n.n.b.

2022

2

Invest NL

1.010

10.582

10.582

10.582

10.582

10.582

10.582

 

2023

Periodiek

2

Noodloket (TOG's)

 

861.000

      

2021

2020

2

Noodloket (TOG's) Caribisch Nederland

 

9.000

      

2021

2020

2

Qredits

 

31.000

      

2021

2020

2

Tegemoetkoming vaste lasten

 

1.329.500

1.357.000

     

2021

2020

2

Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland

 

17.000

6.000

     

2021

2020

2

EU-cofinanciering Europees Defensie Fonds

   

5.000

10.000

5.000

    

2

Omscholing naar tekortsectoren

  

37.500

       

2

Overige subsidies

3.650

536

462

462

474

474

474

2019

 

Jaarlijks

2

Internationaal Innoveren

35.978

40.368

51.986

61.136

50.207

43.857

39.857

2020

n.n.b.

2021

2

PPS-Toeslag (voorheen TKI-toeslag)

144.922

115.856

166.411

195.286

204.609

191.509

178.728

2016

2021

2022

 

Subtotaal

282.942

2.633.425

1.854.232

467.968

471.103

445.977

426.042

   
            

Artikel 3 Toekomstfonds

3

Smart Industries

254

718

183

184

158

  

Geen

2021

2020

3

Haalbaarheidsstudies TO2 innovatieve starters

796

812

800

    

Geen

2023

2024

3

Thematische Technology Transfer

 

1.823

3.281

2.916

2.916

2.916

2.348

Geen

2021

2024

 

Subtotaal

1.050

3.353

4.264

3.100

3.074

2.916

2.348

   
            

Artikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering

4

Missiegedreven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI)

57.589

45.704

49.470

51.923

48.909

46.172

43.700

2017

2022

2022

4

Hernieuwbare Energietransitie (HER+)

26.535

39.423

47.440

42.140

45.540

42.000

25.540

2017

2022

2022

4

Energie-efficiency

3.281

3.083

2.368

2.368

2.368

2.368

2.368

2017

2021

2020?

4

Green Deals

118

500

500

500

500

500

500

2016

2021

Geen

4

Demonstratieregeling Klimaat en Energie-innovatie (DEI+)

42.139

44.690

67.232

74.694

70.537

66.079

64.976

2017

2022

2022

4

Regeling Duurzame Scheepsbouw

1.392

2.500

4.941

6.075

4.296

1.696

1.696

2019

2023

 

4

Projecten Klimaat en Energieakkoord

1.708

622

4.491

4.491

4.616

4.870

4.870

2016

 

Geen

4

Milieukwaliteit van de Elektriciteitsproductie (MEP)

1.515

591

     

2010

 

2007

4

Stimulering Duurzame Energie2

1.265.767

1.868.086

2.494.245

3.190.908

3.781.156

3.848.776

3.730.719

2016

2021

Geen

4

Aardwarmte

20.000

15.000

15.000

17.500

17.500

25.000

0

Geen

 

2024

4

ISDE-regeling

84.368

104.000

130.000

130.000

100.000

100.000

100.000

2019

2026

2020

4

Subsidieregeling Indirecte emissiekosten ETS3

40.313

110.625

179.000

    

2017

2022

2021

4

Carbon Capture Storage

6.586

7.888

4.380

2.880

3.480

5.480

5.480

Geen

n.n.b.

2022

4

Subsidieregeling energiebesparing en duurzame sportaccommodaties (EDS)

36

65

     

Geen

2020

2020

4

Programma Hoge Flux Reactor

7.250

7.251

6.401

6.401

6401

5.401

5.401

Geen

 

Periodiek

4

Elektrisch rijden

42

      

2015

 

2017

4

Caribisch Nederland

6.791

24.784

12.844

4.144

4.144

4.144

4.144

Geen

 

Jaarlijks

4

Overige subsidies

16.711

5.194

5.625

    

Geen

 

Jaarlijks

4

Maatregelen CO2-reductie

82.500

11.900

     

Geen

2023

2020

4

Postcoderoos

  

2.965

5.742

8.295

10.557

12.572

2018

  

4

Nationale co-financiering EU-Innovation fund

  

5.000

20.000

10.000

10.000

5.000

   
 

Subtotaal

1.664.641

2.291.906

3.031.902

3.559.766

4.107.742

4.173.043

4.006.966

   
            

Artikel 5 Een veilig Groningen met perspectief

5

Verduurzamingsopgave uit aardgasbaten

314

35.988

21.653

14.190

   

Geen

2022

 

5

Geestelijke bijstand/overige

111

103

103

2

2

2

2

Geen

2022

 

5

Bijdrage aan Nationaal Programma Groningen

108.385

      

Geen

  

5

Instrumentarium Woningmarkt

13.016

      

Geen

  
 

Subtotaal

121.826

36.091

21.756

14.192

2

2

2

   
            
 

Totaal

2.070.976

4.967.357

4.920.154

4.060.026

4.596.921

4.636.938

4.435.358

   
1

De subsidie wordt verleend uit hoofde van Europees Beleid.

2

De subsidieregeling wordt uitgevoerd conform het Nationaal Energie Akkoord.

3

De subsidie heeft betrekking op een compensatieregeling.

Topconsortia Kennis en Innovatie

Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI’s) zijn stichtingen die ten behoeve van de diverse topsectoren de kennis- en innovatieagenda vormgeven en laten uitvoeren. Hiertoe voeren de TKI’s programma-ondersteunende activiteiten uit gericht op het samen met de relevante bedrijven en kennisinstellingen voor hun thema programmeren van activiteiten, bouwen van PPS-consortia om innovatie vorm te geven, informeren, coördineren en enthousiasmeren van partijen om een bijdrage te leveren aan de kennis- en innovatieagenda. Eén van de instrumenten hiervoor betreft de PPS-toeslag.

De PPS-toeslag is bedoeld om privaat-publieke samenwerking op het gebied van onderzoek en innovatie in Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI) te stimuleren. Voor de PPS-toeslag komen TKI’s in aanmerking die zijn opgenomen in de begrotingswet van het jaar waarop de aanvraag voor de PPS-toeslag betrekking heeft. In de begrotingswet voor 2021 zijn 12 TKI’s erkend die elk uitvoering geven aan één van de kennis- en innovatieagenda’s van de topsectoren of een onderdeel daarvan (zie onderstaande tabel). De topsectoren zijn Agrifood, Tuinbouw en Uitgangsmaterialen, High Tech Systemen en Materialen (HTSM), Energie, Logistiek, Creatieve industrie, Life Sciences & Health, Chemie en Water en Maritiem; voor ICT en Biobased Economy (BBE) zijn onder regie van respectievelijk HTSM en Chemie ook Innovatiecontracten opgesteld. Het TKI BBE werkt voor drie topsectoren (Agrifood, Chemie en Energie).

Om als TKI opgenomen te worden in de begroting moet het aan de volgende criteria voldoen:

  • Het TKI is een rechtspersoon zonder winstoogmerk die bestemd is voor het tot stand brengen en doen uitvoeren van een meerjarig onderzoeksprogramma, waarin ondernemers, publiekrechtelijke rechtspersonen en onderzoeksorganisaties participeren.

  • Het onderzoeksprogramma vindt plaats voor gezamenlijke rekening en risico van bedrijven en onderzoeksorganisaties.

  • De minimale omvang van het jaarlijkse onderzoeksprogramma bedraagt € 5 mln.

  • Het onderzoeksprogramma dat het TKI voorstaat voorziet in een behoefte en is nog niet afgedekt door andere TKI’s.

  • Bij een TKI zijn minimaal 3 ondernemingen en 3 publiek gefinancierde onderzoeksorganisaties betrokken.

  • Het is transparant en onder redelijke voorwaarden mogelijk voor bedrijven en kennisinstellingen om aansluiting te krijgen bij een TKI.

  • Binnen een TKI is een goede vertegenwoordiging van het midden- en kleinbedrijf (MKB). Een TKI wordt dan ook geacht betrokkenheid van het MKB actief te bevorderen.

  • De kwantitatieve inzet van private partijen binnen de TKI’s bedraagt in 2015 en verder 40%.

Periodiek wordt bezien of de TKI’s aan de voorwaarden voldoen om in de begroting opgenomen te blijven.

In 2013 is de PPS-toeslag (voorheen TKI-toeslag) geïntroduceerd. De kenmerken van de regeling zijn:

  • De toeslag is een generiek vormgegeven instrument: grondslag van de toeslag is de private bijdrage (waarvan een beperkt aandeel in natura) aan onderzoeksorganisaties voor privaat-publieke samenwerkingsprojecten uit het meerjarig onderzoeksprogramma van de TKI en de cash-bijdrage van bedrijven aan onderzoeksopdrachten die voor het TKI onderzoeksprogramma relevant zijn.

  • Het toeslagpercentage is 30%, voor de eerste € 20.000 per bedrijf is het percentage 40%. Voor ANBI-bijdragen geldt een toeslagpercentage van 25% tot een maximum van € 90 mln per jaar over alle topsectoren heen.

  • De PPS- toeslag wordt ingezet in publiek private samenwerkingsprojecten van het onderzoeksprogramma van het TKI.

  • Het onderzoek voor zowel grondslag als de inzet van PPS-toeslag betreft fundamenteel onderzoek, industrieel onderzoek en experimentele ontwikkeling.

Hieronder volgen de TKI’s die in aanmerking komen voor PPS-toeslag. Al deze TKI’s kunnen bovendien subsidie aanvragen voor hun programma-ondersteunende activiteiten tot maximaal € 450.000 per topsector (indien er meerdere TKI’s per sector zijn, wordt dit bedrag dus verdeeld tussen de TKI’s; dit speelt bij topsector Water en Maritiem). Over de definitieve hoogte van het maximale subsidiebedrag per topsector vindt nog overleg plaats. Indien aan de orde wordt het maximale subsidiebedrag in de 1e suppletoire begroting 2021 hierop aangepast. De programma-ondersteunende activiteiten moeten direct verband houden met de jaarlijkse onderzoeksprogramma’s die met de PPS-toeslag worden ondersteund of moeten bijdragen aan de voorbereiding van die programma’s dan wel het aanvragen, besteden of verantwoorden van de PPS-toeslag. Deze subsidie wordt verstrekt voor zover in de subsidieaanvraag voldoende onderbouwd met activiteiten, voor zover deze activiteiten passen binnen de staatssteunkaders en voor zover voor deze activiteiten niet uit andere hoofde reeds een vergoeding van de overheid wordt verkregen.

De drie TKI’s genoemd onder 10 a, b en c vormen een bij elkaar horend cluster ten behoeve van de topsector Water en Maritiem.

Tabel 97 Overzichtstabel TKI’s
 

Statutaire naam

1

Stichting TKI Agri&Food

2

Stichting TKI Biobased Economy (BBE)

3

Stichting TKI Chemie

4

Stichting TKI CLICKNL

5

Stichting TKI Energie

6

Stichting TKI HTSM

7

Stichting Life Sciences Health – TKI

8

Stichting TKI Logistiek

9

Stichting TKI Tuinbouw en Uitgangsmaterialen

10a

Stichting TKI Maritiem

10b

Stichting TKI Deltatechnologie

10c

Topconsortium for Knowledge and Innovation Water technology

TKI Energie

De Topsector Energie hanteert een dubbele doelstelling: zowel versterking van de energiesector als ook versnelling van de energietransitie. Daartoe zijn op grond van begrotingsartikel 4 specifieke energie-innovatiemiddelen beschikbaar. Het TKI Energie dat voor de Topsector Energie de programma-ondersteunende activiteiten uitvoert, doet ook de voorstellen voor de inzet van de energie-innovatiemiddelen. Omdat hiermee subsidiegeld gemoeid is, worden aan deze TKI hoge eisen gesteld op het punt van onafhankelijkheid, transparantie en zorgvuldigheid. Dit impliceert dat deze activiteiten niet door partijen kunnen worden uitgevoerd die (direct) baat hebben bij de uitkomsten van die activiteiten – dat zou immers de schijn van belangenverstrengeling kunnen wekken. Om het TKI goed te laten functioneren en ook een stimulerende rol te laten vervullen in het betrekken van bedrijfsleven en kennisinstellingen bij de innovaties benodigd voor de energietransitie wordt een nader te bepalen, aanvullend subsidiebedrag beschikbaar gesteld bovenop de bijdrage vanuit artikel 2. Die extra financiering komt uit de beschikbare energie-innovatiemiddelen op artikel 4. De hoogte van die bijdrage wordt op advies van het Topteam Energie nader vastgesteld.

Licence