Art. | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand begroting 2020 (inclusief NvW) | 18.846.295 | 19.992.357 | 23.154.479 | 24.271.979 | 24.832.799 | 24.832.799 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
Ter dekking van problematiek op de begroting wordt een meerjarige korting verwerkt van structureel € 100 miljoen op diverse beleidsartikelen. | 1 | ‒ 8.480 | ‒ 6.502 | ‒ 5.119 | ‒ 5.439 | ‒ 4.967 | ‒ 4.967 |
Een verdubbeling van het aantal daklozen in tien jaar vraagt een tijdelijke impuls (van € 73 miljoen in 2020 en van €123 miljoen in 2021) om het aantal dak- en thuislozen te verminderen. | 1 | 73.000 | 123.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het budget is verhoogd als gevolg van de toedeling van de loonbijstelling. | 1 | 5.865 | 5.313 | 3.898 | 4.132 | 3.670 | 3.625 |
Extra middelen voor 21 centrumgemeenten (€ 67,5 miljoen) en alle regiogemeenten (€ 10 miljoen) in verband met brede aanpak dak- en thuisloosheid. | 1 | ‒ 73.000 | ‒ 77.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Door de coronacrisis zijn ZonMw-programma’s vertraagd. De kaseffecten schuiven door naar latere jaren (€ 19 miljoen voor 2021). | 1 | ‒ 76.000 | 19.000 | 19.000 | 19.000 | 19.000 | 0 |
Voor COVID-onderzoek is in 2020 € 23 miljoen beschikbaar gesteld. Dit betreffen echter meerjarige onderzoeken waardoor een deel van de kaseffecten in latere jaren plaatsvindt. | 1 | ‒ 13.350 | 6.043 | 4.247 | 1.540 | 1.520 | 0 |
Voortzetting van uitvoering lokale en regionale preventieakkoorden in het kader van het Nationaal Preventie akkoord. | 1 | 0 | 8.000 | 10.000 | 10.000 | 0 | 0 |
Start wetenschappelijk onderzoek 13-wekenecho als gevolg van het onafhankelijke advies van de Gezondheidsraad (motie Bergkamp en Tellegen). | 1 | 0 | 10.150 | 20.300 | 20.300 | 20.300 | 20.300 |
Uitbreiding HPV-vaccinatie naar jongens en naar kinderen boven negenjarige leeftijd, naar aanleiding van rapport Gezondheidsraad. | 1 | 0 | 64.600 | 39.200 | 14.800 | 14.800 | 0 |
Het programma Corona Data, dat als doelstelling heeft om met behulp van data sneller op uitbraken te reageren, lokaal en nationaal, en de virusontwikkeling in Nederland zo dicht mogelijk te kunnen volgen. Nu de besmettingen weer toenemen zien we de aandacht voor de functionaliteit en de inhoud van het dashboard nog meer toenemen. | 1 | 8.800 | 8.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor het beschikbaar maken en houden van capaciteit in het kader van de opschaling naar 1.350 IC-bedden, de flexibele verdere opschaling naar 1.700 IC-bedden en de daarmee corresponderende uitbreiding van het aantal klinische bedden worden middelen gereserveerd. | 1 | 80.100 | 93.900 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Er is in 2021 € 300 miljoen nodig voor de vaccinontwikkeling. | 1 | 0 | 300.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerkosten voor de GGD GHOR. Deze maakt kosten voor ondere andere het opzetten van een app, nieuw digitiaal registratiesysteem voor de testen, klantencontactcentrum en bron- en contactonderzoek. | 1 | 126.000 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Deze middelen zijn bedoeld voor het op de middellangetermijn beheersen van het coronavirus. Dit kan onderverdeeld worden in de thema's Ondersteuning lokale aanpak bestrijding brandhaarden en Implementatie/verspreiding vaccin en ontwikkeling innovatieve behandeling. | 1 | 0 | 73.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Deze middelen zijn nodig voor het rioolonderzoek dat wordt opgezet door het RIVM. | 1 | 15.000 | 21.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vergoeding van de meerkosten die Veiligheidsregio’s maken voor COVID-19. | 1 | 15.400 | 9.200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerkosten voor de GGD'en. Deze maken kosten voor bron- en contactonderzoek en bemonstering en uitgestelde dienstverlening. | 1 | 350.000 | 350.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overheveling orgaancentrum NTS van premiesector MSZ naar VWS-begroting (budgetneutraal). De kosten van de NTS worden per 2021 niet langer deels door zorgverzekeraars gefinancierd maar vanuit de begroting. | 2 | 0 | 5.200 | 5.200 | 5.200 | 5.200 | 5.200 |
Ondersteuning bij implementatie nieuwe richtlijn medicatieoverdracht ter vermindering vermijdbare medicatiefouten. | 2 | 8.309 | 22.550 | 37.175 | 27.083 | 15.850 | 850 |
Technische overheveling uit sector HLA Wijkverpleging naar VWS-begroting. Als onderdeel van afspraken met veldpartijen die afgelopen voorjaar zijn gemaakt om de onderschrijding wijkverpleging in te zetten voor overschrijding Wlz. | 2 | 0 | 60.000 | 60.000 | 0 | 0 | 0 |
Kostenstijging CIBG in verband met meerkosten shared service centra. | 2 | 5.373 | 5.373 | 5.373 | 5.373 | 5.373 | 5.373 |
Toename aantal personen dat beroep doet op subsidieregeling Onverzekerde personen door wijziging regelingsvoorwaarden (vervallen eis verzekeringsplicht en vergoeding alle zorg). | 2 | 31.000 | 30.300 | 29.600 | 29.600 | 29.600 | 29.600 |
Dit betreft de bijstelling van de uitgavenraming rijksbijdrage 18- naar aanleiding van de actuele ramingen van het CPB. | 2 | 0 | ‒ 64.400 | ‒ 92.400 | ‒ 162.500 | ‒ 177.900 | ‒ 104.200 |
Het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH) ontvangt in 2020 en 2021 meer bevoorschotting vanuit VWS om additioneel voldoende medische beschermingsmiddelen aan te schaffen en te distribueren. Het betreft voor 2020 een aanvullend bedrag van € 166,5 miljoen en voor 2021 € 25 miljoen. | 2 | 166.500 | 25.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De Stimuleringsregeling E-Health (SET) wordt uitgebreid met een corona-clausule, waardoor technologie die het gedurende de coronacrisis mogelijk maakt om zorg op afstand te verlenen kan worden gesubsidieerd. Het subsidieplafond is in 2020 verhoogd. | 3 | 19.000 | ‒ 7.000 | ‒ 6.000 | ‒ 6.000 | 0 | 0 |
Aanpassing kasritme met betrekkking tot subsidieregeling InZicht. | 3 | 0 | ‒ 20.000 | 19.000 | 0 | 0 | 0 |
Gedeeltelijke doorschuiving van budget naar 2021 voor voortzetting van het programma Waardigheid en trots als onderdeel van programma Thuis in het Verpleeghuis. | 3 | ‒ 19.386 | 19.386 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overheveling van uitgavenplafond zorg naar begroting ten behoeve van aardbevingsbestendig maken van zorggebouwen in Groningen. | 3 | 6.200 | 6.200 | 6.200 | 6.200 | 6.200 | 6.200 |
Bijstelling van de uitgavenraming rijksbijdrage WLZ naar aanleiding van actuele ramingen van het CPB. | 3 | 2.833.400 | 3.310.000 | 2.695.100 | 3.338.000 | 4.523.000 | 5.624.400 |
Kosten beheer en communicatie ten behoeve van PGB 2.0-systeem. | 3 | 11.758 | 9.940 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerkosten CIZ- uitvoeringstoets Wet zorg en dwang in verband met toename aanvragen Wlz-indicatie, uitvoeringstoets van Wzd en van ggz in de Wlz. | 3 | 0 | 8.397 | 8.192 | 8.806 | 8.704 | 8.704 |
Meerkosten CIZ - regulier en groei in verband met toename aanvragen Wlz-indicatie, uitvoeringstoets van Wzd en van ggz in de Wlz. | 3 | 2.894 | 7.766 | 8.905 | 10.238 | 11.774 | 13.515 |
Bijstelling van de uitgavenraming rijksbijdrage BIKK naar aanleiding van actuele ramingen van het CPB. | 3 | ‒ 20.300 | 14.200 | 20.600 | 9.900 | 38.200 | 46.900 |
Voor de verdeling van de exploitatiekosten is met de verstrekkers afgesproken dat wordt uitgegaan van het aantal actieve zorgovereenkomsten per wet als 'costdriver'. Op grond van de overeengekomen verdeling tussen de wetten wordt 24,3 miljoen overgeheveld vanuit het gemeentefonds ten behoeve van de uitvoering van het pgb trekkingsrecht voor het gemeentelijk domein. | 3 | 0 | 24.264 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ter dekking van problematiek op de begroting wordt een meerjarige korting verwerkt van structureel € 100 miljoen op diverse beleidsartikelen | 4 | ‒ 11.376 | ‒ 9.485 | ‒ 9.485 | ‒ 9.485 | ‒ 9.485 | ‒ 9.485 |
Vanwege onderrealisatie is het kasritme van Regioplus aangepast. Op basis van de aanvragen voor het volgende tijdvakken is de verwachting dat het gehele bedrag (€ 62 miljoen) in de latere jaren wordt uitgegeven (€ 20 miljoen voor 2021). | 4 | ‒ 62.197 | 20.000 | 42.197 | 0 | 0 | 0 |
Overheveling G39 Maatschappelijke diensttijd. | 4 | 0 | 90.620 | 94.255 | 94.655 | 94.955 | 94.955 |
Herschikking van middelen tussen de jaren 2020 t/m 2023 om de budgetten voor de programma's en actieonderzoek Innovatieve zorg en Zorg voor innoveren 2020 en 2021 aan te laten sluiten bij de liquiditeitsbehoefte van ZonMw. | 4 | ‒ 5.000 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevordering digitaal ondersteunende zorg voor onder andere kennisdeling en ondersteuning mkb-innovatoren. | 4 | 2.800 | 7.500 | 5.500 | 4.800 | 4.800 | 4.800 |
Verdere ontwikkeling authenticatie in de zorg, onder andere voor toegang patiënt tot medisch dossier. | 4 | 5.242 | 6.906 | 9.509 | 9.509 | 9.509 | 9.509 |
Om uitvoering te geven aan de zorgbonus is besloten om de uitvoering van de subsidieregeling van het stagefonds in 2021 te laten plaatsvinden in plaats van in het najaar van 2020. | 4 | ‒ 112.623 | 112.623 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aruba, Sint Maarten en Curaçao hebben Nederland om bijstand gevraagd op de COVID-19 crisis op basis van het Koninkrijksstatuut. In het MCCb is besloten om deze verzoeken in te willigen en de zorgcapaciteit, mede naar aanleiding van de OMT adviezen, op deze eilanden op te bouwen. Daarnaast is VWS direct verantwoordelijke voor de zorg voor de inwoners van Caribisch Nederland en daarmee ook voor de extra zorg als gevolg van COVID-19. VWS helpt bij tijdelijke uitbreiding IC-capaciteit, versterken van de publieke gezondheid, extra capaciteit medische evacuaties, en het zorgen voor voldoende persoonlijke beschermingsmiddelen. | 4 | 25.600 | 12.900 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor kosten van opleidingen die samenhangen met het opschalen van de IC-capaciteit worden middelen beschikbaar gesteld. | 4 | 37.700 | 73.000 | 20.000 | 0 | 0 | 0 |
Zorgbonus 2021. | 4 | 0 | 720.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meer kortdurende opleidingstrajecten op maat. | 4 | 0 | 10.000 | 63.000 | 113.000 | 113.000 | 113.000 |
Meer loopbaancoaching. | 4 | 0 | 5.000 | 11.000 | 11.000 | 11.000 | 11.000 |
Amendement expertisecentra voor gespecialiseerde jeugdzorg. | 5 | 11.500 | 26.000 | 26.000 | 26.000 | 26.000 | 26.000 |
Verdere ontwikkeling Jeugdautoriteit ten behoeve van continuïteit jeugdhulp en verbeterprogramma’s. | 5 | 7.000 | 10.000 | 10.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 |
Ter dekking van problematiek op de begroting wordt een meerjarige korting verwerkt van structureel € 100 miljoen op diverse beleidsartikelen | 6 | ‒ 10.453 | ‒ 7.863 | ‒ 8.511 | ‒ 8.543 | ‒ 8.793 | ‒ 8.793 |
Middelen ten behoeve van artikel 6 Sport en Bewegen ter invulling van Bestuurlijke afspraken Brede Regeling Combinatiefuncties. | 6 | ‒ 62.300 | ‒ 62.300 | ‒ 62.300 | 0 | 0 | 0 |
Tegemoetkoming Indische gemeenschap naar aanleiding van de motie Van Gerven en Kersten (11-2-2020). De behoefte zal in overleg worden vastgesteld. | 7 | 2.400 | 14.650 | 2.567 | 700 | 700 | 700 |
Bijstelling raming tegemoetkomingen van (dalend aantal) verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen. | 7 | ‒ 8.455 | ‒ 8.586 | ‒ 8.180 | ‒ 8.190 | ‒ 5.880 | ‒ 6.017 |
Het budget is verhoogd als gevolg van de toedeling van de loonbijstelling. | 7 | 7.089 | 6.552 | 6.097 | 5.617 | 5.085 | 5.023 |
Dit betreft de bijstelling van de uitgavenraming zorgtoeslag naar aanleiding van actuele ramingen van het CPB. | 8 | 247.900 | ‒ 53.000 | ‒ 137.000 | ‒ 359.000 | ‒ 547.700 | ‒ 874.400 |
Structurle bijstelling ten behoeve van hogere uitgaven voor de Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten. | 8 | 17.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 |
Bijstelling Zorgtoeslag als gevolg van Verhoging heffingsvrij vermogen in het Belastingplan. | 8 | 0 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
De coronacrisis vraagt om extra ambtelijke capaciteit. | 10 | 1.700 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het budget is verhoogd als gevolg van de toedeling van de loonbijstelling. | 11 | 30.654 | 28.790 | 27.725 | 25.023 | 25.092 | 25.142 |
Amendement expertisecentra voor gespecialiseerde jeugdzorg. | 11 | ‒ 7.644 | ‒ 8.280 | ‒ 7.667 | ‒ 7.532 | ‒ 8.182 | ‒ 8.182 |
Resterende taakstelling voor amendement expertisecentra voor gespecialiseerde jeugdzorg. | 11 | 0 | ‒ 14.432 | ‒ 14.993 | ‒ 15.184 | ‒ 15.086 | ‒ 15.086 |
Structurele kosten voor expertisecentra voor jongeren met meervoudige problemen (naar aanleiding van motie Westerveld en Klaver uit 2020). | 11 | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Overige mutaties. | 4.121.482 | 301.194 | 209.788 | 89.092 | 67.918 | 519.132 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 26.632.397 | 25.886.826 | 26.359.452 | 27.620.674 | 29.157.056 | 30.416.597 |
Art. | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand begroting 2020 (inclusief NvW) | 133.631 | 114.719 | 105.622 | 105.622 | 105.622 | 105.622 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
Door CAK geraamde opbrengst ontvangsten aanpak wanbetalers en onverzekerden. | 2 | 1.300 | 5.000 | 7.500 | 7.500 | 7.500 | 7.500 |
Voor de verkoop van persoonlijke beschermingsmiddelen vanuit het LCH aan zorginstellingen is bij de eerste suppletoire begroting 2020 en eerste incidentele suppletoire begroting 2020 een ontvangst begroot van in totaal € 470 miljoen. Hierbij is vooruit gelopen op de afrekening van de voorschotten die VWS aan het LCH heeft verstrekt. Naar alle waarschijnlijkheid zal afrekening van de verstrekte voorschotten pas in 2021 plaats vinden. Daarom wordt in 2021 een ontvangst geraamd. | 2 | 0 | 85.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige mutaties | 38.461 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 173.392 | 204.719 | 113.122 | 113.122 | 113.122 | 113.122 |