Artikel | uitgaven 2022 | uitgaven 2023 | uitgaven 2024 | uitgaven 2025 | uitgaven 2026 | uitgaven 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2022 | 15.723.646 | 15.072.430 | 14.970.490 | 14.854.288 | 14.909.726 | 15.098.903 | ||
Incidentele 1e suppletoire begroting handhaving corona | 35.000 | |||||||
Incidentele 2e suppletoire begroting Oekraine | 96.700 | 855.900 | ||||||
Incidentele 3e suppletoire begroting Oekraine | 144.200 | 301.000 | ||||||
Vastgestelde begroting 2022 | 15.999.546 | 16.229.330 | 14.970.490 | 14.854.288 | 14.909.726 | 15.098.903 | ||
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||||||||
Reeds genoemd in de startnota | ||||||||
Asielketen hogere instroom COA | 37 | 360.000 | 298.000 | 250.000 | 196.000 | 100.000 | 100.000 | |
ODA Asielketen hogere instroom | 37 | 153.549 | 177.227 | 212.582 | 219.863 | 221.244 | 221.244 | |
IND asielketen hogere instroom | 37 | 30.000 | 110.000 | 110.000 | 110.000 | 100.000 | 100.000 | |
Nidos asielketen hogere instroom | 37 | 14.000 | 17.000 | 19.000 | 22.000 | 25.000 | 25.000 | |
Overige mutaties in startbrief | 4.000 | 9.000 | 15.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | ||
Nieuwe mutaties | ||||||||
1 | Ondermijningsaanpak RST | 31 | 10.625 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Recherche samenwerkingsteam | 31 | 0 | 0 | 0 | 17.924 | 0 | 0 |
3 | Prognosemodel Justitiële Keten (PMJ) | 32, 34, 37, 91, 92 | ‒ 39.156 | ‒ 24.012 | 7.842 | 38.100 | 56.118 | 72.921 |
4 | Meerjaren Productie Prognose (MPP) | 32, 37 | 42.567 | 51.281 | 125.705 | 188.505 | 301.446 | 293.371 |
5 | Kasschuif Digitalisering Strafrechtketen | 33 | ‒ 10.000 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Kasschuif Ondermijining | 33 | ‒ 138.700 | 20.400 | 14.700 | 40.000 | 34.600 | 29.000 |
7 | Kasschuif Wetboek van Strafvordering | 33 | 14.000 | ‒ 14.000 | ||||
8 | Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) | 34 | 40.000 | 70.000 | 70.000 | 120.000 | 170.000 | 170.000 |
9 | Tegemoetkomingen slachtoffers in de jeugdzorg | 34 | 11.575 | 4.350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 | Kasschuif Bestuurlijke agenda | 34 | 10.800 | 8.400 | 400 | ‒ 9.000 | ‒ 10.600 | 0 |
11 | POK Uithuisplaatsing (UHP) | 34 | 10.364 | 3.455 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12 | Bewaken en Beveiligen | 36 | 0 | 0 | 50.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
13 | DG Samenleving en Covid | 36 | 19.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14 | Middelen Inlichtingendiensten | 36 | 60.000 | 100.892 | 191.583 | 191.583 | 191.583 | 227.800 |
15 | Overboeking middelen Inlichtingendiensten departementen | 36 | ‒ 50.124 | ‒ 83.342 | ‒ 160.283 | ‒ 160.283 | ‒ 160.283 | ‒ 191.000 |
16 | Waterschade Limburg | 36 | 61.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17 | Official Development Assistance (ODA) | 37 | 88.549 | 113.339 | 85.177 | 81.827 | 87.230 | 93.505 |
18 | Landelijke Voorziening Vreemdelingen (LVV) | 37 | 0 | 18.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
19 | Basisbudget Informatiehuishouding van BZK | 92 | 12.900 | 12.900 | 12.900 | 12.900 | 12.900 | 12.900 |
20 | Plan van aanpak Informatiebeveiliging | 92 | 4.400 | 19.467 | 20.291 | 20.169 | 18.569 | 15.869 |
21 | Boa's kwaliteitsimpuls | 92 | ‒ 13.000 | ‒ 13.000 | ‒ 13.000 | ‒ 13.000 | ‒ 13.000 | ‒ 13.000 |
22 | Loonbijstelling 2022 | alle | 364.437 | 355.053 | 353.113 | 350.990 | 352.312 | 356.926 |
23 | Prijsbijstelling 2022 | alle | 130.294 | 126.193 | 124.635 | 123.583 | 123.583 | 124.979 |
Overige mutaties | 128.888 | 53.290 | 66.674 | ‒ 81.888 | ‒ 134.863 | ‒ 249.694 | ||
Stand 1e suppletoire begroting 2022 | 17.320.114 | 17.673.223 | 16.526.809 | 16.440.561 | 16.502.565 | 16.605.724 |
Toelichting
Reeds genoemd in de startnotaAsielketen hogere instroom COA, ODA, IND en Nidos Door een hogere instroom en bezetting stijgen de kosten voor de asielketen.
Nieuwe mutaties
1. Ondermijningsaanpak Recherche Samenwerkingsteam (RST) Naar aanleiding van de gemaakte afspraken in het kader van de landspakketten zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor de aanpak van ondermijning in Aruba, Curaçao en Sint Maarten. Met de extra middelen wordt een bestendiging van de ondermijningsaanpak in Curaçao en een uitbreiding naar Aruba bewerkstelligd. Hiervan is 10,6 miljoen euro. voor het Recherche Samenwerkingsteam (RST). Op basis van het Convenant Financieringssystematiek recherchesamenwerkingsteam d.d. 4 juli 2019 worden de voor het Recherche samenwerkingsteam beschikbare middelen overgeheveld van begrotingshoofdstuk 4 Koninkrijksrelaties naar begrotingshoofdstuk 6 Justitie en Veiligheid en via JenV aan politie ter beschikking gesteld.
2. Recherche Samenwerkingsteam Op basis van het Convenant Financieringssystematiek recherchesamenwerkingsteam d.d. 4 juli 2019 worden de voor het Recherche samenwerkingsteam beschikbare middelen voor het jaar 2025 overgeheveld van begrotingshoofdstuk 4 Koninkrijksrelaties naar begrotingshoofdstuk 6 Justitie en Veiligheid.
3. Prognosemodel Justitiële Keten (PMJ)Het Prognosemodel Justitiële Keten (PMJ) raamt de capaciteitsbehoefte van de justitiële keten. De PMJ-raming laat de eerste twee jaren een neerwaartse bijstelling zien die voornamelijk wordt veroorzaakt door een meerjarige meevaller bij de Raad voor de Rechtsbijstand. Vanaf 2024 laat de PMJ-raming een hogere uitgave zien waarvan een groot deel neer slaat bij DJI (Dienst Justitiële Inrichtingen).
4. Meerjaren Productie Prognose (MPP) De Meerjaren Productie Prognose (MPP) is een periodiek overzicht van prognoses voor de uitvoeringsdiensten in de migratieketen die wordt gebruikt voor planning, sturing en de financiering. De actuele raming van de Meerjaren Productie Prognose leidt in 2022 tot een budgetverhoging van 42,6 miljoen euro hetgeen oploopt tot 293,4 miljoen euro in 2027. De verhoging wordt voornamelijk veroorzaakt door de verhoogde bezetting bij het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers). De gemiddelde bezetting bij COA in 2022 en de verwachte gemiddelde bezetting bij COA in de komende jaren zijn hoger dan de stand coalitieakkoord. In 2022 ‒ 25,1 miljoen euro oplopend naar 277,1 miljoen euro in 2027. Daarnaast vindt bij COA in 2022 een nabetaling plaats van 75,6 miljoen euro over 2021 vanwege een hogere bezetting in 2021 dan bij najaarsnota 2021 verwacht.
5. Kasschuif Digitalisering Strafrechtketen Doordat diverse grote projecten in het kader van de digitalisering van de strafrechtketen vertraagd, worden met een kasschuif middelen doorgeschoven van 2022 naar het jaar 2023, waar deze middelen zullen worden gebruikt om de doelstellingen op het gebied van papier uit de keten en de mulitimediavoorzieningen alsnog te realiseren.
6. Kasschuif Ondermijning Een kasschuif op de ondermijningsmiddelen waarbij de middelen voor totaal 138,7 miljoen euro worden verdeeld over de jaren 2023 tot en met 2027 waarin naar verwachting ook de uitgaven zullen plaatsvinden.
7. Kasschuif Wetboek van Strafvordering Een deel van de CA-middelen voor de modernisering van het Wetboek van Strafvordering worden door middel van een kasschuif van het jaar 2023 naar voren gehaald. Dit om de aanloopkosten 2022 van de implementatie van het wetboek in het jaar 2022 te kunnen bekostigen.
8. Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) Voor DJI wordt meerjarig budget vrijgemaakt dat gericht is op het wegwerken van de in recente jaren opgedane achterstanden met betrekking tot huisvesting, ICT-systemen, en investeringen in het personeel van DJI.
9. Tegemoetkoming slachtoffers in de jeugdzorg De regeling voor slachtoffers jeugdzorg naar aanleiding van Cie. De Winter wordt door het Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) uitgevoerd. Hiervoor worden in het jaar 2022 en 2023 kosten gemaakt. Deze middelen worden toegevoegd aan het budget van SGM.
10. Kasschuif Bestuurlijke agenda Om de bestuurlijke agenda voor Forensische Zorg in de eerste jaren (2022 tot en met 2024) te kunnen bekostigen wordt een kasschuif toegepast om de middelen (2025 en 2026) naar voren te halen. Baten zullen in latere jaren volgen.
11. POK (Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag/ Uithuisplaatsing (UHP) Bij gedupeerden ouders van de toeslagenaffaire zijn in sommige situaties ook kinderen uit huis geplaatst. Dit betreft kinderen die met en zonder jeugdbeschermingsmaatregel uit huis zijn geplaatst. In opdracht van het kabinet wordt momenteel hard gewerkt aan een aanpak die gericht is op zo goed mogelijk herstel van de situatie en van het vertrouwen met het bieden van hulp en ondersteuning aan alle ouders en kinderen die gedupeerd zijn door de toeslagenaffaire, waaronder gedupeerde ouders en kinderen waarbij een uithuisplaatsing aan de orde is (geweest). Hiervoor wordt totaal 13,8 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de jaren 2022 en 2023.
12. Bewaken en Beveiligen De Commissie Bos heeft het stelsel bewaken en beveiligen beoordeeld en voorstellen gedaan om het toekomstbestendig te maken. Door de toenemende dreigingen vanuit de ondermijnende criminaliteit is er een noodzaak om meer personen, objecten en diensten te beveiligen. Hiervoor worden conform de ambitie uit het Coalitieakkoord vanaf 2024 structureel extra middelen vrijgemaakt om het stelsel bewaken en beveiligen te versterken.
13. DG Samenleving en Covid Het programma DG Samenleving en Covid-19 is in de Ministerraad van 3 juni 2020 ingesteld. Het programma DG Samenleving en Covid-19 is beheersmatig ondergebracht bij JenV maar voert taken uit voor alle departementen. Ten behoeve van de voortzetting van de activiteiten van de DG Samenleving en Covid-19 en de crisiscommunicatie worden in 2022 nog kosten gemaakt ter hoogte van 19,6 miljoen euro. Dit bedrag wordt met deze mutatie toegevoegd aan de begroting van JenV.
14. Middelen Inlichtingendiensten Deze post betreft de overheveling vanaf de Aanvullende Post van de Rijksbegroting naar de begroting van het ministerie van JenV voor een deel van de middelen die meerjarig bij het coalitieakkoord zijn toebedeeld voor het verbeteren van de inlichtingendiensten. De middelen komen ten goede van de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV), de Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD) en de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD) en een aantal andere departementen, zie ook post 15. Het restant van de middelen op de Aanvullende Post van de Rijksbegroting wordt op een later moment overgeheveld naar de begroting van JenV.
15. Overboeking middelen Inlichtingendiensten departementen Door middel van deze mutatie worden de middelen Inlichtingendiensten die toebedeeld zijn aan de departementen (Defensie, BZK, OCW, EZK, IenW, VWS en LNV) door JenV overgeheveld. Zie ook post 14 Middelen Inlichtingendiensten.
16. Waterschade Limburg Het kabinet staat de door de overstromingen getroffen inwoners en organisaties in Limburg bij door het inzetten van de Wet tegemoetkoming schade bij rampen (Wts). Om gedupeerden deels tegemoet te komen bij schade die niet redelijkerwijs verzekerbaar, niet verhaalbaar en niet vermijdbaar is, is onder de Wts de eenmalige Regeling tegemoetkoming schade 2021 opgesteld. Daarbij zijn er ook kosten in het kader van de Wet veiligheidsregio’s (Wvr). De extra begrote kosten voor het begrotingsjaar 2022 worden tezamen geraamd op 52 miljoen euro. Daarnaast is de coulanceregeling Particulieren met verzekerbare schade opgesteld waarvan de kosten geraamd worden op 9 miljoen euro. Het Rijk zal de tegemoetkomingen in het kader van de coulanceregeling, Wts en Wvr uiteindelijk baseren op de daadwerkelijke schade. De tegemoetkomingen in het kader van de coulanceregeling en de Wts worden door de RVO in opdracht van JenV uitbetaald aan de hand van schaderapportages door onafhankelijke rapporteurs. De tegemoetkomingen Wvr worden uitbetaald op basis van declaraties door de betreffende Veiligheidsregio’s, zoals vastgelegd onder de Wvr. Hiervoor wordt totaal 61 miljoen euro toegevoegd aan het JenV budget.
17. Official Development Assistance (ODA) Als gevolg van de hogere verwachte, op grond van de meest recente MPP, gemiddelde bezetting bij COA in 2022 en verder wordt de ODA-toerekening voor 2022 en verder verhoogd.
18. Landelijke Vreemdelingen Voorzieningen (LVV)In het Coalitieakkoord is opgenomen dat de Landelijke Vreemdelingen Voorziening wordt gecontinueerd en uitgebreid naar een landelijk dekkend netwerk waarbij de opvang altijd gericht is op terugkeer. Een landelijk dekkend netwerk maakt (rijks)financiering van zelfstandige gemeentelijke opvang niet langer noodzakelijk. Voor een transitiejaar van pilotfase naar een structurele fase is in 2023 18 miljoen aan het LVV-budget toegevoegd.
19. Basisbudget Informatiehuishouding Naar aanleiding van de kabinetsreactie POK, zijn middelen beschikbaar gesteld voor het op orde brengen van de informatiehuishouding. JenV ontvangt hiervoor structureel 12,9 miljoen euro waarvan 9,9 miljoen euro beschikbaar is gesteld voor het departement JenV en 3 miljoen euro voor de Politie.
20. Plan van aanpak informatiebeveiliging Voor het opzetten en inrichten van een plan van aanpak inzake informatiebeveiliging binnen JenV worden kosten gemaakt voor onder andere extern personeel, opdrachten bureaus etc. die binnen JenV van dekking worden voorzien.
21. Boa’s (Buitengewoon opsporingsambtenaar) kwaliteitsimpuls Met de motie Hermans c.s. is onder meer specifiek aan het kabinet de opdracht meegegeven om het aantal boa’s te vergroten. De structurele besteding van 13 miljoen euro via een bijdrage aan het gemeentefonds is bedoeld als impuls aan gemeenten om extra capaciteit voor Boa’s vrij te maken. De gelden worden in de vorm van een decentralisatie-uitkering (Du) direct aan de gemeenten overgemaakt. Gemeenten hebben beleidsvrijheid in het besteden van de gelden, zolang ze de gelden maar inzetten voor het doel: vergroten van capaciteit. De gelden kunnen bijvoorbeeld ook worden besteed aan indirecte capaciteit zoals kosten voor werving en selectie. Van het totale bedrag kunnen naar schatting 130 boa's worden aangenomen.
22. Loonbijstelling 2022 De tranche loonbijstelling 2022 is met deze mutatie aan de begroting van JenV toegevoegd en is vervolgens verdeeld naar de desbetreffende artikelen.
23. Prijsbijstelling 2022De jaarlijkse prijsbijstelling wordt met deze mutatie toegevoegd aan de JenV-begroting en is vervolgens verdeeld naar de desbetreffende artikelen.
Artikel | ontvangsten 2022 | ontvangsten 2023 | ontvangsten 2024 | ontvangsten 2025 | ontvangsten 2026 | ontvangsten 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2022 | 1.570.467 | 1.592.116 | 1.603.805 | 1.597.624 | 1.624.466 | 1.624.466 | ||
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||||||||
Reeds genoemd in de startnota | ||||||||
Verlagen griffierechten | 32 | 0 | 0 | ‒ 55.000 | ‒ 55.000 | ‒ 55.000 | ‒ 55.000 | |
Nieuwe mutaties | ||||||||
1 | Prognosemodel Justitiële Keten (PMJ) | 32, 34 | ‒ 24.297 | ‒ 28.312 | ‒ 12.744 | ‒ 7.880 | ‒ 5.166 | ‒ 4.239 |
2 | Boeten en Transacties | 33 | ‒ 29.500 | ‒ 16.500 | ‒ 13.900 | 1.000 | 2.900 | 17.000 |
3 | Outputfinanciering DJI | 34 | 18.199 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Meerjaren Productie Prognose (MPP) | 37 | 112.817 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige mutaties | 19.021 | 9.050 | 9.350 | 4.350 | ‒ 650 | ‒ 650 | ||
Stand 1e suppletoire begroting 2022 | 1.666.707 | 1.556.354 | 1.531.511 | 1.540.094 | 1.566.550 | 1.581.577 |
Toelichting
Reeds genoemd in de startnotaOm de toegang tot het recht voor burgers en MKB (Midden- en kleinbedrijf) te vergroten worden de griffierechten met 25% verlaagd. Het verlagen van de griffierechten leidt tot een ontvangstenderving van 55 mln. euro structureel vanaf 2024.
Nieuwe mutaties
1. Prognosemodel Justitiële Keten (PMJDe verwachte ontvangsten op basis van de meest recente PMJ-raming zijn meerjarig neerwaarts bijgesteld. Bij de griffierechten wordt meerjarig een lagere ontvangst geraamd. Bij het CJIB worden in 2022 -in samenhang met de lager geraamde B&T ontvangsten - ook lagere administratie kostenvergoedingen verwacht.
2. Boeten en Transacties De ontvangsten uit Boetes en Transacties zijn een generaal dossier op de JenV-begroting. JenV stelt jaarlijks een actuele raming voor deze ontvangsten op, waarna de budgettaire gevolgen hiervan bij voorjaarsbesluitvorming worden verwerkt in de JenV-begroting. Voor de boetes en transacties wordt in de eerste drie jaren een daling in de opbrengst verwacht waarna in de latere jaren een stijging wordt voorzien.
3. Outputfinanciering DJIDJI betaalt over 2021 op basis van de outputfinancieringssystematiek een bedrag van 18,2 miljoen euro terug aan het moederdepartement.
4. Meerjaren Productie Prognose (MPP) De ontvangsten wordt opgehoogd met 112,8 miljoen euro. Dit bedrag bestaat uit twee onderdelen. De afrekening van de IND over 2021, het P*Q gefinancierde deel over 2021 is lager gebleken dan eerder gedacht waardoor de IND nog 26,2 miljoen euro terug moet betalen aan het moederdepartement. En het afromen van het eigen vermogen boven de afgesproken norm na de jaarrekening 2021, voor een bedrag van 86,6 miljoen euro, bij COA. Deze ontvangsten zijn gebruikt om een deel van de hogere asielkosten te financieren (zie uitgaven).