Artikelnummer | Uitgaven 2022 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2022 | 10.938.794 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Loon- en prijsbijstelling tranche 2022 | 99 | 492.758 |
2) Reguliere eindejaarsmarge 2021 | 99 | 20.801 |
3) Eindejaarsmarge 2021 regeringsvliegtuig | 97 | 13.545 |
4) Eindejaarsmarge 2021 klimaatmiddelen | 14 | 15.600 |
5) Eindejaarsmarge 2021 Retrofit | 18 | 11.052 |
6) Kasschuif HXII | Divers | ‒ 45.599 |
7) Bijdrage fondsen | 26 | 224.548 |
8) Coalitieakkoord-middelen | 13, 21, 22, 24 | 24.700 |
9) Nationaal Groeifonds-middelen | 17, 18 | 13.174 |
10) Aanvullende Post-middelen | 17, 18, 22 | 16.394 |
11) Corona-middelen | 16 | 38.040 |
Overige mutaties | 140.815 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2022 | 11.866.582 |
Toelichting
1. Bij de eerste suppletoire begroting wordt de loon- en prijsbijstelling tranche 2022 van zowel HXII als de fondsen toegevoegd aan de beleidsbegroting. De toegevoegde loon- en prijsbijstelling wordt bij de ontwerpbegroting 2023 toebedeeld aan de diverse artikelen binnen HXII, Mobiliteitsfonds en Deltafonds.
2. Dit betreft de toevoeging van de reguliere eindejaarsmarge 2021 aan artikel 99. Bij ontwerpbegroting 2023 worden de toegevoegde middelen toebedeeld aan de diverse artikelen binnen HXII.
3. Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge voor het regeringsvliegtuig. Voor het regeringsvliegtuig heeft in 2021 de inklaring plaatsgevonden, hierover moet in 2022 nog BTW betaald worden.
4. Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge voor de Klimaatmiddelen veroorzaakt door een vertraagde planning. Dit komt o.a. door chiptekorten van bestelauto's en een hoog aantal leasecontracten bij nieuwe elektrische auto's.
5. Dit betreft de toevoeging van de eindejaarmarge voor Retrofit. In 2021 bleef de belangstelling voor deze regeling achter. Het retrofitfilter bleek niet voldoende interessant voor de scheepvaarders waardoor de inschrijvingen achterbleven. De volledige motorvervangingen waren daarentegen veel succesvoller maar hadden minder stikstofwinst. Om toch de gewenste stikstofruimte te creëren, wordt gewerkt aan een tussenoplossing met voldoende stikstofwinst die wel interessant is voor scheepvaarders. Naar verwachting zal deze tussenoplossing (toevoegen roetfilter aan de SCR-katalysator) beter aanslaan.
6. Dit betreft een kasschuif om met name middelen voor bestelauto's en Retrofit naar achteren te schuiven.
7. Dit betreft de ophoging van de bijdrage aan de fondsen. Dit komt met name door de toevoeging van Coalitieakkoord-middelen.
8. Dit betreft de toevoeging van Coalitieakkoord-middelen voor versterking omgevingsdiensten (€ 18 miljoen), versterking ILT (€ 2 miljoen), stimuleringsprogramma recycling (€ 0,2 miljoen) en Drinkwatervoorziening in Caribisch Nederland (€ 4,5 miljoen). Deze middelen zijn na toevoeging aan HXII, indien benodigd, direct in de juiste kasritmes gezet. Voor een nadere (en meerjarige) toelichting wordt verwezen naar paragraaf 2.2 Coalitieakkoordmiddelen Rutte IV.
9. Dit betreft de toevoeging van de NGF-middelen aan HXII voor Digitale Infrastructuur en Logistiek (€ 0,7 miljoen), Luchtvaart in Transitie (€ 3 miljoen) en Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch (€ 9,5 miljoen). Deze middelen zijn na toevoeging aan HXII, indien benodigd, direct in de juiste kasritmes gezet. Voor een nadere (en meerjarige) toelichting wordt verwezen naar paragraaf 2.2 Coalitieakkoordmiddelen Rutte IV.
10. Dit betreft de toevoeging van Aanvullende Post-middelen aan HXII voor Retrofit (€ 10 miljoen), Schiphol (€ 5,49 miljoen), Walstroom stikstof (€ 0,3 miljoen) en compensatie vuurwerkbranche (€ 0,6 miljoen). Retrofit betreft budget afkomstig uit de Aanvullende Post stikstof voor de Subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen. Voor wat betreft Schiphol betreft dit de uitvoeringskosten voor de Taskforce Schiphol (nieuwe programmaorganisatie Schiphol). Voor Walstroom wordt dit jaar € 0,3 miljoen overgeboekt vanuit de Aanvullende Post. Tot slot wordt er € 0,6 miljoen vanuit de aanvullende post overgeboekt voor de compensatie van de vuurwerkbranche. Deze middelen zijn na toevoeging aan HXII, indien nodig, direct in de juiste kasritmes gezet.
11. Dit betreft de toevoeging van Corona-middelen voor BVOV ( € 37, 440 miljoen) en de vuurwerkbranche (€ 0,6 miljoen). Aanvragen voor de BVOV-regeling 2021 konden tot 1 november 2021 ingediend worden. maar de exacte hoogte en hoeveelheid van de aanvragen was moeilijk te voorspellen. Een deel van de middelen voor de compensatie van de vuurwerkbranche bleek toch nog benodigd te zijn in 2022.
Artikelnummer | Ontvangsten 2022 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2022 | 45.011 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Desaldering Stormpolderdijk | 13 | 3.500 |
2) Contactonderzoek PBL | 97 | 1.000 |
Overige mutaties | 2.645 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2022 | 52.156 |
Toelichting
1. Dit betreft een desaldering als gevolg van een aangepaste geactualiseerde planning voor de bodemsanering van het EMK Stormpolderdijk terrein.
2. PBL verwacht meer externe ontvangsten in 2022 uit contractonderzoek. De opdrachten komen voornamelijk vanuit de Europese Commissie.