Opbouw 1e suppletoire begroting 2022
Deze 1e suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begrotingsuitvoering 2022. Onderdeel B, de begrotingstoelichting, is als volgt opgebouwd:
1. Leeswijzer met onder andere een overzicht van de coronamaatregelen die op de begroting van het Ministerie van EZK zijn opgenomen.
2. Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties. De belangrijkste verplichtingenmutaties zijn toegelicht in de artikelen.
3. De beleidsartikelen. Voor ieder beleidsartikel is de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. Hierin zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten weergegeven.
4. De niet-beleidsartikelen. In de budgettaire tabellen zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten opgenomen.
5. De agentschappen. In deze 1e suppletoire begroting zijn de aanpassingen in de agentschapsparagrafen van de Agentschap Telecom (AT), de Dienst ICT Uitvoering (DICTU) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) opgenomen.
Herverkaveling Groningen
Bij het aantreden van het kabinet is besloten om de uitgaven en ontvangsten voor de schadeafhandeling en versterkingsoperatie in Groningen onder te brengen op één begroting. De middelen die voor de versterkingsoperatie op de BZK-begroting stonden (inclusief middelen voor apparaat) zijn overgeheveld naar EZK naar beleidsartikel 5 Een veilig Groningen met perspectief en naar artikel 40 Apparaat Kerndepartement.
Was | Wordt | |||
---|---|---|---|---|
Artikel begroting 2022 | Detail | Artikel begroting 2022 | Detail | Toelichting wijziging |
Uitgaven | ||||
Subsidies | ||||
Artikel 5 | Woonbedrijf | Nieuwe regel als gevolg van overheveling van Artikel 10 van BZK. | ||
Artikel 5 | Diverse subsidies versterken | Nieuwe regel als gevolg van overheveling van Artikel 10 van BZK. | ||
Artikel 5 | Bestuursakkoord | Nieuwe regel als gevolg van overheveling van Artikel 10 van BZK. | ||
Inkomensoverdrachten | ||||
Artikel 5 | Tegemoetkoming aan huurders | Nieuwe regel als gevolg van overheveling van Artikel 10 van BZK. | ||
Schades | ||||
Artikel 5 | Vastgelopen dossiers | Nieuwe regel als gevolg van overheveling van Artikel 10 van BZK. | ||
Opdrachten | ||||
Artikel 5 | Werkbudget | Nieuwe regel als gevolg van overheveling van Artikel 10 van BZK. | ||
Artikel 5 | Versterkingsoperatie | Nieuwe regel als gevolg van overheveling van Artikel 10 van BZK. | ||
Artikel 5 | Bestuursakkoord | Nieuwe regel als gevolg van overheveling van Artikel 10 van BZK. | ||
Artikel 5 | Versterken Industrie | Nieuwe regel als gevolg van overheveling van Artikel 10 van BZK. | ||
Bijdrage aan medeoverheden | ||||
Artikel 5 | Nationaal Programma Groningen | Nieuwe regel als gevolg van overheveling van Artikel 10 van BZK. | ||
Artikel 5 | Compensatie gemeenten en provincie | Nieuwe regel als gevolg van overheveling van Artikel 10 van BZK. | ||
Artikel 5 | Bestuursakkoord | Nieuwe regel als gevolg van overheveling van Artikel 10 van BZK. | ||
Artikel 5 | Integrale programma's Bestuursakkoord | Nieuwe regel als gevolg van overheveling van Artikel 10 van BZK. | ||
Materiële uitgaven | ||||
Artikel 40 | Overige materiële uitgaven | Nieuwe regel als gevolg van overheveling van Artikel 11 van BZK. | ||
Ontvangsten | ||||
Artikel 5 | Ontvangsten NAM Versterkingskosten NCG | Nieuwe regel als gevolg van overheveling van Artikel 10 van BZK. | ||
Artikel 5 | Ontvangsten Nationaal Programma Groningen (NAM) | Nieuwe regel als gevolg van overheveling van Artikel 10 van BZK. |
Ondergrenzen toelichtingen
Voor het toelichten van de begrotingsmutaties zijn in deze eerste suppletoire begroting de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) | Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 | 1 | 2 |
=> 50 en < 200 | 2 | 4 |
=> 200 < 1000 | 5 | 10 |
=> 1000 | 10 | 20 |
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
Overzicht coronamaatregelen
Hieronder een overzicht van de coronamaatregelen met daarin de coronagerelateerde uitgaven vanuit de begroting van het Ministerie van EZK. Een uitgebreid overzicht is te vinden op Overheidsfinancien in coronatijd op Rijksfinancien.nl.
Artikel | Naam maatregel/regeling | Bedrag verplichtingen 2022 | Bedrag uitgaven 2022 | Bedrag ontvangsten 2022 | Relevante Kamerstukken |
---|---|---|---|---|---|
2 | Mentale steun ondernemers | 2 | 3 | Kamerstuk 25 295, nr. 988 | |
2 | Tegemoetkoming vaste lasten (TVL) | 5.739 | 4.409 | 465 | Kamerstuk 35 420, nr. 38, Kamerstuk 35 420, nr. 42, Kamerstuk 35 420, nr. 81, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 214, Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 226, Kamerstuk 35 420, nr. 237, Kamerstuk 35 420, nr. 247, Kamerstuk 35 420, nr. 248, Kamerstuk 35 420, nr. 270, Kamerstuk 35 420, nr. 314, Kamerstuk 35 420, nr. 273, Kamerstuk 35 420, nr. 458, Kamerstuk 35 420, nr. 462, Kamerstuk 35 420, nr 466, Kamerstuk 35 420, nr. 479 |
2 | Tegemoetkoming vaste lasten starters | 50 | 35 | Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 479 | |
2 | Omscholing naar tekortsectoren | 40 | 40 | Kamerstuk 35 420, nr. 105 | |
2 | Herstructurering winkelgebieden en binnensteden | 21 | 10 | Kamerstuk 31 757, nr. 105 | |
2 | Subsidieregeling R&D mobiliteitssectoren | 0 | 38 | Kamerstuk 35 420, nr. 248 | |
2 | Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19 (TRSEC) | 505 | 525 | Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 354 | |
2 | Aanvullende tegemoetkoming evenementen | 120 | 120 | Kamerstuk 35 420, nr 454, Kamerstuk 35 420, nr 462 | |
2 | Omzetderving Limburg | 24 | 24 | Kamerstuk 32 698, nr. 63 | |
2 | Voucherkredietfaciliteit/Leningsfaciliteiten reissector | 4 | 4 | 28 | Kamerstuk 35 420, nr. 72, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 252 |
2 | Qredits | 23 | 103 | Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 16, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 277 | |
2 | Begrotingsreserve BMKB-Corona | 10 | Kamerstuk 35 420, nr. 1, Kamerstuk 35 420, nr. 16 | ||
2 | Klein Krediet Corona | 100 | 0 | Kamerstuk 35 420, nr. 31, Kamerstuk 35 420, nr. 462 | |
2 | Begrotingsreserve Klein Krediet Corona (KKC) | 5 | Kamerstuk 35 420, nr. 31 | ||
2 | GO-Corona | 300 | 50 | Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 16, Kamerstuk 35 420, nr. 462 | |
2 | Begrotingsreserve GO-Corona | 0 | 0 | 35 | Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 16 |
2 | Bijdrage RVO.nl | 60 | 60 | Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 38, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 248 | |
3 | Corona Overbruggingslening (COL) | 0 | 0 | 30 | Kamerstuk 35 420, nr. 16, Kamerstuk 35 420, nr. 38, Kamerstuk 35 420, nr. 42 |
3 | Dutch Future Fund | 25 | 10 | Kamerstuk 33 009, nr. 96 | |
3 | Deep Tech Fund | 175 | 35 | Kamerstuk 33 009, nr. 96 | |
3 | Fonds Alternatieve Financiering | 0 | 20 | Kamerstuk 33 009, nr. 96 | |
4 | Verlaging netbeheertarief Caribisch Nederland | 0 | 0 | Kamerstuk 35 420, nr. 25, Kamerstuk 35 420, nr. 105 | |
Totaal | 7.187 | 5.485 | 573 |