(1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3) Mutaties 2e suppletoire begroting | (4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
- Omzet | 94.761 | 6.089 | ‒ 4.933 | 95.917 |
waarvan omzet moederdepartement | 63.499 | 4.822 | ‒ 2.133 | 66.188 |
waarvan omzet overige departementen | 2.935 | 308 | 0 | 3.243 |
waarvan omzet derden | 28.327 | 959 | ‒ 2.800 | 26.486 |
Rentebaten | 0 | 2 | 2 | |
Vrijval voorzieningen | 0 | |||
Bijzondere baten | ‒ | ‒ | ||
Totaal baten | 94.761 | 6.089 | ‒ 4.931 | 95.919 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 71.461 | 5.905 | ‒ 2.109 | 75.258 |
- Personele kosten | 43.609 | 2.202 | 649 | 46.460 |
waarvan eigen personeel | 39.051 | 2.194 | ‒ 797 | 40.448 |
waarvan inhuur externen | 4.374 | 8 | 1.630 | 6.012 |
waarvan overige personele kosten | 184 | ‒ | ‒ 184 | ‒ |
- Materiële kosten | 27.852 | 3.704 | ‒ 2.758 | 28.798 |
waarvan apparaat ICT | 9.237 | 2.762 | 425 | 12.424 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 4.554 | 918 | ‒ 153 | 5.319 |
waarvan overige materiële kosten | 14.061 | 25 | ‒ 3.031 | 11.055 |
Rentelasten | ‒ | ‒ | ||
Afschrijvingskosten | 2.550 | 184 | ‒ 360 | 2.374 |
- Materieel | 2.165 | 355 | ‒ 332 | 2.188 |
waarvan apparaat ICT | 871 | ‒ 166 | ‒ 25 | 680 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 1.294 | 521 | ‒ 306 | 1.509 |
- Immaterieel | 385 | ‒ 170 | ‒ 29 | 186 |
Overige lasten | 20.724 | ‒ | ‒ 991 | 19.733 |
waarvan dotaties voorzieningen | ||||
waarvan bijzondere lasten | ‒ | ‒ | ||
Totaal lasten | 94.735 | 6.090 | ‒ 3.460 | 97.365 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 25 | ‒ | ‒ 1.471 | ‒ 1.446 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 25 | ‒ | 25 | |
Saldo van baten en lasten | ‒ | ‒ | ‒ 1.471 | ‒ 1.471 |
Toelichting
Baten
Omzet Moederdepartement
Aan de ene kant stijgt de omzet vanwege toevoegen van middelen voor loon- en prijsbijstelling (€ 1,3 miljoen), Hybride werken (€ 1,0 miljoen).
De daling komt door achterblijven strategische projecten (€ 2,8 miljoen), lagere baten EUMETSAT (€ 1,0 miljoen) lagere baten RWS (€ 0,4 miljoen) en diverse kleinere posten (€ 0,2 miljoen). Strategische projecten blijven met name achter omdat het vullen van vacatures van deze specialistische rollen lastiger is dan verwacht in de huidige markt.
Omzet Derden
De onderschrijding van de baten komt met name door achterblijven uitgaven voor de luchtvaart (€ 2,7 miljoen). Het achterblijven van uitgaven komt vooral door vertragingen en moeite met het aantrekken en behouden van personeel.
Lasten
Personele kosten
De stijging van de loonkosten wordt veroorzaakt door gestegen lonen (€ 1,1 miljoen). Aan de andere kant is er door een lagere bezetting dan begroot een daling van de loonkosten (€ 0,9 miljoen). De lagere bezetting wordt veroorzaakt door moeite met aantrekken en behouden van personeel. Daarnaast is sprake van lagere kosten door met name thuiswerken en minder reizen naar het buitenland (€ 0,8 miljoen). De inhuurkosten stijgen doordat werving vast personeel moeizaam loopt. Om toch voortgang te boeken wordt extra ingehuurd. Dit speelt zowel voor de uitbreiding personeel voor strategische projecten als voor reguliere activiteiten.
Materiele kosten
De kosten voor de dienstverlening ICT (Campus) vallen hoger uit door stijgende kosten (€ 0,9 miljoen). Daarnaast is vooral sprake van onderschrijdingen op de kosten door vertragingen.
Enkele opvallende zijn: Masterplan (€ 0,9 miljoen), I-strategie (€ 0,5 miljoen), luchtvaart (€ 0,8 miljoen), netwerkmigratie de Bilt (€ 0,4 miljoen) en diverse subsidieprojecten (€ 0,4 miljoen). De overige € 0,7 miljoen wordt veroorzaakt door overige projecten en activiteiten.
Afschrijvingskosten
Prognose lager door met name achterblijven investeringen in vervanging meetapparatuur (zichtmeters € 0,2 miljoen en lidars € 0,1 miljoen)
Overig lasten
Onderschrijding komt door teruggave overschotten. Deze worden door KNMI gesaldeerd met de contributies EUMETSAT waardoor de realisatie op de contributies lager uitvalt.
Resultaat
Het verlies wordt vooral veroorzaakt doordat er extra kosten worden gemaakt (€ 1,3 miljoen) voor oplossen van de tekortkomingen uit het rapport van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag, voor de Wet open overheid (regelt het recht op informatie over alles wat de overheid doet) en voor het programma Werk aan Uitvoering (een overheidsbreed programma ter verbetering van de publieke dienstverlening). Hier staan geen opbrengsten tegenover (maar wel een directe vermogensstorting). De overige € 0,2 miljoen betreffen extra kosten met diverse oorzaken.
(1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3) Mutaties 2e suppletoire begroting | (4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd | ||
---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 6.143 | 807 | ‒ | 6.950 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 5.226 | ‒ 1.792 | 1.255 | 4.689 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 2.104 | ‒ 5.746 | 2.495 | ‒ 5.355 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 3.122 | ‒ 7.538 | 3.751 | ‒ 666 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 1.450 | ‒ 5.100 | 4.492 | ‒ 2.058 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | ‒ | ‒ | |||
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 1.450 | ‒ 5.100 | 4.492 | ‒ 2.058 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | ‒ | ‒ | |||
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 300 | 1.274 | 1.574 | ||
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 2.254 | 867 | ‒ 856 | ‒ 2.243 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 1.450 | 5.100 | ‒ 4.492 | 2.058 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 504 | 5.967 | ‒ 4.074 | 1.389 |
5. | Rekening courant RHB 31 december (=1+2+3+4) | 7.310 | ‒ 5.864 | 4.169 | 5.615 |
Toelichting
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom stijgt met € 5,0 miljoen Belangrijkste oorzaken voor de stijging zijn ontvangsten EUMETSAT (€ 1,2 miljoen), lagere kosten voor producten (€ 2,7 miljoen) en projecten (€ 2,9 miljoen) en later betalen Campus (€ 1,8 miljoen). Daartegenover staan lagere ontvangsten luchtvaart (€ 3 miljoen), lagere afschrijvingen (€ 0,4 miljoen) en een begroot verlies (€ 0,2 miljoen).
Investeringskasstroom
Door vertragingen lopen de investeringen in met name meetapparatuur sterk achter (€ 4,5 miljoen). Waarvan lidars luchtvaart (€ 1,5 miljoen), UV-lidar Ruisdael (€ 0,6 miljoen) en E-test (€ 0,5 miljoen) de grootsten zijn. De vertraging bij lidars wordt veroorzaakt door lagere werving van personeel dan geraamd en langere doorlooptijden bij aanbestedingen dan verwacht. De verklaring voor de overige vertragingen zijn ook met name door lagere werving van personeel dan geraamd.
Financieringskasstroom
Omdat er alleen wordt geleend voor gerealiseerde uitgaven neemt ook de financieringskasstroom hiermee af. Daarnaast zijn de aflossingen verlaagd en in lijn gebracht met de daadwerkelijk afgesloten leningen (€ 0,9 miljoen) en is voor de ontvangen bijdragen voor oplossen van de tekortkomingen uit het rapport van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag, Wet open overheid (regelt het recht op informatie over alles wat de overheid doet) en Werk aan Uitvoering (een overheidsbreed programma ter verbetering van de publieke dienstverlening) een eenmalige storting moederdepartement toegevoegd van € 1,3 miljoen.