Scope
De Wet tijdelijke tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15, die op 15 maart 2016 in werking is getreden, bevat het wettelijk kader om voor de projecten A24 Blankenburgverbinding en A12/A15 Ressen - Oudbroeken (ViA15) tol te heffen. In de Wet is opgenomen dat het tolsysteem verder wordt uitgewerkt in een uitvoeringsplan en een handhavingsplan die aan de Staten-Generaal worden voorgehangen voordat de tolheffing van start gaat. Het uitvoeringsplan bevat een algemene beschrijving van het tolsysteem, registratiemiddelen, de betalingsmogelijkheden en de klantenservice.
In het handhavingsplan zal worden beschreven hoe de boete wordt opgelegd en geïnd en het toezicht is georganiseerd. De invulling van de aangenomen moties gericht op de beperkingen van de kosten van de uitvoering, de bewaartermijn van privacygevoelige gegevens, de beperking van het aantal niet betalingen en maatregelen ter voorbereiding van de beëindiging van de tol worden hierin meegenomen.
In 2018 is de start van de realisatie aangehouden als gevolg van vertragingen in de uitvoeringsprojecten. In het tweede kwartaal van 2020 heeft het project Tijdelijke Tolheffing, op basis van de huidige planning van de beide aanlegprojecten (openstelling van de Blankenburgverbinding is voorzien in Q4 2024), een herstart gemaakt. In de komende periode zal bekeken worden of de scope en de bestaande wet nog moet worden aangepast als gevolg van gewijzigde inzichten.
Financieel
Per aanlegproject is een tolopgave vastgesteld. Voor de Blankenburgverbinding (BBV) is deze tolopgave € 344 miljoen (pp 2021) en voor de ViA15 € 312 miljoen (pp 2021). Dit betreffen de absolute getallen/netto contante waarde (de ontvangsten worden begroot op artikel 12.04 van het Mobiliteitsfonds).
In deze bedragen zijn tevens inbegrepen de uitvoeringskosten die gepaard gaan met het innen van tol, de handhaving en het beheren en onderhouden van het tolsysteem.
Bij tolheffing wordt uitgegaan van een periode van 25 jaar. Als de tolopgave op een wegdeel eerder wordt gerealiseerd, dan zal de tolheffing op dat wegdeel worden beëindigd en vice versa.
Planning
De tolheffing wordt samen met de beoogde uitvoeringsorganisaties verder uitgewerkt. Deze uitwerking landt in het uitvoeringsplan en het handhavingsplan. De realisatie van het systeem en de voorbereiding van de organisatie is voorzien in de periode 2020-2024.
De faseovergang van de voorbereidings- naar de realisatiefase in 2018 is aangehouden in verband met de aansluiting op de openstellingen van beide projecten. De herstart is gekoppeld aan de openstellingen van de Blankenburgverbinding en de ViA15.
Organisatie
Om te komen tot een werkend tolsysteem werkt het Ministerie van IenW aan het technisch en organisatorisch mogelijk maken van de heffing. Daarnaast wordt er gewerkt aan de juridische voorwaarden voor de tolheffing.
Specificatie inkomsten en uitgaven
In onderstaande tabel is het totaaloverzicht opgenomen van de verwachte inkomsten en uitgaven voor de periode 2020–2025 en wordt een doorkijk gegeven voor wat betreft de tolinkomsten voor de jaren daarna. Hiermee wordt informatie verstrekt die de financiële stromen en de voortgang van het realiseren van de tolopgave per project inzichtelijk maakt.
Uitgaven | artikel | t/m 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 e.v. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rijksbijdrage voor project Blankenburgverbinding | MF 12.04 | 0 | 0 | 0 | 22.073 | 22.073 | 22.073 | 22.073 | 22.073 | 22.073 | 22.073 | 22.072 | 22.073 | 53.603 | 31.527 | 31.527 | 253.528 | |
Rijksbijdrage voor Tolsysteem en -organisatie | 167 | 4.098 | 5.908 | 7.578 | 6.718 | 1.072 | 0 | 1.186 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
- bijdrage aan Rijkswaterstaat | MF 12.06/12.03 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
- waarvan apparaat | ||||||||||||||||||
- waarvan programma | ||||||||||||||||||
- bijdrage aan Rijksdienst voor het Wegverkeer | MF12.03 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
- waarvan apparaat | ||||||||||||||||||
- waarvan programma | ||||||||||||||||||
- bijdrage aan ILT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
- waarvan apparaat | ||||||||||||||||||
- waarvan programma | ||||||||||||||||||
- bijdrage aan Centraal Justitieel Incassobureau | MF 12.03 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
- waarvan apparaat | ||||||||||||||||||
- waarvan programma | ||||||||||||||||||
- nog toe te wijzen | MF12.03 | 167 | 4.098 | 5.908 | 7.578 | 6.718 | 1.072 | 0 | 1.186 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal Blankenburgverbinding | 167 | 4.098 | 5.908 | 7.578 | 28.791 | 23.145 | 22.073 | 23.259 | 22.073 | 22.073 | 22.073 | 22.072 | 22.073 | 53.603 | 31.527 | 31.527 | 253.528 | |
Rijksbijdrage voor project ViA15 | MF 12.04 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 19.802 | 19.802 | 19.802 | 19.802 | 19.802 | 19.805 | 19.802 | 79.208 | 39.604 | 19.802 | 228.606 |
Rijksbijdrage voor Tolsysteem en -organisatie | 103 | 2.511 | 3.621 | 4.644 | 4.118 | 657 | 0 | 727 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
- bijdrage aan Rijkswaterstaat | MF 12.06/12.03 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
- waarvan apparaat | ||||||||||||||||||
- waarvan programma | ||||||||||||||||||
- bijdrage aan Rijksdienst voor het Wegverkeer | HXII 14/ MF12.03 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
- waarvan apparaat | ||||||||||||||||||
- waarvan programma | ||||||||||||||||||
- bijdrage aan ILT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
- waarvan apparaat | ||||||||||||||||||
- waarvan programma | ||||||||||||||||||
- bijdrage aan Centraal Justitieel Incassobureau | MF 12.03 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
- waarvan apparaat | ||||||||||||||||||
- waarvan programma | ||||||||||||||||||
- nog toe te wijzen | MF12.03 | 103 | 2.511 | 3.621 | 4.644 | 4.118 | 657 | 0 | 727 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal ViA15 | 103 | 2.511 | 3.621 | 4.644 | 4.118 | 657 | 19.802 | 20.529 | 19.802 | 19.802 | 19.802 | 19.805 | 19.802 | 79.208 | 39.604 | 19.802 | 228.606 | |
Totaal uitgaven Tol | 270 | 6.609 | 9.529 | 12.222 | 32.909 | 23.802 | 41.875 | 43.788 | 41.875 | 41.875 | 41.875 | 41.877 | 41.875 | 132.811 | 71.131 | 51.329 | 482.134 | |
Risicoreservering Tol | MF 12.03 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15.709 | 17.425 | 17.425 | 17.425 | 17.425 | 14.900 | 4.225 | 4.225 | 6.132 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten tolsysteem | MF 12.09 | ‒ | 0 | 0 | 0 | 4.312 | 4.311 | 4.311 | 4.311 | 4.311 | 4.311 | 4.311 | 4.311 | 4.311 | 4.308 | |||
Totaal geraamde inkomsten Tol | MF 12.09 | ‒ | 0 | 0 | 0 | 26.385 | 26.384 | 46.186 | 46.186 | 46.186 | 46.186 | 46.186 | 46.188 | 46.186 | 137.119 | 71.131 | 51.329 | 482.134 |
Toelichting op de tabel
– Voor de realisatie en exploitatie van tol is er een aantal rollen en taken die vervuld worden, die betrekking hebben op zowel reguliere inning als voor de wettelijke aanmaning en handhaving. Daarnaast betreft het ook de uitvoeringskosten van IenW,
– Voor het mogelijk maken om tol te kunnen innen, moeten de uitvoeringsorganisaties zich gedegen voorbereiden, systemen aanpassen en producten en diensten inkopen. De kosten die hierbij worden gemaakt komen ten laste van de tolopgave en worden voorgefinancierd uit de reservering tol. Voor de verdeling van de kosten over de projecten is een verdeelsleutel bepaald op basis van verkeersvolumes.
– De kosten van de beoogde uitvoeringsorganisaties worden toebedeeld aan respectievelijk de Blankenburgverbinding en ViA15 en zullen worden gedekt uit de toekomstige tolontvangsten op deze verbindingen.
– De kostenverhouding tussen de Blankenburgverbinding en de ViA15 is momenteel gebaseerd op een verdeelsleutel. De verdeelsleutel kan in het 3de kwartaal worden gewogen aan het dan vastgestelde en goedgekeurde Voorlopig ontwerp.
– Het kasritme van de ontvangsten wordt geactualiseerd na vaststelling van het uitvoerings- en handhavingsplan.
– Cijfers per uitvoeringsorganisatie zijn nog niet gespecificeerd. Een doorkijk naar specifiek toe te delen kosten is naar verwachting in het 3de kwartaal 2021 beschikbaar. Dan zijn door de uitvoeringsorganisaties de Uitvoeringstoetsen en Plannen van Aanpak beschikbaar inclusief de kwantificering van de uitvoering.