Werken aan waterveiligheid, zoetwatervoorziening en waterkwaliteit vraagt continu inspanningen en investeringen. Deze worden verantwoord in het Deltafonds. Het aantal mensen en de waarde van het te beschermen goed veranderen onder invloed van economische en demografische ontwikkelingen. Ook water en bodem veranderen in de loop van de tijd; de zeespiegel stijgt en de bodem daalt. Door de klimaatverandering wordt het warmer en zullen rivierafvoeren en regenval grotere extremen vertonen.
Het Deltaprogramma is het nationale programma waarin Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen samenwerken om Nederland veilig en aantrekkelijk te houden en goed te blijven voorzien van zoetwater. Zo kan onze economie blijven profiteren van de gunstige ligging in de delta.
Het Deltaprogramma heeft als doel ons land nu en in de toekomst te beschermen tegen hoogwater en de zoetwatervoorziening op orde te houden.
Mijlpalen en resultaten 2022
Hieronder wordt ingegaan op de mijlpalen in het lopende programma. Hiermee wordt inzichtelijk gemaakt welke projecten in 2022 worden opgeleverd en bij welke projecten de uitvoering in 2022 start.
Beheer, onderhoud en vervanging
Voor het beheer en onderhoud zijn afspraken over prestaties gemaakt voor het watermanagement en beheer en onderhoud, waaronder kustlijnhandhaving met zandsuppleties, stormvloedkeringen en rijkswaterkeringen zoals dijken, dammen en duinen. Deze afspraken over prestaties zijn nader toegelicht in artikel 3 Beheer, Onderhoud en Vervanging van het Deltafonds. In 2022 wil IenW onder meer de volgende activiteiten in het kader van beheer, onderhoud en vervanging uitvoeren:
Hoofdwatersystemen | - Zandsuppleties basiskustlijn |
---|---|
- Planfase Maas: vervanging, bediening en besturing |
Voor een nadere toelichting op de stand van zaken van beheer, onderhoud en vervanging wordt verwezen naar bijlage 4 Instandhouding van deze begroting.
Aanleg
In 2022 wordt voortvarend gewerkt aan het verbeteren van de waterveiligheid, onder andere door het uitvoeren van het tweede Hoogwaterbeschermingsprogramma, het Hoogwaterbeschermingsprogramma en Maaswerken. Hieronder volgen de mijlpalen die IenW bij deze programma’s in 2022 wil behalen:
Programma | Mijlpaal | Project |
---|---|---|
HWBP-2 | Start realisatie Oplevering | Dijkversterking Eemdijk en Zuidelijke randmeren |
HWBP | Start realisatie | Noordzeekanaal (D31 t/m D37)SalmstekeIKJsseldijk Goud (VIJG) spoor 2Krachtige IJsseldijkenKrimpenerwaard (KIJK)Vecht - Stenedijk HasseltStandsdijken Zwolle (15E)Zettingvloeiing V3TSteyl-Maashoek (19D)Buggenum (19O)Lauwersmeer/VierhuizergatIndustrieterrein Grutbroek |
Oplevering | Aanpak KunstwerkenIJsselpaviljoen ZutphenNoordelijke Randmeerdijk (incl WDOD | |
Maaswerken | Voor de Maaswerken worden in 2022 geen nieuwe prjecten opgestart of bestaande projecten afgerond. |
Voor een nadere toelichting over de stand van zaken voor de lopende programma’s wordt verwezen naar de toelichting op de productartikelen, de voortgangsrapportages aan de Tweede Kamer, het Deltaprogramma 2022 en het MIRT Overzicht 2022. Het Deltaprogramma is te vinden op de website1
Begroting op hoofdlijnen
Verlenging looptijd investeringsfondsen tot en met 2035
Bij de begroting 2022 wordt de looptijd van het Deltafonds met een jaar verlengd tot en met 2035. Het niveau van extrapolatie is gelijk aan het jaar 2034 stand begroting 2021 na verwerking van structurele begrotingsmutaties. Daarnaast zijn de structurele bijdragen van derden doorgetrokken. Met de verlenging tot en met 2035 komt in totaal – inclusief structurele ontvangsten – een ruimte van circa € 1,4 miljard beschikbaar op het Deltafonds. Deze ruimte wordt bij voorrang ingezet voor het dekken van de doorlopende verplichtingen, zoals de uitgaven die zijn benodigd voor de instandhouding van het huidige areaal. Hiervoor is in 2035 circa € 1,1 miljard benodigd. De ruimte die in 2035 resteert na aftrek van de doorlopende verplichtingen bedraagt circa € 0,3 miljard en wordt toegevoegd aan de investeringsruimte.
art | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027-2034 | 2035 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 1.218.675 | 1.271.760 | 1.511.471 | 1.429.791 | 1.570.620 | 1.337.511 | 10.260.957 | |||
Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 | 154.580 | 21.244 | 173.491 | 23.439 | ‒ 271.000 | 0 | ‒ 70.000 | |||
Stand 1e suppletoire begroting 2021 | 1.373.255 | 1.293.004 | 1.684.962 | 1.453.230 | 1.299.620 | 1.337.511 | 10.190.957 | |||
Belangrijkste mutaties | ||||||||||
Kaderrelevante mutaties Deltafonds | ||||||||||
Extrapolatie 2035 | Div | 1.385.472 | ||||||||
Loon- en prijsbijstelling 2021 | Div | 23.474 | 23.264 | 35.072 | 33.119 | 57.615 | 31.071 | 248.568 | 30.541 | |
Desalderingen | Div | 1.302 | 11.582 | ‒ 9.380 | ‒ 3.598 | ‒ 2.512 | 3.535 | 58.760 | 5.079 | |
Overboekingen andere begrotingen | Div | 7.547 | 575 | 1.275 | 1.835 | 1.835 | 1.835 | 1.180 | ‒ 165 | |
Mutaties binnen kaders Deltafonds | ||||||||||
Impuls zoetwater | 5.03 | ‒ 10.000 | ‒ 25.000 | ‒ 25.000 | ‒ 40.000 | |||||
5.04 | 10.000 | 25.000 | 25.000 | 40.000 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2022 | 1.405.578 | 1.328.425 | 1.711.929 | 1.484.586 | 1.356.558 | 1.373.952 | 10.499.465 | 1.420.927 |
Toelichting
1. Bij de begroting 2022 wordt de looptijd van het Deltafonds met een jaar verlengd tot en met 2035. Het niveau van extrapolatie is gelijk aan het jaar 2034 stand begroting 2021 na verwerking van structurele begrotingsmutaties. Daarnaast zijn de structurele bijdragen van derden doorgetrokken.
2. Loon- en prijsbijstelling 2021: Jaarlijks wordt besloten of de overheidsuitgaven van de Rijksbegroting gecorrigeerd worden voor loon- en prijsontwikkelingen. Dit betreft de toegekende loonbijstelling en prijsbijstelling tranche 2021 die vanuit Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar het Deltafonds.
3. Desalderingen: Deze mutatie betreft een aanpassing van de ontvangsten. De aanpassing betreft met name een actualisatie van de bijdragen derden die gerelateerd zijn aan het hoogwaterbeschermingprogramma.
4. Overboekingen van en naar andere ministeries: de omvangrijkste is; Voor de financiering voor het thema Landbouw Wateren en Voedsel binnen de Missiegedreven Topsectoren en Innovatiebeleid en het project Water4all wordt € 11 miljoen vanuit hoofdstuk XII artikel 11 Integraal waterbeleid overgeheveld naar artikel 1.01.03 Studiekosten.
5. Vanuit de investeringsruimte wordt een impuls € 100 miljoen in de jaren 2024 tot en met 2028 overgeboekt naar de beleidsreservering Zoetwater.
Overprogrammering
Het instrument overprogrammering is door het kabinet ingezet om te zorgen dat de budgetten voor aanleg van infrastructuur zo veel mogelijk tot besteding komen in de jaren waarin deze beschikbaar zijn gesteld. De ervaring leert namelijk dat infrastructuurprojecten kunnen vertragen ten opzichte van de planning, bijvoorbeeld door complexiteit, onvoorziene omstandigheden of een hoog ambitieniveau in de afgegeven mijlpalen. Doordat met overprogrammering wordt gewerkt leiden vertragingen bij individuele projecten niet automatisch tot onderbesteding van het beschikbare budget. Het instrument overprogrammering heeft enkel betrekking op reguliere ramingsonzekerheden binnen projectgrenzen. Onzekerheden van exogene aard kunnen slecht in beperkte mate worden opgevangen met het instrument overprogrammering.
In reactie op moties Kröger en van Eijs (kamerstuk 35 300 XII nr.6) wordt het instrument overprogrammering zoveel mogelijk ingezet en wordt de informatievoorziening uitgebreid. Over de begrotingsperiode tot en met 2026 is per saldo sprake van een overprogrammering van circa € 485 miljoen op het DF. De totale overprogrammering over beide fondsen is circa € 3,9 miljard.
Fonds | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2021-2026 | 2027-2035 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mobiliteitsfonds | ‒ 282 | ‒ 712 | ‒ 562 | ‒ 909 | ‒ 513 | ‒ 423 | ‒ 3.401 | 3.401 |
Deltafonds | ‒ 51 | ‒ 37 | ‒ 65 | 11 | ‒ 312 | ‒ 30 | ‒ 485 | 485 |
Totale overprogrammering | ‒ 333 | ‒ 749 | ‒ 627 | ‒ 898 | ‒ 825 | ‒ 453 | ‒ 3.885 | 3.885 |
Flexnorm
In de begroting 2018 is de flexnorm geïntroduceerd, waarmee het inzicht in de meerjarige hardheid van de bestuurlijke afspraken is aangescherpt. De flexnorm is een percentage dat aangeeft welk aandeel van de aanlegbudgetten (inclusief investeringsruimte) naar mening van het kabinet flexibel is om bij nieuwe planvorming te betrekken. Het betreft de ruimte binnen de begroting waar nog geen definitieve oplossing is bepaald en gekozen kan worden voor een alternatieve aanwending of oplossing. Overigens geldt ook dat waar wél bestuurlijke afspraken zijn gemaakt, maar er nog geen juridische verplichtingen zijn aangegaan, de budgetten nog altijd onverminderd door de Tweede Kamer te amenderen zijn.
In onderstaande tabel is weergegeven welke budgetten in de begroting 2022 conform hierboven geschetste flexnorm flexibel zijn om bij nieuwe planvorming te betrekken.
Artikelonderdeel | Omschrijving | Budgetten t/m 2035x € 1 miljoen |
---|---|---|
1.03 | Studiekosten | 137 |
2.03 | Studiekosten | 27 |
5.03 | Investeringsruimte | 1.057 |
5.04 | Reserveringen | 2.066 |
7.03 | Studiekosten | 58 |
Totaal | 3.346 | |
Als percentage van de budgetten (inclusief investeringsruimte) | 16% |