Het Defensie Ondersteuningscommando (DOSCO) ondersteunt de krijgsmacht in haar taken. Het DOSCO doet dit door te zorgen voor personele diensten, opleidingen, huisvesting, vastgoed, catering, beveiliging, bewaking, facilitaire zaken, gezondheidszorg, logistiek en transport. Het DOSCO voorziet zelf in die ondersteuning en koopt een deel van de producten en diensten in bij organisaties buiten het Ministerie van Defensie.
De Minister is verantwoordelijk voor een doeltreffende en doelmatige ondersteuning van de krijgsmacht. Het DOSCO krijgt, net als de operationele commando’s, een generieke gereedstellingsopdracht. In deze begroting laten we die voor het eerst zien op eenzelfde wijze als de andere defensieonderdelen. Vooralsnog ontvangt DOSCO een gereedstellingsopdracht voor de perifere bloedbank en chirurgisch team.
Capaciteit | Inzetbare eenheid | Omschrijving |
---|---|---|
SPECIALISTISCHE MEDISCHE ZORG | Chirurgische capaciteit en bloedbank voor Role 2 Medical Treatment Facility. | Levert een chirurgisch team ten behoeve van een chirurgisch hospitaal. |
Er zijn geen significante wijzigingen ten opzichte van de begroting 2021 voor DOSCO. Voor de belangrijkste beleidswijzigingen wordt verwezen naar de beleidsagenda.
De gevolgen van COVID-19 zijn met name merkbaar bij de transportuitgaven (minder oefeningen) en de meeruitgaven die gemaakt worden als gevolg van testen, vaccineren, quarantaine en de inzet van personeel zowel binnen als buiten Defensie. Als de COVID-19 maatregelen komen te vervallen dan zullen de OPCO’s in staat zijn om meer te oefenen en zal dit consequenties hebben voor de ondersteunende taken van het DOSCO. Voor specifiek het medisch zorgpersoneel heeft de inzet in ziekenhuizen geleid tot een achterstand in het oefenen en trainen; dit zal ook weer moeten worden ingehaald na afloop van alle inzet.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.541.365 | 1.188.272 | 1.205.578 | 1.186.472 | 1.175.247 | 1.175.174 | 1.176.457 |
Uitgaven | 1.531.401 | 1.188.272 | 1.205.578 | 1.186.472 | 1.175.247 | 1.175.174 | 1.176.457 |
Waarvan juridisch verplicht | 71% | ||||||
Opdrachten | 11.737 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- gereedstelling | 76 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- instandhouding materieel | 11.661 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomensoverdrachten | 67.626 | 100.420 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Nationaal Fonds Ereschuld | 67.174 | 96.972 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Reservering schadevergoedingen chroom 6 Defensie | 452 | 3.448 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schadevergoeding | 0 | 0 | 93.265 | 76.169 | 76.247 | 74.791 | 74.793 |
- Nationaal Fonds Ereschuld | 0 | 0 | 77.790 | 64.183 | 64.248 | 62.754 | 62.754 |
- Reservering schadevergoedingen chroom 6 Defensie | 0 | 0 | 7.200 | 3.700 | 3.700 | 3.700 | 3.700 |
- Schadevergoeding, overig | 0 | 0 | 8.275 | 8.286 | 8.299 | 8.337 | 8.339 |
Personele uitgaven | 774.498 | 817.967 | 837.291 | 839.835 | 829.037 | 829.371 | 830.605 |
- Eigen personeel | 604.573 | 628.586 | 662.899 | 668.985 | 658.506 | 658.213 | 658.444 |
- Externe inhuur | 27.498 | 21.750 | 2.840 | 2.840 | 2.840 | 2.840 | 2.840 |
- Overige personele exploitatie | 128.562 | 153.366 | 157.137 | 152.909 | 154.250 | 154.877 | 155.880 |
- Attachés | 13.865 | 14.265 | 14.415 | 15.101 | 13.441 | 13.441 | 13.441 |
Materiële uitgaven | 677.540 | 269.885 | 275.022 | 270.468 | 269.963 | 271.012 | 271.059 |
- Instandhouding infrastructuur | 434.153 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Instandhouding IT | 28 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Overige materiële exploitatie | 238.698 | 262.601 | 267.738 | 263.184 | 262.681 | 263.730 | 263.777 |
- Attachés | 4.661 | 7.284 | 7.284 | 7.284 | 7.282 | 7.282 | 7.282 |
Apparaatsontvangsten | 90.346 | 58.487 | 68.478 | 68.478 | 68.478 | 68.478 | 68.478 |
Budgetflexibiliteit
Het aandeel «juridisch verplicht» heeft betrekking op de leveringen van goederen en/of diensten, waarvan overeenkomsten zijn aangegaan voor de financiële instrumenten «opdrachten, personele en materiële uitgaven». Bij de personele uitgaven wordt ervan uitgegaan dat het budget voor salarissen voor 2022 en bij schadevergoeding, het Nationaal Fonds Ereschuld en de Reservering schadevergoedingen chroom 6, volledig verplicht zijn. Voor 2022 is 72% juridisch verplicht ten opzichte van het totaal beschikbare budget.
Personele uitgaven
Personele uitgaven bestaan hoofdzakelijk uit salarissen, sociale lasten en uitgaven voor toelagen, woon-werkverkeer en inhuur van het personeel. De overige personele exploitatie bestaat uit opleidingen, werving, dienstreizen, internationale verhuizingen en overige personeelsgebonden uitgaven. De salarissen van het attaché personeel worden afzonderlijk gepresenteerd, omdat deze uitgaven onder de internationale inzet (BIV) uitgaven vallen.
Materiële uitgaven
De uitgaven voor instandhouding zijn ingaande 2021 overgeheveld naar het Defensiematerieelbegrotingsfonds. Onder materiële uitgaven worden de geraamde uitgaven voor overige materiële exploitatie en de attachés weergegeven. De uitgaven voor de overige materiële exploitatie bestaan onder andere uit catering, facilitaire dienstverlening, mediadienstverlening, gezondheidszorg, beveiliging, energie en water, schoonmaak en wereldwijd transport van personen en goederen.
Schadevergoeding
De uitgaven voor het Nationaal Fonds Ereschuld worden bij het DOSCO verantwoord onder het financieel instrument schadevergoeding. Dit fonds is ingesteld voor militairen die een handicap, trauma of andere aandoening hebben opgelopen tijdens missies naar het buitenland. Hierin zijn de budgetten voor schadevergoedingen en regelingen voor schadevergoedingen voor veteranen ondergebracht. De middelen op de begroting zijn echter ontoereikend. Meer (jonge) veteranen doen een beroep op compensatie. Daarom wordt € 30 miljoen aanvullend beschikbaar gesteld in 2021 en wordt de begroting met € 20 miljoen structureel verhoogd. Daarnaast worden geraamde uitgaven voor uitkeringen in verband met Chroom 6 en overige schadevergoedingen onder het instrument schadevergoeding verantwoord.