Art. | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 (inclusief NvW, amendementen en 4 ISB's) | 17.984.749 | 9.566.276 | 10.814.607 | 10.097.927 | 10.098.412 | ||
Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 | 1.784.713 | 565.535 | 131.541 | ‒ 151.676 | ‒ 89.664 | ||
Stand 1e suppletoire begroting 2021 | 19.769.462 | 10.131.811 | 10.946.148 | 9.946.251 | 10.008.748 | ||
Mutaties 5e incidentele suppletoire begroting 2021 | 249.000 | ||||||
Stand 5e incidentele suppletoire begroting 2021 | 20.018.462 | 10.131.811 | 10.946.148 | 9.946.251 | 10.008.748 | ||
Belangrijkste mutaties | |||||||
1) Overheveling loon- en prijsbijstelling | 99 | ‒ 159.319 | ‒ 132.682 | ‒ 199.912 | ‒ 195.890 | ‒ 195.796 | |
- waarvan naar Mobiliteitsfonds | 26 | 135.845 | 109.418 | 164.840 | 162.771 | 138.181 | |
- waarvan naar Deltafonds | 26 | 23.474 | 23.264 | 35.072 | 33.119 | 57.615 | |
2) Omvorming ProRail | 26 | ‒ 7.130.300 | 7.336.000 | 0 | 0 | 0 | |
3) Beschikbaarheidsvergoeding OV | 16 | 0 | 112.000 | 28.000 | 0 | 0 | |
4) Stikstofmaatregelen | 14, 26 | 4.000 | 43.000 | 61.750 | 62.500 | 57.500 | |
5) Nieuwe taken ILT | 24 | 5.022 | 9.760 | 2.046 | 2.046 | 2.046 | |
Overige mutaties | 9.982 | 29.277 | 2.087 | ‒ 1.988 | ‒ 326 | ||
Stand ontwerpbegroting 2022 | 12.907.166 | 17.661.848 | 11.040.031 | 10.008.809 | 10.067.968 | 10.068.675 |
Toelichting
1. Dit betreft de overboeking van de loon- en prijsbijstelling tranche 2021 naar de IenW-begrotingen Mobiliteitsfonds en Deltafonds.
2. De omvorming van ProRail tot ZBO is uitgesteld van 1 juli 2021 naar 1 januari 2022. De incidentele budgettaire mutatie als gevolg van de veranderde fiscale positie van ProRail schuift daarmee door van 2021 naar 2022.
3. Het kabinet heeft besloten om de huidige beschikbaarheidsvergoeding OV ongewijzigd te verlengen tot 1 september 2022. Op basis van de herstelprognoses van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) wordt voor de verlenging van de beschikbaarheidsvergoeding tot en met 31 augustus 2022 een bedrag van € 140 miljoen geraamd. Uitgaande van 80% bevoorschotting in 2022 worden de uitgaven voor dat jaar geraamd op € 112 miljoen en € 28 miljoen in 2023.
4. In het kader van het stikstofbeleid wordt een nieuw subsidieplatform gecreëerd voor lage en emissieloze mobiele werktuigen en de bouw van logistieke voertuigen, wordt een budget gereserveerd om aanbestedende rijksdiensten (RWS, ProRail, RVB) in staat te stellen om structureel uitstoot-verminderende criteria te stellen bij aanbestedingen en worden middelen gereserveerd voor het ontwikkelen van innovaties rondom nieuwe bouwconcepten en bouwlogistiek.
5. Het betreft een toevoeging van middelen aan artikel 24 voor de financiering van nieuwe taken van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Een nadere toelichting is opgenomen in het beleidsartikel en in de verdiepingsbijlage.
Art. | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 (inclusief NvW, amendementen en 4 ISB's) | 19.753 | 17.445 | 13.883 | 15.787 | 14.163 | ||
Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 | 8.058 | 2.879 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand 1e suppletoire begroting 2021 | 27.811 | 20.324 | 13.883 | 15.787 | 14.163 | ||
Mutaties 5e incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand 5e incidentele suppletoire begroting 2021 | 27.811 | 20.324 | 13.883 | 15.787 | 14.163 | ||
Belangrijkste mutaties | |||||||
1) Omvorming ILT | 24 | 24.700 | 24.700 | 24.700 | 24.700 | ||
Overige mutaties | Div. | ‒ 504 | ‒ 13 | ‒ 203 | ‒ 1.984 | ‒ 325 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 27.307 | 45.011 | 38.380 | 38.503 | 38.538 | 38.748 |
Toelichting
1. Dit betreft een technische mutatie als gevolg van de omvorming van de ILT van agentschap naar regulier dienstonderdeel vanaf 2022. Het gaat om de toevoeging van de ontvangsten uit de agentschapsparagraaf ILT (omzet derden en omzet overige departementen) aan de ontvangsten op beleidsartikel 24.