Base description which applies to whole site

2.4 Planning Strategische Evaluatie Agenda

IenW kent drie overkoepelende hoofdthema’s: Mobiliteit, Milieu en Water. De themagewijze opzet sluit aan bij de begrotingsindeling, destijds ook bewust gekozen als invalshoek. Binnen de artikelen worden subthema’s onderscheiden, deze sluiten veelal aan bij beleidsprioriteiten die eerder in de beleidsagenda zijn benoemd (paragraaf 2.1).

Onderstaande tabel bevat per beleidsthema de belangrijkste onderzoeken. Het betreft de periodieke verplichte rapportage (de voormalige beleidsdoorlichtingen), aangevuld met andere geprioriteerde onderzoeken.

Tabel 5 Planning Strategische Evaluatie Agenda

Thema

Subthema

Type onderzoek

Afronding

Toelichting onderzoek

Begrotingsartikel

Water

Waterveiligheid

Periodieke beoordeling van primaire waterkeringen: Rapportage eerste beoordelingsronde primaire waterkeringen

2023

In 2017 zijn in de Waterwet nieuwe normen voor primaire waterkeringen vastgelegd die uitgaan van overstromingskansen. Van 2017 tot en met 2022 zijn de beheerders van de primaire keringen (waterschappen en Rijkswaterstaat) bezig om te beoordelen of de waterkeringen voldoen aan deze normen. Op basis van deze eerste Landelijke Beoordelingsronde (LBO-1) wordt een landelijke rapportage opgesteld die uiterlijk eind 2023 naar de Eerste en Tweede Kamer wordt gestuurdStand van kennis:De rapportage zal een beeld moeten geven in hoeverre de primaire keringen voldoen aan de normen.

11

Water

Waterveiligheid

Ex-post evaluatie Waterwet, 5 artikelen t.a.v. waterveiligheid

2024

De evaluatie komt voort uit wijzigingen van de Waterwet in 2014 en 2017. In 2014 had de wijziging betrekking op de doelmatigheid en bekostiging hoogwaterbescherming. In 2017 had de wijziging betrekking op de nieuwe normering primaire waterkeringen. De werking van de wetswijzigingen in de praktijk wordt geëvalueerd. Doel is te beoordelen in welke mate de doelen verbonden aan de wetswijzigingen zijn bereikt en te bezien of acties en/of aanpassingen nodig zijn om de werking te verbeteren

11

Water

Integraal

Monitoring: de staat van ons water

2022

Monitoring van de staat van het water en mijlpalen (structuurvisie) nationaal waterprogramma

11

    

• Een veilige en klimaatbestendige delta.

 
    

• Een concurrerende, duurzame en circulaire delta.

 
    

• Een schone en gezonde delta met hoogwaardige natuur.

 
    

De wateropgaven staan niet op zichzelf; een integrale aanpak met andere opgaven in de fysieke leefomgeving zoals de energietransitie, woningbouw en de landbouw is noodzakelijk. Daarbij is het van groot belang dat ‘aansluiten op de karakteristieken van het watersysteem’ en ‘meebewegen met water’ leidende principes blijven voor de integrale aanpak van ruimtelijke ontwikkelingen in ons land.

 
    

In Nederland komen veel opgaven voor de leefomgeving bij elkaar op een klein oppervlak. Niet alles kan, soms moeten keuzes worden gemaakt. Daarvoor zijn in het NWP een aantal afwegingsprincipes voor het waterbeleid en -beheer opgenomen.

 
      

Bodem

 

Evaluatie «Besluit financiële bepalingen bodemsanering» en de «Regeling financiële bepalingen bodemsanering 2005»

2022

Als verplichting voorkomend uit de Compatibiliteitswet en als voorbereiding voor de nieuwe subsidieregeling bodemsanering bedrijventerreinen, wordt de huidige subsidieregeling geëvalueerd.

13

  

Rapportage taskforce bodemstelsel

2022

Rapportage van de taskforce die is ingesteld nav het rapport Kuijken over granuliet en het besluit bodemkwaliteit.

13

      

Wegen en verkeersveiligheid

 

Beleidsdoorlichting

2023

Vervolg op de beleidsdoorlichting wegen en verkeersveiligheid uit 2017 (TK 32861 nr 27)

14

 

Staat van de infrastructuur

Monitoring

2022

Staat van de infra RWS: gestaafd door de 4 jaarlijkse externe validaties wordt de staat een instrument om vast te stellen of de technische staat van het hoofdwegennet voldoende op orde is.

14

 

Mobiliteit

Ex ante onderzoek

2021

De integrale mobiliteitsanalyse (opvolger van de NMCA) brengt op hoofdlijnen in beeld waar potentiële bereikbaarheidsopgaven en mobiliteitsopgaven op de netwerken ontstaan en mogelijk samen komen op netwerk- of gebiedsniveau.TK 31305 nr 328. Het rapport bevat beleidsarme achtergrondrapportages voor o.a. wegen, verkeersveiligheid, goederentransport en onzekerheden.

14

 

Duurzame mobiliteit

Monitor

2022

Voortgang klimaatakkoord thema duurzame mobiliteit (vervolg op TK 32813 nr 714)

14

 

Verkeersveiligheid

Ex ante onderzoek

2022

Verkeersregelgeving: opties voor optimalisatie en samenhang wegenwet/wegenverkeerswet

14

 

Verkeersveiligheid

Evaluatie

2022

De Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2020–2021 is gestart in 2020 en volgens artikel 15 van de regeling wordt deze op doeltreffendheid en op effecten van de regeling in de praktijk geevalueerd.

14

      

Openbaar vervoer

Staat van de infra

Monitoring

2022

Staat van de infra van Prorail: gestaafd door de 4 jaarlijkse externe validaties wordt de staat een instrument om vast te stellen of de technische staat van het hoofdspoorwegennet voldoende op orde is.

16

  

Monitoring

2022

Voortgangsrapportage ERTMS (vervolg op 33652 nr 77)

16

      
 

Corona

Evaluatie beschikbaarheidsvergoeding OV

 

De eerste regeling beschikbaarheidsvergoeding had betrekking op 2020. De verantwoordinginformatie voor deze regeling wordt in juli 2022 verwacht. Volgens artikel 11 van de regeling specifieke uitkering beschikbaarheidsvergoeding ov wordt voor 31 december 2022 een verslag over de doelmatigheid, de doeltreffendheid en andere effecten van de specifieke regeling in de praktijk gepubliceerd.

16

 

Mobiliteit

Evaluatie fiscaal

2022

IB reisaftrek OV. Zie Miljoenennotabijlage voor specificatie.

16

 

Mobiliteit

Ex ante onderzoek

2021

De integrale mobiliteitsanalyse (opvolger van de NMCA) brengt op hoofdlijnen in beeld waar potentiële bereikbaarheidsopgaven en mobiliteitsopgaven op de netwerken ontstaan en mogelijk samen komen op netwerk- of gebiedsniveau.TK 31305 nr 328. Het rapport bevat beleidsarme achtergrondrapportages voor o.a. spoor, goederentransport en onzekerheden.

16

      

Luchtvaart

 

Beleidsdoorlichting luchtvaart

2024

Vervolg op de beleidsdoorlichting uit 2017.

17

  

Monitoring

2022

Staat van Schiphol. In de staat van Schiphol geeft de ILT een beeld van de veiligheid en duurzaamheid op en rond Schiphol.

17

  

Monitoring

2022

De jaarlijkse Monitor Netwerkkwaliteit en Staatsgaranties van SEO Economisch Onderzoek geeft een beeld van de ontwikkeling van de netwerkkwaliteit op Schiphol ten opzichte van enkele concurrerende luchthavens. Daarnaast wordt in de monitor het netwerk van Air France KLM vanaf Schiphol vergeleken met dat vanaf Parijs Charles de Gaulle. Zo wordt de naleving van de staatsgaranties gevolgd die in het kader van de fusie van KLM met Air France zijn afgesproken. De monitor richt zich op de kwaliteit van de directe verbindingen vanaf luchthavens («directe connectiviteit»), de verbindingen vanaf luchthavens met een overstap onderweg («indirecte connectiviteit») en de huboperatie op luchthavens («hubconnectiviteit»).

17

  

Monitoring

2022

Onder andere in de Actieagenda Schiphol (Kamerstukken II 2015–2016, 29 665, nr. 224) staat dat het belangrijk is dat Schiphol een concurrerend kostenniveau behoudt. Om dit te kunnen vaststellen, vindt jaarlijkseen vergelijking plaats van de luchthavengelden, de Air Traffic Control (ATC)-heffingen en de overheidsheffingen op Schiphol en tien concurrerende luchthavens. In deze benchmark wordt berekend wat op de verschillende luchthavens voor een vergelijkbaar pakket vluchten betaald zou moeten worden

17

  

Evaluatieonderzoek

2023

Evaluatieonderzoek per publiek belang en governance.

 
  

Monitoring

2022

De nieuwe koers van het luchtvaartbeleid stelt vier publieke belangen centraal (Veilige luchtvaart; Nederland goed verbonden; Een gezonde en aantrekkelijke leefomgeving; Duurzame luchtvaart). Via monitoring en evaluatie wordt bepaald of de acties op koers liggen, hoe het staat met het halen van de doelen en of het nodig is om het beleid bij te stellen. Eerste helft 2022 zal de eerste editie verschijnen van de in de uitvoeringsagenda bij de Luchtvaartnota aangekondigde monitor luchtvaart. Daarin staat een uitgebreidere set van indicatoren en kengetallen (voor alle publieke belangen en thema’s) om het luchtvaartbeleid te monitoren en evalueren. Hiervoor wordt onder andere informatie gebruikt uit (bestaande) monitors, zoals de monitor Netwerkkwaliteit, de Staat van Schiphol en de systeemmonitor luchtvaartveiligheid.

17

  

Evaluatie

2023

In april 2017 heeft de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) zijn rapport gepubliceerd van een onderzoek naar de veiligheid van het vliegverkeer op en rond Schiphol met daarin enkele aanbevelingen. De minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) heeft besloten een (vervolg)evaluatie uit te voeren van de opvolging daarvan.

17

      

Scheepvaart

 

Beleidsdoorlichting

2023

Vervolg op de beleidsdoorlichting scheepvaart en havens uit 2016

18

 

Staat van de infrastructuur RWS

  

Staat van de infrastructuur RWS: gestaafd door de 4 jaarlijkse externe validaties wordt de staat een instrument om vast te stellen of de technische staat van het hoofdvaarwegennet voldoende op orde is.

 
 

Mobiliteit

Ex ante onderzoek

2021

De integrale mobiliteitsanalyse (opvolger van de NMCA) brengt op hoofdlijnen in beeld waar potentiële bereikbaarheidsopgaven en mobiliteitsopgaven op de netwerken ontstaan en mogelijk samen komen op netwerk- of gebiedsniveau.TK 31305 nr 328. Het rapport bevat beleidsarme achtergrondrapportages voor o.a. vaarwegen, goederentransport en onzekerheden.

18

 

Duurzame mobiliteit

Ex post onderzoek

2025

Eindevaluatie Green deal Binnenvaart, Zeevaart en Zeehavens

18

      

Internationaal

 

Beleidsdoorlichting

2025

Met het beleid ‘Milieubeleid en internationaal’ wordt gericht ingezet op internationale samenwerking met overheden, bedrijfsleven en kennisinstellingen om de klimaatweerbaarheid, duurzaam waterbeheer, slimme en groene mobiliteit en circulaire economie in binnen- en buitenland te versterken. Stand van kennis: Over het beleid ‘Milieubeleid en internationaal’ is in 2018 de laatste beleidsdoorlichting uitgebracht. Kennisbehoefte: Er is behoefte om in 2024 het beleid door te lichten.

19

      

Lucht en geluid

Lucht

Beleidsdoorlichting

2026

In vervolg op de beleidsdoorlichting NSL uit 2019 is er 5 jaar na in werking treding van het Schone Lucht Akkoord behoefte om deze door te lichten. Het SLA heeft een doorlooptijd tot 2030.

20

 

Geluid

Beleidsdoorlichting

2022

Vooruitlopend op de evaluatie van het nieuwe stelsel voor geluidsanering in 2027 wordt teruggeblikt op de resultaten die zijn geboekt onder de wet geluidhinder.

20

      

Circulaire economie

 

Monitoring

2022

Naast de publieke waardescan en de beleidsdoorlichting wordt er jaarlijks gemonitord door PBL of de doelstellingen voor 2030 (halvering gebruik van abiotische grondstoffen) en 2050 (volledig circulaire economie) gehaald worden.

21

      

Omgevingsveiligheid en milieurisico's

 

Beleidsdoorlichting

2025

Opvolging van de in 2018 uitgebrachte beleidsdoorlichting waarin teruggeblikt wordt of de doelstelling: een gezond en veilig Nederland dat als zodanig wordt ervaren door haar inwoners wordt bereikt.

22

      

Taken meteorologie en seismologie

 

Evaluatie

2022

Evaluatie Rtms. De evaluatie van de Wtms (2021) zal mogelijk doorwerken in de regeling tms.

23

      

Taken Inspectie

 

Evaluatie

2022

 

24

Voor het meest recente overzicht van de realisatie van beleidsdoorlichtingen, klik op deze link: Status beleidsdoorlichtingen. Zie voorts de tabel <Realisatie beleidsdoorlichtingen | Ministerie van Financiën - Rijksoverheid (rijksfinancien.nl)>. Voor een verdere onderbouwing van de strategische evaluatie agenda zie «Bijlage 5: Strategische Evaluatie Agenda».

Licence