IenW kent drie overkoepelende hoofdthema’s: Mobiliteit, Milieu en Water. De themagewijze opzet sluit aan bij de begrotingsindeling, destijds ook bewust gekozen als invalshoek. Binnen de artikelen worden subthema’s onderscheiden, deze sluiten veelal aan bij beleidsprioriteiten die eerder in de beleidsagenda zijn benoemd (paragraaf 2.1).
Onderstaande tabel bevat per beleidsthema de belangrijkste onderzoeken. Het betreft de periodieke verplichte rapportage (de voormalige beleidsdoorlichtingen), aangevuld met andere geprioriteerde onderzoeken.
Thema | Subthema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Begrotingsartikel |
---|---|---|---|---|---|
Water | Waterveiligheid | Periodieke beoordeling van primaire waterkeringen: Rapportage eerste beoordelingsronde primaire waterkeringen | 2023 | In 2017 zijn in de Waterwet nieuwe normen voor primaire waterkeringen vastgelegd die uitgaan van overstromingskansen. Van 2017 tot en met 2022 zijn de beheerders van de primaire keringen (waterschappen en Rijkswaterstaat) bezig om te beoordelen of de waterkeringen voldoen aan deze normen. Op basis van deze eerste Landelijke Beoordelingsronde (LBO-1) wordt een landelijke rapportage opgesteld die uiterlijk eind 2023 naar de Eerste en Tweede Kamer wordt gestuurdStand van kennis:De rapportage zal een beeld moeten geven in hoeverre de primaire keringen voldoen aan de normen. | 11 |
Water | Waterveiligheid | Ex-post evaluatie Waterwet, 5 artikelen t.a.v. waterveiligheid | 2024 | De evaluatie komt voort uit wijzigingen van de Waterwet in 2014 en 2017. In 2014 had de wijziging betrekking op de doelmatigheid en bekostiging hoogwaterbescherming. In 2017 had de wijziging betrekking op de nieuwe normering primaire waterkeringen. De werking van de wetswijzigingen in de praktijk wordt geëvalueerd. Doel is te beoordelen in welke mate de doelen verbonden aan de wetswijzigingen zijn bereikt en te bezien of acties en/of aanpassingen nodig zijn om de werking te verbeteren | 11 |
Water | Integraal | Monitoring: de staat van ons water | 2022 | Monitoring van de staat van het water en mijlpalen (structuurvisie) nationaal waterprogramma | 11 |
• Een veilige en klimaatbestendige delta. | |||||
• Een concurrerende, duurzame en circulaire delta. | |||||
• Een schone en gezonde delta met hoogwaardige natuur. | |||||
De wateropgaven staan niet op zichzelf; een integrale aanpak met andere opgaven in de fysieke leefomgeving zoals de energietransitie, woningbouw en de landbouw is noodzakelijk. Daarbij is het van groot belang dat ‘aansluiten op de karakteristieken van het watersysteem’ en ‘meebewegen met water’ leidende principes blijven voor de integrale aanpak van ruimtelijke ontwikkelingen in ons land. | |||||
In Nederland komen veel opgaven voor de leefomgeving bij elkaar op een klein oppervlak. Niet alles kan, soms moeten keuzes worden gemaakt. Daarvoor zijn in het NWP een aantal afwegingsprincipes voor het waterbeleid en -beheer opgenomen. | |||||
Bodem | Evaluatie «Besluit financiële bepalingen bodemsanering» en de «Regeling financiële bepalingen bodemsanering 2005» | 2022 | Als verplichting voorkomend uit de Compatibiliteitswet en als voorbereiding voor de nieuwe subsidieregeling bodemsanering bedrijventerreinen, wordt de huidige subsidieregeling geëvalueerd. | 13 | |
Rapportage taskforce bodemstelsel | 2022 | Rapportage van de taskforce die is ingesteld nav het rapport Kuijken over granuliet en het besluit bodemkwaliteit. | 13 | ||
Wegen en verkeersveiligheid | Beleidsdoorlichting | 2023 | Vervolg op de beleidsdoorlichting wegen en verkeersveiligheid uit 2017 (TK 32861 nr 27) | 14 | |
Staat van de infrastructuur | Monitoring | 2022 | Staat van de infra RWS: gestaafd door de 4 jaarlijkse externe validaties wordt de staat een instrument om vast te stellen of de technische staat van het hoofdwegennet voldoende op orde is. | 14 | |
Mobiliteit | Ex ante onderzoek | 2021 | De integrale mobiliteitsanalyse (opvolger van de NMCA) brengt op hoofdlijnen in beeld waar potentiële bereikbaarheidsopgaven en mobiliteitsopgaven op de netwerken ontstaan en mogelijk samen komen op netwerk- of gebiedsniveau.TK 31305 nr 328. Het rapport bevat beleidsarme achtergrondrapportages voor o.a. wegen, verkeersveiligheid, goederentransport en onzekerheden. | 14 | |
Duurzame mobiliteit | Monitor | 2022 | Voortgang klimaatakkoord thema duurzame mobiliteit (vervolg op TK 32813 nr 714) | 14 | |
Verkeersveiligheid | Ex ante onderzoek | 2022 | Verkeersregelgeving: opties voor optimalisatie en samenhang wegenwet/wegenverkeerswet | 14 | |
Verkeersveiligheid | Evaluatie | 2022 | De Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2020–2021 is gestart in 2020 en volgens artikel 15 van de regeling wordt deze op doeltreffendheid en op effecten van de regeling in de praktijk geevalueerd. | 14 | |
Openbaar vervoer | Staat van de infra | Monitoring | 2022 | Staat van de infra van Prorail: gestaafd door de 4 jaarlijkse externe validaties wordt de staat een instrument om vast te stellen of de technische staat van het hoofdspoorwegennet voldoende op orde is. | 16 |
Monitoring | 2022 | Voortgangsrapportage ERTMS (vervolg op 33652 nr 77) | 16 | ||
Corona | Evaluatie beschikbaarheidsvergoeding OV | De eerste regeling beschikbaarheidsvergoeding had betrekking op 2020. De verantwoordinginformatie voor deze regeling wordt in juli 2022 verwacht. Volgens artikel 11 van de regeling specifieke uitkering beschikbaarheidsvergoeding ov wordt voor 31 december 2022 een verslag over de doelmatigheid, de doeltreffendheid en andere effecten van de specifieke regeling in de praktijk gepubliceerd. | 16 | ||
Mobiliteit | Evaluatie fiscaal | 2022 | IB reisaftrek OV. Zie Miljoenennotabijlage voor specificatie. | 16 | |
Mobiliteit | Ex ante onderzoek | 2021 | De integrale mobiliteitsanalyse (opvolger van de NMCA) brengt op hoofdlijnen in beeld waar potentiële bereikbaarheidsopgaven en mobiliteitsopgaven op de netwerken ontstaan en mogelijk samen komen op netwerk- of gebiedsniveau.TK 31305 nr 328. Het rapport bevat beleidsarme achtergrondrapportages voor o.a. spoor, goederentransport en onzekerheden. | 16 | |
Luchtvaart | Beleidsdoorlichting luchtvaart | 2024 | Vervolg op de beleidsdoorlichting uit 2017. | 17 | |
Monitoring | 2022 | Staat van Schiphol. In de staat van Schiphol geeft de ILT een beeld van de veiligheid en duurzaamheid op en rond Schiphol. | 17 | ||
Monitoring | 2022 | De jaarlijkse Monitor Netwerkkwaliteit en Staatsgaranties van SEO Economisch Onderzoek geeft een beeld van de ontwikkeling van de netwerkkwaliteit op Schiphol ten opzichte van enkele concurrerende luchthavens. Daarnaast wordt in de monitor het netwerk van Air France KLM vanaf Schiphol vergeleken met dat vanaf Parijs Charles de Gaulle. Zo wordt de naleving van de staatsgaranties gevolgd die in het kader van de fusie van KLM met Air France zijn afgesproken. De monitor richt zich op de kwaliteit van de directe verbindingen vanaf luchthavens («directe connectiviteit»), de verbindingen vanaf luchthavens met een overstap onderweg («indirecte connectiviteit») en de huboperatie op luchthavens («hubconnectiviteit»). | 17 | ||
Monitoring | 2022 | Onder andere in de Actieagenda Schiphol (Kamerstukken II 2015–2016, 29 665, nr. 224) staat dat het belangrijk is dat Schiphol een concurrerend kostenniveau behoudt. Om dit te kunnen vaststellen, vindt jaarlijkseen vergelijking plaats van de luchthavengelden, de Air Traffic Control (ATC)-heffingen en de overheidsheffingen op Schiphol en tien concurrerende luchthavens. In deze benchmark wordt berekend wat op de verschillende luchthavens voor een vergelijkbaar pakket vluchten betaald zou moeten worden | 17 | ||
Evaluatieonderzoek | 2023 | Evaluatieonderzoek per publiek belang en governance. | |||
Monitoring | 2022 | De nieuwe koers van het luchtvaartbeleid stelt vier publieke belangen centraal (Veilige luchtvaart; Nederland goed verbonden; Een gezonde en aantrekkelijke leefomgeving; Duurzame luchtvaart). Via monitoring en evaluatie wordt bepaald of de acties op koers liggen, hoe het staat met het halen van de doelen en of het nodig is om het beleid bij te stellen. Eerste helft 2022 zal de eerste editie verschijnen van de in de uitvoeringsagenda bij de Luchtvaartnota aangekondigde monitor luchtvaart. Daarin staat een uitgebreidere set van indicatoren en kengetallen (voor alle publieke belangen en thema’s) om het luchtvaartbeleid te monitoren en evalueren. Hiervoor wordt onder andere informatie gebruikt uit (bestaande) monitors, zoals de monitor Netwerkkwaliteit, de Staat van Schiphol en de systeemmonitor luchtvaartveiligheid. | 17 | ||
Evaluatie | 2023 | In april 2017 heeft de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) zijn rapport gepubliceerd van een onderzoek naar de veiligheid van het vliegverkeer op en rond Schiphol met daarin enkele aanbevelingen. De minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) heeft besloten een (vervolg)evaluatie uit te voeren van de opvolging daarvan. | 17 | ||
Scheepvaart | Beleidsdoorlichting | 2023 | Vervolg op de beleidsdoorlichting scheepvaart en havens uit 2016 | 18 | |
Staat van de infrastructuur RWS | Staat van de infrastructuur RWS: gestaafd door de 4 jaarlijkse externe validaties wordt de staat een instrument om vast te stellen of de technische staat van het hoofdvaarwegennet voldoende op orde is. | ||||
Mobiliteit | Ex ante onderzoek | 2021 | De integrale mobiliteitsanalyse (opvolger van de NMCA) brengt op hoofdlijnen in beeld waar potentiële bereikbaarheidsopgaven en mobiliteitsopgaven op de netwerken ontstaan en mogelijk samen komen op netwerk- of gebiedsniveau.TK 31305 nr 328. Het rapport bevat beleidsarme achtergrondrapportages voor o.a. vaarwegen, goederentransport en onzekerheden. | 18 | |
Duurzame mobiliteit | Ex post onderzoek | 2025 | Eindevaluatie Green deal Binnenvaart, Zeevaart en Zeehavens | 18 | |
Internationaal | Beleidsdoorlichting | 2025 | Met het beleid ‘Milieubeleid en internationaal’ wordt gericht ingezet op internationale samenwerking met overheden, bedrijfsleven en kennisinstellingen om de klimaatweerbaarheid, duurzaam waterbeheer, slimme en groene mobiliteit en circulaire economie in binnen- en buitenland te versterken. Stand van kennis: Over het beleid ‘Milieubeleid en internationaal’ is in 2018 de laatste beleidsdoorlichting uitgebracht. Kennisbehoefte: Er is behoefte om in 2024 het beleid door te lichten. | 19 | |
Lucht en geluid | Lucht | Beleidsdoorlichting | 2026 | In vervolg op de beleidsdoorlichting NSL uit 2019 is er 5 jaar na in werking treding van het Schone Lucht Akkoord behoefte om deze door te lichten. Het SLA heeft een doorlooptijd tot 2030. | 20 |
Geluid | Beleidsdoorlichting | 2022 | Vooruitlopend op de evaluatie van het nieuwe stelsel voor geluidsanering in 2027 wordt teruggeblikt op de resultaten die zijn geboekt onder de wet geluidhinder. | 20 | |
Circulaire economie | Monitoring | 2022 | Naast de publieke waardescan en de beleidsdoorlichting wordt er jaarlijks gemonitord door PBL of de doelstellingen voor 2030 (halvering gebruik van abiotische grondstoffen) en 2050 (volledig circulaire economie) gehaald worden. | 21 | |
Omgevingsveiligheid en milieurisico's | Beleidsdoorlichting | 2025 | Opvolging van de in 2018 uitgebrachte beleidsdoorlichting waarin teruggeblikt wordt of de doelstelling: een gezond en veilig Nederland dat als zodanig wordt ervaren door haar inwoners wordt bereikt. | 22 | |
Taken meteorologie en seismologie | Evaluatie | 2022 | Evaluatie Rtms. De evaluatie van de Wtms (2021) zal mogelijk doorwerken in de regeling tms. | 23 | |
Taken Inspectie | Evaluatie | 2022 | 24 |
Voor het meest recente overzicht van de realisatie van beleidsdoorlichtingen, klik op deze link: Status beleidsdoorlichtingen. Zie voorts de tabel <Realisatie beleidsdoorlichtingen | Ministerie van Financiën - Rijksoverheid (rijksfinancien.nl)>. Voor een verdere onderbouwing van de strategische evaluatie agenda zie «Bijlage 5: Strategische Evaluatie Agenda».