11. Integraal waterbeleid | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 62.065 | 51.114 | 46.552 | 46.607 | 44.823 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | ‒ 3.103 | 2.591 | 2.778 | 1.751 | 4.751 | |
Nieuwe mutaties | 7.126 | 1.875 | ‒ 228 | ‒ 257 | ‒ 366 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 66.088 | 55.580 | 49.102 | 48.101 | 49.208 | 46.614 |
Uitgaven | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
11.01 | Algemeen waterbeleid | ||||||
1 | BOW | ‒ 757 | ‒ 1.134 | ‒ 1.134 | ‒ 1.134 | ‒ 1.134 | |
2 | Partners voor Water (HGIS) | 3.424 | |||||
3 | Verdeelsleutel DGWB | ‒ 767 | ‒ 1.080 | ‒ 870 | ‒ 426 | ‒ 426 | |
4 | Taskforce bodem uit MJP-bodem | 225 | 1.387 | ||||
5 | Prijsbijstelling 2021 DGWB | 3.674 | 3.559 | 3.501 | 3.528 | 3.419 | |
6 | MIRT onderzoek Water | ‒ 1.000 | ‒ 1.500 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 | ||
Diversen | 622 | ‒ 70 | ‒ 225 | ‒ 225 | ‒ 225 | ||
11.02 | Waterveiligheid | ||||||
Diversen | 156 | 70 | 0 | 0 | 0 | ||
11.03 | Grote oppervlaktewateren | ||||||
Diversen | 42 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
11.04 | Waterkwaliteit | ||||||
Diversen | 507 | 143 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal | 7.126 | 1.875 | ‒ 228 | ‒ 257 | ‒ 366 |
Ad. 1 Dit betreft het inpassen van de claim Bodem Ondergrond en Wadden.
Ad. 2 Dit betreft de eindejaarsmarge op HGIS Partners voor Water.
Ad. 3 Dit betreft een bijdrage van DGWB aan IenW-brede problematiek.
Ad. 4 Dit betreft het inpassen van budget voor Taskforce bodem uit het MJP-bodem.
Ad. 5 Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2021 aan dit (beleids)artikel.
Ad. 6 Voor de financiering voor het thema Landbouw Wateren en Voedsel binnen de Missiegedreven Topsectoren en Innovatiebeleidwordt wordt vanuit het budget risico onvoorzien budget overgeheveld.
11. Integraal Waterbeleid | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 434 | 0 | 0 | 0 | ||
Nieuwe mutaties | 20 | 143 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 454 | 143 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
13. Bodem en ondergrond | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 142.656 | 138.184 | 138.412 | 138.156 | 134.279 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | ‒ 60.482 | 471 | 12.188 | 12.187 | 11.687 | |
Nieuwe mutaties | ‒ 624 | ‒ 1.375 | ‒ 23 | ‒ 43 | ‒ 43 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 81.550 | 137.280 | 150.577 | 150.300 | 145.923 | 134.238 |
Uitgaven | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
13.04 | Ruimtegebruik bodem | ||||||
1 | Taskforce bodem uit MJP-bodem | ‒ 225 | ‒ 1.387 | 0 | 0 | 0 | |
Diversen | ‒ 437 | ‒ 23 | ‒ 23 | ‒ 43 | ‒ 43 | ||
13.05 | Eenvoudig Beter | ||||||
Diversen | 38 | 35 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal | ‒ 624 | ‒ 1.375 | ‒ 23 | ‒ 43 | ‒ 43 |
Ad.1 Voor de jaren 2021 en 2022 wordt vanuit artikel 13 bijgedragen aan het ophogen van de inspectiecapaciteit van de ILT met betrekking tot de taskforce bodem uit het Meerjaren Programma-bodem.
14. Wegen en verkeersveiligheid | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 153.789 | 154.397 | 181.429 | 200.563 | 169.466 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 54.897 | ‒ 3.704 | 15.050 | 11.259 | 8.700 | |
Nieuwe mutaties | 10.353 | 28.214 | 41.187 | 45.320 | 40.716 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 219.039 | 178.907 | 237.666 | 257.142 | 218.882 | 139.165 |
Uitgaven | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
14.01 | Netwerken | ||||||
1 | Opdrachten Smart Mobility | 2.673 | 2.672 | 2.672 | 2.672 | 2.672 | |
2 | Programma Tijdelijke Tolheffing | 0 | ‒ 975 | ‒ 975 | ‒ 975 | ‒ 973 | |
Diversen | 5.903 | ‒ 396 | 0 | ‒ 3 | 0 | ||
14.02 | Veiligheid | ||||||
Diversen | ‒ 335 | 138 | 209 | ‒ 1.291 | ‒ 1.291 | ||
14.03 | Slimme Duurzame Mobiliteit | ||||||
3 | Subsidies DUMO | 1.750 | 1.750 | 1.000 | 500 | 0 | |
4 | Bijdrage Nea DUMO | 2.151 | 2.158 | 2.811 | 3.446 | 2.838 | |
5 | Subsidies Bronmaatregelen Stikstof | 0 | 20.000 | 35.000 | 40.000 | 35.000 | |
Diversen | ‒ 1.789 | 2.867 | 470 | 971 | 2.470 |
Ad.1 Dit betreft extra middelen ten behoeve van de activiteiten op het gebied van Smart Mobility.
Ad. 2 Dit betreft een overboeking van het programmabudget voor de Tijdelijke Tolheffing ten behoeve van het centraliseren van de programmamiddelen op het MF.
Ad. 3 Dit betreft een overboeking vanuit het Mobiliteitsfonds voor de subsidie Demonstratie Klimaat Technologieën en Innovaties in Transport (DKTI-3) ten behoeve van co-financiering Energie en Omgeving (EO) en Proeftuinen.
Ad. 4 Dit betreft een herschikking van de loon en prijscompensatie binnen artikelonderdeel 14.03 ten behoeve van de bijdrage Nederlandse Emissieautoriteiten (NEa).
Ad. 5 Dit betreft een aanvullende post voor een nieuw stikstof gericht subsidieplatform bestemd voor lage en emissieloze mobiele werktuigen en bouw logistieke voertuigen.
14. Wegen en Verkeersveiligheid | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 6.782 | 6.782 | 5.782 | 5.782 | 5.782 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 6.782 | 6.782 | 5.782 | 5.782 | 5.782 | 5.782 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
16. Openbaar vervoer en spoor | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 28.309 | 27.527 | 24.252 | 10.613 | 10.364 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 2.011.060 | 7.925 | 5.999 | 888 | 938 | |
Nieuwe mutaties | 17.305 | 116.874 | 28.742 | 1.347 | ‒ 66 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 2.056.674 | 152.326 | 58.993 | 12.848 | 11.236 | 10.003 |
Uitgaven | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
16.01 | Spoor | ||||||
1 | Storting Valburg | 12.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2 | Ophoging studieplafond spoorgoederenvervoer | 2.300 | 3.600 | 0 | 0 | 0 | |
3 | Subsidie nachttrein | 0 | 0 | 0 | 1.407 | 0 | |
4 | Modal Shift | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diversen | 2.005 | 1.274 | 742 | ‒ 60 | ‒ 66 | ||
16.02 | Beschikbaarheidsvergoeding OV-sector | ||||||
5 | Beschikbaarheidsvergoeding 2022 | 0 | 112.000 | 28.000 | 0 | 0 | |
Totaal | 17.305 | 116.874 | 28.742 | 1.347 | ‒ 66 |
Ad. 1 Dit betreft een oveboeking vanuit het Mobiliteitsfonds naar Hoofdstuk XII in verband met een specifieke uitkering aan de provincie Brabant ten behoeve van de verdiepte spoorligging Valburg.
Ad. 2 Voor de jaren 2021 en 2022 wordt het subsidieplafond van de tijdelijke subsidieregeling stimulering goederenvervoer opgehoogd. De verhoging van de subsidieplafonds beoogt een gelijk speelveld te creëren ten opzichte van Duitsland.
Ad. 3 Dit betreft een overboeking vanuit het Mobiliteitsfonds naar Hoofdstuk XII ten behoeve van het beschikken van een subsidie aan de NS omwille van de nachttrein Wenen-Amsterdam.
Ad. 4 Voor de tijdelijke subsidieregeling voor de Modal shift van weg naar spoor worden middelen overgeheveld vanuit het Mobiliteitsfonds naar Hoofdstuk XII.
Ad. 5 De middelen voor de beschikbaarheidsvergoeding OV 2022 worden opgevraagd. Aangezien de afrekening van de beschikbaarheidsvergoeding 2022 plaatsvindt in 2023 wordt er in 2022 € 112 miljoen en voor de afrekening in 2023 € 28 miljoen opgevraagd.
17. Luchtvaart | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 27.081 | 20.982 | 11.481 | 10.104 | 8.949 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 2.081 | 938 | ‒ 275 | ‒ 27 | ‒ 27 | |
Nieuwe mutaties | 2.559 | 5.446 | 2 | ‒ 17 | ‒ 164 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 31.721 | 27.366 | 11.208 | 10.060 | 8.758 | 8.942 |
Uitgaven | 2021 | 2020 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
17.01 | Luchtvaart | ||||||
1 | Opdrachten Luchtruimherziening | 0 | 1.811 | 0 | 0 | 0 | |
2 | Compensatie COVID RWS | 543 | |||||
Diversen | 2.016 | 3.635 | 2 | ‒ 17 | ‒ 164 | ||
Totaal | 2.559 | 5.446 | 2 | ‒ 17 | ‒ 164 |
Ad 1. Per 2021 start de planuitwerkingsfase van de Luchtruimherziening. Hier ligt een belangrijke taak voor het Ministerie van Infrastrutuur en Waterstaat om e.e.a. conform de MIRT-systematiek (Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport) en als verantwoordelijke voor het programma door te zetten. Dit leidt tot een bijstelling van de begroting.
Ad 2. Het betreft de compensatie voor COVID-gerelateerde meerkosten voor projecten bij RWS. De kosten worden middels generale claim bij FIN gedekt.
17. Luchtvaart | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 1.280 | 1.490 | 1.275 | 1.415 | 1.555 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 577 | 2.879 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 442 | ‒ 112 | ‒ 158 | ‒ 175 | ‒ 280 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 2.299 | 4.257 | 1.117 | 1.240 | 1.275 | 1.485 |
Ontvangsten | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
17 | Luchtvaart | 442 | ‒ 112 | ‒ 158 | ‒ 175 | ‒ 280 | |
Totaal | 442 | ‒ 112 | ‒ 158 | ‒ 175 | ‒ 280 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
18. Scheepvaart en Havens | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 21.087 | 23.099 | 25.640 | 27.295 | 9.999 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 22.303 | 10.515 | 7.515 | ‒ 885 | 17 | |
Nieuwe mutaties | 5.771 | 5.266 | 3.168 | ‒ 1.507 | 142 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 49.161 | 38.880 | 36.323 | 24.903 | 10.158 | 9.105 |
Uitgaven | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
18.01 | Scheepvaart en havens | ||||||
1 | Vervolg Topsector Logistiek | 2.080 | 4.135 | 0 | 0 | 0 | |
2 | Topsector Logistiek bijdrage zero emissie binnenvaart | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | |
3 | Subsidie elektrisch varen | 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4 | Overboeking EZK MARIN en TNO Green Deal zeevaart | ‒ 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5 | Desaldering Digitale transport strategie | 0 | 0 | 0 | ‒ 1.764 | 0 | |
6 | Camps middelen (AP) Haven Saba | 0 | 0 | 3.000 | 0 | 0 | |
Diversen | 691 | 131 | 168 | 257 | 142 | ||
Totaal | 5.771 | 5.266 | 3.168 | ‒ 1.507 | 142 |
Ad 1. Er wordt budget overgeboekt vanuit het Mobiliteitsfonds naar de beleidsbegroting voor verhoging van de opdracht vervolg Topsector Logistiek.
Ad 2. Er wordt budget overgeboekt vanuit het Mobiliteitsfonds naar de beleidsbegroting voor de Topsector Logistiek bijdrage aan het Thematisch programma Zero Emissie Binnenvaart als Living Lab op Nationaal en Europees niveau.
Ad 3. Voor het bekostigen van een rijksbijdrage aan het Weva consortium (Lenten Scheepvaart) wordt budget overgeboekt van de investeringsruimte Hoofvaarwegen naar HXII instrument subsidies. Dit betreft een subsidie voor de bouw en het in de vaart brengen van een waterstof-elektrisch binnenvaartschip.
Ad 4. Dit betreft een overboeking naar TNO en MARIN via EZK. Het betreft een bedrag van 0,5 miljoen voor TNO en 0,5 miljoen voor MARIN voor hun inzet ten behoeve van de validatietechnieken zeevaart voortvloeiend uit afspraken in de Green Deal Zeevaart.
Ad 5. De in 2024 te ontvangen EU subsidie FEDeRATED voor het project digitale transport strategie zal niet op dit artikel worden ontvangen. Het te ontvangen bedrag is bij de ontwerpbegroting 2020 gedesaldeerd met het opdrachtenbudget op artikel 18. Met deze mutatie wordt deze desaldering teruggedraaid. Hierdoor neemt zowel het ontvangstenbudget als het opdrachtenbudget met 1.764 miljoen euro af in 2024.
Ad 6. Dit betreft de toevoeging van de Camps middelen (AP) aan de IenW begroting ten behoeven van de haven van Saba (3 miljoen). Op Saba wordt momenteel gewerkt aan de bouw van een nieuwe zeehaven die Saba beter bereikbaar moet maken en aantrekkelijker voor toeristen. De plannen voor de bouw van deze haven zijn tot stand gekomen na de verwoesting van de huidige zeehaven, Fort Bay Harbor, door orkanen Irma en Maria.
18. Scheepvaart en Havens | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 1.764 | 0 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 967 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 967 | 0 | 0 | ‒ 1.764 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 967 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
18 | Scheepvaart en Havens | ||||||
1 | Desaldering Digitale transport strategie | 0 | 0 | 0 | ‒ 1.764 | 0 | |
Totaal | 0 | 0 | 0 | ‒ 1.764 | 0 |
Ad 1. De in 2024 te ontvangen EU subsidie FEDeRATED voor het project digitale transport strategie zal niet op dit artikel worden ontvangen. Het te ontvangen bedrag is bij de ontwerpbegroting 2020 gedesaldeerd met het opdrachtenbudget op artikel 18. Met deze mutatie wordt deze desaldering teruggedraaid. Hierdoor neemt zowel het ontvangstenbudget als het opdrachtenbudget met 1.764 miljoen euro af in 2024.
19. Uitvoering Milieubeleid en Internationaal | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 46.205 | 45.628 | 43.576 | 43.573 | 43.615 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 21.200 | ‒ 4.223 | 1.482 | 982 | 482 | |
Nieuwe mutaties | 5.974 | 5.006 | 2.558 | 1.683 | 1.919 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 73.379 | 46.411 | 47.616 | 46.238 | 46.016 | 45.586 |
Uitgaven | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
19.02 | Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking | ||||||
1 | PSR Interreg | 1.375 | 1.375 | 1.375 | 0 | 0 | |
2 | Kasschuif WCEF+ Climate | ‒ 2.850 | 2.850 | 0 | 0 | 0 | |
3 | Loon- en prijsbijstelling 2021 DGMI | 3.100 | 3.104 | 3.259 | 3.281 | 3.517 | |
4 | Verdeelsleutel DGMI | ‒ 824 | ‒ 1.161 | ‒ 936 | ‒ 458 | ‒ 458 | |
5 | Opdracht RIVM GRIP | 3.000 | 700 | 0 | 0 | 0 | |
Diversen | 2.173 | ‒ 1.862 | ‒ 1.140 | ‒ 1.140 | ‒ 1.140 | ||
Totaal | 5.974 | 5.006 | 2.558 | 1.683 | 1.919 |
Ad 1. Dit betreft de financiering van een Projectstimuleringsregeling (PSR) in de nieuwe Interreg programmaperiode die loopt van 2021- 2027. Interreg is een subsidieprogramma dat valt onder het cohesiebeleid van de Europese Unie en gericht is op het verkleinen van de verschillen in ontwikkelingsniveaus tussen de Europese regio’s.
Ad 2. De kasschuif WCEF+ Climate is tweemaal doorgevoerd, waardoor er een correctie plaats dient te vinden. Middels deze mutatie wordt de dubbele kasschuif, waarover reeds geïnformeerd is in de Voorjaarsnota, gecorrigeerd.
Ad 3. Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2021 aan dit (beleids)artikel.
Ad 4. Dit betreft een bijdrage van DGMI aan IenW-brede problematiek.
Ad 5. Dit betreft een aanvullende opdracht aan RIVM voor werkzaamheden ten behoeve van de vervanging van het huidige vergunningensysteem voor genetisch gemodificeerde organismen genaamd GRIP.
20. Lucht en Geluid | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 27.254 | 28.098 | 30.215 | 30.880 | 37.901 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 4.326 | 220 | 262 | 260 | 260 | |
Nieuwe mutaties | 382 | ‒ 130 | 37 | 37 | 37 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 31.962 | 28.188 | 30.514 | 31.177 | 38.198 | 38.342 |
Uitgaven | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
20.01 | Gezonde lucht en tegengaan geluidshinder | ||||||
Diversen | 382 | ‒ 130 | 37 | 37 | 37 | ||
Totaal | 382 | ‒ 130 | 37 | 37 | 37 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
20. Lucht en Geluid | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
21. Duurzaamheid | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 50.982 | 42.292 | 36.285 | 36.283 | 31.287 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 10.585 | 3.428 | 450 | 430 | 399 | |
Nieuwe mutaties | ‒ 13.579 | 10.050 | ‒ 210 | ‒ 10 | ‒ 10 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 47.988 | 55.770 | 36.525 | 36.703 | 31.676 | 30.922 |
Uitgaven | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
21.05 | Duurzame productketens | ||||||
1 | Kasschuif Ugenda en KIA CE | ‒ 10.360 | 10.360 | 0 | 0 | 0 | |
2 | Opdracht RVO MVI | ‒ 1.135 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3 | Circulaire economie 2021 | ‒ 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diversen | ‒ 370 | ‒ 10 | ‒ 10 | ‒ 10 | ‒ 10 | ||
21.06 | Natuurlijk kapitaal | ||||||
Diversen | 386 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal | ‒ 13.479 | 10.350 | ‒ 10 | ‒ 10 | ‒ 10 |
Ad 1. Er treedt vertraging op in de betalingen aangaande de Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie Circulaire Economie (DEI+CE) regeling die per 1 juni 2021 wordt opengesteld en de uitvoering van de Kennis- en Innovatieagenda Circulaire Economie (KIA CE) die gelijktijdig van start gaat. Vandaar dat ervoor gekozen is om het kasbudget middels een kasschuif door te schuiven naar 2022.
Ad 2. Dit betreft een aanvullende opdracht aan RVO voor werkzaamheden in het kader van het Nationale Plan Maatschappelijk Verantwoord Inkopen MVI.
Ad 3. Dit betreft de bijdrage van DGMI aan de monitoringen sturing van het Werkprogramma Circulaire Economie 2021 door PBL.
22. Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 36.210 | 42.609 | 55.402 | 55.418 | 60.472 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 25.347 | ‒ 380 | 180 | 280 | 280 | |
Nieuwe mutaties | ‒ 2.632 | ‒ 571 | 129 | 149 | 149 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 58.925 | 41.658 | 55.711 | 55.847 | 60.901 | 61.059 |
Uitgaven | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
22.01 | Veiligheid chemische stoffen | ||||||
Diversen | ‒ 426 | 194 | 194 | 214 | 214 | ||
22.03 | Veiligheid bedrijven en transport | ||||||
1 | Opdracht RIVM GRIP | ‒ 3.000 | ‒ 700 | 0 | 0 | 0 | |
Diversen | 794 | ‒ 65 | ‒ 65 | ‒ 65 | ‒ 65 | ||
Totaal | ‒ 2.632 | ‒ 571 | 129 | 149 | 149 |
Ad 1. Dit betreft een aanvullende opdracht aan RIVM voor werkzaamheden ten behoeve van de vervanging van het huidige vergunningensysteem voor genetisch gemodificeerde organismen genaamd GRIP.
22. Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
23. Meteorologie, seismologie en aardobservatie | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 59.046 | 58.342 | 51.366 | 51.349 | 50.018 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | ‒ 90 | 3.283 | 3.804 | ‒ 139 | ‒ 7.019 | |
Nieuwe mutaties | 3.220 | 1.193 | 1.057 | 1.053 | 1.017 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 62.176 | 62.818 | 56.227 | 52.263 | 44.016 | 50.090 |
Uitgaven | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
23.01 | Meteorologie en seismologie | ||||||
1 | Contributie ECMWF (HGIS) | 1.890 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diversen | 953 | 853 | 850 | 825 | 730 | ||
23.02 | Aardobservatie | 327 | 340 | 207 | 228 | 287 | |
Totaal | 3.170 | 1.193 | 1.057 | 1.053 | 1.017 |
Ad.1 Dit betreft de eindejaarsmarge HGIS op de contributie van de European Centre for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF).
24. Handhaving en toezicht | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 130.431 | 128.748 | 129.269 | 129.048 | 129.328 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 5.699 | 6.000 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 10.057 | 47.611 | 40.606 | 40.606 | 40.609 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 146.187 | 182.359 | 169.875 | 169.654 | 169.937 | 169.331 |
Uitgaven | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
24.01 | Handhaving en toezicht | ||||||
1 | Nieuwe taken DGLM | 689 | 2.843 | 0 | 0 | 0 | |
2 | Nieuwe taken DGMI | 1.223 | 2.998 | 334 | 334 | 334 | |
3 | Nieuwe taken DGMO | 2.812 | 2.312 | 1.712 | 1.712 | 1.712 | |
4 | Nieuwe taken DGWB | 298 | 1.607 | 0 | 0 | 0 | |
5 | Inspectieview beheer | 1.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6 | Diversen | 3.835 | ‒ 121 | 583 | 583 | 585 | |
7 | Technische mutatie toevoeging artikel 97 | 13.272 | 13.277 | 13.277 | 13.278 | ||
8 | Technische mutatie toevoeging ontvangsten | 24.700 | 24.700 | 24.700 | 24.700 | ||
Totaal | 10.057 | 47.611 | 40.606 | 40.606 | 40.609 |
Ad. 1 Dit betreft kosten voor toezicht Scheepsafvalstoffenbesluit en -regeling (zeevaart), Hong Kong recycling, varend ontgassen, implementatieverdrag visserijsector, cybersecurity maritiem, slothandhaving, opt-in kustwacht vaartuigen en programma veilig en duurzaam Schiphol.
Ad. 2 Dit betreft kosten voor besluit metalen drankverpakkingen, wijzigingsregeling afgedankte elektronische apparaten, Europese Verordening Overbrenging afvalstoffen (EVOA) Bazel Convection, Scepylt applicatie (een systeem dat aanvragen ondersteunt voor toestemming voor het intracommunautaire vervoer van explosieven), besluit kunststofproducten eenmalig gebruik, implementatiebesluit recycledoelen en markttoezicht conformiteit producten.
Ad. 3 Dit betreft kosten voor verkeersproducten, cybersecurity, doorontwikkeling Boordcomputer Taxi (BCT), Eurostar en vrachtwagenheffing.
Ad. 4 Dit betreft kosten voor hoogwaterveiligheid en taskforce bodem.
Ad. 5 Dit betreft de kosten voor Inspectieview beheer. De bijdrage voor het stelsel inspectieview (uitwisseling data van onder toezichtstaanden) betreft een eenmalige dekking van de kosten in 2021. Voor 2022 wordt een nieuwe financieringsstructuur opgezet.
Ad. 6 Dit betreft onder andere de loon- en prijsbijstelling 2021 en bijdragen van de ministeries van EZK en BZK voor toezicht energielabels en O&F Gassen Urgenda.
Ad. 7 Dit betreft een technische mutatie als gevolg van de omvorming van de ILT van agentschap naar regulier dienstonderdeel vanaf 2022. Dit betreffen de bijdragen vanuit artikel 97 die worden toegevoegd aan artikel 24 voor de niet-kostendekkende tarieven.
Ad. 8 Dit betreft een technische mutatie als gevolg van de omvorming van de ILT van agentschap naar regulier dienstonderdeel vanaf 2022. Dit betreft de toevoeging van de ontvangsten uit de agentschapsparagraaf ILT (omzet derden en omzet overige departementen) aan het uitgavenkader artikel 24.
24. Handhaving en toezicht | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 24.700 | 24.700 | 24.700 | 24.700 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 24.700 | 24.700 | 24.700 | 24.700 | 24.700 |
Ontvangsten | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Toevoeging ontvangsten | 0 | 24.700 | 24.700 | 24.700 | 24.700 | |
Totaal | 24.700 | 24.700 | 24.700 | 24.700 |
Ad 1. Dit betreft een technische mutatie als gevolg van de omvorming van de ILT van agentschap naar regulier dienstonderdeel vanaf 2022. Dit betreft de toevoeging van de ontvangsten uit de agentschapsparagraaf ILT (omzet derden en omzet overige departementen) aan de ontvangsten op beleidsartikel 24.
25. Brede doeluitkering | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 932.532 | 932.532 | 932.534 | 932.533 | 932.634 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 14.109 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 20.488 | 21.640 | 21.640 | 21.640 | 21.642 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 967.129 | 954.172 | 954.174 | 954.173 | 954.276 | 954.276 |
Uitgaven | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
25.01 | Brede doeluitkering | ||||||
1 | Vervoersregio Amsterdam | 0 | 1.152 | 1.152 | 1.152 | 1.152 | |
2 | Loon- en prijsbijstelling 2021 | 20.488 | 20.488 | 20.488 | 20.488 | 20.490 | |
Totaal | 20.488 | 21.640 | 21.640 | 21.640 | 21.642 |
Ad 1. Dit betreft de fusie van Weesp en Amsterdam, eerder Haarlemmerlieden. Ten behoeve van een aanpassing in de vervoerregio Amsterdam. Om het veroorzaakte financiele neveneffect te compensen, worden de bijbehorende middelen overgeboekt naar de begroting IenW.
Ad 2. Dit betreft de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling op artikel 99 binnen de begroting Hoofdstuk XII.
26. Bijdrage investeringsfondsen | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 14.366.592 | 7.488.065 | 8.730.272 | 8.008.154 | 8.065.834 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 912.034 | 304.361 | ‒ 180.729 | ‒ 431.709 | ‒ 361.102 | |
Nieuwe mutaties | ‒ 6.965.722 | 7.506.855 | 208.179 | 199.984 | 203.095 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 8.312.904 | 15.299.281 | 8.757.722 | 7.776.429 | 7.907.827 | 7.999.479 |
Uitgaven | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
26.01 | Mobiliteitsfonds | ||||||
1 | Loon- en prijsbijstelling 2021 | 135.845 | 109.418 | 164.840 | 162.771 | 138.181 | |
2 | Compensatiepakket Marinierskazerne | ‒ 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3 | Studieplafond goederenvervoer spoor | ‒ 2.300 | ‒ 3.600 | 0 | 0 | 0 | |
4 | Subsidie elektrisch schip weva | ‒ 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5 | Herschikking Arbeidsbeperkten | 2.593 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6 | Verhoging vervolg TSL | ‒ 2.080 | ‒ 4.135 | 0 | 0 | 0 | |
7 | Vervanging SAP RWS | 4.109 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
8 | Verduurzamen gebouwen | 1.275 | 3.825 | 0 | 0 | 0 | |
9 | Maatwerk KNMI-RWS | ‒ 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
10 | BCF: implus SPV 2021 | ‒ 10.757 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
11 | PF: storting Valburg | ‒ 12.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
12 | BZK: bijdrage U-Ned | ‒ 8.121 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13 | BCF: bijdrage U-Ned | ‒ 1.705 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14 | Bijdrage categoriemanagement | ‒ 638 | ‒ 710 | ‒ 1.105 | ‒ 1.509 | ‒ 1.509 | |
15 | DEF: budget SAR | 0 | ‒ 5.950 | ‒ 11.900 | ‒ 11.900 | ‒ 11.900 | |
16 | Apparaat SPV | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | |
17 | Omvorming Prorail naar ZBO | ‒ 7.130.300 | 7.336.000 | 0 | 0 | 0 | |
18 | BOA Wegen | ‒ 5.255 | 0 | 0 | 0 | ||
19 | Verkeersemissie | ‒ 2.400 | ‒ 2.400 | ‒ 2.400 | ‒ 2.400 | ‒ 2.400 | |
20 | Aanvullende budgetten OVS | ‒ 1.700 | ‒ 2.100 | ‒ 1.600 | ‒ 1.200 | ‒ 1.200 | |
21 | LNV: Vrijval budget subsidie SRV | 0 | 15.000 | 0 | 0 | 0 | |
22 | Compensatiepakket Zeeland | 46.008 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
23 | LNV: Walstroom | 0 | 19.000 | 0 | 0 | 0 | |
24 | Compensatie COVID RWS | 7.320 | |||||
26.02 | Deltafonds | ||||||
1 | Loon- en prijsbijstelling 2021 | 23.474 | 23.264 | 35.072 | 33.119 | 57.615 | |
2 | Compensatie COVID RWS | 322 | |||||
Diverse | 2.088 | 20.243 | 26.272 | 22.103 | 25.308 | ||
Totaal | ‒ 6.965.722 | 7.506.855 | 208.179 | 199.984 | 203.095 |
Voor een specificatie van de nieuwe mutaties wordt verwezen naar de verdiepingsbijlage van de begroting van het Mobiliteitsfonds (artikel 19) en het Deltafonds (artikel 6).
97. Algemeen departement | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 56.945 | 56.131 | 56.351 | 56.641 | 56.675 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 16.231 | ‒ 390 | ‒ 184 | ‒ 102 | ‒ 102 | |
Nieuwe mutaties | 252.659 | ‒ 10.833 | ‒ 11.570 | ‒ 11.630 | ‒ 11.631 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 325.835 | 44.908 | 44.597 | 44.909 | 44.942 | 44.801 |
Uitgaven | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
97.01 | Algemeen departement | ||||||
1 | Onderzoeken PBL | 1.934 | 71 | 71 | 46 | 46 | |
2 | Tariefstijging RIVM | 0 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | |
3 | Eindejaarsmarge | 2.471 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4 | Maatwerk KNMI-RWS | 2.450 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5 | Overheveling budget ILT art. 97 naar art. 24 | ‒ 13.272 | ‒ 13.277 | ‒ 13.277 | ‒ 13.278 | ||
97.03 | COVID19 | ||||||
6 | Covid19 Testen reizen | 244.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diverse | 1.729 | 1.093 | 436 | 401 | 401 | ||
Totaal | 252.584 | ‒ 10.908 | ‒ 11.570 | ‒ 11.630 | ‒ 11.631 |
Ad 1. Dit betreft de bijdragen van ministeries van door PBL uit te voeren onderzoeksopdrachten, voornamelijk ten behoeve van het werkprogramma Circulaire Economie (IenW), de Klimaatadaptie NAS, IPBES en Vitaal Platte land.
Ad 2. In verband met de voorgenomen verhuizing van het RIVM zullen de ANVS-kosten aan het RIVM structureel stijgen. Enerzijds is voorzien dat RIVM een indicatieve indexatie van 3,8% hanteert voor het gehele opdrachtenpakket/RIVM-programma’s. Daarnaast stijgen de kosten van het stralingslaboratorium met iets meer dan € 1 mln. als gevolg van de verhuizing/vernieuwing.
Ad 3. Dit betreft overlopende facturen voornamelijk m.b.t. de exploitatie van het Regeringsvliegtuig, onderzoeken door het ANVS en diverse communicatie-campagnes die a.g.v. Corona vertraging hebben opgelopen.
Ad 4. Naar aanleiding van de vastgestelde offerte wordt er vanuit Rijkswaterstaat budget beschikbaar gesteld voor de verstrekte maatwerkopdracht die het KNMI voor Rijkswaterstaat verricht.
Ad 5. Dit betreft een technische mutatie als gevolg van de omvorming van de ILT van agentschap naar regulier dienstonderdeel vanaf 2022. Dit betreffen de bijdragen die vanuit artikel 97 worden toegevoegd aan artikel 24 voor de niet-kostendekkende tarieven.
Ad 6. Dit bedrag betreft het budget voor de uitvoeringskosten van de vergoeding van Covid19 testen voor uitgaande reizigers voor de periode 1 juli tot en met 30 september 2021.
97. Algemeen deparement | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 1.101 | 1.101 | 1.101 | 1.101 | 1.101 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 1.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 2.301 | 1.101 | 1.101 | 1.101 | 1.101 | 1.101 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
98. Apparaatsuitgaven kerndepartement | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 335.315 | 328.528 | 321.571 | 320.710 | 312.768 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 5.436 | 3.206 | 1.413 | 1.458 | ‒ 20 | |
Nieuwe mutaties | 35.697 | 19.571 | 14.067 | 7.551 | 4.395 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 376.448 | 351.305 | 337.051 | 329.719 | 317.143 | 317.418 |
Uitgaven | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
98.01 | Personele uitgaven | ||||||
1 | Personele inzet Wegen en Verkeersveiligheid | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |
2 | Inhuur PMO Luchtvaart | 1.320 | 1.294 | 0 | 0 | 0 | |
3 | Intensivering juridische ondersteuning | 1.023 | 950 | 848 | 0 | 0 | |
4 | Diverse overboekingen naar andere departementen | 2036 | 300 | 300 | 300 | 300 | |
5 | Versterking luchtvaartautoriteit | 375 | 1.125 | 0 | 0 | 0 | |
6 | Inzet luchtruimherziening | 1.061 | 639 | 0 | 0 | 0 | |
7 | Eindejaarsmarge | 1.994 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
8 | Extra taken Specifieke uitkeringen | 1.450 | 204 | 204 | 0 | 0 | |
9 | Bodem Ondergrond en Wadden | 757 | 1.134 | 1.134 | 1.134 | 1.134 | |
10 | Unit Innovatie | 0 | 1.500 | 3.000 | 3.000 | 0 | |
11 | Uitbesteding toezicht bouw Pallas - apparaat | 600 | 800 | 0 | 0 | 0 | |
12 | Versterking kennisbasis PBL | 0 | 1.130 | 1.740 | 0 | 0 | |
13 | loonbijstelling | 4.659 | 5.359 | 4.658 | 4.648 | 4.505 | |
14 | Intensivering WOB unit | 706 | 332 | 332 | 0 | 0 | |
15 | Eigenaarsadvisering | 0 | 765 | 1.020 | 0 | 0 | |
16 | Structurele bijdrage ten behoeve van directie Algemeen Strat | 81 | 318 | 532 | 532 | 532 | |
17 | Interreg. Verplichte bijdrage secretariaten | 543 | 543 | 543 | 0 | 0 | |
18 | Inzet Projectenpool Mobiliteit | 991 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
19 | Diverse inhuur | 2.626 | 1.306 | 0 | 0 | 0 | |
20 | Covid19 Testen reizen | 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
21 | Aanvullende budgetten OVS | 1.400 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | |
22 | Startsubsidie POK | 1.420 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
98.02 | Materiële uitgaven | ||||||
23 | Bijdragen IenW brede dossiers | 4.568 | 4.642 | 4.462 | 4.462 | 4.462 | |
24 | Diverse overboekingen naar andere departementen | ‒ 10.256 | ‒ 10.618 | ‒ 10.618 | ‒ 10.618 | ‒ 10.618 | |
25 | Eindejaarsmarge | 7.908 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
26 | Prijsbijstelling | 417 | 440 | 433 | 431 | 418 | |
27 | Cybersecurity | 1.494 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
28 | ILT facilitair structureel | 912 | 912 | 912 | 912 | 912 | |
29 | Arbeidsbeperkten RWS | ‒ 2.593 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diverse | 6.705 | 4.296 | 2.367 | 550 | 550 | ||
Totaal | 35.697 | 19.571 | 14.067 | 7.551 | 4.395 |
Ad 1. Ten behoeve van een toename van 9 fte voor Wegen en Verkeersveiligheid, als gevolg van onder andere de uitvoering van het strategisch plan verkeersveiligheid, worden deze fte's gefinancierd vanuit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (Mobiliteitsfonds). Bij dit programma is eerder onvoldoende rekening gehouden met de uitvoeringskosten waardoor nu programmamiddelen worden overgeboekt naar apparaat.
Ad 2. Het programma luchtvaart en de projecten Schiphol, Lelystad en luchtruimherziening worden ondersteund vanuit Het PMO (Program Management Office) dat draagt ertoe bij dat binnen deze drie projecten in samenhang en afstemming hun opgaven op een beheerste wijze worden uitgevoerd binnen de randvoorwaarden van tijd, geld en kwaliteit, met adequaat betrekken van betrokkenen en andere belanghebbenden, alsmede met een effectieve besluitvormingsstrategie.
Ad 3. Door het overgaan van de juridische ondersteuning t.b.v. de omgevingswet naar BZK in 2018 en door slechts een gedeeltelijke terugkeer in 2021 is een tekort ontstaan m.b.t. de levering van de benodigde juridische ondersteuning.
Ad 4. Betreft voornamelijk financiering van de dienstverlening door PBL voor de natuurplanbureaufunctie en het onderzoeksprogramma stikstofreductie van LNV.
Ad 5. Voor de versterking van de Luchtvaartautoriteit, uitvoering van regelgeving en vergunningen op het gebied van veiligheid en milieu is er noodzaak voor versterking (uitbreiding), zowel qua expertise als mankracht.
Ad 6. Het programma Luchtruimherziening is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van IenW. Defensie en de luchtverkeersleidingorganisaties. IenW heeft hierbij het voortouw. Het betreft de invulling van functies op het terrein van programmamanagement en –beheersing en de invulling van inhoudelijk specialistische functies.
Ad 7. Dit betreft uitgaven in 2021 als gevolg van vertraging op kaseffecten uit 2020.
Ad 8. Doordat er minder met decentrale uitkeringen en meer met specifieke uitkeringen wordt betaald is extra inzet nodig om deze taken uit te voeren. Daarnaast is er tijdelijk extra inhuur nodig voor wegwerken achterstanden.
Ad 9. Extra inzet op Waterkwaliteit Ondergrond en Marien voor toegenomen werkzaamheden onder andere door PFAS en granuliet problematiek.
Ad 10. Extra inzet voor de Unit Innovatie.
Ad 11. De bouw van een nieuwe nucleaire installatie (Pallas) betekent noodzaak tot uitbreiding toezicht tijdens de bouw en oprichtingsfase.
Ad 12. Door de toename van de politieke en maatschappelijke druk op leefomgevingsonderwerpen is een gerichte investering nodig in de versterking van de kennisbasis van PBL. Dit betreft zowel uitbreiding, verdieping als vernieuwing van de kennisbasis.
Ad 13. Uitgekeerde loonbijstelling.
Ad 14. Door toegenomen vraag is uitbreiding van de speciale WOB-unit noodzakeiijk.
Ad 15. Er wordt invulling gegeven aan de IenW prioriteiten rondom aandacht voor de uitvoering en professionalisering van de eigenaarsrol. Hiertoe wordt een directie gecreëerd waarin de eigenaarsadvisering voor de ZBO’s en de agentschappen wordt samengebracht.
Ad 16. Inrichting nieuwe stafdirectie Algemeen Strategisch Advies.
Ad 17. Betreft de verplichte bijdrage in het kader van het Interreg-programma 2021-2027. Nederland is als EU-lidstaten verplicht een bijdrage te leveren aan de Europese uitvoerende secretariaten van de programma’s. Deze secretariaten ondersteunen de lidstaten, zijn penvoerend voor de toegekende projecten en beheren de subsidiebudgetten.
Ad 18. Dit betreft personele inzet vanuit Projectenpool Mobiliteiten Gebieden ten behoeve van Wegen en Verkeersveiligheid.
Ad 19. Door krappe arbeidsmarkt is inzet middels inhuur noodzakelijk.
Ad 20. Dit bedrag betreft de uitvoeringskosten voor de vergoeding van testen voor uitgaande reizigers voor de periode 1 juli tot en met 30 september 2021.
Ad 21. Door toegenomen werkdruk, mede veroorzaakt door het vele werk wat de totstandkoming en uitvoering van de Beschikbaarheidsvergoeding OV (BVOV), de HRN concessie en ERTMS met zich meebrengt én de uitvoering van de nieuwe HRN concessie, is extra capaciteit noodzakelijk.
Ad 22. Dit betreft de toedeling van het startbudget voor de opvolging van de maatregelen uit de kabinetsreactie op het rapport'ongekend onrecht' van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) aan de verschillende IenW-onderdelen.
Ad 23. Bijdragen aan de rijksbrede dossiers Generieke Digitale Infrastructuur (GDi), Webarchivering, Platform Open Overheidsinformatie (PLOOI), HRM inkoopdomein, Transitie digi-inkoop en Bureau ICT Toetsing (BIT).
Ad 24. Dit betreft met name de overdracht van de budgetten aan BZK voor centraal opdrachtgeverschap FMHaaglanden m.b.t. de Basisdienstverlening Haagse panden.
Ad 25. Dit betreft uitgaven als gevolg van vertraging op kaseffecten uit 2020.
Ad 26. Uitgekeerde Prijsbijstelling.
Ad 27. Cybersecurity is een speerpunt van IenW. Er is aanvullend budget voor nodig voor andere Awareness Programma (bewustzijn creëren bij gebruikers), Programma Informatie en Inventarisatie (Incidenten en data lekken voorkomen en risico’s in kaart brengen), Tooling Programma (de juiste tools inzetten zoals AVG Scan software of een data leak prevention tool), kennis.
Ad 28. Dit betreft de bijdrage van de ILT aan het structureel overgehevelde budget aan BZK FMHaaglanden voor de Basisdienstverlening Haagse panden (zie ad. 21).
Ad 29. Dit betreft de bijdrage van het gereserveerde centrale budget aan RWS voor de inzet van arbeidsbeperkten.
98. Apparaatsuitgaven kerndepartement | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 8.297 | 7.778 | 5.430 | 5.430 | 5.430 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 1.390 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 9.687 | 7.778 | 5.430 | 5.430 | 5.430 | 5.430 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
99. Nog onverdeeld | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 251.330 | 231.294 | 261.608 | 251.691 | 251.092 | |
Nieuwe mutaties | ‒ 251.330 | ‒ 226.655 | ‒ 255.458 | ‒ 243.348 | ‒ 242.221 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 4.639 | 6.150 | 8.343 | 8.871 | 9.304 |
Uitgaven | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
99.01 | Nog onverdeeld | ||||||
1 | Loon- en prijsbijstelling 2021 | ‒ 224.401 | ‒ 226.655 | ‒ 255.458 | ‒ 243.348 | ‒ 242.221 | |
2 | Eindejaarsmarge (inclusief HGIS) | ‒ 25.129 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3 | Toedeling startbudget opvolging POK | ‒ 1.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | ‒ 251.330 | ‒ 226.655 | ‒ 255.458 | ‒ 243.348 | ‒ 242.221 |
Ad 1. Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2021 aan het Mobiliteitsfonds en het Deltafonds en aan de verschilllende artikelen op dit begrotingshoofdstuk (HXII).
Ad 2. Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge (EJM; inclusief HGIS) aan de diverse artikelen op dit begrotingshoofdstuk. De EJM was bij de 1e suppletoire begroting 2021 op artikel 99 geparkeerd in afwachting van nadere besluitvorming.
Ad 3. Dit betreft de toedeling van het startbudget voor de opvolging van de maatregelen uit de kabinetsreactie op het rapport ‘ongekend onrecht’ van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) aan de verschillende IenW-onderdelen.