Algemeen
Nieuwe begrotingsmutaties die enkel betrekking hebben op 2021 worden komend najaar in de tweede suppletoire begroting toegelicht. Nieuwe mutaties die betrekking hebben op 2021 én latere begrotingsjaren zijn eveneens terug te vinden in de tabellen en worden hieronder toegelicht.
Artikel 21 Land- en tuinbouw en veehouderij
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 549.659 | 195.210 | 194.987 | 148.745 | 179.909 | |
Mutatie Nota van wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie ISB 2021 | 224.240 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 55.969 | 36.695 | ‒ 8.413 | ‒ 8.187 | 1.179 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Hoger aantal fokteven (nadeelcompensatie pelsdierhouders) | 6.600 | |||||
Overheveling MGO naar artikel 21 | 0 | 249.253 | 752 | 593 | 200 | |
Kasschuif waterbassins Mest (stikstofmiddelen) | ‒ 12.862 | 11.259 | 1.603 | |||
Kasschuif EG (Urgenda LED middelen) | ‒ 12.000 | 12.000 | ||||
Kasschuif EG (reguliere Klimaatmiddelen) | ‒ 10.500 | 2.500 | 3.500 | 4.500 | ||
Kasschuif Srv uitfinanciering (stikstofmiddelen) | ‒ 65.315 | 65.315 | ||||
Mestbeleid | 18.200 | |||||
Onderuitputting Srv en inzet Walstroom en MIRT-projecten | ‒ 34.000 | |||||
Overig | 20.996 | ‒ 9.315 | 67 | ‒ 1.030 | 173 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 767.287 | 534.117 | 189.893 | 145.224 | 185.961 | 174.833 |
Hoger aantal fokteven (nadeelcompensatie pelsdierhouders)
Het aantal fokteven waarvoor een vergoeding wegens inkomensschade kan worden aangevraagd ligt hoger dan geraamd. Hiervoor is een budgetophoging nodig, welke onttrokken wordt aan de risicoreservering op de Aanvullende Post.
Overheveling MGO naar artikel 21
Het budget van de Maatregel Gerichte opkoop (MGO) wordt verantwoord op artikel 21. De MGO is gericht op het opkopen van de grootste piekbelasters en wordt zodanig toegepast dat er maatwerk geboden kan worden in de gebiedsprocessen onder leiding van de provincies. De middelen voor de MGO worden via de provincies ingezet voor aankoop van veehouderijlocaties nabij stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden.
Kasschuif waterbassins Mest (stikstofmiddelen)
Een deel van de beschikbare middelen voor de regeling waterbassins wordt doorgeschoven naar 2022. De regeling waterbassins mest subsidieert de kosten voor de aanleg van (regen) wateropvangconstructies. Vanwege diverse onzekerheden, zoals EU goedkeuring, wordt deze regeling pas later opengesteld.
Kasschuif EG (Urgenda LED middelen)
Het budget voor subsidies in de bestaande Energie-efficiënte Glastuinbouw (EG-) regeling wordt ingezet om de SONT-verlichting (de algemeen toegepaste assimilatieverlichting in kassen) te vervangen voor full spectrum LED-verlichting met een equivalente lichtopbrengst bij een lager energieverbruik. Deze maatregel is onderdeel van het Urgenda 2.0 pakket. De regeling is dit jaar opengesteld en de uitfinanciering van deze regeling zal over meerdere jaren lopen. Hierdoor wordt een deel van het budget van 2021 verschoven naar 2022.
Kasschuif EG (reguliere Klimaatmiddelen)
Het beroep op de EG-subsidieregeling is lager dan verwacht. Er wordt verwacht dat de aanvragen zullen gaan stijgen in de komende jaren. De gereserveerde middelen worden daarom doorgeschoven naar de latere jaren.
Kasschuiven Srv uitfinanciering (stikstofmiddelen)
Bij de uitvoering van de Subsidieregeling sanering varkenshouderijen (Srv) is gebleken dat ondernemers die een subsidiebeschikking hadden ontvangen meer tijd nodig hadden om tot een afgewogen besluit voor deelname te komen. De termijn voor het retourneren van de modelovereenkomst is verlengd tot 1 april 2021. Dit heeft geleid tot ramingsbijstelling van de verwachte uitbetaling van de subsidievoorschotten.
Mestbeleid
Door het uitblijven van een regeerakkoord na de Tweede Kamer verkiezingen van 17 maart 2021 komt de continuïteit van de uitvoering van maatregelen in gevaar die noodzakelijk zijn voor het voldoen aan de Europese nitraat- en waterrichtlijnen.
Deze middelen zijn bedoeld om in 2022 de uitvoering, monitoring en handhaving van het mestbeleid voort te zetten om aan de Europese verplichtingen te kunnen blijven voldoen.
Onderuitputting Srv tbv MIRT-projecten en Walstroom
Aan de Subsidieregeling sanering varkenshouderijen (Srv) doen minder ondernemers mee dan eerder werd verwacht (Kamerstuk 28 973, nr. 244). De regeling levert daarmee minder stikstofreductie op. De onderuitputting op het budget van de regeling wordt daarom voor aanvullende reductie ingezet voor onder andere de intensivering van de regeling voor Walstroom zeevaart (€ 19 mln.) en voor de projectspecifieke mitigatie van de 7 MIRT-projecten (€ 15 mln.). Deze middelen zijn overgeheveld naar de begroting van het Ministerie van IenW.
Overig
Het betreft diverse mutaties voor o.a. gewasbescherming, het fosfaatreductieplan en diverse andere uitvoeringsopdrachten op het terrein van land- en tuinbouw.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 39.580 | 32.580 | 32.580 | 30.280 | 29.080 | |
Mutatie Nota van wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie ISB 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 13.505 | 190 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
COVID 19: terugontvangst sierteelt/aardappels | 5.000 | |||||
Overige | 5.281 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2022 | 63.366 | 32.770 | 32.580 | 30.280 | 29.080 | 29.080 |
COVID 19: terugontvangst sierteelt/aardappels
Deze ontvangsten betreffen de terugbetaalde bedragen op voorschotten die bij coronamaatregelen zijn verstrekt. Deze terugbetalingen zijn relatief hoog omdat ondernemers vooraf een inschatting moesten maken van de verwachte omzetdaling. De sector is echter minder hard getroffen dan verwacht. Deze overgebleven middelen vloeien terug naar het generale beeld.
Artikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 674.973 | 463.306 | 467.177 | 419.814 | 414.860 | |
Mutatie Nota van wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie ISB 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | ‒ 48.084 | 229.813 | 19.650 | 26.052 | 5.928 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Kasschuif Natuurbank (stikstofmiddelen) | ‒ 110.673 | 10.000 | 25.000 | 35.673 | 40.000 | |
Onttrekking begrotingsreserve tbv Natuurbank | 112.143 | |||||
Overheveling Maatregel Gerichte Opkoop (MGO) naar artikel 21 | 0 | ‒ 249.253 | ‒ 752 | ‒ 593 | ‒ 200 | |
Investeringsfonds Duurzame Landbouw (onderdeel Omschakelprogramma) | 10.000 | |||||
Innovatie Visserij | ‒ 5.912 | 2.000 | 1.600 | 1.600 | 712 | |
Agroprogramma Groningen | 4.000 | 3.750 | 3.750 | 3.750 | 3.750 | |
Overige | ‒ 16.987 | 3.042 | ‒ 609 | 252 | 7.678 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 619.460 | 462.658 | 515.816 | 486.548 | 472.728 | 415.790 |
Kasschuif Natuurbank (stikstofmiddelen)
De begrotingsreserve Stikstof houdt op te bestaan. De middelen voor de Natuurbank zijn aan de LNV begroting toegevoegd. De besteding van de Natuurbank middelen gaat de komende 5 jaar plaatsvinden. Met deze kasschuif worden de middelen doorgezet.
Onttrekking begrotingsreserve tbv Natuurbank
De in de begrotingsreserve Stikstof gereserveerde middelen voor de Natuurbank worden toegevoegd aan artikel 22 op de LNV begroting. Deze middelen (€ 112,1) worden ingezet voor de realisatie van natuurcompensatie van schade als gevolg van projecten in het kader van rijksinfra- en waterveiligheid en defensieprojecten die een veiligheidsbelang vertegenwoordigen.
Overheveling MGO naar artikel 21
Het budget van de Maatregel Gerichte opkoop (MGO) wordt verantwoord op artikel 21. De MGO is gericht op het opkopen van de grootste piekbelasters en wordt zodanig toegepast dat er maatwerk geboden kan worden in de gebiedsprocessen onder leiding van de provincies. De middelen voor de MGO worden via de provincies ingezet voor aankoop van veehouderijlocaties nabij stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden.
Investeringsfonds Duurzame Landbouw (onderdeel Omschakelprogramma)
De pilot van het Investeringsfonds Duurzame Landbouw is in 2021 gestart. Hier is op de begroting van dat jaar € 10 mln. voor gereserveerd. In 2022 wordt voorzien in de uitwerking van het vervolg op deze pilot. In 2022 wordt ook voorzien in de continuering van de regeling voor demonstratiebedrijven en bedrijfsplannen die zijn opgenomen binnen de SABE. Beide zijn onderdeel van het Omschakelprogramma.
Innovatie Visserij
De nationale innovatiemiddelen worden doorgeschoven. In het Kaderbesluit nationale EZK- en LNV-subsidies staat opgenomen dat niet in één keer het volledige bedrag mag worden bevoorschot aan subsidiegerechtigden.
Agroprogramma Groningen
Dit agroprogramma ondersteunt boeren in het aardbevingsgebied die met complexe problematiek te maken hebben, om weer perspectief te krijgen op de toekomst (Kamerstuk 33 525 nr. 846). Deze ondersteuning krijgt o.a. vorm via casusbegeleiding door consulenten.
Overige
Het betreft diverse mutaties op het terrein van natuur, visserij en landelijk gebied.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 182.499 | 41.151 | 31.165 | 30.757 | 28.053 | |
Mutatie Nota van wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie ISB 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 231.929 | 3.500 | 2.000 | ‒ 500 | ‒ 1.000 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Onttrekking begrotingsreserve Omschakelprogramma | 10.000 | |||||
Onttrekking begrotingsreserve tbv Natuurbank | 112.143 | |||||
Overige | ‒ 8 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2022 | 536.563 | 44.651 | 33.165 | 30.257 | 27.053 | 24.409 |
Onttrekking begrotingsreserve Omschakelprogramma
Het betreft de desaldering van de € 10 mln. voor het Omschakelprogramma. Deze middelen worden onttrokken aan de begrotingsreserve Stikstof en overgeheveld naar artikel 21. Hier worden de middelen ingezet voor de pilot van het Investeringsfonds Duurzame Landbouw, welke onderdeel is van het Omschakelprogramma.
Onttrekking begrotingsreserve tbv Natuurbank
In de begrotingsreserve Stikstof resteert een bedrag van € 112,1 mln., bestemd voor de Natuurbank. De middelen worden onttrokken aan de begrotingsreserve en voor het jaar 2021 aan artikel 22 toegevoegd. De middelen worden vervolgens doorgeschoven met een kasschuif.
Artikel 23 Kennis en innovatie
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 230.168 | 222.429 | 219.468 | 206.281 | 206.198 | |
Mutatie Nota van wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie ISB 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 16.028 | 6.973 | 5.056 | 9.768 | 2.186 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Integrale aanpak methaan en ammoniak | 4720 | 1612 | ||||
Loon en prijsbijstellingstranche 2021 | 4.380 | 5981 | 5910 | 5893 | 5891 | |
Overig | 8.704 | 7.694 | 4.591 | 2.135 | 1.381 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 263.430 | 244.539 | 234.875 | 223.977 | 215.656 | 214.215 |
Integrale aanpak methaan en ammoniak
Dit betreffen onderzoeken naar de integrale aanpak methaan en ammoniak via het dier- en voerspoor door Wageningen Research.
Loon- en prijsbijstellingstranche 2021
Het betreft de toedeling van de toegekende loon- en prijsbijstellingstranche vanaf artikel 51 naar de loon- en prijsgevoelige posten op artikel 23.
Overige
Het betreft diverse projecten onderzoeksprogrammering, wettelijke taken en missiegedreven topsectoren die worden uitgevoerd door Wageningen Research.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 12.267 | 12.107 | 9.256 | 9.256 | 9.256 | 0 |
Mutatie Nota van wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie ISB 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2022 | 12.267 | 12.107 | 9.256 | 9.256 | 9.256 | 9.256 |
Artikel 24 Uitvoering en toezicht
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 416.295 | 395.161 | 386.846 | 383.504 | 384.270 | |
Mutatie Nota van wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie ISB 2021 | 260 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 36.097 | 18.810 | 13.657 | 13.619 | 13.619 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Retributiedemping NVWA | 13.900 | 10.800 | 10.800 | |||
Loon en prijsbijstellingstranche 2021 | 8.702 | 8.294 | 6.198 | 6.159 | 6.176 | |
Verrekening ureninzet NVWA 2020 | 7.055 | 0 | ||||
Overige | ‒ 10.405 | ‒ 2.039 | 1.534 | 1.440 | 1.128 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 471.904 | 431.026 | 419.035 | 404.722 | 405.193 | 398.750 |
Retributiedemping NVWA
Dit betreft een aanvullende dekking die nodig is om de tarieven voor het bedrijfsleven met niet meer dan het CPB-indexcijfer, dat gebaseerd is op de macro economische verkenningen, te laten stijgen. Het bedrag ziet enerzijds op de demping van de gevolgen van integrale kostprijssystematiek vanaf 2020 en toerekening van de werkelijke kosten aan alle producten en diensten van de NVWA. Anderzijds ziet het op demping van tarieven met kostenverhogingen als gevolg van herinrichting van processen of nieuwe regelgeving.
Loon- en prijsbijstellingstranche 2021
Het betreft de toedeling van de toegekende loon- en prijsbijstellingstranche vanaf artikel 51 naar de loon- en prijsgevoelige posten op art 24.
Verrekening ureninzet NVWA 2020
Het in 2020 te veel betaalde voorschot aan de NVWA in relatie tot de onderuitputting 2020 op de urenomzet wordt verrekend via de agentschapsbijdrage en als ontvangst geboekt.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Nota van wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie ISB 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | ||||||
Verrekening ureninzet NVWA 2020 | 7.055 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2022 | 7.055 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verrekening ureninzet NVWA 2020
Het in 2020 teveel betaalde voorschot aan de NVWA in relatie tot de onderuitputting 2020 op de urenomzet wordt verrekend via de agentschapsregeling en als ontvangst geboekt.
Artikel 50 Apparaat
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 143.854 | 131.257 | 126.169 | 124.821 | 123.182 | |
Mutatie Nota van wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie ISB 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 8.934 | 5.052 | 3.968 | 3.445 | 3.055 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Voortzetting DG stikstof in 2022 | 10.174 | |||||
Overig | ‒ 773 | 3.920 | 3.599 | 3.504 | 3.044 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 152.015 | 150.403 | 133.736 | 131.770 | 129.281 | 129.513 |
Voortzetting DG stikstof in 2022
Het Programma DG Stikstof is tot en met 2022 verlengd en hiervoor wordt een budget van €10,2 mln. aan artikel 50 toegevoegd.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 2.793 | 2.786 | 3.431 | 3.431 | 3.431 | |
Mutatie Nota van wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie ISB 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2022 | 2.793 | 2.786 | 3.431 | 3.431 | 3.431 | 3.431 |
Artikel 51 Nog onverdeeld
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 50.548 | 16.099 | 12.349 | 11.391 | 28.261 | |
Mutatie Nota van wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie ISB 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 1.080 | 31.248 | 26.497 | 24.484 | 25.561 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Verdeling Loon en prijsbijstellingstranche 2021 | ‒ 17782 | ‒ 17205 | ‒ 16827 | ‒ 16721 | ‒ 16701 | |
Overig | ‒ 31.345 | ‒ 7.505 | ‒ 7.653 | ‒ 6.743 | ‒ 7.239 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 2.501 | 22.637 | 14.366 | 12.411 | 29.882 | 10.695 |
Loon en prijsbijstellingstranche 2021
De loon- en prijsbijstellingstranche 2021 is aan de LNV begroting toegevoegd. De loonbijstelling betreft de vergoeding voor de stijging van de contractloonontwikkeling en de stijging van de sociale lasten voor de overheidswerkgever. De prijsbijstelling is bestemd voor de verwerking van de stijging van diverse prijsindexen. Vanuit artikel 51 wordt de toegekende loon- en prijsbijstelling verdeeld over de relevante onderdelen van de begroting.
Diergezondheidsfonds (DGF)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 34.329 | 34.329 | 34.329 | 34.329 | 34.329 | 0 |
Mutatie Nota van wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie ISB 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 8.540 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | ||||||
Bijstelling prognose bewaking | ‒ 1.449 | ‒ 1.449 | ‒ 1.449 | ‒ 1.449 | 0 | |
Bijstelling prognose bestrijding | 77 | 77 | 77 | 77 | 0 | |
Overige | 2.029 | 729 | 729 | 729 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 42.869 | 34.986 | 33.686 | 33.686 | 33.686 | 33.686 |
Bijstelling prognose bewaking
De eerste wijziging betreft het verschuiven van het monitoringsprogramma brucellose abortus bij runderen van verdenkingen naar monitoring. Dit onderzoek wordt voor 100% door de sector gefinancierd, maar valt door deze verplaatsing onder het deelplafond 5-jaarlijkse kosten. Daarnaast is een lager bedrag voor salmonella opgenomen. In voorgaande jaren was in de begroting de EU-bijdrage meegenomen voor de vaccinatieregeling voor zoönotische salmonellose. Vanaf 2020 wordt alleen de nationale bijdrage vastgelegd en gerapporteerd.
Bijstelling prognose bestrijding
De eerste aanpassing betreft het verplaatsen van brucella abortus van verdenkingen naar bewaking. Daarnaast zijn er hogere bestrijdingsuitgaven aan zoönotische salmonella omdat deze sinds 2020 bij pluimvee geïnitieerd worden op basis van de uitslag van de monitoring en niet meer op basis van een confirmatietest.
Overige
De tijdelijke verhoging van de uitvoeringskosten voor het innen van heffingen is met name begroot in verband met een toename van bezwaar en beroep door het invoeren van een diergezondheidsheffing voor de rundveesector (€ 1,3 mln.).
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 33.964 | 34.329 | 34.329 | 34.329 | 34.329 | 0 |
Mutatie Nota van wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie ISB 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 49.213 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | ||||||
Ontvangsten van LNV | 411 | 519 | 519 | 519 | 519 | 0 |
Ontvangsten van de sector | ‒ 6.671 | 357 | 357 | 357 | 0 | |
Ontvangsten van EU | ‒ 1.000 | ‒ 1.519 | ‒ 1.519 | ‒ 1.519 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 83.588 | 27.177 | 33.686 | 33.686 | 33.686 | 33.686 |
Ontvangsten LNV
Vanaf 2021 wordt de jaarlijkse LNV-subsidie aan de Autoriteit Diergeneesmiddelen (voorheen SDa Stichting Diergeneesmiddelenautoriteit) betaald vanuit het Diergezondheidsfonds in plaats vanuit de LNV-begroting. Tevens verhoging door verdeling van de prijsbijstellingstranche 2021.
Ontvangsten van de sector
De verlaging van de ontvangsten in 2022 heeft met name betrekking op het heffingsbedrag voor pluimvee en voor varkens. Het heffingsbedrag is voor beide lager geworden doordat er een overschot aanwezig is in het DGF. Om het saldo van de DGF-uitgaven en -inkomsten conform de fondssystematiek vanaf 2023 aan elkaar gelijk te stellen, zijn de geraamde ontvangsten van de sectoren voor deze jaren opgehoogd met onttrekkingen uit het saldo van de afgesloten rekeningen. Het saldo van de afgesloten rekeningen daalt dan naar verwachting de komende jaren.
Ontvangsten van de EU
De jaarlijkse EU bijdrage is naar beneden bijgesteld. Dit komt door de gewijzigde vastlegging van de EU-bijdrage aan de vaccinatieregeling voor zoönotische salmonellose. Voorts is op de EU-ontvangsten voor 2023 en verdere jaren een verlaging ad € 0,5 mln. doorgevoerd om de totale DGF-uitgaven en ontvangsten voor die jaren aan elkaar gelijk te stellen.