Base description which applies to whole site

Bijlage 2: Verdiepingshoofdstuk

Algemeen

Nieuwe begrotingsmutaties die enkel betrekking hebben op 2021 worden komend najaar in de tweede suppletoire begroting toegelicht. Nieuwe mutaties die betrekking hebben op 2021 én latere begrotingsjaren zijn eveneens terug te vinden in de tabellen en worden hieronder toegelicht.

Artikel 21 Land- en tuinbouw en veehouderij

Uitgaven beleidsartikel 21 (bedragen x € 1.000)
 

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Stand ontwerpbegroting 2021

549.659

195.210

194.987

148.745

179.909

 

Mutatie Nota van wijziging 2021

0

0

0

0

0

 

Mutatie ISB 2021

224.240

0

0

0

0

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2021

55.969

36.695

‒ 8.413

‒ 8.187

1.179

 

Nieuwe mutaties

      

Hoger aantal fokteven (nadeelcompensatie pelsdierhouders)

6.600

     

Overheveling MGO naar artikel 21

0

249.253

752

593

200

 

Kasschuif waterbassins Mest (stikstofmiddelen)

‒ 12.862

11.259

 

1.603

  

Kasschuif EG (Urgenda LED middelen)

‒ 12.000

12.000

    

Kasschuif EG (reguliere Klimaatmiddelen)

 

‒ 10.500

2.500

3.500

4.500

 

Kasschuif Srv uitfinanciering (stikstofmiddelen)

‒ 65.315

65.315

    

Mestbeleid

 

18.200

    

Onderuitputting Srv en inzet Walstroom en MIRT-projecten

 

‒ 34.000

    
       

Overig

20.996

‒ 9.315

67

‒ 1.030

173

 

Stand ontwerpbegroting 2022

767.287

534.117

189.893

145.224

185.961

174.833

Hoger aantal fokteven (nadeelcompensatie pelsdierhouders)

Het aantal fokteven waarvoor een vergoeding wegens inkomensschade kan worden aangevraagd ligt hoger dan geraamd. Hiervoor is een budgetophoging nodig, welke onttrokken wordt aan de risicoreservering op de Aanvullende Post.

Overheveling MGO naar artikel 21

Het budget van de Maatregel Gerichte opkoop (MGO) wordt verantwoord op artikel 21. De MGO is gericht op het opkopen van de grootste piekbelasters en wordt zodanig toegepast dat er maatwerk geboden kan worden in de gebiedsprocessen onder leiding van de provincies. De middelen voor de MGO worden via de provincies ingezet voor aankoop van veehouderijlocaties nabij stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden.

Kasschuif waterbassins Mest (stikstofmiddelen)

Een deel van de beschikbare middelen voor de regeling waterbassins wordt doorgeschoven naar 2022. De regeling waterbassins mest subsidieert de kosten voor de aanleg van (regen) wateropvangconstructies. Vanwege diverse onzekerheden, zoals EU goedkeuring, wordt deze regeling pas later opengesteld.

Kasschuif EG (Urgenda LED middelen)

Het budget voor subsidies in de bestaande Energie-efficiënte Glastuinbouw (EG-) regeling wordt ingezet om de SONT-verlichting (de algemeen toegepaste assimilatieverlichting in kassen) te vervangen voor full spectrum LED-verlichting met een equivalente lichtopbrengst bij een lager energieverbruik. Deze maatregel is onderdeel van het Urgenda 2.0 pakket. De regeling is dit jaar opengesteld en de uitfinanciering van deze regeling zal over meerdere jaren lopen. Hierdoor wordt een deel van het budget van 2021 verschoven naar 2022.

Kasschuif EG (reguliere Klimaatmiddelen)

Het beroep op de EG-subsidieregeling is lager dan verwacht. Er wordt verwacht dat de aanvragen zullen gaan stijgen in de komende jaren. De gereserveerde middelen worden daarom doorgeschoven naar de latere jaren.

Kasschuiven Srv uitfinanciering (stikstofmiddelen)

Bij de uitvoering van de Subsidieregeling sanering varkenshouderijen (Srv) is gebleken dat ondernemers die een subsidiebeschikking hadden ontvangen meer tijd nodig hadden om tot een afgewogen besluit voor deelname te komen. De termijn voor het retourneren van de modelovereenkomst is verlengd tot 1 april 2021. Dit heeft geleid tot ramingsbijstelling van de verwachte uitbetaling van de subsidievoorschotten.

Mestbeleid

Door het uitblijven van een regeerakkoord na de Tweede Kamer verkiezingen van 17 maart 2021 komt de continuïteit van de uitvoering van maatregelen in gevaar die noodzakelijk zijn voor het voldoen aan de Europese nitraat- en waterrichtlijnen.

Deze middelen zijn bedoeld om in 2022 de uitvoering, monitoring en handhaving van het mestbeleid voort te zetten om aan de Europese verplichtingen te kunnen blijven voldoen.

Onderuitputting Srv tbv MIRT-projecten en Walstroom

Aan de Subsidieregeling sanering varkenshouderijen (Srv) doen minder ondernemers mee dan eerder werd verwacht (Kamerstuk 28 973, nr. 244). De regeling levert daarmee minder stikstofreductie op. De onderuitputting op het budget van de regeling wordt daarom voor aanvullende reductie ingezet voor onder andere de intensivering van de regeling voor Walstroom zeevaart (€ 19 mln.) en voor de projectspecifieke mitigatie van de 7 MIRT-projecten (€ 15 mln.). Deze middelen zijn overgeheveld naar de begroting van het Ministerie van IenW.

Overig

Het betreft diverse mutaties voor o.a. gewasbescherming, het fosfaatreductieplan en diverse andere uitvoeringsopdrachten op het terrein van land- en tuinbouw.

Ontvangsten beleidsartikel 21 (bedragen x € 1.000)
 

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Stand ontwerpbegroting 2021

39.580

32.580

32.580

30.280

29.080

 

Mutatie Nota van wijziging 2021

0

0

0

0

0

 

Mutatie ISB 2021

0

0

0

0

0

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2021

13.505

190

0

0

0

 

Nieuwe mutaties

      

COVID 19: terugontvangst sierteelt/aardappels

5.000

     
       

Overige

5.281

     

Stand ontwerpbegroting 2022

63.366

32.770

32.580

30.280

29.080

29.080

COVID 19: terugontvangst sierteelt/aardappels

Deze ontvangsten betreffen de terugbetaalde bedragen op voorschotten die bij coronamaatregelen zijn verstrekt. Deze terugbetalingen zijn relatief hoog omdat ondernemers vooraf een inschatting moesten maken van de verwachte omzetdaling. De sector is echter minder hard getroffen dan verwacht. Deze overgebleven middelen vloeien terug naar het generale beeld.

Artikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken

Uitgaven beleidsartikel 22 (bedragen x € 1000)
 

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Stand ontwerpbegroting 2021

674.973

463.306

467.177

419.814

414.860

 

Mutatie Nota van wijziging 2021

0

0

0

0

0

 

Mutatie ISB 2021

0

0

0

0

0

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2021

‒ 48.084

229.813

19.650

26.052

5.928

 

Nieuwe mutaties

      

Kasschuif Natuurbank (stikstofmiddelen)

‒ 110.673

10.000

25.000

35.673

40.000

 

Onttrekking begrotingsreserve tbv Natuurbank

112.143

     

Overheveling Maatregel Gerichte Opkoop (MGO) naar artikel 21

0

‒ 249.253

‒ 752

‒ 593

‒ 200

 

Investeringsfonds Duurzame Landbouw (onderdeel Omschakelprogramma)

10.000

     

Innovatie Visserij

‒ 5.912

2.000

1.600

1.600

712

 

Agroprogramma Groningen

4.000

3.750

3.750

3.750

3.750

 
       

Overige

‒ 16.987

3.042

‒ 609

252

7.678

 

Stand ontwerpbegroting 2022

619.460

462.658

515.816

486.548

472.728

415.790

Kasschuif Natuurbank (stikstofmiddelen)

De begrotingsreserve Stikstof houdt op te bestaan. De middelen voor de Natuurbank zijn aan de LNV begroting toegevoegd. De besteding van de Natuurbank middelen gaat de komende 5 jaar plaatsvinden. Met deze kasschuif worden de middelen doorgezet.

Onttrekking begrotingsreserve tbv Natuurbank

De in de begrotingsreserve Stikstof gereserveerde middelen voor de Natuurbank worden toegevoegd aan artikel 22 op de LNV begroting. Deze middelen (€ 112,1) worden ingezet voor de realisatie van natuurcompensatie van schade als gevolg van projecten in het kader van rijksinfra- en waterveiligheid en defensieprojecten die een veiligheidsbelang vertegenwoordigen.

Overheveling MGO naar artikel 21 

Het budget van de Maatregel Gerichte opkoop (MGO) wordt verantwoord op artikel 21. De MGO is gericht op het opkopen van de grootste piekbelasters en wordt zodanig toegepast dat er maatwerk geboden kan worden in de gebiedsprocessen onder leiding van de provincies. De middelen voor de MGO worden via de provincies ingezet voor aankoop van veehouderijlocaties nabij stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden.

Investeringsfonds Duurzame Landbouw (onderdeel Omschakelprogramma)

De pilot van het Investeringsfonds Duurzame Landbouw is in 2021 gestart. Hier is op de begroting van dat jaar € 10 mln. voor gereserveerd. In 2022 wordt voorzien in de uitwerking van het vervolg op deze pilot. In 2022 wordt ook voorzien in de continuering van de regeling voor demonstratiebedrijven en bedrijfsplannen die zijn opgenomen binnen de SABE. Beide zijn onderdeel van het Omschakelprogramma.

Innovatie Visserij

De nationale innovatiemiddelen worden doorgeschoven. In het Kaderbesluit nationale EZK- en LNV-subsidies staat opgenomen dat niet in één keer het volledige bedrag mag worden bevoorschot aan subsidiegerechtigden.

Agroprogramma Groningen

Dit agroprogramma ondersteunt boeren in het aardbevingsgebied die met complexe problematiek te maken hebben, om weer perspectief te krijgen op de toekomst (Kamerstuk 33 525 nr. 846). Deze ondersteuning krijgt o.a. vorm via casusbegeleiding door consulenten.

Overige

Het betreft diverse mutaties op het terrein van natuur, visserij en landelijk gebied.

Ontvangsten beleidsartikel 22 (bedragen x € 1000)
 

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Stand ontwerpbegroting 2021

182.499

41.151

31.165

30.757

28.053

 

Mutatie Nota van wijziging 2021

0

0

0

0

0

 

Mutatie ISB 2021

0

0

0

0

0

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2021

231.929

3.500

2.000

‒ 500

‒ 1.000

 

Nieuwe mutaties

      

Onttrekking begrotingsreserve Omschakelprogramma

10.000

     

Onttrekking begrotingsreserve tbv Natuurbank

112.143

     

Overige

‒ 8

     

Stand ontwerpbegroting 2022

536.563

44.651

33.165

30.257

27.053

24.409

Onttrekking begrotingsreserve Omschakelprogramma

Het betreft de desaldering van de € 10 mln. voor het Omschakelprogramma. Deze middelen worden onttrokken aan de begrotingsreserve Stikstof en overgeheveld naar artikel 21. Hier worden de middelen ingezet voor de pilot van het Investeringsfonds Duurzame Landbouw, welke onderdeel is van het Omschakelprogramma.

Onttrekking begrotingsreserve tbv Natuurbank

In de begrotingsreserve Stikstof resteert een bedrag van € 112,1 mln., bestemd voor de Natuurbank. De middelen worden onttrokken aan de begrotingsreserve en voor het jaar 2021 aan artikel 22 toegevoegd. De middelen worden vervolgens doorgeschoven met een kasschuif.

Artikel 23 Kennis en innovatie

Uitgaven beleidsartikel 23 (bedragen x € 1.000)
 

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Stand ontwerpbegroting 2021

230.168

222.429

219.468

206.281

206.198

 

Mutatie Nota van wijziging 2021

0

0

0

0

0

 

Mutatie ISB 2021

0

0

0

0

0

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2021

16.028

6.973

5.056

9.768

2.186

 

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

 

Integrale aanpak methaan en ammoniak

4720

1612

    

Loon en prijsbijstellingstranche 2021

4.380

5981

5910

5893

5891

 

Overig

8.704

7.694

4.591

2.135

1.381

 

Stand ontwerpbegroting 2022

263.430

244.539

234.875

223.977

215.656

214.215

Integrale aanpak methaan en ammoniak

Dit betreffen onderzoeken naar de integrale aanpak methaan en ammoniak via het dier- en voerspoor door Wageningen Research.

Loon- en prijsbijstellingstranche 2021

Het betreft de toedeling van de toegekende loon- en prijsbijstellingstranche vanaf artikel 51 naar de loon- en prijsgevoelige posten op artikel 23.

Overige

Het betreft diverse projecten onderzoeksprogrammering, wettelijke taken en missiegedreven topsectoren die worden uitgevoerd door Wageningen Research.

Ontvangsten beleidsartikel 23 (bedragen x € 1.000)
 

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Stand ontwerpbegroting 2021

12.267

12.107

9.256

9.256

9.256

0

Mutatie Nota van wijziging 2021

0

0

0

0

0

0

Mutatie ISB 2021

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2021

0

0

0

0

0

0

Nieuwe mutaties

      

Stand ontwerpbegroting 2022

12.267

12.107

9.256

9.256

9.256

9.256

Artikel 24 Uitvoering en toezicht

Uitgaven beleidsartikel 24 (bedragen x € 1000)
 

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Stand ontwerpbegroting 2021

416.295

395.161

386.846

383.504

384.270

 

Mutatie Nota van wijziging 2021

0

0

0

0

0

 

Mutatie ISB 2021

260

0

0

0

0

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2021

36.097

18.810

13.657

13.619

13.619

 

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

 

Retributiedemping NVWA

13.900

10.800

10.800

   

Loon en prijsbijstellingstranche 2021

8.702

8.294

6.198

6.159

6.176

 

Verrekening ureninzet NVWA 2020

7.055

0

    

Overige

‒ 10.405

‒ 2.039

1.534

1.440

1.128

 

Stand ontwerpbegroting 2022

471.904

431.026

419.035

404.722

405.193

398.750

Retributiedemping NVWA

Dit betreft een aanvullende dekking die nodig is om de tarieven voor het bedrijfsleven met niet meer dan het CPB-indexcijfer, dat gebaseerd is op de macro economische verkenningen, te laten stijgen. Het bedrag ziet enerzijds op de demping van de gevolgen van integrale kostprijssystematiek vanaf 2020 en toerekening van de werkelijke kosten aan alle producten en diensten van de NVWA. Anderzijds ziet het op demping van tarieven met kostenverhogingen als gevolg van herinrichting van processen of nieuwe regelgeving.

Loon- en prijsbijstellingstranche 2021

Het betreft de toedeling van de toegekende loon- en prijsbijstellingstranche vanaf artikel 51 naar de loon- en prijsgevoelige posten op art 24.

Verrekening ureninzet NVWA 2020

Het in 2020 te veel betaalde voorschot aan de NVWA in relatie tot de onderuitputting 2020 op de urenomzet wordt verrekend via de agentschapsbijdrage en als ontvangst geboekt.

Ontvangsten beleidsartikel 24 (bedragen x € 1000)
 

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Stand ontwerpbegroting 2021

0

0

0

0

0

0

Mutatie Nota van wijziging 2021

0

0

0

0

0

0

Mutatie ISB 2021

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2021

0

0

0

0

0

0

Nieuwe mutaties

      

Verrekening ureninzet NVWA 2020

7.055

     

Stand ontwerpbegroting 2022

7.055

0

0

0

0

0

Verrekening ureninzet NVWA 2020

Het in 2020 teveel betaalde voorschot aan de NVWA in relatie tot de onderuitputting 2020 op de urenomzet wordt verrekend via de agentschapsregeling en als ontvangst geboekt.

Artikel 50 Apparaat

Uitgaven beleidsartikel 50 (bedragen x € 1000)
 

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Stand ontwerpbegroting 2021

143.854

131.257

126.169

124.821

123.182

 

Mutatie Nota van wijziging 2021

0

0

0

0

0

 

Mutatie ISB 2021

0

0

0

0

0

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2021

8.934

5.052

3.968

3.445

3.055

 

Nieuwe mutaties

      
       

Voortzetting DG stikstof in 2022

 

10.174

    

Overig

‒ 773

3.920

3.599

3.504

3.044

 

Stand ontwerpbegroting 2022

152.015

150.403

133.736

131.770

129.281

129.513

Voortzetting DG stikstof in 2022

Het Programma DG Stikstof is tot en met 2022 verlengd en hiervoor wordt een budget van €10,2 mln. aan artikel 50 toegevoegd.

Ontvangen beleidsartikel 50 (bedragen x € 1000)
 

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Stand ontwerpbegroting 2021

2.793

2.786

3.431

3.431

3.431

 

Mutatie Nota van wijziging 2021

0

0

0

0

0

 

Mutatie ISB 2021

0

0

0

0

0

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2021

0

0

0

0

0

 

Nieuwe mutaties

      

Stand ontwerpbegroting 2022

2.793

2.786

3.431

3.431

3.431

3.431

Artikel 51 Nog onverdeeld

Uitgaven beleidsartikel 51 (bedragen x € 1000)
 

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Stand ontwerpbegroting 2021

50.548

16.099

12.349

11.391

28.261

 

Mutatie Nota van wijziging 2021

0

0

0

0

0

 

Mutatie ISB 2021

0

0

0

0

0

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2021

1.080

31.248

26.497

24.484

25.561

 

Nieuwe mutaties

      

Verdeling Loon en prijsbijstellingstranche 2021

‒ 17782

‒ 17205

‒ 16827

‒ 16721

‒ 16701

 
       

Overig

‒ 31.345

‒ 7.505

‒ 7.653

‒ 6.743

‒ 7.239

 

Stand ontwerpbegroting 2022

2.501

22.637

14.366

12.411

29.882

10.695

Loon en prijsbijstellingstranche 2021

De loon- en prijsbijstellingstranche 2021 is aan de LNV begroting toegevoegd. De loonbijstelling betreft de vergoeding voor de stijging van de contractloonontwikkeling en de stijging van de sociale lasten voor de overheidswerkgever. De prijsbijstelling is bestemd voor de verwerking van de stijging van diverse prijsindexen. Vanuit artikel 51 wordt de toegekende loon- en prijsbijstelling verdeeld over de relevante onderdelen van de begroting.

Diergezondheidsfonds (DGF)

Uitgaven DGF (bedragen x € 1.000)
 

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Stand ontwerpbegroting 2021

34.329

34.329

34.329

34.329

34.329

0

Mutatie Nota van wijziging 2021

0

0

0

0

0

0

Mutatie ISB 2021

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2021

8.540

0

0

0

0

0

Nieuwe mutaties

      

Bijstelling prognose bewaking

 

‒ 1.449

‒ 1.449

‒ 1.449

‒ 1.449

0

Bijstelling prognose bestrijding

 

77

77

77

77

0

Overige

 

2.029

729

729

729

0

       

Stand ontwerpbegroting 2022

42.869

34.986

33.686

33.686

33.686

33.686

Bijstelling prognose bewaking

De eerste wijziging betreft het verschuiven van het monitoringsprogramma brucellose abortus bij runderen van verdenkingen naar monitoring. Dit onderzoek wordt voor 100% door de sector gefinancierd, maar valt door deze verplaatsing onder het deelplafond 5-jaarlijkse kosten. Daarnaast is een lager bedrag voor salmonella opgenomen. In voorgaande jaren was in de begroting de EU-bijdrage meegenomen voor de vaccinatieregeling voor zoönotische salmonellose. Vanaf 2020 wordt alleen de nationale bijdrage vastgelegd en gerapporteerd.

Bijstelling prognose bestrijding

De eerste aanpassing betreft het verplaatsen van brucella abortus van verdenkingen naar bewaking. Daarnaast zijn er hogere bestrijdingsuitgaven aan zoönotische salmonella omdat deze sinds 2020 bij pluimvee geïnitieerd worden op basis van de uitslag van de monitoring en niet meer op basis van een confirmatietest.

Overige

De tijdelijke verhoging van de uitvoeringskosten voor het innen van heffingen is met name begroot in verband met een toename van bezwaar en beroep door het invoeren van een diergezondheidsheffing voor de rundveesector (€ 1,3 mln.).

Ontvangsten DGF (bedragen x € 1.000)
 

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Stand ontwerpbegroting 2021

33.964

34.329

34.329

34.329

34.329

0

Mutatie Nota van wijziging 2021

0

0

0

0

0

0

Mutatie ISB 2021

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2021

49.213

0

0

0

0

0

Nieuwe mutaties

      

Ontvangsten van LNV

411

519

519

519

519

0

Ontvangsten van de sector

 

‒ 6.671

357

357

357

0

Ontvangsten van EU

 

‒ 1.000

‒ 1.519

‒ 1.519

‒ 1.519

0

Stand ontwerpbegroting 2022

83.588

27.177

33.686

33.686

33.686

33.686

Ontvangsten LNV

Vanaf 2021 wordt de jaarlijkse LNV-subsidie aan de Autoriteit Diergeneesmiddelen (voorheen SDa Stichting Diergeneesmiddelenautoriteit) betaald vanuit het Diergezondheidsfonds in plaats vanuit de LNV-begroting. Tevens verhoging door verdeling van de prijsbijstellingstranche 2021.

Ontvangsten van de sector

De verlaging van de ontvangsten in 2022 heeft met name betrekking op het heffingsbedrag voor pluimvee en voor varkens. Het heffingsbedrag is voor beide lager geworden doordat er een overschot aanwezig is in het DGF. Om het saldo van de DGF-uitgaven en -inkomsten conform de fondssystematiek vanaf 2023 aan elkaar gelijk te stellen, zijn de geraamde ontvangsten van de sectoren voor deze jaren opgehoogd met onttrekkingen uit het saldo van de afgesloten rekeningen. Het saldo van de afgesloten rekeningen daalt dan naar verwachting de komende jaren.

Ontvangsten van de EU

De jaarlijkse EU bijdrage is naar beneden bijgesteld. Dit komt door de gewijzigde vastlegging van de EU-bijdrage aan de vaccinatieregeling voor zoönotische salmonellose. Voorts is op de EU-ontvangsten voor 2023 en verdere jaren een verlaging ad € 0,5 mln. doorgevoerd om de totale DGF-uitgaven en ontvangsten voor die jaren aan elkaar gelijk te stellen.

Licence