In onderstaande tabel worden de belangrijkste suppletoire mutaties ten opzichte van de vastgestelde stand begroting 2023 voor het jaar 2023 weergegeven.
Deze mutaties worden hieronder nader toegelicht.
Artikelnr. | Uitgaven 2023 | Ontvangsten 2023 | ||
---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2023 | 53.253.766 | 1.665.440 | ||
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||||
1 | Ontvangen relevante loon- en prijsbijstelling | Diverse | 2.617.869 | |
2 | Ontvangen relevante extra prijsbijstelling | Diverse | 139.831 | |
3 | Saldo mee- en tegenvallers | Diverse | 174.658 | 1.161 |
4 | Saldo in- en extensiveringen | Diverse | ‒ 122.515 | |
5 | Uitgekeerde eindejaarsmarge | Diverse | 418.509 | |
6 | Overlopende verplichtingen | Diverse | 47.030 | ‒ 3.588 |
7 | Restant eindejaarsmarge voor Rijksbrede dekkingopgave | Diverse | ‒ 116.586 | |
8 | Additionele dekkingsopgave | Diverse | ‒ 97.734 | |
9 | Coalitieakkoord middelen | Diverse | 40.007 | |
10 | Kasschuiven | Diverse | ‒ 85.076 | 2.392 |
11 | Nationaal Groeifonds | Diverse | ‒ 96.518 | |
12 | Covid-19 | Diverse | 23.100 | |
13 | Oekraïne | 1, 3 | 73.130 | |
14 | Maatregelen kabinetsreactie POK | 11 | 57.000 | |
15 | Niet-plafond relevante mutaties | 11 | 101.822 | 156.841 |
16 | Desalderingen | 4, 14, 15 | 46.619 | 46.619 |
17 | Overige mutaties | Diverse | 26.515 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2023 | Totaal | 56.501.427 | 1.868.865 |
Toelichting
1. Ontvangen relevante loon- en prijsbijstelling
Het kabinet besluit dit jaar alle loon- en prijsbijstelling (lpo) uit te keren over de departementale begrotingen, ter compensatie van stijgende lonen en prijzen. De lpo wordt via de reguliere systematiek verdeeld over de begroting, waarbij op enkele artikelen de lpo wordt ingezet als bijdrage aan de Rijksbrede dekkingsopgave. In tabel 2 is de verdeling van de lpo over de artikelen te zien met daarin ook per artikel welk deel niet wordt uitgekeerd. De relevante lpo-tranche 2023 die OCW ontvangt bedraagt in 2023 € 2.617,9 miljoen.
2. Ontvangen relevante extra prijsbijstelling
• Bij Najaarsnota 2022 is door het kabinet aan de Tweede Kamer gemeld dat er bij Voorjaarsnota 2023 een extra structurele prijsbijstelling over 2022 wordt uitgekeerd voor de (semi)collectieve sector. Deze eenmalige afwijking van de reguliere systematiek is gerechtvaardigd gegeven de uitzonderlijke stijging van de prijzen sinds het uitkeren van de reguliere prijsbijstelling voor 2022. In de Najaarsnota is een indicatie gegeven van de verwachtte hoogte van de extra prijsbijstelling per departement (voor de OCW-begroting betrof dit indicatief € 400 miljoen). Ook is gemeld dat de extra prijsbijstelling bij Voorjaarsnota 2023 definitief berekend wordt, op basis van het verschil in de inflatieontwikkeling tussen CEP 2022 en CEP 2023. Het uiteindelijke verschil tussen de inflatieramingen in het CEP blijkt minder hoog dan verwacht bij Najaarsnota. Daarmee komt de extra prijsbijstelling voor de OCW-begroting uit op circa € 140 miljoen in 2023 en € 175 miljoen structureel. Deze extra prijsbijstelling over 2022 wordt overgemaakt naar de begroting van OCW.
• De extra prijsbijstelling wordt via de reguliere systematiek verdeeld over de begroting. Voor het primair en voortgezet onderwijs (po en vo) is het voornemen de prijsbijstelling in 2023 te gebruiken voor een subsidieregeling voor scholen die een extra grote stijging van energielasten ervaren. In 2024 wordt de extra prijsbijstelling gebruikt voor een generieke compensatie, tenzij een verlenging van de subsidieregeling noodzakelijk blijkt. In 2025 en 2026 wordt de extra prijsbijstelling voor het po en vo ingezet ter dekking van de Rijksbrede dekkingsopgave. Vanaf 2027 en verder wordt de extra prijsbijstelling volledig ingezet ter compensatie van de gestegen prijzen, waardoor het structurele budget volledig geïndexeerd is naar het huidige prijspeil.
• Een deel van de extra prijsbijstelling op Artikel 11 (Studiefinanciering), onderdeel reisvoorziening, wordt ingehouden ter dekking van de Rijksbrede dekkingsopgave. Deze extra prijsbijstelling op het budget voor de reisvoorziening kan vrijvallen, omdat de prijsstijging voor de reisvoorziening al gedekt kan worden binnen de beschikbare budgetten.
• Voor het middelbaar beroepsonderwijs (mbo), het hoger onderwijs (ho), het onderzoek- en wetenschapsbeleid (owb), emancipatie, cultuur en media geldt dat de extra prijsbijstelling generiek wordt toegekend aan het artikel volgens de reguliere systematiek. Specifieke inzet wordt per artikel toegelicht.
Art. | Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Primair onderwijs | 818.174 | 823.170 | 823.696 | 822.498 | 824.871 | 828.114 |
Reguliere LPO | 803.559 | 808.313 | 808.825 | 807.674 | 809.987 | 813.173 | |
Extra prijs | 14.615 | 14.857 | 14.871 | 14.824 | 14.884 | 14.941 | |
Waarvan additionele bijdrage dekkingsopgave | ‒ 21.116 | ‒ 37.722 | ‒ 55.927 | ‒ 55.956 | ‒ 40.859 | ‒ 40.303 | |
3 | Voortgezet onderwijs | 604.370 | 626.089 | 624.596 | 621.865 | 617.883 | 613.453 |
Reguliere LPO | 590.282 | 609.988 | 608.490 | 605.791 | 601.921 | 597.598 | |
Extra prijs | 14.088 | 16.101 | 16.106 | 16.074 | 15.962 | 15.855 | |
Waarvan additionele bijdrage dekkingsopgave | ‒ 37.434 | ‒ 44.796 | ‒ 62.414 | ‒ 61.767 | ‒ 46.643 | ‒ 46.247 | |
4 | Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | 326.937 | 317.066 | 314.762 | 314.137 | 311.580 | 311.352 |
Reguliere LPO | 313.726 | 304.251 | 302.039 | 301.441 | 298.987 | 298.767 | |
Extra prijs | 13.211 | 12.815 | 12.723 | 12.696 | 12.593 | 12.585 | |
6 | Hoger beroepsonderwijs | 253.841 | 253.718 | 253.857 | 250.697 | 245.018 | 240.912 |
Reguliere LPO | 244.341 | 244.222 | 244.356 | 241.314 | 235.847 | 231.894 | |
Extra prijs | 9.500 | 9.496 | 9.501 | 9.383 | 9.171 | 9.018 | |
Waarvan additionele bijdrage dekkingsopgave | 0 | ‒ 1.225 | ‒ 5.784 | ‒ 5.784 | ‒ 5.784 | 0 | |
7 | Wetenschappelijk onderwijs | 402.612 | 407.417 | 411.236 | 416.340 | 417.327 | 419.538 |
Reguliere LPO | 382.534 | 387.089 | 390.709 | 395.548 | 396.482 | 398.578 | |
Extra prijs | 20.078 | 20.328 | 20.527 | 20.792 | 20.845 | 20.960 | |
Waarvan additionele bijdrage dekkingsopgave | 0 | ‒ 775 | ‒ 3.216 | ‒ 3.216 | ‒ 3.216 | 0 | |
8 | Internationaal beleid | 1.181 | 1.192 | 1.168 | 1.167 | 1.167 | 1.167 |
Reguliere LPO | 1.072 | 1.082 | 1.061 | 1.060 | 1.060 | 1.060 | |
Extra prijs | 109 | 110 | 107 | 107 | 107 | 107 | |
9 | Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid | 12.773 | 13.299 | 13.218 | 13.333 | 14.046 | 13.961 |
Reguliere LPO | 12.773 | 13.299 | 13.218 | 13.333 | 14.046 | 13.961 | |
Extra prijs | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Waarvan additionele bijdrage dekkingsopgave | ‒ 12.228 | ‒ 506 | ‒ 489 | ‒ 484 | ‒ 484 | ‒ 484 | |
11 | Studiefinanciering | 70.993 | 175.089 | 327.124 | 220.011 | 239.727 | 267.190 |
Reguliere LPO | 65.117 | 138.427 | 289.656 | 181.758 | 201.601 | 228.379 | |
Extra prijs | 5.876 | 36.661 | 37.468 | 38.253 | 38.125 | 38.811 | |
Waarvan additionele bijdrage dekkingsopgave | ‒ 5.322 | ‒ 36.097 | ‒ 36.917 | ‒ 37.714 | ‒ 37.707 | ‒ 38.411 | |
12 | Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten | 5.679 | 5.727 | 5.708 | 5.738 | 5.822 | 5.875 |
Reguliere LPO | 2.279 | 2.299 | 2.293 | 2.309 | 2.342 | 2.362 | |
Extra prijs | 3.400 | 3.428 | 3.415 | 3.428 | 3.481 | 3.513 | |
13 | Lesgelden | 940 | 952 | 953 | 1.014 | 1.009 | 1.013 |
Reguliere LPO | 891 | 903 | 903 | 961 | 956 | 961 | |
Extra prijs | 49 | 49 | 50 | 53 | 52 | 53 | |
14 | Cultuur | 77.942 | 79.321 | 81.887 | 79.367 | 79.234 | 79.069 |
Reguliere LPO | 72.334 | 73.579 | 76.036 | 73.676 | 73.559 | 73.413 | |
Extra prijs | 5.608 | 5.742 | 5.851 | 5.691 | 5.675 | 5.656 | |
15 | Media | 76.732 | 77.382 | 78.263 | 78.493 | 78.885 | 79.253 |
Reguliere LPO | 31.074 | 31.403 | 31.614 | 31.588 | 31.730 | 31.860 | |
Extra prijs | 45.658 | 45.979 | 46.649 | 46.905 | 47.155 | 47.393 | |
16 | Onderzoek en wetenschapsbeleid | 95.450 | 95.080 | 94.977 | 94.781 | 94.796 | 94.805 |
Reguliere LPO | 89.019 | 88.708 | 88.616 | 88.428 | 88.443 | 88.451 | |
Extra prijs | 6.431 | 6.372 | 6.361 | 6.353 | 6.353 | 6.354 | |
25 | Emancipatie | 1.327 | 1.302 | 1.352 | 1.288 | 1.288 | 1.154 |
Reguliere LPO | 1.271 | 1.247 | 1.294 | 1.232 | 1.232 | 1.109 | |
Extra prijs | 56 | 55 | 58 | 55 | 55 | 45 | |
91 | Nog onverdeeld | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
95 | Apparaat Kerndepartement | 21.294 | 21.698 | 22.540 | 22.122 | 21.903 | 22.015 |
Reguliere LPO | 20.141 | 20.465 | 21.031 | 20.664 | 20.470 | 20.582 | |
Extra prijs | 1.153 | 1.232 | 1.509 | 1.458 | 1.433 | 1.433 | |
Totaal1 | 2.770.245 | 2.898.501 | 3.055.338 | 2.942.850 | 2.954.556 | 2.978.871 |
3. Saldo mee- en tegenvallers
Er vindt per saldo een tegenvaller van € 174,7 miljoen plaats op de OCW-begroting in 2023. Deze tegenvaller wordt grotendeels veroorzaakt door een tegenvaller op de referentieraming van € 172,5 miljoen, dit heeft te maken met een hogere instroom van Oekraïense ontheemden en overige nieuwkomers dan geraamd. Vanaf 2024 leidt de referentieraming tot meevallers vanwege minder geboorten waardoor er op termijn minder leerlingen in het po instromen dan vorig jaar geraamd en vanwege een afvlakking van de instroom in het ho. Per saldo leiden deze effecten structureel tot een meevaller van circa € 420,3 miljoen.
Daarnaast doen er zich meevallers voor op de relevante studiefinancieringsraming van circa € 70 miljoen in 2023. Dit heeft diverse oorzaken, waarvan de neerwaartse bijstellingen van de studentenaantallen in het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs de belangrijkste zijn. Structureel leidt de studiefinancieringsraming tot een meevaller van circa € 70 miljoen, waarvan ruim € 40 miljoen een meevaller op de uitgaven betreft en circa € 30 miljoen een meevaller op de ontvangsten.
Er vindt een tegenvaller plaats van € 69,4 miljoen op het budget voor de nieuwkomersregeling in het po en vo. Dit heeft te maken met een hogere instroom van nieuwkomers dan verwacht uit overige landen, naast de instroom van Oekraïense nieuwkomers. Structureel betreft deze tegenvaller bijna € 30 miljoen.
Tot slot levert OCW een bijdrage aan BZK in het kader van de kabinetsreactie op het rapport van bevindingen van het Adviescollege dialooggroep slavernijverleden ‘Ketenen van het verleden’. Het kabinet heeft besloten om incidenteel € 200 miljoen en structureel € 8 miljoen beschikbaar te stellen. Dit budget wordt specifiek gedekt door alle departementen naar rato van begrotingsomvang, resulterend voor OCW in een bijdrage van ruim € 30 miljoen incidenteel en circa € 1,2 miljoen structureel.
Art. | Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Primair onderwijs | 151.048 | 172.156 | 163.538 | 90.768 | 8.290 | ‒ 60.477 |
3 | Voortgezet onderwijs | 21.571 | 85.233 | 92.572 | 91.974 | 79.708 | 64.429 |
4 | Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | ‒ 95 | ‒ 85.050 | ‒ 53.438 | ‒ 30.161 | ‒ 737 | 20.627 |
6 | Hoger beroepsonderwijs | 0 | ‒ 121.004 | ‒ 153.188 | ‒ 184.769 | ‒ 199.977 | ‒ 203.609 |
7 | Wetenschaps onderwijs | 0 | ‒ 99.696 | ‒ 112.221 | ‒ 140.380 | ‒ 184.147 | ‒ 241.303 |
11, 12 | SF (relevant) | ‒ 70.035 | ‒ 160.439 | ‒ 148.195 | ‒ 123.388 | ‒ 55.149 | ‒ 41.450 |
Totaal | 102.489 | ‒ 208.800 | ‒ 210.932 | ‒ 295.956 | ‒ 352.012 | ‒ 461.783 |
4. Saldo in- en extensiveringen
Binnen de OCW-begroting worden een aantal extensiveringen aangedragen om een deel van de intensiveringen te kunnen dekken. Het gaat voor po en vo (Artikel 1 en 3) om een incidentele extensivering van CA-middelen van € 5,3 miljoen in 2023 en € 2,4 miljoen in 2024 voor residentieel onderwijs en een incidentele extensivering van € 18,2 miljoen op het budget voor infrastructuur en basisvaardigheden (daarnaast wordt een aanvullend bedrag op het budget voor infrastructuur en basisvaardigheden geëxtensiveerd ten behoeve van de Rijksbrede dekkingsopgave, zie punt 8).
Structureel wordt € 16,1 miljoen geëxtensiveerd op de regeling VSV in het voortgezet onderwijs (€ 60 miljoen cumulatief binnen de meerjarenperiode) en € 2,4 miljoen op de garantiebekostiging. Deze extensiveringen vormen dekking voor intensiveringen in preventieve netwerken pro VSO van structureel € 2,0 miljoen vanaf 2024, een programmatische aanpak onderwijshuisvesting van structureel € 10,2 miljoen en het vo deel van een vergoeding voor een reisproduct voor leerlingen in pro en vavo voor € 5,3 miljoen in 2024 en 2025 en structureel € 6,3 miljoen vanaf 2026. Het mbo deel van deze intensivering bedraagt structureel € 6,5 miljoen en wordt gedekt uit een extensivering op de bekostiging van het mbo. Uit de eindejaarsmarge is € 4,6 miljoen ingezet voor een reisproduct voor alle drie de sectoren, zie ook punt 5.
Op Artikel 11 (Studiefinanciering) kan jaarlijks € 1,2 miljoen geïnvesteerd worden voor het versterken van de dienstverlening en rechtmatigheid van het Studiefinancieringsstelsel, omdat door nieuwe wetgeving minder ov-boetes worden opgelegd waardoor een besparing in de uitvoering bij DUO optreedt. Op het Artikel 95 (Apparaatskosten) wordt incidenteel circa € 2 miljoen geëxtensiveerd om intensiveringen op Artikel 25 (Emancipatie) te dekken waarmee uitvoering gegeven kan worden aan een aantal aangenomen moties van de Tweede Kamer.
Daarnaast vinden er in het kader van de lerarenstrategie een aantal herschikkingen van budgetten plaats op Artikel 9 (Arbeidsmarkt- en persooneelsbeleid) om een efficiëntere inzet van middelen mogelijk te maken via de onderwijsregio's, zie toelichting bij Artikel 9.
Tot slot wordt er in 2023 € 15,0 miljoen (€ 60,0 miljoen tussen van 2023 tot en met 2026) ingezet voor de regeling praktijkleren om het effect van de stijging van het aantal bbl-studenten in het mbo en het aantal deeltijd- en duaal-studenten in het hbo ten opzichte van de vorige referentieraming tegemoet te komen. Zodoende kan de prijs per student gelijk worden gehouden. Tevens wordt er voor het SBB € 2,3 miljoen structureel ingezet om beter te kunnen voldoen aan de wettelijke taken. Deze ophogingen worden gedekt met inzet van een deel van de extra prijsbijstelling op het ov-contract die niet benodigd is (zie punt 2).
5. Uitgekeerde eindejaarsmarge
De eindejaarsmarge betreft het deel van de OCW-begroting dat in 2022 per saldo niet tot besteding is gekomen en bedraagt € 418,5 miljoen. Dit bedrag wordt in 2023 weer (grotendeels) toegevoegd aan de begroting. Circa € 80 miljoen is ingezet om tegenvallers in 2023 op te vangen en er wordt circa € 171 miljoen ingezet voor intensiveringen. Dit bedrag bestaat grotendeels uit het budget voor de schoolmaaltijden van € 100,0 miljoen. Daarnaast wordt de € 15,0 miljoen voor de restauratie van grote monumenten ook uit de eindejaarsmarge gefinancierd. Er wordt € 5,3 miljoen uit de eindejaarsmarge beschikbaar gesteld voor de subsidieregelingen voor het herdenkingsjaar van het slavernijverleden en € 4,6 miljoen voor reisproduct voor het pro, vavo en mbo. Tot slot wordt de eindejaarsmarge ingezet voor verschillende overlopende posten uit 2022. In tabel 4 is de besteding van de eindejaarsmarge verder uitgesplitst.
6. Inzet eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen
De eindejaarsmarge wordt voor verschillende doelen ingezet. Er wordt € 47,0 miljoen van de eindejaarsmarge ingezet voor overlopende verplichtingen. Dit zijn verplichtingen die in 2022 zijn aangegaan, niet tot besteding zijn gekomen, en in 2023 alsnog moeten worden voldaan. Deze overlopende verplichtingen zijn reeds bij Tweede Suppletoire begroting of bij brief «Beleidsmatige mutaties na Najaarsnota» gemeld aan de Tweede Kamer. De hoogste overlopende verplichting betreft die op het budget van de nieuwkomersbekostiging ter hoogte van € 14,0 miljoen.
7. Restant eindejaarsmarge voor rijksbrede dekkingopgave
Ruim € 116 miljoen van de eindejaarsmarge wordt ingezet als onderdeel van de Rijksbrede dekkingsopgave. In tabel 4 is de besteding van de eindejaarsmarge verder uitgesplitst.
Art. | Omschrijving | 2023 |
---|---|---|
Diverse | Overlopende verplichtingen | 50.618 |
Diverse | Bijdrage dekkingsopgave | 116.586 |
Diverse | Overige inzet | 171.714 |
Diverse | Saldo mee- en tegenvallers | 79.591 |
Saldo eindejaarsmarge | 418.509 |
8. Additionele dekkingsopgave
Om te voldoen aan de Rijksbrede dekkingsopgave wordt er op verschillende artikelen omgebogen. In tabel 5 is hiervan een overzicht weergegeven. Een deel van de ontvangen lpo op Artikel 1 en 3 (Primair- en voortgezet onderwijs) wordt ingezet (circa € 500 miljoen over de meerjarenperiode en structureel € 59 miljoen). Ook wordt een deel van de incidentele prijsbijstelling ingehouden (cumulatief € 62 miljoen over de meerjarenperiode). Zie hiervoor de toelichting bij punt 2 ’Ontvangen relevante extra prijsbijstelling’. Daarnaast worden er incidentele middelen ingehouden op de reeks infrastructuur en basisvaardigheden (cumulatief € 111 miljoen over de meerjarenperiode). Op de subsidie voor de versoepeling doorstroom van vmbo-leerlingen naar havo/mbo wordt in 2023 € 6,9 miljoen ingehouden en op de subsidie voor zij-instroom wordt in 2023 € 6,0 miljoen ingehouden.
Daarnaast wordt op Artikel 6, 7, 11 en 16 ook op een aantal plekken omgebogen. Ten eerste worden de resterende middelen in de jaren 2024 ‒ 2027 van het stopzetten van de halvering collegegeld (cumulatief € 450 miljoen over de meerjarenperiode) ingezet. Dit betreft incidentele middelen die zijn vrijgekomen bij het nemen van deze maatregel, naast de structurele inzet voor de herinvoering van de studiebeurs. Daarnaast wordt de incidentele extra lpo op deze middelen ingezet. Ten tweede worden de al aflopende subsidies tweede lerarenopleiding (vanaf 2026) en open en online onderwijs (vanaf 2023) beëindigd. Ten derde worden de 10% studievoorschotmiddelen met € 20,0 miljoen verlaagd vanaf 2029. Ten vierde worden de middelen voor NWO verlaagd met structureel € 3,0 miljoen, eveneens vanaf 2029. Als laatste wordt de extra prijsbijstelling 2022 op Artikel 11 (Studiefinanciering), onderdeel reisvoorziening, ingehouden. Deze extra prijsbijstelling op het budget voor de reisvoorziening kan vrijvallen, omdat de prijsstijging voor de reisvoorziening gedekt kan worden binnen de beschikbare budgetten.
Om te voldoen aan de Rijksbrede dekkingsopgave wordt Artikel 15 (Media) naar beneden bijgesteld. De Rijksmediabijdrage voor de landelijke publieke omroep wordt vanaf 2025 met circa € 24 miljoen verlaagd, structureel gaat het om een verlaging van € 13 miljoen vanaf 2029. Daaraan gekoppeld wordt de Nederlandse Publieke Omroep ruimte gegeven om meer reclameopbrengsten te genereren, waarmee zij deze verlaging kunnen opvangen. Hiervoor wordt de maatregel om de reclamezendtijd op de lineaire kanalen van de publieke omroepen te halveren (deels) teruggedraaid.
In totaal wordt met de bovenstaande maatregelen € 97,7 miljoen in 2023 oplopend tot € 368,7 miljoen in 2026 en € 154,5 miljoen structureel dekking bijgedragen voor de Rijksbrede dekkingsopgave. Daarnaast komt de per saldo meevaller op de OCW-begroting ten gunste van het generale beeld en vormt daarmee dekking voor de Rijksbrede dekkingsopgave.
Art. | Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Diverse | Dekking uit LPO | ‒ 76.100 | ‒ 121.121 | ‒ 164.894 | ‒ 165.068 | ‒ 134.693 | ‒ 125.445 |
1 | Infrastructuur en basisvaardigheden (Lezen) | ‒ 7.734 | ‒ 25.934 | ‒ 25.934 | ‒ 25.934 | ‒ 25.934 | 0 |
3 | Doorstroom VMBO-HAVO/MBO | ‒ 6.900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Beëindigen subsidieregeling tweede lerarenopleiding | 0 | 0 | 0 | ‒ 2.638 | ‒ 2.638 | ‒ 2.638 |
7 | Beëindigen subsidieregeling open en online onderwijs | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 2.112 | ‒ 2.112 | ‒ 2.112 | ‒ 2.112 |
6, 7 | Resterende middelen halvering collegegeld | 0 | ‒ 10.328 | ‒ 138.300 | ‒ 148.700 | ‒ 149.134 | 0 |
9 | Zij-instroom | ‒ 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15 | Rijksmediabijdrage Nederlandse Publieke Omroep | 0 | 0 | ‒ 24.280 | ‒ 24.280 | ‒ 24.280 | ‒ 24.280 |
Totaal | ‒ 97.734 | ‒ 158.383 | ‒ 355.520 | ‒ 368.732 | ‒ 338.791 | ‒ 154.475 |
9. Coalitieakkoordreeksen
Er worden overhevelingen gedaan in het kader van het Coalitieakkoord (CA) vanaf de Aanvullende Post (AP). In het CA is voor kansengelijkheid in het onderwijs structureel € 1 miljard beschikbaar gesteld. In 2022 is het merendeel van deze middelen overgeheveld naar de OCW-begroting. Middels deze laatste tranche worden ook de resterende middelen overgeheveld naar de OCW-begroting ter uitvoering van o.a. het programma School en Omgeving en het programma Jonge Kind.
Daarnaast is in het CA het doel opgenomen om de kwaliteit van het onderwijs en het beroepsonderwijs te versterken. Dit wordt onder andere vormgegeven met een subsidie voor de verdere invoering van de praktijkgerichte programma’s in de gemengde leerweg en de theoretische leerweg van het vmbo (€ 10,5 miljoen tot en met 2027). De structurele middelen worden vanaf 2028 overgeheveld naar Artikel 91 (Nog onverdeeld) van de OCW-begroting.
Vanuit de CA-reeks vervolgopleidingen worden middelen overgeheveld voor het flankerend beleid voor het aanpassen van het bindend studieadvies (ruim € 10 miljoen) en voor Koninkrijksbeurzen (€ 0,5 miljoen). De loon- en prijsbijstelling behorend bij al deze middelen wordt eveneens overgeheveld naar de OCW-begroting.
Art. | Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2.028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1, 3, 91, 95 | Versterken onderwijskwaliteit | 6.009 | 1.487 | 11.776 | 11.785 | 11.357 | 11.357 |
1, 3, 95 | Kansengelijkheid | 33.778 | 365.132 | 461.391 | 467.099 | 464.880 | 464.887 |
6, 7, 95 | Vervolgopleidingen en onderzoek | 220 | 11.498 | 11.407 | 11.057 | 12.050 | 12.050 |
Totaal | 40.007 | 378.117 | 484.574 | 489.941 | 488.287 | 488.294 |
10. Kasschuiven
Op de begroting worden diverse meerjarige kasschuiven doorgevoerd, om de budgetten in overeenstemming te brengen met het verwachte bestedingsritme. De grootste kasschuif betreft die op de CA-reeks kansengelijkheid voor School en Omgeving.
11. Nationaal Groeifonds
Er zijn in 2022 voor verschillende Nationaal Groeifonds (NGF) projecten middelen aan de OCW-begroting toegevoegd, zoals de projecten ontwikkelkracht, collectief laaggeletterdheid en laaggeletterden, digitaliseringsimpuls en de nationale LLO Katalysator. In 2022 zijn niet alle middelen besteed, bijvoorbeeld doordat projecten nog in de opstartfase zitten. Middelen uit het Nationaal Groeifonds kunnen middels de 100% eindejaarsmarge op het investeringsplafond worden doorgeschoven naar 2023. Dit is het geval voor afgerond € 53 miljoen, verdeeld over verschillende projecten.
Tevens worden er middelen naar achter geschoven bij drie verschillende NGF projecten. De voorbereiding van deze investeringen vraagt namelijk meer tijd dan eerder was voorzien. Per saldo gaat het om € 149 miljoen, die eerder in 2023 besteed zou worden, die wordt verschoven naar de jaren 2024 tot en met 2026. Dit gaat om € 131,1 miljoen bij het project LLO Katalysator, € 18,0 miljoen voor Biotech Booster en € 50.000 voor het budget collectief laagopgeleiden en laaggeletterden.
Art. | Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1, 3, 95 | Open leermateriaal | 177 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1, 3, 95 | Ontwikkelkracht | 4.018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3, 95 | Digitaal onderwijs goed geregeld | 566 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Collectief laagopgeleiden en laaggeletterden | 119 | ‒ 50 | 50 | 0 | 0 | 0 |
6 | Nationale LLO Katalysator | ‒ 92.000 | 80.000 | 40.000 | 11.100 | 0 | 0 |
6 | Digitaliseringsimpuls onderwijs NL | 8.612 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16 | Biotech booster reeks | ‒ 18.010 | 18.010 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | ‒ 96.518 | 97.960 | 40.050 | 11.100 | 0 | 0 |
12. Covid-19
Voor Covid-19 wordt er in 2023 per saldo € 23,1 miljoen vrijgemaakt op de OCW-begroting. Op het budget Ventilatie in scholen wordt € 52,6 miljoen toegevoegd in 2023. Dit betreft een overlopende verplichting vanuit voorgaande jaren. Deze overlopende verplichting is vermeld in de brief «Beleidsmatige mutaties na Najaarsnota 2022».
Daarnaast wordt er € 10,0 miljoen toegevoegd voor de coronamaatregelen met betrekking tot de studiefinanciering. In 2023 staat er circa € 52 miljoen op de begroting voor een tegemoetkoming voor het verliezen van het recht op studiefinanciering vanwege mogelijke studievertraging door de gevolgen van corona. Aangezien het budget van € 52 miljoen naar schatting ontoereikend is worden hier extra middelen aan toegevoegd.
Ten slotte zal er € 40,0 miljoen minder worden uitgegeven op de budgetten voor zelftesten. Deze middelen zullen naar verwachting in 2023 grotendeels niet tot uitputting komen en kunnen daarom terugvloeien naar de staatskas.
13. Oekraïne
Op de budgetten voor Oekraïne wordt in 2023 € 73,1 miljoen en in 2024 € 97,3 miljoen toegevoegd. Onder de Oekraïne-uitgaven vallen de extra uitgaven voor de nieuwkomersbekostiging in het primair en voortgezet onderwijs in verband met de grote instroom van ontheemden vanuit Oekraïne. Dit bedrag wordt verdeeld over de periode van juli 2023 t/m december 2024 en is gebaseerd op de verwachte instroom tot 1 januari 2024.
In 2023 betreft dit voor een deel een overlopende verplichting op de nieuwkomersbekostiging voor € 37,1 miljoen die niet voor het jaar 2022 is bestemd maar voor 2023. Doordat de teldatum van het aantal nieuwkomers op 1 november 2022 ligt, wordt er pas in 2023 uitbetaald. Deze overlopende verplichting is reeds gemeld in de brief «Beleidsmatige mutaties na Najaarsnota 2022».
Art. | Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
1, 3 | Bekostiging nieuwkomers | 73.130 | 97.327 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 73.130 | 97.327 | 0 | 0 | 0 |
14. Maatregelen Parlementaire Onderzoekscommissie Toeslagenaffaire
Naar aanleiding van de kabinetsreactie op de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag worden er middelen beschikbaar gesteld voor het kwijtschelden van studieschulden van gedupeerden van de Kinderopvangtoeslagenaffaire. Er wordt een tegenvaller verwacht van € 57,0 miljoen op dit budget omdat er meer aanvragen voor kwijtschelding binnenkomen dan verwacht. In het bedrag van € 57,0 miljoen zit ook € 5,1 miljoen compensatie aan de vervoerbedrijven voor het kwijtschelden van ov-boetes. Deze middelen worden overgeheveld vanuit de AP.
15. Niet-kaderrelevante mutaties
De niet-kaderrelevante (NR) mutaties hebben betrekking op de studiefinanciering. Het betreft hier de tranche 2023 van de niet-plafondrelevante prijsbijstelling van € 386,2 miljoen en de extra prijsbijstelling van € 18,5 miljoen.
Daarnaast is er een meevaller op de niet relevante studiefinancieringsraming van € 302,9 miljoen. In de laatste maanden 2022 en januari 2023 is de niet-relevante (NR) terugontvangen lening gestegen als gevolg van de aankondiging van de rentestijging voor studieleningen. De ontvangsten op de terugontvangen lening zijn daarop naar boven bijgesteld voor 2023 en verder.
16. Desalderingen
Dit betreft desalderingen van uitgaven en ontvangsten. De grootste desaldering binnen dit bedrag betreft de dotatie aan de Algemene Mediareserve van € 40,3 miljoen. Hiermee wordt aansluiting gevonden op de geactualiseerde Ster-raming.
17. Ontvangsten
De ten onrechte door Hogeschool Zeeland ontvangen uitgekeerde Rijksbijdragen worden in een periode van twintig jaar teruggevorderd. De Hogeschool Zeeland heeft verzocht de laatste termijnen, 2023 tot en met 2025, versneld in één keer af te lossen in 2022. Hierop is door OCW positief besloten. Dit leidde ertoe dat de ontvangsten op Artikel 6 (Hoger onderwijs) voor het jaar 2022 € 3,6 miljoen hoger waren. Deze meerontvangsten werden per overlopende verplichting meegenomen naar 2023 en door middel van een kasschuif in het juiste ritme gezet.
Daarnaast zijn de relevante renteontvangsten in 2023 omhoog bijgesteld met € 7,7 miljoen als gevolg van de hogere rentestand. Deze zullen naar verwachting verder oplopen tot € 246 miljoen in 2028. Deze meevaller komt ten goede aan het generale beeld.
Er doet zich een meevaller voor op de raming van de studiefinanciering. Dit wordt met name verklaard door hogere inkomsten (€ 7,9 miljoen) uit lesgeld dat is gestegen door loon- en prijsontwikkelingen.
Daarnaast blijkt uit de afrekening van Scientific Programme Indonesia (SPIN) dat er € 1,4 miljoen onbesteed is gebleven.
Ten slotte vind er een meevaller plaats op de niet-relevante studiefinancieringsraming van € 156,8 miljoen. In de laatste maanden 2022 en januari 2023 is de niet-relevante (NR) terugontvangen lening gestegen als gevolg van de renteaankondiging. De ontvangsten op de terugontvangen lening zijn daarop naar boven bijgesteld voor 2023 en verder.
17. Overig
Dit saldo bestaat uit verschillende mutaties:
• naar aanleiding van het adviesrapport «Wind in de Zeilen» is er € 54,1 miljoen overgemaakt naar de OCW-begroting. Dit bedrag is via een kasschuif in het juiste kasritme gezet zodat het bedrag wordt verdeeld over de juiste jaren richting Artikel 16 (Onderzoek- en wetenschapsbeleid). Deze middelen zijn voor de oprichting van het Delta Climate Center in Vlissingen;
• overboekingen met andere departementen;
• budgetneutrale moties en amendementen zijn hier verwerkt;
• technische mutaties en interne overboekingen vallen onder dit saldo.