Opbouw 1e suppletoire begroting 2023
Deze 1e suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begrotingsuitvoering 2023. Onderdeel B, de begrotingstoelichting, is als volgt opgebouwd:
1. Leeswijzer met onder andere een overzicht van de coronamaatregelen die op de begroting van het Ministerie van EZK zijn opgenomen.
2. Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties. De belangrijkste verplichtingenmutaties zijn toegelicht in de artikelen.
3. De beleidsartikelen. Voor ieder beleidsartikel is de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. Hierin zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten weergegeven.
4. De niet-beleidsartikelen. In de budgettaire tabellen zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten opgenomen.
5. De agentschappen. In deze 1e suppletoire begroting zijn de aanpassingen in de agentschapsparagrafen van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) en de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) opgenomen.
Ondergrenzen toelichtingen
Voor het toelichten van de begrotingsmutaties zijn in deze eerste suppletoire begroting de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) | Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 | 1 | 2 |
=> 50 en < 200 | 2 | 4 |
=> 200 < 1000 | 5 | 10 |
=> 1000 | 10 | 20 |
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
Overzicht coronamaatregelen
Hieronder een overzicht van de coronamaatregelen met daarin de coronagerelateerde uitgaven vanuit de begroting van het Ministerie van EZK. Een uitgebreid overzicht is te vinden op Overheidsfinancien in coronatijd op Rijksfinancien.nl.
Artikel | Naam maatregel/regeling | Bedrag verplichtingen 2023 | Bedrag uitgaven 2023 | Bedrag ontvangsten 2023 | Relevante Kamerstukken |
---|---|---|---|---|---|
2 | Tegemoetkoming vaste lasten (TVL) | 143 | 293 | 200 | Kamerstuk 35 420, nr. 38, Kamerstuk 35 420, nr. 42, Kamerstuk 35 420, nr. 81, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 214, Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 226, Kamerstuk 35 420, nr. 237, Kamerstuk 35 420, nr. 247, Kamerstuk 35 420, nr. 248, Kamerstuk 35 420, nr. 270, Kamerstuk 35 420, nr. 314, Kamerstuk 35 420, nr. 273, Kamerstuk 35 420, nr. 458, Kamerstuk 35 420, nr. 462, Kamerstuk 35 420, nr 466, Kamerstuk 35 420, nr. 479 |
2 | Tegemoetkoming vaste lasten starters | 2 | 4 | Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 479 | |
2 | Herstructurering winkelgebieden en binnensteden | 39 | 10 | Kamerstuk 31 757, nr. 105 | |
2 | Subsidieregeling R&D mobiliteitssectoren | 34 | Kamerstuk 35 420, nr. 248 | ||
2 | Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19 (TRSEC) | 10 | 10 | Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 354 | |
2 | Aanvullende tegemoetkoming evenementen | 1 | 1 | Kamerstuk 35 420, nr 454, Kamerstuk 35 420, nr 462 | |
2 | Voucherkredietfaciliteit/Leningsfaciliteiten reissector | 43 | Kamerstuk 35 420, nr. 72, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 252 | ||
2 | Qredits | 100 | Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 16, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 277 | ||
2 | Garantie ondernemersfinanciering (GO-Corona) | 50 | Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 16, Kamerstuk 35 420, nr. 462 | ||
2 | Bijdrage RVO.nl | 18 | 18 | Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 38, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 248 | |
3 | Corona Overbruggingslening (COL) | 27 | Kamerstuk 35 420, nr. 16, Kamerstuk 35 420, nr. 38, Kamerstuk 35 420, nr. 42 | ||
3 | Dutch Future Fund | 11 | Kamerstuk 33 009, nr. 96 | ||
3 | Deep Tech Fund | 60 | Kamerstuk 33 009, nr. 96 | ||
3 | Fonds Alternatieve Financiering (Dutch Alternative Credit Instrument) | 22 | Kamerstuk 33 009, nr. 96 | ||
Totaal | 212 | 612 | 270 |