In het verdiepingshoofdstuk is per productartikel een meerjarige begrotings mutatietabel opgenomen op artikelonderdeelniveau met daarbij de aansluiting tussen de vorige stand van de begroting en de nu voorgestelde stand. Dit voor de volledige looptijd van het fonds. Bij het toelichten van de begrotingsmutaties wordt de normering die is opgenomen in de leeswijzer gehanteerd. Dit houdt in dat de begrotingsmutaties, waarbij het verschil kleiner is dan de aangegeven norm niet worden toegelicht (tenzij beleidsmatig toch relevant). De begrotingsmutaties zijn in alfabetische volgorde in de tabellen opgenomen en worden ook in deze volgorde toegelicht.
1 Investeren in waterveiligheid | Totaal mutatie | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 01.01 Grote projecten waterveiligheid | 109.499 | 90.301 | 2.095 | 785 | 73.126 | 20.000 | 71.852 | 0 | ||||||||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | ‒ 10.952 | 25.723 | 82.614 | 621 | ‒ 1.043 | 1.074 | ‒ 670 | |||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 01.01 Grote projecten waterveiligheid | 98.547 | 116.024 | 84.709 | 1.406 | 72.083 | 21.074 | 71.182 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Loon- en prijsbijstelling 2022 | 33.538 | 5.087 | 5.989 | 4.372 | 72 | 3.721 | 1.088 | 13.209 | ||||||||
Mutaties Miljoenennota 2023 | 5.087 | 5.989 | 4.372 | 72 | 3.721 | 1.088 | 13.209 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 01.01 Grote projecten waterveiligheid | 103.634 | 122.013 | 89.081 | 1.478 | 75.804 | 22.162 | 84.391 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 01.02 Ontwikkeling waterveiligheid | 448.187 | 600.070 | 610.129 | 354.501 | 434.388 | 381.290 | 488.569 | 539.858 | 388.485 | 318.239 | 275.117 | 530.005 | 322.166 | 271.769 | ||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | ‒ 41.859 | ‒ 124.032 | ‒ 142 | 228.960 | 35.438 | ‒ 63.531 | ‒ 44.908 | ‒ 34.964 | 0 | 34.815 | 34.815 | 34.814 | 5.416 | ‒ 5.413 | ||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 01.02 Ontwikkeling waterveiligheid | 406.328 | 476.038 | 609.987 | 583.461 | 469.826 | 317.759 | 443.661 | 504.894 | 388.485 | 353.054 | 309.932 | 564.819 | 327.582 | 266.356 | ||
Desaldering | 129.818 | 9.206 | 8.080 | 7.410 | 6.945 | 7.462 | 8.262 | 8.260 | 8.253 | 8.411 | 9.448 | 9.521 | 8.686 | 9.940 | 8.604 | 11.330 |
Extrapolatie 2036 | 367.700 | 367.700 | ||||||||||||||
Financiering IJsselpoort | 550 | 550 | ||||||||||||||
Integraal Rivier Management | 59.818 | 9.103 | 12.275 | 23.823 | 14.617 | |||||||||||
Kasschuiven binnen Deltafonds | 0 | |||||||||||||||
Kasschuiven Investeren in waterkwaliteit | 0 | ‒ 7.803 | ‒ 23.169 | ‒ 13.526 | 44.498 | |||||||||||
Kasschuiven Investeren in waterveiligheid | 0 | 10.920 | 12.150 | ‒ 693 | ‒ 5.597 | ‒ 13.532 | 844 | 1.172 | 668 | ‒ 13.206 | 123 | 128 | 180 | 183 | 1.469 | 5.191 |
Kasschuiven Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | 0 | 6.038 | ‒ 6.552 | ‒ 11.487 | ‒ 4.540 | 11.132 | 9.611 | ‒ 2.991 | ‒ 15.581 | 42.937 | 5.964 | ‒ 39.436 | ‒ 13.336 | 235 | 18.006 | 0 |
LNV: bijdrage VNSC 2022-2025 | 448 | 112 | 112 | 112 | 112 | |||||||||||
Loon- en prijsbijstelling 2022 | 156.929 | 12.151 | 11.929 | 10.949 | 11.733 | 9.589 | 8.765 | ‒ 1.648 | 8.378 | 8.378 | 8.378 | 8.378 | 8.378 | 8.378 | 8.378 | 34.815 |
Programmaruimte DF | ‒ 408 | ‒ 408 | ||||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2023 | 38.019 | 34.822 | 10.763 | 9.307 | 15.742 | 72.530 | 4.793 | 1.718 | 46.520 | 23.913 | ‒ 21.409 | 3.908 | 18.736 | 36.457 | 419.036 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 01.02 Ontwikkeling waterveiligheid | 444.347 | 510.860 | 620.750 | 592.768 | 485.568 | 390.289 | 448.454 | 506.612 | 435.005 | 376.967 | 288.523 | 568.727 | 346.318 | 302.813 | 419.036 | |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 01.03 Studiekosten | 10.691 | 12.577 | 11.127 | 10.196 | 8.689 | 8.948 | 7.571 | 7.071 | 7.071 | 7.071 | 7.071 | 7.087 | 6.831 | 6.831 | ||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | 7.365 | 2.437 | 144 | 144 | ||||||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 01.03 Studiekosten | 18.056 | 15.014 | 11.271 | 10.340 | 8.689 | 8.948 | 7.571 | 7.071 | 7.071 | 7.071 | 7.071 | 7.087 | 6.831 | 6.831 | ||
Correctie kosten covid crisis | 250 | 250 | ||||||||||||||
Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie | 12.600 | 3.044 | 3.224 | 2.381 | 2.175 | 1.487 | 289 | |||||||||
Desaldering | 13 | 13 | ||||||||||||||
Extrapolatie 2036 | 6.831 | 6.831 | ||||||||||||||
Financiering programmerfunctie | 7.000 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | |
Integraal Rivier Management | 3.159 | 1.146 | 784 | 635 | 594 | |||||||||||
Kasschuiven Investeren in waterveiligheid | 0 | ‒ 593 | 853 | 120 | 120 | ‒ 500 | ||||||||||
Loon- en prijsbijstelling 2022 | 601 | 1 | 210 | 351 | 39 | |||||||||||
Overboeking ministerie van BZK | ‒ 195 | ‒ 120 | ‒ 75 | |||||||||||||
Overboeking ministerie van EZK | ‒ 731 | ‒ 241 | ‒ 215 | ‒ 162 | ‒ 113 | |||||||||||
Overboeking ministerie van LNV | ‒ 767 | ‒ 175 | ‒ 277 | ‒ 210 | ‒ 105 | |||||||||||
Overboeking ministerie van OCW | 25 | 25 | ||||||||||||||
Wateroverlast en hoogwater | ‒ 704 | ‒ 163 | ‒ 136 | ‒ 135 | ‒ 135 | ‒ 135 | ||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2023 | 1.791 | 5.230 | 3.879 | 3.116 | 2.446 | 789 | 0 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 7.331 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 01.03 Studiekosten | 19.847 | 20.244 | 15.150 | 13.456 | 11.135 | 9.737 | 7.571 | 7.571 | 7.571 | 7.571 | 7.571 | 7.587 | 7.331 | 7.331 | 7.331 | |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2022 Investeren in waterveiligheid | 568.377 | 702.948 | 623.351 | 365.482 | 516.203 | 410.238 | 567.992 | 546.929 | 395.556 | 325.310 | 282.188 | 537.092 | 328.997 | 278.600 | 368.113 | |
Totaal Uitgaven stand eerste suppletoire wet 2022 Investeren in waterveiligheid | 522.931 | 607.076 | 705.967 | 595.207 | 550.598 | 347.781 | 522.414 | 511.965 | 395.556 | 360.125 | 317.003 | 571.906 | 334.413 | 273.187 | 0 | |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2023 Investeren in waterveiligheid | 567.828 | 653.117 | 724.981 | 607.702 | 572.507 | 422.188 | 540.416 | 514.183 | 442.576 | 384.538 | 296.094 | 576.314 | 353.649 | 310.144 | 426.367 | |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 01.09 Ontvangsten investeren in waterveiligheid | 166.404 | 143.525 | 144.108 | 140.010 | 158.159 | 159.201 | 159.344 | 159.195 | 176.129 | 182.899 | 184.315 | 168.084 | 192.376 | 165.200 | ||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | 4.102 | ‒ 53 | ||||||||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 01.09 Ontvangsten investeren in waterveiligheid | 170.506 | 143.525 | 144.108 | 140.010 | 158.106 | 159.201 | 159.344 | 159.195 | 176.129 | 182.899 | 184.315 | 168.084 | 192.376 | 165.200 | ||
Desaldering | 129.831 | 9.219 | 8.080 | 7.410 | 6.945 | 7.462 | 8.262 | 8.260 | 8.253 | 8.411 | 9.448 | 9.521 | 8.686 | 9.940 | 8.604 | 11.330 |
Extrapolatie 2036 | 163.844 | 163.844 | ||||||||||||||
Kasschuiven Investeren in waterveiligheid | 0 | 10.327 | 13.003 | ‒ 573 | ‒ 5.477 | ‒ 13.532 | 844 | 672 | 668 | ‒ 13.206 | 123 | 128 | 180 | 183 | 1.469 | 5.191 |
Mutaties Miljoenennota 2023 | 19.546 | 21.083 | 6.837 | 1.468 | ‒ 6.070 | 9.106 | 8.932 | 8.921 | ‒ 4.795 | 9.571 | 9.649 | 8.866 | 10.123 | 10.073 | 180.365 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 01.09 Ontvangsten investeren in waterveiligheid | 190.052 | 164.608 | 150.945 | 141.478 | 152.036 | 168.307 | 168.276 | 168.116 | 171.334 | 192.470 | 193.964 | 176.950 | 202.499 | 175.273 | 180.365 | |
Totaal Ontvangsten stand ontwerpbegroting 2022 Investeren in waterveiligheid | 166.404 | 143.525 | 144.108 | 140.010 | 158.159 | 159.201 | 159.344 | 159.195 | 176.129 | 182.899 | 184.315 | 168.084 | 192.376 | 165.200 | 163.844 | |
Totaal Ontvangsten stand eerste suppletoire wet 2022 Investeren in waterveiligheid | 170.506 | 143.525 | 144.108 | 140.010 | 158.106 | 159.201 | 159.344 | 159.195 | 176.129 | 182.899 | 184.315 | 168.084 | 192.376 | 165.200 | 163.844 | |
Totaal Ontvangsten stand ontwerpbegroting 2023 Investeren in waterveiligheid | 190.052 | 164.608 | 150.945 | 141.478 | 152.036 | 168.307 | 168.276 | 168.116 | 171.334 | 192.470 | 193.964 | 176.950 | 202.499 | 175.273 | 180.365 |
Artikel 1 Investeren in waterveiligheid
Desaldering
De aanpassing van de ontvangsten betreft met name de bijdragen Water schappen aan het HWBP conform de geactualiseerde programmering HWBP. Deze ontvangsten worden ingezet voor hogere uitgaven binnen dit artikel.
Extrapolatie 2036
Bij de begroting 2023 wordt de looptijd van het Deltafonds met een jaar verlengd tot en met 2036. Het niveau van extrapolatie is gelijk aan het jaar 2035 stand begroting 2022 na verwerking van structurele begrotingsmutaties. Daarnaast zijn de structurele bijdragen van derden doorgetrokken.
Loon- en prijsbijstelling 2022
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranch 2022 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
Integraal Rivier Management
Met deze overboeking naar het uitvoeringsartikel wordt invulling gegeven aan de pilots en projecten ter bevordering van de waterveiligheid langs de Maas, zoals Lob van Gennep, Oeffelt en Arcen (€ 60 miljoen). Daarnaast is een deel van de middelen (totaal € 2,5 miljoen voor de jaren 2023-2024) noodzakelijk voor het verder vormgeven van het Programma Integraal Rivier Management onder de omgevingswet. Daarbij gaat het onder meer om het laten opstellen van een MKBA en een MER en het organiseren van gezamenlijke bouwdagen met provincies, waterschappen, gemeenten en stakeholders. Voor de periode 2023-2026 wordt extra inzet bij RWS ZN voorzien om uitvoering te geven aan de acties voortvloeiend uit de beleidstafel. Hiervoor is jaarlijks € 0,12 miljoen nodig voor de periode 2023-2026. In totaal wordt met deze overboeking vanuit artikel 5.04 Reserveringen € 63 miljoen overgeheveld naar het uitvoeringsartikel.
Kasschuif Exploitatie en vernieuwing
Om binnen een modaliteit tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren via het aanlegprogramma noodzakelijk. Door middel van een kasschuif via artikel 01.02 worden de bedragen met betrekking tot de overeenkomst Beheer en Onderhoud 2022-2023 in overeenstemming gebracht met de programmering.
Kasschuiven investeren in waterveiligheid
Om binnen een modaliteit tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren via het aanlegprogramma noodzakelijk. De omvangrijkste kasschuiven vinden plaats op het Hoogwaterbeschermingsprogramma om de beschikbare bedragen beter in lijn te brengen met de programmering. Door middel van een kasschuif via artikel 01.02 worden de bedragen in de juiste jaren geplaatst.
Kasschuiven Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven
Om binnen het Deltafonds tot een sluitende programmering te komen zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren via het aanlegprogramma noodzakelijk. De omvangrijkste kasschuiven vinden plaats op de investeringsruimte (artikel 5.03) en reserveringen (artikel 5.04) om de beschikbare bedragen beter in lijn te brengen met de beleidsopgaven. Door middel van een kasschuif via artikel 01.02 worden de bedragen in de juiste jaren geplaatst.
Kasschuiven Investeren in waterkwaliteit
Om binnen een modaliteit tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren via het aanlegprogramma noodzakelijk. De omvangrijkste kasschuiven vinden plaats op hetprogramma Kaderrichtlijn Water om de beschikbare bedragen beter in lijn te brengen met de programmering. Door middel van een kasschuif via artikel 01.02 worden de bedragen in de juiste jaren geplaatst.
Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie
In de periode 2022-2027 wordt vanuit het artikel 5.04 Reserveringen € 12,6 miljoen overgeboekt naar artikel 1 Investeren in waterveiligheid ter financiering van kennis en monitoring Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie en € 0,9 miljoen naar PBL (hoofdstuk XII) voor de bijdrage aan het onderzoeksprogramma klimaatadaptatie.
Financiering programmeerfunctie
Ten behoeve van het Strategisch Onderzoek voor Programmeerfunctie Water en Bodem wordt per jaar € 0,5 miljoen van uit de investeringsruimte op artikel 5.03 overgeboekt naar artikel 1.03 Studiekosten waterveiligheid.
2 Investeren in zoetwatervoorziening | Totaal mutatie | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 02.02 Ontwikkeling zoetwatervoorziening | 58.321 | 63.657 | 41.898 | 41.898 | 21.993 | 16.309 | 956 | 1.561 | ||||||||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | 91.252 | 67.513 | ‒ 961 | ‒ 5.943 | 24.898 | 56.425 | ‒ 22 | ‒ 36 | ||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 02.02 Ontwikkeling zoetwatervoorziening | 149.573 | 131.170 | 40.937 | 35.955 | 46.891 | 72.734 | 934 | 1.525 | ||||||||
Loon- en prijsbijstelling 2022 | 24.746 | 7.710 | 6.768 | 2.111 | 1.856 | 2.420 | 3.754 | 48 | 79 | |||||||
Opdracht zoutmonitoring Rijn-Maasmonding | ‒ 270 | ‒ 190 | ‒ 52 | ‒ 28 | ||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2023 | 7.520 | 6.716 | 2.083 | 1.856 | 2.420 | 3.754 | 48 | 79 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 02.02 Ontwikkeling zoetwatervoorziening | 157.093 | 137.886 | 43.020 | 37.811 | 49.311 | 76.488 | 982 | 1.604 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 02.03 Studiekosten | 4.668 | 5.150 | 4.789 | 3.637 | 2.200 | 2.200 | ||||||||||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | 224 | ‒ 650 | ‒ 650 | 3.750 | ||||||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 02.03 Studiekosten | 4.892 | 4.500 | 4.139 | 7.387 | 2.200 | 2.200 | ||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2023 | ||||||||||||||||
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 02.03 Studiekosten | 4.892 | 4.500 | 4.139 | 7.387 | 2.200 | 2.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2022 Investeren in zoetwatervoorziening | 62.989 | 68.807 | 46.687 | 45.535 | 24.193 | 18.509 | 956 | 1.561 | ||||||||
Totaal Uitgaven stand eerste suppletoire wet 2022 Investeren in zoetwatervoorziening | 135.465 | 120.670 | 13.076 | 6.342 | 1.091 | 934 | 934 | 1.525 | ||||||||
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2023 Investeren in zoetwatervoorziening | 161.985 | 142.386 | 47.159 | 45.198 | 51.511 | 78.688 | 982 | 1.604 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 2 Investeren in zoetwatervoorziening
Loon- en prijsbijstelling 2022
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranch 2022 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
3 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing | Totaal mutatie | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 03.01 Exploitatie | 7.634 | 7.634 | 7.660 | 7.660 | 7.660 | 7.876 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | ||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | ||||||||||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 03.01 Exploitatie | 7.634 | 7.634 | 7.660 | 7.660 | 7.660 | 7.876 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | ||
Extrapolatie 2036 | 7.445 | 7.445 | ||||||||||||||
Loon- en prijsbijstelling 2022 | 5.836 | 394 | 394 | 395 | 395 | 395 | 407 | 384 | 384 | 384 | 384 | 384 | 384 | 384 | 384 | 384 |
Mutaties Miljoenennota 2023 | 394 | 394 | 395 | 395 | 395 | 407 | 384 | 384 | 384 | 384 | 384 | 384 | 384 | 384 | 7.829 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 03.01 Exploitatie | 8.028 | 8.028 | 8.055 | 8.055 | 8.055 | 8.283 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 03.02 Onderhoud en vernieuwing | 224.703 | 250.444 | 180.401 | 238.286 | 149.209 | 151.405 | 194.276 | 188.642 | 167.780 | 287.318 | 277.182 | 221.258 | 204.630 | 214.630 | ||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | 34.135 | 78.323 | ‒ 17.839 | 15.494 | 22.213 | ‒ 28.829 | ‒ 34.815 | ‒ 34.815 | ‒ 34.814 | |||||||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 03.02 Onderhoud en vernieuwing | 258.838 | 328.767 | 162.562 | 253.780 | 171.422 | 122.576 | 194.276 | 188.642 | 167.780 | 252.503 | 242.367 | 186.444 | 204.630 | 214.630 | ||
CA Instandhouding | 318.775 | 33.444 | 149.872 | 135.459 | ||||||||||||
Extrapolatie 2036 | 229.414 | 229.414 | ||||||||||||||
Loon- en prijsbijstelling 2022 | 106.474 | 13.263 | 16.822 | 7.780 | 9.924 | 6.147 | 5.751 | 5.554 | 5.686 | 5.496 | 4.449 | 3.926 | 4.137 | 5.592 | 5.592 | 6.355 |
Opdracht zoutmonitoring Rijn-Maasmonding | 270 | 190 | 52 | 28 | ||||||||||||
Overeenkomst Beheer en Onderhoud 2022-2023 | 17.420 | 9.870 | 7.550 | 0 | ||||||||||||
Overeenkomst Beheer en Onderhoud 2022-2023 | ‒ 55.404 | ‒ 32.383 | ‒ 23.021 | |||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2023 | ‒ 9.060 | 34.847 | 157.680 | 145.383 | 6.147 | 5.751 | 5.554 | 5.686 | 5.496 | 4.449 | 3.926 | 4.137 | 5.592 | 5.592 | 235.769 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 03.02 Onderhoud en vernieuwing | 249.778 | 363.614 | 320.242 | 399.163 | 177.569 | 128.327 | 199.830 | 194.328 | 173.276 | 256.952 | 246.293 | 190.581 | 210.222 | 220.222 | 235.769 | |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2022 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing | 232.337 | 258.078 | 188.061 | 245.946 | 156.869 | 159.281 | 201.721 | 196.087 | 175.225 | 294.763 | 284.627 | 228.703 | 212.075 | 222.075 | 236.859 | |
Totaal Uitgaven stand eerste suppletoire wet 2022 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing | 266.472 | 336.401 | 170.222 | 261.440 | 179.082 | 130.452 | 201.721 | 196.087 | 175.225 | 259.948 | 249.812 | 193.889 | 212.075 | 222.075 | 236.859 | |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2023 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing | 257.806 | 371.642 | 328.297 | 407.218 | 185.624 | 136.610 | 207.659 | 202.157 | 181.105 | 264.781 | 254.122 | 198.410 | 218.051 | 228.051 | 243.598 |
Artikel 3 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing
CA Instandhouding
In de eerste suppletoire begroting 2022 zijn de n het Coalitieakkoord extra beschikbaar gesteld middelen voor exploitatie, onderhoud en vernieuwing van de Rijksinfrastructuur aan het Deltafonds toegevoeg, artikel 5.04 Reserveringen. Met deze mutatie worden voor de korte termijn (periode tot en met 2025) de middelen ingezet om de programmering (artikel 3.02) op te hogen.
Extrapolatie 2036
Bij de begroting 2023 wordt de looptijd van het Deltafonds met een jaar verlengd tot en met 2036. Het niveau van extrapolatie is gelijk aan het jaar 2035 stand begroting 2022 na verwerking van structurele begrotingsmutaties. Daarnaast zijn de structurele bijdragen van derden doorgetrokken.
Loon- en prijsbijstelling 2022
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranch 2022 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
Overeenkomst Beheer en Onderhoud 2022-2023
Op basis van de overeenkomst Beheer en Onderhoud 2022-2023 vindt er per netwerk een budgetneutrale overboeking plaats van Onderhoud naar Overige Netwerkgebonden Kosten, de zogeheten Landelijke Taken. Voor het Deltafonds betreft dit een overboeking van € 55,4 miljoen. Binnen de overeenkomst Beheer en Onderhoud 2022-2023 is een extra opdracht afgesproken. Dit betreft onder andere groot onderhoud IJmuiden en Schellingwoude en klimaatadaptatie. Ter financiering hiervan wordt € 17,4 miljoen vanuit artikel 5.03 Investeringsruimte overgebeokt naar artikel 3.02 Onderhoud en vernieuwing.
4 Experimenteren cf. art. III Deltawet | Totaal mutatie | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 04.02 GIV/PPS | 21.842 | 215.594 | 89.327 | 89.517 | 58.841 | 57.990 | 57.327 | 56.513 | 55.712 | 54.925 | 54.767 | 54.383 | 54.660 | 53.989 | ||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | 102.441 | 22.142 | 99.962 | 11.714 | 30.343 | 35.000 | 35.000 | 35.000 | ||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 04.02 GIV/PPS | 124.283 | 237.736 | 189.289 | 101.231 | 89.184 | 92.990 | 92.327 | 91.513 | 55.712 | 54.925 | 54.767 | 54.383 | 54.660 | 53.989 | ||
Extrapolatie 2036 | 53.330 | 53.330 | ||||||||||||||
Loon- en prijsbijstelling 2022 | 33.179 | 4.294 | 5.273 | 3.944 | 2.476 | 2.162 | 2.812 | 2.800 | 2.787 | 967 | 954 | 951 | 945 | 949 | 938 | 927 |
Mutaties Miljoenennota 2023 | 4.294 | 5.273 | 3.944 | 2.476 | 2.162 | 2.812 | 2.800 | 2.787 | 967 | 954 | 951 | 945 | 949 | 938 | 54.257 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 04.02 GIV/PPS | 128.577 | 243.009 | 193.233 | 103.707 | 91.346 | 95.802 | 95.127 | 94.300 | 56.679 | 55.879 | 55.718 | 55.328 | 55.609 | 54.927 | 54.257 | |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2022 Experimenteren cf. art. III Deltawet | 21.842 | 215.594 | 89.327 | 89.517 | 58.841 | 57.990 | 57.327 | 56.513 | 55.712 | 54.925 | 54.767 | 54.383 | 54.660 | 53.989 | 53.330 | |
Totaal Uitgaven stand eerste suppletoire wet 2022 Experimenteren cf. art. III Deltawet | 124.283 | 237.736 | 189.289 | 101.231 | 89.184 | 92.990 | 92.327 | 91.513 | 55.712 | 54.925 | 54.767 | 54.383 | 54.660 | 53.989 | 53.330 | |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2023 Experimenteren cf. art. III Deltawet | 128.577 | 243.009 | 193.233 | 103.707 | 91.346 | 95.802 | 95.127 | 94.300 | 56.679 | 55.879 | 55.718 | 55.328 | 55.609 | 54.927 | 54.257 |
Artikel 4 Experimenteren cf. art. III Deltawet
Extrapolatie 2036
Bij de begroting 2023 wordt de looptijd van het Deltafonds met een jaar verlengd tot en met 2036. Het niveau van extrapolatie is gelijk aan het jaar 2035 stand begroting 2022 na verwerking van structurele begrotingsmutaties. Daarnaast zijn de structurele bijdragen van derden doorgetrokken.
Loon- en prijsbijstelling 2022
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranch 2022 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | Totaal mutatie | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 05.01 Apparaat | 249.947 | 241.017 | 246.533 | 252.198 | 247.099 | 246.842 | 246.429 | 246.074 | 246.074 | 246.074 | 246.074 | 246.074 | 246.074 | 246.074 | ||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | 323 | 4.074 | 3.804 | 3.933 | 1.700 | 1.300 | 800 | 700 | 600 | |||||||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 05.01 Apparaat | 250.270 | 245.091 | 250.337 | 256.131 | 248.799 | 248.142 | 247.229 | 246.774 | 246.674 | 246.074 | 246.074 | 246.074 | 246.074 | 246.074 | ||
Extrapolatie 2036 | 246.074 | 246.074 | ||||||||||||||
Loon- en prijsbijstelling 2022 | 120.776 | 8.141 | 7.970 | 8.138 | 8.327 | 8.091 | 8.064 | 8.035 | 8.019 | 8.015 | 7.996 | 7.996 | 7.996 | 7.996 | 7.996 | 7.996 |
Ringonderzoek Laboratoria | 15 | 15 | ||||||||||||||
SCM KRW | 6.375 | 6.375 | ||||||||||||||
SCM: Cybersecurity | 3.944 | 1.972 | 1.972 | |||||||||||||
Wateroverlast en hoogwater | 704 | 163 | 136 | 135 | 135 | 135 | ||||||||||
Werken aan Uitvoering | 24.400 | 1.200 | 2.900 | 2.300 | 2.300 | 2.700 | 2.600 | 2.600 | 2.600 | 2.600 | 2.600 | |||||
Mutaties Miljoenennota 2023 | 11.491 | 19.353 | 10.573 | 10.762 | 10.926 | 10.664 | 10.635 | 10.619 | 10.615 | 10.596 | 7.996 | 7.996 | 7.996 | 7.996 | 254.070 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 05.01 Apparaat | 261.761 | 264.444 | 260.910 | 266.893 | 259.725 | 258.806 | 257.864 | 257.393 | 257.289 | 256.670 | 254.070 | 254.070 | 254.070 | 254.070 | 254.070 | |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 05.02 Overige uitgaven | 70.641 | 68.696 | 69.013 | 69.339 | 69.462 | 69.298 | 65.706 | 65.381 | 65.381 | 65.381 | 65.381 | 65.340 | 65.340 | 65.340 | ||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | 358 | 352 | 353 | 352 | 352 | 352 | 352 | 352 | 352 | 352 | 352 | 352 | 352 | 352 | ||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 05.02 Overige uitgaven | 70.999 | 69.048 | 69.366 | 69.691 | 69.814 | 69.650 | 66.058 | 65.733 | 65.733 | 65.733 | 65.733 | 65.692 | 65.692 | 65.692 | ||
Extrapolatie 2036 | 65.692 | 65.692 | ||||||||||||||
Extrapolatie staf DC | 1.770 | 1.770 | ||||||||||||||
HXII: Maatwerk KNMI-RWS | ‒ 934 | ‒ 934 | ||||||||||||||
Loon- en prijsbijstelling 2022 | 52.216 | 3.652 | 3.551 | 3.581 | 3.597 | 3.603 | 3.687 | 3.409 | 3.393 | 3.393 | 3.393 | 3.393 | 3.391 | 3.391 | 3.391 | 3.391 |
Mirt onderzoek Delta aanpak Waterkwaliteit | ‒ 530 | ‒ 265 | ‒ 265 | |||||||||||||
Overeenkomst Beheer en Onderhoud 2022-2023 | 55.404 | 32.383 | 23.021 | |||||||||||||
Ringonderzoek Laboratoria | 17 | 17 | ||||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2023 | 34.853 | 26.307 | 3.581 | 3.597 | 3.603 | 5.457 | 3.409 | 3.393 | 3.393 | 3.393 | 3.393 | 3.391 | 3.391 | 3.391 | 69.083 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 05.02 Overige uitgaven | 105.852 | 95.355 | 72.947 | 73.288 | 73.417 | 75.107 | 69.467 | 69.126 | 69.126 | 69.126 | 69.126 | 69.083 | 69.083 | 69.083 | 69.083 | |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 05.03 Investeringsruimte | 3.500 | 21.016 | 7.425 | 27.425 | 18.585 | 141.608 | 37.325 | 27.325 | 17.325 | 16.200 | 16.200 | 16.200 | 360.325 | 343.049 | ||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | 7.221 | ‒ 750 | 0 | 0 | 145 | 1.724 | 0 | 0 | ‒ 330.550 | 5.413 | ||||||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 05.03 Investeringsruimte | 10.721 | 20.266 | 7.425 | 27.425 | 18.730 | 143.332 | 37.325 | 27.325 | 17.325 | 16.200 | 16.200 | 16.200 | 29.775 | 348.462 | ||
Emissieregistratie | ‒ 3.445 | ‒ 265 | ‒ 265 | ‒ 265 | ‒ 265 | ‒ 265 | ‒ 265 | ‒ 265 | ‒ 265 | ‒ 265 | ‒ 265 | ‒ 265 | ‒ 265 | ‒ 265 | ||
Extrapolatie 2036 | 297.095 | 297.095 | ||||||||||||||
Extrapolatie staf DC | ‒ 1.770 | ‒ 1.770 | ||||||||||||||
Financiering IJsselpoort | ‒ 550 | ‒ 550 | ||||||||||||||
Financiering programmerfunctie | ‒ 7.000 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | |
Kasschuiven Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | 0 | 140 | ‒ 5.872 | ‒ 164 | ‒ 6.901 | ‒ 13.383 | ‒ 13.022 | ‒ 5.009 | 2.581 | 14.863 | 14.336 | 14.336 | 14.336 | 765 | ‒ 17.006 | 0 |
Loon- en prijsbijstelling 2022 | 412.059 | 5.130 | 14.219 | 16.781 | 11.122 | 14.530 | 14.910 | 35.790 | 39.523 | 41.616 | 42.695 | 44.331 | 44.128 | 42.669 | 42.680 | 1.935 |
Overeenkomst Beheer en Onderhoud 2022-2023 | ‒ 17.420 | ‒ 9.870 | ‒ 7.550 | |||||||||||||
Programmaruimte DF | 408 | 408 | ||||||||||||||
SCM KRW | ‒ 6.375 | ‒ 6.375 | ||||||||||||||
SCM: Cybersecurity | ‒ 3.944 | ‒ 1.972 | ‒ 1.972 | |||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2023 | ‒ 6.164 | ‒ 8.050 | 15.852 | 3.456 | 382 | ‒ 1.197 | 30.016 | 41.339 | 55.714 | 56.266 | 57.902 | 57.699 | 42.669 | 24.909 | 298.265 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 05.03 Investeringsruimte | 4.557 | 12.216 | 23.277 | 30.881 | 19.112 | 142.135 | 67.341 | 68.664 | 73.039 | 72.466 | 74.102 | 73.899 | 72.444 | 373.371 | 298.265 | |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 05.04 Reserveringen | 15.317 | 19.170 | 94.988 | 131.395 | 136.425 | 144.278 | 135.400 | 71.000 | 213.600 | 256.800 | 211.800 | 211.800 | 211.800 | 211.800 | ||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | 20.000 | 40.000 | 65.000 | 145.000 | ‒ 15.000 | ‒ 25.000 | 85.000 | 40.000 | 40.000 | |||||||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 05.04 Reserveringen | 35.317 | 59.170 | 159.988 | 276.395 | 121.425 | 119.278 | 220.400 | 111.000 | 253.600 | 256.800 | 211.800 | 211.800 | 211.800 | 211.800 | ||
Correctie kosten covid crisis | ‒ 250 | ‒ 250 | ||||||||||||||
CA Instandhouding | ‒ 318.775 | ‒ 33.444 | ‒ 149.872 | ‒ 135.459 | ||||||||||||
Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie | ‒ 13.500 | ‒ 3.164 | ‒ 3.419 | ‒ 2.576 | ‒ 2.370 | ‒ 1.682 | ‒ 289 | |||||||||
Extrapolatie 2036 | 209.800 | 209.800 | ||||||||||||||
Integraal Rivier Management | ‒ 62.977 | ‒ 10.249 | ‒ 13.059 | ‒ 24.458 | ‒ 15.211 | |||||||||||
Kasschuif tlv generale beeld | ‒ 30.000 | ‒ 39.000 | ‒ 14.056 | 64.872 | ‒ 34.541 | ‒ 20.775 | 6.000 | 7.500 | ||||||||
Kasschuiven Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | 0 | 12.822 | 27.424 | 8.651 | ‒ 6.559 | ‒ 4.749 | 12.411 | ‒ 7.000 | 13.000 | ‒ 57.800 | ‒ 20.300 | 25.100 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | 0 |
Meettechniek Monitoring KRW | ‒ 15.000 | ‒ 1.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 4.000 | |||||||||||
Nutrienten en Gewasbeschermingsmiddelen | ‒ 23.400 | ‒ 2.100 | ‒ 3.500 | ‒ 3.500 | ‒ 3.500 | ‒ 3.500 | ‒ 2.900 | ‒ 4.400 | ||||||||
Plastic Zwerfafval | ‒ 8.000 | ‒ 875 | ‒ 2.626 | ‒ 2.491 | ‒ 2.008 | |||||||||||
Reservering Kennisbasis Nationale Grondwater Reserves | ‒ 2.700 | ‒ 1.200 | ‒ 1.000 | ‒ 500 | ||||||||||||
Reservering PFAS | ‒ 2.400 | ‒ 800 | ‒ 800 | ‒ 800 | ||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2023 | ‒ 35.317 | ‒ 46.670 | ‒ 104.525 | ‒ 212.895 | ‒ 45.917 | 15.222 | ‒ 3.900 | 13.000 | ‒ 57.800 | ‒ 20.300 | 25.100 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | 209.800 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 05.04 Reserveringen | 0 | 12.500 | 55.463 | 63.500 | 75.508 | 134.500 | 216.500 | 124.000 | 195.800 | 236.500 | 236.900 | 210.800 | 210.800 | 210.800 | 209.800 | |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2022 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | 339.405 | 349.899 | 417.959 | 480.357 | 471.571 | 602.026 | 484.860 | 409.780 | 542.380 | 584.455 | 539.455 | 539.414 | 883.539 | 866.263 | 811.171 | |
Totaal Uitgaven stand eerste suppletoire wet 2022 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | 367.307 | 393.575 | 522.116 | 684.642 | 513.768 | 645.402 | 526.012 | 450.832 | 583.332 | 584.807 | 539.807 | 539.766 | 553.341 | 872.028 | 811.523 | |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2023 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | 372.170 | 384.515 | 412.597 | 434.562 | 427.762 | 610.548 | 611.172 | 519.183 | 595.254 | 634.762 | 634.198 | 607.852 | 606.397 | 907.324 | 831.218 | |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 05.10 Saldo afgesloten rekeningen | ||||||||||||||||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | 286.033 | |||||||||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 05.10 Saldo afgesloten rekeningen | 286.033 | |||||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2023 | ||||||||||||||||
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 05.10 Saldo afgesloten rekeningen | 286.033 | |||||||||||||||
Totaal Ontvangsten stand ontwerpbegroting 2022 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | ||||||||||||||||
Totaal Ontvangsten stand eerste suppletoire wet 2022 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | 286.033 | |||||||||||||||
Totaal Ontvangsten stand ontwerpbegroting 2023 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | 286.033 |
Artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven
Extrapolatie 2036
Bij de begroting 2023 wordt de looptijd van het Deltafonds met een jaar verlengd tot en met 2036. Het niveau van extrapolatie is gelijk aan het jaar 2035 stand begroting 2022 na verwerking van structurele begrotingsmutaties. Daarnaast zijn de structurele bijdragen van derden doorgetrokken.
Loon- en prijsbijstelling 2022
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranch 2022 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
SCM KRW
Ter financiering van de benodigde inzet capaciteit RWS ten behoeve van de Kader Richtlijn Water wordt in 2023 € 6,375 miljoen vanuit investeringsruimte aan artikel 5.01 Appraat toegevoegd.
Werken aan Uitvoering
Ter financiering van activiteiten in het kader van Werken aan Uitvoering wordt € 24,3 miljoen aan het Deltafonds toegevoegd, artikel 5.01 Apparaat.
Overeenkomst Beheer en Onderhoud 2022-2023
Op basis van de overeenkomst Beheer en Onderhoud 2022-2023 vindt er per netwerk een budgetneutrale overboeking plaats van Onderhoud naar Overige Netwerkgebonden Kosten, de zogeheten Landelijke Taken. Voor het Deltafonds betreft dit een overboeking van € 55,4 miljoen. Binnen de overeenkomst Beheer en Onderhoud 2022-2023 is een extra opdracht afgesproken. Dit betreft onder andere groot onderhoud IJmuiden en Schellingwoude en klimaatadaptatie. Ter financiering hiervan wordt € 17,4 miljoen vanuit artikel 5.03 Investeringsruimte overgebeokt naar artikel 3.02 Onderhoud en vernieuwing.
Financiering programmeerfunctie
Ten behoeve van het Strategisch Onderzoek voor Programmeerfunctie Water en Bodem wordt per jaar € 0,5 miljoen van uit de investeringsruimte op artikel 5.03 overgeboekt naar artikel 1.03 Studiekosten waterveiligheid.
Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie
In de periode 2022-2027 wordt vanuit het artikel 5.04 Reserveringen € 12,6 miljoen overgeboekt naar artikel 1 Investeren in waterveiligheid ter financiering van kennis en monitoring Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie en € 0,9 miljoen naar PBL (hoofdstuk XII) voor de bijdrage aan het onderzoeksprogramma klimaatadaptatie.
Integraal Rivier ManagementEen deel van de beleidsreservering voor (IRM-) pilots en projecten ter bevordering van de waterveiligheid langs de Maas, zoals Lob van Gennep, Oeffelt en Arcen (€ 60 miljoen) wordt overgeheveld naar het uitvoeringsartikel. Daarnaast is een deel van de middelen (totaal € 2,5 miljoen voor de jaren 2023-2024) noodzakelijk voor het verder vormgeven. Voor de periode 2023-2026 wordt extra inzet bij RWS ZN voorzien om uitvoering te geven aan de acties voortvloeiend uit de beleidstafel. Hiervoor is jaarlijks € 0,120 miljoen nodig voor de periode 2023-2026. € 63 miljoen vanuit artikel 5.04 reserveringen naar artikel 1.02 Ontwikkeling waterveiligheid € 59 miljoen en naar 1.03 Studiekosten waterveiligheid € 3 miljoen.
Meettechniek Monitoring KRW
Ten behoeve van de evaluatie van de Kaderrichtlijn Water in 2024, en vervolgens de inhoudelijke verantwoording richting de Europese Commissie in 2027, is data benodigd vanuit monitoring en verbetering van het waterkwaliteitsmodelinstrumentarium. Ter financiering hiervan wordt € 15 miljoen vanuit artikel 5.04 Reserveringen naar artikel 7.03 Studiekosten waterkwaliteit overgeboekt.
Nutrienten en Gewasbeschermingsmiddelen
In het Delta-aanpak Agrarisch Waterbeheer – Nutriënten en gewasbeschermingsmiddelen (DAW) worden via gebiedsprocessen maatregelpakketten ontwikkeld ten behoeve van de wateropgave voor de landbouw, die passen bij een gezonde bedrijfsvoering van agrariërs en bijdragen aan het halen van de doelen van de Kaderrichtlijn Water. Met het Kadaster en met LTO zijn lopende afspraken over de uitvoering van DAW. De komende jaren is voor deze organisaties een bijdrage uit het Deltafonds nodig. Daarnaast zal in 2022 een regeling starten waarbij waterschappen subsidie kunnen aanvragen voor het uitvoeren van DAW-impulsprojecten. € 23,4 miljoen wordt vanuit artikel 5.04 Reserveringen naar artikel 7.02 Ontwikkeling en 7.03 Studiekosten waterkwaliteit geboekt.
Plastic Zwerfafval
Anders dan eerder verwacht, zijn de voorbereidende analyses en pilots in 2021 tot afronding gekomen. Hiermee is inzicht gekregen in de grootste bronnen van plastic voor de rivieren (hotspots), in de effectiviteit van verschillende vangsystemen en in de mogelijke maatregelen voor terreinbeheerders. In 2022 wordt toegewerkt naar de uitvoering van maatregelen toe te werken. Ter financiering hiervan wordt € 8 miljoen vanuit artikel 5.04 Reserveringen naar artikel 7.03 Studiekosten waterkwaliteit overgeboekt.
6 Bijdragen andere begrotingen Rijk | Totaal mutatie | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 06.09 Ten laste van begroting IenW | 1.161.419 | 1.568.404 | 1.340.478 | 1.216.548 | 1.215.793 | 1.289.386 | 1.187.956 | 1.073.169 | 1.014.238 | 1.098.048 | 976.722 | 1.191.508 | 1.286.895 | 1.255.727 | ||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | ‒ 91.642 | 94.902 | 239.092 | 402.052 | 103.052 | 41.652 | 41.152 | 41.052 | 40.952 | 352 | 352 | 352 | ‒ 324.782 | 352 | ||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 06.09 Ten laste van begroting IenW | 1.069.777 | 1.663.306 | 1.579.570 | 1.618.600 | 1.318.845 | 1.331.038 | 1.229.108 | 1.114.221 | 1.055.190 | 1.098.400 | 977.074 | 1.191.860 | 962.113 | 1.256.079 | ||
Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie | ‒ 900 | ‒ 120 | ‒ 195 | ‒ 195 | ‒ 195 | ‒ 195 | ||||||||||
Extrapolatie 2036 | 1.305.981 | 1.305.981 | ||||||||||||||
HXII: Maatwerk KNMI-RWS | ‒ 934 | ‒ 934 | ||||||||||||||
Kasschuif tlv generale beeld | 0 | ‒ 20.000 | 944 | 61.872 | ‒ 52.541 | ‒ 27.775 | 15.000 | 22.500 | ||||||||
LNV: bijdrage VNSC 2022-2025 | 448 | 112 | 112 | 112 | 112 | |||||||||||
Loon- en prijsbijstelling 2022 | 1.006.214 | 63.453 | 77.367 | 63.998 | 55.797 | 58.484 | 62.884 | 69.359 | 69.359 | 69.359 | 69.359 | 69.359 | 69.359 | 69.359 | 69.359 | 69.359 |
Mirt onderzoek Delta aanpak Waterkwaliteit | ‒ 244 | ‒ 135 | ‒ 27 | |||||||||||||
Overboeking ministerie van BZK | ‒ 195 | ‒ 120 | ‒ 75 | |||||||||||||
Overboeking ministerie van EZK | ‒ 731 | ‒ 241 | ‒ 215 | ‒ 162 | ‒ 113 | |||||||||||
Overboeking ministerie van LNV | ‒ 767 | ‒ 175 | ‒ 277 | ‒ 210 | ‒ 105 | |||||||||||
Overboeking ministerie van OCW | 25 | 25 | ||||||||||||||
PFAS | 1.500 | 1.500 | ||||||||||||||
Ringonderzoek Laboratoria | 32 | 32 | ||||||||||||||
Werken aan Uitvoering | 24.400 | 1.200 | 2.900 | 2.300 | 2.300 | 2.700 | 2.600 | 2.600 | 2.600 | 2.600 | 2.600 | |||||
Mutaties Miljoenennota 2023 | 44.597 | 80.534 | 127.715 | 5.255 | 33.214 | 80.484 | 94.459 | 71.959 | 71.959 | 71.959 | 69.359 | 69.359 | 69.359 | 69.359 | 1.375.340 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 06.09 Ten laste van begroting IenW | 1.114.374 | 1.743.840 | 1.707.285 | 1.623.855 | 1.352.059 | 1.411.522 | 1.323.567 | 1.186.180 | 1.127.149 | 1.170.359 | 1.046.433 | 1.261.219 | 1.031.472 | 1.325.438 | 1.375.340 | |
Totaal Ontvangsten stand ontwerpbegroting 2022 Bijdragen andere begrotingen Rijk | 1.161.419 | 1.568.404 | 1.340.478 | 1.216.548 | 1.215.793 | 1.289.386 | 1.187.956 | 1.073.169 | 1.014.238 | 1.098.048 | 976.722 | 1.191.508 | 1.286.895 | 1.255.727 | 1.305.629 | |
Totaal Ontvangsten stand eerste suppletoire wet 2022 Bijdragen andere begrotingen Rijk | 1.069.777 | 1.663.306 | 1.579.570 | 1.618.600 | 1.318.845 | 1.331.038 | 1.229.108 | 1.114.221 | 1.055.190 | 1.098.400 | 977.074 | 1.191.860 | 962.113 | 1.256.079 | 1.305.981 | |
Totaal Ontvangsten stand ontwerpbegroting 2023 Bijdragen andere begrotingen Rijk | 1.114.374 | 1.743.840 | 1.707.285 | 1.623.855 | 1.352.059 | 1.411.522 | 1.323.567 | 1.186.180 | 1.127.149 | 1.170.359 | 1.046.433 | 1.261.219 | 1.031.472 | 1.325.438 | 1.375.340 |
Artikel 6 Bijdragen andere begrotingen Rijk
Extrapolatie 2036
Bij de begroting 2023 wordt de looptijd van het Deltafonds met een jaar verlengd tot en met 2036. Het niveau van extrapolatie is gelijk aan het jaar 2035 stand begroting 2022 na verwerking van structurele begrotingsmutaties. Daarnaast zijn de structurele bijdragen van derden doorgetrokken.
Kasschui tlv generale beeld
Met deze kasschuif ten laste van het generale beeld, worden de CA middelen voor instandhouding in overeenstemming met de uitvoering gebracht.
Loon- en prijsbijstelling 2022
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranch 2022 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
Werken aan Uitvoering
Ter financiering van activiteiten in het kader van Werken aan Uitvoering wordt € 24,3 miljoen aan het Deltafonds toegevoegd, artikel 5.01 Apparaat.
7 Investeren in waterkwaliteit | Totaal mutatie | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 07.01 Ontwikkeling Kaderrichtlijn Water | 73.258 | 84.215 | 67.441 | 78.834 | 88.308 | 127.315 | ||||||||||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | ‒ 30.025 | ‒ 28.310 | 210 | 977 | 7.353 | 66.037 | 0 | 0 | ||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 07.01 Ontwikkeling Kaderrichtlijn Water | 43.233 | 55.905 | 67.651 | 79.811 | 95.661 | 193.352 | 0 | 0 | ||||||||
Kasschuiven Investeren in waterkwaliteit | 0 | 7.803 | 23.169 | 13.526 | ‒ 44.498 | |||||||||||
Loon- en prijsbijstelling 2022 | 27.638 | 2.232 | 2.886 | 3.492 | 4.120 | 4.938 | 9.970 | |||||||||
Mutaties Miljoenennota 2023 | 2.232 | 2.886 | 11.295 | 27.289 | 18.464 | ‒ 34.528 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 07.01 Ontwikkeling Kaderrichtlijn Water | 45.465 | 58.791 | 78.946 | 107.100 | 114.125 | 158.824 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 07.02 Ontwikkeling waterkwaliteit | 21.767 | 26.288 | 40.760 | 41.374 | 55.967 | 71.228 | 34.444 | 21.494 | 21.494 | 21.494 | ||||||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | 5.324 | 0 | ||||||||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 07.02 Ontwikkeling waterkwaliteit | 27.091 | 26.288 | 40.760 | 41.374 | 55.967 | 71.228 | 34.444 | 21.494 | 21.494 | 21.494 | ||||||
Loon- en prijsbijstelling 2022 | 18.666 | 1.398 | 1.356 | 2.104 | 2.136 | 2.888 | 3.676 | 1.778 | 1.110 | 1.110 | 1.110 | |||||
Waterkwaliteit projecten uitvoering | 32.400 | 5.850 | 10.500 | 10.500 | 2.550 | 1.500 | 1.500 | |||||||||
Mutaties Miljoenennota 2023 | 7.248 | 11.856 | 12.604 | 4.686 | 4.388 | 5.176 | 1.778 | 1.110 | 1.110 | 1.110 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 07.02 Ontwikkeling waterkwaliteit | 34.339 | 38.144 | 53.364 | 46.060 | 60.355 | 76.404 | 36.222 | 22.604 | 22.604 | 22.604 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 07.03 Studiekosten waterkwaliteit | 8.450 | 6.100 | 11.000 | 9.513 | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | 13.086 | 8.080 | 6.597 | ‒ 2.950 | ‒ 3.400 | ‒ 2.900 | ‒ 4.400 | |||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 07.03 Studiekosten waterkwaliteit | 21.536 | 14.180 | 17.597 | 6.563 | ‒ 1.400 | ‒ 900 | ‒ 4.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Emissieregistratie | 3.445 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | ||
Meettechniek Monitoring KRW | 15.000 | 1.000 | 5.000 | 5.000 | 4.000 | |||||||||||
Mirt onderzoek Delta aanpak Waterkwaliteit | 368 | 130 | 238 | |||||||||||||
Nutrienten en Gewasbeschermingsmiddelen | 23.400 | 2.100 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 2.900 | 4.400 | ||||||||
PFAS | 1.500 | 1.500 | ||||||||||||||
Plastic Zwerfafval | 8.000 | 875 | 2.626 | 2.491 | 2.008 | |||||||||||
Reservering Kennisbasis Nationale Grondwater Reserves | 2.700 | 1.200 | 1.000 | 500 | ||||||||||||
Reservering PFAS | 2.400 | 800 | 800 | 800 | ||||||||||||
Waterkwaliteit projecten uitvoering | ‒ 32.400 | ‒ 5.850 | ‒ 10.500 | ‒ 10.500 | ‒ 2.550 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | |||||||||
Mutaties Miljoenennota 2023 | 1.755 | 2.664 | 2.056 | 7.223 | 2.265 | 1.665 | 4.665 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 07.03 Studiekosten waterkwaliteit | 23.291 | 16.844 | 19.653 | 13.786 | 865 | 765 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2022 Investeren in waterkwaliteit | 103.475 | 116.603 | 119.201 | 129.721 | 146.275 | 200.543 | 34.444 | 21.494 | 21.494 | 21.494 | 0 | 0 | ||||
Totaal Uitgaven stand eerste suppletoire wet 2022 Investeren in waterkwaliteit | 91.860 | 96.373 | 126.008 | 127.748 | 150.228 | 263.680 | 30.044 | 21.494 | 21.494 | 21.494 | 0 | 0 | ||||
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2023 Investeren in waterkwaliteit | 103.095 | 113.779 | 151.963 | 166.946 | 175.345 | 235.993 | 36.487 | 22.869 | 22.869 | 22.869 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 07.09 Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit | 602 | |||||||||||||||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | 400 | |||||||||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 07.09 Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit | 1.002 | |||||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2023 | ||||||||||||||||
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 07.09 Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit | 1.002 | |||||||||||||||
Totaal Ontvangsten stand ontwerpbegroting 2022 Investeren in waterkwaliteit | 602 | |||||||||||||||
Totaal Ontvangsten stand eerste suppletoire wet 2022 Investeren in waterkwaliteit | 1.002 | |||||||||||||||
Totaal Ontvangsten stand ontwerpbegroting 2023 Investeren in waterkwaliteit | 1.002 |
Artikel 7 Investeren in waterkwaliteit
Loon- en prijsbijstelling 2022
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranch 2022 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
Meettechniek Monitoring KRW
Ten behoeve van de evaluatie van de Kaderrichtlijn Water in 2024, en vervolgens de inhoudelijke verantwoording richting de Europese Commissie in 2027, is data benodigd vanuit monitoring en verbetering van het waterkwaliteitsmodelinstrumentarium. Ter financiering hiervan wordt € 15 miljoen vanuit artikel 5.04 Reserveringen naar artikel 7.03 Studiekosten waterkwaliteit overgeboekt.
Nutrienten en Gewasbeschermingsmiddelen
In het Delta-aanpak Agrarisch Waterbeheer – Nutriënten en gewasbeschermingsmiddelen (DAW) worden via gebiedsprocessen maatregelpakketten ontwikkeld ten behoeve van de wateropgave voor de landbouw, die passen bij een gezonde bedrijfsvoering van agrariërs en bijdragen aan het halen van de doelen van de Kaderrichtlijn Water. Met het Kadaster en met LTO zijn lopende afspraken over de uitvoering van DAW. De komende jaren is voor deze organisaties een bijdrage uit het Deltafonds nodig. Daarnaast zal in 2022 een regeling starten waarbij waterschappen subsidie kunnen aanvragen voor het uitvoeren van DAW-impulsprojecten. € 23,4 miljoen wordt vanuit artikel 5.04 Reserveringen naar artikel 7.02 Ontwikkeling en 7.03 Studiekosten waterkwaliteit geboekt.
Plastic Zwerfafval
Anders dan eerder verwacht, zijn de voorbereidende analyses en pilots in 2021 tot afronding gekomen. Hiermee is inzicht gekregen in de grootste bronnen van plastic voor de rivieren (hotspots), in de effectiviteit van verschillende vangsystemen en in de mogelijke maatregelen voor terreinbeheerders. In 2022 wordt toegewerkt naar de uitvoering van maatregelen toe te werken. Ter financiering hiervan wordt € 8 miljoen vanuit artikel 5.04 Reserveringen naar artikel 7.03 Studiekosten waterkwaliteit overgeboekt.
Waterkwaliteit projecten uitvoering
In de komende jaren worden subsidies onder andere aan het kadaster en LTO in het kader van Delta-aanpak Agrarisch Waterbeheer versterkt. De beschikbare middelen waren geraamd op het artikelonderdeel 7.03 Studiekosten, echter hebben meer het karakter van uitvoering/realisatie en dienen daarom op artikel 7.02.01 te worden verantwoord. Met deze boeking worden de beschikbare middelen op het juiste artikelonderdeel geplaatst.