Screeningsautoriteit Justis screent om inzicht te krijgen in de betrouwbaarheid van personen en organisaties. Justis doet dit in het belang van het functioneren van de rechtsstaat en de veiligheid in en van de samenleving.
Justis screent op terreinen waarvan politiek en samenleving vinden dat betrouwbaarheid belangrijk is. Justis maakt hierbij gebruik van unieke informatie die alleen voor de overheid beschikbaar is. Daar waar het bedrijfsleven screent, wil Justis dat dit betrouwbaar gebeurt en daarom screent ze deze organisaties ook. Justis draagt bij aan de veiligheid in en van de samenleving en doet recht aan de beginselen van de rechtsstaat, aangezien de rechtsstaat alleen goed kan functioneren als de betrouwbaarheid en veiligheid zijn gewaarborgd.
Bij het screenen van personen en organisaties stelt Justis de principes van de rechtsstaat centraal. Onafhankelijk en met oog voor privacy weegt Justis, vanuit een wettelijke basis, individuele belangen van personen en organisaties af tegen het collectieve belang, met als doel kwetsbare belangen te beschermen en risico’s te verminderen.
Niet alle dossiers zijn meegenomen in voorliggende paragraaf. Zaken die in en na 2023 zeker een rol gaan spelen, maar nog niet definitief konden worden geraamd, zijn kosten van het invoeren van de wet kwaliteit incassodienstverlening (WKI) en het invoeren van de VOG op basis van politiegegevens.
Toelichting op de meerjarige begroting van baten en lasten
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 49.493 | 52.578 | 58.031 | 57.646 | 57.721 | 58.050 | 57.810 |
waarvan omzet moederdepartement | ‒ 2.818 | 1.994 | 53.464 | 53.079 | 53.154 | 53.483 | 53.243 |
waarvan omzet overige departementen | 4.510 | 3.485 | 3.477 | 3.477 | 3.477 | 3.477 | 3.477 |
waarvan omzet derden | 47.801 | 47.099 | 1.090 | 1.090 | 1.090 | 1.090 | 1.090 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 49.493 | 52.578 | 58.031 | 57.646 | 57.721 | 58.050 | 57.810 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
- Personele kosten | 27.778 | 31.633 | 32.082 | 32.082 | 32.082 | 32.082 | 32.082 |
waarvan eigen personeel | 22.789 | 28.109 | 28.724 | 28.724 | 28.724 | 28.724 | 28.724 |
waarvan inhuur externen | 4.989 | 3.524 | 3.358 | 3.358 | 3.358 | 3.358 | 3.358 |
waarvan overige personele kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Materiële kosten | 22.624 | 20.945 | 25.949 | 25.564 | 25.639 | 25.968 | 25.728 |
waarvan apparaat ICT | 1.440 | 738 | 1.144 | 1.144 | 1.144 | 1.144 | 1.144 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 10.479 | 9.630 | 10.046 | 10.046 | 10.046 | 10.046 | 10.046 |
waarvan overige materiële kosten | 10.705 | 10.577 | 14.759 | 14.374 | 14.449 | 14.778 | 14.538 |
Materiële programmakosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Materieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiele kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal lasten | 50.402 | 52.578 | 58.031 | 57.646 | 57.721 | 58.050 | 57.810 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 909 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 909 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten
Omzet Moederdepartement
Vanaf 2023 wordt een nieuwe financieringssystematiek ingevoerd. De omzet moederdepartement bestaat uit een bijdrage voor de totale uitvoeringskosten voor de producten van de opdrachtgevers binnen het ministerie van JenV. Daarnaast is de bijdrage opgenomen voor het invoeren van de Wet Open Overheid, de consequenties van het rapport over de kinderopvangtoeslagaffaire (POK-WAU) en het project Toekomstvaste Informatievoorziening. In 2022 en jaren ervoor bestond de omzet moederdepartement alleen uit een bijdrage van het Ministerie van JenV voor producten waarvoor geen, of geen kostendekkende, tarieven (konden) worden geheven aan de eindgebruiker en het financieringsresultaat.
In onderstaande tabel wordt een nadere uitsplitsing van de omzet moederdepartement voor 2022 en 2023 weergegeven.
Product | 2022 | 2023 |
---|---|---|
Waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten/diensten | ||
Omzet: Risicomeldingen, TIV, BIBOB,VOG | ‒ 5.822 | 39.120 |
Omzet: Gratie, Naamswijziging | 1.848 | 4.495 |
Omzet: GSR | 1.145 | 1.236 |
Omzet: WPBR, WWM, BOA | 4.443 | 6.495 |
Waarvan overige ontvangsten/bijdragen van het moederdepartement | ||
Wet open overheid | 381 | 476 |
POK-WAU | 0 | 642 |
Toekomstvast IV | 0 | 1.000 |
Totaal | 1.994 | 53.464 |
Omzet overige departementen
In de omzet overige departementen is de bijdrage opgenomen van overige departementen voor producten waarvoor geen tarieven aan de eindgebruiker worden geheven. Het betreft bijdragen vanuit de Ministeries van SZW en IenW voor de continue screening van de Kinderopvang en Taxibranche.
Daarnaast is de bijdrage vanuit het Ministerie van VWS voor de VOG-vrijwilligers (200.000) van € 3,3 mln. opgenomen.
Omzet derden
Deze geraamde omzet betreft de bij derden (bedrijven) in rekening te brengen tarieven voor het product GVA (Gedragsverklaring aanbesteding). Met de nieuwe financeringsafspraken worden vanaf 2023 de tarief inkomsten van de VOG NP, VOG RP, Naamswijziging, BIBOB, WPBR en WWM ontheffingen bij de opdrachgevers verantwoord.
Product | Betaalde Aantallen | Tarief | PxQ (x € 1.000) |
---|---|---|---|
Gedragsverklaring Aanbesteding1 | 14.000 | 75 | 1090 |
Totaal | 1.090 |
Lasten
Personele kosten
De personele kosten in 2023 en verder blijven stabiel ten opzichte van het jaar 2022.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Eigen personeel | |||||||
Kosten (x € 1.000) | 22.789 | 28.109 | 28.724 | 28.724 | 28.724 | 28.724 | 28.724 |
Aantal Fte's | 300 | 358 | 368 | 368 | 368 | 368 | 368 |
Extern personeel | |||||||
Kosten (x € 1.000) | 4.989 | 3.524 | 3.358 | 3.358 | 3.358 | 3.358 | 3.358 |
Overige P-kosten | |||||||
Kosten (x € 1.000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale kosten (x € 1.000) | 27.778 | 31.633 | 32.082 | 32.082 | 32.082 | 32.082 | 32.082 |
Materiële kosten
De materiële kosten in 2023 en verder stijgen ten opzichte van het jaar 2022. Dit heeft te maken met indexatie van beheerkosten, kosten van kantoorautomatisering en porto kosten. Daarnaast stijgen de materiële kosten door de beheerskosten van digitaal afgeven VOG, UBO-register bronkopie, de inrichting van BIBOB register, het invoeren van Wet Open Overheid, consequenties van het rapport over de kinderopvangtoeslagaffaire (POK-WAU) en het project Toekomstvaste Informatievoorziening.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 11.943 | 17.610 | 13.977 | 13.977 | 13.977 | 13.977 | 13.977 |
2 | +/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 56.882 | 67.865 | 58.031 | 57.646 | 57.721 | 58.050 | 57.810 |
– /– totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 51.818 | ‒ 72.231 | ‒ 58.031 | ‒ 57.646 | ‒ 57.721 | ‒ 58.050 | ‒ 57.810 | |
Totaal operationele kasstroom | 5.064 | ‒ 4.366 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3 | – /– totaal investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal investeringsstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4 | – /– eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 603 | 733 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– /– aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal financieringskasstroom | 603 | 733 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5 | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 17.610 | 13.977 | 13.977 | 13.977 | 13.977 | 13.977 | 13.977 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
De gepresenteerde eenmalige storting in 2021 (4) heeft te maken met het aanvullen op het negatieve Eigen Vermogen van € 427.000 (als gevolg van een negatief exploitatieresultaat in het jaar 2020) en een corona-bijdrage van € 176.000. De eenmalige storting in 2022 (4) heeft te maken met het aanvullen op het negatieve Eigen Vermogen van € 733.000 (als gevolg van een negatief exploitatieresultaat in het jaar 2021).
Doelmatigheid
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Risicomeldingen | |||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t |
Volume | 2.190 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 |
Omzet (x €1.000)1 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Doorlooptijd | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
TIV | |||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t. | n.v.t | n.v.t |
Volume | 781 | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 |
Omzet* (x €1.000) | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Doorlooptijd: % verstrekking A binnen 3 dagen | 71% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% |
Doorlooptijd: % verstrekking B binnen 4 weken | 97% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% |
Doorlooptijd: % verstrekking C binnen 4 maanden | 100% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
GSR | |||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t. | n.v.t | n.v.t |
Volume | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 |
Omzet* (x €1.000) | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Doorlooptijd: % positieve beslissing binnen 8 weken | 93% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Doorlooptijd: % negatieve beslissing binnen 12 weken | 100% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
BIBOB | |||||||
Tarief | € 700,00 | € 700,00 | € 700,00 | € 700,00 | € 700,00 | € 700,00 | € 700,00 |
Volume | 418 | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 |
Omzet* (x €1.000) | € 217 | € 246 | € 246 | € 246 | € 246 | € 246 | € 246 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 54% | 60% | 60% | 60% | 60% | 60% | 60% |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken | 82% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Gratie | |||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t. | n.v.t | n.v.t |
Volume | 801 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Omzet* (x €1.000) | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Doorlooptijd: % binnen 6 maanden | 80% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG NP) | |||||||
Tarief (via gemeenten) | € 41,35 | € 41,35 | € 41,35 | € 41,35 | € 41,35 | € 41,35 | € 41,35 |
Tarief (elektronisch) | € 33,85 | € 33,85 | € 33,85 | € 33,85 | € 33,85 | € 33,85 | € 33,85 |
Volume | 1.276.084 | 1.170.000 | 1.250.000 | 1.250.000 | 1.250.000 | 1.250.000 | 1.250.000 |
Omzet* (x €1.000) | € 43.195 | € 39.605 | € 42.313 | € 42.313 | € 42.313 | € 42.313 | € 42.313 |
Doorlooptijd: % binnen 4 weken | 100% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken na VTW | 75% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG RP) | |||||||
Tarief | € 207,00 | € 207,00 | € 207,00 | € 207,00 | € 207,00 | € 207,00 | € 207,00 |
Volume | 6.112 | 11.500 | 11.500 | 11.500 | 11.500 | 11.500 | 11.500 |
Omzet* (x €1.000) | € 1.265 | € 2.381 | € 2.381 | € 2.381 | € 2.381 | € 2.381 | € 2.381 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 100% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW | 56% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Gratis VOG | |||||||
Volume | 156.161 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 |
Omzet overige departementen (x €1.000) | € 3.279 | € 3.228 | € 3.270 | € 3.270 | € 3.270 | € 3.270 | € 3.270 |
GVA | |||||||
Tarief | € 75,00 | € 75,00 | € 75,00 | € 75,00 | € 75,00 | € 75,00 | € 75,00 |
Volume | 12.983 | 12.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 |
Omzet* (x €1.000) | € 974 | € 940 | € 1.050 | € 940 | € 940 | € 940 | € 940 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 77% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Doorlooptijd: % binnen 16 weken na VTW | n.v.t | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Naamswijziging | |||||||
Tarief | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 |
Volume | 2.749 | 2.700 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 2.700 |
Omzet* (x €1.000) | € 1.594 | € 1.578 | € 2.041 | € 2.041 | € 2.041 | € 2.041 | € 2.041 |
Doorlooptijd: % binnen 20 weken | 85% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
WWM beroepen | |||||||
Tarief | n.v.t. | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t |
Volume | 151 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
Omzet* (x €1.000) | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Doorlooptijd: % binnen 26 weken | 97% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
WWM ontheffingen | |||||||
Tarief | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 |
Volume | 308 | 360 | 360 | 360 | 360 | 360 | 360 |
Omzet* (x €1.000) | € 23 | € 25 | € 25 | € 25 | € 25 | € 25 | € 25 |
Doorlooptijd: % binnen 13 weken | 84% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
BOA (Buitengewone opsporingsambtenaren) | |||||||
Tarief | n.v.t. | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t |
Volume | 9.560 | 8.000 | 11.000 | 11.000 | 11.000 | 11.000 | 11.000 |
Omzet* (x €1.000) | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Doorlooptijd: % verzoek art. 142 binnen 16 weken | 88% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
BOD (Bijzondere opsporingsdienst) | |||||||
Tarief | n.v.t. | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t |
Volume | 509 | 560 | 560 | 560 | 560 | 560 | 560 |
Omzet* (x €1.000) | ‒ | ||||||
Doorlooptijd: % BOD binnen 8 weken | 96% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
WPBR ondernemingen | |||||||
Tarief | € 600,00 | € 600,00 | € 600,00 | € 600,00 | € 600,00 | € 600,00 | € 600,00 |
Volume | 849 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Omzet* (x €1.000) | € 401 | € 4502 | € 4502 | € 450 | € 450 | € 450 | € 450 |
Doorlooptijd: % binnen 13 weken | 90% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
WPBR leidinggevenden | |||||||
Tarief | € 92,00 | € 92,00 | € 92,00 | € 92,00 | € 92,00 | € 92,00 | € 92,00 |
Volume | 964 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 |
Omzet* (x €1.000) | € 81 | € 81 | € 81 | € 81 | € 81 | € 81 | € 81 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 89% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Screening WKI ondernemingen | |||||||
Tarief | n.v.t | € 2.712,17 | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
Volume | n.v.t | 550 | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
Omzet* (x €1.000) | n.v.t | € 1.492 | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
Doorlooptijd | n.v.t | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
Screening WKI zeggenschapshebbende | |||||||
Tarief | n.v.t | € 2.015,73 | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
Volume | n.v.t | 150 | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
Omzet* (x €1.000) | n.v.t | € 302 | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
Doorlooptijd | n.v.t | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
Continue screening | |||||||
Volume Taxi en Kinderopvang | 290.537 | 270.000 | 309.000 | 309.000 | 309.000 | 309.000 | 309.000 |
Omzet (x €1.000) | € 521 | € 495 | € 561 | € 561 | € 561 | € 561 | € 561 |
Dienst Justis - totaal | |||||||
Fte- totaal (intern personeel) | 300 | 358 | 363 | 363 | 363 | 363 | 363 |
Saldo baten en lasten in % van totale baten | ‒ 2% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |