Deze financiële paragraaf presenteert conform de Rijksbegrotingsvoorschriften de belangrijkste budgettaire veranderingen op de OCW-begroting, zowel voor de uitgaven (tabel 1) als de ontvangsten (tabel 2).
Ook bevat deze paragraaf tabellen die een overzicht geven van alle intensiveringen en ombuigingen die dit kabinet sinds aantreden tot en met nu heeft gedaan (tabellen 8 t/m 13).
Artikel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand begroting 2022 (inclusief NvW) | 48.810.026 | 47.866.720 | 46.857.932 | 46.979.737 | 46.941.366 | 46.808.174 | ||
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||||||||
1 | Incidentele suppletoire begrotingen | diverse | 1.506.921 | 566.067 | 158.451 | 157.461 | 149.788 | 151.633 |
2 | Coalitieakkoord | diverse | 1.972.886 | 3.086.789 | 3.745.062 | 4.639.721 | 4.128.100 | 4.343.556 |
3 | Ontvangen relevante loon- en prijsbijstelling | alle | 1.363.809 | 1.440.453 | 1.441.563 | 1.441.129 | 1.439.833 | 1.409.033 |
4 | Nationaal Groeifonds (NGF) | diverse | 61.384 | 262.304 | 144.156 | 82.210 | 24.857 | 3.083 |
5 | Oekraïne | diverse | 230.882 | 471.110 | ||||
6 | Leerlingen- en studentenontwikkeling (inclusief SF-raming) | diverse | 12.345 | ‒ 343.387 | ‒ 312.749 | ‒ 305.604 | ‒ 199.873 | ‒ 139.226 |
7 | Eindejaarsmarge | diverse | 132.149 | 142.447 | ||||
8 | Inzet CA-middelen voor Taakstelling NP Onderwijs | diverse | 87.553 | |||||
9 | Compensatie vervallen btw-vrijstelling | 1 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
10 | Saldo mee- en tegenvallers | diverse | 4.724 | 13.445 | 13.249 | 14.491 | 14.291 | 14.291 |
11 | Overige problematiek en dekking | diverse | 4.147 | 2.599 | 3.027 | 1.635 | 223 | ‒ 670 |
12 | Kasschuiven | diverse | 765.116 | ‒ 772.899 | 30.889 | 594.658 | ‒ 121.565 | ‒ 203.631 |
13 | Niet-plafondrelevante mutaties | 11 | ‒ 245.353 | 314.164 | 1.001.640 | 617.471 | 406.385 | 185.342 |
14 | Desalderingen | 14, 15 | 31.625 | 1.494 | 506 | |||
15 | Kwijtschelding publieke schulden ex-partners toeslagengedupeerden | 11 | 71.280 | 17.820 | ||||
16 | Zelftesten | 1,3,6,7 | ‒ 82.997 | |||||
17 | Verhogen basisbeurs | 11 | 12.000 | 18.000 | 37.000 | 93.000 | 113.000 | |
18 | Overige mutaties | diverse | ‒ 146 | ‒ 4.523 | ‒ 18.822 | ‒ 23.648 | ‒ 23.572 | ‒ 9.903 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | Totaal | 54.597.518 | 53.247.616 | 53.130.724 | 54.266.261 | 52.882.833 | 52.704.682 |
Artikel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand begroting 2022 (inclusief NvW) | 1.607.953 | 1.725.868 | 1.765.323 | 1.795.169 | 1.839.875 | ||
Belangrijkste mutaties | |||||||
Incidentele suppletoire begroting | 14 | 44.000 | |||||
Saldo mee- en tegenvallers | 1 | 13.729 | |||||
Leerlingen- en studentenontwikkeling (inclusief studiefinanciering) | 11,12,13 | ‒ 25.595 | ‒ 32.489 | ‒ 21.348 | ‒ 7.033 | 2.800 | 9.780 |
Niet-plafondrelevante mutaties | 11 | ‒ 23.351 | ‒ 29.433 | ‒ 26.622 | ‒ 27.614 | ‒ 28.658 | ‒ 29.754 |
Desalderingen | 14, 15 | 31.625 | 1.494 | 506 | |||
Extrapolatie | diversen | 1.879.547 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 1.648.361 | 1.665.440 | 1.717.859 | 1.760.522 | 1.814.017 | 1.859.573 |
Toelichting uitgaven
1. Incidentele Suppletoire Begrotingen
Sinds het vaststellen van de begroting zijn er zeven Incidentele Suppletoire Begrotingen (ISB) additioneel gepubliceerd aan de OCW-begroting. Hieronder een overzicht van de bijgeboekte bedragen.
Omschrijving | Artikel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1e ISB: Verwerven kunstwerk | 14 | 175.000 | |||||
2e ISB: Tegemoetkoming musea | 14 | 5.600 | |||||
3e ISB: Examens | 3, 14 | 51.449 | |||||
3e ISB: Steunpakket cultuur | 14 | 87.500 | |||||
4e ISB: Overlopende verplichtingen 2021 | Diverse | 282.247 | ‒ 191.667 | ||||
5e ISB: Maatschappelijke diensttijd1 | 4 | 94.677 | 95.102 | 95.409 | 95.412 | 95.413 | 95.413 |
5e ISB: Kwijtschelding publieke schulden toeslagengedupeerden | 11 | 91.000 | ‒ 1.780 | ‒ 1.780 | ‒ 1.780 | ‒ 1.780 | ‒ 1.780 |
5e ISB: Ondersteuning culturele sector | 14 | 56.500 | |||||
6e ISB: NP Onderwijs | Diverse | 81.825 | 584.823 | 7.973 | 7.674 | ||
6e ISB: Ventilatie | 1,3 | 130.000 | 30.000 | ||||
6e ISB: Suppletieregeling cultuur | 14 | 41.742 | |||||
7e ISB: WAU | Diverse | 23.240 | 47.454 | 56.154 | 56.155 | 56.155 | 58.000 |
7e ISB: Oekraïne | 381.971 | ||||||
7e ISB: Herdenkingsjaar slavernijverleden | 14 | 4.170 | 2.135 | 695 | |||
Totaal | 1.506.921 | 566.067 | 158.451 | 157.461 | 149.788 | 151.633 |
In het coalitieakkoord zijn meerjarig middelen ter beschikbaar gesteld voor het onderwerp Werk aan Uitvoering (WAU). In de 7e ISB zijn deze middelen meerjarig naar de OCW-begroting overgeheveld. De middelen voor 2022 zijn tevens in de 7e ISB doorverdeeld. De middelen voor 2023 en verder zijn bij Miljoenennota doorverdeeld naar de juiste artikelen. De middelen voor de WAU lopen tot en met 2031.
Het Ministerie van OCW heeft een brede uitvraag gedaan richting taakorganisaties om hiervoor plannen in te dienen. In de onderstaande tabel is weergegeven tot welke verdeling dit heeft geleid. Een kleine € 10,0 miljoen gaat naar bestedingsvoorstellen op het terrein van inburgering, waarvoor de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) de uitvoerder is. Dit loopt via de begroting van het Ministerie van SZW.
Artikel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dienst Uitvoering Onderwijs | Diverse | 5.566 | 29.270 | 34.472 | 33.515 | 33.015 | 30.365 | 30.215 | 30.215 | 30.215 | 30.215 |
Dienst Uitvoering Onderwijs (SZW) | SZW | 2.260 | 1.846 | 1.846 | 1.845 | 1.845 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vervangingsfonds/ Participatiefonds | 1 | 3.800 | 6.500 | 3.690 | 765 | 765 | 765 | 515 | 515 | 515 | 265 |
College voor Toetsen en Examens | 3 | 1.350 | 1.404 | 1.115 | 1.115 | 1.115 | 110 | 110 | 0 | 0 | 0 |
Samenw. Beroepsonderwijs Bedrijfsleven | 4 | 191 | 2.307 | 3.037 | 4.204 | 3.262 | 2.649 | 2.409 | 2.427 | 650 | 445 |
Bureau Architectenregister | 14 | 50 | 100 | 300 | 400 | 250 | 250 | 150 | 150 | 150 | 150 |
Filmfonds | 14 | 290 | 666 | 411 | 543 | 265 | 225 | 195 | 50 | 50 | 50 |
Fonds Podiumkunsten | 14 | 555 | 515 | 300 | 180 | 280 | 180 | 280 | 180 | 280 | 180 |
Fonds voor Cultuurparticipatie | 14 | 475 | 1.859 | 1.649 | 1.504 | 1.504 | 1.388 | 1.388 | 1.277 | 1.277 | 0 |
Letterenfonds | 14 | 205 | 640 | 300 | 280 | 240 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mondriaanfonds | 14 | 1.285 | 2.235 | 2.140 | 1.482 | 1.017 | 1.017 | 1.017 | 1.017 | 1.017 | 1.017 |
Nationaal Archief | 14 | 649 | 2.582 | 3.986 | 4.958 | 5.538 | 4.369 | 3.586 | 2.830 | 1.821 | 851 |
Stimuleringfonds Creatieve Industrie | 14 | 820 | 1.200 | 1.050 | 940 | 945 | 755 | 505 | 505 | 430 | 700 |
Commissariaat voor de Media | 15 | 175 | 912 | 762 | 762 | 144 | 144 | 144 | 144 | 144 | 144 |
Stimuleringsfonds Journalistiek | 15 | 267 | 423 | 407 | 387 | 449 | 410 | 329 | 286 | 217 | 168 |
Regionale Publieke Omroep | 15 | 3.375 | 5.000 | 4.800 | 4.800 | 4.600 | 4.600 | 4.400 | 4.400 | 4.200 | 4.200 |
Koninklijke Bibliotheek | 16 | 0 | 1.587 | 2.185 | 4.037 | 4.070 | 4.530 | 4.957 | 4.705 | 4.133 | 2.858 |
KNAW | 16 | 466 | 1.065 | 867 | 861 | 817 | 837 | 857 | 878 | 900 | 922 |
Rijksdienst voor het Cultureel erfgoed | 95 | 1.889 | 2.048 | 2.011 | 1.996 | 1.996 | 482 | 482 | 482 | 482 | 482 |
Onderwijsinspectie | 95 | 671 | 2.048 | 1.740 | 1.197 | 966 | 690 | 640 | 430 | 220 | 0 |
Diversen apparaat | 95 | 1.161 | 1.373 | 1.373 | 1.173 | 1.173 | 459 | 459 | 459 | 459 | 459 |
Totaal | 25.500 | 65.580 | 68.441 | 66.944 | 64.256 | 54.225 | 52.638 | 50.950 | 47.160 | 43.106 |
2. Coalitieakkoord
Het coalitieakkoord van het kabinet-Rutte IV bevat diverse maatregelen op het terrein van het Ministerie van OCW. Het gereserveerde budget is in eerste instantie op de Aanvullende Post geplaatst. In tabel 5 zijn de bedragen weergegeven die sindsdien zijn toegevoegd aan de OCW-begroting. Voor de reeksen versterken onderwijskwaliteit, vervolgopleidingen en onderzoek, kansengelijkheid en herinvoeren basisbeurs blijft een deel van het beschikbare budget gereserveerd op de Aanvullende Post tot nadere besluitvorming.
Omschrijving | Artikel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Leraren/schoolleiders | Diverse | 762.000 | 838.000 | 800.000 | 800.000 | 800.000 | 800.000 |
Versterken onderwijskwaliteit | Diverse | 401.667 | 653.850 | 992.912 | 992.913 | 992.913 | 976.408 |
Vervolgopleidingen en onderzoek | Diverse | 248.704 | 663.550 | 677.566 | 667.947 | 667.794 | 692.854 |
Kansengelijkheid | Diverse | 198.000 | 270.394 | 558.729 | 568.753 | 563.184 | 562.171 |
Fonds Onderzoek en Wetenschap | Diverse | 204.298 | 450.308 | 449.258 | 448.758 | 448.758 | 448.758 |
Cultuur en Media | Diverse | 150.000 | 169.300 | 191.800 | 238.900 | 200.000 | 200.000 |
Herinvoering basisbeurs | 11 | 5.000 | 30.000 | 61.000 | 122.999 | 351.000 | 590.000 |
Tegemoetkoming leenstelsel | 11 | 0 | 0 | 0 | 786.000 | 91.000 | 58.000 |
Reeksen van andere departementen | 4, 95 | 3.217 | 11.387 | 13.797 | 13.451 | 13.451 | 15.365 |
Totaal | 1.972.886 | 3.086.789 | 3.745.062 | 4.639.721 | 4.128.100 | 4.343.556 |
3. Ontvangen relevante loon- en prijsbijstelling (lpo)
Aan de OCW-begroting wordt lpo toegevoegd ter compensatie van stijgende lonen en prijzen. De relevante lpo-tranche 2022 die het Ministerie van OCW ontvangt bedraagt in 2023 € 1,4 miljard. Dit is inclusief de lpo verkregen op HGIS budgetten en de lpo die is uitgekeerd op de coalitieakkoord reeksen voor de jaren 2022 tot en met 2026. In de verdiepingsbijlage (Bijlage 2) is een toelichtende tabel over de reguliere lpo opgenomen.
4. Nationaal Groeifonds (NGF)
In april 2022 heeft het kabinet het advies van de adviescommissie van het NGF overgenomen voor wat betreft verschillende toekenningen en omzettingen van investeringsvoorstellen. Hierover is op 14 april 2022 de Tweede Kamer geïnformeerd middels een algemene brief ‘Bekostiging investeringsvoorstellen tweede ronde Nationaal Groeifonds’ (Kamerstukken II 2021/22, 35925 XIX, nr 12). Inmiddels is nog aan enkele voorwaarden voldaan zodat ook is overgegaan op onvoorwaardelijke toekenning voor de investeringsvoorstellen Nationaal Platform Leren en Ontwikkelen en de Einstein telescoop. Voor het Ministerie van OCW betekent dit een toevoeging van € 262,3 miljoen in 2023 aan de begroting. In tabel 6 is de verdeling over de verschillende projecten opgenomen. Kanttekening hierbij is dat de projecten Nationale Leven Lang Ontwikkelen Katalysator en de Digitaliseringsimpuls onderwijs NL voor zowel het middelbaar als het hoger beroepsonderwijs bedoeld zijn.
Omschrijving | Artikel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Open leermateriaal | 1, 3, 95 | 1.783 | 7.125 | 11.586 | 0 | 0 | 0 |
Ontwikkelkracht | 1, 3, 95 | 4.197 | 17.536 | 27.657 | 31.367 | 20.474 | 0 |
Digitaal onderwijs goed geregeld | 3, 95 | 599 | 3.508 | 5.733 | 5.583 | 3.083 | 3.083 |
Collectief laagopgeleiden en laaggeletterden | 4 | 300 | 3.400 | 3.900 | 0 | 0 | 0 |
Nationale LLO Katalysator | 6 | 40.000 | 127.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Digitaliseringsimpuls onderwijs NL | 6 | 10.000 | 45.000 | 45.000 | 40.000 | 0 | 0 |
Biotech booster reeks | 16 | 1.140 | 19.720 | 28.740 | 0 | 0 | 0 |
Versterken infrastructuur leven lang ontwikkelen | 4 | 3.365 | 11.015 | 7.540 | 5.260 | 1.300 | 0 |
Einstein telescope | 16 | 0 | 28.000 | 14.000 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 61.384 | 262.304 | 144.156 | 82.210 | 24.857 | 3.083 |
5. Oekraïne
In de Eerste Suppletoire Begroting (Kamerstukken II 2021/22, 36120 VIII, nr. 2) is de Tweede Kamer geïnformeerd over de middelen die beschikbaar zijn gesteld voor de nieuwkomersregeling, het leerlingenvervoer en de onderwijshuisvesting à € 230,9 miljoen. Deze regelingen liepen tot 16 juli 2022 (einde schooljaar). Gezien de situatie zijn deze regelingen middels de 7e ISB verlengd tot en met december 2022. In de OCW-Begroting 2023 wordt de bestaande reguliere nieuwkomersbekostiging verhoogd met € 117,6 miljoen in 2023. Ook voor de huisvesting en noodlocaties wordt in 2023 het budget met € 318,0 miljoen verhoogd. Daarnaast wordt de regeling voor leerlingenvervoer in het primair- en voortgezet onderwijs (€ 21,4 miljoen) en de extra ondersteuning aan LOWAN verlengd. Tot slot wordt er budget beschikbaar gesteld voor voorschoolse educatie (vve) voor € 13,7 miljoen. In tabel 7 een overzicht van alle maatregelen voor vluchtelingen uit Oekraïne uit de verschillende begrotingen.
Omschrijving | Artikel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Bekostiging nieuwkomers | 1, 3 | 198.260 | 117.610 | 0 | 0 | 0 |
LOWAN | 1, 3 | 600 | 400 | 0 | 0 | 0 |
Ambulante begeleiding | 1, 3 | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leerlingvervoer | 1 | 22.000 | 21.400 | 0 | 0 | 0 |
Huisvesting/noodlocaties | 1, 3 | 386.178 | 318.000 | 0 | 0 | 0 |
Voorschoolse educatie | 1 | 0 | 13.700 | 0 | 0 | 0 |
Examens | 3 | 315 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tegemoetkoming voor studenten | 4, 7 | 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 612.853 | 471.110 | 0 | 0 | 0 |
6. Leerlingen- en studentenontwikkeling (inclusief studiefinanciering)
In de begroting is de actuele raming van de leerlingen- en studentenaantallen, alsmede van de kaderrelevante uitgaven aan de studiefinanciering verwerkt. Per saldo levert dit vanaf 2023 een meevaller op van € 343,4 miljoen aflopend naar € 139,2 miljoen in 2027 en verder.
Uit de Referentieraming 2022 blijkt dat het aantal leerlingen en studenten tot 2025 iets lager ligt dan in de vorige raming. Vanaf 2026 neemt het aantal leerlingen in het primair onderwijs fors toe ten opzichte van de Referentieraming 2021. Dit komt met name door een toename in het geboortecijfer. Mede als gevolg hiervan ontstaan in het primair onderwijs in de eerste jaren meevallers en vanaf 2026 tegenvallers op de uitgaven. Daarnaast wordt er in het middelbaar beroepsonderwijs een verschuiving geraamd van de beroepsopleidende leerweg (bol) naar de beroepsbegeleidende leerweg (bbl). De arbeidsmarkt is momenteel gunstig, waardoor studenten vaker kiezen voor een bbl-opleiding. Doordat de bekostiging van bbl-studenten lager ligt, resulteert dit in een meevaller op de bekostiging.
Uit de ramingen blijkt dat in het hoger onderwijs, met name het hoger beroepsonderwijs, zich minder studenten hebben ingeschreven. Dit wordt met name veroorzaakt door mbo-bolgediplomeerden die vaker uitstromen naar de arbeidsmarkt en havo-gediplomeerden die vaker een tussenjaar nemen. Dit zorgt voor een meevaller vanaf 2023. In het wetenschappelijk onderwijs wordt het aantal internationale studenten lager geraamd dan in voorgaande ramingen, ook dit zorgt voor een meevaller.
Op de raming van de uitgaven voor studiefinanciering doet zich per saldo een meevaller voor van € 138,6 miljoen in 2023. Deze meevaller (ook in de jaren daarna) komt voornamelijk door de lagere raming van studentenaantallen in het ho.
7. Eindejaarsmarge
De eindejaarsmarge betreft het deel van de OCW-begroting dat in 2021 per saldo niet tot besteding is gekomen en bedraagt € 310,4 miljoen. Dit bedrag wordt in 2022 weer toegevoegd aan de begroting. Van dit bedrag wordt € 110,1 miljoen ingezet voor overlopende verplichtingen die in 2021 waren gepland maar pas in 2022 tot betaling komen. De overige eindejaarsmarge wordt ingezet voor:
• de per saldo tegenvaller op de OCW-begroting in 2022 (voornamelijk veroorzaakt door de studiefinancieringsraming);
• de regeringscommissaris voor Aanpak Seksueel Overschrijdend Gedrag;
• het aanvullen van het Museaal Aankoopfonds;
• het uitvoeren van motie Westerveld met betrekking tot het versnellen van de uitvoering verbeteraanpak passend onderwijs (Kamerstukken 2021/22, 35925, nr 54).
De overige € 142,4 miljoen wordt ingezet om de taakstelling in 2023 op het Nationaal Programma Onderwijs (NP Onderwijs) uit het coalitieakkoord te dekken.
8. Inzet coalitieakkoordmiddelen voor NP Onderwijs taakstelling
Naast dat er € 142,4 miljoen van de eindejaarsmarge is ingezet om de NP Onderwijs taakstelling te dekken, is er ook € 87,6 miljoen gedekt uit de enveloppes van het coalitieakkoord. Het betreft de CA enveloppes onderwijskwaliteit voor € 43,8 miljoen, vervolgopleidingen voor € 41,9 miljoen en fonds onderzoek en wetenschap voor € 1,9 miljoen.
9. Compensatie vervallen btw-vrijstelling
Bij de invoering van passend onderwijs was de detachering van personeel naar of vanuit het samenwerkingsverband vrijgesteld van btw. Als gevolg van Europese regelgeving (eind 2018) is de btw-regelgeving aangescherpt en is deze btw-vrijstelling niet meer mogelijk. Dit levert extra kosten op voor samenwerkingsverbanden en deze opbrengst vloeit via de btw-afdracht van de samenwerkingsverbanden terug naar de schatkist. Met deze middelen worden zij gecompenseerd. Dit heeft betrekking op Artikel 1 (Primair onderwijs) van de OCW-begroting.
10. Saldo mee- en tegenvallers
Het saldo aan mee- en tegenvallers binnen de OCW-begroting is € 13,4 miljoen in 2023. De tegenvallers bestaan onder andere uit:
• diverse contributies voor Europese organisaties die onderzoek doen;
• de structurele kosten voor het IV-landschap van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.
De tegenvallers in de jaren 2023 tot en met 2026 worden gecompenseerd door de meevaller uit de referentieraming en de studiefinancieringsraming.
11. Overige problematiek en dekking
De overige problematiek en dekking op de OCW-begroting bedragen per saldo € 2,6 miljoen in 2023. Er zijn meerdere kleine in- en extensiveringen uitgevoerd, maar ook resterende problematiek uit eerdere jaren is opgelost. Het betreft onder andere:
• een intensivering voor de regeringscommissaris die is aangesteld voor de Nationale Aanpak Seksueel Overschrijdend Gedrag;
• de rentemaatstaf. In 2019 werd besloten het Wetsvoorstel Wijziging van de Wet studiefinanciering 2000 in verband met een wijziging van de rentemaatstaf voor de lening hoger onderwijs in te trekken. De gederfde generale opbrengsten zijn specifiek gedekt met een taakstelling op de OCW-begroting, oplopend tot structureel € 226,0 miljoen in 2060. Voor deze kabinetsperiode (meerjarenperiode tot en met 2029) is de keuze gemaakt om de taakstelling te verdelen naar rato van de begrotingsomvang van de drie bewindspersonen en in te boeken op de artikelen 1, 3, 4, 6, 7, 8, 14 en 16 voornamelijk als korting op de bekostiging. De totale taakstelling over deze artikelen is in 2026 € 3,0 miljoen, in 2027 € 7,0 miljoen, in 2028 € 16,0 miljoen en in 2029 en verder structureel € 26,0 miljoen. De oploop na 2029 blijft staan op de onderwijsbekostiging in het hoger onderwijs (Artikel 6 & 7);
• de resterende problematiek uit de voorjaarsbesluitvorming van 2019 die buiten de begrotingshorizon ingeboekt stond op Artikel 7. De dekking vanaf 2026 en verder is in deze Eerste Suppletoire Begroting ingevuld door op de artikelen 1, 3, 4, 6, 7, 8, 14 en 16 extensiveringen in te boeken naar rato van de begrotingsomvang. Het betreft € 38,0 miljoen in 2026 oplopend naar € 41,3 miljoen in 2030;
• racisme en discriminatie. Het programma richt zich op een versterking van de aanpak van racisme en discriminatie. Dat vertaalt zich in ambities voor specifieke dossiers (o.a. in stagediscriminatie, sociale veiligheid, slavernijverleden, curriculum, segregatie, gelijke kansen en genderdiversiteit), maar ook binnen de werkgeversopgave van OCW. Hiervoor is op de artikelen 1, 3, 4, 6, 8, 14 en 16 geëxtensiveerd. Het betreft in totaal € 12,4 miljoen voor de jaren 2022 tot en met 2026.
12. Kasschuiven
Er is besloten tot een kasschuif van € 960,0 miljoen op het budget van de reisvoorziening van de openbaarvervoersbedrijven op Artikel 11 (Studiefinanciering). Deze kasschuif (in dit geval van jaar 2023 naar 2022) wordt vaker verwerkt omdat dit in het verleden behulpzaam kon zijn om de plafondstanden te sluiten. Dit jaar is het verzoek voor de kasschuif initieel door de vervoersbedrijven zelf ingediend. Tegelijkertijd is deze kasschuif ook dit jaar behulpzaam bij het sluiten van de plafondstanden en daarmee in het belang van het Rijk. Daarnaast worden er diverse meerjarige kasschuiven doorgevoerd, om de budgetten in overeenstemming te brengen met het verwachte bestedingsritme.
13. Niet-plafondrelevante mutaties
De niet-plafondrelevante mutaties hebben betrekking op de studiefinanciering. Het betreft hier enerzijds een bijstelling van € 191,8 miljoen naar beneden in 2023 vanwege de per saldo meevaller op de studiefinancieringsraming. Daarnaast wordt er in 2023 ook € 123,0 miljoen toegevoegd wegens lpo uitkering op de niet-relevante budgetten onder deze post. Tot slot is in het coalitieakkoord besloten om het leenstelsel af te schaffen. Als gevolg hiervan zullen er in de toekomst meer niet-relevante uitgaven worden gerealiseerd. In 2023 worden deze extra niet-relevante bedrag geraamd op € 207,0 miljoen.
14. Desalderingen
Dit betreft desalderingen van uitgaven en ontvangsten. In 2023 is het saldo desalderingen € 1,5 miljoen.
15. Kwijtschelding publieke schulden ex-partners toeslagengedupeerden
De ex-partnerregeling van gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire (KOT) zal in juli 2023 van start gaan. Om hier uitvoering aan te geven is € 87,1 miljoen toegevoegd aan de OCW-begroting.
16. Zelftesten
De middelen voor zelftesten in het onderwijs zijn in 2022 met € 83,0 miljoen verlaagd, aangezien deze middelen niet tot besteding zijn gekomen. In 2023 zijn er nog middelen gereserveerd voor zelftesten in het onderwijs.
17. Verhogen basisbeurs
De basisbeursvoor uitwonende studenten wordt incidenteel verhoogd met € 165 per maand in het studiejaar 2023/2024. Deze verhoging geldt voor de duur van één jaar en voor zowel mbo- als ho-studenten. Deze maatregel is onderdeel van het pakket aan koopkrachtmaatregelen.
18. Overige mutaties
Dit saldo bestaat uit verschillende mutaties waaronder overboekingen van de Aanvullende Post, overboekingen met andere departementen, maar ook technische mutaties en interne overboekingen vallen onder dit saldo. Een voorbeeld van een overboeking met een ander departement is de € 12,6 miljoen die voor vier jaar wordt overgeheveld naar VWS voor de Brede Regeling Combinatiefuncties.
Toelichting ontvangsten
1. Incidentele suppletoire begroting
In de 1e ISB wordt € 175,0 miljoen beschikbaar gesteld om het schilderij De Vaandeldrager te verwerven en in eigendom te nemen door de Nederlandse Staat. Van deze € 175,0 miljoen komt € 19,0 miljoen van het Museaal Aankoopfonds, € 15,0 miljoen wordt door de Vereniging Rembrandt bekostigd en € 10,0 miljoen door het Rijksmuseum. Voor in totaal € 44,0 miljoen heeft een desaldering plaatsgevonden op zowel de uitgaven als de ontvangsten.
2. Saldo mee- en tegenvallers
Het Fonds voor de Letteren heeft vanuit het corona-steunpakket € 8,2 miljoen teruggestort aan het Ministerie van OCW. Daarnaast betreft het een meevaller op de ontvangsten van SIVON. De ontvangsten waren geraamd in 2021, maar vallen in 2022.
3. Leerlingen- en studentenontwikkeling (inclusief studiefinanciering)
De tegenvaller op de ontvangsten wordt veroorzaakt door de lagere raming van studentenaantallen in het ho. Hierdoor vinden er minder omzettingen plaats dan geraamd.
4. Niet-plafondrelevante mutaties
In de realisatie 2021 zijn de ontvangsten terugontvangen lening (NR) lager dan geraamd. De ontvangsten op de terugontvangen lening zijn daarop naar beneden bijgesteld voor 2022 en verder.
5. Desalderingen
Dit betreft desalderingen van uitgaven en ontvangsten. In 2023 is het saldo desalderingen € 1,5 miljoen.
6. Extrapolatie
Dit betreft de toevoeging van een nieuw jaar (2027) aan de begrotingsreeks.
In- en extensiveringen
Tabel 8 geeft een overzicht van alle intensiveringen op de OCW-begroting, sinds de start van het kabinet Rutte IV en tabel 9 doet dat voor de ombuigingen. Tabel 10 geeft een saldo van tabel 8 en 9 weer.
In tabellen 11 t/m 13 worden de investeringen, ombuigingen en het saldo ervan per sector weergegeven.
Artikel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | struc. | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
CA Leraren/schoolleiders | 1,3,9,95 | 762.000 | 838.000 | 800.000 | 800.000 | 800.000 | 800.000 | 800.000 |
CA Versterken onderwijskwaliteit | 1,3,4,14,95 | 445.444 | 653.850 | 992.912 | 992.913 | 992.913 | 976.408 | 976.408 |
CA Vervolgopleidingen en onderzoek | 3,4,6,7,16,95 | 290.570 | 663.550 | 677.566 | 667.947 | 667.794 | 692.854 | 689.304 |
CA Kansengelijkheid | 1,3,4,95 | 198.000 | 270.394 | 558.729 | 568.753 | 563.184 | 562.171 | 562.171 |
CA Fonds Onderzoek en Wetenschap | 4,16,95 | 206.208 | 450.308 | 449.258 | 448.758 | 448.758 | 448.758 | 0 |
CA Cultuur en Media | 14,15,95 | 150.000 | 169.300 | 191.800 | 238.900 | 200.000 | 200.000 | 200.000 |
CA Herinvoering basisbeurs | 11,95 | 5.000 | 30.000 | 61.000 | 122.999 | 351.000 | 590.000 | 1.000.000 |
CA Tegemoetkoming leenstelsel | 11,95 | 786.000 | 91.000 | 58.000 | 0 | |||
CA reeksen andere departementen | diversen | 3.217 | 11.387 | 13.797 | 13.451 | 13.451 | 15.365 | 15.365 |
CA WAU | diversen | 23.240 | 63.734 | 66.595 | 65.099 | 62.411 | 16.079 | 0 |
Doorstroom beroepskolom | 4 | 4.692 | 38.197 | 67.391 | 57.624 | 60.054 | 28.427 | 28.427 |
Herdenkingsjaar slavernij | 14 | 4.170 | 2.135 | 695 | 0 | |||
Verwerven kunstwerk Rembrandt | 14 | 150.000 | 0 | |||||
Verhogen basisbeurs | 11 | 12.000 | 18.000 | 37.000 | 93.000 | 113.000 | 0 | |
NGF Open leermateriaal | 1,3,95 | 1.783 | 7.125 | 11.586 | 0 | |||
NGF Ontwikkelkracht | 1,3,95 | 4.197 | 17.536 | 27.657 | 31.367 | 20.474 | 0 | |
NGF Digitaal onderwijs goed geregeld | 3,95 | 599 | 3.508 | 5.733 | 5.583 | 3.083 | 3.083 | 0 |
NGF Collectief laagopgeleiden en laaggeletterden | 4 | 300 | 3.400 | 3.900 | 0 | |||
NGF Nationale LLO Katalysator | 61 | 40.000 | 127.000 | 0 | ||||
NGF Digitaliseringsimpuls onderwijs NL | 61 | 10.000 | 45.000 | 45.000 | 40.000 | 0 | ||
NGF Biotech booster | 16 | 1.140 | 19.720 | 28.740 | 0 | |||
NGF Leven lang ontwikkelen | 4 | 3.365 | 11.015 | 7.540 | 5.260 | 1.300 | 0 | |
NGF Einstein telescope | 16 | 0 | 28.000 | 14.000 | 0 | |||
Totaal2 | 2.303.925 | 3.465.159 | 4.041.899 | 4.881.654 | 4.368.422 | 4.504.145 | 4.271.675 |
De CA-reeksen bevatten de bedragen die sindsdien zijn toegevoegd aan de OCW-begroting. Voor de reeksen versterken onderwijskwaliteit, vervolgopleidingen en onderzoek, kansengelijkheid en herinvoeren basisbeurs blijft een deel van het beschikbare budget gereserveerd op de Aanvullende post tot nadere besluitvorming.
Artikel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | struc. | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
CA Versterken onderwijskwaliteit voor taakstelling NP Onderwijs | 1,3,4,14,95 | ‒ 43.777 | 0 | |||||
CA Vervolgopleidingen en onderzoek voor taakstelling NP Onderwijs | 3,4,6,7,16,95 | ‒ 41.866 | 0 | |||||
CA Fonds Onderzoek en Wetenschap voor taakstelling NP Onderwijs | 4,16,95 | ‒ 1.910 | 0 | |||||
Herprioritering voor doorstroom beroepskolom | 4,6,7 | ‒ 4.692 | ‒ 38.197 | ‒ 67.391 | ‒ 57.624 | ‒ 60.054 | ‒ 28.427 | ‒ 28.427 |
Rentemaatregel | ‒ 3.000 | ‒ 7.000 | ‒ 226.000 | |||||
Problematiek voorjaarsbesluitvorming 2019 | ‒ 37.913 | ‒ 40.413 | ‒ 41.313 | |||||
Totaal | ‒ 92.245 | ‒ 38.197 | ‒ 67.391 | ‒ 57.624 | ‒ 100.967 | ‒ 75.840 | ‒ 295.740 |
Artikel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | struc. | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo intensiveringen | diverse | 2.303.925 | 3.465.159 | 4.041.899 | 4.881.654 | 4.368.422 | 4.504.145 | 4.271.675 |
Saldo ombuigingen | diverse | ‒ 92.245 | ‒ 38.197 | ‒ 67.391 | ‒ 57.624 | ‒ 100.967 | ‒ 75.840 | ‒ 295.740 |
Totaal | 2.211.680 | 3.426.962 | 3.974.508 | 4.824.030 | 4.267.455 | 4.428.305 | 3.975.935 |
Artikel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Primair onderwijs | 1 | 667.343 | 868.986 | 1.048.958 | 1.032.548 | 1.022.751 | 1.019.404 |
Voortgezet onderwijs | 3 | 529.835 | 687.691 | 1.033.367 | 1.036.034 | 1.027.121 | 1.006.669 |
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | 4 | 237.786 | 397.592 | 496.736 | 491.729 | 493.267 | 459.474 |
Hoger beroepsonderwijs | 6 | 98.076 | 337.559 | 215.547 | 203.163 | 156.338 | 156.151 |
Wetenschappelijk onderwijs | 7 | 61.000 | 214.400 | 214.000 | 211.960 | 209.800 | 209.700 |
Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid | 9 | 4.515 | 31.522 | 42.559 | 46.113 | 49.608 | 63.570 |
Studiefinanciering | 11 | 9.750 | 67.587 | 108.512 | 972.239 | 562.078 | 747.789 |
Tegemoetkoming onderwijsbijdragen en schoolkosten | 12 | 15 | 92 | 109 | 113 | 108 | 70 |
Lesgeld | 13 | 91 | 551 | 657 | 676 | 646 | 421 |
Cultuur | 14 | 305.309 | 150.932 | 167.831 | 217.687 | 181.039 | 179.184 |
Media | 15 | 18.007 | 36.735 | 40.869 | 37.549 | 34.493 | 34.454 |
Onderzoek en wetenschapsbeleid | 16 | 250.736 | 603.072 | 601.092 | 560.198 | 560.187 | 560.667 |
Apparaat Kerndepartement | 95 | 33.909 | 68.440 | 71.662 | 71.645 | 70.986 | 66.592 |
Overig | 87.553 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 2.303.925 | 3.465.159 | 4.041.899 | 4.881.654 | 4.368.422 | 4.504.145 |
Artikel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Primair onderwijs | 1 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 18.217 | ‒ 15.317 | |
Voortgezet onderwijs | 3 | ‒ 9.260 | ‒ 10.730 | ||||
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | 4 | ‒ 23.074 | ‒ 22.064 | ‒ 22.410 | ‒ 27.262 | ‒ 26.985 | |
Hoger beroepsonderwijs | 6 | ‒ 16.772 | ‒ 13.300 | ‒ 19.394 | ‒ 11.573 | ||
Wetenschappelijk onderwijs | 7 | ‒ 8.400 | ‒ 6.700 | ‒ 10.710 | ‒ 7.203 | ||
Internationaal beleid | 8 | ‒ 16 | ‒ 18 | ||||
Cultuur | 14 | ‒ 2.302 | ‒ 2.668 | ||||
Onderzoek en wetenschapsbeleid | 16 | ‒ 1.162 | ‒ 1.346 | ||||
Overig | ‒ 92.245 | ‒ 10.123 | ‒ 15.155 | ‒ 10.214 | ‒ 12.644 | 0 | |
Totaal | ‒ 92.245 | ‒ 38.197 | ‒ 67.391 | ‒ 57.624 | ‒ 100.967 | ‒ 75.840 |
Artikel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Primair onderwijs | 1 | 667.343 | 863.986 | 1.043.958 | 1.027.548 | 1.004.534 | 1.004.087 |
Voortgezet onderwijs | 3 | 529.835 | 687.691 | 1.033.367 | 1.036.034 | 1.017.861 | 995.939 |
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | 4 | 237.786 | 374.518 | 474.672 | 469.319 | 466.005 | 432.489 |
Hoger beroepsonderwijs | 6 | 98.076 | 337.559 | 198.775 | 189.863 | 136.944 | 144.578 |
Wetenschappelijk onderwijs | 7 | 61.000 | 214.400 | 205.600 | 205.260 | 199.090 | 202.497 |
Internationaal beleid | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 16 | ‒ 18 |
Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid | 9 | 4.515 | 31.522 | 42.559 | 46.113 | 49.608 | 63.570 |
Studiefinanciering | 11 | 9.750 | 67.587 | 108.512 | 972.239 | 562.078 | 747.789 |
Tegemoetkoming onderwijsbijdragen en schoolkosten | 12 | 15 | 92 | 109 | 113 | 108 | 70 |
Lesgeld | 13 | 91 | 551 | 657 | 676 | 646 | 421 |
Cultuur | 14 | 305.309 | 150.932 | 167.831 | 217.687 | 178.737 | 176.516 |
Media | 15 | 18.007 | 36.735 | 40.869 | 37.549 | 34.493 | 34.454 |
Onderzoek en wetenschapsbeleid | 16 | 250.736 | 603.072 | 601.092 | 560.198 | 559.025 | 559.321 |
Apparaat Kerndepartement | 95 | 33.909 | 68.440 | 71.662 | 71.645 | 70.986 | 66.592 |
Overig | 95 | ‒ 4.692 | ‒ 10.123 | ‒ 15.155 | ‒ 10.214 | ‒ 12.644 | 0 |
Totaal | 2.211.680 | 3.426.962 | 3.974.508 | 4.824.030 | 4.267.455 | 4.428.305 |
Fonds onderzoek en wetenschap
De investeringen in het stelsel van hoger onderwijs en onderzoek worden deels gefinancierd uit het fonds voor Onderzoek en Wetenschap (investering van in totaal € 5,0 miljard voor de komende 10 jaar) en deels uit de structurele reeks voor vervolgopleidingen/onderzoek (uiteindelijk € 700,0 miljoen per jaar structureel). In ons stelsel is er een aantal knelpunten die een structurele investering in de basis van instellingen vergen. Die worden vanuit de structurele reeks gefinancierd. De knelpunten worden aangepakt met de incidentele middelen uit het fonds voor Onderzoek en Wetenschap.
Met de instrumenten vanuit het fonds wordt ingezet op incidentele investeringen die ook na tien jaar effect hebben. Dit zijn effecten als talentontwikkeling, netwerkvorming, onderzoeksfaciliteiten en het aanjagen van transities. Zo levert onderzoekstalent dat zich dankzij de open competitie of starters- en stimuleringsbeurzen verder ontwikkelt, ook na afloop van de financiële impuls een bijdrage aan het verhogen van de kwaliteit en de impact van hoger onderwijs en onderzoek. Netwerken die een impuls krijgen zijn ook voor de langere termijn relevant. Voorbeelden zijn consortia in de open competitie, praktijkgericht onderzoek en Europese projecten (gefaciliteerd door matching Horizon Europe en Europese partnerschappen). Onderzoeksfaciliteiten voor fundamenteel en toegepast onderzoek, die ook vanuit het fonds een impuls krijgen, zijn vaak een magneet voor talent en voor nieuwe samenwerkingsverbanden. Deze onderzoeksfaciliteiten gaan bijna altijd meer dan tien jaar mee, waarbij de onderzoeksinstellingen zich bovendien committeren om de operationele kosten op zich te nemen nadat de initiële impuls voor de ontwikkelings- en bouwfase is afgelopen. Om te borgen dat het fonds op de korte en lange termijn effect heeft en om de samenhang tussen de instrumenten te optimaliseren, zijn doeltreffendheid, doelmatigheid, monitoring, evaluatie en bijsturing van belang. Er zal daarom een monitoring- en evaluatieplanning worden ontwikkeld om meer inzicht te krijgen in de doeltreffendheid en doelmatigheid van het fonds. Dit is onderdeel van de nog te ontwikkelen Strategische Evaluatie Agenda (SEA) van het fonds. De evaluaties worden zo ingepland dat zij passen bij de kennisbehoefte en bij reeds bekende beslismomenten in de beleidscyclus. De SEA wordt jaarlijks geactualiseerd.
Artikel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Starters- en stimuleringsbeurzen | 7 | 50.000 | 144.000 | 144.000 | 144.000 | 144.000 | 144.000 | 144.000 | 144.000 | 144.000 | 144.000 | |
Praktijkgericht onderzoek | 6,16 | 15.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | |
Roadmap grootschalige wetenschappelijke infrastructuur | 16 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | |
Strategische agenda toegepast onderzoek faciliteiten | EZK | 2.500 | 86.500 | 30.500 | 85.500 | 39.600 | 92.000 | 40.000 | 69.500 | 33.500 | 20.600 | |
Matching Horizon Europe | EZK | 0 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 0 | 0 | |
Open Competitie | 16 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | |
Toponderzoek | 16 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | |
Kennisveilgheid en sociale veiligheid | 7,16 | 3.600 | 12.700 | 9.400 | 9.700 | 9.700 | 8.700 | 8.700 | 8.700 | 8.700 | 8.700 | |
Europese Partnerschappen | 16, EZK | 14.500 | 50.000 | 57.500 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 0 | 0 | |
Open Science | 16 | 4.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | |
Practoraten | 4 | 0 | 1.900 | 2.900 | 2.600 | 2.600 | 3.600 | 3.600 | 3.600 | 3.600 | 3.600 | |
Uit te werken voorstellen1 | diverse | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10.100 | 116.900 | |
Uitvoering, monitoring, verantwoording, evaluatie | 6,7,16, EZK | 6.420 | 6.420 | 6.420 | 6.420 | 6.420 | 6.420 | 6.420 | 6.420 | 6.420 | 6.420 | |
Totaal | 226.020 | 576.520 | 525.720 | 573.220 | 527.320 | 579.720 | 527.720 | 557.220 | 406.320 | 500.220 | 5.000.000 |