2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderdeel | Toelichting | ||||||
Naam | Regeling specifieke uitkering inhalen COVID-19 gerelateerde onderwijsvertragingen | 39,1 | 93,9 | 54,8 | |||
Korte duiding | Gemeenten krijgen uit het NP Onderwijs budget voor hun rol in voorschoolse educatie en primair onderwijs | ||||||
Juridische grondslag | artikel 17, vijfde lid, van de Financiële-verhoudingswet | ||||||
Maatschappelijke effecten | Deze Regeling specifieke uitkering inhalen COVID-19 gerelateerde onderwijsvertragingen (hierna: de regeling) is gericht op het bieden van mogelijkheden aan gemeenten om in samenwerking met scholen, kinderopvang, (jeugdgezondheids)zorg, bibliotheken en andere lokale partijen activiteiten aan te bieden om de vaardigheden van kinderen op cognitief, executief, sociaal en emotioneel vlak aanvullend te stimuleren. | ||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | ||||||
Artikel | 1 Primair Onderwijs | ||||||
Naam | Huisvesting en noodlocaties voor onderwijs aan Oekraïners primair onderwijs | 154,9 | 159,0 | ||||
Korte duiding | Gemeenten krijgen middelen voor het zorgen voor huisvesting voor onderwijs aan Oekraïners. | ||||||
Juridische grondslag | artikel 17, vijfde lid, van de Financiële-verhoudingswet | ||||||
Maatschappelijke effecten | Voldoende en adequate huisvesting voor onderwijs aan Oekraïners. | ||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | ||||||
Artikel | 1 Primair Onderwijs | ||||||
Naam | Voorschoolse educatie aan Oekraïnse kinderen | 13,7 | |||||
Korte duiding | Gemeenten krijgen middelen voor het organiseren van voorschoolse educatie aan Oekraïnse kinderen. | ||||||
Juridische grondslag | artikel 17, vijfde lid, van de Financiële-verhoudingswet | ||||||
Maatschappelijke effecten | Het doel van deze maatregel is om te voorkomen dat Oekraïnse kinderen met een taalachterstand het onderwijs instromen. | ||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | ||||||
Artikel | 1 Primair Onderwijs | ||||||
Naam | Scholenprogramma Groningen | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
Korte duiding | Gemeenten in Groningen krijgen middelen om schoolgebouwen te versterken. | ||||||
Juridische grondslag | artikel 17, vijfde lid, van de Financiële-verhoudingswet | ||||||
Maatschappelijke effecten | Het doel van deze maatregel is om 101 scholen aardbevings- en toekomstbestendig te maken. | ||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | ||||||
Artikel | 1 Primair Onderwijs | ||||||
Naam | Gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid | 520,7 | 536,3 | 536,4 | 536,4 | 536,4 | 536,4 |
Korte duiding | Met het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (goab) worden middelen verstrekt om onderwijsachterstanden, waaronder taalachterstanden, van kinderen vroegtijdig te signaleren en bestrijden | ||||||
Juridische grondslag | Artikel 168a, eerste en derde lid, van de Wet op het primair onderwijs | ||||||
Maatschappelijke effecten | Het doel van deze maatregelen is om kinderen te ondersteunen die op basis van hun omgevingskenmerken een vergroot risico lopen op een onderwijsachterstand. | ||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | ||||||
Artikel | 1 Primair Onderwijs | ||||||
Naam | Regeling specifieke uitkering inhalen COVID-19 gerelateerde onderwijsvertragingen | 25,0 | 60,0 | 35,0 | |||
Korte duiding | Gemeenten krijgen uit het NP Onderwijs budget voor hun rol in voorschoolse educatie en primair onderwijs | ||||||
Juridische grondslag | artikel 17, vijfde lid, van de Financiële-verhoudingswet | ||||||
Maatschappelijke effecten | Deze Regeling specifieke uitkering inhalen COVID-19 gerelateerde onderwijsvertragingen (hierna: de regeling) is gericht op het bieden van mogelijkheden aan gemeenten om in samenwerking met scholen, kinderopvang, (jeugdgezondheids)zorg, bibliotheken en andere lokale partijen activiteiten aan te bieden om de vaardigheden van kinderen op cognitief, executief, sociaal en emotioneel vlak aanvullend te stimuleren. | ||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | ||||||
Artikel | 3 Voortgezet Onderwijs | ||||||
Naam | Huisvesting en noodlocaties voor onderwijs aan Oekraïners voortgezet onderwijs. | 231,3 | 159,0 | ||||
Korte duiding | Gemeenten krijgen middelen voor het zorgen voor huisvesting voor onderwijs aan Oekraïners. | ||||||
Juridische grondslag | artikel 17, vijfde lid, van de Financiële-verhoudingswet | ||||||
Maatschappelijke effecten | Voldoende en adequate huisvesting voor onderwijs aan Oekraïners | ||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | ||||||
Artikel | 3 Voortgezet Onderwijs | ||||||
Naam | RMC's | 44,2 | 40,1 | 38,4 | 63,4 | 63,4 | 63,4 |
Korte duiding | Dit betreft de bekostiging van de uitvoering van de taken van de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) van 40 RMC-regio’s. De verdeelsleutel ligt vast in een ministerieel besluit. | ||||||
Juridische grondslag | |||||||
Maatschappelijke effecten | De RMC-functie heeft de taak om jongeren tot 23 jaar die niet naar school gaan en nog geen startkwalificatie hebben behaald te monitoren en voortijdig schoolverlaten te voorkomen | ||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | ||||||
Artikel | Artikel 4 | ||||||
Naam | Educatie | 70,6 | 80,6 | 80,6 | 80,6 | 80,6 | 80,6 |
Korte duiding | De middelen voor educatie worden per specifieke uitkering verstrekt aan samenwerkende gemeenten binnen een regio educatie arbeidsmarktregio (via de contactgemeente). De verdeelsleutel is vastgelegd in het Uitvoeringsbesluit WEB. | ||||||
Juridische grondslag | |||||||
Maatschappelijke effecten | Budget om cursussen taal, rekenen en digitale vaardigheden aan te bieden aan hun laaggeletterde volwassen inwoners | ||||||
Ontvangende partijen | samenwerkende gemeenten binnen een arbeidsmarktregio (via de contactgemeente) | ||||||
Artikel | Artikel 4 | ||||||
Naam | Regionaal programma | 19,2 | 19,2 | 20,9 | 20,9 | 20,9 | 20,9 |
Korte duiding | De middelen voor de uitvoering van de maatregelen uit het Regionaal Programma worden deels aan de RMC-contactgemeenten verstrekt. | ||||||
Juridische grondslag | |||||||
Maatschappelijke effecten | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | ||||||
Artikel | Artikel 4 | ||||||
Naam | spukerfgoed2021-29027505 | 6,0 | 4,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Middelen Erfgoed Aardbevingsgebied Groningen | ||||||
Juridische grondslag | Artikel 5, Wet Specifiek Cultuurbeleid | ||||||
Maatschappelijke effecten | Het behoud van het Gronings erfgoed, landschappelijke en ruimtelijke kwaliteit en daarmee de gebiedsidentiteit, als ook het bereiken van een optimale balans tussen veiligheid, schadeherstel en behoud van het Gronings erfgoed in zijn ruimtelijke context. | ||||||
Ontvangende partijen | Provincie Groningen | ||||||
Artikel | 14 Cultuur | ||||||
Naam | SPUK Cultuur | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Impuls versterking regionale culturele infrastructuur | ||||||
Juridische grondslag | Artikel 7, Wet op het specifiek cultuurbeleid | ||||||
Maatschappelijke effecten | Een tijdelijke, extra impuls geven aan de culturele infrastructuur in de provincies Flevoland, Friesland, Drenthe, Zeeland, Limburg en Overijssel. Het Rijk stelt via de provincies middelen beschikbaar om gezamenlijk de culturele infrastructuur in deze provincies te versterken en te ondersteunen. | ||||||
Ontvangende partijen | Provincies Flevoland, Friesland, Drenthe, Zeeland, Limburg en Overijssel | ||||||
Artikel | 14 Cultuur | ||||||
1.116,0 | 1.170,8 | 771,1 | 704,3 | 704,3 | 704,3 |