Art. | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand begroting 2022 (inclusief NvW) | 10.912.744 | 18.670.031 | 10.035.809 | 10.073.468 | 10.100.175 | 9.491.410 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2022 (inclusief ISB vuurwerk) | 953.838 | 2.775.995 | 3.613.964 | 4.050.298 | 2.402.701 | 1.864.355 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2022 (inclusief ISB vuurwerk) | 11.866.582 | 21.446.026 | 13.649.773 | 14.123.766 | 12.502.876 | 11.355.765 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
1) Overheveling loon- en prijsbijstelling | 99 | 407.458 | 439.780 | 389.531 | 398.779 | 401.517 | 371.254 |
-waarvan naar Mobiliteitsfonds | 26 | ‒ 344.005 | ‒ 362.413 | ‒ 325.533 | ‒ 342.982 | ‒ 343.033 | ‒ 308.370 |
-waarvan naar Deltafonds | 26 | ‒ 63.453 | ‒ 77.367 | ‒ 63.998 | ‒ 55.797 | ‒ 58.484 | ‒ 62.884 |
2) Omvorming Prorail | 26 | 0 | ‒ 7.557.000 | 8.318.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 |
3) WAU-middelen | Divers | 7.300 | 18.700 | 22.000 | 22.000 | 22.000 | 22.000 |
4) Toevoeging CA-middelen | 21 | 0 | 1.500 | 2.000 | 2.000 | 1.900 | 1.900 |
5) Beschikbaarheidsvergoeding regeling 2020 en 2021 | 16 | 411.621 | 150.950 | 13.350 | |||
6) Kaderaanpassing MF | 26 | 0 | ‒ 1.142.098 | ‒ 330.416 | ‒ 834.738 | ‒ 401.758 | 285.498 |
Overige mutaties | ‒ 58.868 | 63.229 | 126.864 | 37.153 | 56.004 | 26.114 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 12.226.635 | 12.981.307 | 21.801.571 | 13.370.181 | 12.201.022 | 11.711.277 |
Toelichting
1. Dit betreft de overboeking van de loon- en prijsbijstelling tranche 2022 naar het Mobiliteitsfonds en Deltafonds.
2. De financiele verwerking van de omvorming van ProRail in de begroting wordt met een jaar opgeschoven. De wetsbehandeling van de Omvorming van ProRail vond in 2022 plaats. De definitieve bepaling van het moment van inwerkingtreding zal plaatsvinden na afronding van de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel door de Tweede en Eerste Kamer waarbij met het oog op een zorgvuldige en beheerste start van het zbo voldoende implementatietijd in acht wordt genomen.
3. Dit betreft de toevoeging van de middelen voor Werk aan Uitvoering (WAU) aan de IenW-begroting.
4. Dit betreft de toevoeging van Coalitieakkoord-middelen voor stimuleren circular bouwen. Voor een nadere (en meerjarige) toelichting wordt verwezen naar paragraaf 2.7 Coalitieakkoordmiddelen Rutte IV.
5. Het betreft de toevoeging van middelen aan de regelingen BVOV 2020, 2021 en 2022 op basis van de huidige inzichten (juni 2022) in reizigersaantallen zoals die door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid zijn berekend. Zoals in de Voorjaarsnota 2022 is aangegeven ademt de hoogte van de beschikbaarheidsvergoeding mee met de reizigersinkomsten. Bij de raming van het benodigde budget is uitgegaan van de prognose van het KiM over het herstel van het gebruik van het OV. Thans blijkt het benodigde bedrag op basis van de gedane aanvragen hoger te zijn dan eerder geraamd en daarom worden de benodigde middelen aan de begroting van IenW toegevoegd.
6. Dit betreft een kaderaanpassing op het Mobiliteitsfonds. Voor specifieke informatie wordt verwezen naar het Mobiliteitsfonds.
Art. | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand begroting 2022 (inclusief NvW) | 45.011 | 38.380 | 38.503 | 38.538 | 38.748 | 37.838 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2022 (inclusief ISB vuurwerk) | 7.145 | 1.776 | 197 | ||||
Stand 1e suppletoire begroting 2022 (inclusief ISB vuurwerk) | 52.156 | 40.156 | 38.700 | 38.538 | 38.748 | 37.838 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
1) Ontvangsten PBL | 97 | 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Ontvangsten Interreg voor NMP en GSS | 19 | 1.335 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Desaldering Winair | 17 | ‒ 2.879 | 2.879 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Desaldering Lelystad | 17 | ‒ 378 | ‒ 164 | ‒ 123 | ‒ 35 | ‒ 210 | 910 |
Overige mutaties | 362 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 53.096 | 42.871 | 38.577 | 38.503 | 38.538 | 38.748 |
Toelichting
1. Dit betreft een desaldering van het uitgavenbudget PBL in verband met extra EU-ontvangsten.
2. Dit betreft een desaldering van het uitgavenbudget op artikel 19 met de verwachte ontvangsten in het kader van de afwikkeling van eerdere Interreg programma's.
3. Door het verlengen van de looptijd van de hypothecaire lening Winair vindt de aflossing niet in in 2022 plaats maar in 2023. Middels deze desalderingen in 2022 en 2023 wordt dit in de begroting verwerkt.
4. Dit betreft de desaldering Lelystad in 2029 in verband met latere openstelling van Lelystad Airport waardoor ook de heffingen later binnenkomen t.o.v. de eerder voorziene reeks. De desaldering vindt plaats met het opdrachtenbudget ten laste waarvan de betalingen nadeelcompensatie plaatsvindt. d.w.z. de uitgaven die gedekt worden door inkomsten van de heffing Lelystad Airport.