11. Integraal waterbeleid | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 55.580 | 49.102 | 48.101 | 49.208 | 46.614 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 5.576 | 2.533 | 2.651 | 2.178 | 2.093 | |
Nieuwe mutaties | 7.665 | 8.242 | 5.679 | 3.651 | 2.967 | 1.770 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 68.821 | 59.877 | 56.431 | 55.037 | 51.674 | 49.983 |
Uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
11.01 | Algemeen waterbeleid | ||||||
1 | Loon- en prijsbijstelling 2022 | 2.928 | 1.688 | 2.872 | 3.013 | 2.721 | 1.524 |
2 | FLOW Serviceteam Rijk Omgevingswet | 1.275 | 1.759 | 1.759 | 1.759 | 1.759 | 1.759 |
3 | Overboeking naar BZK | ‒ 1.275 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | VN Water 2023 | 2.900 | 3.450 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Diversen | 151 | ‒ 264 | ‒ 261 | ‒ 1.640 | ‒ 2.032 | ‒ 2.032 |
11.02 | Waterveiligheid | ||||||
6 | Diversen | 43 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11.03 | Grote oppervlaktewateren | ||||||
7 | Diversen | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11.04 | Waterkwaliteit | ||||||
8 | Kaderrichtlijn Mariene Strategie | 1.145 | 1.299 | 999 | 209 | 209 | 209 |
Diversen | 491 | 310 | 310 | 310 | 310 | 310 | |
Totaal | 7.665 | 8.242 | 5.679 | 3.651 | 2.967 | 1.770 |
Toelichting
– Ad 1. Dit betreft de toedeling van de ontvangsten loon- en prijsbijstelling 2022 op artikel 99 aan DGWB op HXII.
– Ad 2. Dit betreft een claim ten behoeve van de IenW-bijdrage aan het Serviceteam Rijkomgevingswet.
– Ad 3. Dit betreft een overboeking aan min BZK ten behoeve van Ad. 2.
– Ad 4. Dit betreft een claim ten behoeve van de VN Water conferentie.
– Ad 5, 6 en 7. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
– Ad 8. Het betreft de dekking vanuit het bestedingsplan DGWB voor de EU Kaderrichtlijn Mariene Strategie.
11. Integraal Waterbeleid | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 143 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 223 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
13. Bodem en Ondergrond | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 137.280 | 150.577 | 150.300 | 145.923 | 134.238 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | ‒ 12.929 | ‒ 9.812 | 3.158 | 7.399 | 10.657 | |
Nieuwe mutaties | ‒ 6.983 | ‒ 9.821 | ‒ 4.521 | ‒ 2.332 | ‒ 1.936 | ‒ 1.936 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 117.368 | 130.944 | 148.937 | 150.990 | 142.959 | 143.958 |
Uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
13.04 | Ruimtegebruik bodem | ||||||
1 | Subsidie Caribische Nederland | 4.397 | 2.541 | 1.224 | 3.038 | 3.045 | 3.245 |
2 | Personele uitgaven DGWB capaciteit | ‒ 864 | ‒ 2.420 | ‒ 2.420 | ‒ 1.021 | ‒ 625 | ‒ 625 |
3 | Personele uitgaven DGWB capaciteit | ‒ 1.200 | ‒ 1.200 | ‒ 1.200 | ‒ 1.200 | ‒ 1.200 | |
4 | PFAS | ‒ 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Overboeking naar BZK | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Kaderrichtlijn Mariene Strategie | ‒ 1.145 | ‒ 1.299 | ‒ 999 | ‒ 209 | ‒ 209 | ‒ 209 |
7 | Diversen | ‒ 2.871 | ‒ 2.443 | ‒ 1.126 | ‒ 2.940 | ‒ 2.947 | ‒ 3.147 |
Totaal | ‒ 6.983 | ‒ 9.821 | ‒ 4.521 | ‒ 2.332 | ‒ 1.936 | ‒ 1.936 |
Toelichting
– Ad 1. Dit betreft een dekking vanuit de CA middelen voor betaalbaar drinkwater op Bonaire.
– Ad 2. Dit betreft een dekking vanuit de CA middelen voor personele uitgaven DGWB capaciteit.
– Ad 3. Dit betreft herschikking ten behoeve van de DGWB capaciteit vanuit Bodemmiddelen.
– Ad 4. Dit betreft IenW-brede dekking vanuit het bestedingsplan van DGWB voor onderzoek PFAS.
– Ad 5. Dit betreft een overboeking aan min BZK ten behoeve van incidentele dekking voor programmakosten voor opname gegevens over bodemverontreiniging.
– Ad 6. Dit betreft dekking vanuit het bestedingsplan DGWB voor de EU kaderrichtlijn Mariene Strategie.
– Ad. 7 De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
13. Bodem en Ondergrond | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 3500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 3.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
14. Wegen en verkeersveiligheid | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 178.907 | 237.666 | 257.142 | 218.882 | 139.165 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 43.500 | 21.500 | 21.500 | 1.000 | 30.000 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 14.805 | 20.329 | 10.175 | ‒ 760 | ‒ 633 | |
Nieuwe mutaties | 16.038 | 14.438 | 12.668 | 7.394 | 2.097 | 674 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 253.250 | 293.933 | 301.485 | 226.516 | 170.629 | 134.611 |
Uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
14.01 | Netwerken | ||||||
1 | BOA Agentschapsbijdrage 2022 | 3.080 | 1.840 | 1.175 | 0 | 0 | 0 |
2 | Uitvoeringstoetsen RDW | 3.538 | 1.054 | 508 | 0 | 0 | 0 |
3 | Aerius | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 0 |
4 | Diversen | ‒ 8 | 1.664 | 1.912 | 549 | 444 | 188 |
14.02 | Veiligheid | ||||||
5 | Diversen | 976 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.03 | Slimme en Duurzame Mobiliteit | ||||||
6 | Unit Innovatie | 2.750 | 3.740 | 3.740 | 3.740 | 0 | 0 |
7 | Diversen | 4.702 | 5.140 | 4.333 | 2.105 | 653 | 486 |
Totaal | 16.038 | 14.438 | 12.668 | 7.394 | 2.097 | 674 |
Toelichting
– Ad 1. Dit betreft een bijdrage voor de afgesproken BOA (Beleidsondersteuning en advies) fte's. De inzet van de BOA’s draagt bij aan de uitvoering van het MIRT. De middelen zijn overgeheveld vanuit het Mobiliteitsfonds.
– Ad 2. Dit betreft een bijdrage voor 2 uitvoeringstoetsen van Smart Mobility die zijn ontstaan vanuit het Europese Reglement 155 en 156. De uitvoeringstoets 155 dient als een deel van de uitvoeringstoets inzake de Europese GSR verordening (cyberbeveiliging en het beheersysteem voor cyberbeveiliging inzake de goedkeuring van motorvoertuigen). De uitvoeringstoets 156 heeft betrekking op onderzoek van de juridische, financiële, personele en organisatorische consequenties met betrekking tot de invoering operationalisering van UN/ECE regelgeving. De middelen zijn overgeheveld vanuit het Mobiliteitsfonds.
– Ad 3. Dit betreft de jaarlijkse bijdrage voor de Aerius-calculator. Dit betreft een rekeninstrument voor stikstofneerslag voor toestemmingsverlening en monitoring. De middelen zijn overgeheveld vanuit het Mobiliteitsfonds.
– Ad 4, 5 en 7. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
– Ad 6. Dit betreft een bijdrage ten behoeve van diverse beleidsopdrachten inzake innovatieprojecten voor met name een «toekomstvast» mobiliteitssysteem. Ook uitgaven in het kader van datagedreven monitoring en evaluatie worden hieruit betaald. De middelen zijn overgeheveld vanuit het Mobiliteitsfonds.
14. Wegen en Verkeersveiligheid | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 6.782 | 5.782 | 5.782 | 5.782 | 5.782 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 6.782 | 5.782 | 5.782 | 5.782 | 5.782 | 5.782 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
16. Openbaar Vervoer en Spoor | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 152.326 | 58.993 | 12.848 | 11.236 | 10.003 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 460.858 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 58.065 | 483 | 2.000 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 414.447 | 151.352 | 13.095 | ‒ 255 | ‒ 244 | ‒ 932 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 1.085.696 | 210.828 | 27.943 | 10.981 | 9.759 | 9.199 |
Uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
16.01 | Spoor | ||||||
1 | Eindejaarsmarge | 1.523 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Loon- en prijsbijstelling 2022 | 3.465 | 1.191 | 552 | 552 | 552 | 552 |
3 | Overboeking DGMO/DGLM naar ILT | ‒ 1.380 | ‒ 966 | ‒ 552 | ‒ 552 | ‒ 552 | ‒ 552 |
4 | Diversen | ‒ 363 | 477 | ‒ 255 | ‒ 255 | ‒ 244 | ‒ 932 |
16.02 | Beschikbaarheidsvergoeding OV-sector | ||||||
5 | Beschikbaarheidsvergoeding OV-sector | 411.621 | 150.950 | 13.350 | 0 | 0 | 0 |
6 | Diversen | ‒ 419 | ‒ 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16.03 | Transitievangnet 2023 | ||||||
Totaal | 414.447 | 151.352 | 13.095 | ‒ 255 | ‒ 244 | ‒ 932 |
Toelichting
– Ad.1 Dit betreft een claim op de Eindejaarsmarge op basis van vertraging kaseffecten 2021;
– Ad.2 Dit betreft de toedeling van de ontvangsten loon- en prijsbijstelling 2022 op artikel 99 aan DGMo op HXII;
– Ad.3 Dit betreft de overboeking van DGMo en DGLM naar ILT voor de door ILT geraamde kosten voor de compensatie voor de KIWA tarieven waar KIWA recht op heeft;
– Ad.5 Het betreft de toevoeging van middelen aan de regeling BVOV 2020, 2021 en 2022. Zoals in de Voorjaarsnota 2022 is aangegeven «ademt» de hoogte van de beschikbaarheidsvergoeding mee met de reizigersinkomsten. Bij de raming van het benodigde budget is uitgegaan van de prognose van het KiM over het herstel van het gebruik van het OV. Thans blijkt het benodigde bedrag opbasis van de gedane aanvragen hoger te zijn dan eerder geraamd en daarom worden de benodigde middelen aan de begroting van IenW toegevoegd.
– Ad. 4 en 6 De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
16. Openbaar vervoer en Spoor | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
17. Luchtvaart | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 27.366 | 11.208 | 10.060 | 8.758 | 8.942 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 10.725 | 35.671 | 48.286 | 54.670 | 56.890 | |
Nieuwe mutaties | ‒ 5.810 | ‒ 186 | ‒ 6.563 | ‒ 5.473 | ‒ 6.887 | 4.195 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 32.281 | 46.693 | 51.783 | 57.955 | 58.945 | 45.037 |
Uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
17.01 | Luchtvaart | ||||||
1 | WinAir | ‒ 2.879 | 2.879 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Eindejaarsmarge | 1.005 | |||||
3 | AP Schiphol correctie opdrachten naar apparaat | ‒ 3.522 | ‒ 5.428 | ‒ 7.499 | ‒ 7.900 | ‒ 7.300 | 0 |
4 | Kasschuif subsidies klimaat | ‒ 2.280 | 2.280 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | ILT Prog veilig en duurzaam Shol | 0 | ‒ 1.696 | ‒ 1.940 | ‒ 2.184 | ‒ 2.184 | 0 |
6 | Diversen | 1.866 | 1.779 | 2.876 | 4.611 | 2.597 | 4.195 |
Totaal | ‒ 5.810 | ‒ 186 | ‒ 6.563 | ‒ 5.473 | ‒ 6.887 | 4.195 |
Toelichting
– Ad 1. Door het verlengen van de looptijd van de hypothecaire lening Winair vindt de aflossing niet in in 2022 plaats maar in 2023. Middels deze verwerking wordt het in de begroting verwerkt.
– Ad 2. Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge (EJM) aan artikel 17.
– Ad 3. Het betreft het overboeken van de apparaatskosten van de uitvoeringskosten voor de Taskforce Schiphol (nieuwe programmaorganisatie Schiphol) naar artikel 98. Voor toewijzing van de AP is een bestedingsplan bij Financien ingediend waarop deze splitsing tussen opdrachten en apparaat is gebaseerd.
– Ad 4. Voordat de subsidie verstrekt kan worden moet de staatssteuntoets door zijn afgerond. De verwachting is dat dit 6 tot 9 maanden duurt, waardoor de subsidie niet meer in 2022 verstrekt kan worden.
– Ad 5. Het betreft de overboeking van opdrachten Schiphol naar ILT voor het programma veilig en duurzaam Schiphol.
– Ad 6. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
17. Luchtvaart | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 4.257 | 1.117 | 1.240 | 1.275 | 1.485 | 575 |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 530 | 1.335 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | ‒ 3.257 | 2.715 | ‒ 123 | ‒ 35 | ‒ 210 | 910 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 1.530 | 5.167 | 1.117 | 1.240 | 1.275 | 1.485 |
Ontvangsten | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
17 | Luchtvaart | ||||||
1 | Desaldering ontvangsten Winair | ‒ 378 | ‒ 164 | ‒ 123 | ‒ 35 | ‒ 210 | 910 |
2 | Diversen | ‒ 2.879 | 2.879 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | ‒ 3.257 | 2.715 | ‒ 123 | ‒ 35 | ‒ 210 | 910 |
Toelichting
– Ad 1. Door het verlengen van de looptijd van de hypothecaire lening Winair vindt de aflossing niet in in 2022 plaats maar in 2023. Middels deze desalderingen in 2022 en 2023 wordt dit in de begroting verwerkt.
– Ad 2. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
18 Scheepvaart en Havens | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 38.880 | 36.323 | 24.903 | 10.158 | 9.105 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 23.115 | 95.576 | 70.603 | 58.342 | 51.142 | |
Nieuwe mutaties | 454 | ‒ 1.648 | ‒ 1.613 | ‒ 1.363 | ‒ 1.363 | ‒ 1.449 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 62.449 | 130.251 | 93.893 | 67.137 | 58.884 | 56.859 |
Uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
18.01 | Scheepvaart en havens | ||||||
1 | Ovb uitvoeringskosten naar P-budget | 0 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 |
2 | Diversen | 454 | ‒ 148 | ‒ 113 | 137 | 137 | 51 |
Totaal | 454 | ‒ 1.648 | ‒ 1.613 | ‒ 1.363 | ‒ 1.363 | ‒ 1.449 |
Toelichting
– Ad 1. Voor uitvoeringskosten van de walstroomregeling wordt het benodigde budget overgeboekt naar het personeelsbudget op artikel 98.
– Ad 2. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
18. Scheepvaart en Havens | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
19. Internationaal beleid | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 46.411 | 47.616 | 46.238 | 46.016 | 45.586 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | ‒ 34.515 | ‒ 35.433 | ‒ 35.258 | ‒ 34.272 | ‒ 33.782 | |
Nieuwe mutaties | 122 | ‒ 806 | 369 | 344 | 342 | 267 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 12.018 | 11.377 | 11.349 | 12.088 | 12.146 | 12.071 |
Uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
19.02 | Internationaal beleid coördinatie en samenwerking | 122 | ‒ 806 | 369 | 344 | 342 | 267 |
1 | Diversen | 122 | ‒ 806 | 369 | 344 | 342 | 267 |
Totaal | 122 | ‒ 806 | 369 | 344 | 342 | 267 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
19. Internationaal beleid | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 1.335 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 1.335 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
19 | Internationaal beleid | ||||||
1 | Ontvangsten Interreg | 1.335 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 1.335 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
– Ad 1. Dit betreft een ophoging van het uitgavenbudget op artikel 19 met de verwachte ontvangsten in het kader van de afwikkeling van eerdere Interreg programma's (periode tot en met 2013). De EU secretariaten die ondersteuning bieden aan de lidstaten bij de uitvoering van de projecten hebben minder kosten gemaakt dan ontvangen voor de technische bijstand. De niet bestede middelen worden teruggestort naar IenW en ingezet ten behoeve van het Nationaal Milieu Programma en de bouw van het Galileo Sensor Station op Bonaire.
20. Lucht en Geluid | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 28.188 | 30.514 | 31.177 | 38.198 | 38.342 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 28.174 | 21.011 | 11.014 | 11.014 | 11.032 | |
Nieuwe mutaties | ‒ 211 | 3.313 | 1.296 | 1.455 | 1.419 | 888 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 56.151 | 54.838 | 43.487 | 50.667 | 50.793 | 49.966 |
Uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
20.01 | Gezonde lucht en tegengaan geluidshinder | ||||||
1 | Loon- en prijsbijstelling 2022 | 1.754 | 558 | 1.296 | 1.455 | 1.419 | 588 |
2 | Eindejaarsmarge | 860 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Kasschuif Omgevingswet Geluidsanering | ‒ 2.755 | 2.755 | ||||
4 | Diversen | ‒ 70 | 0 | 0 | 0 | 0 | 300 |
Totaal | ‒ 211 | 3.313 | 1.296 | 1.455 | 1.419 | 888 |
Toelichting
– Ad 1. Dit betreft een toedeling van de prijsbijstelling 2022 binnen DGMI.
– Ad 2. Dit betreft een toedeling van de eindejaarsmarge (EJM) 2022 binnen DGMI.
– Ad 3. Dit betreft een kasschuif van 2022 naar 2023 ten behoeve van de subsidie regeling Sanering verkeerslawaai onder de Omgevingswet. Als gevolg van de gewijzigde ingangsdatum van de Omgevingswet ( nu vastgesteld op 1 jan. 2023) is ook de nieuwe bijdrage regeling voor de sanering van verkeerslawaai onder de Omgevingswet uitgesteld. Het verwacht overschot als gevolg van deze vertraging wordt doorgeschoven naar 2023.
– Ad 4. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
20. Lucht en Geluid | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
21. Duurzaamheid | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 55.770 | 36.525 | 36.703 | 31.676 | 30.922 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 7000 | 11500 | 5500 | 4500 | 1500 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 4.172 | 12.169 | 15.013 | 15.979 | 16.256 | |
Nieuwe mutaties | ‒ 2.895 | 11.692 | 12.696 | 17.675 | 4.200 | 3.900 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 64.047 | 71.886 | 69.912 | 69.830 | 52.878 | 52.855 |
Uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
21.05 | Duurzame productketens | ||||||
1 | DGMI prog M&S CE 2022 | ‒ 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Eindejaarsmarge | 1.145 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Dekking ophoging CE-reeks | 0 | 9.600 | 10.000 | 13.000 | 0 | 0 |
4 | Loon- en prijsbijstelling 2022 | 0 | 400 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | |
5 | Kasschuif KIA CE | ‒ 1.863 | 192 | 696 | 675 | 300 | 0 |
21.06 | Natuurlijk kapitaal | ||||||
6 | CA-middelen recyclaat in bouwmaterialen | 0 | 1.500 | 2.000 | 2.000 | 1.900 | 1.900 |
7 | Diversen | ‒ 177 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | ‒ 2.895 | 11.692 | 12.696 | 17.675 | 4.200 | 3.900 |
Toelichting
– Ad 1. Dit betreft de bijdrage aan DGMI in het programma M&S Circulaire Economie 2022 door PBL
– Ad 2. Dit betreft een toedeling van de eindejaarsmarge (EJM) 2022 binnen DGMI.
– Ad 3. Dit betreft een budgetoverheveling van artikel 22 naar artikel 21 ten behoeve van de dekking van de ophoging van de reeks voor Circulaire Economie. Voor deze ophoging is tijdelijk. voor 2023 tot en met 2025. dekking uit de asbestmiddelen.
– Ad 4. Dit betreft een toedeling van de prijsbijstelling 2022 binnen DGMI.
– Ad 5. Dit betreft een kasschuif van 2022 naar 2023 vanwege de bijgestelde RVO raming omtrent de subsidieregeling KIA CE. De betalingen vinden pas vanaf 2023 plaats.
– Ad 6. Dit betreft een structurele overboeking van de middelen voor het verplicht percentage recyclaat in bouwmaterialen vanuit de Aanvullende Post naar artikel 21. Het verplicht percentage betreft normering met streefcijfers en maatregelen om gebruik van recyclaat in bouwmaterialen te bevorderen. De verplichting beoogt een impuls te geven aan de markt in secundaire grondstoffen met een verplicht gehalte aan gerecycleerd materiaal en afvalbeperkende maatregelen voor bijvoorbeeld staal en cement. Hiervoor is cumulatief € 30 miljoen gereserveerd t/m 2030, en daarna € 3 miljoen structureel. De middelen zijn 50/50 verdeeld over het ministerie van BZK en het ministerie van IenW.
– Ad 7. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
21. Duurzaamheid | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 27 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 27 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
22. Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 41.658 | 55.711 | 55.847 | 60.901 | 61.059 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 3300 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 65.170 | 35.728 | 35.726 | 36.245 | 36.577 | |
Nieuwe mutaties | ‒ 13.925 | ‒ 4.433 | ‒ 5.283 | ‒ 8.092 | ‒ 115 | ‒ 901 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 96.203 | 87.006 | 86.290 | 89.054 | 97.521 | 96.815 |
Uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
22.01 | Veiligheid chemische stoffen | ||||||
1 | Terugboeking van RIVM IK naar OenM | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Loon- en prijsbijstelling 2022 | 1.108 | 459 | 1.117 | 1.308 | 1.285 | 499 |
3 | Naar LNV inzake Ctgb | ‒ 986 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Kasschuif Omgevingswet OenM | ‒ 1.108 | 1.108 | 0 | 0 | 0 | 0 |
22.03 | Veiligheid bedrijven en transport | ||||||
5 | Dekking ophoging CE-reeks | 0 | ‒ 9.600 | ‒ 10.000 | ‒ 13.000 | 0 | 0 |
6 | Capaciteit VTH-stelsel. Dekking 7 fte | ‒ 350 | ‒ 892 | ‒ 892 | ‒ 892 | ‒ 892 | ‒ 892 |
7 | Overheveling ILT Inspectieview DGMI | ‒ 308 | ‒ 308 | ‒ 308 | ‒ 308 | ‒ 308 | ‒ 308 |
8 | Overboeking HBJZ tbv VTH | ‒ 200 | ‒ 199 | ‒ 198 | ‒ 197 | ‒ 196 | ‒ 195 |
9 | Kasschuif VTH OenM | ‒ 15.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 0 | 0 |
10 | Diversen | 919 | ‒ 1 | ‒ 2 | ‒ 3 | ‒ 4 | ‒ 5 |
Totaal | ‒ 13.925 | ‒ 4.433 | ‒ 5.283 | ‒ 8.092 | ‒ 115 | ‒ 901 |
Toelichting
– Ad1. Dit betreft een budgetoverheveling van artikel 19 naar artikel 22 in het kader van een wijziging in de financiële administratie ten aanzien van de vastlegging van opdrachten aan de agentschappen RVO en RIVM. Hierbij wordt de jaaropdracht en de aanvullende opdrachten aan RVO en RIVM op het eigen beleidsartikel vastgelegd en verantwoord. Deze mutatie betreftde overheveling van de meerjarige opdracht voor PFAS bronbeleid aan RIVM.
– Ad 2. Dit betreft een toedeling van de prijsbijstelling 2022 binnen DGMI.
– Ad 3. Dit betreft een overboeking van IenW naar LNV voor de werkzaamheden van het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb). De werkzaamheden van het CTGB betreffen beleidsadvisering en de behandeling van bezwaren en beroepen op het terrein van de gewasbeschermingsmiddelen en biociden.
– Ad 4. Dit betreft een kasschuif op artikel 22 in het kader van dekoppeling van Atlas Leefomgeving en Register Externe Veiligheid aan het Digitaal Stelsel Omgevingswet. De kasschuif gaat van 2022 naar 2023. De kasschuif is nodig om de koppeling van Atlas Leefomgeving en Register Externe Veiligheid aan het Digitaal Stelsel Omgevingswet in 2023 zelf in te kunnen passen in de begroting van OenM.
– Ad 5. Dit betreft een budgetoverheveling van artikel 22 naar artikel 21 ten behoeve van de dekking van de ophoging van de reeks voor Circulaire Economie. Voor deze ophoging is tijdelijk. voor 2023 tot en met 2025. dekking uit de asbestmiddelen.
– Ad 6. Dit betreft een overboeking van artikel 22 naar artikel 98 ten behoeve van de financiering van de benodigde capaciteit voor het vergunningverlening, toezicht en handhaving- stelsel (VTH). Dekking komt vanuit de toegekende CA middelenvoor het VTH-stelsel. Het gaat hierbij om 7 fte op basis van HOT 2022. In 2022 wordt een lager budget overgeheveld aangezien de vacatures later zijn ingevuld.
– Ad 7. Dit betreft de overboeking van Programma Omgevingsveiligheid naar ILT voor Inspectieview.
– Ad 8. Dit betreft een overboeking naar HBJZ in het kader van de versterking van het VTH-stelsel. Ten behoeve van het VTH-stelsel worden twee extra FTE aangetrokken.
– Ad 9. Dit betreft een kasschuif op artikel 22 in het kader van definanciering van de versterking VTH-stelsel. Voor de versterking van het VTH-stelsel zijn middelen bij het Coalitieakkoord overgekomen naar OenM. In het bestedingsplan voor de versterking van het VTH-stelsel is opgenomen dat verplichtingengrotendeels zullen overlopen naar 2023 tot en met 2026. Derhalve dient OenM een kasschuif van 2022 naar 2023 tot en met2026.
– Ad 10. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
22. Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 765 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 1.015 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
23. Meteorologie, seismologie en aardobservatie | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 62.818 | 56.227 | 52.263 | 44.016 | 50.090 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 1.040 | 7.864 | 2.759 | ‒ 48 | ‒ 4.941 | |
Nieuwe mutaties | 4.371 | 5.371 | 5.644 | 5.561 | 5.707 | 4.592 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 68.229 | 69.462 | 60.666 | 49.529 | 50.856 | 50.741 |
Uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
23.01 | Meteorologie en seismologie | ||||||
1 | Hybride werken | 975 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Prijsbijstelling KNMI - Excl. EUMETSAT | 686 | 342 | 543 | 489 | 538 | 302 |
3 | POK - Begrotingsrapport | 633 | 513 | 606 | 628 | 647 | |
4 | Bestedingsplan WAU | 500 | 600 | 500 | 500 | 500 | 500 |
5 | Loonbijstelling KNMI 2022 | 483 | 230 | 366 | 329 | 395 | 222 |
6 | OCW: KNMI - Instrumenten | 0 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 |
23.02 | Aardobservatie | ||||||
7 | Diversen | 1.094 | 186 | 129 | 115 | 127 | 68 |
Totaal | 4.371 | 5.371 | 5.644 | 5.561 | 5.707 | 4.592 |
Toelichting
– Ad 1. Om uitrolling van hybride werken mogelijk te maken. Programma team heeft hiervoor een budgetplan opgesteld (o.a. kantoor- en werkplekaanpassingen).
– Ad 2. Dit betreft de toegekende prijsbijstelling aan het KNMI.
– Ad 3. Dit betreft het toegekende bedrag n.a.v. de toeslagaffaire (POK) om structurele verbeteringen in de informatiehuishouding te bewerkstelligen.
– Ad 4. WAU heeft betrekking op de volgende handelingsperspectieven. Het KNMI ontwikkelt een Early Warning Centre; als spil vande toekomstbestendige dienstverlening. Een robuuste informatie- data- en ICT infrastructuur is een noodzakelijke randvoorwaarde. Dit vergt zowel training en opleiding van zittendemedewerkers als ook werving van nieuwe collega’s met name ICT architecten, software developers, security en reliabilityspecialisten en medewerkers op het gebied van risico’s en continuïteit borging.
– Ad 5. Dit betreft de toegekende loonbijstelling KNMI.
– Ad 6 . Dit betreft de bijdrage vanuit OCW innovatiefonds t.b.v. de aansluiting Rijk en Europa voor uitvoering van publiek wetenschappelijke taken t.a.v. volksgezondheid, schone en gezonde leefomgeving, meteorologie, seismologie, aardobservatie en klimaatverandering.
– Ad 7. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
23. Meteorologie, seismologie en aardobservatie | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
24. Handhaving en toezicht | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 182.359 | 169.875 | 169.654 | 169.937 | 169.331 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 2.000 | 12.500 | 14.500 | 14.500 | 14.500 | |
Nieuwe mutaties | ‒ 956 | 21.223 | 19.382 | 19.701 | 18.480 | 16.538 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 183.403 | 203.598 | 203.536 | 204.138 | 202.311 | 200.369 |
Uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
24.01 | Personele uitgaven | ||||||
1 | Prijsbijstelling 2022 | 2.492 | 1.291 | 2.205 | 2.358 | 2.271 | 1.275 |
2 | Boordcomputer Taxi investeringskosten | 4.000 | 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Werk aan Uitvoering | 2.200 | 6.300 | 5.400 | 5.400 | 4.200 | 4.300 |
4 | Begrotingsbesluitvorming 2022 DGMI oude claims ILT | 0 | 2.756 | 2.756 | 3.208 | 3.208 | 3.208 |
5 | ILT Prog veilig en duurzaam Schiphol | 0 | 1.696 | 1.940 | 2.184 | 2.184 | |
6 | Begrotingsbesluitvorming 2022 DGLM oude claims ILT | 0 | 972 | 972 | 972 | 972 | 3.283 |
7 | JenV Invoering Wet ter bescherming koopvaardij | 623 | 440 | 440 | 440 | 440 | 440 |
24.02 | Materiële uitgaven | ||||||
8 | Dienstverleningsovereenkomst ILT 2022 ICT | ‒ 8.508 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 | Dienstverleningsovereenkomst ILT 2022 HR | ‒ 7.301 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 | Overboeking DGMo en DGLM naar ILT KIWA | 2.000 | 1.400 | 800 | 800 | 800 | 800 |
11 | ILT Bijdrage voor inzet bedrijfsvoering ivm transitie | ‒ 752 | ‒ 752 | ‒ 752 | ‒ 752 | ‒ 752 | ‒ 752 |
12 | Diversen | 4.290 | 4.620 | 5.621 | 5.091 | 5.157 | 3.984 |
Totaal | ‒ 956 | 21.223 | 19.382 | 19.701 | 18.480 | 16.538 |
Toelichting
– Ad 1. Dit betreft een toedeling van de prijsbijstelling 2022 van de ILT.
– Ad 2. Dit betreft de incidentele investeringskosten m.b.t. de Boordcomputer Taxi.
– Ad 3. Dit betreft de Werk aan Uitvoering die de ILT heeft ontvangen.
– Ad 4. Dit betreft een structurele dekking voor oude problematiek OB2022.
– Ad 5. Dit betreft de overboeking van opdrachten Schiphol naar ILTvoor ILT inzet voor het programma veilig en duurzaam Schiphol continuering.
– Ad 6. Dit betreft een structurele dekking voor oude problematiek OB2022.
– Ad 7. Dit betreft een bijdrage aan de Wet ter bescherming koopvaardij.
– Ad 8. Dit betreft de bijdrage voor dienstverlening ICT en HR conform dienstverleningsovereenkomst 2022.
– Ad 9. Dit is de bijdrage voor dienstverlening ICT en HR conform dienstverleningsovereenkomst 2022.
– Ad 10. Dit betreft de overboeking van DGMO en DGLM naar ILT voor de door de ILT geraamde kosten voor de compensatie voor de KIWA tarieven waar KIWA recht op heeft.
– Ad 11. Dit betreft de bijdrage voor inzet bedrijfsvoering van 7.19 FTE van ILT naar Bedrijfsvoering.
– Ad 12. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
24. Handhaving en toezicht | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 24.700 | 24.700 | 24.700 | 24.700 | 24.700 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 24.700 | 24.700 | 24.700 | 24.700 | 24.700 | 24.700 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
25. Brede doeluitkering | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 954.172 | 954.174 | 954.173 | 954.276 | 954.276 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 14.203 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 37.319 | 37.319 | 37.319 | 37.323 | 37.323 | 37.323 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 1.005.694 | 991.493 | 991.492 | 991.599 | 991.599 | 991.599 |
Uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
25.01 | Brede doeluitkering | ||||||
1 | LPO | 37.319 | 37.319 | 37.319 | 37.323 | 37.323 | 37.323 |
Totaal | 37.319 | 37.319 | 37.319 | 37.323 | 37.323 | 37.323 |
Toelichting
– Ad 1. Dit betreft de toedeling van de ontvangsten loon- en prijsbijstelling 2022 op artikel 99 aan art 25.
26. Bijdrage investeringsfondsen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 15.299.281 | 8.757.722 | 7.776.429 | 7.907.827 | 7.999.479 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | ‒ 7.296.000 | 7.597.000 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 224.548 | 2.021.582 | 2.935.236 | 3.379.669 | 1.740.751 | |
Nieuwe mutaties | 367.110 | ‒ 8.215.749 | 8.487.536 | ‒ 391.372 | 75.682 | 698.155 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 8.594.939 | 10.160.555 | 19.199.201 | 10.896.124 | 9.815.912 | 9.398.048 |
Uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
26.01 | Mobiliteitsfonds | ||||||
1 | Werk aan uitvoering | 3.000 | 7.100 | 5.800 | 5.800 | 6.500 | 6.400 |
2 | Omvorming Prorail | 0 | ‒ 7.557.000 | 8.318.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 |
3 | Verkeersveiligheids Rijks N-Wegen | 0 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 0 |
4 | Kasschuif verkeersveiligheids Rijks N-Wegen | 0 | ‒ 25.000 | ‒ 25.000 | 25.000 | 25.000 | 0 |
5 | Kaderaanpassingen | 0 | ‒ 1.142.098 | ‒ 330.416 | ‒ 834.738 | ‒ 401.758 | 285.498 |
6 | HXII: ISM - Unit Innovatie | ‒ 2.750 | ‒ 3.740 | ‒ 3.740 | ‒ 3.740 | 0 | 0 |
7 | LPO | 344.005 | 362.413 | 325.533 | 342.982 | 343.033 | 308.370 |
8 | IHH | 5.655 | 4.587 | 5.415 | 5.614 | 5.778 | 0 |
26.02 | Deltafonds | ||||||
1 | Werk aan Uitvoering | 1.200 | 2.900 | 2.300 | 2.300 | 2.600 | 2.600 |
2 | Kaderaanpassing CA-middelen instandhouding | ‒ 20.000 | 944 | 61.872 | ‒ 52.541 | ‒ 27.775 | 15.000 |
3 | LPO | 63.453 | 77.367 | 63.998 | 55.797 | 58.484 | 62.884 |
4 | Diversen | ‒ 27.453 | 6.778 | 13.774 | ‒ 7.846 | ‒ 6.180 | ‒ 2.597 |
Totaal | 367.110 | ‒ 8.215.749 | 8.487.536 | ‒ 391.372 | 75.682 | 698.155 |
Toelichting
Voor een specificatie van de nieuwe mutaties wordt verwezen naar de verdiepingsbijlage van de begroting van het Mobiliteitsfonds (artikel 19) en het Deltafonds (artikel 6).
97. Algemeen departement | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 44.908 | 44.597 | 44.909 | 44.942 | 44.801 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 30.789 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 9.055 | 4.135 | ‒ 31 | ‒ 213 | ‒ 213 | |
Nieuwe mutaties | 8.577 | 2.256 | 2.817 | 2.582 | 2.652 | 3.097 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 93.329 | 50.988 | 47.695 | 47.311 | 47.240 | 46.585 |
Uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
97.01 | Algemeen departement | ||||||
1 | Maatwerk KNMI - RWS | 2.207 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | RIVM tariefstijging BEI | 647 | 885 | 885 | 900 | 1.000 | 1.000 |
3 | LPO | 1.044 | 573 | 979 | 1.029 | 999 | 546 |
4 | Diversen | 4.679 | 798 | 953 | 653 | 653 | 1.551 |
Totaal | 8.577 | 2.256 | 2.817 | 2.582 | 2.652 | 3.097 |
Toelichting
– Ad 1. Dit betreft een overboeking t.b.v. verstrekte maatwerkopdrachten die het KNMI voor Rijkswaterstaat verricht.
– Ad 2. Dit betreft een ophoging ter dekking van de tariefstijging van de Basisfinanciering Essentiële Infrastructuur. Deze stijging komt door de verhuizing van het RIVM naar een nieuw gebouw.
– Ad 3. Dit betreft de toedeling van de ontvangsten loon- en prijsbijstelling 2022 op artikel 99 aan art 97.
– Ad 4. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
97. Algemeen deparement | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 1.101 | 1.101 | 1.101 | 1.101 | 1.101 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 2.101 | 1.101 | 1.101 | 1.101 | 1.101 | 1.101 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
98. Personele uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 351.305 | 337.051 | 329.719 | 317.143 | 317.418 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 1.449 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 22.076 | 19.256 | 15.199 | 14.547 | 13.827 | |
Nieuwe mutaties | 56.971 | 50.947 | 55.469 | 52.423 | 48.543 | 32.842 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 431.801 | 407.254 | 400.387 | 384.113 | 379.788 | 352.315 |
Uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
98.01 | Personele uitgaven | ||||||
1 | Personele budget MenG | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 0 |
2 | Personele uitgaven DGWB capaciteit | 1.500 | 2.420 | 2.420 | 2.420 | 2.420 | 2.420 |
3 | Versterking kennisbasis PBL | 0 | 0 | 1.740 | 1.740 | 1.740 | 1.740 |
4 | AP Schiphol correctie opdrachten naar apparaat | 3.522 | 5.428 | 7.499 | 7.900 | 7.300 | 0 |
5 | Uitvoeringskosten naar P-budget | 0 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
6 | Externe inhuur LRH | 0 | 1.774 | 1.981 | 1.632 | 620 | 0 |
7 | BZK: centrale financiering GDI (personeel) | 0 | ‒ 1.393 | ‒ 1.393 | ‒ 1.393 | ‒ 1.393 | ‒ 1.393 |
98.02 | Materiële uitgaven | ||||||
8 | BZK: centrale financiering GDI (materieel) | 0 | ‒ 1.700 | ‒ 1.700 | ‒ 1.700 | ‒ 1.700 | ‒ 1.700 |
9 | Inrichting IV-organisatie ANVS (toevoeging WAU) | 0 | 1.600 | 1.300 | 1.200 | 1.300 | 1.400 |
10 | Toekomst DMS | 3.000 | 15.000 | 5.000 | 0 | 0 | 0 |
11 | POK middelen 2022 | 5.010 | 3.324 | 3.924 | 4.069 | 4.187 | 0 |
12 | CIO vliegende brigade | 1.000 | 1.500 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
13 | Herschikking Informatiehuishouding en POK | ‒ 6.000 | ‒ 6.000 | ‒ 6.000 | ‒ 6.000 | ‒ 6.000 | ‒ 6.000 |
14 | Dienstverleningsovereenkomst ILT 2022 HR | 7.255 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15 | Informatiehuishouding | 3.038 | 3.586 | 3.719 | 3.826 | ||
16 | Cyber security en vitaal | 2.500 | 4.840 | 9.760 | 9.760 | 9.760 | 11.760 |
17 | Diversen | 37.384 | 17.816 | 22.052 | 23.776 | 21.183 | 21.115 |
Totaal | 56.971 | 50.947 | 55.469 | 52.423 | 48.543 | 32.842 |
Toelichting
– Ad 1. De projectenpool van DGMo is de afgelopen jaren flink in omvang van fte's gegroeid zonder dat hier structurele financiële dekking tegenover staat (HXII art 98). Voor de korte termijn dekking van 2022-2026 wordt een beroep gedaan op het Mobiliteitsfonds aangezien het hier gaat om fte's die werken aan lopende verkenningenprojecten uit het Mobiliteitsfonds.
– Ad 2. Voor het realiseren van de intensiveringen op het terrein van Water en Bodem is extra capaciteit noodzakelijk. Dat geldt voor meerdere onderdelen: taskforce Bodem en Klimaatadaptatie, de kabinetsprioriteit om Water en Bodem sturend te maken bij de gebiedsontwikkeling, de beleidstafel internationaal en Waterveiligheid Zeespiegelstijging. Tevens is extra inzet nodig voor het Zoetwaterprogramma, Noordzee Wadden en energietransitie. In totaal gaat het om een uitbreiding van ca. 36 fte.
– Ad 3. Extra inzet t.b.v. versterking van de kennisbasis binnen PBL 2024 en verder.
– Ad 4. Het betreft het overboeken van de apparaatskosten van de uitvoeringskosten voor de Taskforce Schiphol (nieuwe programmaorganisatie Schiphol) naar art 98 inclusief het aandeel apparaatskosten bedrijfsvoering. Voor toewijzing van de AP is een bestedingsplan bij Financien ingediend waarop deze splitsing tussen opdrachten en apparaat is gebaseerd.
– Ad 5. Voor uitvoeringskosten van de walstroomregeling wordt het benodigde budget overgeboekt naar het personeelsbudget (inclusief aandeel bedrijfsvoering). Dit wordt overgeboekt voor de jaren 2023-2027 van het verkregen budget uit de AP voor subsidie Walstroom.
– Ad 6. Betreft benodigde middelen voor realisatie programma luchtruimherziening zoals toegezegd aan de Kamer. De reikwijdte van het programma vraagt om een integrale zorgvuldige aanpak met navenant aandacht voor onderbouwing van de resultaten van de planuitwerking. Doordat de specifieke kennis hiervoor niet beschikbaar is binnen IenW en het programma een looptijd kent, wordt er gebruik gemaakt van externe inhuur.
– Ad 7/8. De middelen voor de GDI worden gecentraliseerd bij BZK.
– Ad 9. Toevoeging van de WAU-middelen; Toekomstbestendige inrichting IV-organisatie en versnelling van de digitale agenda van de ANVS.
– Ad 10. Dit zijn de kosten voor heel IenW voor de vervanging van een nieuw documentmanagementsysteem. Vervanging is noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de continuïteit, veiligheid en eisen aan de documentatie voor informatiehuishouding.
– Ad 11. Dit betreft de middelen voor de POK.
– Ad 12. Dit betreft de uitbreiding die nodig is voor de implementatie -van het CIO-stelsel.
– Ad 13. Dit betreft de herschikking van het budget voor informatiehuishouding en POK-middelen van art 98 naar art 99.
– Ad 14. Dit is de bijdrage voor dienstverlening ICT en HR conform dienstverleningsovereenkomst 2022.
– Ad 15. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
– Ad 16. Dit betreft de overheveling van de middelen voor cyber en vitaal naar het apparaatsbudget.
– Ad 17. Dit betreft de overheveling van de middelen voor informatiehuishouding naar het apparaatsbudget.
98. Apparaatsuitgaven kerndepartement | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 7.778 | 5.430 | 5.430 | 5.430 | 5.430 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 920 | 411 | 197 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 2.635 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 11.333 | 5.841 | 5.627 | 5.430 | 5.430 | 5.430 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
99. Nog onverdeeld | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 4.639 | 6.150 | 8.343 | 8.871 | 9.304 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 518.558 | 532.403 | 482.933 | 491.048 | 488.545 | |
Nieuwe mutaties | ‒ 522.241 | ‒ 538.229 | ‒ 484.192 | ‒ 492.807 | ‒ 490.721 | ‒ 443.511 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 956 | 324 | 7.084 | 7.112 | 7.128 | 20.266 |
Uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
99.01 | Nog onverdeeld | ||||||
1 | Loon- en prijsbijstelling 2022 | ‒ 492.215 | ‒ 531.804 | ‒ 482.215 | ‒ 490.311 | ‒ 487.800 | ‒ 455.611 |
2 | Eindejaarsmarge | ‒ 20.132 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | POK-middelen | ‒ 13.394 | ‒ 8.887 | ‒ 10.491 | ‒ 10.877 | ‒ 11.195 | 0 |
4 | Centrale reservering WAU-middelen | 0 | 0 | 6.600 | 6.600 | 6.600 | 6.600 |
5 | Herschikking POK-middelen | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
6 | Cybersecurity | 0 | 4.340 | 9.260 | 9.260 | 9.260 | 11.260 |
7 | Cyber security en vitaal | ‒ 2.500 | ‒ 4.840 | ‒ 9.760 | ‒ 9.760 | ‒ 9.760 | ‒ 11.760 |
8 | Informatiehuishouding | ‒ 3.038 | ‒ 3.586 | ‒ 3.719 | ‒ 3.826 | ||
Totaal | ‒ 522.241 | ‒ 538.229 | ‒ 484.192 | ‒ 492.807 | ‒ 490.721 | ‒ 443.511 |
Toelichting
– Ad 1. Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2022 aan het Mobileitsfonds en het Deltafonds en aan de verschilllende artikelen op dit begrotingshoofdstuk (HXII).
– Ad 2. Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge (EJM) aan de diverse artikelen op dit begrotingshoofdstuk. De EJM is bij de 1e suppletoire begroting 2022 op artikel 99 geparkeerd in afwachting van nadere besluitvorming.
– Ad 3. Dit betreft de toedeling van de middelen voor de opvolging van de maatregelen uit de kabinetsreactie op het rapport ‘ongekend onrecht’ van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK).
– Ad 4. Dit betreft de centrale reservering van de middelen voor Werk aan Uitvoering (WAU) die op een later moment aan de verschillende IenW-artikelen zullen worden toebedeeld.
– Ad 5. Dit betreft een herschikking van de aanvullende POK middelen van artikel 98 naar 99.
– Ad 6. Dit betreft de reservering van middelen voor Cybersecurity op artikel 99.
– Ad 7. Dit betreft de overheveling van de middelen voor cyber en vitaal naar het apparaatsbudget.
– Ad 8. Dit betreft de overheveling van de middelen voor informatiehuishouding naar het apparaatsbudget.