2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 249.968 | 262.140 | 252.152 | 238.968 | 235.644 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | ||||||
Mutatie amendement 2022 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging) | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | ‒ 95 | 17.347 | 5.738 | 3.778 | 3.167 | |
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Subsidiemaatregel Caribisch Nederland | 2.000 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | |
NGF - project AiNed | 13.600 | 29.800 | 52.000 | 38.700 | 21.400 | |
NGF - project Nationaal Onderwijslab | 5.460 | 5.638 | 6.032 | 6.421 | 13.756 | |
EU-cofinanciering Digital Europe | 5.000 | 5.000 | ||||
Digital trust centre | 2.523 | 3.043 | 5.543 | 5.543 | 5.543 | |
Nationaal Groeifonds | 2.018 | 2.007 | 2.007 | 2.007 | ||
Bijdrage RVO | 2.739 | 2.747 | 8.504 | 8.354 | 6.047 | |
Bijdrage Agentschap Telecom | 2.128 | 4.858 | 9.308 | 8.358 | 8.358 | |
Bijdrage CBS | 26.843 | 7.436 | 6.652 | 6.138 | 6.138 | |
Overig | ‒ 732 | 2.278 | 3.146 | 4.228 | 4.218 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 306.452 | 340.794 | 354.582 | 330.995 | 312.771 | 294.329 |
Subsidiemaatregel Caribisch Nederland
Hiervoor is in totaal € 3,5 mln per jaar nodig, Vanuit de CN-envelop in het coalitieakkoord is € 2,25 mln, overgeboekt en vanuit de EZK-begroting € 1,25 mln.
NGF-project AiNed
Deze mutatie betreft overheveling van het budget voor het NGF-project AiNed van beleidsartikel 2 naar beleidsartikel 1, aangezien op dit artikel de uitgaven op het gebied van digitalisering worden verantwoord.
NGF-project Nationaal Onderwijslab
Deze mutatie betreft overheveling van het budget voor het NGF-project Nationaal Onderwijslab van beleidsartikel 2 naar beleidsartikel 1, aangezien op dit artikel de uitgaven op het gebied van digitalisering worden verantwoord.
EU-cofinanciering Digital Europe
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft voor Digital Horizon partnerschappen € 5,0 mln overgeboekt voor de jaren 2025 t/m 2029.
Digital Trust Centre
Deze mutatie betreft een overboeking van budget uit de CA-gelden Cybersecurity door het Ministerie van Justitie en Veiligheid voor de verdere groei van het DTC.
Nationaal Groeifonds
De apparaatsuitgaven van een begrotingsfonds worden opgenomen in de begroting van het moederdepartement. De mutatie betreft het budget voor opdrachten en onderzoek ten behoeve van adviezen en reiskosten van de adviescommissie, kosten voor de Raad voor de Toekomst en communicatiekosten.
Bijdrage RVO
De bijdrage aan RVO is in 2023 verhoogd, o.a. vanwege de uitvoeringskosten voor het NGF. Vanaf 2024 is de bijdrage structureel verhoogd om de kosten van TenderNed op het benodigde niveau te brengen.
Bijdrage Agentschap Telecom
Dit betreft onder meer de bijboeking van loon- en prijscompensatie, de toekenning uit CA- middelen Cybersecurity en een bijdrage om de budgetten te verhogen vanwege de uitbreiding van taken van het Agentschap Telecom.
Bijdrage CBS
Dit betreft, naast de ontvangen loon- en prijsbijstelling, budgetten voor IT-continuïteit en Werk aan Uitvoering (WaU), beide voor 2022.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 31.934 | 31.934 | 31.934 | 31.934 | 31.934 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | ||||||
Mutatie amendement 2022 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging) | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 17.516 | |||||
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
High Trust | 15.900 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 65.350 | 31.934 | 31.934 | 31.934 | 31.934 | 31.934 |
High Trust
Op basis van een nieuwe prognose is de ontvangstenraming voor High Trust – de boetes die de toezichthouders van EZK opleggen in het kader van het High Trust-beleid – met € 15,9 mln opgehoogd.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 2.209.546 | 1.490.792 | 1.283.866 | 1.191.037 | 1.141.486 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 1.525.460 | 75.638 | 91.032 | 111.421 | 13.756 | |
Mutatie amendement 2022 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022 | 2.581.000 | |||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022 | 475.000 | |||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022 | 500 | |||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging) | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 289.580 | 558.537 | 228.361 | 230.177 | 140.898 | |
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Tegemoetkoming vaste lasten | ‒ 800.000 | 300.000 | ||||
PIDI | ‒ 9.304 | ‒ 12.140 | ‒ 12.270 | ‒ 12.360 | ||
Investeringen verduurzaming industrie Klimaatfonds | 50.000 | |||||
NGF - project Circulaire Plastics | 48.970 | 35.030 | 20.000 | 15.000 | ||
NGF - project NXTGEN HIGH TECH | 50.805 | 92.526 | 91.607 | 78.676 | ||
Bijdrage TNO | 20.317 | 6.059 | 6.058 | 6.045 | 6.040 | |
Internationaal innoveren | ‒ 20.318 | ‒ 32.686 | ‒ 41.340 | ‒ 33.821 | ‒ 33.821 | |
Loon- en prijsbijstelling | 33.963 | 33.527 | 52.205 | 31.192 | 31.369 | |
NGF - project AiNed | ‒ 13.600 | ‒ 29.800 | ‒ 52.000 | ‒ 38.700 | ‒ 21.400 | |
NGF - project Nationaal Onderwijslab | ‒ 5.460 | ‒ 5.638 | ‒ 6.032 | ‒ 6.421 | ‒ 13.756 | |
NGF - project NXTGEN HIGH TECH | 99.195 | ‒ 4.526 | ‒ 24.607 | ‒ 15.676 | ||
IPCEI Micro elektronica | ‒ 29.951 | 29.951 | ||||
Overig | ‒ 18.381 | 45.153 | 2.644 | 44.659 | 16.870 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 6.238.352 | 2.708.363 | 1.675.554 | 1.610.229 | 1.359.442 | 1.311.955 |
Tegemoetkoming vaste lasten
Op basis van het huidige en verwachte beroep op de TVL wordt de raming van de TVL geactualiseerd. In 2022 is minder beroep op de regeling gedaan dan verwacht en in 2023 zullen nog betalingen worden gedaan in verband met vaststellingen, en bezwaar en beroep.
PIDI
Bij de oprichting van het Programma Infrastructuur Duurzame Industrie (PIDI) is een budget opgehangen onder artikel 2 van de EZK begroting (onder budgethouderschap DGBI); dit budget betreft de periode 2021-2025. Er is besloten dat PIDI wordt verplaatst naar Directie Realisatie Energietransitie onder DGK&E. Hiernee is het PIDI-budget overgeheveld naar artikel 4 van de EZK begroting (onder budgethouderschap DGK&E).
Investeringen verduurzaming industrie Klimaatfonds
Dit betreft de toekenning van kasmiddelen vanuit het Klimaatfonds voor 2023 voor verduurzaming van de Industrie; enerzijds voor verruiming en voortzetting van de bestaande Versnelde Klimaatinvesteringen Industrie (VEKI)-regeling en anderzijds voor openstelling van de nieuwe Nationale Investeringsregeling Klimaatprojecten Industrie (NIKI) in 2023. Voor de NIKI geldt daarbij dat er een harde koppeling wordt gemaakt met de maatwerkafspraken met de 10 tot 20 grootste uitstoters: er wordt alleen subsidie toegekend aan bedrijven waar concrete maatwerkafspraken mee zijn gemaakt.
NGF-project Circulaire Plastics
De voorwaardelijke toekenning aan het project Circulaire Plastics is na invulling van de voorwaarden en het advies hierover van de commissie aan de fondsbeheerders, door de fondsbeheerders omgezet in een onvoorwaardelijke toekenning. Het bijbehorende budget is meerjarig overgeboekt van de begroting van het Nationaal Groeifonds naar de EZK-begroting.
NGF-project NXTGEN HIGH TECH
De voorwaardelijke toekenning aan het project NXTGEN HIGH TECH is na invulling van de voorwaarden en het advies hierover van de commissie aan de fondsbeheerders, door de fondsbeheerders omgezet in een onvoorwaardelijke toekenning. Het bijbehorende budget is meerjarig overgeboekt van de begroting van het Nationaal Groeifonds naar de EZK-begroting.
Bijdrage TNO
Het budget voor TNO wordt verhoogd in verband met diverse overboekingen van andere departementen voor door TNO uit te voeren projecten. Daarnaast is aan het budget de loon- en prijsbijstelling tranche 2022 toegevoegd.
Internationaal innoveren
Dit betreft de verdeling van de budgetten voor de Europese partnerschappen over nieuwe en bestaande instrumenten. De budgetten voor de Europese Partnerschappen zijn beschikbaar gekomen uit hiertoe gereserveerde middelen bij het Ministerie van Financien (Aanvullende post). De middelen worden verdeeld over Eurostars, Topsector High Tech Vliegtuigindustrie, EuroHPC, EuroQCI en Digital Europe (artikel 1). Een deel van het budget is naar OCW overgeheveld.
Loon- en prijsbijstelling
Deze mutatie betreft de meerjarige toevoeging van de loon- en prijsbijstelling, tranche 2022.
NGF-project AiNed
Deze mutatie betreft overheveling van het budget voor het NGF-project AiNed naar beleidsartikel 1, aangezien op dat artikel de uitgaven op het gebied van digitalisering worden verantwoord.
NGF-project Nationaal Onderwijslab
Deze mutatie betreft overheveling van het budget voor het NGF-project Nationaal Onderwijslab naar beleidsartikel 1, aangezien op dat artikel de uitgaven op het gebied van digitalisering worden verantwoord.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 267.151 | 223.857 | 220.503 | 217.307 | 213.223 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 405.000 | |||||
Mutatie amendement 2022 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging) | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 473.205 | 153.092 | ‒ 61.906 | 124.096 | ‒ 61.902 | |
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Tegemoetkoming vaste lasten | ‒ 350.000 | 200.000 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 795.356 | 576.949 | 158.597 | 341.403 | 151.321 | 116.189 |
Tegemoetkoming vaste lasten
De ontvangsten voor de TVL houden met name verband met terugvorderingen in geval de omzetderving lager is dan door de aanvrager geraamd en in geval van geconstateerd misbruik. In 2022 wordt de raming van de ontvangsten verlaagd met € 350 mln en in 2023 worden een raming opgenomen van € 200 mln.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 245.374 | 227.952 | 222.095 | 198.332 | 217.402 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | ||||||
Mutatie amendement 2022 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging) | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 147.824 | |||||
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek | 6.053 | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | |||
Onco research | 11.486 | 2.500 | 2.500 | |||
Innovatiekrediet | ‒ 17.539 | ‒ 5.000 | ||||
Seed | ‒ 20.000 | |||||
Q4C | 25.000 | |||||
Overig | 385 | 385 | 385 | 364 | 279 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 393.583 | 228.337 | 222.480 | 198.696 | 217.681 | 152.846 |
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek
In de 2e suppletoire begroting 2021 zijn per abuis middelen overgeboekt naar het Innovatiekrediet. Deze middelen waren gereserveerd voor Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek en Onco research. Met deze mutatie wordt deze boeking gecorrigeerd, waardoor de middelen weer voor hun oorspronkelijke doel kunnen worden gebruikt. Ook is er in de jaren 2025 en 2026 € 2,5 mln beschikbaar gesteld voor een tweede bijdrage aan het Oncode instituut.
Onco research
Voor de mutatie van € 11,5 mln in 2021 zie de toelichting bij de mutatie voor Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek. Ook is er in de jaren 2025 en 2026 € 2,5 mln beschikbaar gesteld voor een tweede bijdrage aan het Oncode instituut.
Innovatiekrediet
Voor de mutatie van € 17,5 mln in 2022 zie de toelichting bij de mutatie voor Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek. Er is vanuit Innovatiekreidet € 5 mln beschikbaar gesteld voor een pilot ter versterking van het eigen vermogen van het MKB. Zie de toelichting onder Q4C.
Seed
Er is vanuit de Seed € 20 mln beschikbaar gesteld voor een pilot ter versterking van het eigen vermogen van het MKB. Zie de toelichting onder Q4C.
Q4C
Er is € 25 mln beschikbaar gesteld voor een pilot ter versterking van het eigen vermogen van het MKB. Dit is ter opvolging van het advies «versterking eigen vermogen mkb» van het Nederlands Comtié voor Ondernemerschap. Het doel is de solvabiliteitspositie van het MKB te versterken en de toegang tot andersoortige financiering te vergroten. Hierdoor krijgen mkb-ondernemers ruimte om te investeren in groei en belangrijke transities als verduurzaming en digitalisering.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 75.300 | 80.200 | 80.300 | 262.100 | 60.300 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | ||||||
Mutatie amendement 2022 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging) | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 30.700 | |||||
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 106.000 | 80.200 | 80.300 | 262.100 | 60.300 | 53.300 |
Er hebben geen noemenswaardige ontvangstenmutaties plaatsgevonden.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 4.160.218 | 4.479.832 | 4.495.323 | 4.312.587 | 4.212.852 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | 159.755 | 375.900 | 402.900 | 209.200 | 209.200 | |
Mutatie amendement 2022 | 37.000 | |||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022 | 3.000 | 15.000 | 15.000 | 2.000 | ||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging) | 623.250 | |||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 46.387 | 279.760 | ‒ 88.610 | 77.974 | 235.112 | |
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022 | 145.000 | 290.000 | 509.000 | 335.000 | ||
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022 | 2.300.000 | 10.000 | ||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Dekking generale problematiek | ‒ 500.000 | 0 | ||||
Kasschuif middelen waterstofbackbone | ‒ 134.160 | 134.160 | ||||
Infrastructuur Duurzame industrie (PIDI) | 9.109 | 12.140 | 12.270 | 12.360 | ||
NGF-project NieuweWarmteNU! | 75.000 | 75.000 | 50.000 | |||
ISDE-regeling | 100.000 | |||||
IPCEI-waterstof golf 4 | 116.000 | 60.000 | ||||
Maatschappelijke Investeringssubsidie Warmtenetten | 130.000 | 70.000 | ||||
Projecten kernenergie | 20.000 | |||||
Projecten Opwek Energie Rijksvastgoed (OER) | 15.260 | 16.805 | 16.805 | 16.805 | ||
Uitvoeringskosten Klimaat medeoverheden | 282.500 | 482.500 | 702.500 | 772.500 | ||
Lening WarmtelinQ | ‒ 15.000 | |||||
Loon- en prijsbijstelling | 3.953 | 4.049 | 4.050 | 3.990 | 3.831 | |
Overig | ‒ 23.461 | 20.852 | 18.201 | 4.705 | 3.962 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 6.685.051 | 6.084.453 | 5.793.439 | 6.017.121 | 5.849.262 | 5.756.726 |
Dekking generale problematiek
Door het intrekken van de productiebeperking bij kolencentrales ontstaat er ruimte binnen de SDE+(+). Binnen deze ruimte wordt € 500 mln ingezet ter dekking van de generale problematiek van de rijksbegroting.
Kasschuif middelen waterstofbackbone
De verwachting is dat er voor realisatie van de waterstofbackbone in 2022 geen kasvoorschot meer zal worden verleend vanwege een andere vormgeving van de nog aan GasUnie te verlenen subsidie en een uitloop in de tijd van voorbereidingen voor de beschikking. Daarom wordt het volledige in 2022 beschikbare kasbudget voor de waterstofbackbone verschoven naar 2023. De verplichting voor de beschikking zal naar verwachting nog wel dit jaar worden aangegaan.
Infrastructuur Duurzame Industrie (PIDI)
Omdat het PIDI-dossier in de reorganisatie van het Ministerie van EZK is overgegaan naar het directoraat-generaal Klimaat en Energie, wordt het bijbehorende beleidsbudget overgeheveld van artikel 2 naar artikel 4.
NGF-project NieuweWarmteNu!
Voor de subsidieregeling NieuweWarmteNu! wordt vanuit het Nationaal Groeifonds (NGF) voor de jaren 2023, 2024 en 2025 budget overgeheveld naar artikel 4.
ISDE-regeling
Vanuit het Klimaatfonds worden middelen beschikbaar gesteld om het subsidieplafond van de ISDE in 2023 met € 100 mln te verhogen.
IPCEI-waterstof golf 4
Met de 7e Incidentele Suppletoire Begroting (ISB) is vanuit het Klimaatfonds reeds € 1.385 mln beschikbaar gesteld voor de 2e en 3e golf van IPCEI-projecten waterstof. Via de Ontwerpbegroting wordt nog een budget van in totaal € 199 mln vanuit het Klimaatfonds toegevoegd ten behoeve van de 4e golf van IPCEI-projecten waterstof.
Maatschappelijke Investeringssubsidie Warmtenetten
Vanuit het Klimaatfonds wordt € 200 mln toegevoegd aan artikel 4 ter financiering van de Maatschappelijke Investeringssubsidie Warmtenetten (MIW). Dit is een nieuwe subsidieregeling voor het stimuleren van de realisatie van de infrastructuur voor warmtenetten en de opschaling van hiervoor benodigde technieken.
Projecten kernenergie
Vanuit het Klimaatfonds wordt in 2023 € 20 mln beschikbaar gesteld voor kernenergieprojecten.
Projecten Opwek Energie Rijksvastgoed (EOR)
Vanuit het Klimaatfonds worden middelen beschikbaar gesteld voor het programma Opwek van Energie op Rijksvastgoed (OER). Met dit programma levert het Rijk met het eigen vastgoed een bijdrage aan de energietransitie.
Uitvoeringskosten Klimaat medeoverheden
Voor het vergroten van de uitvoeringskracht van gemeenten en provincies is in het coalitieakkoord in totaal € 5,6 mld uitgetrokken voor de jaren 2023 tot en met 2030.
Lening WarmtelinQ
Omdat de voorgenomen lening aan Gasunie voor het WarmtelinQ-project niet meer verstrekt zal worden, wordt het resterende budget afgeboekt en vloeit dit terug naar de algemene middelen.
Loon- en prijsbijstelling
De bij 1e suppletoire begroting 2022 ontvangen loon- en prijsbijstelling is verdeeld over de verschillende instrumenten waar dit betrekking op heeft.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 3.720.277 | 4.276.577 | 4.410.277 | 4.256.277 | 3.906.277 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | ||||||
Mutatie amendement 2022 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging) | 155.250 | 156.000 | 156.000 | |||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 2.191.142 | 770.000 | 489.000 | 454.000 | 1.154.000 | |
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022 | 2.300.000 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | ||
Nieuwe mutaties | ||||||
Opbrengstheffing ODE (SDE++) | ‒ 2.843.300 | ‒ 3.116.000 | ‒ 3.282.000 | ‒ 3.027.000 | ||
Overig | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 5.913.219 | 4.505.077 | 1.942.827 | 1.588.577 | 2.193.577 | 2.543.577 |
Opbrengstheffing ODE (SDE++)
Omdat de ODE vanaf 2023 in de Energiebelasting (EB) wordt geïncorporeerd, wordt de ODE-ontvangstenraming op de EZK-begroting naar beneden bijgesteld naar de bedragen die de Belastingdienst nog in 2023 en 2024 denkt te innen op basis van de aanslagen van 2022.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 947.011 | 794.514 | 645.230 | 395.430 | 390.280 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | ||||||
Mutatie amendement 2022 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging) | 80.500 | 2.186 | 2.186 | 2.186 | 2.186 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 8.463.047 | 2.302.015 | 1.661.096 | 931.604 | 631.032 | |
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Bijstelling vergoeding Norg akkoord | 1.512.500 | 1.403.600 | 338.800 | |||
Eindejaarsmarge bestuurlijke afspraken | 11.967 | |||||
Onderzoeks- en werkbudget Groningen | 1.125 | 1.000 | 1.000 | 825 | 450 | |
Zorgprogramma Nationaal Programma Groningen | ‒ 14.500 | ‒ 14.500 | ‒ 11.000 | |||
Zelf aangebrachte voorzieningen | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Loon- en prijsbijstelling | 2.278 | 1.093 | 747 | 201 | 125 | |
Overig | ‒ 47 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 11.018.481 | 4.490.008 | 2.634.659 | 1.319.346 | 1.024.173 | 775.079 |
Bijstelling vergoeding Norg akkoord
Als gevolg van de hoge gasprijs valt ook de vergoeding voor het Norg akkoord hoger uit.
Eindejaarsmarge bestuurlijke afspraken
De eindejaarsmarge voor de bestuurlijke afspraken wordt overgeheveld naar artikel 5 van de EZK-begroting.
Onderzoeks- en werkbudget Groningen
In de voorjaarsbesluitvorming zijn middelen vrijgemaakt voor aanvulling van het onderzoeks- en werkbudget Groningen.
Zorgprogramma Nationaal Programma Groningen
Vanuit het Nationaal Programma Groningen wordt € 40 mln bijgedragen aan het Zorgprogramma. De middelen daarvoor worden overgeheveld naar de begroting van VWS.
Zelf aangebrachte voorzieningen
De regeling zelf aangebrachte voorzieningen wordt, in tegenstelling tot eerder gedacht, niet uitgevoerd door de Nationaal Coördinator Groningen. De uitvoeringskosten worden daarom overgeheveld van artikel 40 naar artikel 5 van de EZK-begroting.
Loon- en prijsbijstelling
De loon- en prijsbijstelling over artikel 5 van de EZK-begroting wordt uitgekeerd.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 1.034.281 | 550.958 | 318.575 | 154.093 | 103.075 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | ||||||
Mutatie amendement 2022 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging) | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 6.518.735 | 4.618.857 | 2.424.727 | 1.211.321 | 893.756 | |
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Bijstelling dividend EBN | ‒ 214.000 | 2.424.500 | 2.085.500 | 1.064.000 | 450.000 | |
Bijstelling ontvangsten Mijnbouwwet | 1.225.900 | 3.891.500 | 1.541.000 | 137.000 | ‒ 65.000 | |
Bijstelling gasbaten | 302.600 | 250.000 | ||||
Afronding dividend Gasterra | ‒ 400 | ‒ 400 | ‒ 400 | ‒ 400 | ||
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 8.867.116 | 11.735.415 | 6.369.402 | 2.566.014 | 1.381.831 | 923.938 |
Bijstelling dividend EBN
Als gevolg van de hoge gasprijs verwacht EBN een hoger positief resultaat en daarmee een hogere dividenduitkering. Ook de vergoeding uit het Norg akkoord leidt tot een hogere dividenduitkering van EBN.
Bijstelling ontvangsten Mijnbouwwet
Als gevolg van de hoge gasprijs, vanwege de vergoeding uit het Norg akkoord en door de voorgenomen tijdelijke verhoging van de cijns zijn er extra opbrengsten onder de Mijnbouwwet.
Bijstelling gasbaten
Vooruitlopend op verwachte hogere ontvangsten worden de ontvangsten Mijnbouwwet bijgesteld, ter dekking van koopkrachtmaatregelen.
Afronding dividend Gasterra
De vaste dividenduitkering van GasTerra bedraagt € 3,6 mln per jaar. De eerder op € 4 mln afgeronde raming op de EZK-begroting wordt hierop aangepast.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | ||||||
Mutatie amendement 2022 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging) | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Bijdrage aan het Nationaal Groeifonds | 1.765.488 | 2.854.987 | 2.770.437 | 2.698.590 | ||
NGF - project NXTGN HIGH TECH | ‒ 50.805 | ‒ 92.526 | ‒ 91.607 | ‒ 78.676 | ||
NGF - project Nieuwe warmte nu | ‒ 75.000 | ‒ 75.000 | ‒ 50.000 | |||
NGF - project Circulaire Plastics (voorheen Duurzame Materialen) | ‒ 48.970 | ‒ 35.030 | ‒ 20.000 | ‒ 15.000 | ||
NGF - project Einstein Telescope OCW | ‒ 28.000 | ‒ 14.000 | ||||
NGF - project PharmaNL VWS | ‒ 17.400 | ‒ 29.500 | ‒ 3.400 | ‒ 12.700 | ||
Diverse kasschuiven | 27.320 | ‒ 6.768 | ‒ 20.568 | 662 | ||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 1.572.633 | 2.602.163 | 2.584.862 | 2.592.876 | 2.500.229 |
Bijdrage aan het Nationaal Groeifonds
Het betreft de bijdrage vanuit de EZK-begroting Hoofdstuk XIII aan Hoofdstuk L Nationaal Groeifonds ten behoeve van uitgaven die op het fonds worden verantwoord en de projecten die via de departementale route worden gerealiseerd.
Diverse NGF-projecten
Betreft het overboeken van toegekende projecten naar de desbetreffende departementale begrotingen en enkele kasschuiven.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | ||||||
Mutatie amendement 2022 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging) | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten
Er worden geen ontvangsten geraamd op dit artikel.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 302.285 | 300.550 | 299.995 | 295.160 | 296.538 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | ||||||
Mutatie amendement 2022 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging) | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 209.098 | 185.981 | 184.430 | 171.816 | 153.156 | |
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Uitvoeringsmiddelen Klimaatfonds | 8.818 | 17.472 | 23.472 | 26.772 | 26.772 | |
Verdeling prijsbijstelling BZK-middelen | 17.334 | 2.357 | 136 | 136 | 73 | |
Loonbijstelling apparaat | 6.679 | 6.534 | 6.433 | 6.238 | 6.235 | |
Prijsbijstelling apparaat | 3.800 | 3.136 | 2.929 | 2.836 | 2.982 | |
Overboeking LNV TII gelden | ‒ 4.389 | |||||
NGF overboeking Groeifonds | ‒ 4.425 | ‒ 4.414 | ‒ 4.414 | ‒ 4.414 | ||
Doorverdeling EJM BZK BA | ‒ 11.967 | |||||
Bijdrage centrale financiering GDI | ‒ 2.217 | ‒ 2.217 | ‒ 2.217 | ‒ 2.217 | ||
J&V DTC/Cybersecurity | ‒ 1.630 | |||||
NGF Overboeking EZK apparaat | 3.300 | 9.750 | 9.750 | 9.750 | 5.579 | |
WaU RVO 2022 | 9.300 | 8.900 | 3.600 | 2.300 | 2.300 | |
Overig | 11.532 | 1.783 | ‒ 7.931 | ‒ 17.514 | ‒ 18.808 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 549.835 | 529.932 | 516.283 | 490.963 | 472.710 | 453.319 |
Uitvoeringsmiddelen Klimaatfonds
Op grond van het coalitie-akkoord zijn er gelden beschikbaar gekomen uit het klimaatfonds. Vooruitlopend op de instellingswet heeft het kabinet met de voorjaarsbesluitvorming 2022 besloten dat uitvoeringskosten die verband houden met het Klimaatfonds in beginsel uit fondsmiddelen worden gefinancierd.
Verdeling prijsbijstelling BZK-middelen
Betreft de doorverdeling van prijsbijstelling over de door BZK in het voorjaar 2022 overgehevelde middelen op artikel 5 en 40.
Loon- en prijsbijstelling
De bij 2e suppletoire wet 2022 ontvangen loon- en prijsbijstelling is aan diverse instrumenten uitgekeerd.
Overboeking LNV TII gelden
Dit betreft de overheveling van de Transparantie in Informatie gelden van EZK, waar de aangevraagde gelden zijn ontvangen, naar LNV, enerzijds kern en anderzijds agentschappen.
NGF overboeking Groeifonds
Overboeking vanuit artikel 40 voor bijdrage RVO - Groeifonds en opdrachten en onderzoeken Groeifonds.
Doorverdeling EJM BZK BA
Dit betreft de van BZK overgekomen eindejaarsmarge voor de bestuurlijke afspraken Groningen.
Bijdrage centrale financiering GDI
Betreft een structurele bijdrage voor een nieuwe centrale financiering van de Generieke Digitale Infrastructuur vanaf 2023 aan het ministerie van BZK.
J&V DTC/Cybersecurity
Op grond van het coalitie-akkoord zijn er gelden beschikbaar gekomen uit de enveloppe van J&V, onderdeel Cybersecurity. Deze mutatie verwerkt de verdeling van het budget over verschillende onderdelen.
NGF Overboeking EZK apparaat
Dit betreffen de apparaatsmiddelen voor het Nationaal Groeifonds.
WaU RVO 2022
Dit betreffen structurele middelen voor het programma Werk aan Uitvoering.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 25.294 | 24.896 | 24.827 | 24.646 | 24.646 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | ||||||
Mutatie amendement 2022 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging) | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 154.178 | 112.254 | 108.298 | 102.698 | 94.033 | |
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Verlaging taakstelling SodM-retributies | ‒ 1.800 | ‒ 1.800 | ‒ 1.800 | ‒ 1.800 | ‒ 1.800 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 177.672 | 135.350 | 131.325 | 125.544 | 116.879 | 106.964 |
Verlaging taakstelling SodM-retributies
Al enige jaren is sprake van lagere ontvangsten aan retributies door SodM dan de taakstelling op art. 40 aangeeft. Deze taakstelling wordt daarom met structureel € 1,8 mln verlaagd. Dit wordt gecompenseerd door de verwachte hogere ontvangsten aan terugbetaalde subsidievoorschotten bij RVO op art. 4.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2022 | ||||||
Mutatie amendement 2022 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging) | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 82.460 | 78.622 | 76.321 | 71.152 | 69.983 | |
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Prijsbijstelling beleidsartikelen | ‒ 24.180 | ‒ 23.926 | ‒ 22.794 | ‒ 21.851 | ‒ 21.846 | |
Loonbijstelling beleidsartikelen | ‒ 21.771 | ‒ 21.736 | ‒ 21.376 | ‒ 21.139 | ‒ 21.064 | |
Prijsbijstelling apparaat | ‒ 3.800 | ‒ 3.136 | ‒ 2.929 | ‒ 2.836 | ‒ 2.982 | |
Loonbijstelling apparaat | ‒ 6.679 | ‒ 6.534 | ‒ 6.433 | ‒ 6.238 | ‒ 6.235 | |
Prijsbijstelling vanuit BZK mbt Groningen | 60.948 | 44.854 | 42.323 | 41.710 | 41.587 | |
Terugboeking prijsbijstelling versterkingsraming | ‒ 41.861 | ‒ 41.861 | ‒ 41.692 | ‒ 41.503 | ‒ 41.503 | |
Terugboeking loonbijstelling versterkingsraming | ‒ 2.542 | ‒ 2.534 | ‒ 2.553 | ‒ 2.550 | ‒ 2.546 | |
Ingehouden prijsbijstelling | ‒ 26.030 | ‒ 23.290 | ‒ 22.789 | ‒ 19.088 | ‒ 17.856 | |
Verdeling prijsbijstelling BZK-middelen art. 5 | ‒ 18.892 | ‒ 2.869 | ‒ 483 | ‒ 207 | ‒ 84 | |
Overig | 2.347 | 2.410 | 2.405 | 2.550 | 2.546 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Loon- en prijsbijstelling
Betreft de verdeling van de loon- en prijsbijstellingstranche 2022 over de relevante artikelonderdelen.
Prijsbijstelling vanuit BZK met betrekking tot Groningen
Betreft de overheveling van de prijsbijstelling die berekend is over de Groningenmiddelen die bij BZK op de begroting stonden.
Terugboeking prijs- en loonbijstelling versterkingsraming
Betreft een correctie op een per abuis aan de EZK-begroting toegevoegde raming voor prijs- en loonbijstelling.
Ingehouden prijsbijstelling
De ingehouden prijsbijstelling is als dekking gebruikt bij de allocatieve weging.