Stand Slotwet 2021 | Stand 1e suppletoire begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 405.646 | 454.603 | 523.650 | 523.650 | 537.650 | 551.650 | 566.650 |
- Omzet moederdepartement | 193.645 | 215.602 | 250.191 | 250.191 | 259.991 | 269.791 | 280.291 |
- Omzet overige departementen | 110.780 | 118.852 | 134.503 | 134.503 | 138.703 | 142.903 | 147.403 |
- Omzet derden | 101.221 | 120.149 | 138.956 | 138.956 | 138.956 | 138.956 | 138.956 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 226 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 42.515 | 46.331 | 19.606 | 19.606 | 19.606 | 19.606 | 19.606 |
Totaal baten | 448.387 | 500.934 | 543.256 | 543.256 | 557.256 | 571.256 | 586.256 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 413.528 | 489.879 | 532.201 | 532.201 | 546.201 | 560.201 | 575.201 |
- Personele kosten | 256.047 | 298.918 | 336.629 | 336.629 | 349.262 | 361.895 | 375.430 |
- waarvan eigen personeel | 228.505 | 261.272 | 297.748 | 297.748 | 310.381 | 323.014 | 336.549 |
- waarvan externe inhuur | 20.209 | 25.496 | 25.585 | 25.585 | 25.585 | 25.585 | 25.585 |
- waarvan overige personele kosten | 7.333 | 12.150 | 13.296 | 13.296 | 13.296 | 13.296 | 13.296 |
- Materiële kosten | 157.481 | 190.961 | 195.572 | 195.572 | 196.939 | 198.307 | 199.771 |
- waarvan apparaat ICT | 1.491 | 2.150 | 2.150 | 2.150 | 2.150 | 2.150 | 2.150 |
- waarvan bijdrage aan SSO's | 52.509 | 56.495 | 59.403 | 59.403 | 59.403 | 59.403 | 59.403 |
- waarvan overige materiële kosten | 103.481 | 132.316 | 134.019 | 134.019 | 135.386 | 136.754 | 138.218 |
Rentelasten | 16 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Afschrijvingskosten | 11.737 | 10.455 | 10.455 | 10.455 | 10.455 | 10.455 | 10.455 |
- Materieel | 1.561 | 1.660 | 1.660 | 1.660 | 1.660 | 1.660 | 1.660 |
- waarvan apparaat ICT | 115 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
- Immaterieel | 10.176 | 8.795 | 8.795 | 8.795 | 8.795 | 8.795 | 8.795 |
Overige kosten | 9.404 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
- waarvan dotaties voorzieningen | 38 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
- waarvan bijzondere lasten | 9.366 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 434.685 | 500.934 | 543.256 | 543.256 | 557.256 | 571.256 | 586.256 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 13.702 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 13.702 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de baten
Omzet
De NVWA streeft naar effectief toezicht binnen de gegeven financiële kaders, met adequate beheersing van budgettaire en bedrijfsmatige risico’s waarbij gestreefd wordt naar een meerjarige stabiele formatieve omvang. De post omzet moederdepartement (€ 250,2 mln.) is gerelateerd aan de opbrengsten voortvloeiend uit het opdrachtenpakket dat met het moederdepartement is afgesproken. Bij omzet moederdepartement en omzet overige departementen is rekening gehouden met een bedrag van € 42 mln. regeerakkoordmiddelen en € 6 mln. extra middelen in het kader van WAU (Werk aan Uitvoering). Daarvan is 70% toegewezen aan omzet moederdepartement en 30% aan overige departementen (VWS). De omzet derden bestaat uit opbrengsten retributies NVWA (waarin verdisconteerd kosten werkzaamheden Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector (KDS)) en overige baten. De omzet derden neemt toe ten opzichte van 2022 doordat de ministers LNV en VWS het voornemen hebben om per 1 januari 2023 kostendekkende tarieven te hanteren . Hierdoor wordt een groot deel van de vergoeding van de (retribueerbare) kosten door het moederdepartement die voorheen als bijzondere baten werden verantwoord vanaf 2023 aan het bedrijfsleven toegerekend.
Met name door het coalitieakkoord middelen zal de totale omzet 2023 fors hoger uitkomen dan in 2022. Daarnaast vindt er een verschuiving plaats van bijzondere baten naar omzet derden, zoals ook hierboven beschreven.
Omzet moederdepartement
Deze tabel laat de verdeling van de omzet moederdepartement over de productgroepen zien. Vanaf 2023 wordt er als gevolg van een nieuw kostprijsmodel bij het moederdepartement nog maar met 1 product gewerkt, namelijk «Toezicht».
De categorie ‘overig’ betreft werkzaamheden die aan derden worden uitbesteed zoals bijvoorbeeld de activiteiten die Wageningen Food Safety Research in opdracht van de NVWA uitvoert in het kader van het WOT Voedselveiligheidsbeleid. Dit is noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de Europese verplichtingen.
Stand Slotwet 2021 | Stand 1e suppletoire begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Handhaven | 157.192 | 175.681 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t | n.v.t. | n.v.t. |
Keuren certificering op afstand | 407 | 725 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t | n.v.t. | n.v.t. |
Keuren import | 2.638 | 1.058 | n.v.t. | n.v.t | n.v.t | n.v.t. | n.v.t. |
Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten | 22.592 | 21.157 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t | n.v.t. | n.v.t. |
Toezicht (nieuw in 2023) | n.v.t. | n.v.t. | 234.170 | 234.170 | 243.970 | 253.770 | 264.270 |
Overig | 10.816 | 16.981 | 16.021 | 16.021 | 16.021 | 16.021 | 16.021 |
Totaal | 193.645 | 215.602 | 250.191 | 250.191 | 259.991 | 269.791 | 280.291 |
Omzet overige departementen:
Deze tabel laat de verdeling van de omzet overige departementen over de productgroepen zien. Vanaf 2023 wordt er bij de overige departementen nog maar met 1 product gewerkt, namelijk «Toezicht».
De categorie ‘overig’ betreft werkzaamheden die aan derden worden uitbesteed zoals bijvoorbeeld laboratorium onderzoek door Wageningen Food Safety Research of onderzoeken door het RIVM.
Stand Slotwet 2021 | Stand 1e suppletoire begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Handhaven | 86.137 | 92.062 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Keuren certificering op afstand | 103 | ‒ | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Keuren import | 914 | 834 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten | 897 | 1.203 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Toezicht (nieuw in 2023) | n.v.t. | n.v.t. | 111.031 | 111.031 | 115.231 | 119.431 | 123.931 |
Overig | 22.729 | 24.753 | 23.472 | 23.472 | 23.472 | 23.472 | 23.472 |
Totaal | 110.780 | 118.852 | 134.503 | 134.503 | 138.703 | 142.903 | 147.403 |
Rentebaten
Er zijn geen rentebaten begroot. Momenteel zijn er geen gelden op een rentedragende depositorekening gestald. Enerzijds omdat de rentepercentages die door het Ministerie van Financiën dagelijks worden vastgesteld laag zijn (tussen de 0 en 1%). Daarnaast omdat gelden op korte termijn beschikbaar moeten zijn en dus niet voor langere tijd vastgezet kunnen worden.
Vrijval voorzieningen
Dit betreft voorzieningen voor (schade)claims. Er is geen vrijval van de bestaande voorzieningen begroot.
Bijzondere baten
In de brief ‘Kostendekkend maken tarieven NVWA en aanpassing kostprijsmodel’2 staat aangegeven dat LNV en VWS voornemens zijn om per 1 januari 2023 de geretribueerde activiteiten kostendekkend in rekening te brengen voorzover dit kan binnen de vigerende kaders3.Voor sommige kosten is het expliciet niet toegestaan om deze via de tarieven in rekening te brengen bij het bedrijfsleven. Het betreft de initiële opleidingskosten voor NVWA en KDS en ….
De niet retribueerbare kosten blijven in 2023 en verder gedekt met bijzondere baten. Het betreft hier in ieder geval:
• Correctie tarieven WFSR als gevolg van fusie (€ 885k)
• Merita (€ 450k)
• KDS initiële opleidingskosten (€ 1.350k)
• Btw-compensatie KDS en practitioners (€ 7.978k)
Totaal € 10,6 mln.
In het commissiedebat NVWA van 28 juni jl. heeft de minister aangegeven een zorgvuldige consultatie te gaan doorlopen en voordat de tarieven worden vastgesteld (uiterlijk 1 december 2023) de Kamer over de uitkomsten van deze consultatie te informeren.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De stijging van de materiële kosten hangt samen met de groei van het personeelsbestand. Dit is met name te zien bij de bijdrage aan SSO’s (meer afname van werkplekken en ICT-middelen)…. Doordat de materiële kosten deels vaste kosten betreffen (huisvesting, ICT-kosten DICTU ) stijgen deze kosten minder hard dan het aantal fte.
Materiële kosten
De stijging van de materiële kosten hangt samen met de groei van het personeelsbestand. Dit is met name te zien bij de bijdrage aan SSO’s (meer afname van werkplekken en ICT-middelen)…. Doordat de materiële kosten deels vaste kosten betreffen (huisvesting, ICT-kosten DICTU ) stijgen deze kosten minder hard dan het aantal fte.
Rentelasten
De rentelasten blijven laag door lage rentepercentages op de leningen bij het Ministerie van Financiën.
Afschrijvingskosten materieel
Deze kosten liggen naar verwachting in lijn met de kosten in 2022. Het betreft met name afschrijvingen op laboratoriumapparatuur, gebouwen, inventaris en ICT-middelen.
Afschrijvingskosten immaterieel
Deze kosten liggen naar verwachting in lijn met de kosten in 2022.
Dotaties aan voorzieningen
Voor (schade)claims wordt, net als in 2022, een bedrag van € 0,5 mln. aan de voorziening gedoteerd.
Bijzondere lasten
Er zijn voor 2023 geen bijzondere lasten begroot.
Toelichting op het saldo van baten en lasten
Voor het realiseren van de extra omzet als gevolg van de verkregen regeerakkoordmiddelen is extra personeel nodig. Ook wordt in deze begroting rekening gehouden met loon- en prijsbijstellingen. Daardoor zullen met name de personele kosten fors stijgen. De overige kosten zullen ongeveer gelijk blijven of slechts beperkt stijgen. Het saldo van baten en lasten komt daarmee op 0 uit.
Stand Slotwet 2021 | 1e suppletoire begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2.026 | 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari (incl. deposito) | 26.660 | 55.004 | 58.603 | 64.167 | 68.252 | 70.880 | 72.618 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 451.144 | 500.934 | 543.256 | 543.256 | 557.256 | 571.256 | 586.256 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 413.873 | ‒ 489.979 | ‒ 532.301 | ‒ 532.301 | ‒ 546.301 | ‒ 560.301 | ‒ 575.301 | |
2 | Totaal operationele kasstroom | 37.271 | 10.955 | 10.955 | 10.955 | 10.955 | 10.955 | 10.955 |
-/- totaal investeringen | ‒ 7.974 | ‒ 11.050 | ‒ 9.350 | ‒ 9.350 | ‒ 9.350 | ‒ 9.350 | ‒ 9.350 | |
+/+totaal boekwaarde desinvesteringen | 1.005 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3 | Totaal investeringskasstroom | ‒ 6.969 | ‒ 11.050 | ‒ 9.350 | ‒ 9.350 | ‒ 9.350 | ‒ 9.350 | ‒ 9.350 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 12.058 | ‒ 7.356 | ‒ 5.391 | ‒ 6.870 | ‒ 8.327 | ‒ 9.217 | ‒ 9.365 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 5.100 | 11.050 | 9.350 | 9.350 | 9.350 | 9.350 | 9.350 | |
4 | Totaal financieringskasstroom | ‒ 1.958 | 3.694 | 3.959 | 2.480 | 1.023 | 133 | ‒ 15 |
5 | Rekening courant RHB 31 december (incl. deposito) (=1+2+3+4) | 55.004 | 58.603 | 64.167 | 68.252 | 70.880 | 72.618 | 74.208 |
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom is in 2023 gelijk aan de operationele kasstroom in 2022. De extra kosten (met name personeel) worden gecompenseerd door extra baten.
Investeringskasstroom
De investeringskasstroom is in 2023 € 1,7 mln. hoger dan in 2022, doordat minder wordt geïnvesteerd in inventaris en installaties.
Financieringskasstroom
De financieringskasstroom is in 2023 € 0,3 mln. hoger dan in 2022. Enerzijds hoeft er € 2,0 mln. minder te worden afgelost aan leningen. Daar staat tegenover dat het beroep op de leenfaciliteit € 1,7 mln. lager zal zijn, doordat er minder geïnvesteerd zal worden.
Rekening courant
De verwachte stand rekening-courant neemt toe met € 5,6 mln. tot € 64,2 mln.
Stand Slotwet 2021 | 1e suppletoire begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gemiddelde kostprijs (€/uur) | 121,54 | 121,17 | |||||
Index 2012 = € 94,07 = 100 | 129,2 | 128,8 | volgt | ||||
Kostprijs overheid | n.v.t. | n.v.t. | volgt | ||||
Kostprijs bedrijfsleven | n.v.t. | n.v.t. | volgt | ||||
Omzet per productgroep ( in € mln.) | |||||||
Toezicht (moeder- en overige departementen) | n.v.t. | n.v.t. | 345,2 | 345,2 | 359,2 | 373,2 | 388,2 |
Overige producten (derden) | n.v.t. | n.v.t. | 109,4 | 109,4 | 109,4 | 109,4 | 109,4 |
Handhaven | 256,6 | 284,9 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Keuren certificering op afstand | 9,7 | 13 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Keuren import | 19,9 | 23,5 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten | 98,8 | 102,6 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
FTE | |||||||
Aantal FTE (excl. Externe inhuur) | 2.667 | 3.064 | 3.222 | 3.222 | 3.359 | 3.496 | 3.642 |
Verhouding FTE direct/indirect (exclusief externe inhuur) | 2.056/611 | 2.362/702 | 2.484/738 | 2.484/738 | 2.590/769 | 2.696/800 | 2.809/833 |
Salariskosten per fte | 85.685 | 85.268 | 92.394 | 92.394 | 92.394 | 92.394 | 92.394 |
Saldo van baten en lasten | |||||||
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | 3,06% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
Kwaliteit | |||||||
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen | 84% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Tijdig betaalde facturen (< 30 dagen) | 99% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |