Base description which applies to whole site

Bijlage 3: Verdiepingshoofdstuk

Algemeen

Nieuwe begrotingsmutaties die enkel betrekking hebben op 2022 worden komend najaar in de tweede suppletoire begroting toegelicht. Nieuwe mutaties die betrekking hebben op 2022 én latere begrotingsjaren zijn eveneens terug te vinden in de tabellen en worden hieronder toegelicht.

Artikel 21 Land- en tuinbouw

Uitgaven beleidsartikel 21 (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

534.117

189.893

145.224

185.961

174.833

 

Mutatie Nota van wijziging 2022

94.350

5.400

2.700

800

  

Mutatie ISB 2022

25.500

     

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

124.600

150.943

449.607

83.999

20.733

 

Nieuwe mutaties

      

Van AP: maatwerksubsidie CO2 glastuinbouw

0

9.200

9.200

4.600

  

Van AP: compensatie Glastuinbouw warmteprojecten

0

15.400

4.400

2.200

  

Aanvullend budget 2023 OVK regeling

 

22.000

    

Prijsbijstellingstranche 2022

3.535

9.214

9.566

10.113

10.240

 

Mutatie VVK naar Borgstellingsfaciliteit

39.000

3.643

2.928

143

143

 

Naar RVO en NVWA: Mest middelen tbv 7e AP en rVDM

‒ 14.413

     

Kasschuif Maatregel Gerichte Aankoop

‒ 184.800

184.800

    
       

Overig

‒ 2.923

‒ 4.609

‒ 180

‒ 1.236

‒ 608

 

Stand ontwerpbegroting 2023

618.966

585.884

623.445

286.580

205.341

148.116

Maatwerksubidie CO2 glastuinbouw

Vanaf de aanvullende post van het ministerie van Financiën worden de middelen voor de Maatwerksubsidies voor een concreet uitgewerkt project voor het extra afvangen van CO2, en deze te leveren aan glastuinders, toegevoegd aan de LNV begroting.

Compensatie Glastuinbouw warmteprojecten

Vanaf de aanvullende post van het ministerie van Financiën worden de middelen voor de compensatie van warmteprojecten, met de doelstelling de reductie van CO2-emissie in de glastuinbouw, toegevoegd aan de LNV begroting.

Aanvullend budget 2023 OVK regeling

Voor de regeling ongedekte vaste kosten land- en tuinbouwbedrijven COVID-19 (OVK) is het budget ook in 2023 nodig gebleken. Als gevolg hiervan is in 2023 het budget opgehoogd.

Kasschuif Maatregel Gerichte Aankoop

Met deze kasschuif wordt 184,8 mln. doorgeschoven naar 2023 t.b.v. de tweede tranche van de Maatregel gerichte aankoop (MGA-2). Deze regeling richt zich op het vrijwillig beëindigen van piekbelasters nabij stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden via het (gedeeltelijk) aankopen van veehouderijlocaties.

Prijsbijstellingstranche 2022

Verdeling prijsbijstellingstranche 2022 over de prijsgevoelige onderdelen van de LNV begroting

Overheveling VVK naar Borgstellingsfaciliteit

Door deze technische mutatie wordt op de LNV begroting het budget voor de risicovoorziening vermogensversterkende kredieten (VVK als onderdeel van de BL-module) integraal zichtbaar gemaakt bij de Borgstellingsfaciliteit en beleidsinstrumenten op artikel 21.

Bijdrage aan RVO en NVWA

De bijdrage aan de RVO en de NVWA ten behoeve van de controle op en de handhaving van het 7e Actieprogramma.

Ontvangsten beleidsartikel 21 (bedragen x € 1000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

32.770

32.580

30.280

29.080

29.080

 

Mutatie Nota van wijziging 2022

0

0

0

0

0

 

Mutatie ISB 2022

0

0

0

0

0

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

  

0

0

0

 

Nieuwe mutaties

  

0

0

0

 

Mutatie VVK naar Borgstellingsfaciliteit

46.000

     
       

Overige

400

0

0

0

0

 

Stand ontwerpbegroting 2023

79.170

32.580

30.280

29.080

29.080

29.080

Overheveling VVK naar Borgstellingsfaciliteit

Door deze technische mutatie wordt op de LNV begroting het budget voor de risicovoorziening vermogensversterkende kredieten (VVK als onderdeel van de BL-module) integraal zichtbaar gemaakt bij de Borgstellingsfaciliteit en beleidsinstrumenten op artikel 21. Hierdoor nemen de ontvangsten op dit begrotingsartikel toe.

Artikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken

Uitgaven beleidsartikel 22 (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

462.658

515.816

486.548

472.728

415.790

 

Mutatie Nota van wijziging 2022

0

0

0

0

0

 

Mutatie ISB 2022

0

0

0

0

0

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

910

183.290

60.904

55.181

53.063

 

Mutatie 1e suppletoire ISB 2022

229.242

528.339

0

0

0

 

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

 

Loon en prijsbijstellingstranche 2022

6.336

10.328

10.285

9.933

9.488

 

Algemene Uitkering Programma Natuur 2022 en 2023

‒ 18.298

‒ 14.000

    

Interne Allocatie Stikstof

0

‒ 10.183

‒ 10.183

‒ 10.183

‒ 10.183

 

nationaal kennisprogramma

‒ 3.000

0

0

0

0

 

Saldo mee- en tegenvallers: Rijksrederij

0

3300

0

0

0

 
       

Overige

‒ 269

2.414

1.122

2.194

1.674

 

Stand ontwerpbegroting 2023

677.579

1.219.304

548.676

529.853

469.832

469.089

Algemene Uitkering Programma Natuur 2022 en 2023

In het pakket Structurele aanpak stikstof is in totaal € 2,85 mld. beschikbaar gesteld voor het versterken en herstellen van de natuur. Onderdeel van het Uitvoeringsprogramma Natuur is het verhogen van de beheervergoeding vanuit het Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL). De bestaande SNL middelen lopen mee via de Algemene Uitkering richting provincies. De provincies voeren de SNL uit en vergoeden tot 75% van de standaardkostprijs voor het beheren van natuur. Met ingang van beheerjaar 2021 wordt de vergoeding verhoogd naar 84%. De provincies ontvangen via een Algemene Uitkering compensatie voor de hogere subsidiekosten.

Interne Allocatie Stikstof

Dit betreft de interne allocatie van de middelen uit het Transitiefonds, specifiek bedoeld voor personele kosten.

Nationaal kennisprogramma

Het betref de overheveling van middelen voor het nationaal kennisprogramma naar de onderdelen binnen de LNV begroting waar de uitgaven gedaan zullen worden.

Saldo mee- en tegenvallers: Rijksrederij

Het jaartarief van de Rijksrederij gaat stijgen als gevolg van een reorganisatie en door het wegvallen van de meerjarenafspraak voor het gebruik van de Tridens. Hierdoor moeten de middelen aan de Rijksrederij in 2023 worden verhoogd.

Ontvangsten beleidsartikel 22 (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

44.651

33.165

30.257

27.053

24.409

 

Mutatie Nota van wijziging 2022

0

0

0

0

0

 

Mutatie ISB 2022

0

0

0

0

0

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

4.380

     

Nieuwe mutaties

      
       
       

Overige

300

200

0

0

0

 

Stand ontwerpbegroting 2023

49.331

33.365

30.257

27.053

24.409

22.756

Artikel 23 Kennis en innovatie

Uitgaven beleidsartikel 23 (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

244.539

234.875

223.977

215.656

214.215

 

Mutatie Nota van wijziging 2022

0

0

0

0

0

 

Mutatie ISB 2022

0

0

0

0

0

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

14.716

16.961

18.349

15.975

9.711

 

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

 

Veehouderij deel 2 aanpak methaan en ammoniak

2743

461

    

Financiering LMM WR(Wecr) opdracht

 

2.882

3.198

3.106

2.818

 

Loon en prijsbijstellingstranche 2022

7.010

6.722

6.646

6.492

6.476

 

Overig

2.912

1.608

‒ 160

135

30

 

Stand ontwerpbegroting 2023

271.920

263.509

252.010

241.364

233.250

229.740

Veehouderij deel 2 aanpak methaan en ammoniak

Het betreft de middelen voor het uitvoeren onderzoeken naar de integrale aanpak methaan en ammoniak via het dier- en voerspoor.

Financiering LMM WR (Wecr) opdracht

In het Landelijk Meetnet effecten Mestbeleid (LMM) wordt de waterkwaliteit op landbouwbedrijven gemonitord in relatie tot de landbouwpraktijk (oftewel bedrijfsvoering) op deze bedrijven voor de periode 2022-2025. Het LMM is een Europese verplichting. Het meetnet mest wordt door het RIVM uitgevoerd, maar t.b.v. van het meetnet doet Wageningen Research (Wecr deel) ook additioneel onderzoek/analyse naar de resultaten. Met deze mutatie worden de middelen voor dit onderzoek toegevoegd aan de LNV-begroting.

Ontvangsten beleidsartikel 23 (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

12.107

9.256

9.256

9.256

9.256

0

Mutatie Nota van wijziging 2022

0

0

0

0

0

0

Mutatie ISB 2022

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

335

 

69

0

0

0

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

Stand ontwerpbegroting 2023

12.442

9.256

9.325

9.256

9.256

9.256

Artikel 24 Uitvoering en toezicht

Uitgaven beleidsartikel 24 (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

431.026

419.035

404.722

405.193

398.750

 

Mutatie Nota van wijziging 2022

275

     

Mutatie ISB 2022

      

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

72.439

42.065

37.381

36.288

34.264

 

Nieuwe mutaties

      
       

Loon en prijsbijstellingstranche 2022

13.686

16.471

16.227

16.066

14.613

 

WaU bestedingenvoorstel NVWA

1.400

12.600

8.400

4.200

2.800

 

Overige

‒ 1.674

‒ 953

1.048

1.019

801

 

Stand ontwerpbegroting 2023

517.152

489.218

467.778

462.766

451.228

445.809

WaU bestedingenvoorstel NVWA

Het betreft de bijdrage voor het LNV deel van de WaU (implementatie Werk aan Uitvoering) bestedingenvoorstel NVWA.

Artikel 50 Apparaat

Uitgaven beleidsartikel 50 (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

150.403

133.736

131.770

129.281

129.513

 

Mutatie Nota van wijziging 2022

0

0

0

0

0

 

Mutatie ISB 2022

0

0

0

0

0

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

12.750

13.891

12.102

12.355

11.400

 

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

 
       

Uitvoeringskosten transitiefonds

6.000

8.000

8.000

8.000

8.000

 

Overig

1.757

10.861

10.493

10.112

8.292

 

Stand ontwerpbegroting 2023

170.910

166.488

162.365

159.748

157.205

155.806

Ontvangsten beleidsartikel 50 (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

2.786

3.431

3.431

3.431

3.431

 

Mutatie Nota van wijziging 2022

0

0

0

0

0

 

Mutatie ISB 2022

0

0

0

0

0

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

127

64

0

0

0

 

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

 

Stand ontwerpbegroting 2023

2.913

3.495

3.431

3.431

3.431

3.431

Artikel 51 Nog onverdeeld

Uitgaven beleidsartikel 51 (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

22.637

14.366

12.411

29.882

10.695

 

Mutatie Nota van wijziging 2022

0

0

0

0

0

 

Mutatie ISB 2022

0

0

0

0

0

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

80.074

110.202

76.293

71.156

75.419

 

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

 

Verdeling Loon en prijsbijstellingstranche 2022

‒ 35.720

‒ 47.454

‒ 47.333

‒ 47.147

‒ 45.346

 
       

Overig

‒ 17.779

‒ 25.547

11.253

‒ 145

1.914

 

Stand ontwerpbegroting 2023

49.212

51.567

52.624

53.746

42.682

44.432

Diergezondheidsfonds (DGF)

Uitgaven DGF (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

34.986

33.686

33.686

33.686

33.686

0

Mutatie Nota van wijziging 2022

0

0

0

0

0

0

Mutatie ISB 2022

0

0

0

0

0

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

11.709

0

0

0

0

0

       

Nieuwe mutaties

      

Bewaking van dierziekten

 

883

883

883

883

0

Bestrijding van dierziekten

 

‒ 883

‒ 883

‒ 883

‒ 883

0

Overige uitgaven

 

‒ 731

‒ 731

‒ 731

‒ 731

0

       

Stand ontwerpbegroting 2023

46.695

32.955

32.955

32.955

32.955

32.955

Bewaking van dierziekten.

Dit betreft een bijstelling van de prognose voor de uitgaven van diverse bewakingsprogramma's zoals blauwtong, BSE-runderen, basismonitoring en brucella. Bestrijding van dierziekten.

Bestrijding van dierziekten

De bijstelling van de prognose voor uitgaven bestrijding betreft met name lagere uitgaven voor bestrijding salmonella ad € 0,8 mln.

Overige uitgaven.

De prognose voor overige uitgaven wordt naar beneden bijgesteld door lagere uitvoeringskosten voor het innen van heffingen.

Ontvangsten DGF (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

27.177

33.686

33.686

33.686

33.686

0

Mutatie Nota van wijziging 2022

0

0

0

0

0

0

Mutatie ISB 2022

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

41.187

0

0

0

0

0

Nieuwe mutaties

      

Ontvangsten van LNV

583

583

583

583

583

0

Ontvangsten van de sector

 

‒ 4.216

‒ 11.248

‒ 11.248

‒ 11.248

0

Ontvangsten van EU

 

‒ 481

‒ 481

‒ 481

‒ 481

0

Bijdrage sector crisisreserve

 

10.415

10.415

10.415

10.415

0

Stand ontwerpbegroting 2023

68.947

39.987

32.955

32.955

32.955

32.955

Ontvangsten van LNV

Dit betreft de toevoeging van de prijsbijstellingstranche 2022.

Ontvangsten van de sector

De ontvangsten van de sector voor 2023 zijn met € 4,2 mln. naar beneden bijgesteld. Dit komt met name door een wijziging van de ontvangsten pluimvee. Deze ontvangsten pluimvee worden gevormd door de heffing over 2023 en het restant over 2022. Het heffingsbedrag voor lopende uitgaven is lager dan de verwachte uitgaven doordat er een overschot aanwezig is in het DGF en de sector ervoor heeft gekozen om de tarieven gedurende drie jaar deels te verlagen. De prognose voor de ontvangsten 2023 is doorgetrokken naar 2024 en latere jaren. De totale DGF-ontvangsten voor 2024 en latere jaren zijn voorts in de DGF-begroting gelijk gesteld aan de totale DGF-uitgaven voor die jaren door het verschil ad € 7,0 mln. in mindering te brengen op deze post.  

Ontvangsten van EU

De jaarlijkse EU-bijdrage voor 2023 is naar beneden bijgesteld. Dit komt onder andere door de gewijzigde vastlegging van de EU-bijdrage voor de vaccinatieregeling zoönotische salmonellose. Alleen de nationale bijdrage wordt vastgelegd en gerapporteerd binnen begrotingsverband. De prognose voor 2023 is doorgetrokken naar 2024 en verder.

Bijdrage sector crisisreserve

De omvang van de reserve per sector is vastgelegd in het besluit diergezondheidshefing. De crisisreserve wordt gevormd en in stand gehouden uit bijdragen van de sectoren. De reserves zijn bedoeld om in geval van een crisis direct de bestrijdingskosten te kunnen betalen. Tegenover de ontvangsten staan nog geen begrote uitgaven omdat uitbraken van dierziekten in enig jaar niet te voorspellen zijn. In 2023 wordt alleen de crisisreserve pluimvee aangevuld. Bij alle andere sectoren zijn de beoogde reserves bereikt. De prognose 2023 is doorgetrokken naar 2024 en latere jaren.

Licence