Algemeen
Nieuwe begrotingsmutaties die enkel betrekking hebben op 2022 worden komend najaar in de tweede suppletoire begroting toegelicht. Nieuwe mutaties die betrekking hebben op 2022 én latere begrotingsjaren zijn eveneens terug te vinden in de tabellen en worden hieronder toegelicht.
Artikel 21 Land- en tuinbouw
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 534.117 | 189.893 | 145.224 | 185.961 | 174.833 | |
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 94.350 | 5.400 | 2.700 | 800 | ||
Mutatie ISB 2022 | 25.500 | |||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 124.600 | 150.943 | 449.607 | 83.999 | 20.733 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Van AP: maatwerksubsidie CO2 glastuinbouw | 0 | 9.200 | 9.200 | 4.600 | ||
Van AP: compensatie Glastuinbouw warmteprojecten | 0 | 15.400 | 4.400 | 2.200 | ||
Aanvullend budget 2023 OVK regeling | 22.000 | |||||
Prijsbijstellingstranche 2022 | 3.535 | 9.214 | 9.566 | 10.113 | 10.240 | |
Mutatie VVK naar Borgstellingsfaciliteit | 39.000 | 3.643 | 2.928 | 143 | 143 | |
Naar RVO en NVWA: Mest middelen tbv 7e AP en rVDM | ‒ 14.413 | |||||
Kasschuif Maatregel Gerichte Aankoop | ‒ 184.800 | 184.800 | ||||
Overig | ‒ 2.923 | ‒ 4.609 | ‒ 180 | ‒ 1.236 | ‒ 608 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 618.966 | 585.884 | 623.445 | 286.580 | 205.341 | 148.116 |
Maatwerksubidie CO2 glastuinbouw
Vanaf de aanvullende post van het ministerie van Financiën worden de middelen voor de Maatwerksubsidies voor een concreet uitgewerkt project voor het extra afvangen van CO2, en deze te leveren aan glastuinders, toegevoegd aan de LNV begroting.
Compensatie Glastuinbouw warmteprojecten
Vanaf de aanvullende post van het ministerie van Financiën worden de middelen voor de compensatie van warmteprojecten, met de doelstelling de reductie van CO2-emissie in de glastuinbouw, toegevoegd aan de LNV begroting.
Aanvullend budget 2023 OVK regeling
Voor de regeling ongedekte vaste kosten land- en tuinbouwbedrijven COVID-19 (OVK) is het budget ook in 2023 nodig gebleken. Als gevolg hiervan is in 2023 het budget opgehoogd.
Kasschuif Maatregel Gerichte Aankoop
Met deze kasschuif wordt 184,8 mln. doorgeschoven naar 2023 t.b.v. de tweede tranche van de Maatregel gerichte aankoop (MGA-2). Deze regeling richt zich op het vrijwillig beëindigen van piekbelasters nabij stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden via het (gedeeltelijk) aankopen van veehouderijlocaties.
Prijsbijstellingstranche 2022
Verdeling prijsbijstellingstranche 2022 over de prijsgevoelige onderdelen van de LNV begroting
Overheveling VVK naar Borgstellingsfaciliteit
Door deze technische mutatie wordt op de LNV begroting het budget voor de risicovoorziening vermogensversterkende kredieten (VVK als onderdeel van de BL-module) integraal zichtbaar gemaakt bij de Borgstellingsfaciliteit en beleidsinstrumenten op artikel 21.
Bijdrage aan RVO en NVWA
De bijdrage aan de RVO en de NVWA ten behoeve van de controle op en de handhaving van het 7e Actieprogramma.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 32.770 | 32.580 | 30.280 | 29.080 | 29.080 | |
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie ISB 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 0 | 0 | 0 | |||
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | |||
Mutatie VVK naar Borgstellingsfaciliteit | 46.000 | |||||
Overige | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 79.170 | 32.580 | 30.280 | 29.080 | 29.080 | 29.080 |
Overheveling VVK naar Borgstellingsfaciliteit
Door deze technische mutatie wordt op de LNV begroting het budget voor de risicovoorziening vermogensversterkende kredieten (VVK als onderdeel van de BL-module) integraal zichtbaar gemaakt bij de Borgstellingsfaciliteit en beleidsinstrumenten op artikel 21. Hierdoor nemen de ontvangsten op dit begrotingsartikel toe.
Artikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 462.658 | 515.816 | 486.548 | 472.728 | 415.790 | |
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie ISB 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 910 | 183.290 | 60.904 | 55.181 | 53.063 | |
Mutatie 1e suppletoire ISB 2022 | 229.242 | 528.339 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Loon en prijsbijstellingstranche 2022 | 6.336 | 10.328 | 10.285 | 9.933 | 9.488 | |
Algemene Uitkering Programma Natuur 2022 en 2023 | ‒ 18.298 | ‒ 14.000 | ||||
Interne Allocatie Stikstof | 0 | ‒ 10.183 | ‒ 10.183 | ‒ 10.183 | ‒ 10.183 | |
nationaal kennisprogramma | ‒ 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo mee- en tegenvallers: Rijksrederij | 0 | 3300 | 0 | 0 | 0 | |
Overige | ‒ 269 | 2.414 | 1.122 | 2.194 | 1.674 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 677.579 | 1.219.304 | 548.676 | 529.853 | 469.832 | 469.089 |
Algemene Uitkering Programma Natuur 2022 en 2023
In het pakket Structurele aanpak stikstof is in totaal € 2,85 mld. beschikbaar gesteld voor het versterken en herstellen van de natuur. Onderdeel van het Uitvoeringsprogramma Natuur is het verhogen van de beheervergoeding vanuit het Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL). De bestaande SNL middelen lopen mee via de Algemene Uitkering richting provincies. De provincies voeren de SNL uit en vergoeden tot 75% van de standaardkostprijs voor het beheren van natuur. Met ingang van beheerjaar 2021 wordt de vergoeding verhoogd naar 84%. De provincies ontvangen via een Algemene Uitkering compensatie voor de hogere subsidiekosten.
Interne Allocatie Stikstof
Dit betreft de interne allocatie van de middelen uit het Transitiefonds, specifiek bedoeld voor personele kosten.
Nationaal kennisprogramma
Het betref de overheveling van middelen voor het nationaal kennisprogramma naar de onderdelen binnen de LNV begroting waar de uitgaven gedaan zullen worden.
Saldo mee- en tegenvallers: Rijksrederij
Het jaartarief van de Rijksrederij gaat stijgen als gevolg van een reorganisatie en door het wegvallen van de meerjarenafspraak voor het gebruik van de Tridens. Hierdoor moeten de middelen aan de Rijksrederij in 2023 worden verhoogd.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 44.651 | 33.165 | 30.257 | 27.053 | 24.409 | |
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie ISB 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 4.380 | |||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Overige | 300 | 200 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 49.331 | 33.365 | 30.257 | 27.053 | 24.409 | 22.756 |
Artikel 23 Kennis en innovatie
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 244.539 | 234.875 | 223.977 | 215.656 | 214.215 | |
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie ISB 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 14.716 | 16.961 | 18.349 | 15.975 | 9.711 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Veehouderij deel 2 aanpak methaan en ammoniak | 2743 | 461 | ||||
Financiering LMM WR(Wecr) opdracht | 2.882 | 3.198 | 3.106 | 2.818 | ||
Loon en prijsbijstellingstranche 2022 | 7.010 | 6.722 | 6.646 | 6.492 | 6.476 | |
Overig | 2.912 | 1.608 | ‒ 160 | 135 | 30 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 271.920 | 263.509 | 252.010 | 241.364 | 233.250 | 229.740 |
Veehouderij deel 2 aanpak methaan en ammoniak
Het betreft de middelen voor het uitvoeren onderzoeken naar de integrale aanpak methaan en ammoniak via het dier- en voerspoor.
Financiering LMM WR (Wecr) opdracht
In het Landelijk Meetnet effecten Mestbeleid (LMM) wordt de waterkwaliteit op landbouwbedrijven gemonitord in relatie tot de landbouwpraktijk (oftewel bedrijfsvoering) op deze bedrijven voor de periode 2022-2025. Het LMM is een Europese verplichting. Het meetnet mest wordt door het RIVM uitgevoerd, maar t.b.v. van het meetnet doet Wageningen Research (Wecr deel) ook additioneel onderzoek/analyse naar de resultaten. Met deze mutatie worden de middelen voor dit onderzoek toegevoegd aan de LNV-begroting.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 12.107 | 9.256 | 9.256 | 9.256 | 9.256 | 0 |
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie ISB 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 335 | 69 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 12.442 | 9.256 | 9.325 | 9.256 | 9.256 | 9.256 |
Artikel 24 Uitvoering en toezicht
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 431.026 | 419.035 | 404.722 | 405.193 | 398.750 | |
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 275 | |||||
Mutatie ISB 2022 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 72.439 | 42.065 | 37.381 | 36.288 | 34.264 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Loon en prijsbijstellingstranche 2022 | 13.686 | 16.471 | 16.227 | 16.066 | 14.613 | |
WaU bestedingenvoorstel NVWA | 1.400 | 12.600 | 8.400 | 4.200 | 2.800 | |
Overige | ‒ 1.674 | ‒ 953 | 1.048 | 1.019 | 801 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 517.152 | 489.218 | 467.778 | 462.766 | 451.228 | 445.809 |
WaU bestedingenvoorstel NVWA
Het betreft de bijdrage voor het LNV deel van de WaU (implementatie Werk aan Uitvoering) bestedingenvoorstel NVWA.
Artikel 50 Apparaat
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 150.403 | 133.736 | 131.770 | 129.281 | 129.513 | |
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie ISB 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 12.750 | 13.891 | 12.102 | 12.355 | 11.400 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitvoeringskosten transitiefonds | 6.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | |
Overig | 1.757 | 10.861 | 10.493 | 10.112 | 8.292 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 170.910 | 166.488 | 162.365 | 159.748 | 157.205 | 155.806 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 2.786 | 3.431 | 3.431 | 3.431 | 3.431 | |
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie ISB 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 127 | 64 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 2.913 | 3.495 | 3.431 | 3.431 | 3.431 | 3.431 |
Artikel 51 Nog onverdeeld
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 22.637 | 14.366 | 12.411 | 29.882 | 10.695 | |
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie ISB 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 80.074 | 110.202 | 76.293 | 71.156 | 75.419 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verdeling Loon en prijsbijstellingstranche 2022 | ‒ 35.720 | ‒ 47.454 | ‒ 47.333 | ‒ 47.147 | ‒ 45.346 | |
Overig | ‒ 17.779 | ‒ 25.547 | 11.253 | ‒ 145 | 1.914 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 49.212 | 51.567 | 52.624 | 53.746 | 42.682 | 44.432 |
Diergezondheidsfonds (DGF)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 34.986 | 33.686 | 33.686 | 33.686 | 33.686 | 0 |
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie ISB 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 11.709 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | ||||||
Bewaking van dierziekten | 883 | 883 | 883 | 883 | 0 | |
Bestrijding van dierziekten | ‒ 883 | ‒ 883 | ‒ 883 | ‒ 883 | 0 | |
Overige uitgaven | ‒ 731 | ‒ 731 | ‒ 731 | ‒ 731 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 46.695 | 32.955 | 32.955 | 32.955 | 32.955 | 32.955 |
Bewaking van dierziekten.
Dit betreft een bijstelling van de prognose voor de uitgaven van diverse bewakingsprogramma's zoals blauwtong, BSE-runderen, basismonitoring en brucella. Bestrijding van dierziekten.
Bestrijding van dierziekten
De bijstelling van de prognose voor uitgaven bestrijding betreft met name lagere uitgaven voor bestrijding salmonella ad € 0,8 mln.
Overige uitgaven.
De prognose voor overige uitgaven wordt naar beneden bijgesteld door lagere uitvoeringskosten voor het innen van heffingen.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 27.177 | 33.686 | 33.686 | 33.686 | 33.686 | 0 |
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie ISB 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 41.187 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | ||||||
Ontvangsten van LNV | 583 | 583 | 583 | 583 | 583 | 0 |
Ontvangsten van de sector | ‒ 4.216 | ‒ 11.248 | ‒ 11.248 | ‒ 11.248 | 0 | |
Ontvangsten van EU | ‒ 481 | ‒ 481 | ‒ 481 | ‒ 481 | 0 | |
Bijdrage sector crisisreserve | 10.415 | 10.415 | 10.415 | 10.415 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 68.947 | 39.987 | 32.955 | 32.955 | 32.955 | 32.955 |
Ontvangsten van LNV
Dit betreft de toevoeging van de prijsbijstellingstranche 2022.
Ontvangsten van de sector
De ontvangsten van de sector voor 2023 zijn met € 4,2 mln. naar beneden bijgesteld. Dit komt met name door een wijziging van de ontvangsten pluimvee. Deze ontvangsten pluimvee worden gevormd door de heffing over 2023 en het restant over 2022. Het heffingsbedrag voor lopende uitgaven is lager dan de verwachte uitgaven doordat er een overschot aanwezig is in het DGF en de sector ervoor heeft gekozen om de tarieven gedurende drie jaar deels te verlagen. De prognose voor de ontvangsten 2023 is doorgetrokken naar 2024 en latere jaren. De totale DGF-ontvangsten voor 2024 en latere jaren zijn voorts in de DGF-begroting gelijk gesteld aan de totale DGF-uitgaven voor die jaren door het verschil ad € 7,0 mln. in mindering te brengen op deze post.
Ontvangsten van EU
De jaarlijkse EU-bijdrage voor 2023 is naar beneden bijgesteld. Dit komt onder andere door de gewijzigde vastlegging van de EU-bijdrage voor de vaccinatieregeling zoönotische salmonellose. Alleen de nationale bijdrage wordt vastgelegd en gerapporteerd binnen begrotingsverband. De prognose voor 2023 is doorgetrokken naar 2024 en verder.
Bijdrage sector crisisreserve
De omvang van de reserve per sector is vastgelegd in het besluit diergezondheidshefing. De crisisreserve wordt gevormd en in stand gehouden uit bijdragen van de sectoren. De reserves zijn bedoeld om in geval van een crisis direct de bestrijdingskosten te kunnen betalen. Tegenover de ontvangsten staan nog geen begrote uitgaven omdat uitbraken van dierziekten in enig jaar niet te voorspellen zijn. In 2023 wordt alleen de crisisreserve pluimvee aangevuld. Bij alle andere sectoren zijn de beoogde reserves bereikt. De prognose 2023 is doorgetrokken naar 2024 en latere jaren.