In onderstaande tabellen worden de belangrijkste suppletoire uitgaven- (tabel 2) en niet-belastingontvangstenmutaties (tabel 3) weergegeven. Dit zijn de wijzigingen ten opzichte van de suppletoire begroting September 2024 van het ministerie van Financiën (IXB) en Nationale Schuld (IXA) en bevat de nieuwe mutaties voor 2024.
Artikelnummer | Uitgaven 2024 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2024 (incl. NvW) | 11.826.839 | |
Stand suppletoire begroting September 2024 | 26.251.926 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Eigen personeel | 1 | 20.500 |
2) ICT opdrachten | 1 | 45.000 |
3) Invorderingsrente Sondervermögen | 1 | ‒ 123.000 |
4) Schade-uitkeringen Atradius Dutch State Business (ADSB) | 5 | 65.000 |
5) Bijstelling Btw-compensatiefonds (BCF) | 6 | 263.339 |
6) Vrijval niet bestede middelen | 10 | ‒ 54.112 |
7) Apparaatsuitgaven Toeslagen | 13 | ‒ 42.500 |
8) Programmamiddelen Hersteloperatie Toeslagen | 13 | ‒ 134.800 |
9) Overige mutaties | ‒ 10.396 | |
Stand 2e suppletoire begroting 2024 | 26.280.957 |
Toelichting
1. Eigen personeel
Per saldo vallen de personele uitgaven naar verwachting € 21 mln. hoger uit dan eerder begroot. Dit is met name het gevolg van een succesvolle werving, waardoor de Belastingdienst voor ligt op de realisatie van het instroomdoel uit het jaarplan van 3.250 fte. Derhalve is er een hogere instroom van personeel dan eerder verwacht.
2. ICT opdrachten
De uitgaven aan ICT opdrachten vallen naar verwachting € 45 mln. hoger uit dan eerder begroot. Dit is met name het gevolg van een duurder contract voor hard- en software en daarnaast zijn de uitgaven hoger door een combinatie van factoren, zoals prijsstijgingen en zijn er minder uitgaven uitgesteld of niet doorgegaan dan eerder verwacht.
3. Invorderingsrente Sondervermögen
De Hoge Raad heeft geoordeeld dat een groot Duits vastgoedfonds (Sondervermögen) niet belastingplichtig is in Nederland en daarom geen winstbelasting hoefde te betalen tussen 1997 en 2009. Eerder was € 203 mln. aan totale renteuitgaven geraamd in 2024. De prognose van de uitbetaling voor het Sondervermögen is aangepast. Momenteel wordt een betaling van € 80 mln. verwacht in 2024 en het restant 2025. Daarom wordt de raming in 2024 met € 123 mln. verlaagd. De bijstelling voor 2025 vindt volgend jaar plaats.
4. Schade-uitkeringen Atradius Dutch State Business (ADSB)
Op basis van de ramingen van Atradius Dutch State Business (ADSB) wordt er € 65 mln. meer schade verwacht dan geraamd op de nieuwe en/of lopende door de exportkredietverzekering (ekv) gedekte transacties. Dit komt door meerdere schade-uitkeringen. De schade-uitkeringen zijn moeilijk te ramen doordat het lastig is om definitief te stellen welke schades uiteindelijk uitgekeerd moeten worden.
5. Bijstelling Btw-compensatiefonds (BCF)
Als gevolg van overhevelingen van budget van ministeries naar decentrale overheden wordt er uitgavenbudget in het gemeente of provinciefonds gestort. Het geraamde btw-deel van dit budget wordt in het BCF gestort (circa € 263 mln.). Gemeentes en provincies kunnen de betaalde btw die verband houdt met de budgetoverhevelingen naar het gemeente- en provinciefonds terugvragen bij het BCF.
6. Vrijval niet bestede middelen
Het resterende budget voor 2024 op Artikel 10 Nog onverdeeld (€ 54,1 mln.) komt niet meer tot besteding en valt daarom vrij.
7. Apparaatsuitgaven Toeslagen
In 2024 worden er minder uitgaven (€ 42,5 mln.) gerealiseerd op het apparaatsbudget van Toeslagen dan eerder geraamd. Dit wordt met name veroorzaakt door een later moment van uitvoering van de programma’s Herstel Toeslagen. Verder is er sprake van meer bezetting door intern personeel en minder gebruik van externe inhuur.
8. Programmamiddelen hersteloperatie Toeslagen
Vanwege een later moment van uitvoering van de aanvullende schaderoute door de Stichting Gelijkwaardig Herstel, de prognose van de overige routes voor aanvullende schade en een lagere realisatie voor het kwijtschelden van private schulden wordt er in 2024 € 135 mln. minder besteed aan programmamiddelen van de Hersteloperatie Toeslagen. Het totaal aan meerjarige bestedingen wijzigt naar verwachting niet.
Artikelnummer | Ontvangsten 2024 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2024 | 4.547.757 | |
Stand suppletoire begroting September 2024 | 4.617.655 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Ramingsbijstelling ontvangsten boetes en doorbelasten kosten vervolging | 1 | 40.000 |
2) Verkoop aandelen ABN AMRO | 3 | 367.137 |
3) Bijstelling dividend financiële & niet-financiële deelnemingen | 3 | 38.000 |
4) Vervroegde aflossing Greek Loan Facility | 4 | 479.757 |
5) Overige mutaties | 21.025 | |
Stand 2e suppletoire begroting 2024 | 5.563.574 |
Toelichting
1. Ramingsbijstelling ontvangsten boetes en doorbelasten kosten vervolging
De raming van de ontvangsten van doorbelasten kosten vervolging en boetes wordt naar boven bijgesteld naar aanleiding van realisaties in 2024 die hoger uitvielen dan geraamd.
2. Verkoop aandelen ABN AMRO
Door de verkoop van aandelen ABN AMRO door de Staat via de beurs en de inkoop van aandelen door ABN AMRO, nemen de verwachte opbrengsten met € 367 mln. toe. Dit betreft de verkoopopbrengst tot en met september 2024.
3. Bijstelling dividend financiële & niet-financiële deelnemingen
Er vindt een positieve bijstelling van de dividendraming van de staatsdeelnemingen plaats voor het jaar 2024 (€ 38 mln.). Dit op basis van de vastgestelde dividenduitkeringen.
4. Vervroegde aflossing Greek Loan Facility
Griekenland lost een deel van de uitstaande leningen onder de Greek Loan Facility vervroegd af (€ 479,8 mln.). Deze vervroegde aflossing zal op 15 december plaatsvinden. Het afgeloste bedrag staat gelijk aan de voorziene aflossing voor 2026, 2027 en 2028.