Base description which applies to whole site

2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024

Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Art.

Uitgaven 2024

Vastgestelde begroting 2024 (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)

 

89.159

Belangrijkste suppletoire mutaties

  

Overige mutaties

2

1.800

Stand 2e suppletoire begroting 2024

 

90.959

Toelichting

Bij de ontwerpbegroting 2023 is het Nationaal Groeifonds omgezet van een niet-departementale begroting in een begrotingsfonds. Toen is eenmalig een reeks aan apparaatskosten overgeboekt naar de EZK-begroting, omdat een begrotingsfonds geen eigen apparaatsartikel heeft. Een onderdeel van die reeks is het opdrachten- en onderzoeksbudget voor de directie Nationaal Groeifonds van EZK. Jaarlijks wordt een eventueel overschot van dat budget teruggeboekt naar het Nationaal Groeifonds, opdat de middelen voor het fonds behouden blijven. Dit jaar was er sprake van een overschot van € 1,8 mln. Deze zijn toegevoegd aan het onverdeelde budget op artikel 2.

Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024

Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Art.

Ontvangsten 2024

Vastgestelde begroting 2024 (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)

 

0

Belangrijkste suppletoire mutaties

  

Overige mutaties

  

Stand 2e suppletoire begroting 2024

 

0

Toelichting

Er is bij het Nationaal Groeifonds om twee redenen geen sprake meer van ontvangstenmutaties. Ten eerste is sinds dit jaar besloten om het voedingsartikel voor fondsbegrotingen af te schaffen. Dit betekent dat het fonds niet meer wordt gevoed door de begroting van EZK, waardoor er dus ook geen sprake meer is van ontvangstenmutaties vanuit dat voedingsartikel. Ten tweede zijn de twee projecten die in de derde ronde een bijdrage toegekend hebben gekregen via de subsidieroute om administratieve redenen overgeheveld naar de EZ-begroting. Voor deze projecten zijn toekomstige ontvangstenmutaties mogelijk, maar die vinden dus niet meer op de NGF-begroting plaats.

Licence