In deze paragraaf wordt beschreven welke wijzigingen zijn opgetreden in de omvang van de HGIS sinds de Voorjaarsnota 2024. Zoals uit de onderstaande tabellen blijkt, nemen de uitgaven per saldo af met EUR 850,4 miljoen en nemen de ontvangsten af met EUR 10,2 miljoen. Het non-ODA budget neemt af met EUR 857,8 miljoen en het ODA budget neemt toe met EUR 7,44 miljoen met als gevolg dat per saldo een totale mutatie van EUR 850,4 miljoen ontstaat.
Uitgaven | Totaal | waarvan ODA |
---|---|---|
Stand uitgaven VJN 2024 | 12.161,8 | 7.008,3 |
Totaal mutaties | ‒ 850,4 | 7,44 |
Stand uitgaven NJN 2024 (excl. OEK) | 12.115,1 | 7.015,7 |
Stand uitgaven NJN 2024 (incl. OEK) | 11.311,4 | 7.015,7 |
De HGIS standen zijn inclusief EU- en asieltoerekening.
De afname is het gevolg van meerdere mutaties op de verschillende begrotingshoofdstukken. In de volgende tabel zijn deze nader uitgesplitst:
Uitgaven | Totaal | waarvan ODA |
---|---|---|
1. Macrobijstellingen BNI (ODA) en prijscomponent BBP (non ODA) | 16,7 | 0 |
2. Overboekingen van en naar de HGIS | 0,8 | 0 |
3. Desaldering op ontvangsten | 17,7 | 0 |
4. Kasschuif | ‒ 4,8 | 0 |
5. Onderuitputting huisvesting | 0 | 0 |
6. Verwachte onderuitputting | ‒ 77,2 | 0 |
7. Oekraïne | ‒ 803,7 | 7,44 |
Totaal | ‒ 850,4 | 7,44 |
Toelichting uitgaven:Het uitgavenkader van de HGIS neemt per saldo af met EUR 850,4 miljoen ten opzichte van de stand die in de Voorjaarsnota 2024 is gepresenteerd. Dit kent de volgende oorzaken:
1. Macrobijstellingen: normaliter wordt de omvang van de HGIS bijgesteld op basis van de wijzigingen die opgenomen zijn in de Macro Economische Verkenning voor het Bruto Nationaal Inkomen (ODA) en de prijscomponent van het Bruto Binnenlands Product. Het kabinet heeft ervoor gekozen om nu de aanpassing van de BNI-raming als gevolg van de MEV niet te verwerken in het ODA budget. Hierdoor blijft het ODA budget ongewijzigd. Het non-ODA budget wordt wel bijgesteld en stijgt met EUR 16,7 miljoen.
2. Overboekingen van en naar HGIS: er vindt een aantal relatief kleine overboekingen plaats van en naar de HGIS, waardoor het non-ODA deel van het HGIS budget per saldo toeneemt met EUR 0,8 miljoen.
3. Desaldering op ontvangsten: de ontvangsten nemen per saldo toe met EUR 17,7 miljoen. Dit is met name het gevolg van o.a. hogere consulaire ontvangsten en hogere ontvangsten als gevolg van een restitutie vanuit het stopgezette Afghan National Army (ANA) Trust Fund van de NAVO.
4. Kasschuif: op het terrein van non-ODA worden er middelen naar latere jaren geschoven op de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en Economische Zaken (EZ).
5. Toevoeging middelenafspraak huisvesting (verwachte onderuitputting op huisvesting): er is geen mutatie.
6. Verwachte onderuitputting: binnen de HGIS verwacht een aantal departementen lagere uitgaven dan geraamd. De belangrijkste mutaties zijn opgenomen in de begrotingen van het ministerie van Buitenlandse Zaken (circa EUR 37 miljoen) en het ministerie van Defensie (EUR 40 miljoen). Deze middelen worden via de HGIS-eindejaarsmarge opgevraagd in de volgende jaren.
7. Oekraïne: de mutatie van EUR 803,7 miljoen is voornamelijk het gevolg van een kasschuif van Oekraïne budget op de begroting van het ministerie van Defensie.
Uitgaven | Totaal | waarvan ODA |
---|---|---|
Stand ontvangsten VJN 2024 | 555,1 | 62,7 |
Totaal mutaties | ‒ 10,2 | 0 |
Stand ontvangsten NJN 2024 | 544,9 | 62,7 |
Toelichting ontvangsten:
– De ontvangsten nemen per saldo af met EUR 10,2 miljoen. Dit is met name het gevolg van een kasschuif van 2024 naar 2025 op de begroting van Defensie met betrekking tot Oekraïne.
– Het ODA deel van EUR 62,7 miljoen blijft ongewijzigd.