Base description which applies to whole site

2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
  

Artikel

Uitgaven

 

Vastgestelde begroting 2024

 

24.730.325

 

Stand 1e suppletoire begroting 2024 (incl. NvW en amendementen)

 

26.701.834

 

Stand suppletoire begroting September 2024

 

27.120.247

    
 

Belangrijkste suppletoire mutaties

  
    

1

Meerkosten PTSS

31

24.871

2

Rechtsbijstand

32

‒ 39.600

3

DG Ondermijning

33

‒ 85.000

4

Schadeloosstellingen

33

10.000

5

Slachtofferzorg

34

‒ 16.607

6

Bewaken en Beveiligen

36

‒ 43.200

7

International Criminal Court (ICC)

36

‒ 10.400

8

Dwangsommen IND

37

21.000

9

ODA-toerekening

37

‒ 44.188

10

Centraal Orgaan opvang asielzoekers

37

‒ 221.000

11

Nidos

37

‒ 51.000

12

BTW-compensatiefonds

37

‒ 51.732

13

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

37

‒ 690.893

14

Decentralisatieuitkering spreidingswet

37

‒ 28.050

15

Taaleis

37

‒ 15.000

16

Derving boete en transactie ontvangsten

92

‒ 19.089

    
 

Overige mutaties

 

3.846

    
    
 

Stand 2e suppletoire begroting 2024

 

25.864.205

Toelichting

  • 1. Meerkosten PTSS

    Bij de politie is als gevolg van autonome ontwikkelingen (groei aantal zaken) en door eerdere afspraken over afdoening van lopende restschadedossiers sprake van een tegenvaller vanwege meerkosten PTSS. Incidenteel vindt hiervoor met deze mutatie aanvullende compensatie vanuit JenV plaats.

  • 2. Rechtsbijstand

    Op het onderdeel toevoegingen rechtsbijstand is een onderuitputting van € 39,6 mln. De onderuitputting hangt samen met de lagere uitgaven dan geraamd op het terrein van asiel, de reguliere straftoevoegingen en de uitgaven voor het programma stelselvernieuwing rechtsbijstand.

  • 3. Directoraat-Generaal Ondermijning

    De onderuitputting, ad € 85 mln., bij ondermijning wordt onder andere veroorzaakt door:

    • De vertraagde behandeling van de wetsvoorstellen nieuwe psychoactieve stoffen (NPS), Versterking strafrechtelijke aanpak ondermijnende criminaliteit II en de gereserveerde middelen voor de invoering van de vernieuwde kroongetuigenregeling worden niet besteed (€ 49 mln.)

    • Middelen die retour zijn ontvangen van partners in de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit, omdat zij de middelen niet konden besteden door de arbeidsmarktproblematiek (ad € 36 mln.).

  • 6. Schadeloosstellingen

    Bij de schadeloosstellingen is een tegenvaller van € 10 mln. Dit betreft de budgetten voor schadeloosstellingen buiten de strafrechtelijke keten, zoals vergoedingen vanwege onrechtmatige vreemdelingenbewaring in het geval van bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ). Daarnaast kunnen ook vergoedingen worden verstrekt voor bijvoorbeeld juridische bijstand.

  • 7. Slachtofferzorg

    Op dit onderdeel is een meevaller van € 16,6 mln. Het betreft middelen bestemd voor privacy van slachtoffers in de strafrechtketen. Het betreft voornamelijk voor de uitvoering gereserveerde middelen die in 2024, ad € 8 mln., niet benodigd geweest zijn omdat er geen projecten waren vanwege onder andere arbeidsmarktproblematiek. En €7 mln. is door onderbezetting bij de uitvoering (met name de politie) niet besteed.

  • 8. Bewaken en Beveiligen

    Er is sprake van aanloop in de ontwikkeling van de activiteiten bewaken en beveiligen waardoor dit jaar niet alle middelen noodzakelijk zijn. Dit leidt tot een onderuitputting van € 43,2 mln.

  • 9. International Criminal Court (ICC)

    De beschikbare middelen voor International Criminal Court Oekraïne zijn dit jaar niet volledig tot besteding gekomen omdat er sprake is van een opstartfase. Dit leidt tot een onderuitputting van € 10,4 mln.

  • 10. Dwangsommen IND

    De kosten voor de vorming van de voorziening dwangsommen komen dit jaar hoger uit dan de beschikbare middelen voor de IND-begroting 2024. Hiervoor wordt de IND voor € 21 mln. gecompenseerd.

  • 11. ODA- toerekening

    De eerstejaars asieltoerekening aan Official Development Assistance (ODA) is bijgesteld naar aanleiding van de laatste raming Meerjaren Productie Prognose (MPP) 2024-II. Dit betekent een verlaging van € 44,2 mln. van de toerekening.

  • 12. Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA)

    Op basis van de realisatie en de meest recente Meerjaren Productie Prognose (MPP 2024-II) is de instroom van asielzoekers op dit moment lager dan bij Voorjaarsnota de verwachting was. Het verwachte benodigde aantal reguliere asiel opvangplekken in 2024 wordt daarom neerwaarts bijgesteld. Het budget wordt met € 221 mln. naar beneden bijgesteld.

  • 13. Nidos

    Op basis van de realisatie en het aantal beschikbare opvangplekken wordt in 2024 het budget neerwaarts bijgesteld met € 51 mln.

  • 14. BTW -compensatiefonds

    Een aantal taken van gemeenten voor de opvang van Oekraïense ontheemden is compensabel uit het btw-compensatiefonds. Als beleidsverantwoordelijk departement heeft JenV dat bedrag ter dekking te storten in het fonds. JenV hevelt hiervoor € 51,7 mln. over naar het ministerie van Financiën.

  • 15. Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

    Het budget Oekraïense Vluchtelingen is per saldo neerwaarts bijgesteld met € 690,9 mln. voor onder andere:

    • Op het gebied van de Gemeentelijke Opvang Oekraïners (GOO), Particuliere Opvang Oekraïners (POO) en de transitiekosten voor ad € 624,1 mln. De instroom van ontheemden blijft achter bij de raming die gemaakt is op basis van de MPP in het voorjaar. Als gevolg hiervan maken de gemeenten minder kosten voor de opvang dan geraamd.

    • Het neerwaarts bijstellen van de uitgaven aan de opvang van Oekraïense ontheemden heeft een lagere afdracht aan het btw-compensatiefonds tot gevolg, dit leidt tot een meevaller van € 62,4 mln.

    • De veiligheidsregio’s maken meer kosten voor de eerste opvang van ontheemden. Dit leidt tot een tegenvaller van € 10,5 mln.

    • De pilot complexe business cases is bekostigd vanuit het instrument bijdrage aan overheden in plaats van het instrument opdrachten, hierdoor valt de € 25 mln. die op het instrument opdrachten stond gereserveerd vrij.

    • Voor de Regeling Medische zorg Ontheemden (RMO) is meer budget, ad € 9,4 mln., nodig door de gemiddeld gestegen zorgkosten per ontheemden.

    • Voor de gestegen kosten is € 0,6 mln. extra budget nodig voor tolken en € 0,2 voor overige opdrachten.

  • 22. Decentralisatieuitkering spreidingswetVanuit de spreidingswet hebben gemeenten een nieuwe decentrale taak gekregen in het zoeken van opvangplekken. Zij krijgen hiervoor € 15,3 mln. compensatie vanuit het gemeentefonds. En om de Provinciale Regietafels (PRT’s) te versterken in onder meer hun nieuwe taak rondom de spreidingswet wordt € 12,8 mln. beschikbaar gesteld aan het provinciefonds. 

  • 23. Taaleis

    Het invoeren van de verhoging van de taaleis naar niveau B1 voor naturalisatie heeft vertraging opgelopen. De middelen komen dit jaar niet tot besteding.

  • 24. Derving boete en transactie ontvangsten

    Als gevolg van te lage indexering in 2024 op de boete en transactie ontvangsten, is een bedrag van € 19,1 mln. gereserveerd op de JenV-begroting ter compensatie van derving van boete ontvangsten. Zie ook de toelichting bij de ontvangsten.

Tabel 2 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
  

Artikel

ontvangsten

 

Vastgestelde begroting 2024

 

1.484.143

 

Stand 1e suppletoire begroting 2024

 

1.680.132

 

Stand suppletoire begroting September 2024

 

1.583.611

    
 

Belangrijkste suppletoire mutaties

  
    

1

Boeten en transacties

33

102.000

2

Derving boete en transactie ontvangsten

33

‒ 19.089

3

Nidos

37

45.900

4

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

37

83.925

    
 

Overige mutaties

 

8.121

    
 

Stand 2e suppletoire begroting 2024

 

1.804.468

Toelichting

  • 1. Boeten en Transacties

    De raming voor de boeten en transactieontvangsten was bij Voorjaarsnota neerwaarts bijgesteld omdat de verwachting was dat de ontvangsten zouden dalen vanwege vervanging van de nodige flitspalen. De daling van de ontvangsten blijft echter achterwege. De raming voor de boeten en transacties ontvangsten wordt daarom verhoogd met € 102 mln.  

  • 2. Derving boeten en transactie ontvangsten

    Als gevolg van een te lage indexering in 2024 op de boete en transactie ontvangsten, is een bedrag van € 19,1 mln. gereserveerd op de JenV-begroting ter compensatie van derving van boete ontvangsten. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.

  • 3. Nidos

    Een meevaller op de ontvangsten van € 45,9 mln. bij de afrekening van Nidos over 2023. Het aantal gerealiseerde opvangplekken is lager dan geraamd.

  • 4. Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

    Vanwege te hoog verleende voorschotten moeten gemeenten en veiligheidsregio’s bij de afrekening over 2023 van de opvang van Oekraïners € 83,9 mln. terugbetalen.

Licence