Base description which applies to whole site

2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 3 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Art.

Uitgaven 2024

Vastgestelde begroting 20241

 

11.395.030

Stand 1e suppletoire begroting 2024

 

11.935.553

Stand suppletoire begroting september 2024

 

11.543.263

Belangrijkste suppletoire mutaties

  
   

1) Bijdrage Defensie aan AIVD

2

7.992

2) Flexwoningen RVB

3

‒ 12.500

3) Overboekingen naar het btw-compensatiefonds

3 en 4

‒ 58.379

4) Desaldering subsidie DUMAVA

4

10.400

5) Retour subsidie verduurzaming MKB

4

9.000

6) Terugstorting Informatiepunt leefomgeving

5

4.916

7) Desaldering voor uitgaven Europese open data

6

11.053

8) Diverse desalderingen artikel 9

9

9.800

9) Desaldering ontvangsten RVIHH

11

13.858

10) Desaldering DVA SSO's

11

7.406

11) Diverse mutaties

div

19.347

   

Stand 2e suppletoire begroting 2024

 

11.566.156

1

Inclusief de amandementen Kamerstukken II 2023/24 36410 VII nrs 14, 18, 25, 26, 29, 30 en 57).

Toelichting

1) Dit betreft de verrekening tussen het ministerie van BZK en het ministerie van Defensie van de jaarlijkse bedrijfsvoeringskosten van de diensten AIVD en MIVD. Voor 2024 ontvangt de AIVD € 8,0 mln. vanuit het ministerie van Defensie.

2) De plaatsing van door het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) ingekochte flexwoningen duurt langer dan verwacht, waardoor € 12,5 mln. aan uitgaven niet in 2024 zal plaatsvinden maar in 2025. Daarom worden de uitgaven in 2024 verlaagd.

3) Op artikel 3 en 4 zijn er diverse overboekingen naar het ministerie van Financiën voor het btw-compensatiefonds. De gemeenten en provincies worden uit het btw-compensatiefonds gecompenseerd voor een belangrijk deel van de door hen betaalde omzetbelasting.

4) Dit betreft de terugvorderingen (€ 10,4 mln.) voor de regeling Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed (DUMAVA). De oorzaken zijn onder andere aanvragen die niet tot afronding komen, aanvragen die achteraf niet voldoen en intrekkingen van aanvragen. Deze terugvorderingen worden gedesaldeerd en zo opnieuw ingezet voor de regeling DUMAVA.

5) De grootste post betreft de resterende middelen (€ 9 mln.) voor de Subsidieregeling Verduurzaming MKB (SVM), die van de begroting van het ministerie van Economische Zaken overgeboekt worden naar de begroting van BZK. De middelen worden toegevoegd aan het ontzorgingsprogramma MKB.

6) De Tactische Beheerorganisatie (TBO) heeft € 4,9 mln. teruggestort van de bijdrage aan het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) bij Rijkswaterstaat. Deze bijdrage aan IPLO verliep eerst via TBO, maar wordt nu direct vanuit de begroting overgemaakt. Deze ontvangsten worden via een desaldering toegevoegd aan het budget van de instrumenten bijdrage aan ZBO's/RWT's en bijdrage aan agentschappen.

7) Er worden middelen gereserveerd in het geval het Europese Hof van Justitie overgaat tot vaststelling van een forfaitaire som vanwege de te late omzetting van de Europese Open Data Richtlijn in Nederlandse wetgeving. Deze mogelijke tegenvaller wordt voor een deel gedekt door de desaldering van meerontvangsten op artikel 6.

8) De kosten zijn dit jaar hoger dan verwacht, doordat er aanslagen uit voorgaande jaren zijn ontvangen en gemeentelijke tarieven zijn verhoogd in verband met stijgende WOZ-waardes. De hogere uitgaven worden gedekt door de meerontvangsten op artikel 4, een meevaller op artikel 3 en door de herbestemming van LPO-middelen.

9) Er zijn hogere uitgaven (€ 13,9 mln.) dan eerder geraamd voor de Rijksorganisatie voor Informatiehuishouding (RVIHH, voorheen Doc-Direct). De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.

10) Er zijn hogere uitgaven dan eerder geraamd voor de dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen die via het kerndepartement lopen voor de dienstverleningsovereenkomsten (DVA's). De uigaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.

Tabel 4 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Art.

Ontvangsten 2024

Vastgestelde begroting 2024

 

630.989

Stand 1e suppletoire begroting 2024

 

927.289

Stand suppletoire begroting september 2024

 

1.034.026

Belangrijkste suppletoire mutaties

  
   

1) Desaldering meerontvangsten

4

6.300

2) Desaldering subsidie DUMAVA en SAH

4

13.200

3) Terugstorting Informatiepunt leefomgeving

5

4.916

4) Desaldering meerontvangsten GDI

6

10.848

5) Desaldering pachtgelden

9

5.206

6) Ontvangsten benzineveilingen

9

29.736

7) Ontvangsten verkoop bodemmateriaal

9

10.486

8) Desaldering ontvangsten RVIHH

11

13.858

9) Desaldering DVA SSO's

11

7.406

10) Desaldering OBF

11

2.500

11) Diverse mutaties

div

13.663

   

Stand 2e suppletoire begroting 2024

 

1.152.145

Toelichting

1) Een deel van de meerontvangsten op artikel 4 (€ 6,3 mln.) wordt via een desaldering op artikel 9 gebruikt ter dekking van de tegenvaller op de relatief veel aanslagen voor zakelijke lasten.

2) Dit betreft de terugontvangsten op de regeling Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed (DUMAVA, € 10,4 mln.), en de terugontvangsten op de Stimuleringsregeling aardgasvrije huurwoningen (SAH, € 2,8 mln.). Via een desaldering worden beide ontvangsten toegevoegd aan het budget van DUMAVA en SAH en zo opnieuw ingezet voor de regelingen.

3) De bijdrage verlening aan het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) bij Rijkswaterstaat verliep eerder via de Tactische Beheerorganisatie (TBO), maar wordt nu direct vanuit de begroting overgemaakt. TBO heeft het voorschot aan IPLO terugbetaald aan BZK, totaal € 4,9 mln. Deze ontvangsten worden via een desaldering toegevoegd aan het budget van de instrumenten bijdrage aan ZBO's/RWT's en bijdrage aan agentschappen.

4) De meerontvangsten van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) worden gedesaldeerd en ingezet voor het geval het Europese Hof van Justitie overgaat tot vaststelling van een forfaitaire som, vanwege de te late omzetting van de Europese Open Data Richtlijn in Nederlandse wetgeving.

5) Er zijn € 5,2 mln. meeropbrengsten uit kortlopende pachtcontracten. De ontvangsten daarvan worden ingezet om nieuwe gronden aan te kunnen kopen.

6) Dit betreft € 30 mln. aan meerontvangsten, doordat de veiling van benzinestations langs Rijkswegen meer heeft opgebracht dan geraamd.

7) Er zijn circa € 10 mln. aan meerontvangsten voor bodemmaterialen.

8) Er zijn hogere uitgaven (€ 13,9 mln.) dan eerder geraamd voor de Rijksorganisatie voor Informatiehuishouding (RVIHH, voorheen Doc-Direct). De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.

9) Er zijn hogere uitgaven (€ 7,4 mln.) dan eerder geraamd voor de dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen die via het kerndepartement lopen voor de dienstverleningsovereenkomsten (DVA's). De uigaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.

10) De Organisatie voor Bedrijfsvoering en Financiën (OBF) heeft meer inkomsten uit opdrachten met betrekking tot de financiële dienstverlening aan de SSO's en door verdere centralisatie van financiële dienstverlening. Dit brengt ook hogere uitgaven met zich mee (€ 2,5 mln.). De extra uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.

Licence