De Justitiële ICT Organisatie is de ICT-dienstverlener voor het gehele ministerie van Justitie en Veiligheid, werkzaam voor onder meer de Dienst Justitiële Inrichtingen, de Raad voor de Kinderbescherming, de Immigratie- en Naturalisatiedienst, de Dienst Terugkeer en Vertrek, Reclassering Nederland en Justis. De Justitiële ICT Organisatie staat voor veilige, betrouwbare en vernieuwende ICT en investeert in kennis en expertise van medewerkers en een moderne infrastructuur.
Baten en lasten
In onderstaand overzicht wordt de meerjarenbegroting weergegeven en toegelicht.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 145.376 | 156.316 | 176.696 | 175.377 | 173.198 | 171.019 | 171.220 |
waarvan omzet moederdepartement | 140.049 | 151.048 | 170.387 | 169.116 | 167.015 | 164.913 | 165.107 |
waarvan omzet overige departementen | 5.327 | 5.268 | 6.308 | 6.261 | 6.184 | 6.106 | 6.113 |
waarvan omzet derden | 0 | 0 | ‒ | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 145.376 | 156.316 | 176.696 | 175.377 | 173.198 | 171.019 | 171.220 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 131.756 | 141.678 | 159.645 | 158.122 | 155.742 | 153.362 | 153.362 |
- Personele kosten | 74.384 | 78.562 | 88.610 | 87.087 | 84.707 | 82.327 | 82.327 |
waarvan eigen personeel | 45.908 | 46.446 | 54.330 | 55.758 | 57.989 | 60.219 | 60.219 |
waarvan inhuur externen | 26.833 | 30.504 | 32.417 | 29.417 | 24.730 | 20.042 | 20.042 |
waarvan overige personele kosten | 1.643 | 1.612 | 1.863 | 1.912 | 1.989 | 2.065 | 2.065 |
- Materiële kosten | 57.372 | 63.115 | 71.035 | 71.035 | 71.035 | 71.035 | 71.035 |
waarvan apparaat ICT | 43.104 | 45.107 | 51.789 | 51.789 | 51.789 | 51.789 | 51.789 |
waarvan bijdrage aan SSO's | ‒ 88 | ‒ 101 | 153 | 153 | 153 | 153 | 153 |
waarvan overige materiële kosten | 14.355 | 18.110 | 19.093 | 19.093 | 19.093 | 19.093 | 19.093 |
Rentelasten | 198 | 255 | 500 | 705 | 906 | 1.107 | 1.308 |
Afschrijvingskosten | 13.422 | 14.384 | 16.551 | 16.551 | 16.551 | 16.551 | 16.551 |
- Materieel | 13.422 | 12.989 | 14.531 | 14.531 | 14.531 | 14.531 | 14.531 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan overige materiele kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
- Immaterieel | 0 | 1.394 | 2.020 | 2.020 | 2.020 | 2.020 | 2.020 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal lasten | 145.376 | 156.316 | 176.696 | 175.377 | 173.198 | 171.019 | 171.220 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsaandeel VPB-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten
Omzet
De omzet moederdepartement bevat alle JenV onderdelen, waarvan de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) de grootste bijdrage (~69%) levert aan de omzet. De niet-JenV onderdelen vertegenwoordigen 2,7% van de omzet.
Lasten
Personele kosten
Onderstaand is een overzicht opgenomen van het aantal fte’s en de loonkosten daarvan. Voor eigen personeel is 582,1 fte’s begroot. Daarnaast is rekening gehouden met formatieplaatsen die door externe inhuur worden bezet (63,1 fte’s), omdat deze posities moeilijk in te vullen zijn. De Justitiële ICT Organisatie spant zich in om deze posities zo snel mogelijk in te vullen met eigen personeel.
Bovenop de vaste formatie werkt de Justitiële ICT Organisatie met een flexibele schil (externe inhuur) om zodoende schommelingen in de vraag op te kunnen vangen. In 2024 heeft deze een omvang van 81,5 fte (11%).
De overige personeelkosten bestaan uit vergoeding woon-werkverkeer, opleidingskosten en reis-en verblijfskosten.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Eigen personeel | |||||||
Kosten | 45.908 | 46.446 | 54.330 | 55.758 | 57.989 | 60.219 | 60.219 |
Aantal fte's | 566,6 | 552,1 | 582,1 | 597,4 | 621,3 | 645,2 | 645,2 |
Externe inhuur | |||||||
Kosten | 26.933 | 30.504 | 32.417 | 29.417 | 24.730 | 20.042 | 20.042 |
Aantal fte's | 125,7 | 140,69 | 144,63 | 131,24 | 110,33 | 89,42 | 89,42 |
Overige personele kosten | 1.643 | 1.612 | 1.863 | 1.912 | 1.989 | 2.065 | 2.065 |
Totale kosten (x € 1.000) | 74.484 | 78.562 | 88.610 | 87.087 | 84.707 | 82.327 | 82.327 |
Materiële kostenDe ICT kosten bestaan uit contracten met externe leveranciers voor o.a. onderhoud van ICT apparatuur (zoals servers en netwerk), ICT middelen (zoals opslagruimtes en multifunctionals) en jaarlijkse licentiekosten voor software. De bijdrage aan SSO's heeft te maken met detachering en uitwisseling van medewerkers. De overige materiële apparaatskosten bevatten onder andere telefoonkosten, overige exploitatiekosten, dienstkleding, cateringkosten en bureaukosten.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten bestaan uit afschrijvingen op hardware en software. De investeringen zijn gerelateerd aan onder andere laptops en telefoons, uitbreiding van netwerk-, server- en opslagcapaciteit en vernieuwing van werkplekken voor videovergadering.
Rentekosten
De rentelasten zijn begroot op 1,4% over de lening bij het ministerie van Financiën.
Het kasstroomoverzicht
In het kasstroomoverzicht worden de geldstromen inzichtelijk gemaakt. Op basis van de Jaarrekening 2022 (Slotwet 2022) is de rekening courant op 1 januari 2024 € 9,2 mln.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 2 | 9.172 | 9.172 | 9.172 | 9.172 | 9.172 | 9.172 |
2 | +/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 145.376 | 176.696 | 176.696 | 175.377 | 173.198 | 171.019 | 171.220 |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 131.954 | ‒ 160.145 | ‒ 160.145 | ‒ 158.827 | ‒ 156.648 | ‒ 154.468 | ‒ 154.670 | |
Totaal operationele kasstroom | 13.422 | 16.551 | 16.551 | 16.551 | 16.551 | 16.551 | 16.551 | |
3 | -/- totaal investeringen | ‒ 63.372 | ‒ 27.858 | ‒ 31.609 | ‒ 31.609 | ‒ 31.609 | ‒ 31.609 | ‒ 31.609 |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | |
Totaal investeringsstroom | ‒ 63.372 | ‒ 27.858 | ‒ 31.609 | ‒ 31.609 | ‒ 31.609 | ‒ 31.609 | ‒ 31.608 | |
4 | -/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 13.422 | ‒ 16.551 | ‒ 16.551 | ‒ 16.551 | ‒ 16.551 | ‒ 16.551 | ‒ 16.551 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 63.372 | 27.858 | 31.609 | 31.609 | 31.609 | 31.609 | 31.609 | |
Totaal financieringskasstroom | 49.949 | 11.307 | 15.059 | 15.059 | 15.059 | 15.059 | 15.059 | |
5 | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 9.172 | 9.172 | 9.172 | 9.172 | 9.172 | 9.172 | 9.173 |
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit opbrengsten uit algemene-, specifieke- en expertisediensten. De operationele uitgaven bestaan uit alle kosten exclusief afschrijvingen.
Investeringskasstroom
De investeringen die in 2024 nodig zijn bevatten de kosten voor aanschaf van hard- en software en de overige vaste activa op de balans.
Financieringskasstroom
Voor de financiering van de investeringen wordt een lening afgesloten bij het ministerie van Financiën.
Doelmatigheid
Overhead
Als overhead zijn de kosten van Bedrijfsvoering en Staven afgezet tegen de totale kosten van de Justitiële ICT Organisatie. De ambitie is om het op zichzelf gezonde percentage overhead de komende jaren stabiel te houden.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omzet (x € 1 mln.) | 145,4 | 156,3 | 176,7 | 175,4 | 173,2 | 171,0 | 171,2 |
Kosten BV/staven in (x € 1 mln.) | 23,3 | 26,2 | 30,8 | 30,8 | 30,8 | 30,8 | 30,8 |
Overhead % | 16,1% | 16,8% | 17,5% | 17,6% | 17,8% | 18,0% | 18,0% |
Kostprijs algemene diensten
Algemene diensten betreffen de werkplekdiensten van de Justitiële ICT Organisatie. Omdat het om relatief homogene en stabiele producten gaat, lenen deze zich voor meerjarige sturing op de kostprijs. Het doel is om de aankomende 4 jaar een prijsdaling van 1% per jaar te realiseren, exclusief bijzondere invloeden zoals bijvoorbeeld inflatie of significante wijzigingen in aantallen of aanpassingen in beveiliging. Daarnaast is de verwachting dat de kwalitateit van de producten in de loop van de jaren toeneemt.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Useraccount | 1.202 | 1.327 | 1.485 | 1.470 | 1.455 | 1.441 | 1.426 |
Notebook | 917 | 811 | 1.003 | 993 | 983 | 973 | 963 |
Werkplek | 754 | 753 | 909 | 900 | 891 | 882 | 873 |
Smartphone | 532 | 511 | 675 | 668 | 662 | 655 | 648 |
Multifunctional | 3.232 | 4.018 | 4.449 | 4.405 | 4.360 | 4.317 | 4.274 |
Uurtarief expertisediensten
Expertisediensten betreffen de projectenportefeuille van de Justitiële ICT Organisatie. De onderstaande tarieven hebben betrekking op de vijf meest ingezette functieprofielen en zijn gebaseerd op een gemixte inzet van interne medewerkers en externe inhuur (flexibele schil, schaarse kennis). De ambitie is om de tarieven zoveel als mogelijk stabiel te houden. De mate waarin een opdrachtgever in staat is om de behoefte aan dienstverlening vooraf en meerjarig aan te geven, beïnvloedt de mogelijkheid om de uurtarieven te beperken, omdat er dan ingezet kan worden op ambtelijk personeel, waardoor de mix intern/extern gunstiger uitvalt.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Technologie Consultant | 115 | 115 | 123 | 123 | 123 | 123 | 123 |
Applicatie beheerder | 108 | 108 | 115 | 115 | 115 | 115 | 115 |
Projectleider | 132 | 135 | 143 | 143 | 143 | 143 | 143 |
Werkplek beheerder | 72 | 85 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 |
Engineer DevOps | 147 | 138 | 142 | 142 | 142 | 142 | 142 |
Omzet per productgroep
Algemene diensten betreffen de werkplekdiensten. Onder specifieke diensten valt het beheer van applicaties en onder expertise diensten valt de projectenportefeuille. De verwachting is dat de omzetverdeling tussen de verschillende productgroepen de komende jaren gelijk blijft.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemene diensten | 64,5 | 69,7 | 80,4 | 79,9 | 78,9 | 77,9 | 78,0 |
Specifieke diensten | 58,2 | 66,7 | 69,7 | 69,2 | 68,3 | 67,5 | 67,6 |
Expertise diensten | 22,7 | 19,9 | 26,5 | 26,3 | 26,0 | 25,7 | 25,7 |
Totaal | 145,4 | 156,3 | 176,6 | 175,4 | 173,2 | 171,0 | 171,2 |
FTE-totaal
Een deel van de formatie is momenteel gevuld met externe medewerkers in verband met de behoefte aan specifieke kennis en schaarste. De Justitiële ICT Organisatie heeft de ambitie om alle formatieve plaatsen te gaan vullen met interne medewerkers. De inhuur van externe medewerkers die ingezet worden om piekbelasting op te kunnen vangen en bij behoefte aan specifieke kennis neemt derhalve de komende jaren af.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fte | 566,6 | 552,1 | 582,1 | 597,4 | 621,3 | 645,2 | 645,2 |
Saldo van baten en lasten
Als zelfstandige baten en lasten organisatie is de Justitiële ICT Organisatie gehouden om kostprijsdekkende tarieven in rekening te brengen bij haar opdrachtgevers, waarbij de lasten gelijk zijn aan de baten. Een deel van de formatie wordt momenteel ingevuld met externe inhuur. De inzet van HRM/werving en selectie zorgt er naar verwachting voor dat de personeelkosten gaan dalen door instroom van nieuwe medewerkers.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal baten | 145.376 | 156.316 | 176.696 | 175.377 | 173.198 | 171.019 | 171.220 |
Personele kosten | 74.384 | 78.562 | 88.610 | 87.087 | 84.707 | 82.327 | 82.327 |
Materiële kosten | 57.372 | 63.115 | 71.035 | 71.035 | 71.035 | 71.035 | 71.035 |
Afschrijvingskosten | 13.422 | 14.384 | 16.551 | 16.551 | 16.551 | 16.551 | 16.551 |
Rentelasten | 198 | 255 | 500 | 705 | 906 | 1.107 | 1.308 |
Overige kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Als % van totale baten | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Opdrachtgeverstevredenheid
De basiswaarde van de opdrachtgeverstevredenheid is in 2021 vastgesteld op 7. De ambitie is om in een periode van 3 jaar met een half punt te stijgen t.o.v. de basiswaarde.
kwaliteitsindicatoren | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Opdrachtgeverstevredenheid | 7,2 | 7,3 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 |