Inleiding
Logius is de dienst digitale overheid en onderdeel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Logius beheert en ontwikkelt producten en diensten voor de overheid en organisaties met een publieke taak, zodat burgers en bedrijven met hen digitaal hun zaken kunnen regelen. Dankzij producten en diensten zoals DigiD, MijnOverheid en Digipoort kunnen burgers onder andere digitaal belastingaangifte doen, digitale post ontvangen en veilig privacygevoelige data delen met onder andere de overheid en zorgverzekeraars. Logius is na het samengaan met het Kennis- en Exploitatiecetrum Officiele Overheidspublicaties (KOOP) ook de digitale uitgever van de overheid, zo kunnen burgers en bedrijven op Overheid.nl onder meer terecht om bekendmakingen en wetten in te zien. Logius zorgt voor een veilige toegang tot en gegevensuitwisseling binnen de digitale overheid. Daar waar er reeds succesvolle oplossingen beschikbaar zijn wordt het gebruik van (open) standaarden gestimuleerd door Logius en organiseert zij dat dergelijke oplossingen eenvoudig en eenduidig met elkaar samenwerken in stelsels zoals bijvoorbeeld Diginetwerk en PKIoverheid. Er wordt hiervoor nauw samengewerkt met andere overheden en organisaties met een publieke taak waar de behoefte van eindgebruikers, burgers en bedrijven, centraal worden gezet.
Dienstverlening
Logius biedt dienstverlening op de volgende gebieden:
Toegang
Logius biedt inlogmethodes waardoor mensen en organisaties veilig toegang krijgen tot de digitale overheid.
Standaarden en stelsels
Via standaarden en stelsels zorgt Logius voor eenduidigheid, herbruikbaarheid en generieke oplossingen binnen de digitale overheid.
Gegevensuitwisseling
Logius biedt oplossingen voor elektronisch berichtenverkeer tussen overheden en hun ketenpartners. Dit maakt het ontsluiten en beschikbaar stellen van gegevens mogelijk én hierdoor wordt informatie maar één keer aangeleverd.
Interactie
Logius biedt mogelijkheden voor overheidsorganisaties en organisaties met een publieke taak om burgers te attenderen dat zij digitaal berichten van de overheid hebben ontvangen. Ook biedt Logius voorzieningen aan waardoor burgers veilig en toegankelijk digitaal hun gegevens kunnen inzien.
Infrastructuur
Digitale diensten kunnen snel en schaalbaar worden opgebouwd met het IT fundament van Logius. En er wordt altijd voldaan aan de laatste veiligheidseisen, standaarden en regelgeving. Ook zorgt Logius voor betrouwbare verbindingen voor het transport van data tussen burgers, bedrijven en overheden.
Publicatie
Logius is de digitale uitgever van de overheid. We maken officiële rechtsgeldige overheidsinformatie snel en makkelijk toegankelijk voor burgers en ondernemers in binnen- en buitenland. Logius biedt ondersteuning aan overheidsorganisaties om te voldoen aan de wettelijke taken op het gebied van publicatie maar ook bij het verbeteren van het wet- en regelgevingsproces en het actief openbaar maken van overheidsinformatie.
Logius voorziet naast het borgen van continuïteit en veiligheid van dienstverlening, investeren in het fundament van belang is voor garanderen van een veilige, flexibele en wendbare digitale overheid. De volgende drie elementen vormen tezamen de kapstok voor ons werk in de komende jaren.
Continuïteit en veiligheid dienstverlening
De continuïteit en veiligheid van onze dienstverlening staat centraal bij ons. Dit doet Logius door alles wat het in beheer heeft te onderhouden en hierop kleine doorontwikkeling door te voeren. Dat betekent dat de dienstverlening niet alleen op een solide infrastructuur moet draaien, maar er daarnaast ook blijvend aandacht moet zijn voor beveiligingsaspecten. Daarom staat naast continuïteit en veiligheid ook incident- en crisismangement hoog in het vaandel bij Logius.
Vernieuwen van het fundament
Logius zet belangrijke stappen om het fundament voor de digitale overheid te vernieuwen, waardoor dit toekomstbestendig wordt, beter schaalbaar is en flexibel ingezet kan worden.
Wet- en regelgeving
Logius geeft invulling aan de implementatie van wet- en regelgeving. Denk daarbij aan de wet Digitale Overheid of de Wet elektronisch berichtenverkeer Belastingdienst. Hiervoor moeten bestaande producten en diensten aangepast worden of moet Logius de dienstverlening richting andere overheidsdienstverleners ontsluiten.
Staat van Baten en Lasten
Stand Slotwet 2022 | Vastgestelde begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 243.636 | 348.626 | 345.770 | 345.770 | 345.770 | 345.770 | 345.770 |
waarvan omzet moederdepartement | 76.119 | 300.787 | 312.338 | 312.338 | 312.338 | 312.338 | 312.338 |
waarvan omzet overige departementen | 142.984 | 39.840 | 17.109 | 17.109 | 17.109 | 17.109 | 17.109 |
waarvan omzet derden | 24.533 | 8.000 | 16.323 | 16.323 | 16.323 | 16.323 | 16.323 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 955 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 244.591 | 348.626 | 345.770 | 345.770 | 345.770 | 345.770 | 345.770 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 243.636 | 348.626 | 345.770 | 345.770 | 345.770 | 345.770 | 345.770 |
- Personele kosten | 84.024 | 109.971 | 124.759 | 124.759 | 124.759 | 124.759 | 124.759 |
waarvan eigen personeel | 42.164 | 69.153 | 68.739 | 68.739 | 68.739 | 68.739 | 68.739 |
waarvan inhuur externen | 39.443 | 36.021 | 51.566 | 51.566 | 51.566 | 51.566 | 51.566 |
waarvan overige personele kosten | 2.417 | 4.797 | 4.454 | 4.454 | 4.454 | 4.454 | 4.454 |
- Materiële kosten | 159.612 | 238.655 | 220.976 | 220.976 | 220.976 | 220.976 | 220.976 |
waarvan apparaat ICT | 8.452 | 9.309 | 8.009 | 8.009 | 8.009 | 8.009 | 8.009 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 1.096 | 1.252 | 3.646 | 3.646 | 3.646 | 3.646 | 3.646 |
waarvan overige materiële kosten | 150.064 | 228.094 | 209.321 | 209.321 | 209.321 | 209.321 | 209.321 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 0 | 0 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 |
- Materieel | 0 | 0 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
- Immaterieel | 0 | 0 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 243.636 | 348.626 | 345.770 | 345.770 | 345.770 | 345.770 | 345.770 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 955 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie POK/WaU gelden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming | 244.591 | 348.626 | 345.770 | 345.770 | 345.770 | 345.770 | 345.770 |
Moederdepartement | Overige departementen | Derden | Totaal | |
---|---|---|---|---|
DigiD | 55.098 | 0 | 0 | 55.098 |
Digipoort | 54.989 | 0 | 0 | 54.989 |
Migratie Digipoort | 3.050 | 0 | 0 | 3.050 |
Nederlandse Peppel autoriteit (Npa) | 1.449 | 0 | 0 | 1.449 |
Rijksoverheid Acces Point (ROAP) | 1.095 | 0 | 0 | 1.095 |
E-Procurement diensten | 1.171 | 0 | 0 | 1.171 |
MijnOverheid berichten | 31.097 | 0 | 0 | 31.097 |
MijnOverheid gegevens | 15.562 | 0 | 0 | 15.562 |
MijnOverheid generieke diensten | 2.097 | 0 | 0 | 2.097 |
DigiD Machtigen | 28.292 | 0 | 0 | 28.292 |
Stelseldiensten | 20.568 | 0 | 0 | 20.568 |
Diginetwerk | 353 | 0 | 0 | 353 |
Bureau Forum Standaardisatie (BFS) | 3.333 | 0 | 0 | 3.333 |
Digitoegankelijk | 1.546 | 0 | 0 | 1.546 |
PKIOverheid | 2.730 | 0 | 0 | 2.730 |
eHerkenning | 4.920 | 0 | 0 | 4.920 |
Samenwerkende Catalogi | 398 | 0 | 0 | 398 |
eIDAS | 1.211 | 0 | 0 | 1.211 |
Subtotaal Beheer & Exploitatie (GDI) | 228.959 | 0 | 0 | 228.959 |
Kleine doorontwikkeling - Digipoort | 4.420 | 0 | 0 | 4.420 |
Subtotaal Beheer & Exploitatie | 233.379 | 0 | 0 | 233.379 |
Centraal Aansluitpunt (CA) | ‒ | 1.698 | ‒ | 1.698 |
Standaard Platform (SP) | ‒ | ‒ | 9.587 | 9.587 |
Haagse Ring & Netwerkdiensten | ‒ | 12.322 | ‒ | 12.322 |
eID-Bsnk | 10.643 | ‒ | ‒ | 10.643 |
SIEM/SOC voor de Kiesraad | 200 | ‒ | ‒ | 200 |
Subtotaal Beheer & Exploitatie (Overig) | 10.843 | 14.020 | 9.587 | 34.450 |
Totaal Beheer & Exploitatie | 244.222 | 14.020 | 9.587 | 267.829 |
- Stelsel Toegang | 14.800 | ‒ | ‒ | 14.800 |
- Federatief Berichten Stelsel (FBS) | 10.800 | ‒ | ‒ | 10.800 |
- Herbouw Digipoort | 8.000 | ‒ | ‒ | 8.000 |
- Vertegenwoordigen | 2.500 | ‒ | ‒ | 2.500 |
- Doorontwikkeling Mijn Overheid | 4.500 | ‒ | ‒ | 4.500 |
- Federatief Datastelsel | 2.000 | ‒ | ‒ | 2.000 |
- Diginetwerk | 300 | ‒ | ‒ | 300 |
Totaal Doorontwikkeling | 42.900 | 42.900 | ||
KOOP | 25.216 | 3.089 | 6.736 | 35.041 |
Overig | ‒ | ‒ | ‒ | 0 |
Totaal Overig | 25.216 | 3.089 | 6.736 | 35.041 |
Totaal | 312.338 | 17.109 | 16.323 | 345.770 |
Toelichting
Baten
Omzet
De totale omzet ten opzichte van 2023 daalt licht van € 348,6 mln. in 2023 naar € 345,8 mln. in 2024. Dat is ook niet zo vreemd, want in de feitelijke dienstverlening vindt niet zo veel verandering plaats. Wel zien we een toename en verschuiving tussen de voorzieningen onderling in de Beheer & Exploitatie (B&E), bij zowel de Generieke Digitalisering Infrastructuur (GDI) als overige dienstverlening en een afname op het gebied van de doorontwikkeling. KOOP is in deze ontwerpbegroting nog apart onder overig opgenomen, omdat zij in 2023 nog zelfstandig hun begroting hebben opgesteld. Hun omzet laat ook een lichte daling zien ten opzichte van 2023: van € 36,7 mln. in 2023 naar € 35,0 mln. in 2024.
Omzet moederdepartement
Omzet moederdepartement bestaat uit de centrale financiering voor de GDI-dienstverlening, overige dienstverlening gefinancierd door BZK en de bijdrage voor doorontwikkeling. Deze omzet zal ten opzichte van 2023 per saldo toenemen met € 11,5 mln. tot € 312,3 mln. in 2024. De B&E GDI neemt toe met € 4,1 mln. en de B&E overig (niet GDI) neemt toe met € 7,1 mln. Daarnaast neemt de doorontwikkeling toe met € 12,9 mln. en neemt de omzet KOOP door een verschuiving naar overige departementen en derden af met € 11,5 mln.
In de B&E is specifiek een post opgenomen ten behoeve van de migratie en Vanguard.
Tevens zijn ten behoeve van Digipoort binnen de B&E afzonderlijk de kosten van de zogenaamde kleine doorontwikkeling begroot. De reden is dat deze niet zijn begroot binnen de centrale financiering B&E GDI. Dit betreft de kosten van de instelling van een Validatie team, een System team en een DevOps team ten behoeve van de ontwikkeling van new business, op zowel de huidige als de nieuw berichtenstromen.
Ook is in deze begroting onder eIDAS uitsluitend rekening gehouden met de kosten die Logius daar zelf voor maakt en niet met de kosten derden (Rvig).
Omzet overige departementen
De omzet voor niet GDI-dienstverlening en KOOP komt naast het moederdepartement ook vanuit andere departementen, die vooralsnog wel apart in de omzet vermeld worden. Dit geldt niet meer voor de opdrachten uit de doorontwikkeling, omdat dat uitsluitend zogenaamde «doorlopers» in het kader van de Programmaraad Generieke Digitalisering Infrastructuur (PGDI) betreft. De omzet andere departementen uit overig (niet GDI) en KOOP neemt per saldo af en bedraagt € 17,1 mln. in 2024.
Omzet derden
Omzet derden bedraagt in 2024 € 16,3 mln. en bestaat uit omzet voor het Standaard Platform, een gedeelte van de omzet KOOP en een aantal kleinere posten voor dienstverlening die niet onder GDI valt, zoals diensten voor waterschappen. Met name als gevolg van de toerekening van een gedeelte van de omzet KOOP stijgt de omzet derden.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
De personeelskosten stijgen in 2024 met bijna € 15 mln. tot € 124,8 mln. Een belangrijke verklaring hiervoor is dat Logius op basis van realisatie beter inzicht heeft verkregen in de inkoop van dienstverlening als uitbesteed werk (= onderdeel overige materiële kosten) versus inhuur externen (= personele kosten). Hierdoor is er sprake van een verschuiving van uitbesteed werk naar inhuur. Dit verklaart grotendeels de toename van externe inhuur van € 36 mln. naar € 51,6 mln. De kosten uitbesteed werk onder overige materiële kosten, zijn met een vergelijkbaar bedrag gedaald.
In de personeelskosten is rekening gehouden met de nieuwe CAO voor 1 juli 2022 ‒ 30 juni 2024. Een belangrijk speerpunt is de verdere verambtelijking van haar organisatie. De gevolgen van een nieuwe CAO vanaf 1 juli 2024 zijn nog niet bekend. Uitgangspunt is dat deze bijgesteld wordt bij de nieuwe loon-en prijsontwikkelingenbijstelling, zodra de nieuwe CAO vanaf 1 juli 2024 is vastgesteld.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan voor het grootste deel uit contractkosten voor de dienstverlening van Logius, zoals deze zijn opgenomen bij de omzet. Deze kosten vallen onder overig materieel en bestaan uit kosten voor leveranciers die zorgen voor o.a. applicatiebeheer, infrastructuurbeheer en hosting van de producten. Daarnaast vallen hier de contractkosten onder voor de bedrijfsvoering. Een klein deel van de materiële kosten, de kantoorautomatisering en huisvesting, valt onder apparaat ICT en bijdrage Shared Service Organisaties (SSO's). De bijdrage aan SSO's worden jaarlijks opnieuw bepaald. Apparaat ICT zijn gekoppeld aan de uitbreiding van de dienstverlening.
De overige materiële kosten dalen in 2024 met ruim € 18 mln. tot € 209,3 mln. Een groot gedeelte is ook het gevolg van eerder genoemd inzicht in de verhouding uitbesteed werk (= materiële kosten) versus inhuur externen (= personeelskosten).
Kasstroomoverzicht
Stand slotwet 2022 | Vastgestelde begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 88.365 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 232.094 | 348.626 | 345.770 | 345.770 | 345.770 | 345.770 | 345.770 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 271.303 | ‒ 348.626 | ‒ 345.770 | ‒ 345.770 | ‒ 345.770 | ‒ 345.770 | ‒ 345.770 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | ‒ 39.209 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- totaal investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 49.156 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 |
Toelichting
Operationele kasstroom
In alle jaren is uitgegaan van een exploitatieresultaat dat nihil is. Er wordt afgerekend op basis van werkelijk gemaakte kosten.
Stand Slotwet 2022 | Vastgestelde begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Verloop kostprijs MijnOverheid-Berichtenbox | € 0,34 | € 0,39 | € 0,39 | € 0,39 | € 0,38 | € 0,38 | € 0,38 |
Verloop kostprijs DigiD | € 0,11 | € 0,11 | € 0,10 | € 0,09 | € 0,08 | € 0,08 | € 0,07 |
Verloop kostprijs DigiD Machtigen | € 1,11 | € 1,86 | € 0,94 | € 0,47 | € 0,44 | € 0,40 | € 0,31 |
Verloop uurtarief | 95,32 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Totale omzet Logius | € 244 mln. | € 349 mln. | € 346 mln. | € 346 mln. | € 346 mln. | € 346 mln. | € 346 mln. |
Fte overhead | 22,0% | 22,2% | 22,2% | 22,2% | 22,2% | 22,2% | 22,2% |
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 419 | 701 | 701 | 701 | 701 | 701 | 701 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0,39% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Afenemerstevredenheidonderzoek | 8 | gepland | gepland | gepland | gepland | gepland | gepland |
Medewerkersonderzoek | niet uitgevoerd | n.v.t. | n.v.t. | gepland | n.v.t. | gepland | n.v.t. |
Benchmark | uitgevoerd | gepland | gepland | gepland | gepland | gepland | gepland |
Omschrijving Specifiek Deel | |||||||
DigiD | |||||||
* Aantal DigiD authenticaties | 514 mln. | 517 mln. | 558 mln. | 603 mln. | 651 mln. | 703 mln. | 759 mln. |
DigiD Machtigen | |||||||
* Aantal DigiD Machtigen authenticaties | 15 mln. | 14 mln. | 30 mln. | 60 mln. | 65 mln. | 70 mln. | 90 mln. |
MijnOverheid | |||||||
* Aantal berichten | 80 mln. | 86 mln. | 80 mln. | 80,5 mln. | 81 mln. | 81,5 mln. | 82 mln |
Digipoort | |||||||
* Aantal berichten via Digipoort | 62 mln. | 67 mln. | 67 mln. | 67 mln. | 67 mln. | 67 mln. | 67 mln. |
Beschikbaarheid Dienstverlening | |||||||
DigiD | 99,91% | 99,5% | 99,5% | 99,5% | 99,5% | 99,5% | 99,5% |
DigiD Machtigen | 99,84% | 99,5% | 99,5% | 99,5% | 99,5% | 99,5% | 99,5% |
MijnOverheid | 100,00% | 99,0% | 99,0% | 99,0% | 99,0% | 99,0% | 99,0% |
PKIoverheid | 100,00% | 99,0% | 99,0% | 99,0% | 99,0% | 99,0% | 99,0% |
Diginetwerk | 100,00% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Stelseldiensten (Digimelding, Digilevering, OIN-register, Stelselcatalogus) | 100,00% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% |
Digipoort; Procesinfrastructuur (SBR) | |||||||
- Operational Excellence | 100,00% | 99,7% | 99,7% | 99,7% | 99,7% | 99,7% | 99,7% |
- Baseline | 100,00% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% |
- B2 | 99,96% | 99,7% | 99,7% | 99,7% | 99,7% | 99,7% | 99,7% |
BSN Koppelregister | 99,88% | 99,2% | 99,2% | 99,2% | 99,2% | 99,2% | 99,2% |
Beschikbaarheid eerstelijns burgerondersteuning | |||||||
Aanname % Calls ‒ 1e lijns klantcontactcenter | |||||||
- DigiD en DigiD Machtigen | 72,30% | 97,0% | 97,0% | 97,0% | 97,0% | 97,0% | 97,0% |
- MijnOverheid | 85,40% | 97,0% | 97,0% | 97,0% | 97,0% | 97,0% | 97,0% |
ServiceLevel Calls 80/20 ‒ 1e lijns klantcontactcenter | |||||||
- DigiD en DigiD Machtigen | 32,10% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% |
- MijnOverheid | 45,70% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% |
Doorlichting gepland c.q. uitgevoerd |
Toelichting
Algemeen: voor de meeste doelmatigheidsindicatoren geldt dat Logius afhankelijk is van externe opdrachtgevers (bijvoorbeeld de Belastingdienst) als het gaat om de volumes.
Generiek deel
Verloop kostprijs MijnOverheid-Berichtenbox
De kostprijs van MijnOverheid-Berichtenbox is gebaseerd op de kosten van MijnOverheid-Berichtenbox gedeeld door het aantal berichten.
Verloop kostprijs DigiD
De kostprijs DigiD is gebaseerd op de kosten van DigiD gedeeld door het aantal authenticaties (netto). De regelmatige toename van het aantal DigiD authenticaties bij gelijkblijvend veronderstelde kosten maakt dat de kostprijs ook regematig daalt.
Verloop kostprijs DigiD Machtigen
De kostprijs van DigiD Machtigen is gebaseerd op de kosten DigiD Machtigen gedeeld door het aantal gebruikte machtigingen (netto). Bij gelijkblijvend veronderstelde kosten fluctueert de kostprijs conform de schommelingen in het aantal DigiD Machtigen.
Afnemerstevredenheidonderzoek
Elk jaar vindt er een onderzoek plaats naar de bevindingen van de dienstverlening bij de afnemers.
Medewerkersonderzoek
Elke twee jaar vindt er een onderzoek plaats naar de werkomstandigheden van de medewerkers.
Specifiek deel
Aantal DigiD (Machtigen) authenticaties
Door het steeds meer vertrouwd raken met DigiD door de burger en ook de uitbreiding van het het aantal toepassingen is de verwachting dat de aantallen DigiD authenticaties regelmatig zullen blijven stijgen.
Aantal berichten
Door de noodzaak van het raadplegen door de burger van MijnOverheid is de verwaching dat de aantallen berichten langzaam zullen stijgen.