De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) is de onafhankelijke nationale autoriteit voor de uitvoering van en het toezicht op marktinstrumenten die bijdragen aan een klimaatneutrale samenleving. De NEa ondersteunt de uitvoering van het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) en de uitvoeringssystematiek Energie voor Vervoer (EV) in Nederland en houdt daar toezicht op. Dat doet de NEa door bedrijven te informeren, te adviseren en door toezicht te houden.
Daarnaast is de NEa de uitvoerder van de nationale CO2-heffing en ziet NEa toe op de Wet verbod op kolen bij elektriciteitsproductie en het Besluit conformiteitsbeoordeling vaste biomassa voor energietoepassingen.
De uitvoering van de wettelijke taken van het agentschap NEa valt onder de eindverantwoordelijkheid van het bestuur van de NEa dat als zodanig een ZBO is.
Stand Slotwet 2022 | 1e suppletoire begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 11.904 | 17.570 | 20.824 | 20.824 | 20.824 | 20.824 | 20.824 |
waarvan omzet moederdepartement | 7.441 | 12.593 | 15.712 | 15.712 | 15.712 | 15.712 | 15.712 |
waarvan omzet overige departementen | 4.463 | 4.977 | 5.112 | 5.112 | 5.112 | 5.112 | 5.112 |
waarvan omzet derden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 22 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 11.941 | 17.570 | 20.824 | 20.824 | 20.824 | 20.824 | 20.824 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 10.901 | 16.512 | 20.006 | 19.891 | 19.891 | 19.891 | 19.891 |
- Personele kosten | 8.229 | 12.689 | 14.644 | 14.529 | 14.529 | 14.529 | 14.529 |
waarvan eigen personeel | 7.520 | 10.955 | 12.523 | 12.523 | 12.523 | 12.523 | 12.523 |
waarvan inhuur externen | 455 | 1.092 | 1.367 | 1.252 | 1.252 | 1.252 | 1.252 |
waarvan overige personele kosten | 254 | 642 | 753 | 753 | 753 | 753 | 753 |
- Materiële kosten | 2.672 | 3.823 | 5.363 | 5.363 | 5.363 | 5.363 | 5.363 |
waarvan apparaat ICT | 673 | 1.799 | 1.282 | 1.282 | 1.282 | 1.282 | 1.282 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 1.378 | 1.555 | 1.571 | 1.571 | 1.571 | 1.571 | 1.571 |
waarvan overige materiële kosten | 621 | 469 | 2.510 | 2.510 | 2.510 | 2.510 | 2.510 |
Rentelasten | 0 | 29 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 |
Afschrijvingskosten | 303 | 1.030 | 853 | 853 | 853 | 853 | 853 |
- Materieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 303 | 1.030 | 853 | 853 | 853 | 853 | 853 |
Overige lasten | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 11.228 | 17.570 | 20.939 | 20.824 | 20.824 | 20.824 | 20.824 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 713 | 0 | ‒ 115 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 713 | 0 | ‒ 115 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie POK/WOO gelden | 114 | 0 | 115 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming | 827 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand Slotwet 2022 | 1e suppletoire begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CO2- emissiehandel en CO2-heffing industrie | 7.074 | 10.616 | 9.008 | 9.008 | 9.008 | 9.008 | 9.008 |
Tweedelijns toezicht certificering duurzaamheidscriteria | 101 | 371 | 534 | 534 | 534 | 534 | 534 |
Fit for 55 uitbreiding emissiehandel | 0 | 1.117 | 4.264 | 4.264 | 4.264 | 4.264 | 4.264 |
Fit for 55 CBAM | 0 | 351 | 529 | 529 | 529 | 529 | 529 |
Verplichtingen hernieuwbare brandstoffen | 0 | 138 | 208 | 208 | 208 | 208 | 208 |
Inframarginale Elektriciteitsheffing | 0 | 0 | 1.169 | 1.169 | 1.169 | 1.169 | 1.169 |
Beleidsadvies minimum CO2-prijs voor elektriciteitsopheffing | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorbereiden CO2-heffing | 244 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beperking inzet kolen bij electriciteitsopwekking | 19 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal omzet moederdepartement EZK | 7.441 | 12.593 | 15.712 | 15.712 | 15.712 | 15.712 | 15.712 |
Toelichting op de baten
Omzet Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK)
De omzet EZK is een vergoeding voor het leveren van producten en diensten betreffende wettelijke en niet wettelijke taken vanuit ETS en werkzaamheden voortkomend uit de Richtlijnen voor hernieuwbare energie en brandstoffenkwaliteit. Daarnaast zijn in dit budget de werkzaamheden van de nieuwe taken vanuit het Regeerakkoord opgenomen, namelijk Bijstook Biomassa, CBAM, CO2 Minimumprijs, en het opleggen en het innen van de CO2-heffing.
De omzet is ten opzichte van de begroting 2023 gestegen. Dit is het gevolg van uitbreiding van de werkzaamheden voor Fit for 55 en de nieuwe taak Inframarginale elektriciteitsheffing.
Omzet Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW)
De omzet betreft een vergoeding van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) voor de wettelijke of daarmee sterk verbonden taken op het gebied van Energie voor Vervoer (EV).
Toelichting op de lasten
De begrote kosten voor de taak CO2-emissiehandel en CO2-heffing industrie zijn met € 1,6 mln gedaald ten opzichte van de begroting 2023. Als gevolg van hernieuwde inzichten is in de begroting de methodiek van het doorbelasten van kosten over de nieuwe taken aangepast. Dit verklaart de daling bij CO2- emissiehandel en CO2-heffing industrie en een deel van de stijging bij de nieuwe taken. De totale omzet EZK blijft hierdoor in totaal gelijk.
De kosten van de nieuwe taken zijn gestegen. Dit is terug te voeren op verschillende oorzaken:
– Er is een nieuwe taak bijgekomen: Inframarignale elektriciteitsheffing
– De kosten voor Fit for 55 uitbreiding emissiehandel zijn hoger dan de eerdere inschatting. Dit komt doordat de doelgroepen groter zijn dan verwacht, er meer werkzaamheden nodig zijn dan verwacht en doordat de werkzaamheden complexer zijn dan eerder is ingeschat.
– Zoals hierboven al is aangegeven, zijn kosten volgens een andere methodiek doorbelast aan nieuwe taken
Personele kosten
De personele kosten zijn gestegen ten opzichte van de begroting 2023. Dit is het gevolg van uitbreiding van de werkzaamheden voor Fit for 55 en de nieuwe taak Inframarignale elektriciteitsheffing.
Materiele kosten
De ICT kosten zijn gedaald ten opzichte van de begroting 2023, omdat in 2023 tijdelijk extra kosten werden gemaakt voor het systeem CheR.
De stijging van de overige materiele kosten betreft vooral kosten voor uitbesteding van werkzaamheden in het kader van Fit for 55 (in totaal € 1,3 mln) en voor Inframarginale elektriciteitsheffing (€ 0,8 mln).
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten op immateriële activa zijn gebaseerd op de activering van kosten voor de bouw van het Emissiehandel portaal (EHP) en het CO2 Heffingsregister (CHeR). Ten opzichte van de begroting 2023 dalen de afschrijvingskosten in 2024 omdat één van de systemen (REV fase 2) in 2023 volledig is afgeschreven.
Stand Slotwet 2022 | 1e suppletoire begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 4.435 | 3.225 | 591 | 486 | 75 | ‒ 335 | ‒ 186 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 14.207 | 17.570 | 20.824 | 20.824 | 20.824 | 20.824 | 20.824 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 12.353 | ‒ 16.541 | ‒ 20.086 | ‒ 19.971 | ‒ 19.971 | ‒ 19.971 | ‒ 19.971 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 1.854 | 1.030 | 738 | 853 | 853 | 853 | 853 |
-/- totaal investeringen | ‒ 1.886 | ‒ 1.414 | ‒ 2.104 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 1.886 | ‒ 1.414 | ‒ 2.104 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | ‒ 985 | ‒ 2.821 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 367 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 560 | ‒ 843 | ‒ 843 | ‒ 1.264 | ‒ 1.264 | ‒ 704 | ‒ 704 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 1.414 | 2.104 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 1.178 | ‒ 2.250 | 1.261 | ‒ 1.264 | ‒ 1.264 | ‒ 704 | ‒ 704 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 3.225 | 591 | 486 | 75 | ‒ 335 | ‒ 186 | ‒ 37 |
Toelichting
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en vooruit ontvangen en vooruit betaalde bedragen.
Investeringskasstroom
De investering betreft de doorontwikkeling van het Register Energie voor Vervoer (REV 4.0) en diverse investeringen in systemen ten behoeve van de nieuwe taken.
Financieringskasstroom
Het beroep op de leenfaciliteit wordt gedaan voor hierboven vermelde investeringen.
Stand Slotwet 2022 | Vastgestelde begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemeen | |||||||
Gemiddeld uurtarief | 96 | 107 | 109 | 109 | 109 | 109 | 109 |
Directe uren/totaal gewerkte uren | 76% | ≥70% | ≥70% | ≥70% | ≥70% | ≥70% | ≥70% |
FTE-totaal (exclusief externe inhuur) | 84,3 | 99 | 123 | 123 | 123 | 123 | 123 |
Omzet per productgroep (x € 1.000) | |||||||
Naleving ETS (EZK) | 6.322 | 10.384 | 13.272 | 13.272 | 13.272 | 13.272 | 13.272 |
Naleving overig EZK | 1.119 | 0 | 2.440 | 2.440 | 2.440 | 2.440 | 2.440 |
Naleving EV (IenW) | 4.463 | 5.597 | 5.112 | 5.112 | 5.112 | 5.112 | 5.112 |
Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming (%) | 6,86% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
Emissiehandel | |||||||
Geaggregeerd % vergunningsaanvragen en -mutaties afgehandeld binnen wettelijke termijn | 90% | ≥80% | ≥80% | ≥80% | ≥80% | ≥80% | ≥80% |
Voortgang toezichtsprogramma Emissiehandel | 58% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Energie voor Vervoer | |||||||
Opleveringsdatum Rapportage Energie voor vervoer In Nederland jaar t-1 | 1 juli 2022 | < 15 juli | < 15 juli | < 15 juli | < 15 juli | < 15 juli | < 15 juli |
Voortgang toezichtsprogramma Energie voor Vervoer | 115% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Toelichting
Uitgangspunt van de NEa is dat zij op een doelmatige wijze haar rol als bevoegd gezag voor emissiehandel, hernieuwbare energie voor vervoer en brandstofkwaliteit binnen Nederland vervult. In bovenstaande tabel zijn de indicatoren voor de komende jaren weergegeven.
De sturing voor zowel naleving ETS als voor naleving EV vindt in overeenstemming met de opdrachtgevers plaats op basis van budgetten en indicatoren.
In de begroting 2024 zijn de doelmatigheidsindicatoren teruggebracht tot 11 kernindicatoren. Hierbij zijn de volgende aanpassingen gedaan:
– In plaats van tarieven per uur voor de categorieën laag, midden en hoog is nu een gemiddeld uurtarief weergegeven;
– Voor emissiehandel is het percentage vergunningen afgegeven binnen de wettelijke termijn aangevuld met het percentage mutaties afgehandeld binnen de wettelijke termijn;
– Voor emissiehandel is het percentage afgehandelde meldingen binnen de wettelijke termijn verwijderd. NEa stuurt hier uiteraard nog wel op.