Stand Slotwet 2022 | 1e suppletoire begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 65.763 | 80.191 | 85.212 | 89.660 | 93.387 | 97.121 | 98.715 |
waarvan omzet moederdepartement | 35.296 | 47.530 | 53.657 | 59.475 | 63.202 | 66.936 | 68.530 |
waarvan omzet overige departementen | 5.095 | 6.897 | 8.241 | 6.872 | 6.872 | 6.872 | 6.872 |
waarvan omzet derden | 25.372 | 25.764 | 23.314 | 23.314 | 23.314 | 23.314 | 23.314 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 108 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 65.871 | 80.191 | 85.212 | 89.661 | 93.388 | 97.122 | 98.716 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 64.488 | 81.724 | 86.545 | 90.794 | 94.321 | 97.855 | 99.449 |
- Personele kosten | 42.379 | 53.437 | 54.357 | 56.986 | 59.371 | 61.750 | 62.846 |
waarvan eigen personeel | 32.236 | 39.079 | 40.094 | 42.247 | 44.093 | 45.939 | 46.657 |
waarvan inhuur externen | 8.265 | 11.734 | 11.352 | 11.972 | 12.424 | 12.868 | 13.180 |
waarvan overige personele kosten | 1.878 | 2.624 | 2.911 | 2.767 | 2.854 | 2.943 | 3.009 |
- Materiële kosten | 22.109 | 28.287 | 32.188 | 33.808 | 34.950 | 36.105 | 36.603 |
waarvan apparaat ICT | 79 | 0 | 325 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 17.732 | 18.851 | 13.570 | 13.570 | 13.570 | 13.570 | 13.570 |
waarvan overige materiële kosten | 4.298 | 9.436 | 18.293 | 20.237 | 21.379 | 22.534 | 23.032 |
Rentelasten | 29 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Afschrijvingskosten | 3.218 | 4.000 | 4.200 | 4.400 | 4.600 | 4.800 | 4.800 |
- Materieel | 1.976 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
waarvan apparaat ICT | 719 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 1.257 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
- Immaterieel | 1.242 | 2.000 | 2.200 | 2.400 | 2.600 | 2.800 | 2.800 |
Overige lasten | 172 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 |
waarvan dotaties voorzieningen | 152 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 |
waarvan bijzondere lasten | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 67.907 | 85.899 | 90.920 | 95.369 | 99.096 | 102.830 | 104.424 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 2.036 | ‒ 5.708 | ‒ 5.708 | ‒ 5.708 | ‒ 5.708 | ‒ 5.708 | ‒ 5.708 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 2.036 | ‒ 5.708 | ‒ 5.708 | ‒ 5.708 | ‒ 5.708 | ‒ 5.708 | ‒ 5.708 |
Mutatie POK-WaU gelden | 1.450 | 5.708 | 5.708 | 5.708 | 5.708 | 5.708 | 5.708 |
Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming | ‒ 586 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het saldo baten en lasten geeft het beeld van een kostendekkende (meerjarige) agentschapsbegroting, een reële begroting. Om dit resultaat te realiseren is het een randvoorwaarde om het uurtarief 2024 nominaal te laten stijgen met 9,3%. Hierbij is rekening gehouden met een loonstijging van 9,7% en een prijsstijging van 8,6%. Het gewogen gemiddelde is 9,3%. Daarmee komt het uurtarief gemiddeld uit op € 162,05.
Toelichting op de baten
Stand Slotwet 2022 | 1e suppletoire begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Structurele bijdragen moederdepartement | |||||||
Beleidsopdrachten (DG E&D) | 8.520 | 12.897 | 11.477 | 11.477 | 11.477 | 11.477 | 11.477 |
Toezichttaken | 16.916 | 25.852 | 35.416 | 41.234 | 44.961 | 48.695 | 50.289 |
Subtotaal structurele bijdragen | 25.436 | 38.749 | 46.893 | 52.711 | 56.438 | 60.172 | 61.766 |
Incidentele bijdragen | |||||||
Projecten | 9.860 | 8.781 | 6.764 | 6.764 | 6.764 | 6.764 | 6.764 |
Subtotaal projecten | 9.860 | 8.781 | 6.764 | 6.764 | 6.764 | 6.764 | 6.764 |
Totaal omzet moederdepartement | 35.296 | 47.530 | 53.657 | 59.475 | 63.202 | 66.936 | 68.530 |
De structurele bijdragen moederdepartement zijn in overeenstemming met de opdrachtverstrekkingen. De omzet toezichttaken neemt in 2024 toe in verband met het toezicht op de Network and Information Security (NIS2) directive, Critical Entities Resilience (CER) directive en Netcode. De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur gaat ervan uit dat de budgetten zoals beschikbaar bij de opdrachtgever(s), met inachtneming van de nominale loon- en prijsstijging van 9,3%, hierop aansluiten.
Stand Slotwet 2022 | 1e suppletoire begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ministerie van Defensie | 1.432 | 1.432 | 1.409 | 1.409 | 1.409 | 1.409 | 1.409 |
Ministerie van IenW | 1.098 | 1.174 | 1.180 | 1.180 | 1.180 | 1.180 | 1.180 |
Ministerie van J&V | 614 | 660 | 707 | 707 | 707 | 707 | 707 |
Ministerie van OCW | 64 | 69 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 |
Ministerie van VWS | 48 | 629 | 690 | 690 | 690 | 690 | 690 |
Ministerie van BZK | 1.839 | 2.933 | 4.181 | 2.811 | 2.811 | 2.811 | 2.811 |
Totaal omzet overige departementen | 5.095 | 6.897 | 8.241 | 6.872 | 6.872 | 6.872 | 6.872 |
De omzet overige departementen geeft inzicht in de bijdrage die de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur ontvangt voor de uit te voeren opdrachten vanuit overige departementen. In 2024 is de omzet vanuit het Ministerie van BZK hoger vanwege de overgang naar Wet Digitale Overheid en het uitfaseren van het Elektronische toegangsdiensten-stelsel.
Stand Slotwet 2022 | 1e suppletoire begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vergunninghouders en overige: | 23.682 | 23.816 | 21.115 | 21.115 | 21.115 | 21.115 | 21.115 |
- Landelijke exclusieve vergunningen (exclusief omroep) | 3.239 | 3.343 | 3.247 | 3.247 | 3.247 | 3.247 | 3.247 |
- Vergunningen met algemene planning met regionaal bereik | 2.684 | 2.625 | 2.775 | 2.775 | 2.775 | 2.775 | 2.775 |
- Vergunningen met individuele planning met regionaal bereik | 3.486 | 3.480 | 3.710 | 3.710 | 3.710 | 3.710 | 3.710 |
- Vergunning regionale planning tijdelijk gebruik | 411 | 646 | 681 | 681 | 681 | 681 | 681 |
- Omroep | 5.416 | 6.097 | 5.637 | 5.637 | 5.637 | 5.637 | 5.637 |
- Vergunningen straalverbindingen | 2.847 | 1.903 | 1.849 | 1.849 | 1.849 | 1.849 | 1.849 |
- Registraties radiozendamateurs en maritiem | 3.142 | 3.288 | 3.490 | 3.490 | 3.490 | 3.490 | 3.490 |
- Certificaten | 480 | 452 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Eindapparaten | 1.977 | 1.985 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Satellietoperators | 649 | 648 | 615 | 615 | 615 | 615 | 615 |
Caribisch Nederland | 1.027 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Hercontroles meetinstrumenten | 14 | 50 | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 |
Diversen / verlengingen overdracht | 0 | 50 | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 |
Totaal omzet derden | 25.372 | 25.764 | 23.314 | 23.039 | 23.039 | 23.039 | 23.039 |
Onder Omzet derden staan alle opbrengsten die voortvloeien uit de werkzaamheden in het kader van de Telecommunicatiewet en overige opbrengsten uit de markt. Bij de vaststelling van de tarieven voor de Markt wordt voor 2024 uitgegaan van de nominale loon- en prijsbijstelling van 9,3%, zoals verwerkt in het uurtarief RDI 2024. Daarnaast kijkt RDI naar de meerjarige kostendekking per categorie.
Voor de categorie Landelijke vergunning exclusief omroep geldt dat RDI de omzet begroot conform 2023.
Voor 2024 geldt dat de categorie Certificaten vervalt in het kader van de overdracht van deze taken aan het CBR en dat de categorie Eindapparaten met ingang van dit boekjaar wordt gefinancierd vanuit het Rijk als onderdeel van de offerte Digitaal Veilige Apparatuur (DVA).
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De verwachte bezetting voor 2024 is 454,3 fte (incl. externe inhuur). De gemiddelde loonkosten per FTE worden voor ambtelijk en niet-ambtelijk personeel begroot op € 113.669. De nominale loonbijstelling van 9,7% is hierin verwerkt. Het percentage externe inhuur is financieel meerjarig begroot op 22% als gevolg van inbedding van nieuwe gespecialiseerde taken en de huidige krappe arbeidsmarkt.
Materiële kosten
De bijdrage aan SSO’s wordt grotendeels gevormd door de bijdrage aan DICTU en de RVB voor de jaarlijkse dienstverleningsovereenkomst en onze huisvestingskosten. De bijdrage aan DICTU is voor kosten werkplekservices, infraservices, regulier beheer en licenties.
Rentelasten
De rente betreft de vergoeding die de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur betaalt voor leningen bij het Ministerie van Financiën om investeringen in vaste activa, zoals elektronische apparatuur, voertuigen en antennes, te financieren.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten nemen als gevolg van toenemende (ICT) investeringen jaarlijks toe. Dit vanwege ICT-ontwikkelingen zoals de doorontwikkeling van Genius, STG-C omgeving als ook door de aanschaf van meetapparatuur en installaties.
Dotaties voorzieningen
Voor 2024 is de dotatie voorzieningen dubieuze debiteuren en ambtsjubilea begroot op € 75.000.
Stand Slotwet 2022 | 1e suppletoire begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 13.958 | 24.955 | 23.686 | 17.821 | 16.471 | 15.321 | 14.372 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 65.972 | 80.191 | 85.212 | 89.661 | 93.388 | 97.122 | 98.716 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 53.447 | ‒ 81.899 | ‒ 86.720 | ‒ 90.969 | ‒ 94.496 | ‒ 98.030 | ‒ 99.624 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 12.525 | ‒ 1.708 | ‒ 1.508 | ‒ 1.308 | ‒ 1.108 | ‒ 908 | ‒ 908 |
-/- totaal investeringen | ‒ 5.826 | ‒ 5.750 | ‒ 5.750 | ‒ 5.750 | ‒ 5.750 | ‒ 5.750 | ‒ 5.750 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 58 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 5.768 | ‒ 5.750 | ‒ 5.750 | ‒ 5.750 | ‒ 5.750 | ‒ 5.750 | ‒ 5.750 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | ‒ 471 | 0 | ‒ 4.315 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 2.384 | 5.708 | 5.708 | 5.708 | 5.708 | 5.708 | 5.708 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 2.923 | ‒ 5.269 | ‒ 5.750 | ‒ 5.750 | ‒ 5.750 | ‒ 5.750 | ‒ 5.750 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 5.250 | 5.750 | 5.750 | 5.750 | 5.750 | 5.750 | 5.750 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 4.240 | 6.189 | 1.393 | 5.708 | 5.708 | 5.708 | 5.708 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 24.955 | 23.686 | 17.821 | 16.471 | 15.321 | 14.372 | 13.422 |
Het kasstroomoverzicht geeft een analyse van de liquiditeitsontwikkeling.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
Investeringskasstroom
In 2024 wordt een investering begroot van € 5,75 mln, te investeren in materiële vaste activa zoals elektronische apparatuur, (elektrische) auto’s, antennes en ICT-projecten.
Financieringsstroom
Voor de financiering van de begrote investeringen wordt een beroep gedaan op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Stand Slotwet 2022 | Vastgestelde begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Kostprijzen per product (reële stijging Regeling Vergoedingen) | 3,85% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
Tarieven/uur (reële stijging) | 3,53% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 338,3 | 352,3 | 391,0 | 412,0 | 430,0 | 448,0 | 455,0 |
Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming (%) | ‒ 3,0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Loonkosten per fte | € 103.612 | € 100.958 | € 113.669 | € 113.677 | € 113.622 | € 113.567 | € 113.648 |
Een randvoorwaarde voor een kostendekkende begroting is het nominaal stijgen van het uurtarief 2024 van 9,3%. Hierbij is rekening gehouden met een loonstijging van 9,7% en een prijsstijging van 8,6%. Het gewogen gemiddelde is 9,3%.
Voor de kostenprijzen per product is de RDI genoodzaakt om de tarieven te laten stijgen met 9,3% om de werkelijke kosten te dekken.
De personeelskosten per FTE bedragen € 113.669. Doordat de nieuwe opdrachten van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur zeer specialistisch (soms extern) personeel vergen, stijgen de kosten per FTE. Daarnaast stijgen de kosten door het opbouwen van het IKB-spaarverlof en de CAO wijzigingen. Het percentage externe inhuur bedraagt 22%.